AlfaPower

Giulia GTV 1600 1967

 Pages:  1  2

pescatore - 2016-3-6 kl 21:53

Efter att i många år ha letat efter en osthyvelbertone, så fick jag i höstas höra om en sådan i Lund som kanske skulle bli till salu till våren. Den gamle ägaren hade avlidit, och nu skulle frun sälja.
Det blev en lång väntan i vinter, sen plötsligt kom samtalet, nu var det dags! Avställd sen 30 år, 2 ägare,det lät ju bra.

Men så bra var det ju så klart inte. Garagelack, dåliga svetslagningar och spår efter ett hårt liv på banan. Värst av allt var ändå att frontpartiet var ombyggd till en 1750 efter en krock på segeviadukten i Malmö i början på 80-talet.

Blev lite tveksam om jag skulle ge mig in i projektet, som kändes lite motigt, men gav den en andra titt. Nu när förväntningarna inte var så höga, så kunde jag faktiskt se att den nog går att få ordning på.


20160305_114232.jpg - 1.4MB

[Ändrad 24-8-2016 av pescatore]

GlasVimle - 2016-3-6 kl 21:55

Skoj projekt, ska bli kul att följa.

pescatore - 2016-3-6 kl 22:00

Hämtade den igår. Började med att gå loss på vinge, persienn och backspeglar. Attribut direkt från 80-talet som var skönt att bli av med...

20160306_153330.jpg - 1MB 20160306_073434.jpg - 806kB 20160306_073820.jpg - 963kB

pescatore - 2016-3-6 kl 22:10

Tidigare ägare har varit hängivna bankörare, det fanns sittastillstol och förstärkta punkter efter bur. Lite klubbdekaler från HMS. Rev ut lite inredning och är nästan klar med att skrapa bort isolermattor i kupen. Inte jättemycket rost, men lite lappat och lagat.
Kolla bilden tagen från passagerarsidan-är det inte konstigt att handtaget till bagageluckan sitter på den sidan?

20160306_075238.jpg - 1.4MB

20160306_075257.jpg - 1.1MB 20160306_161047.jpg - 1.4MB

20160306_161125.jpg - 910kB

[Ändrad 7-3-2016 av pescatore]

pescatore - 2016-3-6 kl 22:16

Har ingen aning om motorn är original. Ska kolla på framkant på toppen. Var hittar man beskrivning på de olika koderna?

Det sitter även en oljekylare framför vanliga kylaren. Har ingen aning om skick på motor, ev. har toppackningen gått. Svårt med historiken, när förra ägaren inte är med oss längre.

veloce - 2016-3-6 kl 22:27

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
Har ingen aning om motorn är original. Ska kolla på framkant på toppen. Var hittar man beskrivning på de olika koderna?

Det sitter även en oljekylare framför vanliga kylaren. Har ingen aning om skick på motor, ev. har toppackningen gått. Svårt med historiken, när förra ägaren inte är med oss längre.


Motornummer:

http://www.veloce.se/ff6755ac-d0b5-44ad-afc4-8a07115f244c-29...

Verkstadshandböcker och reservdelskataloger och lite till

www.duettoinfo.com

Trevligt objekt du har.

[Ändrad 6-3-2016 av veloce]

pescatore - 2016-3-6 kl 22:29

Tack Wille! Får nog nytta av dina gamla lack- o plåtkontakter i det här projektet med:beerchug:

bjorn55 - 2016-3-6 kl 23:09

Grattis till en ovanlig bil, för det är väl (har varit..) en Sprint GTV??
Motornummer hittar du här:


motornummer2.JPG - 114kB

FredrikAssarsson - 2016-3-6 kl 23:30

Spännande bil att gräva i!

dhladohc - 2016-3-6 kl 23:40

Kul tråd.
Verkar vara ett härligt skick på den. Kul på ett sätt när det märks att det är hårt använt. Frän rejsstol. :cool:

Har man satt i en oljekylare så är den förhoppningsvis trimmad också, varm olja brukar man väl sällan ha problem med på standardmaskiner.

