AlfaPower

Hjälp gällande donator

rschneberger - 2015-12-30 kl 12:34

Det ska ju vara italienskt i det här forumet, jag vet. Med det skrivet så kommer vi till pudelns kärna - jag behöver hjälp.

Av olika anledningar så har jag en kaross som jag inte kan regbesiktiga, tidigare planer innefattade aldrig besiktning, med dess nuvarande motor då karossen är för ny (-82) och motorn för gammal (före -74).

Så det jag letar efter är en överladdad motor, turbo eller kompressor, på 2.5-3.0 liter som ger ca 220 hkr. Den ska ha varit monterad i någon form av bakhjulsdriven bil så att jag slipper bängla med adapter till växellådan.
Den ska vara från tidigast 90-talet och finnas godkänd i Sverige.

Ex.vis Duratecmotor (Ford,Mazda,Jaguar) de finns tyvärr endast som sugmotor med de effekterna) ihop med en jaguarlåda. Eller en Nissan 300 ZX turbo.

Eftersom det är en donator som jag letar efter och är ganska öppen för förslag så ska det inte vara något uberexotiskt, utan det ska gå att få tag i både delar och annat till vettiga pengar.

Det som jag har hittat till rätt pengar är någon form av Jaguar X-type/S-type som får stå för motor och låda, de är billiga de bilarna, och en bakvagn från en BMW E39.

Men då kommer det att bli en strikt sugmotor, vilket kanske inte är dåligt. Bilen väger ju knappa 1100 kg...

Just nu står det här projektet stilla eftersom jag mäter och letar och söker efter något vettigt.

BennySteen - 2015-12-30 kl 15:17

Som jag förstår behöver du en motorn som är specad för en viss effekt för kunna registera den som ombyggt fordon ?

Att utgå från en orginal turbomotor är ju vettigt då är det ju enkelt att sedan skruva upp effekten.

En motorn som är populär pga ovan är volvo B204T som är en 2liters, 4cyl, 16v. Gjordes för Volvo 940/960 till Italien. lämnar 190hk orginal.

rschneberger - 2015-12-30 kl 15:35

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Som jag förstår behöver du en motorn som är specad för en viss effekt för kunna registera den som ombyggt fordon ?

Att utgå från en orginal turbomotor är ju vettigt då är det ju enkelt att sedan skruva upp effekten.

En motorn som är populär pga ovan är volvo B204T som är en 2liters, 4cyl, 16v. Gjordes för Volvo 940/960 till Italien. lämnar 190hk orginal.

Precis det är anledningen. Det blir enkelt att skruva upp effekten i nästa läge,
Samtidigt så vill jag gärna åka V6 och slippa välja Volvo eller BMW. Volvo är ju annars ett enkelt alternativ då det är billigt och skottsäkert.

Hittills leder Duratec-linjen då det iallafall ingår i "märkesfamiljen" dit karossen tillhör.

Kollar man på andra forum så är det ju linjen med BMW-motor och hiskelig turbo som brukar gillas, men nu ska det här projektet besiktas och bli godkänt....

Ytterligare kriterier är alltså...."V6 på ca 3 liter med turbo som bara ger max ca 220hkr". Givetvis går det att vikta upp bilen men inte hur mycket som helst.

FredrikAssarsson - 2015-12-30 kl 15:48

2.0 Alfa V6 turbo? Tidigt 90-tal ungefär. Motorn har ju ca 200hk. Går med små medel att få till 250 och med mellanstora medel att få till 300+hk.
Visserligen tvärställd FWDmotor men släktskapet med den längsmonterade RWDbusson går ju inte att förneka.
Mängder med dokumentation finns för att sätta en tvärställd Busso på längden istället för tvären. Plocka transaxel, växellåda etc delar från en gratis Alfa 75 och hålla nere vissa kostnader?

rschneberger - 2015-12-30 kl 16:19

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
2.0 Alfa V6 turbo? Tidigt 90-tal ungefär. Motorn har ju ca 200hk. Går med små medel att få till 250 och med mellanstora medel att få till 300+hk.
Visserligen tvärställd FWDmotor men släktskapet med den längsmonterade RWDbusson går ju inte att förneka.
Mängder med dokumentation finns för att sätta en tvärställd Busso på längden istället för tvären. Plocka transaxel, växellåda etc delar från en gratis Alfa 75 och hålla nere vissa kostnader?

