AlfaPower

GTV -85 banbygge goes turbo

 Pages:  1  ..  6    8

Kalle_alfaturbo - 2019-9-29 kl 21:27

Missade också detaljern om att det gälde avgassidan.
Men du ser ut att ha svaret på gåtan, avgaskammarna är ställda efter fel markering. Rejält många grader off.
lilla markeringen "rakt upp" brukar vara den rätta.

BennySteen - 2019-9-29 kl 22:55

om man vill kontrollara ventilerna är raka kan man demontera fjödrarna, går dom rotera är dom raka. ifall tallriken blivit stukad gör med vanlig läckageprov. Jag skulle inte hellre brytt mig för så små skador.

Ge mig ett dygn så skall jag kolla mina anteckningar kring kamtiderna. Sedan är ju 0,7mm planing rätt mycket på en ts topp... att svarva kolvarna hjälper väl inte vid uttagen för ventilerna? hade du 1.2mm frigång med (oljig) lera?

hursomhelst. kul att hänga på tråden. fast jag saknar inte direkt allt jobb med ts motorerna... och då har vi inte börjar prata foder ännu...

Kalle_alfaturbo - 2019-9-30 kl 15:30

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
om man vill kontrollara ventilerna är raka kan man demontera fjödrarna, går dom rotera är dom raka. ifall tallriken blivit stukad gör med vanlig läckageprov. Jag skulle inte hellre brytt mig för så små skador.

Ge mig ett dygn så skall jag kolla mina anteckningar kring kamtiderna. Sedan är ju 0,7mm planing rätt mycket på en ts topp... att svarva kolvarna hjälper väl inte vid uttagen för ventilerna? hade du 1.2mm frigång med (oljig) lera?

hursomhelst. kul att hänga på tråden. fast jag saknar inte direkt allt jobb med ts motorerna... och då har vi inte börjar prata foder ännu...




De här kammarna står ju helt åt skogen, vi pratar inte typ 1 grad fel, snarare 20..
Bara att ställa dom rätt borde ge frigång så det räcker och blir över, trots planing.
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:



BennySteen - 2019-9-30 kl 16:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:


Jag har hittat rejäla foder till Ferguson traktormotorer. som borde funka.
Dom kostar 300:-/st istället för 80 000 + moms som dartonsleeves och går beställa på lantmännen :-)

Tänkte hitta i rätt borrning 84mm för TS kolvar. Då är det bara kapa foderna lite på längden.

Litto - 2019-9-30 kl 17:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
om man vill kontrollara ventilerna är raka kan man demontera fjödrarna, går dom rotera är dom raka. ifall tallriken blivit stukad gör med vanlig läckageprov. Jag skulle inte hellre brytt mig för så små skador.

Ge mig ett dygn så skall jag kolla mina anteckningar kring kamtiderna. Sedan är ju 0,7mm planing rätt mycket på en ts topp... att svarva kolvarna hjälper väl inte vid uttagen för ventilerna? hade du 1.2mm frigång med (oljig) lera?

hursomhelst. kul att hänga på tråden. fast jag saknar inte direkt allt jobb med ts motorerna... och då har vi inte börjar prata foder ännu...




De här kammarna står ju helt åt skogen, vi pratar inte typ 1 grad fel, snarare 20..
Bara att ställa dom rätt borde ge frigång så det räcker och blir över, trots planing.
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:




Så är det absolut. Jag trodde i min enfald att man skulle gå på markeringarna... Kollade lite när jag vred och troligen kan jag flytta en hel kugge på drevet plus kanske lite till. Så frigång kommer det att bli, helt säkert. Nu vet jag ju hur det blir vid 5700 varv och bara ett par grader gör antagligen att det går fritt tills jag inte vill varva mer.

Jag ska inte spräcka några foder. Det får Benny stå för.;)

[Ändrad 2019-9-30 av Litto]

Litto - 2019-9-30 kl 17:49

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Spruckna foder är guds straff för att försöka bygga 2-liters turbo, istället för 1,8 :boing:


Jag har hittat rejäla foder till Ferguson traktormotorer. som borde funka.
Dom kostar 300:-/st istället för 80 000 + moms som dartonsleeves och går beställa på lantmännen :-)

Tänkte hitta i rätt borrning 84mm för TS kolvar. Då är det bara kapa foderna lite på längden.


Funkar säkert kanon!

Jag håller på och renoverar en motor till en gammal traktor, Mc Gormick, 1956. Fick slipat om veven och nu fått hem allt jag behöver så den ska ihop under vintern. Det otroliga var att cylinderloppen såg i princip ut som nya. Inga vändkanter och även honingsrepor kvar, efter 63 år........

Litto - 2019-9-30 kl 17:55

Plockade ur ventilerna för att se om de var krokiga. Det var de inte!

2019-09-30 17.42.05.jpg - 2.3MB

Skönt att inte behöva krångla med det. Jag har funderat på att byta ventilfjädrar. Benny kom ju på att dubbla Volvofjädrar från KL Racing passar. Kanske är lika bra att göra det när toppen ändå är av.