Märkligt med handtaget till bagaget. Brukar sitta på andra sidan..

Finnland - 2016-3-7 kl 00:19

Alfasud Ti vinge på den också. Fränt. :cool:

pescatore - 2016-3-7 kl 07:02

Är den från en sud? Sonen på 8 år tyckte att den var det fräckaste på hela bilen. Förutom backspeglarna då:D

Litto - 2016-3-7 kl 07:08

Backspeglarna skulle sitta som en smäck på min 85:a banracer! Är de till salu så köper jag dom gärna!
Mycket att göra men dessa karosser är ju så fräna så oavsett vad du bestämmer dig för så kan det inte bli fel:beerchug:

Besar - 2016-3-7 kl 09:15

Kul tråd som skall följas :beerchug:

Hauge - 2016-3-7 kl 09:26

Kul projekt.
Håll ångan uppe!

pescatore - 2016-3-7 kl 10:00

Björn, jag är inte helt inläst på de olika beteckningarna. I regbeviset står det bara gt.
Anders, de är dina mot fraktkostnaden.

Ja, man undrar ju lite över oljekylaren. Annars ser den standard ut i motorrummet.

Ja, ska försöka hålla uppe takten. Tanken är att jag ska göra allt skitjobb sen lämnar jag iväg den för svetsning, kan tyvärr knte svetsa själv. Kommer bli kostsamt men bra! Vågar inte ens tänka på vad frontombyggnaden kostar, i plåt, lampor o grill mm. Är det nån som vet om framskärmarna är samma på 1750 och osthyvelmodellen?


Litto - 2016-3-7 kl 11:21

Lysande, jag har kikat efter retrospeglar för att ersätta de stora fyrkantiga originalspeglarna. Dessa är precis så racingballa som jag önskat mig så de blir kanon! Tack, Håkan, jag provar med en U2U för lite uppgifter.

bjorn55 - 2016-3-7 kl 19:45

Om du har 1600 originalmotorn från Sprint GT Velocy så bör motornumret börja på AR00536* till skillnad från AR00502* som gäller för den tidigare Sprint GT modellen (den som jag har).
Vad jag känner till så skall GT-V motorn ha bättre vridmoment på lägre varv (bättre acc) än GT, men i gengäld några hästar mindre på toppen. Annan topp med mindre kanaler och andra kammar tror jag.

bjorn55 - 2016-3-7 kl 20:32

Är det nån som vet om framskärmarna är samma på 1750 och osthyvelmodellen?


Jo, det är nog en hel del som skiljer...

dsc_7443-edit.jpg - 511kB

pescatore - 2016-3-7 kl 21:04

Jo, jag vet ju att det skiljer, men den frontdel man köper på tex alfaholics går bak en bit, så det ser ut att gå att behålla framskärmarna om man kapar dem framtill. Även huven är annorlunda, så det behövs en sådan med.

[Ändrad 7-3-2016 av pescatore]

Mattson - 2016-3-7 kl 21:42

Vilken härlig bil, schyst tidsresa.

Precis som du är inne på så finns det "osthyvelhörn" att köpa hos Alfaholics, komplettera med huv och frontpanel och du har din osthyvel.

Bara att kämpa på, kommer bli kanon.

/Mattias

pescatore - 2016-3-8 kl 15:36

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Spännande bil att gräva i!


Hehe, ja det var rätt uttryckt! Röjde ur bagageutrymmet, fy f-n. Har aldrig sett så mycket muslort på ett o samma ställe. Karvade ur nedsänkningen mellan tank och golv. Full av muslort som blandats med rostskyddsguck. Hela bilen luktar väldigt ogott av kiss och bajs. Men det blir bättre för varje skyffeltag!:bananana:

pescatore - 2016-3-10 kl 17:59

Provat slipa lack idag. Drygt jobb. Började med 40, sen 80 efter det 120. Känns som man kan skippa 40pappret. 80 verkar ta bättre. Nån som sitter på några bra trick?