Ja, de vore ju ödets ironi eftersom jag blev erbjuden en gammal GTV 916 2.0 turbo härom månaden och tackade nej... :-)

Men hur ser motorfästen och sånt ut på den motorn? Med lite tur så kommer det hem en E39-bakvagn under helgen iallafall.

Kristian - 2015-12-30 kl 16:35

du vill inte köpa en E39 540 billigt då? du skrev visserligen att du helst inte ville ha BMW och 286hk kanske inte går att besikta med. annars har jag en här som går bra som kan säljas billigt, för jag är trött på skiten. droppen var nu idag när jag var tvungen att ha på vinterdäcken och går ut och upptäcker att jag fått med 15" vinterdäck:( bromsskivan är ju nästan större än så. :oO att folk orkar hålla på och luras med sånt...

den finns som sagt annars här i motala om du är sugen.

rschneberger - 2015-12-30 kl 16:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Kristian  
du vill inte köpa en E39 540 billigt då? du skrev visserligen att du helst inte ville ha BMW och 286hk kanske inte går att besikta med. annars har jag en här som går bra som kan säljas billigt, för jag är trött på skiten. droppen var nu idag när jag var tvungen att ha på vinterdäcken och går ut och upptäcker att jag fått med 15" vinterdäck:( bromsskivan är ju nästan större än så. :oO att folk orkar hålla på och luras med sånt...

den finns som sagt annars här i motala om du är sugen.

De där är i princip skottsäkra och enormt breda...och saknar turbo... Jag pm:ar dig.

//R

[Ändrad 2015-12-30 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2015-12-30 kl 17:42

Motorfästen på busso är lite roliga för monteringshålen från den längsmonterade eran lever kvar i de framhjulsdrivna versionerna. :)

sam_h - 2015-12-30 kl 18:58

Maserati bitrurbo, v6, bakhjulsdrivet, bra drivlina med ZF grejer, rätt tidsperiod 80-90tal finns från 190 till 245hk. Iofs inte den vanligaste motorn, men inte helt ovanlig heller. Finns garanterat en hel del rost-lik med bra motor-drivlina stående.

t16 - 2015-12-30 kl 19:11

En motor från en 900 eller 9000?

Opel omega växellåda passar, väldigt registreringsvänliga, absolut billigast att köpa, absolut billigast att trimma och betydligt modernare än Volvos rödblockare.

Jag har själv en Mercedes reggad med saabmotor som bruksbil och den går bra mycket bättre än Mercedes v8.

Går ha sumpen både i framkant och bakkant.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=85699

[Ändrad 2015-12-30 av t16]

rschneberger - 2015-12-30 kl 19:59

Quote: Ursprugligen inlagt av t16  

Opel omega växellåda passar, väldigt registreringsvänliga, absolut billigast att köpa, absolut billigast att trimma och betydligt modernare än Volvos rödblockare.

Jag har själv en Mercedes reggad med saabmotor som bruksbil och den går bra mycket bättre än Mercedes v8.

Hahahaha! :beerchug:

Jag har stått och måttat lite ute i verkstan i kväll och hade börjat hemfalla åt en Ford 5.0L på 225 hkr. De är överkomliga med mycket delar till och ett riktigt skönt ljud.
Och så kommer du med ett sånt här förslag - som du dessutom redan utfört!

Hahahaha - Fifaaaan, det här gillade jag! :-)

rschneberger - 2015-12-30 kl 20:02

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Maserati bitrurbo, v6, bakhjulsdrivet, bra drivlina med ZF grejer, rätt tidsperiod 80-90tal finns från 190 till 245hk. Iofs inte den vanligaste motorn, men inte helt ovanlig heller. Finns garanterat en hel del rost-lik med bra motor-drivlina stående.

Idén gillas, men en snabb slagning ger inga tillgängliga donatorer, men jag gillar ljudet i de där.

