AlfaPower

var sitter fläktmotståndet på en lancia kappa

Norre - 2015-11-22 kl 18:17

Har kollat på nätet men inte hittat något, e-per funkar inte på kappa heller.

GTV-TB - 2015-11-22 kl 19:39

Vilken Kappa ? motstånd för kupefläkt eller kylarfläkt ?

FredrikAssarsson - 2015-11-22 kl 19:47

Vet ej, men menar du kupéfläktena motstånd eller motorns kylfläktars motstånd?

Edit: verkar som att jag filade på den välsvarvade meningen länge, tio minuter typ! Måste somnat till en sekund där.. :P

[Edited on 2015-11-22 by FredrikAssarsson]

Norre - 2015-11-22 kl 22:55

sorry, glömde det.. gäller kupefläkten, en -95 sedan med klima :)

elCrillo - 2015-11-23 kl 06:50

Är det inte en Alfa 155 typ...? Isåfall sitter det vid fläckten som sitter bakom handskfacket...
www.berlinasportivo.com Kolla reparationsfilerna på vänster sida, Heating and ventilstion och pils ner till 80-40...

Norre - 2015-11-23 kl 18:04

ja det kan mycket väl vara så, ska kolla :) återkommer

James - 2015-11-23 kl 19:44

166 och Kappa delar mycket, vart sitter motståndet på en 166?

bravo - 2015-11-23 kl 20:07

har du kollat med någon lancia klubb eller forum som kanske kan svara på det lättare.. så vidare du inte hittar en alfa nörd som har haft eller har en sådan lancia med som bytat det.

GTV-TB - 2015-11-24 kl 04:26

Har kollat lite på Kappa men det är inte mycket skrivet på ett språk som jag kan tyda så ta detta med en nypa salt, det verkar som James nämner att Kappan delar
ventilation med 166'an och att det inte finns ett fläktmotstånd utan aircon ECU'n
styr fläkten direkt med en signal till en transistor el. liknande inbyggt i fläkten, det
bör var en fem polig kontakt på fläkten där två av polerna är +12v och jord som går genom en säkring och ett relä och de tre andra polerna går till aircon ECU'n, kontroll signal, referens jord, hastighets feedback ? det är säkert någon här som har grottat ner sig i fläkten på en 166'a och som kan förklara bättre :-)

Norre - 2015-12-5 kl 12:24

Nu har jag kollat och inget bakom handsfacket.
Det kan mycket väl vara så som Johan sa att det inte sitter något, fläkten sitter iaf under plasten vid vindrutetorkarna och det verkade vara glapp i kablarna där, kontakten var fin och glappet sitter någonstans under fläkten vilket är lite krångel att komma åt, men den funkar för tillfället iaf :)


Alfadriver - 2015-12-6 kl 10:13

Kappan kom väl redan 1994-95, så den borde kanske ha mer gemensamt med 164:an, än med 166, som kom senare?

Norre - 2015-12-29 kl 00:02

nu har den funkat sen början på dec så troligtvis var det glapp/oxid i kontakten.

Jag har inte kollat på min 164 men det är inte omöjligt att det är samma/liknande.

TurboB - 2017-1-27 kl 11:10

Gammal tråd men försöker klara ut några saker.
166 och Kappa är i grund och botten samma bil och visst det är en utveckling av Croma/164 chassiet men där upphör likheterna.

Kupefläkten saknar motstånd och är istället tyristorstyrd. Tyrsistorn är integrerad i själva fläktmotorn och går inte att serva. Man byter hela fläkten.

Jonka Olofsson - 2017-1-27 kl 13:18

Att ta loss och meka med fläkt i 166/kappa är inte kul.. bytte fläkt på en 166 en gång och det var jävlar i det en prövning för tålamodet och stubinen

alfanQ4 - 2017-1-31 kl 23:11

Kappa manual finns här
https://www.dropbox.com/sh/9yz50asggrl7z0s/AADlPH-KH7JNTCMfK...

Norre - 2017-2-1 kl 20:13

Quote: Ursprugligen inlagt av alfanQ4  
Kappa manual finns här
https://www.dropbox.com/sh/9yz50asggrl7z0s/AADlPH-KH7JNTCMfK...


tack!!