20160310_172853.jpg - 1.6MB

pescatore - 2016-3-10 kl 18:01

Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
Om du har 1600 originalmotorn från Sprint GT Velocy så bör motornumret börja på AR00536* till skillnad från AR00502* som gäller för den tidigare Sprint GT modellen (den som jag har).
Vad jag känner till så skall GT-V motorn ha bättre vridmoment på lägre varv (bättre acc) än GT, men i gengäld några hästar mindre på toppen. Annan topp med mindre kanaler och andra kammar tror jag.



Ja, motornumret börjar på Ar00536. Kan vara originalmotorn!

bjorn55 - 2016-3-10 kl 18:15

Kul!
Har du funderat på målsättning med projektet, försöka återställa till originalskick?
En Stepnose GT Velocy är ju extremt eftertraktad och värdefull..
Finns original stolarna kvar?

Klas - 2016-3-10 kl 19:11

Kul projekt!! Min bror och jag har en tidig 1300 osthyvel som tyvärr har fått en likadan front som du har.. Vi funderar på om det är värt det att återställa den? Den är tyvärr väldigt bra skick vilket gör det lite jobbigare. Vår är dessutom utrustad med en äkta GTA bakaxel, 2-liters motor, willwood bromsar osv Mao inte helt original när det kommer till det mekaniska heller.. Skulle vara intressant att få reda på vad det skulle kosta? Vi har inga tankar på att göra det själva.

//

Klas

Magnus K - 2016-3-10 kl 19:50

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
Provat slipa lack idag. Drygt jobb. Började med 40, sen 80 efter det 120. Känns som man kan skippa 40pappret. 80 verkar ta bättre. Nån som sitter på några bra trick?

På mindre ytor så tar Biltemas röda nylonrondell till borrmaskin bort färg utan att.riva så mycket i plåten. Men om du ska ha bort.all lack så kanske en krullrondell (återkommer med en länk här) och nån form av vinkelslip bättre? Glöm inte att skydda plåtrena ytor från att få ytrost! Den kommer fort...

Mvh
Mangan

pescatore - 2016-3-10 kl 20:59

Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
Kul!
Har du funderat på målsättning med projektet, försöka återställa till originalskick?
En Stepnose GT Velocy är ju extremt eftertraktad och värdefull..
Finns original stolarna kvar?


Detta är stolarna som jag fick med. Misstänker att det är från 1750.
Eftersom jag har en racebertone, så har drömmen alltid varit att få renovera en 60tals giulia till originalskick, helst i den där blekblå färgen som bilen i dargletodargle har. Sen trillade jag över den här bilen, som inte har så mycket originalsaker kvar. Då börjar tankarna spinna iväg åt lite olika håll. Men det får funderas på ett tag till, det är så mycket man kan fixa innan det behövs bestämmas.

1457555625592.jpg - 25kB imgp7648.jpg - 210kB

pescatore - 2016-3-10 kl 21:03

Min front är väl ok ombyggd, men det blir tillbakabyggt ändå. Börjar man räkna ihop alla grejor som behövs, sticker det iväg i pris rätt bra. Förhoppningsvis kan man komma över lite begagnade grejer.

pescatore - 2016-3-10 kl 21:08

Ja det får bli nylonrondell i skrymslen. Är inte så glad i vinkelslipen, vill helst slippa slipdamm så mycket det går. Sen är väl det smartaste att vänta med lackslipning tills man kommer lite längre med allt annat.

bjorn55 - 2016-3-10 kl 21:36

Jo, man måste ge det tid..
Själv räknar jag nog med ytterligare minst 2år innan det är dags för provtur..
Men återigen, det är resan och inte målet som är grejen:cool:

pescatore - 2016-3-30 kl 14:09


Händer inte så mycket här, alltid annat som ska prioriteras:angryfire:
Har iallafall plockat bort gummi-och kromlister. Nästan ingen rost här, skönt! Bakom alla kromlister sitter nåt kladdigt guck. Original eller nån som varit förutseende?