Många "men" där.....

rschneberger - 2015-12-30 kl 20:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Motorfästen på busso är lite roliga för monteringshålen från den längsmonterade eran lever kvar i de framhjulsdrivna versionerna. :)

Ekonomerna är de som styr i italiensk industri! Så varför ändra gjutningarna bara för att motorns monteringssätt ändrats..... :-)

GlasVimle - 2015-12-30 kl 21:09

Fasen vad kul att läsa sådana trådar :banana:

t16 - 2015-12-30 kl 21:12

Min favorit är 2.3 men vissa gillar 2.0 bättre.
Alla är likadana så man kan lika gärna utgå från en slö lätttryckare. Aero har större turbo men en sån kostar inga pengar att köpa till.

Eftersom du kommer bygga ett fullflödes avgassystem så räcker det med programvara för att komma upp i 440nm (vid 2000 rpm) och 290hk så bottendraget utklassar många v8 motorer.

Det är en motor med trionic 5.5 du vill ha dvs alla tillverkade -94 och framåt med röd tändkassett.

rschneberger - 2015-12-30 kl 21:32

Min favorit är 2.3 men vissa gillar 2.0 bättre.
Alla är likadana så man kan lika gärna utgå från en slö lätttryckare. Aero har större turbo men en sån kostar inga pengar att köpa till.

Eftersom du kommer bygga ett fullflödes avgassystem så räcker det med programvara för att komma upp i 440nm (vid 2000 rpm) och 290hk så bottendraget utklassar många v8 motorer.

Det är en motor med trionic 5.5 du vill ha dvs alla tillverkade -94 och framåt med röd tändkassett.

Tack!
Försöker hitta mått på allt för att se hur det kommer att passa i kardantunnel etc, samt så jämför jag kostnader och tillgång på delar.
Fick även bekräftat ikväll att en godtycklig uppvikting (med ex.vis bly) inte kommer att godkännas. Däremot så kan ju en annan drivlina och tyngre/större hjul automatiskt innebära mer vikt.
Därav verkar ca 220 hkr gälla för min del.

...jag som trodde jag aldrig skulle få in en SAAB i verkstan igen efter att Aeron sålts... :saythat:

rschneberger - 2015-12-30 kl 21:33

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  

Fasen vad kul att läsa sådana trådar :banana:

Det är som när man var 15 år och hittade farsans gamla PIFF RAFF och RUFF i garderoben! :saythat:

rschneberger - 2015-12-30 kl 22:28

Nu begär jag ju inte något bekräftande svar på mitt påstående, men de måste verkligen ha rökt på något bra innan de satt priserna på bildelsbasen.... :kulspruta:

t16 - 2015-12-30 kl 23:10

En komplett donator ska i stort sett vara gratis, jag var erbjuden att köpa en motor på skroten här för 1500 men köpte en komplett bil för hela 2500 eftersom jag ville kunna köra bilen hem själv och se att den gick bra.
Komplett donator rekommenderas.

Jag tog en titt på blocket och det fanns gott om bilar, det lär vara prutläge på alla för vad gör man med en gammal obesiktad bil? Man får inget på skroten och är det körförbud så kostar det att få den dit.

Hur mycket vrid får du ha?

Omegalådor är i stort sett gratis.

Denna killen har kört strippan med omegalåda, men nu uppdaterat till zf låda. Han sa att omegalåda höll rätt bra men ska du uppåt 350hk så är det idé att satsa på något stadigare. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78922

Jag personligen har dragit av två drivaxlar, Mercedes grova.

rschneberger - 2015-12-30 kl 23:52

En komplett donator ska i stort sett vara gratis, jag var erbjuden att köpa en motor på skroten här för 1500 men köpte en komplett bil för hela 2500 eftersom jag ville kunna köra bilen hem själv och se att den gick bra.
Komplett donator rekommenderas.

Jag tog en titt på blocket och det fanns gott om bilar, det lär vara prutläge på alla för vad gör man med en gammal obesiktad bil? Man får inget på skroten och är det körförbud så kostar det att få den dit.

Hur mycket vrid får du ha?

Omegalådor är i stort sett gratis.

Denna killen har kört strippan med omegalåda, men nu uppdaterat till zf låda. Han sa att omegalåda höll rätt bra men ska du uppåt 350hk så är det idé att satsa på något stadigare. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=78922

Jag personligen har dragit av två drivaxlar, Mercedes grova.