Nu väntar jag på ny topplockspackning sen kan motorn slås ihop igen. Men först ska vi åka hem till Jämtland några dagar och plocka lingon och svamp!

Litto - 2019-10-3 kl 12:57

Det blir nog ingen svampplockning...

IMG_0042.JPG - 1.8MB

....så jag ligger i soffan och funderar lite på hur jag ska fixera VVT:n. Jag har ju läst att man ska kunna ta ett kamdrev från de äldre motorerna och montera där VVT:n satt, men den avgaskammen som jag har liggande och kollade på har en kil som låsning och det funkar inte mot de splines som sitter på insugskammen med VVT. Så frågan är, vilken avgaskam är det som man kan ta drevdelen ifrån? Eller kanske rätt fråga är; vilken insugskam är det som har den infästningen för VVT:n? Eller är det så att splinesen går att dra av?

BennySteen - 2019-10-3 kl 13:08

Jag tänkte nog fel tidigare, det var till min trimmkammar som satte avgasdrevet på insuget. På vanliga TS insugskammen blir det värre.

Själv blockerade jag bara oljekanalen. med en lite avsågad skruv. Då blir det fjädrarna inuti VVT mekanismen som förhinderar att VVT roterar. Det går nog förbättra fixeringen. Dock vet jag inte hur. stumsvetsa intuti själva VVT är väl en variant

bravo - 2019-10-3 kl 13:16

har ventilern varit i kolvarna så hade jag bytat ut dom. speciellt om du ska köra med laddtryck som ger lite mera effekt än orginal. du kan ha begynande brott i tallriken där den varit imot och de tär inte så kul att få ett ras när bitar lossnar. har sett det för många gånger på motorer som dom har låtit bli byta ventilerna när dom kontrollerat rakheten. räkna på vad kostnaden blir med nya ventiler kontra ett ras på motorn för lite ventilbilar som lossnar när du laddar på lite ordentligt.. det är billigt med nya ventiler.
har dom varit i kontakt med kolven så ska det bytas helt enkelt.

Litto - 2019-10-3 kl 17:00

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
har ventilern varit i kolvarna så hade jag bytat ut dom. speciellt om du ska köra med laddtryck som ger lite mera effekt än orginal. du kan ha begynande brott i tallriken där den varit imot och de tär inte så kul att få ett ras när bitar lossnar. har sett det för många gånger på motorer som dom har låtit bli byta ventilerna när dom kontrollerat rakheten. räkna på vad kostnaden blir med nya ventiler kontra ett ras på motorn för lite ventilbilar som lossnar när du laddar på lite ordentligt.. det är billigt med nya ventiler.
har dom varit i kontakt med kolven så ska det bytas helt enkelt.


Ja, så är det nog. I och för sig är jag ganska säker på att mina ventiler inte tagit skada efter att jag har sett hur märken ser ut osv, men det kan väl vara dumt att chansa ändå. Jag har nog ventiler liggande i någon låda. Får kolla när jag kommer hem. Annars är det ju som du skriver, billigt med nya.

Litto - 2019-10-3 kl 17:28

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Jag tänkte nog fel tidigare, det var till min trimmkammar som satte avgasdrevet på insuget. På vanliga TS insugskammen blir det värre.

Själv blockerade jag bara oljekanalen. med en lite avsågad skruv. Då blir det fjädrarna inuti VVT mekanismen som förhinderar att VVT roterar. Det går nog förbättra fixeringen. Dock vet jag inte hur. stumsvetsa intuti själva VVT är väl en variant


Ja, jag har sett hur du gjorde. Får ta isär när jag kommer hem så får vi se, men det blir nog svets tror jag, för att vara helt säker på att den inte kan röra sig inuti.

H-P - 2019-10-3 kl 20:43

Roligt projekt!

Kan du inte använda en avgaskam med ett vanligt kamdrev istället så du blir av med VVT:n helt? Eller har jag missat nåt?

På min TS som hade trimkammar gjorde jag en adapter som ersatte VVT:n och gjorde att jag kunde köra med ett std kamdrev.

Litto - 2019-10-3 kl 20:59

Quote: Ursprugligen inlagt av H-P  
Roligt projekt!

Kan du inte använda en avgaskam med ett vanligt kamdrev istället så du blir av med VVT:n helt? Eller har jag missat nåt?

På min TS som hade trimkammar gjorde jag en adapter som ersatte VVT:n och gjorde att jag kunde köra med ett std kamdrev.


Avgaskammen har vanligt kamdrev med justering. Det är insugskammen som har VVT och ska ändras. Det är det som är svårt att lösa bara sådär.
Hur såg din adapter ut?

H-P - 2019-10-4 kl 07:02

Om kamprofilen är samma på insug och avgas är det väl bara att sätta en avgaskam på insugssidan? Men det kanske inte funkar så?

På min hade jag C&B trimkammar men hade inte lust att köpa en avgaskam till så jag gjorde en adapter av en gammal kamaxel. Skar helt enkelt av främre delen av kamaxeln där kamdrevet ska sitta i rätt längd och gängade ändan så att jag kunde skruva fast den på insugskammen. Drog i ihop det med moment och värsta Loctiten som gör att det inte går att demontera.

