AlfaPower

GTV -85 banbygge goes turbo

 Pages:  1    3  ..  7

Litto - 2015-11-21 kl 10:58

Hej alla!
Jag skaffade mig en Alfa i våras.
Det var nog mest av en slump då jag var på jakt efter en rolig banbil som inte kostar massor men gärna får vara lite udda. Hade en Miata tidigare, även den banpreppad och den var riktigt rolig, så det har saknats något i garaget sista året...

Jag nämnde till en kompis att jag sett en Alfa på Blocket och då sa han att han visste om en Alfa som var till salu. Den fanns dessutom bara två mil hemmifrån...

Efter en titt var det bara att slå till. En gammal långloppsbil som verkar hyfsat välbyggd och såg bra ut både i motorrum och inne i bilen.
Bilen är en GTV6 -85 som konverterats med en 2,0 TS. Motormässigt original så när som på luftfilter och avgasssystem. Några kanske har sett min tråd om slö TS-motor tidigare.

Är det någon som känner till tidigare historik om bilen. Jag köpte den av Anders G och har fått den info som han hade, men det finns ju tidigare historik, vem som byggt den, hur den klarade sig i tävlingar m.m. Kom gärna med information!

Jag har en massa ideér om vad som ska göras och jag har redan påbörjat en del så det blir lite recap i början, men den stora biten blir att få mer motor!

Fortsättning följer!



a 020.JPG - 4.1MB a 021.JPG - 3.9MB

[Ändrad 2015-12-23 av Litto]

Litto - 2015-11-21 kl 19:02

Här kommer ett par bilder till.
Som ni ser finns det lite att önska vad gäller t ex infästningen av instrumentbrädan ock elsystemet...


2015-07-08 024.JPG - 2.7MB 2015-07-08 027.JPG - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2015-11-21 kl 21:16

Frän räser, den har attityd. :)
Märklig historia att den har gått från V6 till TS.

Jonka Olofsson - 2015-11-22 kl 12:46

Ser elak ut!

Litto - 2015-11-22 kl 17:23

Hej, ja den är rätt rå! Visst är det konstigt att man skippat V6:an, men jag skulle tro att det har att göra med vilken klass man körde i och kanske även för att hålla nere bränsleförbrukningen när man körde långlopp. En del arrangörer har, eller har haft bränslebegränsning och då är kanske V6:an inte det bästa valet. Jag körde själv i ett långlopp på Gelleråsen för många år sen, ett 6-timmars, och då hade vi ett visst antal liter att tillgå. Har för mig att det var 80 liter.

Det som är bäst med bilen är att den har riktigt bra väghållning. Jag hann med ett par tillfällen på Gotland Ring i somras och jag blev riktigt överraskad över hur bra den hängde i. Däremot var motorn en besvikelse.... Så den kommer att bytas ut. Jag har nog bestämt mig för att det blir ett turbobygge. Så det blir ytterligare ett sånt här i Alfapower. Kanske inte alltför spännande men för mig blir det det eftersom det blir första gången jag bygger en turbomotor.

Jag har en lång to do list. En del har jag hunnit klart men listan är lång så det kommer att ta sin lilla tid.

Litto - 2015-11-22 kl 18:03

På den här bilden syns ett par av de saker jag redan åtgärdat.

2015-07-08 035.JPG - 2.2MB

"Elcentralen" hade en huvudströmbrytare, sen satt det en till på utsidan, uppe vid motorhuvens bakkant.... Fick aldrig klart för mig varför men skulle tro att man inte kommit på någon annan lösning när bilen byggdes och man var tvungen att kunna bryta strömmen utifrån. För mig blev det fel. En massa elkablar i onödan och en massa elkopplingar som kan vara felkällor. Nej, bort med den ena, och sen rensa i elsystemet så att jag får bort en massa onödigt samtidigt som jag får koll på hur elen är uppbyggd.

Det andra på bilden som fixats är växelspaken. Eller egentligen växellänkaget. Det har blivit utbytt mot ett hembyggt ungefär som alla andra har gjort.

Här är en bild på prototypen. Den har byggts med hylsnyckelleder men de var så glappa så de har bytts ut mot riktiga leder i slutversionen. Det blev riktigt bra! Glappet som känns i spaken nu är det som finns inne i växellådan. Riktigt tight och distinkt känsla.


2015-10-26 073.JPG - 1.4MB

I högra kanten på bilden syns även den nya manöverpanelen för huvudbrytaren m.m. Den gjorde jag av handskfacket som inte fick plats pga burstag. Blev perfekt mittkonsoll...

Hauge - 2015-11-23 kl 10:20

Kul projekt!
Se till att lägga ut när det händer nått så vi har nått att läsa i vinter...

BennySteen - 2015-11-23 kl 10:32

Lite historik vore ju kul. Om inte säljaren vet så kan du ju kolla med tidigare ägare om vad som gjorts på bilen.

Även om bilen är avregistrerad brukar det gå att få fram sådant, antingen via mha chassinummer på transportstyrelses eller vara genom att fråga på olika racingforum om någon känner igen bilen.

Turbobygge låter bra tycker jag :-) Mycket effekt med enkla medel jämfört med sugtrimmning.




Litto - 2015-11-23 kl 18:53

Ja Thomas, jag ska försöka fixa lite vinterunderhållning även om jag egentligen är rätt dålig på att dokumentera. Jag brukar mest skruva och fixa och sen vips så är det klart och sen kommer jag på att jag skulle ju tagit lite bilder också. Men jag ska försöka hålla lite liv i tråden. Ett angenämt problem är att det står ett antal hojar i garaget också, som pockar på lite uppmärksamhet...

Benny, vi har ju haft lite korrespondens i min motortråd om slö TS-motor och jag har gått igenom dina projekt så jag förstår att du nappade när jag skriver turbo:beerchug:

Det ska bli spännande eftersom jag aldrig hållit på med det. Har skruvat mycket genom åren och kört banracing bl a i superkart så det här med att skruva är inget problem. I superkart var skruvandet en vital del av tillvaron eftersom de motorerna var så grymt hårt trimmade...
Men som sagt, turbo blir nytt och det är alltid kul att lära sig nya saker.

Vad gäller historiken tänkte jag mest på den efter att bilen byggdes om till banbil. Jag hoppas lite på att det är nån här på forumet som kanske känner igen bilen och kan ge lite mer info om hur den levt sitt liv som banbil. Men det är inte hela världen om det inte blir nåt med det, jag gillar bilen mycket och tänker se till att den blir bättre och bättre!

Litto - 2015-11-23 kl 19:05

Slänger in en bild till...



2015-10-26 051.JPG - 1.8MB

"Nya" instrumentbrädan från reservdelsbilen på plats efter att elsystemet gåtts igenom, bl a med flytt av säkringarna från motorrummet in till handskfacket, som i sin tur blev mittkonsoll med huvudströmbrytare m.m.

Low budget men tycker själv att det blev riktigt bra och ser bättre ut i verkligheten än på bild. Där finns även plats för ett par mätare som tex lambdamätare m.m.


dhladohc - 2015-11-23 kl 19:57

Cool bil! :headbang:
Kul att man har valt instrumentbrädan med den centralt placerade varvärkaren. :D
Kan det vara så att man valt ts istället för v6 för att få lite jämnare viktfördelning kanske?

sam_h - 2015-11-23 kl 20:09

Kanonfräck!

Kalle_alfaturbo - 2015-11-23 kl 21:47

Snyggt och prydligt med säkringarna! Det här blir nog ett coolt bygge :beerchug:

[Ändrad 2015-11-23 av Kalle_alfaturbo]

Jonka Olofsson - 2015-11-24 kl 03:25

Fast är inte extern strömbrytare ett krav på rejsbilar?

Litto - 2015-11-24 kl 07:18

Hej, tack för positiva kommentarer!

Ja, jag gillar också den instrumentbrädan. Jag bytte ut original eftersom den var monterad så tråkigt, med stora bultar och brickor rätt igenom stoppningen. Den här kommer från min reservdelsbil som är en 75:a GT. Den var redan rensad på en massa och rejält rostig så den kommer bara att bli mindre och mindre bil.

Skulle också tro att det där med viktfördelningen kan ha påverkat valet av motorn. De som byggt bilen har i alla fall lyckats med bra väghållning!

Säkringarna satt i motorrummet innan och man hade nog inte riktigt koll på hur man bygger el, tex så hade varje brytare en egen matning framifrån motorrummet. Dessutom var allt avsäkrat med 30 amp... Det blir många meter kabel i onödan så det här var en av de första grejorna jag planerade. Jag bytte ändå inte allt utan använde en del av kablaget som man byggt. Fick nog bort ett kilo kabel på köpet plus att det blev mycket snyggare. Tänkte också att det kommande sprutet får plats bakom luckan. Den största anledningen till att gå igenom elen var att få koll på systemet så att jag vet hur det är uppbyggt och hur det är draget, nu är det jag som gjort det, kan bara bli arg på mig själv nu:D

Jo, på rejsbilar måste man kunna stänga av elen utifrån men det vanliga, i alla fall förr, är att man har en vajer från utsidan som man stänger av huvudbrytaren med. På moderna byggen kanske man har mer exotiska lösningar. Jag ville dessutom få ner antalet onödiga elkopplingar så det var också ett skäl till att ta bort den extra brytaren. När jag placerade säkringarna inne i bilen gav det sig själv också.
Om det blir nåt rejs i framtiden monterar jag vajerbrytare.