20160330_133640.jpg - 1.6MB20160330_133605.jpg - 1.7MB20160330_123158.jpg - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2016-3-30 kl 17:30

Original eller ej är det en sjukt bra grej. När man monterar dropplisterna känner man tydligt hur de skrapar mot lacken vilket undviks med den tejpen.

Kommer inte ihåg vad den kallas men det står i superrenoveringstråden för den vita Giulia TS som byggs.

Superleggera - 2016-3-30 kl 18:10

Klisterguckan är orginal.
Björn

pescatore - 2016-3-30 kl 18:33

Misstänkte det, ser inte ut som de varit demonterade nån gång. Man får väl säga att det är bra kvalitet på det, det är så kletigt efter 50 år att man kunde tro att det var färskt.

pescatore - 2016-8-24 kl 19:59

Händer väl inte så jättemycket här, går ut och slipar lite på kvällarna. Trots att den varit avställd i 30 år, så har den hunnit lackas om 4 ggr, med rejält med spackel emellan varje gång. De sedvanliga utåtgående bucklorna i bagaget har den med. Man ska inte ha en massa lösa grejor där bak i en bertone när det svänger.:cool:



20160821_213331.jpg - 4.2MB

pescatore - 2016-10-17 kl 21:20

Håller på att demontera motorn, inte mycket kvar nu. Himla svårt att komma åt att skruva bort grenröret från avgassystemet. Inte mycket knogar kvar nu. Planen är att få ur motor o vxllåda och instrumentpanelen, sen åker den till plåtslagaren! Blir en diger beställning hos classic alfa...
Det som blir svårt att hitta är de invändiga sidopanelerna
i motorutrymmet. Man ser det främst på förgasarsidan, där är mer plats för att luftfiltret på en 1750 ska få rum.

20161017_215956.jpg - 5MB

pescatore - 2016-10-17 kl 21:24

På min andra bertone finns bara en fotknapp, till spolarvätskan. Här finns två. Den ena har spolarslangar kopplat till sig. Vad kan den andra tänkas vara? Är det original spolarknappen och den med slangar en efterkonstruktion?

20161017_215829.jpg - 6MB

FredrikAssarsson - 2016-10-17 kl 22:52

Det är inte till helljuset då? En del andra märken har ju så, kanske någon tidigare ägare justerat lite bland funktionerna? ;)

Förresten - det där med extra utrymmeför förgasarinsuget kanske inte är helt dumt alltid. Rätt var det är vill du ha lite roliga gå-fort-prylar där.

Sune Karlsson - 2016-10-18 kl 08:20

Den med slangarna är original, i varje fall funktionen med fotpump som också sätter igång vindrutetorkarna. Har/hade den elektrisk spolarpump? I så fall är den eftermonterad och den andra prylen är förmodligen strömbrytaren till det och eventuell styrning av vindrutetorkare.

pescatore - 2016-10-18 kl 19:26

Jag skulle ju försöka hålla mej ifrån åkafortgrejor på denna bilen... ändå kan man i nte låta bli att snegla på alla roliga gta attiraljer, fina små handtag, annan grill osv. Men får försöka hålla mig på originallinjen. Sen blir ju motorutrymmet så fint med insugssnabeln tvärs över motorn.

Alla spolningsanordningar är bortplockade på den. Det är väl original med spolarvätskepåse istället för behållare? Sitter isf motorn i anslutning till den?
Vindrutetorkarn styrs från instrumentpanelen.

Sune Karlsson - 2016-10-18 kl 20:17

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  

Alla spolningsanordningar är bortplockade på den. Det är väl original med spolarvätskepåse istället för behållare? Sitter isf motorn i anslutning till den?
Vindrutetorkarn styrs från instrumentpanelen.


Påse utan elpump är original, men det finns tex såna här http://classicalfa.com/products/WI007-WASHER-BAG-WITH-ELECTR... att köpa. Fotpumpen sätter också igång vindrutetorkarna (det är därför det går en massa kablar till den :idea:). En strömbrytare som påverkas av gummiblåsan så torkarna slår några slag när man sprutar på rutan.

pescatore - 2016-10-19 kl 08:40

Ok, en smart liten sak, får se om jag får liv i den så småningom. Tack för hjälpen!