Litto - 2019-10-4 kl 07:52

Ja, om det vore så enkelt, men de har inte samma profil. Det blir att trimma ner och det vill man ju inte.
Jag har inte mätt upp skillnaden men någon här på forumet har säkert koll på det.

Men jag har ju svarv och svets så det ska säkert gå att få till en fast insugskam med justering.

Kalle_alfaturbo - 2019-10-7 kl 15:23

Alternativt provar du ändå med VVT-n inkopplad, eftersom problemet var på avgassidan, och du ändå kör standardkammar. Vore ju det enklaste.
Och behåller du VVT-n så vet du var du ska börja felsöka nästa gång:P


Litto - 2019-10-10 kl 18:08

Nu blir det låst insugskam. Det känns som att det är lika bra att göra det.
Isär med VVT:n...

2019-10-09 16.48.21.jpg - 2.2MB

...och sen några svetsloppor!

2019-10-10 17.45.38.jpg - 1.7MB

Jag chansar på att mina ventiler håller så jag monterade tillbaka dom också. Jag har ju kört dom i pelarborren och de är raka så risken för att det ska finnas sprickor i dom känns försumbar. Som sagt, jag chansar...
Började kolla igenom ventilspelet också, innan det var dags för mat.

BennySteen - 2019-10-10 kl 23:14

Utmärkt bra lösning. Jag skall göra likadant.

Litto - 2019-10-11 kl 15:22

Smet en liten stund till garaget när det regnar. Kollade ventilspelen och det blev två schims som fick bytas. 3/100-delar på en avgas- och en insugsventil. Annars såg det bra ut.

2019-10-11 14.23.45.jpg - 2.6MB

Nu väntar jag bara på en topplockspackning, men den har tydligen kommit bort i postens hantering....

Litto - 2019-10-27 kl 11:00

Då var locket på plats igen!

2019-10-26 14.30.05.jpg - 2.4MB

Det var precis att jag klarade att lossa och montera utan att ta av grenröret. Det blev väldigt tight mot bromscylindern, men det gick med lite skav på grenröret.

Nu blir det injustering av kammarna, med den låsta insugskammen, och inmätning med indikatorklockor, så nu ska det väl bli bra.

Jag hade även lös startmotorn för att kolla den. När jag skulle lasta av efter senaste mappningsresan gick säkringen utan att startmotorn gick i gång. Allt verkar ok med den så det blev felsökning och felet verkar vara i startknappen. Jag blir inte riktigt klok på hur, men jag får lite konstiga värden på multimetern när jag mäter så det får bli lite översyn av elen runt detta...

Jag kom precis på en sak när jag tittar på bilden. Jag stoppade i en trasa i turbon för att det inte skulle ramla ner skräp eller grejor i den. Den ligger kvar.........:furious3:

FredrikAssarsson - 2019-10-31 kl 09:27

Bättre att komma på nu än...sedan :dunce:

Litto - 2019-11-1 kl 07:18

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Bättre att komma på nu än...sedan :dunce:


Eller hur...
Gläntade lite på locket så att jag kunde pilla ur trasan så nu är toppen på och dragen med lite moment så att den får sätta sig lite. Det känns inte så jättebråttom att få ihop allt just nu med minusgrader på utetermometern...:(

Litto - 2019-11-9 kl 18:00

Idag blev det ett par timmar i garaget. Började med att hänga på kamkedjan och justera in kammarna.

2019-11-09 13.24.57.jpg - 2.4MB

Så nu sitter de så här mot markeringarna på överfallen. Avgaskammen hamnade ungefär vid den andra markeringen.

2019-11-09 13.25.25.jpg - 2.6MB

Jag flyttade avgaskammen en hel kugg på kamdrevet som har 22 kuggar... och det motsvarade 16,4 grader.
Insugskammen ändrade jag också lite för att få den att öppna lite tidigare. En kugge på justeringen motsvarade 4 grader. Den justeringen har 90 "hack" vilket motsvarar 4 grader per hack.

2019-11-09 14.16.42.jpg - 1.3MB

Det slutade med att resultatet ser ut så här.

2019-11-09 14.08.45.jpg - 1.5MB

Det innebär att kamtiderna tidigarelagts och nu har jag faktiskt ett litet överlapp där vid TDC, även om det är litet... Jag har googlat lite runt det här med överlapp och turbomotorer, men det finns en massa olika teorier och tyckanden så jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Det verkar dock som att man inte vill ha jättemycket överlapp när man kör med överladdning. Jag skulle uppskatta om ni kommer med input runt detta! Även det här med tidigare kontra senare kamtider. Vad är det som gäller?