[Ändrad 2015-11-24 av Litto]

Hauge - 2015-11-24 kl 08:14

Vad är det för hojar? (även om det är lite offtopic)

BennySteen - 2015-11-24 kl 10:26

Varför har du individuella kablar på matningssidan av säkringarna ? En kraftigare gemensam från huvudvbrytaren skulle vara mindre kablage.

Sedan kan jag tipsa om det finns helelektroniska säkringsboxar. Kanske lite overkill för dig just nu, men kan ju vara bra att veta för framtiden.

Jag skulle behövt en sådan i min tävlingsbil. Ofta vill man starta strömbrukare i en viss ordning, bränslepump vid cranking. vattenpumpen i samband med tändning, elservot först efter motorn startat osv.

Med en elektronisk panel kan man bestämma sådant där i efterhand beroende på hur man bygger om bilen. Elgrejorna har en tedens att bli flera med tiden.

Mest känt är racepak smartwire , bra med för dyr. Men det finns andra system.


Racepak-500-KT-SW30-2.jpg - 182kB

Litto - 2015-11-24 kl 20:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Vad är det för hojar? (även om det är lite offtopic)


Oj, det är en hög med 70-talshojar mest. Jag är ju gammal rejsputte så det är mest caféstuk som gäller när jag bygger om. Ett par CB 450, ett par CB 750, en gammal svensk racer ESW från -85 som hade en tvåcylinddrig Rotax 250 då det begav sig på 80-talet. Sen har den körts i monoklassen men jag har kvar en massa grejor sen jag körde superkart så den ska bli original igen med en Rotax 256:a. Slänger med en bild på den.

DSC01346.JPG - 2.4MB

Litto - 2015-11-24 kl 20:23

Benny, jo jag vet och jag var faktiskt beredd på den synpunkten för jag tycker inte heller att det är perfekt men jag använde lite av det som fanns. Men jag kan trösta dig med att kablarna är bara nån decimeter, sen möts de i en grov kabel precis till vänster ner till huvudströmbrytaren. Det satt så framme under huven i ett färdigt paket vid den främre huvudströmbrytaren så jag lät de vara kvar. Kändes lite slösaktigt att skrota precis allt...
Men risken är väl att det blir helt ombyggt igen när det blir dags att slutmontera efter att jag är klar med motorn, eftersom jag tänkt köra med ett eftermarknadssprut...

De där boxarna är fina men som du skriver lite overkill. Min tanke har varit att hålla det enkelt och funktionellt. Tänkte först byta säkringsdosor, brytare och rubbet men sen tänkte jag; varför egentligen.... Så jag kör på det som finns och funkar. Det jag inte litar på eller som inte känns bra byts ut.
Men som sagt, risken är väl att det blir ombyggt igen när det är dags för motorstyrning.:(

Hauge - 2015-11-25 kl 08:11

ESW-Rotax!
Fränt.
Hade ett kort tag c-kart med rotax 125 (typ 35 år sedan...) Hade inte riktigt tid och ekonomi till det intresset då.

Litto - 2015-11-25 kl 21:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
ESW-Rotax!
Fränt.
Hade ett kort tag c-kart med rotax 125 (typ 35 år sedan...) Hade inte riktigt tid och ekonomi till det intresset då.


Kul, 250:n är ungefär samma motor fast med en cylinder till framför. Grymma motorer. De lämnade ca 65-70 hk från fabrik på 80-talet och vi var uppe på mellan 90-100 hk när jag slutade åka 2008. Nu finns det modernare kopior som lämnar ungefär 115 hk... Kul med tvåtakt!
Superkartarna gör 0-100 på under 2,5 sek och har en toppfart på över 250 om man vill, så de är grymt snabba!

Vad gäller Alfan så har jag hunnit med ett litet garagepass i kväll och gjort klart växellänkaget med nya leder istället för de provisoriska hylsnyckellederna samt lackat delarna runt omkring.

Litto - 2015-11-26 kl 18:52

Så här blev växellänkaget. Är nöjd med hur det blev. Bytte ut hylsnyckellederna på prototypen till leder som känns väldigt bra. Små och fina utan kännbart glapp.

001.JPG - 1.3MB

Återstår att göra en täckplåt där bak vid genomföringen. Tänkte ta ett genomföringsgummi typ marin som tätning vid hålet.

002.JPG - 1.4MB

Fixat stolsfäste till passagerarstolen också. Fick förlänga lite i framkanten för att få den där jag ville ha den. Även nya fästöglor till bältet.Tidigare hade man använt original bältesinfästningens hål men de satt så högt upp så det gick inte att spänna höftbältet tillräckligt... Blir trevligt med två Sparcostolar istället för en riktig stol och en lowbudget tillbehörsstol, dessutom med fällbar rygg. No no i en räserbil!

003.JPG - 1.8MB

Tips...

plyshe - 2015-11-27 kl 07:57

Har en 2,0 ts fr en 156 m nyrenoverad topp etc...samt att jag säljer BW EFR turbos ;)

Skulle lätt kunna bli riktigt bra det !! Köp en turbo t fullt pris så får du motorn :)

BennySteen - 2015-11-27 kl 09:16

Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
Har en 2,0 ts fr en 156 m nyrenoverad topp etc...samt att jag säljer BW EFR turbos ;)

Skulle lätt kunna bli riktigt bra det !! Köp en turbo t fullt pris så får du motorn :)


Vad kan man göra med 156 motorn tänkte du ?

/B

BennySteen - 2015-11-27 kl 09:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

Återstår att göra en täckplåt där bak vid genomföringen. Tänkte ta ett genomföringsgummi typ marin som tätning vid hålet.


Har du någon bild på hur du gjorde mot vxlådans utgående växelväljare ?

Har du provat växla med förarstolen på plats ?

plyshe - 2015-11-27 kl 11:03

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
Har en 2,0 ts fr en 156 m nyrenoverad topp etc...samt att jag säljer BW EFR turbos ;)

Skulle lätt kunna bli riktigt bra det !! Köp en turbo t fullt pris så får du motorn :)


Vad kan man göra med 156 motorn tänkte du ?

/B


De andas ju bra och är varvvilliga...turbo och e85...kalas!:banana_thingy:

BennySteen - 2015-11-27 kl 11:51

Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
Har en 2,0 ts fr en 156 m nyrenoverad topp etc...samt att jag säljer BW EFR turbos ;)

Skulle lätt kunna bli riktigt bra det !! Köp en turbo t fullt pris så får du motorn :)


Vad kan man göra med 156 motorn tänkte du ?

/B


De andas ju bra och är varvvilliga...turbo och e85...kalas!:banana_thingy:



snare knas än kalas....

motorn passar ju varken mot svänghjulskåpan eller har motorfästen på sidorna. Dessutom är plenumet ihopklämt plast.


Litto - 2015-11-27 kl 18:44

Quote: Ursprugligen inlagt av plyshe  
Har en 2,0 ts fr en 156 m nyrenoverad topp etc...samt att jag säljer BW EFR turbos ;)

Skulle lätt kunna bli riktigt bra det !! Köp en turbo t fullt pris så får du motorn :)

Hej, jag har redan två motorer bredvid så det får nog räcka. En kusin som har turbofirma kommer att fixa turbo och annat runt omkring, men tack ändå!

Litto - 2015-11-27 kl 18:55

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

Återstår att göra en täckplåt där bak vid genomföringen. Tänkte ta ett genomföringsgummi typ marin som tätning vid hålet.


Har du någon bild på hur du gjorde mot vxlådans utgående växelväljare ?

Har du provat växla med förarstolen på plats ?


Jo, jag gjorde så här. Tog en växellådsdel som jag vände på och svetsade fast på röret från växelspaken. Vi får se om svetsen håller i gjutjärnet... Sen möts de omlott och stagas upp i sidled av plåtprofilen och sen en bult igenom som låser. Kommer nog att fungera så länge svetsen håller och håller inte den gör jag en tapp med hål och låssprint som original.

001.JPG - 1.7MB

Stolen, inga problem med utrymmet bredvid. Höftbältet funkar också.

Fråga till dig, Benny, vad använder du för medel i din hetvattentvätt? Tänkte kopiera och fixa nåt liknande. Det verkar ju fungera kanonbra.

crashhappy - 2015-11-27 kl 22:05

ang ESW'n- jäääävlar vad du måste ha broms på bakändan!!:D
förmodar att du bara satte framsvålen där för att det gick...:beerchug:



//jj

(alfa och mc ägare i plural)



Litto - 2015-11-27 kl 22:44

Quote: Ursprugligen inlagt av crashhappy  
ang ESW'n- jäääävlar vad du måste ha broms på bakändan!!:D
förmodar att du bara satte framsvålen där för att det gick...:beerchug:



//jj

(alfa och mc ägare i plural)




Hahaha! Superbromsar och ingen drivning = nollversion:clap: Det var en gammal bild från när jag precis började sätta upp den för att se hur allt skulle se ut.... Sitter på rätt ställe nu:yes:

BennySteen - 2015-11-27 kl 22:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

Fråga till dig, Benny, vad använder du för medel i din hetvattentvätt? Tänkte kopiera och fixa nåt liknande. Det verkar ju fungera kanonbra.


första gången hittade jag något högtryckschampo på Ö&B, jag minns att jag valde det för det innehöll mest tensider 15% jämfört med övriga rengöring. ca 2-3 dunkar och resten vatten bli omkring 15% tvättmedel.