En annan sak, är det nån som har köpt kabelhärva från nån av de vanliga alfaleverantörerna? Är kablarna uppmärkta? Eller är det bara onödigt, kanske lika bra att dra själv? Känns som att den befintliga är rätt friserad. Känns trist att ha skarvar lite här o där.

pescatore - 2016-10-25 kl 20:31

Edit. Frågade om hjälp om att montera bort handtagen, lyckade lura ut själv. Bort med småskruvarna, sen skjuta metallen åt sidan

[Ändrad 25-10-2016 av pescatore]

20161025_212402.jpg - 3.6MB

pescatore - 2016-10-27 kl 21:24

Jag kan inte minnas att framrutan var jobbig att demontera. Men bakrutan får jag inte loss. Gummilisten runtom ska ändå bytas, så den är jag inte rädd om., men metallisten måste jag spara. Hur demonterar man utan att skada den?

20161027_221715.jpg - 4.3MB

pescatore - 2016-12-11 kl 13:26

Sådär, äntligen klar med att demontera. På väg till plåtverkstan! Hoppas de håller farten uppe mer än jag gjort:D

20161211_130600.jpg - 5.6MB

sam_h - 2016-12-11 kl 13:31

Vad kul!:thumbsup:

bjorn55 - 2016-12-11 kl 16:40

Spännande!

Hoppas på återkommande rapporter med mycket bilder ;)

pescatore - 2017-1-26 kl 17:30

De har några bilar som ska renoveras före min, så det dröjer nog ett par månader innan de tar tag i den. Den står i gott sällskap ialla fall, 2 andra 60-tals alfor, ett par 356 mm.



FB_IMG_1481743289549.jpg - 97kB

pescatore - 2017-1-26 kl 17:31

Motor, vxllåda och insug har demonterats och isblästrats. Vilken skillnad, man såg knappt motorblocket innan av all 50årig oljig skit.Hämtade dem härom dan. :beerchug:


20170126_164737.jpg - 4.9MB

pescatore - 2017-1-26 kl 17:39



20170126_164910.jpg - 4MB

pescatore - 2017-4-11 kl 16:05

Jag har fattats förstärkningsplåten i fronten som håller kylare och motorhuvgångjärn. Den alltid lika hjälpsamme Björn Nilsson gjorde sitt bästa för att hitta en beg. men det lyckades inte.
Hittade en NOS på ebay. Troligtvis gjord i guld, om man bedömer efter priset, men hade inte så mycket att välja på. Väntar bara på huvgångjärn från alfaholics, sen har jag allt för frontbygget!

20170411_163423.jpg - 2.9MB

20170411_163417.jpg - 3MB

pescatore - 2017-4-12 kl 16:21

...och där kom gångjärnen!:banana_thingy:

20170412_170651.jpg - 4.5MB

bjorn55 - 2017-4-12 kl 18:51

Kul!

Åsso gärna en bild på bilen:smash:

pescatore - 2017-4-12 kl 20:28


Har tyvärr ingen aktuell bild, bilen står på plåtverkstad. Uppdaterar när det händer nåt. Här är på en bild på min andra bertone.

IMG_10868648726965.jpeg - 205kB

IMG_10868648726965.jpeg - 205kB

bjorn55 - 2017-4-13 kl 08:39

Upps, inte illa med två Bertone, sa han som knappt har en :cool:
Ser ut att ha feta däck..

pescatore - 2017-9-7 kl 21:00

Ja vad säger man.... här finns jobb för den svetsglade... det blev ett omfattande jobb med byte av inner- mellan-yttre trösklar, nya dörrskinn, dörrbottnar, reservhjulsbalja, 4 golv mm.



FB_IMG_1504811927026.jpg - 124kB FB_IMG_1504811997444.jpg - 149kB FB_IMG_1504812052650.jpg - 109kB FB_IMG_1504812106228.jpg - 108kB FB_IMG_1504812140413.jpg - 107kB

FredrikAssarsson - 2017-9-7 kl 21:31

Oj! Det ser alltid lika brutalt ut varje gång man gör allt samtidigt så där!