Det känns som att det jag justerat in nu borde bli ganska bra i alla fall. Men jag har ändå lite funderingar runt insugskammen. Blev detta för tidigt, eller?. Att den börjar öppna strax innan kolven nått TDC och har öppet 0,35 mm vid TDC borde inte ha någon praktisk betydelse vad gäller frigång mot kolven, men det är snarare det här med flödet och mottryck som jag funderar på. Eftersom avgaskammen varit öppen till detta ögonblick, TDC, så borde det inte kunna byggas upp något mottryck i insugskanalerna. Dessutom är väl antagligen de nya gaserna i rörelse ner mot ventilen i princip hela tiden så det känns som att det här ska fungera.

Men som sagt, kom med input!

Jag passade även på att göra en plugg som ersätter VVT:n framför insugskammen. Det blev en bit delrin som jag svarvade till en plugg av. Den passade nästan perfekt så att den greppar i gängorna och sen tätades den på insidan med packningsklister.


2019-11-09 13.26.58.jpg - 2.3MB

Kalle_alfaturbo - 2019-11-12 kl 16:38

Kul att det går framåt!
Spontant skulle jag med hög komp och litet avgashus inte vilja ha så mycket överlapp. Men antar att du inte kommer ladda mycket mer än 1,1-1,3?
Mottryck jag har i åtanke.
Men det lär visa sig i bänken. Borde finns marginal för lite labbande med kaminställning nu.


Litto - 2019-11-12 kl 18:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att det går framåt!
Spontant skulle jag med hög komp och litet avgashus inte vilja ha så mycket överlapp. Men antar att du inte kommer ladda mycket mer än 1,1-1,3?
Mottryck jag har i åtanke.
Men det lär visa sig i bänken. Borde finns marginal för lite labbande med kaminställning nu.



Ja, tack!
Det är ungefär vad jag kommit fram till också, genom att ha googlat en massa. Det är ju lite överlapp nu om än lite. Insug börjar öppna ca 7,5 före TDC och avgas stänger ungefär vid TDC. Vad det blir i grader vet jag inte men det blir ändå ett par grader. Jag har inte brytt mig om att fixa med gradskiva så att jag kan få till allt i grader, men nu vet jag i alla fall när det öppnar och stänger i förhållande till TDC.

Jag var lite inne på att jag skulle flytta tillbaka avgaskammen en aning, eftersom jag flyttade den en hel kugg nu. Men jag tror att jag låter det vara så här nu och utgår ifrån det.

Att tidigarelägga insugsventilens rörelser vid överlappet gör ju även att den stänger tidigare vid kompressionsfasen. Detta borde ju i sin tur ge lite mer kompression eftersom kolven kommer att röra sig en längre sträcka med stängd ventil. Vilket i sin tur ger mer kompression och högre effekt. Eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

Vi var uppe i runt 0,7 vid 5700 varv men vad turbon kan ge för maxtryck vet jag inte ännu men det är väl där nån stans runt 1 bar eller lite drygt. Den ska i alla fall klara drygt 300 hk, enligt leverantören.

Får jag till det är jag mycket nöjd och kommer vi över 300 då kommer jag nog att fundera på att skaffa större turbo. Nej, så var det inte, jag skulle ju nöja mig med runt 250 hk eller nåt, så att det håller, ja just det!...:lips::whip:

Litto - 2020-1-4 kl 11:25

Efter en lång semester och firande av min 60!!!-årsdag, var tar tiden vägen... så har jag börjat skruva ihop allt runt motorn.

Insåg att jag inte hade någon 50- och 55-nyckel i mina lådor så de fick inhandlas. Alfa är finmekanik! De behövdes för att dra fast drevet på insugskammen. De kommer nog inte att bli använda så jätteofta sen...


2020-01-02 11.25.11.jpg - 2.1MB

Jag har ingen större brådska eftersom jag ändå kommer att vänta in våren innan det blir mappning igen. Sen har jag ju en traktormotor som ska bli färdig också.

God fortsättning på det nya året!

FredrikAssarsson - 2020-1-4 kl 21:55

Grattis i efterskott :beerchug: now get back to work! :P

Litto - 2020-1-6 kl 14:38

Då var motorn ihopskruvad igen. Startade utan protester och den gick jämnt och fint på tomgång och svarade på lite gaspådrag. Nu ska det bara fyllas vatten och dit med staget mellan skärmarna sen är den redo för mappning igen.

2020-01-06 14.04.32.jpg - 2.2MB

Det blir spännande att se hur motorn kommer att uppföra sig med ändrade kamtider och utan VVT. Men som sagt, den gick fint på tomgången.;)

BennySteen - 2020-1-6 kl 21:56

Jag minns inte längre om du körde med laddtryckstyrning ? Annars tycker jag du skall aktivera det innan du bromsar motorn. Absolut värt jobbet. Det går att få bort turbofördröjningen nästan helt.

Litto - 2020-1-7 kl 08:25

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Jag minns inte längre om du körde med laddtryckstyrning ? Annars tycker jag du skall aktivera det innan du bromsar motorn. Absolut värt jobbet. Det går att få bort turbofördröjningen nästan helt.


Nej, jag har inte monterat nån laddtrycksstyrning. Jag har haft det i åtanke men tänkt att det är enkelt att fixa när allt är klart.