Tvätten är en sådan här som köpte för många år sedan. Men vilken större plåt/plast låda som helst skulle funkar. bara den är stabilt byggd.


https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och...

Det är värmen som gör jobbet.



619625.jpg - 24kB

[Edited on 2015-11-27 by BennySteen]

[Edited on 2015-11-27 by BennySteen]

Litto - 2015-11-28 kl 12:46

Ja, det får nog bli nåt sånt.

När köket blir renoverat kommer den gamla diskmaskinen att hamna i garaget. Den får byggas om lite så man får ett slutet system. Ska tydligen fungera kanonbra. Finns nån länk i Classic Motor där Jim har byggt om.

Litto - 2015-11-29 kl 18:38

Hörni, jag kommer att bygga turbomotor i vinter (om jag hinner) och har lite funderingar. Jag har två motorer som jag kan välja på. Den vänstra är (troligen) en 164:a TS motor och den högra är en 75:a TS. Det enklaste är ju att välja 75-motorn eftersom det sitter en sån i bilen redan, vilket innebär att jag inte behöver ändra på allt runtomkring.

Jag vet att många väljer nyare motorn bl a pga oljepumpen. Men, är den så mycket bättre så att det motiverar allt extrajobb som det innebär? Eller finns det fler fördelar med det nyare blocket? En skillnad som jag ser på blocken är att 164-motorn har mer förstärkningar på blocket vilket förmodligen är bra, men samma sak där, motiverar det allt extrajobb?...

Men det är klart, det allra enklaste är ju att bara slänga på turbopaketet på motorn som redan sitter i bilen...

Vore tacksam för lite input av er som har erfarenhet av de här motorerna!

002 (2).JPG - 1.8MB

BennySteen - 2015-11-29 kl 21:30

Kör på 75 motorn, den är helt ok.

164 motorn har kolvkylning, brantare vinkel på insuget och mindra massa i stakar i kolvar och stakar, så det är ett bättre trimobjekt.

Men som du säger, det är massa modds som behövs för allt skall passa och sådant tar tid.

Man tjänar igen all skillnad i motorerna genom höja laddtrycket ett hekto istället :-)

Jag fick oljetrycksproblem i samband med extremt höga temperaturer ca 150grader. Men det fanns ingen oljekyl på motorn den tiden.

[Edited on 2015-11-29 by BennySteen]

BennySteen - 2015-11-30 kl 15:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Har du någon bild på hur du gjorde mot vxlådans utgående växelväljare ?


Jo, jag gjorde så här. Tog en växellådsdel som jag vände på och svetsade fast på röret från växelspaken. Vi får se om svetsen håller i gjutjärnet... Sen möts de omlott och stagas upp i sidled av plåtprofilen och sen en bult igenom som låser. Kommer nog att fungera så länge svetsen håller och håller inte den gör jag en tapp med hål och låssprint som original.


Kände jag ville jämföra våra lösningar, din är ju 180grader vänd jämför med min.

001.JPG - 1.7MB

min lösning var att bulta direkt mot utgående axelns fäste.

2014-06-04-21-26-30_sdc14579.jpg - 60kB

Litto - 2015-11-30 kl 19:46

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Kör på 75 motorn, den är helt ok.

164 motorn har kolvkylning, brantare vinkel på insuget och mindra massa i stakar i kolvar och stakar, så det är ett bättre trimobjekt.

Men som du säger, det är massa modds som behövs för allt skall passa och sådant tar tid.

Man tjänar igen all skillnad i motorerna genom höja laddtrycket ett hekto istället :-)

Jag fick oljetrycksproblem i samband med extremt höga temperaturer ca 150grader. Men det fanns ingen oljekyl på motorn den tiden.

[Edited on 2015-11-29 by BennySteen]


Ja, det var ungefär så jag resonerade också. Så får det bli. Jag har redan oljekylare monterad så det är bra. Sen kan man ju alltid montera en större vattenkylare också.

En sak som gör mig lite brydd är den motorn som jag trodde var en 164-motor. Du skriver att den har kolvkylning och mindre massa i stakar och kolvar. Då är det nog inte en 164-motor men vad kan det vara? Det är en tvärställd motor (det ser jag på tråget) men den har inte kolvkylning, stakarna är möjligen lite smäckrare men kolvarna ser lika ut. Hade slut på batteri i vågen så jag kunde inte jämföra vikten men de ser rätt lika ut...

Kan det vara nån tidig variant?

Litto - 2015-11-30 kl 19:55

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Har du någon bild på hur du gjorde mot vxlådans utgående växelväljare ?


Jo, jag gjorde så här. Tog en växellådsdel som jag vände på och svetsade fast på röret från växelspaken. Vi får se om svetsen håller i gjutjärnet... Sen möts de omlott och stagas upp i sidled av plåtprofilen och sen en bult igenom som låser. Kommer nog att fungera så länge svetsen håller och håller inte den gör jag en tapp med hål och låssprint som original.


Kände jag ville jämföra våra lösningar, din är ju 180grader vänd jämför med min.



min lösning var att bulta direkt mot utgående axelns fäste.



Det blir nog ungefär samma lösning. Min är också bultad i axelns fäste, som sitter kvar på växellådsaxeln, bara det att jag använde en likadan del som svetsades i leden eftersom jag hade den liggande och det kändes som att det skulle funka liggande omlott mot det rättvända original växellådsfästet.

BennySteen - 2015-11-30 kl 20:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

[Edited on 2015-11-29 by BennySteen][/rquote]

En sak som gör mig lite brydd är den motorn som jag trodde var en 164-motor. Du skriver att den har kolvkylning och mindre massa i stakar och kolvar. Då är det nog inte en 164-motor men vad kan det vara? Det är en tvärställd motor (det ser jag på tråget) men den har inte kolvkylning, stakarna är möjligen lite smäckrare men kolvarna ser lika ut. Hade slut på batteri i vågen så jag kunde inte jämföra vikten men de ser rätt lika ut...

Kan det vara nån tidig variant?


Det var jag som var slarvig. Jag blev lite lurad av att din motor på bilden har extern vattenpump.

Oljekylning och det förändrade insuget (brantare insugsvinkel) kom i samband med dom övergick till fördelarlöst tändsystem.

Oljekylningen till kolvarna är iförsig svårt att se (inte alls så stora om på toyotan... ) man måste veta var man skall kolla någonstans. Men

Om det är en tidigt 164 motorn du har så finns dock en stor fördel.
Oljefiltret sitter i 90 grader direkt ut precis som vanliga 75TS. På dom senare motorerna sitter den stor aluklump som måste kapas ner, och rör måste monteras in och oljefiltret sitta någon annanstans.

Så min race motor har en bröstkåpa från precis en sådan 164 motor som din (kolla om oljefiltrermonteringen ser normal ut.

Resten är mestadels senare med kolvkylningen etc.

BennySteen - 2015-11-30 kl 20:17

Här finns bilder på tidig och sen 164 motor.

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1203775#1203775

Litto - 2015-12-1 kl 22:02

Tack för den informationen! Då är det en tidig 164-motor jag har med oljefiltret rakt ut från sidan. Vi får se hur jag kommer att använda den men den får vila så länge.
Rev 75:a motorn i kväll. Lite slitna ramlager men de är släta och fina och veven ser bra ut så det verkar ok.

Ska fixa batteri till min hushållsvåg så jag kan väga kolvar och stakar i de olika motorerna. Om 164-bitarna är lättare blir det dom som används. Jag tror dock inte att det skiljer så mycket utifrån utseendet.

Fick mejl från min turbokusin ikväll. Han håller på att plocka ihop en turbo och lite annat till mig. Blir spännande att se vad han vill att jag ska köra med...

BennySteen - 2015-12-2 kl 19:33

Jag har ju tagit isär ett flertal alfa 8v TS motorer. Dom brukar vara ovanligt fräscha i lagerbanor av någon anledning.

Men kontrollmät lagerspelet oavsett. Det syns inte alltid i form av spår repor att lagetspelet blivit större med åren.

Sedan brukar man på turbobyggen eftersträva större lagerspel. ca 30-50% extra. från 0.05 -> 0.07.
Det är för att man effekthöjningen inte primärt kommer från ett högre varvtal utan högre cylindertryck istället. Då är det bra med lite tjockare oljefilm.

I teorin tappar man oljetryck med större lagerspel, men knappast i praktiken.