Vridet verkar vara "off topic" vid besiktningen. Och det där med hållbarhet är ju något man får prova ut....sen.
Jag söker en vettig motor som går att få besiktad men som samtidigt tillåter "god utvecklingspotential". Givetvis måste den vara avgasrenad med kat etc. och eftersom endast original motorstyrning accepteras så är det ju komplett donatorbil som blir mest aktuellt.

Just nu försöker jag mest vänja mig vid tanken att stoppa in GM-saker i en Ford.
Det är inte det enklaste.....

t16 - 2015-12-31 kl 09:15

Man kan använda en miljon småsaker från donatorn, de har rejält oljekyl, kylare, interpolerade, trycker, bypassventil, kylarslangar, kablage, kylfläkt, gummiböjar för tryckrör, servostyrning osv.

Saabmotorn och motorstyrningen är svenskutvecklat innan gm fast Opel är ju GMs ryggrad, dock är lådan getrag om jag minns rätt.

Hauge - 2015-12-31 kl 09:30

Kul tråd det här.
Fantastiskt vilken tid ni lägger på spännande, annorlunda projekt!
:beerchug:

Litto - 2015-12-31 kl 09:57

Kul projekt!
Med risk för att sprida smolk i glädjebägaren... Men jag har lite funderingar om ombyggt fordon. Du skrev i första inlägget att bilen inte går att regbesiktiga. Måste inte bilen finnas och vara inreggad för att kunna reggas som ombyggt fordon? Tror du måste kolla upp det innan du börjar handla delar.

rschneberger - 2015-12-31 kl 11:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Kul projekt!
Med risk för att sprida smolk i glädjebägaren... Men jag har lite funderingar om ombyggt fordon. Du skrev i första inlägget att bilen inte går att regbesiktiga. Måste inte bilen finnas och vara inreggad för att kunna reggas som ombyggt fordon? Tror du måste kolla upp det innan du börjar handla delar.

Jag har nog varit lite oklar. Bilen har en identitet idag och kan besiktas. Men den motor som jag har byggt till bilen kan den inte besiktas med och inte heller regbesiktas med pga att den motorn aldrig avgascertifierats i Sverige. Tidigare var detta inte ett problem då tanken var att "ta böterna vid vägkanten". Så nu letar jag alternativ som är besiktningsbara men som ändå erbjuder enkla vägar till mer effekt.

Det förnuftiga alternativet just nu är SAAB 2.3 Turbo eftersom de är i det närmaste gratis, tillsammans med en Opellåda. Men hela jag spretar mot tanken.

Duratecalternativet har jag övergett av olika orsaker.

Olika italienska alternativ är inga alternativ egentligen då det är för mycket ombyggnader för att komma dit jag vill.

Ford V8 4.6 eller 5.0 är prismässigt överkomliga och det går att få bra unf i dom. Dessutom kan jag besiktiga med en sådan.

På måndag ska det iallafall mätas på en sådan motor för att kunna ta ett beslut. Behöver även kolla så att allt får plats i min kardantunnel utan alltför stora förändringar.

Men så finns ju det där alternativet med en SAAB-motor. Det är ju så förbaskat förnuftigt. 199hkr tillsammans med en enkel kabelpiska och inte en miljon vaccumslangar - och väldigt billigt.

Inget är skrivet i sten!

rschneberger - 2015-12-31 kl 11:21

Man kan använda en miljon småsaker från donatorn, de har rejält oljekyl, kylare, interpolerade, trycker, bypassventil, kylarslangar, kablage, kylfläkt, gummiböjar för tryckrör, servostyrning osv.

Saabmotorn och motorstyrningen är svenskutvecklat innan gm fast Opel är ju GMs ryggrad, dock är lådan getrag om jag minns rätt.

Tack för länken till din tråd.
Vad jag förstått så fungerar valfri Omega B-växellåda mot en SAAB 2.3 liters motor? Inga anpassningar? SAABs svänghjul med tryckplatta och Opels lamell? Kommer motorn att stå rakt?
Jag behöver öppna motorhuven på en 9000 och mäta lite.....

t16 - 2015-12-31 kl 12:02

Alla omegalådor utom diesel, raksexa och 2.4.