Jag har inte koll så därför undrar jag hur laddtrycksstyrningen kan påverka turbofördröjningen. Är den inte bara till för att styra trycket för att tex spara växellådan?

BennySteen - 2020-1-7 kl 10:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Nej, jag har inte monterat nån laddtrycksstyrning. Jag har haft det i åtanke men tänkt att det är enkelt att fixa när allt är klart. Jag har inte koll så därför undrar jag hur laddtrycksstyrningen kan påverka turbofördröjningen. Är den inte bara till för att styra trycket för att tex spara växellådan?


Det är bara fördelar med elektronisk reglering, då man mjukvarumässig bestämmer laddtrycket istället för hålla på att byta fjädrar.

Dom två stora fördelen tycker jag är att man kan dramatisk minska spool-up tiden och få en linjär effektkurva mappat mot tex gaspedalen. Annars kan man råka få fullt ladd i mitten av en kurva trots att man bara gasar 50% ...

Vanliga wg-fjädrar börjar öppna lite smått direkt det är minsta lilla avgastryck. Då börjar ju wg öppna innan man uppnått önskade laddtryck. Man åstakommer det geom att antingen strypa tillflödet till nedre delen av wg eller om man har två anslutningar så är det bättre använda motryck i övre delen av wg,

Sedan använder man sprutets PID reglering (closed loop) och bara ställer in önskat laddtryck vid olika TPS (throttle positions)

Det är faktiskt så jäkla bra och enkelt att få till så det är absolut värt lägga tid på.



single-solenoid.jpg - 51kB

[Edited on 2020-1-7 by BennySteen]

[Edited on 2020-1-7 by BennySteen]

Toppen

Sirwan - 2020-1-7 kl 23:08

Tack Benny.S precis vad jag behövde se. :D
Har denna ventil hemma och kommer installera den som i exempel 1 i din bild. :beerchug:


BTW Anders.L: Grymt bygge har höljt tråden sen post 1. :worship:

[Ändrad 20-1-7 av Sirwan]

BennySteen - 2020-1-8 kl 00:30

Variant 1 är lite mindre fail-safe än 2:an. Man måste försäkra sig om att allting fungerar som man tänkt sig innan man ger ut och provar.

Helst också se till att ifall mac-ventilen blir strömlös så öppnar den helt, så wg går på fjädertrycket istället.

har man en vanlig 1-ports wg så går det ju borra hål,gänga och stoppa dit en vanlig pnenumatik ventil på ovandelen.

[Edited on 2020-1-7 by BennySteen]

Litto - 2020-1-8 kl 07:39

Ok, tack Benny för informationen. Jag trodde inte att wg:n började öppna förrän det uppnåtts ett visst tryck då den ska öppna. Men öppnar den tidigare tappar man så klart laddtryck hela vägen.

Min turbo har intern wg och bara en anslutning, har jag för mig, så det blir i så fall enligt 1:an. Större ingrepp får nog vänta till en större turbo.

Tack Sirwan, att du stått ut så länge...:beerchug:

Bilsadelmakaren - 2020-1-12 kl 12:51

Vad kör du för styrsystem?

Litto - 2020-1-13 kl 07:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Vad kör du för styrsystem?


Vems.

Litto - 2020-7-10 kl 21:00

Femte gången gillt! Då var det dags igen...


IMG_2684.JPG - 2.3MB

Jag hade ju hoppats på att det skulle vara sista gången på rullar men det blir nog kanske nån vända till.
Efter förra gången när ventiler och kolvar möttes fixade jag till det med ändrade kamtider. Sen har tiden gått och allt annat har tagit all tid, men nu var det dags igen.

Det jag märkte på motorns gång var att den blev lite tjurigare på tomtgång och låga varv. Så Micke, som mapparen heter, fick börja igen med att justera en del för att anpassa till detta. Efter en stund var det ordning på tomgång och låga varv och han började varva.

Motorn går fint men när vi kommer upp i varv på varje pull misständer motorn. Efter en hel del tester av ändrad soppa och tändning upptäcker han i loggen att varvtalskurvan gör små dippar runt 6000 varv och lite där över, beroende på växel. Vi funderar lite på om det kan vara stiften som släcks men vi har bara ca 0,7 i laddtryck så det känns osannolikt. Däremot började Micke fundera på om det kan vara givaren på vevaxeln som bråkar.
Det låter troligt så det får bli byte av den så får vi se.

Det som är positivt är att motorn går kanonfint upp till ca 6000 varv. När vi drog den på första växeln vrålade den upp till 7000 varv, där vi lagt varvstoppet, utan problem och det verkade som att då hoppade den förbi dessa störningar utan att boxen hann börja bråka. Jag vet inte om det stämmer men känns troligt.

Som sagt motorn går kanonfint nu men vi är inte riktigt i mål ännu. Men nu går den så fint så nu kan jag köra bilen. Så det blir lite test om nån vecka när jag ska upp med en kompis och hänga på, eller hänga av, hans rallybil på Gotland Ring.