Litto - 2015-12-5 kl 09:03

Ok, lagren i min motor har inga andra slitage eller skador än vanligt slitage och är släta och fina. De har inte heller rört sig i sina lägen så allt ser bra ut men jag byter dem nog ändå. De har slitage och jag har ju ingen aning om hur långt motorn gått.
Var köper jag lager? Såg nånstans att du handlat hos Gete motor och har kollat på deras sida men blev inte klok på om jag kunde handla direkt hos dom, eller blir det via nån av deras återförsäljare?

Ska väga lite kolvar och stakar i helgen för att bli klok på om det skiljer något mellan 75- och 164-motorn.

BennySteen - 2015-12-5 kl 13:18

Ser lagerna fina ut utan punktvisa nötningar och du mäter spelet så är det inga bekymmer återanvända dom.

Jag har köpt en uppsättning ram och vevlager från Gete via en återförsäljare i Umeå. Men det är mycket billigare via Ebay.

Det finns i princip bara Clevite och Glyco som gör lager i standardutförande till dom här motorerna.

sök på "big end bearings alfa romeo ts" och "main bearings alfa romeo ts" på ebay.co.uk

Dom flesta träffar är för 16v, du får scrolla en bit.

Det är samma vev/ramlager till alla 8v motorer, tror även nord har samma.

[Edited on 2015-12-5 by BennySteen]

Litto - 2015-12-5 kl 15:14

Låter bra, då får de lager som sitter i kanske hänga med ett tag till.


001 (3).JPG - 1.9MB

Jag var ut en sväng och vägde stakar och kolvar. Som jag misstänkte så var 164-stakarna lite lättare. Skiljde runt 23 gram i snitt på stakarna, så det är ju inte så förfärligt mycket men ändå. Kolvarna verkar vara samma typ. Skiljde runt 3 gram på dom så det är nog inom felmarginalen.

002 (3).JPG - 1.8MB

Finnland - 2015-12-5 kl 15:52

Det här vet du säkert men 164 har ju oftast "Fiat" slagvolym 1995 cc medans 75 har "alfa" slagvolym 1962 cc. Nånstans skiljer det men jag vet inte om det är kolvarna.

BennySteen - 2015-12-5 kl 18:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Det här vet du säkert men 164 har ju oftast "Fiat" slagvolym 1995 cc medans 75 har "alfa" slagvolym 1962 cc. Nånstans skiljer det men jag vet inte om det är kolvarna.


du är på rätt väg. men alla 75 / 164 8vTS mellan 1987 - 1992, har exakt samma innandöme och 1962 cc slagvolym.

Du tänker nog på dom fördelarlösa 8vTS motorerna som kom kring 1993 till 155 och 164. Dom har 1995cc slagvolym, som är samma som vissa fiat/lancia.

Och även Anders två motorer bör vara samma om dom är mellan 1987 - 1992.

Att vikten på kolvar/stakar skiljer mellan motorerna beror nog på att fabriken parade ihop 4 kolvar/stakar med samma vikt vid monteringen. Det är förmodligen stakarna som står för skillnaden.

här är skillnaden mellan tidiga och sena(1993 -1998) kolvar. Att 164 fanns med båda typerna har dom missat. Ni men fattar.

http://www.alfaowner.com/Forum/south-africa/379980-8v-twinsp...

--------------------------------
164: 84mm bore x 88.5 stroke (earlier, may be same as 75)
155: 84mm bore x 90 mm stroke
155 rod is 3 mm shorter than the 164 one.
155 pistons has 2.25 mm more compression height than the 164 pistons
155 pistons and rods are much lighter than in the 164
--------------------------------



2013-09-30-21-26-46_sdc14065.jpg - 81kB

Litto - 2015-12-5 kl 18:32

Benny, har du koll på om hur mycket det skiljer på avståndet mellan kolvbult och kolvtopp mellan de olika kolvarna. Eller var det det som skiljde med 2,25 mm (compression height) så att det inte funkar med 155-kolvar i tidigare motorer?

Det som verkar skilja på mina stakar är att 164-stakarna har en lite kantigare utformning och ser lättare ut.

BennySteen - 2015-12-5 kl 20:35

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Benny, har du koll på om hur mycket det skiljer på avståndet mellan kolvbult och kolvtopp mellan de olika kolvarna. Eller var det det som skiljde med 2,25 mm (compression height) så att det inte funkar med 155-kolvar i tidigare motorer?

Det som verkar skilja på mina stakar är att 164-stakarna har en lite kantigare utformning och ser lättare ut.



compression height är det som påverkar, stoppar du 155 kolvar i en äldre motor kommer kolvarna gå över blockdecket och slå i toppen.

Vev stakar, kolvar skiljer mellan imellan. Men dom passar ihop så det går bra att bygga en specialare om man sänka eller höja kompressionen.

En jämförande bild på dina kolvar vore väldigt intressant, det möjligt jag missat någon detalj mellan årsmodellerna :-)


Litto - 2015-12-6 kl 13:19

Just det, precis vad jag trodde ang 155-kolvarna. Ser ju trevliga ut så med lite kortare stakar skulle det kunna bli ett bra paket...

Här kommer bilder på mina kolvar. 75:a till vänster, 164:a till höger.
Kolvarna är samma - lika. Syns tydligt på sista bilden när jag har kolvbulten in i båda.

Man ser även på stakarna att den högra har aningen skarpare kanter och i verkligheten ser de lättare ut även om det bara skiljer 23 gram.


002.JPG - 2.2MB 003.JPG - 2.7MB 005.JPG - 2.1MB


Hauge - 2015-12-6 kl 13:33

Köpte dessa på ebay.
Löjligt billiga (relativt) och betydligt lättare än original.
Kan väga dem om du vill.

DSCF2334_zps59mxivbm.jpg - 533kB

Litto - 2015-12-6 kl 14:02

Ja, Thomas, gör gärna det! Mina original väger ungefär 810 gr (164) och 835 gr (75) så det blir intressant. Är det originalmått på de du köpt?

Var in och kollade lite på Ebay och det finns ju en hel del stakar till TS-motorn. Som du skrev, mycket bra priser. Mellan 2200 och 2700 kr fanns det att välja på vid en snabb koll. Vilket märke är det på de du köpt?

[Ändrad 2015-12-6 av Litto]

Hauge - 2015-12-6 kl 22:19

Då kommer det lite info.
Stakarna hittade jag på ebay och de skulle vara till en 2 liters Nordmotor. Jag har inte gjort några mätningar ännu och kolla om det stämmer (brukar göra noggranna mätningar när det väl skall skruvas ihop..).
Det skiljer i alla fall mot originalstakarna då offset är i lilländen på carillokopiorna medans det är i storänden på originalstakarna.

WP_20151206_18_11_40_Pro_zps7fhm0qvr.jpg - 218kB
WP_20151206_18_17_40_Pro_zpsp66pqxwl.jpg - 228kB
WP_20151206_18_13_03_Pro_zpsmgimvf5d.jpg - 225kB
WP_20151206_18_12_26_Pro_zpshlbgc9nq.jpg - 259kB

Litto - 2015-12-7 kl 19:20

Intressant! Tack!
Var in och kollade lite och det finns ju både till ts och nord. Längd 156,03 på ts och 157 på nord.

Att få bort ett drygt hekto bara sådär måste ju vara bra.

[Ändrad 2015-12-7 av Litto]

BennySteen - 2015-12-8 kl 11:52

Orginalstakarna är också smidda och räcker långt. Lägre vikt är naturligtvis postivt, framförallt om man tänkt varva högt. Men högre varvtal drar med sig mycket andra åtgärder/kostnader.

Jag har inte lyckats knäcka orginalstakarna än, trots 2.2 bars laddtryck och 546hk / 680Nm. Ventilfjädrarna var första svaga länken...

Lägg hellre pengarna på ett bra sprut och kraftfullt tändsystem först.


Litto - 2015-12-8 kl 15:25

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Orginalstakarna är också smidda och räcker långt. Lägre vikt är naturligtvis postivt, framförallt om man tänkt varva högt. Men högre varvtal drar med sig mycket andra åtgärder/kostnader.

Jag har inte lyckats knäcka orginalstakarna än, trots 2.2 bars laddtryck och 546hk / 680Nm. Ventilfjädrarna var första svaga länken...

Lägg hellre pengarna på ett bra sprut och kraftfullt tändsystem först.



Ja, det är så det får bli. Det blir ändå tillräckligt mycket som ska fixas och lira ihop så bottendelen får bli original.

Det kommer att bli ett VEMS-sprut troligen, sen hur tändningen blir uppbyggd vet jag inte riktigt än men Engdahl motorsport som jag har pratat med och som säljer VEMS var inne på att det skulle fungera bra med 4 dubbelspolar, eller två med 4 uttag. Det var ett tag sen vi hade kontakt så vi får se vad vi kommer fram till i slutänden.

Vad tycker du Benny, ska jag satsa på E85 direkt, eller börja lite soft med lite ladd och 98 oktan???

BennySteen - 2015-12-8 kl 17:13

Angående tändningen så kan du använda orginal givare och fäste. Det är en standard bosch VR givare som sitter mot en 60-2 kuggkrans runt remskivan.

När det gäller tändspolar så föredrar jag att lägga drivningen för dessa utanför sprutet. Alltså inga högeffekttrissor inuti styrboxen. Man skickar bara ut 4st 5v TTL eller 12V som triggar tändspolarna.