AndersH - 2017-9-8 kl 09:05

Imponerande jobb!

pescatore - 2017-9-9 kl 07:03

Ja man undrar ju lite grann hur man kunde ge sig på en såhär rutten bil:angryfire:
Men har man väl börjat så är det bara att fortsätta. Det är bilveteran i malmö som utför jobbet.

FB_IMG_1504935744743.jpg - 122kB

H-P - 2017-9-9 kl 19:33

Håller med, mycket imponerande jobb! Är det verkligen en -67:a? Var det inte bara de riktigt tidiga bilarna som hade bagageöppningen på höger sida?

pescatore - 2017-9-9 kl 23:25

Ja det är en -67, har kollat med alfa- arkivet. Det verkar inte helt genomtänkt med den placeringen.

pescatore - 2017-11-22 kl 23:48

Nu är det snart färdigsvetsat. Det har varit en massa extraarbete med framskärmarna som det var riktigt dålig passform på. Springan mellan framskärm och dörrar diffade på över 1 cm och midjelinjen var fel. Men allt är justerat så nu börjar det se riktigt bra ut. Före och efter.

20170929_080329.jpg - 3.3MB 20171118_124240.jpg - 3.6MB

pescatore - 2017-11-22 kl 23:52



20171121_144050.jpg - 4MB

Bobby - 2017-11-23 kl 20:24

Det där blir ju kanon!

gonggong - 2017-11-23 kl 21:25

En kulturgärning!!!
Mvh Filip

pescatore - 2017-11-23 kl 22:27

Ja, man kan inte låta gamla klenoder gå i pressen, då får man offra sig:thumbsup:
Har ev. en komplett NOS grill på g, och en äkta velocestol. Nån som har eller vet om nån som har en eller ett par stolar liggandes?

pescatore - 2017-12-28 kl 11:16

Motorrenoveringen går trögt. Den var i riktigt dåligt skick. Det visade att veven har tagit stryk av gruskorn och den är redan omslipad en gång. Oljepumpen likaså, helt repig. Nån som har vev och oljepump att sälja? Vad jag förstår så funkar det med senare årgångar med.

20171227_1529181.jpg - 249kB

Atterhall - 2017-12-28 kl 11:33

Du har U2U! :)

Enell - 2017-12-30 kl 15:04

Håkan, hur gjorde du för att forma om skärm/dörr för att få till passformen mellan dörr och skärm?
Bråkade nyligen med formen på bagageluckan på min 1750. Jag kan inte påsta att det varken gick bra eller blev bra.

pescatore - 2017-12-31 kl 00:11

De gjorde ett längsgående snitt på framskärmen längs springan och riktade den.



[Ändrad 30-12-2017 av pescatore]

Enell - 2018-1-9 kl 21:04

De skar alltså uppifrån och ner en bit in på skärmen parallellt med bockningen och sen svetsade ihop den igen?
Man gav sig alltså inte på att greja med kanten på skärmen?

pescatore - 2018-1-9 kl 23:28

Ja, om jag förstod saken rätt, så var det så.

pescatore - 2018-3-14 kl 22:46

Medan bilen står och samlar damm på plåtverkstan så samlar jag delar. Bla a en tung låda från alfaholics innehållande deras fast road kit.
Jag har länge varit på jakt efter veloce-specifika saker såsom stolar och grill. Jag la in en annons på ett 105-forum på Facebook och fick kontakt med en engelsman som håller på att bygga om sin gtv till en gta. Som tur var ville han han sälja både grill och framstolar. Idag kom grejerna! Inte i bästa skick, men ska nog gå att få ordning på. Inte lätt att hitta dessa delar, så jag är rätt nöjd ändå.

20180314_154315.jpg - 5.2MB

20180314_154154.jpg - 4.4MB

Finnland - 2018-3-15 kl 09:54

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
Ja det är en -67, har kollat med alfa- arkivet. Det verkar inte helt genomtänkt med den placeringen.