Jag ska byta givaren på vevaxeln så får vi se hur det blir. Funkar det blir det mer laddtryck också och sen får vi se...

FredrikAssarsson - 2020-7-11 kl 12:51

:beerchug: körbart! Alltid bra för att få igång lusten att fortsätta mecka! Blev det några hästar trots misständningen?

Litto - 2020-7-11 kl 17:04

Det blev 211 hk vid runt 6000 varv. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, med 0,7 i laddtryck.

Jag har ingen aning om hur mycket kaminställningarna spelar in men jag kan ju tänka mig att det finns en del finlir att göra.

Är det nån som sitter på vettiga kamtider och vill dela med sig så vore det kanon.

Men som sagt, den går kanonfint i övrigt så det ska bli spännande att prova den på banan.

Jag ska nog ta och provtrycka insugssidan på turbon för att se vad som händer vid 0,7 i laddtryck. Jag antar att wg:n öppnar då så att den inte kan ladda mer efter 5000 varv.

[Ändrad 2020-7-11 av Litto]

BennySteen - 2020-7-13 kl 11:34

På låga laddtryck så effekt/vrid ökningen rätt linjär mor laddtrycket. laddar man 0.8bar skall alltså få ut ca 1.8 ggr orginal. Ofta kan man få ännu mera pga om kör på e85 pga man kan ha mera förtändning jämfört med bensin.

2 saker drar ner siffrorna. Du bromsar på rullar som har mer förluster än navdynos som skruvas fast direkt på hjulsens nav. Och sedan har du transmissionsförluster på 20-30%.

Jag fick ut 286hk på navdynos med en orginal TS8v motor (med pluggad kamstyrning) vid 0.8bar med e85. Så det borde gå att klämma ut mera.

Litto - 2020-7-13 kl 21:21

Hej Benny, ja jag vet ju att det ska bli ungefär de siffror som du anger vid ett visst laddtryck. Det som saknas här är väl ca 1000 varv, hur mycket varvade du när du fick dina 286 hk?

Jag har ca 211 hk vid ca 6000 varv, men tror ju knappast att det hoppar upp 40 hk till på 1000 varv. Eller det kanske det kan göra?

Sen saknas det lite laddtryck också. Men det jag funderar mest på är hur kamtiderna kan påverka effekten. Är det jättekänsligt eller bara de sista hästarna man kan hitta?

HEDBERG - 2020-7-14 kl 06:25

30% transmissions förlust skulle innebära 274,3 hk i motorn vid 211 på hjulen

Litto - 2020-7-15 kl 07:11

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
30% transmissions förlust skulle innebära 274,3 hk i motorn vid 211 på hjulen


Enligt mapparen så är det motorhästar som anges i hans bänk. Hade det varit hjulhästar hade jag varit jättenöjd...

Litto - 2020-8-2 kl 09:34

Äntligen!
Nu har jag äntligen varit iväg och fått köra lite.

2020-07-29 13.51.27.jpg - 3.1MB

Häromdagen blev det en eftermiddag på Gotland Ring tillsammans med min kompis och hans rallybil.
Efter mappningen har jag nu äntligen kommit iväg och provkört. Jag bestämde mig för att testa hur bilen kändes trots att mappningen inte blev helt perfekt. Motorn misständer vid höga varv men det skulle ändå bli en test av hur allt lirade.

Ja kan väl säga att bilen beter sig riktigt bra med vinge och splitter! De som åkte med var imponerade över greppet i kurvorna. Men motorn kändes inte riktigt så stark som jag hoppats, återkommer till det.
Det var ändå skönt att bara få köra lite och se att allt fungerar i stort.

Det blev körning tills korden tittade fram på ena framhjulet så det blev ett antal varv...

I går hissade jag upp bilen för att byta däck och även byta givaren på vevaxeln. Det är trångt att göra med motorn i men efter lite grymtande och lossa generatorn gled den nya (beggade från hyllan) på plats. Provstart och motorn hoppade igång som vanligt så den fungerar. Nu återstår att se hur den beter sig vid högre varv...

Sen tog jag tag i något som jag tänkt göra lääänge. Provtrycka från turbon och upp till insuget.

Så jag fick tillverka ett par lock av ett par bitar avgasrör och plåtar som svetsades ihop. Den ena sattes en ventil in i så att jag kunde använda luftpåfyllaren där. Tanken var att se vid vilket tryck wastgaten öppnade för att se att allt fungerade.

Men, det pös ju överallt. Jag vet att jag fått rådet om att provtrycka osv, men självsäker som man är så tror man ju att man får till det som det ska vara från början...

Jag tror det läckte i varenda slanganslutning...Så fram med slangklämmemejseln och dra åt och efter varje slangklämma jag drog åt blev det tystare och tystare.

Sen var det dags för veckans bastu så fortsättning följer...