2.0, 2.2 och v6 passar, v6 3.0 är lite starkare men ovanlig.

Jag har fått för mig att omega b lådorna håller bättre än omega A även om beteckningen är samma.

Du behöver hastighetssignal till sprutet har du inte det någonstans så kan du flytta över drev från en omega A låda så får du ett vajeruttag som kan driva hastighetsmätare och signal.

Beroende på vilket svänghjul man har så får man lägga emellan lite bakom slavcylindern.

rschneberger - 2015-12-31 kl 12:54

Alla omegalådor utom diesel, raksexa och 2.4.

2.0, 2.2 och v6 passar, v6 3.0 är lite starkare men ovanlig.

Jag har fått för mig att omega b lådorna håller bättre än omega A även om beteckningen är samma.

Du behöver hastighetssignal till sprutet har du inte det någonstans så kan du flytta över drev från en omega A låda så får du ett vajeruttag som kan driva hastighetsmätare och signal.

Beroende på vilket svänghjul man har så får man lägga emellan lite bakom slavcylindern.

Hastighetsmätarsignal till sprutet skulle jag kanske kunna ta från en absgivare i bakvagnen? Även om jag inte har ABS på bilen så finns ju de bitarna där.
Det där med hastighetsmätaren har jag inte klurat klart på än, jag vill ju använda standard instrumentkluster så där måste det läggas lite tankar också. Spontant känns det som att en ombyggnad till vajerutgång inte är värt något om jag inte får rätt visning.

Borde finns hundra sätt att lösa det där på. Kanske tom kan skippa mekanisk vajer.

t16 - 2015-12-31 kl 13:54

Det är 0-12v fyrkantssignal, eventuellt går det pilla i givaren från en 9000 i omegalådan så har du signal både till instrument och sprut.

josé - 2016-1-1 kl 11:10

Men det hör var ju en väldigt spännande tråd :-)

Nu vill man ju se lite bilder på bygget så här långt. Jag tycker att lite fler tokroliga projekt helt klart får plats i vårt kära forum. Även om de ej har strikt italiensk anknytning :bananana:

Bilindustrin är egentligen en djungel av blandade komponenter där märkestillverkarna glatt plockar delar från all världens producenter.

Alfa power har alltid hjälpt mig och har en väldigt hög teknisk standard så fram för lite fler roliga projekt. Ursäkta trådkapningen.

rschneberger - 2016-1-2 kl 13:45

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Men det hör var ju en väldigt spännande tråd :-)

Nu vill man ju se lite bilder på bygget så här långt. Jag tycker att lite fler tokroliga projekt helt klart får plats i vårt kära forum. Även om de ej har strikt italiensk anknytning :bananana:

Bilindustrin är egentligen en djungel av blandade komponenter där märkestillverkarna glatt plockar delar från all världens producenter.

Alfa power har alltid hjälpt mig och har en väldigt hög teknisk standard så fram för lite fler roliga projekt. Ursäkta trådkapningen.

;)

Än så länge saknas det relevanta bilder. Hur man skrapar, målar och lagar rost har vi nog alla sett. :-)
Bakvagnen ska jag däremot fixa bilder på. Tekniklyftet från en bakvagn byggd med enkelbladsfjädrar till en delad dito upphängd i egen aluminiumbrygga borde vara stort. :-)

rschneberger - 2016-1-2 kl 13:49

God fortsättning på alla gamla och kommande Projekt!
Och så det nya året också.

Ljuset har skådats och det finns minst lika mycket förnuft i mitt motorval som i Dennis förslag. Nästan.

Det kommer att bli en Ford 4.6 liters SOHC-motor. De byggdes faktiskt i en variant i italien så där finns mitt alibi. :-)
De finns i varianter från 190-238hkr och både i aluminium och gjutjärn och donatorbilar går att hitta som är fullt körbara. Det blir lite mer pengar än med en SAAB, men det blir mer som jag vill ha det.

