Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  | Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev
topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.
Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla
min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. 
[Ändrad 2015-12-20 av Chramon] |
Hej, ja sotflagor kan ställa till det med ventiltätheten. Skulle tro att det gäller även nu, 30 år senare. Vi får se när jag har varmkört och testat
igen.
En gång alfa, alltid alfa, eller hur var det?!?
|