Gustav_Holmdahl - 2020-8-3 kl 14:16

Låter som att du borde hitta en hög hästar iom tätningen. Billiga fel :smash:

Litto - 2020-8-4 kl 07:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Låter som att du borde hitta en hög hästar iom tätningen. Billiga fel :smash:


Ja, det känns som att det borde märkas. Jag har dragit alla anslutningar men har pys vid turbon nånstans. Måste plocka bort lite mer så jag kommer åt. Ska försöka komma åt att spreja med diskmedel och se var det bubblar. Tanken är att testa på banan igen i morgon.

BennySteen - 2020-8-4 kl 14:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Låter som att du borde hitta en hög hästar iom tätningen. Billiga fel :smash:


Ja, det känns som att det borde märkas. Jag har dragit alla anslutningar men har pys vid turbon nånstans. Måste plocka bort lite mer så jag kommer åt. Ska försöka komma åt att spreja med diskmedel och se var det bubblar. Tanken är att testa på banan igen i morgon.


Man får samma laddtryck/effekt då det är WG som reglerar utifrån trycket i insugsröret. Men det tar längre tid att komma dit. Det blir en gammaldags turbofördröjning.

Dubbla slangklämmor vända 180 grader mot varandra då dom gärna läcker vid skarven. Och täta mellan slang och rör med flytande flänstätning, permatex blåa är tjock och fin. På heta delarna kan man använda biltemas högtemperatur.

Planslipa plana ytor med tex en bandslip där det går att komma åt. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandsl...

Sedan när man är nöjd. värm upp motorn med stängd motorhuv så alla slangar blir mjuka och prova läckagetesta igen :-)

Litto - 2020-8-5 kl 17:52

Då har vi kört lite på Gotland Ring igen.

2020-08-05 16.12.07.jpg - 3MB

Jag bytte givaren på vevaxeln och sen som sagt, trycktestat lite... Jag fick systemet mycket tätare. En liten slang vid turbon upp till insuget hade spruckit så det var där det pös mest.
Nåväl, nu håller den trycket mycket bättre men inte helt hundra ändå. Så jag måste kolla vidare på det.

Anyway, blev det någon skillnad med annan vevaxelgivare? -Nej!

Samma problem att den misständer när den kommer upp i varv. MEN, nu till det intressanta. Efter ett par pass var det lite bränsle i tanken så lampan började blinka. Jag tänkte att jag kan ta ett par varv till innan jag åker in och tankar. Då händer det, vid några tillfällen drar motorn som en tokig och varvar upp utan antydan till misständning! Och som den drog!
I kurvorna började pumpen suga luft så det började vara riktigt lite soppa i tanken, men vid 3-4 uppväxlingar drog den helt otroligt bra just när soppanivån var nere på typ tom...

Alltså, det känns som att vi är något på spåret, att det är något i bränslesystemet som spökar!

BennySteen - 2020-8-6 kl 09:03

Finns det inte någon logging? VEMS har ju inbyggd SD kort läsare.
Vore ju intressant att se lambdavärdet om det har med bränslet att göra.


Litto - 2020-8-6 kl 21:07

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Finns det inte någon logging? VEMS har ju inbyggd SD kort läsare.
Vore ju intressant att se lambdavärdet om det har med bränslet att göra.



Precis vad jag har funderat på. Tyvärr hade jag tydligen loggningen avstängd så jag kan inte kolla men jag pratade med mapparen idag och vi resonerade om just det, att den får för mycket soppa på högre varv och kanske släcker stiften. Kollade lite snabbt och han hade lagt lambdan på 0,70 där uppe på höga varv. Det är kanske för fett och släcker stiften, så att när det blev lite i tanken och det följde med lite luft så blev det helt plötsligt perfekt blandning...

Jag ska prova med att ändra så får vi se vad som händer.

BennySteen - 2020-8-7 kl 10:36

Utan loggning famlar man i mörker, se till att aktivera det!

0.7 är nog i högsta laget och du kör ju väl på bensin fortfarande ? Du har dock VAG copar som ger bra med gnista men även dom har ju sina gränser.

COP'arna drar redigt med ström och vid högre varvtal krävs mera av generator/batteri./kablar. Jag bytte till fullstort batteri just av den anledningen.

jag knackade ner mina stift. körde med 0.5 på ena och 0.7 på det andra i varje cylinder. Det minskar risken för utsläckning. Och naturligtvis rena koppar NKG med passande värmetal. inget trams med iridium/plantina stift. iridium/plantina har mycket mindre elektrodarera. Och syftet är längre livslängd.

Litto - 2020-8-7 kl 14:00

Ja, loggning är ju det som gäller för att ha koll...
Nej, jag kör på E85. Jag har inte hållit på med detta tidigare så jag vet inte om det kräver högre eller lägre värden är bensin.

Efter att ha läst på lite tror jag också att 0,7 är lite väl högt. Mapparen pratade om att han brukar lägga sig på 0,76-0,78, så jag vet inte varför han lade min bil på 0,7.

Strömmen till COP:arna får nog den ström de ska ha. Jag har gått på Vems rekommendationer om kabelarea och kör dessutom dessa via dubbla relän.

Jag ska kolla stiften men jag har för mig att jag knackat dem enligt rekommendation från bla dig.