Lite necromancy men det här kan vara en förklaring. Klippt från Wikipedia:
"Rome changed to RHT in 1924 and Milan in 1926. Alfa Romeo and Lancia did not produce LHD cars until as late as 1950 and 1953 respectively, as many drivers favoured the RHD layout even in RHT as this offered the driver a clearer view of the edge of the road in mountainous regions at a time when many such roads lacked barriers or walls.[86]"

Alfa 1900 var tydligen den första som gick alls att få med ratten på vänster sida.

FredrikAssarsson - 2018-3-15 kl 11:46

Läckra små stolar.

Det kommer att bli en trevlig kärra det här!

pescatore - 2018-3-18 kl 22:14

Ja, det är riktig fina stolar. Innan jag grottade ner mig i veloce-versionen av 1600, visste jag inte ens om att de fanns, men jämför man med de andra sätena i 195-serien så tycker jag att dessa är klart snyggast. Mycket smäckrare i ryggstödet. Trodde aldrig jag skulle hitta sådana, de är som engelsmannen sa när jag försökte förhandla om priset "they are rare as hen teeth."

Med tiden kommer jag kanske klä om stolarna, men kör tills vidare med patinerat skick. Nån som har tips på hur man mjukar upp gammal vinyl? Den känns väldigt hård och spröd.

Ang. Bagage öppningen, vem vet, kan vara en rest från den tiden, opraktiskt är det ialla fall.


FredrikAssarsson - 2018-3-18 kl 22:51

Prova att först ge sätena en riktig rengöring och därefter använda någon typ av läderbalsam (även om det är vinyl).

Alla plastprodukter eller hosthost imitationsskinnprodukter för den delen ;) ångar ur sig fett med tiden och all typ av fett är bra för att få det mjukt igen. Allt från olivolja till riktiga läderbalsamprodukter blir bra. Olivolja överraskar men försvinner väldigt snabbt igen. Läderbalsam absorberas bättre och varar längre.

Risken med gamla slitna säten är att vinylen/galonen/pleatherdjuret håller men att sömmarna är knastertorra och går av. I så fall blir det väl sadelmakare som får fixa till aätena ordentligt.

pescatore - 2018-3-18 kl 23:08

Ok, får prova med lite minkfett som jag har liggande. De har varit bruna, men omfärgade till svart. Får hoppas de tål behandlingen. Verkar sitta bra iallafall.

pescatore - 2018-4-21 kl 12:48

Har glömt tacka Atterhall för hans fina service, kom ner till Skåne och levererade vev och stakar. Veven behövs slipas om, men priset var förmånligt satt efter det.

Jag skulle behöva ett par trimkammar. Bättre beg. Eller nya. Nån som har ett par över?


alfahanen - 2018-4-21 kl 16:23

Tror jag har två fina, ska leta lite

Atterhall - 2018-4-21 kl 21:30

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
Har glömt tacka Atterhall för hans fina service, kom ner till Skåne och levererade vev och stakar. Veven behövs slipas om, men priset var förmånligt satt efter det.

Jag skulle behöva ett par trimkammar. Bättre beg. Eller nya. Nån som har ett par över?



Haha, missade den här! För all del, kollegorna hade riktigt kul åt vevaxeln... :D

Hoppas det blir bra!

pescatore - 2018-11-10 kl 09:41

Det har varit ett segdraget projekt, det här. Rost har funnits precis överallt, men nu börjar det arta sig, lite bilder från resans gång...

FB_IMG_1541838039359.jpg - 83kB FB_IMG_1541838006759.jpg - 113kB FB_IMG_1541838066123.jpg - 139kB FB_IMG_1541838181134.jpg - 76kB

pescatore - 2018-11-10 kl 09:44

Det blir bättre och bättre...