Man använder spolar med inbyggd drivning, Det gör också att man kan enkelt byta spolar till annan modell i framtiden utan behöva modda sprutet.

Det är igentligen inga spolar, utan MOS-FET transistorer, men :-)

Det finns ingen sensor för kamsynk på motorn. Men det behövs inte utan kör wasted-spark istället. Du tänder båda stiften på samma cylinder samtidigt. och med wasted spark blir det 4 stift samtidigt.

Jag gillar VAGs COP'ar. Då dom är enkla att koppla in och ger kraftig gnista. Men det funkar ju även med coilpacks. Men då behövs ju tändkablar istället.

En fördel med tändkablarna är att det är enklare demontera tändstiften.

VAG COP'ar är ju europas vanligaste (alla VAG bilar sedan 15 år tillbaka...) så dom är väldigt enkla att hitta billigt. kosta kring 150:-/st på ebay.

Jag har kört med samma uppsättning CAP'ar sedan 2010. utan bekymmer. En av få grejor som har hängt med år efter år med alla ombyggen ;-)

Finns lite att läsa och se på http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=856997#856997

Här är en tidigt ful installation.

1337_2011-04-24-8cop.jpg - 43kB




[Edited on 2015-12-8 by BennySteen]

Litto - 2015-12-8 kl 20:06

Hej Benny, jag har läst dina trådar och det verkar ju fungera kanonbra. Jag har koll på det här att boxen bara ska sköta signalen och att drivningen ska vara utanför. Har cop:arna inbyggd drivning eller sitter de på vägen nånstans?
Att man har bra gnista när man överladdar är otroligt viktigt har jag förstått.

Precis som du skriver, vad gäller kamsynk, tyckte han att det funkar bra utan och då köra med wasted spark. Men det blir bättre med, i och med att man bl a kan ställa insprutningsvinkeln då, med bättre gång på motorn. Det där har jag inte riktigt koll på vad det innebär. Vet att jag har läst om det men kommer inte ihåg.

Men återigen, jag kommer ju inte att bygga den här motorn för maxeffekt så det blir nog att hålla sig till ett lite enklare paket. Men sen vet man aldrig var det slutar ändå...

BennySteen - 2015-12-8 kl 21:04

COP är ett samlingsnamn. "Coil On Plug" det kan betyda lite av varje.
På Alfas 164/166/156 24v som bara har en stor transformator ovanpå stiften. All elektronik är i styrboxen.

Sedan finns det varianter där det är elektronik i COP'en istälelt, men den drivs strömmässigt från boxen, det är fortfarande kraftiga effeksteg i boxen.

Och sedan varianten som kom kring -98 där det bara är lågspänning fram till COP'en. Och bara en trigger signal på 5v eller 12v från styrboxen går till COP'en.

Det är den sista man skall satsa på idag. Dom är både enklast att installera och mest pålitliga samtidigt som dom ger mest gnista.

Insprutningsvinkel är när man öppnar sprdaren på en cylinder i tidsmässigt med att insugsventilen på samma cylinder öppnar. Det kräver högre precision på sprutet.
Vad jag förstått gör det ingen skillnad på effekt. Men som din leverantör säger kanske det påverkar motorgången på lägre varv.

Jag skulle inte säga att ha möjlighet justera insprutningsvinkel är någon deal-breaker.

Angående BF98 vs. E85. Med BF98 och 10:1 kompa så kan får du vara försiktigt med laddtrycket , kanske 0.5bar. Det beror på hur duktig din mappare är.

E85 både kyler mera och har högre oktan. bättre pump och spridare åker du ju hursomhelst med turbo och är ingen större utgift i sammanhanget. kring 500cc/min bosch spridare finns som högohmiga från standardbilar. volvo T5 och diverse turbo SAAB.

$_1.JPG - 14kB

Litto - 2015-12-9 kl 07:12

Tack för klarläggande runt spolarna!
Ja, E85 ligger ju på runt 105 oktan och som du säger kyler mycket bättre, men har ca 30 % mindre energi så det krävs mer soppa för samma mängd hästar. Men spridarna måste väl ändå bytas så det kvittar nog.

Var inne på att testa E85 när jag åkte superkart men hann inte med innan jag slutade. Det var liksom inte läge att riskera att skrota en motor för att göra det. Kanske blir på banhojen med den motorn i stället. Det skiljer ju en hel del i pris jämfört med racesoppa som är ett måste i den motorn.

BennySteen - 2015-12-9 kl 11:52

Det verkar som oktanen på E85 stiger på webben för varje vecka numera :-)

Du kan ju börja med bygga ihop motorn som den är med orginalkolvar/stakar osv. Då får du 10:1 i kompa. Det trevliga med hög geometrisk kompression är att man får vrid även på låga varv innan turbon kommit igång. Och sedan bli gensvaret ett helt annan jämfört med en konventionell turbo motor som kanske har kring 8.5-8.8 i kompa.

Byt till större spridare kanske 500-600cc/min. köp en bredbandslambda.

Ställ grundladd 0,4bar i garaget med tryckluft , den brukar gå förbi lite så i praktiken hamnar du på 0.5 bar.

Du kan gatmappa mot bredbandaren, om det finns autotune funktion i VEMS så använd det. Det funkar bra med Megasquirt. Då ställer den bränslet automatiskt genom att bara köra med bilen. Tändningen får man ställa efter eget huvud, det finns tumregler man kan utgå från.

När du vill gå upp i ladd så köp en K-jetronic pump, eller 044 kopia.
Byt till E85 och ändra i sprutet bara. Då behövs ingen ny mappning. Du kommer då hamna på samma AFR med E85 som BF98.

Med en gatmapp får man ut kanske 75-85 % av motorns kapacitet. För resten behövs en bromsning som faktiskt mäter vridmomentet.

/B

Litto - 2015-12-9 kl 13:23

Jaha, vi ska vara lite petimeter också:D, ok, då får jag korrigera mig ang oktantalet. Ett oktantal på ungefär 104 RON är väl det man uppger, i alla fall på sommaren. Vintertid hamnar det på ungefär 101.

Litto - 2015-12-9 kl 17:33

Benny, det blir som att läsa en bygginstruktion när man läser och lägger ihop dina inlägg, perfekt och tack för det! Det är fler än jag som kommer att ha nytta av det du skriver:beerchug:

Ja, det är ju alltid bra med en motor som inte är helt död på låga varv.
Bredbandslambda blir det, följer med när jag köper VEMS. Och om det i princip bara är pump och lite annat smått som behöver bytas för E85 är det lika bra att gå på det direkt, känns det som. Ja, lite slangar och sånt som måste anpassas såklart men dom ska jag ändå byta. Dessutom finns E85 på den närmaste pumpen, så jag behöver inte åka extra bara för det, bara en sån sak.

E85 behöver ju ändå inte innebära maxuttag på effekten....
Antar att det blir svårt att hålla sig om man nu provar, men jag skaaaa försöka hålla mig till runt 250hk för jag VILL att det ska hålla hyfsat också.

Litto - 2015-12-12 kl 10:24

Litet paket. Nu väntar jag bara på det stora också...

005.JPG - 1.8MB

Hoppas det kommer innan jul så man kan börja pussla lite under julledigheten.

BennySteen - 2015-12-12 kl 17:43

Är det Ajden som levererat ?

Har du någon bild på hur du tänkt bygga grenröret ?

På turbons flänsarna som ligger längst ner till vänster ser det ut som du tänkt bygga bygga icke puls-splittat grenrör

Vilken turbomodell ?


Litto - 2015-12-12 kl 19:17

Nej, jag har handlat rördelarna hos Sweden exhaust. Kollade runt lite och hittade dom. Bra priser, köpte en komplett sats med rör och flänsar till Volvo 16v, men det blev samma pengar (diffade 6 kr) som att köpa rör och böjar lösa så de kom liksom med på köpet. Kan säljas eller sparas till ett annat projekt som står. Eller också bygger jag en 16 ventilers volvosnurra till alfan sen, jag har ju grenrörsflänsen nu:oO

Alfaflänsen har jag köpt av Ajden. Han hade mall till TS:en. Vad gäller turbons fläns så får vi se vilken turbo det blir, så de som jag har nu kanske får ligga på hyllan.

Faktiskt har jag ingen aning om hur det kommer att se ut än. Min kusin som ska leverera turbon har fått info om bil och motor och lite bilder på motor och motorrum så han ska bygga ihop en turbo till mig. Jag litar på honom för han har hållit på med turbo typ 30 år eller nåt. Jobbade på turbofirma i många år först, men startade eget för kanske 15 år sen. Turbotech heter hans firma. Problemet är att han har så grymt mycket att göra så jag kan inte tjata för mycket heller...

Men jag håller tummarna för att det kommer ett stort paket snart.