Sugmotor - javisst. :beerchug:

t16 - 2016-1-2 kl 16:37

Litto - 2016-1-2 kl 18:36

Nu måste du snart berätta vad det är för kaross som motorn ska ner i. Eller har jag missat det? Snabbkollade men kunde inte hitta nån ledtråd...

elCrillo - 2016-1-2 kl 18:40

"Ricky Schneberger,
Alfa 156 (donator)
Alfa GTV 916 2.0TS Turbo
VW Caddy "My little Mule"
Mazda MX-5 Sport Ed. (vinterbil)
Ford Capri (projekt) ...och så några till...och några hojjar."

Jag gissar på Ford Capri...!

t16 - 2016-1-3 kl 00:08

Ska du sfro besikta?

rschneberger - 2016-1-3 kl 10:03

Ska du sfro besikta?

Ja, det är därför mina tidigare val blev käppar i hjulen. Den ska besiktas som ombyggt fordon. Jag har gjort en stadigare framvagn baserad på Capri, bakvagnen är från E39, växellådan blir nog en T5. De är små och bör passa med glans. Bromssystemet är en blandning mellan Fiat Brembo ( bromsok), Range Rover (huvudcylinder), BMW (bakbromsar).
Så det senaste beskedet från SFRO (igår) är att bilen kommer att kunna godkännas.

t16 - 2016-1-3 kl 12:37

Det är skönt att ha en sfro besiktning i ryggen så slipper man massa tjafs vid besiktningen sen :-)

rschneberger - 2016-1-3 kl 14:37

Det är skönt att ha en sfro besiktning i ryggen så slipper man massa tjafs vid besiktningen sen :-)

Kan man ens göra det utan en SFRO? Jag trodde att utan en sådan så går det inte.

t16 - 2016-1-4 kl 10:58

Jodå min merca är reggae och godkänd på sbp.

Kolla på sfro hemsida för regler, det är inte omöjligt att Ford godkänt en högre effekt än de vanliga 15%.

rschneberger - 2016-1-4 kl 11:12

Jodå min merca är reggae och godkänd på sbp.

Kolla på sfro hemsida för regler, det är inte omöjligt att Ford godkänt en högre effekt än de vanliga 15%.

Ah!

Då förstår jag hur du tänkte. Nej, de har tyvärr inte gjort det. Jag hade en sådan här bil tidigare som jag gjorde motorbyte i från 2.3 till 2.8i och den fick jag genom genom att sätta ventilerade frambromsar samt hänvisa till just 15%-gränsen. Och det var på den tiden då det "fanns någon att prata med på andra sidan glaset" hos Ford.
Utan att veta så tror jag inte att det blivit enklare.....

elCrillo - 2016-1-4 kl 22:14

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  
Nu begär jag ju inte något bekräftande svar på mitt påstående, men de måste verkligen ha rökt på något bra innan de satt priserna på bildelsbasen.... :kulspruta:

Jag blev också riktigt inspirerad av SAAB/Turbo/Opel kombinationen och hittade en bakaxel på Bildelsbasen som va intressant till min "fantasi". Från 156 crosswagon! Men 21500:- utan bromsar och bärarmar... :rolleyes:

Nån som vet om det finns utländska skrotar man kan handla ifrån...!?

rschneberger - 2016-1-5 kl 09:22

Jag vill ju slippa Fords original ECU och allt krångel med att få in den härvan i bilen. Dessutom har vissa modeller startspärr och allt mickel som det innebär. Så nu har jag tankar runt att konvertera motorn till E85. Det gör att jag tillåts byta styrelektroniken till ett MS eller annat eftermarknadssprut bara motorn i grunden är kattad samt lambdastyrd.

Fortfarande kommer jag att bibehålla mitt dödsaltare över E85 hemma i verkstan, men ibland måste man sätta sig i fiendens knä för att komma dit man vill.

Men nu kommer min fråga. Vad kan man förvänta sig för effekter vid enbart bränslebyte från bensin till E85? Jag tolkar en del information om det som att man räknar på 1:1, dvs samma effekt oavsett bränsle. Men det är lite luddigt då de som pratar effekt oftast gör det ihop med en turbokonvertering och det är ju inte det som gäller här.

rschneberger - 2016-1-5 kl 09:25

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  

Jag blev också riktigt inspirerad av SAAB/Turbo/Opel kombinationen och hittade en bakaxel på Bildelsbasen som va intressant till min "fantasi". Från 156 crosswagon! Men 21500:- utan bromsar och bärarmar... :rolleyes:

Nån som vet om det finns utländska skrotar man kan handla ifrån...!?