FB_IMG_1541838198137.jpg - 54kB FB_IMG_1541698665901.jpg - 89kB FB_IMG_1541834610190.jpg - 92kB FB_IMG_1541834624242.jpg - 96kB

FredrikAssarsson - 2018-11-10 kl 10:18

Men gud vad läcker!! :drool::drool:
Verde inglese eller samma verde muschio som min berlina är? Kul med gröna alfor, verkar bli ”grejen” nu HPs blir gröna, din är grön, min är grön och ulf jag köpte min av lackar om i grönt :beerchug:

pescatore - 2018-11-10 kl 12:08

Det är verde muschio. Den färgen har legat och gnagt i mig sen jag var nära att köpa en sån grön bertonecoupe i norge när jag bodde där för 20 år sen. Ja, det känns som grönt har blivit väldigt poppis. Alfa gör sig väldigt bra i grönt, nästan lika bra som rött!😊 #makegreengreatagain

20161115_164557.jpg - 3.5MB

Atterhall - 2018-11-10 kl 12:56

Blir ju fantastiskt stiligt, det där! :headbang::headbang::headbang:

H-P - 2018-11-10 kl 14:45

Kaross och lack ser otroligt fint ut:drool:
Ja, den kulören känner jag igen:D

Du får höra av dig om du är intresserad av original Velocekammar, tror jag har ett par i förrådet. Har också en mittgrill över efter min GTA-konvertering.

pescatore - 2018-11-10 kl 15:03

HP: Jag såg din irl på knutstorp, sjukt fin! Hur var det nu, är din verdemuschio eller var den något snarlik? Jag letar fortfarande kammar, men trimkammar.
Har du bild på grillen?
Lacken ser fin ut, ska inspektera den på måndag!

FB_IMG_1541838227401.jpg - 38kB

bjorn55 - 2018-11-10 kl 17:33

Bara att instämma med övriga, ser riktigt bra ut det där.
Nu börjar det roliga, snyggt jobbat :clap::clap::clap:

H-P - 2018-11-10 kl 18:58

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
HP: Jag såg din irl på knutstorp, sjukt fin! Hur var det nu, är din verdemuschio eller var den något snarlik? Jag letar fortfarande kammar, men trimkammar.
Har du bild på grillen?
Lacken ser fin ut, ska inspektera den på måndag!




Grönt verkar vara populärt nu. Min Junior du såg på Knutan är verde inglese. Min Giulia är verde muschio som ser ut att ha samma kulör som din GTV. Samma stadie i projektet också, bara resten kvar:D







6664B247-955E-4264-A035-818A4F646312.jpeg - 1.5MB

Enell - 2018-11-11 kl 13:30

Compomotive-fälgarna sitter ju som gjutna på bilen.

:thumbsup:

pescatore - 2018-11-11 kl 16:56

Riktigt trevliga bilar du har, H-P!

pescatore - 2018-11-11 kl 16:56

Var och inspekterade bilen igår, fantastiskt kul att se hur fin den blivit. Ett par korn ska poleras bort, sen är lacken perfekt. Måste säga att bilveteran gjort ett fantastiskt jobb med den här bilen. Man kan inte tro att det är samma bilvrak jag lämnade in till dem.:bananana:


20181112_154448.jpg - 4MB

[Ändrad 13-11-2018 av pescatore]

FredrikAssarsson - 2018-11-13 kl 21:47

Läcker färg. :beerchug: ska bli kul att se ett hav av gröna alfor till våren :P

andygtv - 2018-11-14 kl 05:43

Fin farge på et flott prosjekt. Fint at du legger ut mye bilder. :clap:

Atterhall - 2018-11-14 kl 18:41

Det blir så bra! Läcker P1800 bredvid också! :cool:

Johnny Bravo - 2018-11-19 kl 15:41

Gahhh

Superleggera - 2018-11-19 kl 20:59

:beerchug:

pescatore - 2018-11-28 kl 09:18

Bildspammar i brist på annat😊 trösklar o annat sprutas med rostskydd i dagarna, sen är hemtransport bokad till lördag, blir tidig julafton i år. Tackar för alla glada tillrop, kul!
Ljuddämparmattor, nån som har tips på bra och prisvärda?

20181112_155412.jpg - 3.7MB

 Pages:  1  2