Jag har kikat lite på placering och är lite inne på att ha turbon lite mer framåt. Verkar bli riktigt bökigt med avgaseriet nere vid motorfäste och styrning. Jag har ju sett hur du löst det men jag har en liten tanke om att få turbon lite längre fram och i och med det kunna få till downpipen neråt på ett vettigt sätt utan allt för snäva böjar. Det är trångt där nere så jag har även haft en fundering på att dela röret i dubbla rör ner förbi motorfästet, ungefär som grenröret är original, och sen även köra dubbla lite klenare rör bakåt eftersom bilen är väldigt låg och avgasröret som sitter på är masserat både här och där. :smash: Ungefär så ser det ut som att nån har legat och gjort nästan hela vägen bakåt...

Men jag får se när jag har allt hemma. Det är först då man ser vad man har att spela med.

Jag hoppas att det inte ska se ut så här när jag är klar i alla fall!


Speedhunters_engine_bays_of_Formula_drift_2015-1.jpg - 1.3MB

BennySteen - 2015-12-12 kl 20:25

Bygg en jigg av tunna stålrör mellan flänsen och turbon som du kan prova olika placeringar med.

turbon vill ha så lite backtryck som möjligt. Så grovt och utan skarpa böjar.
Undvik 90 graders böjar, som det blir med en normal downpipe. Jag har 45 graders som mest i min lösning.

vakumklockan för servot är bara plocka loss. ersätt med en 10mm alu.

kuggstången är verkligen ivägen. Du kan flytta den i sidled mot förarsidan. 5-8 cm är inga bekymmer. lite större svängradie i vänstersvängar bara.

jag har funderat på flytta hela kuggstången framför motorn, för att kunna sätta hela motorn längre bak. Det blir kanske så i nästa generationen av transmission :-)





SDC16218.JPG - 1.8MB

Litto - 2015-12-13 kl 09:10

Just ja, hur blir det med bromsservot utan vacum i insuget? Funkar det ok med bromsarna utan servo eller är det bättre med servo så man ska fixa en vacumpump av något slag?

Kan man flytta kuggstången så mycket i sidled så kanske det löser problemet.

En annan fråga ang flänsen mot toppen, kan den vara kvar i helt utförande eller måste den delas mellan avgasportarna efter att grenröret är klart, med tanke på olika rörelse i de olika materialen? Anledningen till att jag frågar är att flänsen från Ajden har lite väl stora bulthål så den kan röra sig nån millimeter åt alla håll. Hålen är utskurna och lite ojämna så jag kanske måste fixa till nån styrning för att få flänsen att centrera mot avgasportarna.

BennySteen - 2015-12-13 kl 12:28

Du behöver inte bromsservo på en så lätt bil,Det blir mera hårdtrampat men inte så det stör.

Du vinner väldigt mycket i bättre känsla som gör att man känner bromsarna bättre på låsningsgränsen. Om man monterar bättre belägg eller större bromsar eller byter h-cyl från alfa 33 så ökar man bromsarna utväxling också. Men det behövs inte.

Det är en enkel modd, demontera h-cyl. (rören kan sitta kvar) ta bort hela vakumklockan och skruva bort en gängad pinne frånmekanismen. sedan gör du en 10mm plåt med 4 skruvhål och ett större i mitten och återmonterar.

Din fläns har tunna förbindelser mellan portarna så det behövs inte. kraften pga värmeutveckling i metall ökar med massan, lite massa = lite kraft.

Gör man flänsen som en stor fyrkantig platta så bör man kapa spår mellan cylindrarna. Annars kan värmeutvigdningen göra att skruvarna bryts av.

Någon mm tolerans är ok. Gör det inte för tajt, då blir det svårt att montera. Om du skall svetsa grenröret själv så punkta fast flänsen mot något tjock metallstycke. typ flera cm. Annars slår sig flänsen för mycket.

Efteråt måste du plana flänsen, men det skall handla om 1-2mm.

Jag har ju en kuggstång fråna alfa 155WB som är lite mera snabbstyrd. Behövs inte på gatan, men på banan där man småsladdar mest hela tiden är det bra.

/B

Litto - 2015-12-15 kl 20:54

Under tiden som jag väntar på turbo och annat på den vänstra sidan av motorn får jag väl börja på andra sida i stället.
Jag har börjat fila på ett ombyggt plenum för att korta ner luftvägarna, få större volym i burken, få bort en massa onödigt som ändå ska bort, och kanske få det att se ok ut också.

Så här ser insuget ut i original.

insug006.JPG - 2.1MB

insug003.JPG - 1.6MB

Eftersom jag hade ett extra insug liggande utgår jag från det. Började med att kapa de långa "snorklarna" för att kunna vända på hela paketet. Kortade även ner rören ca 5 cm. Kapade sen bort den stora böjen i bakkant och kapade loss anslutningen för spjällhuset. Det ska fästas i andra änden av burken som blir framkant. Burken kommer att läggas/vinklas 90 grader och sen öppnas och breddas i framkanten.


insug010.JPG - 1.9MB

insug009.JPG - 1.9MB

Därefter var det dags att öppna upp "locket" för breddning.



insug005 (3).JPG - 1.5MB insug004 (2).JPG - 2.2MB

Sen tog kapskivorna slut...

Ungefär så ska det bli. Det som återstår är att finlira lite så att det blir lite schyst passform, så att min kompis inte behöver göra så mycket när han ska svetsa ihop allt. Det som behöver kompletteras är de två bitarna på över- och undersidan i material, sen återstår svetsningen. Som tur är har jag en kompis som är bra på det. Ska slänga med ett insug till v6:a som jag fick med vid bilköpet, så det kanske finns material så det räcker där.
Visst sa jag att det skulle bli ett budgetbygge?!?...

BennySteen - 2015-12-16 kl 13:36

plenumet är gjutet aluminum och lite poröst. Det går att TIG'a men var visst lite trixigt enligt min kompis före detta licensvetsaren (palle) som gjorde det åt mig. Ett alternativ till "luckan" kan vara en färdigbokad aluplåt som även täcker dom triangelformade hålen. Det behövs 3-4mm alu. Det blir stora krafter när du förstorar inre arean och överladdar.

För att var säker när det är färdig, lägg det i en kraftigt låda och lägg på 4kg tryckluft. Bättre det spricker hemma än på banan.

Alla hålen på ovansidan tycker jag du skall svetsa igen och slipa ner så det blir snyggt. du behöver varken hålen för tomgångsregulatorn eller bromsservot. ev vakumhål kan du ordna sedan och placera där det passar.

dubbelkolla så gaspjället går att vrida på flänsen. Det kan bli trångt och du kan kanske vrida spjället så länkaget/fjädern hamnar neråt istället.

Var lite vaksam på höjden på plenumet också, så det får plats under huven.

Litto - 2015-12-16 kl 19:46

Ja, det behövs speciell tillsatstråd med mer magnesium, har jag för mig, till gjutaluminium. Det ska inte bli några problem, han har svetsat sånt här förut och har rätt tillsatsmaterial.

Du har nog rätt, det kan vara enklare att göra en hel plåt som bockas till i stället.

Yes sir, hålen ska svetsas igen, eller försvinner om det blir en hel plåt. Men, det var väl nån givare man behöver i insugsburken va, tryckgivare om jag inte kommer ihåg fel. Är det fler, tempgivare t ex?

Höjden blir inga problem, måttade lite med ögat och jag tror det kommer att bli runt 5 cm lägre än original.

Spjället kommer att hamna som tidigare "på högkant" med axeln vertikalt. Så jag kan välja att ha gasvajern på över- eller undersidan. Jag tror inte att vajern kommer att nå fram men med lite tur så, vi får se. Gasspjället tänkte jag ta från V6:an. Det har inte de där slanganslutningarna så det är lite cleanare, i övrigt är det samma mått. Vad är dom slangarna till? Jag ser ju att de går till en del av expansionskärlet, men vad har de för funktion, förvärmning???

I dag fick jag veta vad det blir för turbo! En Mitsubishi TD04HL16T med vinklat avgashus. Tydligen en modell som bl a används på Volvo T5R. Efter lite googlande verkar det vara ett bra aggregat. Kanske, kanske att han skulle hinna skicka det i morgon. I så fall blir det en bra julklapp som kommer på posten...

BennySteen - 2015-12-17 kl 00:03

Du behöver ett hål för en lufttemperaturgivare i plenumet. det funkar med vilken bosch modell som helst. helst öppna modellen som reagerar snabbare.

Sedan använder du ett befintlgit vakumrör eller borrar nytt som går till sprutets inbyggda MAP sensor (Mainfold Air Pressure).
Förmodligen vill du också koppla bränsletrycksregulatorn till ett vakumrör.

Jag använder vanliga 10mm pneumtik anslutningar man skruvar in. Sedan kan man enkelt koppla in och ur slangarna.
Bronsrören på spjället är förvärmining. Du kan skruva loss dom.

Öven dumpventilens styrning skall sitta ansluten mellan motorn och spjället. Men kan kan sätta T-stycken för pneumatik som på bilden.


[Edited on 2015-12-16 by BennySteen]



[Edited on 2015-12-16 by BennySteen]

2015-07-23-20-22-39_sdc15517.jpg - 111kB

Litto - 2015-12-17 kl 07:21

Ok, tack Benny! Det jag behöver är alltså:
-Tempgivare
-Tryckuttag
-Uttag för btr
-Dumpventil, måste jag ha sån? Nu kommer en amatörfråga, men vad är det för skillnad på wastegate och dump?
Hur gör man med vevhusventilationen från ventilkåpan?