Att hitta "skrotar" i Tyskland tycker jag är riktigt knöligt även då man är på plats i landet, men engelska skrotar är duktiga på att använda Ebay så där hittar man allt av intresse. Ebay.co.uk är det som gäller för flest träffar.

Litto - 2016-1-5 kl 10:24

Jag vill ju slippa Fords original ECU och allt krångel med att få in den härvan i bilen. Dessutom har vissa modeller startspärr och allt mickel som det innebär. Så nu har jag tankar runt att konvertera motorn till E85. Det gör att jag tillåts byta styrelektroniken till ett MS eller annat eftermarknadssprut bara motorn i grunden är kattad samt lambdastyrd.

Fortfarande kommer jag att bibehålla mitt dödsaltare över E85 hemma i verkstan, men ibland måste man sätta sig i fiendens knä för att komma dit man vill.

Men nu kommer min fråga. Vad kan man förvänta sig för effekter vid enbart bränslebyte från bensin till E85? Jag tolkar en del information om det som att man räknar på 1:1, dvs samma effekt oavsett bränsle. Men det är lite luddigt då de som pratar effekt oftast gör det ihop med en turbokonvertering och det är ju inte det som gäller här.

E85 innehåller mindre energi än bensin. Därför måste man köra med ca 30% mer bränsle för samma effekt. Så nån direkt effektökning ska du inte räkna med bara pga bränslebytet, kanske något lite pga det inbyggda syret som ökar förbränningen. Det man oftast vill komma åt när man byter till E85 är ökat oktantal, runt 104-105 (på sommaren) som motverkar spikningar vid kompressionshöjning, som oftast är en av grunderna i trimning. E85 har också bättre kylande egenskaper.

Minskad risk för spikningar gör ju bl a att man kan ställa tändningen mer aggressivt och det kan ju också ge lite effekt.

rschneberger - 2016-1-5 kl 10:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  

E85 innehåller mindre energi än bensin. Därför måste man köra med ca 30% mer bränsle för samma effekt. Så nån direkt effektökning ska du inte räkna med bara pga bränslebytet, kanske något lite pga det inbyggda syret som ökar förbränningen. Det man oftast vill komma åt när man byter till E85 är ökat oktantal, runt 104-105 (på sommaren) som motverkar spikningar vid kompressionshöjning, som oftast är en av grunderna i trimning. E85 har också bättre kylande egenskaper.

Minskad risk för spikningar gör ju bl a att man kan ställa tändningen mer aggressivt och det kan ju också ge lite effekt.

Bra, då tror jag att jag läst allt rätt. Dock krävs man nog på ett bromsintyg trots allt, men bilen ska ju upp i bänk för att ställa sprutet så det intyget kommer ju på köpet.

rschneberger - 2016-1-31 kl 20:54

Projektet fortskrider.... Men januar ihar ägnats åt min 916 och dennes motor samt att montera de där sista listerna överallt i huset. Med det sagt så fortsätter det här projektet.

Jag håller på att räkna på h-cylindrar till bromsarna och har letat efter bra sätt att räkna på.
På rejsa.nu så hänvisas det till olika excelfiler, som säkert fanns tillgängliga 2004 då trådarna skrevs. Idag blir det mest "404" då jag följer länkarna...så jag tänker annorlunda.

Jag behöver hjälp med att hitta bilar som har skivbromsar runt om men inte använder bromsservo. Genom att hitta en sån bil så borde jag kunna översätta förhållandet mellan bromscylindrar /huvudcylinder på den bilen till mitt projekt.

Med någon justering relativt till utväxling på pedal och viktförflyttning m.m.

Så kvällens fråga är...vet ni om någon bil som såldes med skivor runt om och avsaknad av bromsservo? Porsche var väl rätt konservativa innan 911 turbo kom?

Givetvis tar jag emot andra förslag som "jag har provkört en bil som hade den och den diametern på alltsammans och det funkade" :beerchug:

[Ändrad 2016-1-31 av rschneberger]

FredrikAssarsson - 2016-1-31 kl 21:06

Lancia monte carlo coupe hade väl den setupen?