Litto - 2021-2-21 kl 09:31

Hej, det var ett tag sen jag var inne här...
Jag tappade sugen lite i höstas när jag inte hittade de allra sista hästarna. Efter mycket ältande har jag börjat fundera på att sälja...
Är det nån som är sugen?

Men jag har i alla fall beställt hem lite grejor för att uppdatera bränslesystemet, så det ska fixas lite under våren, sen får vi se...:cool:

BennySteen - 2021-2-22 kl 08:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Hej, det var ett tag sen jag var inne här...
Jag tappade sugen lite i höstas när jag inte hittade de allra sista hästarna. Efter mycket ältande har jag börjat fundera på att sälja...
Är det nån som är sugen?

Men jag har i alla fall beställt hem lite grejor för att uppdatera bränslesystemet, så det ska fixas lite under våren, sen får vi se...:cool:


Sälj inte (ännu) . Men tag en riktigt paus från bilen. Alltså inte ett ofrivilligt mekuppehåll, där man igentligen vill komma igång igen.

Ställ avsiktigt bort bilen 1-2 år och inte ens fundera på den. OCH köp något annat roligt färdigt enkelt och kör trackday med under tiden. Det är körningen som gör att det är roligt att meka.
Om du sedan fortfarande efter 1-2år är inte är sugen längre så kan man överväga sälja. Marknaden blir nog bättre till dess också.

Litto - 2021-2-26 kl 08:12

Du har nog rätt Benny. Tack för rådet, antar att det är lite samma för dig och din bil. Alfan står där den står, tillsammans med rallyhondan och några andra projekt... Jag får skylla mig själv men jag är nog inte ensam om att ha flera projekt på gång samtidigt, och som ska bli klara.

I vinter har jag faktiskt bara hållit på med en crosskart som ska bli riktigt rolig och bara sneglat på Alfan när jag är i garaget. Problemet är att den ger lite dåligt samvete hela tiden... Jag får nog ställa den i ett annat utrymme så jag inte ser den hela tiden...

Men som sagt, du har nog rätt, och jag har egentligen ingen brådska att sälja heller. Lusten kanske kommer igen när våren kommer och garageportarna kan stå öppna, man vet aldrig. Eller också flyttar jag den bara som jag var inne på. Ska se till att få i buren i min gamla Civic rallybil under tiden också... Trevlig helg på er!:beerchug:

beatwise - 2021-2-26 kl 11:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Du har nog rätt Benny. Tack för rådet, antar att det är lite samma för dig och din bil. Alfan står där den står, tillsammans med rallyhondan och några andra projekt... Jag får skylla mig själv men jag är nog inte ensam om att ha flera projekt på gång samtidigt, och som ska bli klara.

I vinter har jag faktiskt bara hållit på med en crosskart som ska bli riktigt rolig och bara sneglat på Alfan när jag är i garaget. Problemet är att den ger lite dåligt samvete hela tiden... Jag får nog ställa den i ett annat utrymme så jag inte ser den hela tiden...

Men som sagt, du har nog rätt, och jag har egentligen ingen brådska att sälja heller. Lusten kanske kommer igen när våren kommer och garageportarna kan stå öppna, man vet aldrig. Eller också flyttar jag den bara som jag var inne på. Ska se till att få i buren i min gamla Civic rallybil under tiden också... Trevlig helg på er!:beerchug:


Låter vettigt! Det är synd att ha för bråttom och agera i affekt. Suget kommer så småningom ska du se. :yes::drool:

Litto - 2021-3-13 kl 11:06

Nu har jag ändå bestämt mig. Jag har lagt ut bilen till försäljning här på forumet!
Det känns rätt och det finns fler bilar att både skruva och leka med så så får det bli!:cool:

Atterhall - 2021-3-13 kl 22:23

Det gick undan, redan såld - eller? 🏁

Litto - 2021-3-14 kl 08:49

Jajemän, bilen är såld!:yes:
Jag hann knappt med själv... Det blev nästan rusning, men en var riktigt snabb och det jag kan trösta er alla med är att den som köpt bilen är en riktig alfanörd som ni alla känner till!

Det känns både jättebra och lite vemodigt, vemodigt mest eftersom alla ni här på alfapower har varit så fantastiskt roliga att hänga med! :beerchug:

Men man vet aldrig, har man en gång varit i alfaträsket är det nog svårt att hålla sig därifrån. Till dess ska min lilla Honda Civic -82 bli klar historic rallybil. Sen har jag en Volvo.... men en lite udda modell, C70, som jag har lite planer på och då är det bana som gäller!:revs:

Jag kommer definitivt att hänga kvar här och ha koll på alla upptåg!

BennySteen - 2021-3-14 kl 17:49

se där!.
Ok blir samma sak för mig. Säljer race75'an nu i vår!

behöver platsen., snart är is-säsongen slut och jag vill parkera bort gt4'an och istället börja bygga klart turbo 330'en inför asfaltssäsongen som börjar på fällfors i maj. Bilar skall användas helt klart.

Får börja med skriva ihop en salu-annons,mycket grejor följer med...

 Pages:  1  ..  6    8