BennySteen - 2015-12-17 kl 10:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

-Dumpventil, måste jag ha sån? Nu kommer en amatörfråga, men vad är det för skillnad på wastegate och dump?
Hur gör man med vevhusventilationen från ventilkåpan?


wastegate måste du ha. Den reglerar laddtrycket. När den öppnar så bypassar man avgaserna direkt från grenröret till downpipe och då slutar dom driva turbinen på turbon.

Dumpventil är frivilligt. När du har laddtryck och stänger gaspjället skapas en tryckvåg. Den kan man släppa ut fritt (öppen dump) eller tillbaka till turbons insug (återcirkulerande dump)

tryckvågen är kraftigt och kan leda till läckage och t.o.m skada turbon på sikt.

vevhusventilationen kan du INTE leda till insuget längre. Dessutom vill du inte ha in oljedimman i motorn, det sänker oktan och kan leda till spikningar. Led slangen från ventilkåpan som vanligt till oljefällan, oljeslangen från fällan som vanligt till tråget och överskottsluften som tidigare gick till plenumet drar du istället till en liten uppsamlingsburk.



Litto - 2015-12-17 kl 14:20

Ok, då har jag ungefär koll. Wastegate visste jag hur den funkar och den är integrerad i den turbon som jag ska ha. Men dumpen hade jag inte riktigt koll på. Antar att behovet av en sån ökar med ökat laddtryck.
Vevhusventilationen, ok då är det som jag trodde.

Tack!

BennySteen - 2015-12-17 kl 16:26

Vevhusventilation kan behövas uppgraderas, större och eller flera hål.

Den ökar dels med ökat laddtryck naturligtvis men också beroende hur slitna kolvringarna är. Det är blow-by som skapar övertrycket.

Övertryck i vevhuset blåser dels packningarna, gör att oljetrycket får jobba hårdare imot trycket.
Och ökar densiteten på luften som vevaxeln/stakar snurrar i.

På racermotorer har man ibland vakumpumpar för skapa undertryck i vevhuset och göra det lättare för vevaxeln att snurra i luften.

Jag har gjort returledningen från oljefällan tillbaka till tråget grövre pga ökat tryck i vevhuset. Och kommer nog behöva grövre ventilering från ventillkåpan också.


Litto - 2015-12-17 kl 18:57

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Vevhusventilation kan behövas uppgraderas, större och eller flera hål.

Den ökar dels med ökat laddtryck naturligtvis men också beroende hur slitna kolvringarna är. Det är blow-by som skapar övertrycket.

Övertryck i vevhuset blåser dels packningarna, gör att oljetrycket får jobba hårdare imot trycket.
Och ökar densiteten på luften som vevaxeln/stakar snurrar i.

På racermotorer har man ibland vakumpumpar för skapa undertryck i vevhuset och göra det lättare för vevaxeln att snurra i luften.

Jag har gjort returledningen från oljefällan tillbaka till tråget grövre pga ökat tryck i vevhuset. Och kommer nog behöva grövre ventilering från ventillkåpan också.



Ja, det där med vakumpumpar har jag sett. Frågan är om det är mätbart, det där med motståndet för vev och stakar... men det är det kanske. Däremot det där med oljetrycket kan nog göra sitt.

En tanke ang din grova returledning, den funkar ju också som vevhusventilation upp till oljefällan, bakvägen. Det blir ju ungefär som på gamla B18-motorer där den satt på sidan med en oljefälla, men sen bara en rörstump ut i det fria. Så det kan nog vara bra att ha den så grov som möjligt, samt även avledningen till uppsamlingskärlet, annars blir det en broms för avluftningen som kan öka vevhustrycket.

Fick besked om att turbo och laddluftkylare är skickad i dag så den dyker väl upp till veckan
:banana:

Litto - 2015-12-19 kl 19:57

Jag har tänkt göra det länge men nu blev av, ett komp-prov på motorn som sitter i bilen. Bara för att få en liten hum om hur den mår. Jag har ju klagat på slö TS-motor och nu vet jag att den inte mått så jättebra.
1:an 8 kg
2:an 10 kg
3:an 7 kg
4:an 6kg
Så jag ska kanske inte klaga på motorns effekt. Eller jo, det ska jag väl egentligen göra för den har ju inte levererat det den ska, men den har nog gjort sitt bästa utifrån hur den mått....

Jag hade en liten fundering på att låta motorn som sitter i bilen vara kvar och köra mitt första turbobygge på den, men nu när jag sett kompprovssiffrorna är det inte aktuellt. Lika bra det eftersom det är bättre att göra rätt hela vägen.

Har putsat till plenumbitarna lite också.


2015-12-19 001.JPG - 1.8MB

Gjorde som Benny föreslog, kapade bort överdelen eftersom det ändå ska tillverkas en bit som ska passas in där.



2015-12-19 005.JPG - 2.3MB

Jag tycker att insidan ser skaplig ut, inga vassa kanter utan fina rundade former runt insugshålen. Även om det finns lite gjutskägg här och där så tycker jag att det ser riktigt skapligt ut. Det är klart, ska man bygga ett riktigt bra plenum så ska man ha fullradietrattar osv men nu är ju det här ett budgetbygge och mitt första turboprojekt, så det får bli nästa gång.

Tvåtaktstrimmartarmen med all putsning av kanaler slog till så det blev tvunget med lite putsning i alla fall. Svårt att hålla sig från sånt. Slipade bort lite gjutskägg och grova ytor. Även om det inte gör så stor skillnad känns det bättre....


2015-12-19 006.JPG - 2.1MB

t16 - 2015-12-19 kl 21:39

Hej!

Gör en leakdowntest och kolla vart trycket tar vägen, det kanske bara är att slipa in ventiler eller byta ringar.

Vet någon vad de ska ligga på? Jag tänkte på att kamläget på ekar rätt mycket vad man får för värden.

Litto - 2015-12-19 kl 23:08

Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det. Men oavsett kamläge och kaminställning så ska ju alla cylindrar ge samma värde.

Om jag ändå måste byta ringar eller fixa ventilerna kan jag lika gärna fixa motorn som jag har bredvid, istället för att ta ur motorn ur bilen och fixa den. Det blir ungefär samma arbete.

Kalle_alfaturbo - 2015-12-19 kl 23:33

Vilket kul bygge! ☺

BennySteen - 2015-12-20 kl 00:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det.


bygg egen för 250 :-
biltemas artikelnummer lägst ner,

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1195221#1195221



2012-11-15-09-03-46_sdc13789.jpg - 78kB

Litto - 2015-12-20 kl 09:30

Biltema får besök i dag:D
Googlade en stund i går och hittade en gammal artikel i Allt Om Mc som nån har scannat in. Väldigt bra beskrivet, både hur det funkar och även hur man bygger en. Bl a att strypningen ska vara 12 mm lång med ett hål på 1 mm.

Tack för länken, Benny, nåt liknande får det bli.

[Ändrad 2015-12-20 av Litto]

t16 - 2015-12-20 kl 14:30

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det. Men oavsett kamläge och kaminställning så ska ju alla cylindrar ge samma värde.

Om jag ändå måste byta ringar eller fixa ventilerna kan jag lika gärna fixa motorn som jag har bredvid, istället för att ta ur motorn ur bilen och fixa den. Det blir ungefär samma arbete.


Nja, det är ingen ny motor, testar man att göra kompprov på en varm motor så brukar det bli mycket bättre.

Mvh

Litto - 2015-12-20 kl 19:16

Quote: Ursprugligen inlagt av t16  
Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Ja, jag ska göra det, leakdown alltså, ska bara fixa till en utrustning för det. Men oavsett kamläge och kaminställning så ska ju alla cylindrar ge samma värde.

Om jag ändå måste byta ringar eller fixa ventilerna kan jag lika gärna fixa motorn som jag har bredvid, istället för att ta ur motorn ur bilen och fixa den. Det blir ungefär samma arbete.


Nja, det är ingen ny motor, testar man att göra kompprov på en varm motor så brukar det bli mycket bättre.

Mvh


Ja, så kan det nog vara. Ska passa på att göra det när jag ändå måste ut med bilen ur garaget för att vända den.

Handlat delar till testutrustning för leakdown eller ska vi kalla det cylinderläckage på svenska? Det som är kvar att fixa är strypningen med ett enmillimeters hål.

Chramon - 2015-12-20 kl 19:47

Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.

Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. :cool:

[Ändrad 2015-12-20 av Chramon]

Litto - 2015-12-21 kl 07:09

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.

Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. :cool:

[Ändrad 2015-12-20 av Chramon]


Hej, ja sotflagor kan ställa till det med ventiltätheten. Skulle tro att det gäller även nu, 30 år senare. Vi får se när jag har varmkört och testat igen.