BennySteen - 2016-1-31 kl 22:21

Jag håller på att räkna på h-cylindrar till bromsarna och har letat efter bra sätt att räkna på.

Jag behöver hjälp med att hitta bilar som har skivbromsar runt om men inte använder bromsservo. Genom att hitta en sån bil så borde jag kunna översätta förhållandet mellan bromscylindrar /huvudcylinder på den bilen till mitt projekt.

Vanlig skolmatte från 7:ans årskurs räcker:
Area av bromskolv delat med Area av H-cylindern.

Pi kan man utesluta i ekvationen så förhållandet blir

(radie bkolv) **2 / (radie hcyl**2)

Exempel:
bromskolv r= 52mm = 2704 mm2
h-cyl = 22mm = 484 mm2

2704 / 484 = 5.58

Är det dubbla kolvar i oken räknar man på totala arean.

Hur mycket broms fram/bak beror på olika faktorer. Men kring 70-80 % fram är vettigt.

Här är ett exempel när jag räknade min bromsvåg och nya ok fram och bak. Det stämmde bra i slutändan.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1320432&sid=c583565bab...

Storleken på skivorna har väldig liten påverkan (okens avstånd från rotationscentrum )

rschneberger - 2016-2-1 kl 12:44

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Vanlig skolmatte från 7:ans årskurs räcker:
Area av bromskolv delat med Area av H-cylindern.

Pi kan man utesluta i ekvationen så förhållandet blir

(radie bkolv) **2 / (radie hcyl**2)

Exempel:
bromskolv r= 52mm = 2704 mm2
h-cyl = 22mm = 484 mm2

2704 / 484 = 5.58

Är det dubbla kolvar i oken räknar man på totala arean.

Hur mycket broms fram/bak beror på olika faktorer. Men kring 70-80 % fram är vettigt.

Här är ett exempel när jag räknade min bromsvåg och nya ok fram och bak. Det stämmde bra i slutändan.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1320432&sid=c583565bab...

Storleken på skivorna har väldig liten påverkan (okens avstånd från rotationscentrum )

Benny ditt lilla snille. Självklart var det itne uträkningen jag hade problem med, utan det var utväxlingsförhållandet jag sökte. Misstänker att man vill ha större hävstång på hydraulsidan när man skippar servot. Men hur mycket större vet jag ju inte. Annars hade jag kunnat ta mina kolvdiametrar som jag har i original. :bondage:

Tack för rejsa-länken. :kiss:

rschneberger - 2016-3-12 kl 09:30

Efter lite fiskande så har jag hittat någon form av rekommendation gällande den benkraft man max önskar ge pedalen. SFRo:s rekommendation ligger på max 48kg.

Men det finns tydligen bilar som accepterats med upp mot 70kg i benkraft, men det blir nog lite väl tungjobbat efter några varv så...

Bifogad fil: bromsutr_kning_A.xls (18kB)
Denna fil har blivit nedladdad 37 gånger

[Ändrad 2016-3-12 av rschneberger]

rschneberger - 2016-3-31 kl 08:40

Välkommen hem Mr Donator!

Ett alldeles utmärkt amerikanskt måndagsexemplar, för jag hoppas inte det här är vad som erbjuds den genomsnittliga amerikanska medborgaren...
Ett riktigt Permormace-exemplar med diffad 8.8-axel och antispinn. Det mest kreativa är att under en burnout så blinkar antispinnlampan frenetiskt medan växellådan fortsätter växla upp och det vräker ut rök ur hjulhusen bak.
En ny tolkning av antispinn....

Dessutom utrustad med wasted spark och rätt delning till vevaxelgivaren som standard.

Troligen är detta även en prototypbil inför Fords lansering av elbilen. Jag tolkar iallafall generatorns centrala upphöjda position som ett utryck för det. Samt att precis varenda lampa lyser på bilen och vägrar att slockna så snart man lägger dit pluspolen på batteriet.

Att Tesla tillverkas i detta skitland är ju bara det en bedrift, även om just det namnet har ett sydeuropeiskt ursprung.

IMG_20160331_073313.jpg - 1.8MB IMG_20160331_073319.jpg - 1.8MB

[Ändrad 2016-3-31 av rschneberger]