En gång alfa, alltid alfa, eller hur var det?!?:D

bravo - 2015-12-21 kl 07:55

måste bara fråga nyfiket. vem är det du pratar om på fiat som åker runt i sverige.. jag vet då bara två som jobbar i sverige på teknisk support. den ena sitter i malmö o den andra i stockholm. båda kommer från mercedes och har inte jobbat med alfa innan. så kunde vara kul att veta vem du menar. jobbar nämligen alfa verkstad själv och har dagligen kontakt med teknisk support på ett eller annat sätt..
Rickard


Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Jag vet inte om det gäller TS-motorn men... fick ett tips av min Alfamek då jag körde "vanlig Nordmotor" på 80-talet. Han sa att det var många som rev topparna i onödan på dessa efter kompprov.
När man gängar loss stiften kan det lossna sot från gängorna, som lägger sig på tätningsytan för ventilerna. = Dålig komp.
Då skulle man lossa alla stift något och sedan dra fast dem, starta motorn och rusa lite för att blåsa bort sotet. Sedan utföra kompprovet.

Han är idag "teknisk support" åt Fiat/Alfa och åker runt i Sverige och löser problem? Råkade stöta på honom i somras då verkstan inte kunde?? nolla min serviceindikator. Det var 30 år sedan han servade mina Alfor... Kul. :cool:

[Ändrad 2015-12-20 av Chramon]


Hej, ja sotflagor kan ställa till det med ventiltätheten. Skulle tro att det gäller även nu, 30 år senare. Vi får se när jag har varmkört och testat igen.

En gång alfa, alltid alfa, eller hur var det?!?:D

Chramon - 2015-12-21 kl 09:37

Nu blev det svårt...:D Jag vet inte hela namnet. Han heter Ulf och jobbade på Bergners Bil i Umeå på 80-talet. En rätt stor och lugn kille.
Det var killen på Magnus Bil som ringde honom (tec support?) då han gick bet på att nolla mitt oljebyte. Då råkade Ulf vara i närområdet på uppdrag och svängde förbi. Så jag är lite osäker på vilken befattning han i själva verket har och även vilket bilmärke han jobbar mot. Tog för givet att det var Fiat/Alfa.

Litto - 2015-12-21 kl 19:03

Tomten har varit här:D


2015-12-21 002.JPG - 1.8MB

Blir paketöppning på julafton!

En annan sak, vad säger ni som hållit på med turbo. Jag fick fläns till turbon häromdan och hade handla lite rördelar tidigare, däribland en färdigsvetsad kollektor. Jag kunde ju inte hålla mig utan var tvungen att kolla hur de passade ihop.

Nu till min fråga, som ni ser på bilderna nedan sticker kollektorn igenom flänsen om jag inte kapar den. Min fundering är om man kan låta den vara ungefär så för att öka farten på gaserna, eller tänker jag fel? Om jag kapar ner den blir den bredare och vid samma flöde minskar hastigheten, precis som på vattenslangen när man tar av munstycket på trädgårdsslangen.

Eller blir det fel och skapar turbulens och bygger motstånd som inte är bra och att det ändå blir tillräcklig snurr på turbon?
Jag är väl inne på att diametern på inloppshålet är anpassat till turbon och att det är det man ska hålla sig till, men tanken slog mig när jag kollade på delarna och att öka hastigheten på gaserna är väl i teorin inte helt fel, eller....


2015-12-21 003.JPG - 1.5MB 2015-12-21 004.JPG - 1.9MB

t16 - 2015-12-21 kl 19:59

Hur svetsar man rören på insidan om man har en färdig kollektor?

Litto - 2015-12-21 kl 20:41

Quote: Ursprugligen inlagt av t16  
Hur svetsar man rören på insidan om man har en färdig kollektor?


Sorry, men jag förstår inte frågan riktigt...

BennySteen - 2015-12-21 kl 21:59

Dennis menar nog att skarvarna i själva grenrören kommer vara svårt att komma åt. Men du får punkta ihop kollektor och grenrören först och sedan eventuellt lossa vissa punkter för att komma åt och svetsa bakomliggande skarvar.

Din fråga om kollektorn: kapa ner den så den blir samma diameter som hålet i flänsen. Och punkta bara ihop den med flänsen till du gjort dom eventuella bakomliggande rören. När du sedan helsvetsar flänsen så punkta den gärna mot ett tjockt plattjärn så slår sig flänsen mindre. Glöm inte planslipa efteråt.

Du har rätt i att en ökad radie på ett rör ökar turbulensen enligt Bernoullis ekvation. Men på den här nivån behöver man inte bry sig om sådant, använd sunt förnuft och tumregler.

Litto - 2015-12-22 kl 07:03

Ja, Dennis menar nog så. Tänkte att jag ska ju inte svetsa på insidan av rören....
Men ok, jag tror nog att jag får in svetsmunstycket mellan rören. Rören är 42 mm och det är nog runt 30 mm mellan dom vid skarvarna, men det blir ju så att jag får svetsa de som blir svårast att komma åt först och det blir ju bara den sista skarven på kollektorn som blir svår att komma åt.

Flänsen har en svarvad kant för labyrinttätning så det blir svårt att slipa den rak så det blir väl till att svetsa korta snuttar och låta det svalna emellan och hoppas på att det slår sig så lite som möjligt. Hade ju varit smutt att ha en fräs att plana av den i men vi får se, jag får hem en svarv i mellandagarna så det kanske går att sätta upp kollektorbiten i svarven o köra den där.

Ja, jag kör på kant i kant på kollektorn och flänsen och slipar till så att det blir så bra flöde som jag kan få till.

Litto - 2015-12-23 kl 12:17

Tog och ändrade lite i namnet på tråden eftersom det blir turbo nu;)


2015-12-23 002.JPG - 2MB

Tog mig en liten stund i garaget på morgonen, innan julmaten ska fixas. Vände på bilen så jag kan ta ur motorn och passade samtidigt på att ta ett nytt kompprov efter att jag låtit motorn komma upp i arbetstemperatur. Det blev helt andra resultat nu men ändå inte helt positiva.
1: 11
2: 7,3
3: 10,5
4: 10,7
Var positivt överraskad först då jag började med 4;ans cylinder och gick framåt, men när jag kom till 2:an visade mätaren endast drygt 7 kg och det var den cylindern som hade bäst resultat med kall motor, ca 10 kg.... Tog om flera gånger men samma resultat varje gång:(

Ska ta om igen med kall motor bara för kul, men det blir väl att följa grundplanen och byta motorn mot den som jag börjat pilla med. Den som sitter i nu får sen bli iordninggjord och bli reservmotor eller bas för nästa steg.

Har också gjort klart mätare för leakdownkoll. Blev ganska ok.


2015-12-23 001.JPG - 1.5MB

Men nu blir det städning och lite julmatsfix tills hustrun kommer hem.

God jul alla!:beerchug:

rschneberger - 2015-12-23 kl 13:15

Det där med att bygga turbo är som att tatuera sig. Har man en gång provat så är man fast. :beerchug:

Dina kompressionssiffror ser ut ganska mycket som mina gjorde och jag hade läckage på en av cylindrarna i storleksordningen 35-40% som blev en riktig showstopper. Problemet jag fick var att jag itne lyckades hantera vevhusventilationen hur jag än försökte utan åkte med ett konstant övertryck i vevhuset som iofs inte sköt några packboxar, men tryckte ut så mycket oljedimma att det itne var hanterbart för någon oljefälla i världen. Så om du har minsta tveksamheter om täthet, speciellt på kolvringarna - renovera. :-)

BennySteen - 2015-12-23 kl 14:46

En billig leakdown verktyg är inget vidare linjärt mätverktyg. Om det skiljer 30% i tryck mellan klockorna betyder inte att du har 30% läckage. Bara att du har just 30% tryckskillnad mellan klockorna.

På det sättet är en vanlig komprov lite bättre. Men säger å andra sidan inte vad som läcker. Så jag använder både metoderna tillsammans beroende på hur det passar. Förutsatt det komprovsmätaren är någorlunda exakt.

Om du har dåligt kompression pga ringarna och bilen stått ett tag så kan det funka att varmköra.

Litto - 2015-12-23 kl 18:00

Ja Ricky, jag har förstått att turbo kan bli en addiction:cool:

Benny, jag är med på att man endast får skillnaden mellan klockorna. Det beror ju bl a på hur stor strypningen är, minsta differens på en millimeter ger ju stora skillnader, så jag är också inne på att det får bli en kombination med kompprov och leakdown. Ska i alla fall bli intressant att göra en leakdown nu. Alltid lär man sig nåt.

Jag ska också lossa på vevhusventilationen och kolla om det pulserar där. Det kan ju vara en bra början på att se om det kan vara kolvringarna. Ska varmköra en gång till och se vad som händer.

Men i vilket fall som helst så blir det renovering och motorbyte. Jag har ju ingen aning om hur den nuvarande motorn mår. Jag vet att den gått många hårda pass på banan så den kan nog behöva vila lite i stället för att stressas ännu mer med en turbo...

[Ändrad 2015-12-23 av Litto]

Litto - 2015-12-25 kl 12:09

Då var julafton överstökad med paketöppning. En liten turbo med intercooler fanns i paketen, så nu kan det börja


2015-12-25 004.JPG - 1.5MB

Lite garagegodis också...

Är riktigt sugen på att börja men man får väl vara lite social i julhelgen först, även om det är svårt att hålla sig.

 Pages:  1    3  ..  7