AlfaPower

GTV6 + busso 24v

Besar - 2016-4-15 kl 09:59

Tja,
Har en GTV6’a och en 24v busso som jag tänkte para ihop nån gång i framtiden…hoppas jag :cool:
Tänkte skapa en tråd här då jag är ganska säker på att jag kommer att behöva hjälp, och för att jag ska ha någonstans att skriva och kunna se tillbaka på vad jag har gjort!

Bilen har redan en välfungerade motor, och nästan allt annat som fungerar, så parningen är inget jag skall stressa med ;) :D
I början är det två parallella projekt. Motorrenovering, och allmän översyn och förbättring av bilen.

Jag jobbar som elektro ingenjör till vardags, snart 32år gammal, och har inte hållit på med bilar mer än hjälp farsan nån gång att byta bromsbelägg typ och hjulskifte. Men har alltid haft bil intresset och haft tillgång till bilar.
Min första bil som jag köpte själv var för ca 2 år sen, en Peugeot 404 från -69. Skyllde på 30-års kris när frun frågade vad jag ska med den till.
Sen köpte jag GTV’n…sen en 156’a som vinterbil…osv

Jag gillar att fixa och förbättra, putsa och polera, gillar att ha kontroll och är petig (har jag hört).
Då jag bor i lägenhet, och vill hålla på och mekka med bilarna själv så hyr jag ett garage, min man-cave.

Deta är tänkt som långtidsprojekt, redan som det är nu så lyckas jag inte hitta tillräckligt med tid för att vara i garaget...och det lär nog inte bli bättre då jag ska bli farsa om ca en månad! Har hört att barn tar en hel del av ens tid! ;)

Besar - 2016-4-15 kl 10:07

le Bil


Köpte bilen den 12 oktober 2014, körde upp med brorsan och en vän 60 mil från Malmö till Värmland, och körde hela vägen ner med en konstant smile, svårt att inte smile'a när man fick ligga mellan 4000-4500 rpm nästan hela vägen.

Förste ägare till bilen var Fredrik Malmberg (-87 till -96).
Sista ägaren innan mig som hade ägt bilen från 2001 och knappt kört 3000 mil var en väldigt prydlig äldre herre. Hans son hade jobbat på MT-Motor i Uppsala och misstänker att det är han som pysslat om bilen.
Jag fick med en A4 papper med lite punkter på vad som har gjort på/med bilen:
Motor:
• 3.0 liter
• QV kamaxlar
• Ombyggd luftburk med GreenStuff luftfiler
• Handbyggda extraktor grenrör + mittendel, ANSA slutljud
• Kamaxlar, bränsle och tändning insjusterat
Chassi:
• Sänkt ca 5cm
• Gula Bilstein STD fram
• Gula KONI STD bak
• Sänkfjädrar "okänd" bak
• "105-kulbultar" i casterstag fram

Övrigt:
• "Lejongul" skinnklädsel
• Rostri
• Fälgar MOMO Start 7x15
• Grand Prix Kit


Det enda jag har gjort med denna bil sen dess är att polera/vaxa och byta till SZ zagato splitfälgar.
Det som behövs göras ny närmast är bytta stödlager, motorfäste och diffästet.
Har hållt på med några andra bilar hittills, jag är sån som sparat det bästa till sist, så nu är det GTV6 time :)


Dagen efter inköpet:

373521-3613473.jpg - 90kB

Förra sommaren:

GTV6- 124.jpg - 3.7MB GTV6- 131.jpg - 2.7MB GTV6- 123_1.jpg - 1.4MB


Och nu:

DSC05845.jpg - 857kB DSC05846.jpg - 1.1MB DSC05868.jpg - 676kB DSC05901.jpg - 903kB

[Ändrad 2016-4-15 av Besar]

Besar - 2016-4-15 kl 10:09

le Motor

Motorn vet jag nästan inget om, den kommer från en 164’a som enligt regnr hade gått 20000mil.
Planen är att gå igenom den, totalrenovera och anpassa för 116 bil, och småtrimma kanske.
Renovera en motor skall man göra nån gång i livet!




IMG_20160120_192519.jpg - 1.5MB DSC05905.jpg - 1.3MB

Besar - 2016-4-15 kl 10:14

le Garage

Garaget är ca 15 min hemifrån, finns ca 20-30 bilar, bara 3 alfor just nu :/

Min plats i höstas:

IMG_20150808_153646.jpg - 883kB

...och nu:

DSC05901.jpg - 903kB DSC05902.jpg - 982kB

...allt är inte på plats och finns en hel del kvar att göra.
Men har fan tagit tid och energi...att börja från noll och köpa in allt!

niczii - 2016-4-15 kl 11:50

Väldigt trevligt Besar!
Men en moderator borde flytta detta till en byggtråd kanske?
Mer 24V åt folket tack! :thumbsup:

[Ändrad 2016-4-15 av niczii]

mikoto - 2016-4-15 kl 12:04

Schysst garage! Sådär skulle man ha det, mitt garage är bara en parkeringsplats med tak över. Står så tätt intill väggen att jag överväger att sätta upp en bitumen matta för att undvika att skrapa loss färgen på dörrens kant när ja öppnar den för att krypa ut.

blyfot - 2016-4-15 kl 13:26

Snygg bil Besar!!

Hauge - 2016-4-15 kl 13:39

Snygg kärra!

Besar - 2016-4-15 kl 13:59

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Väldigt trevligt Besar!
Men en moderator borde flytta detta till en byggtråd kanske?
Mer 24V åt folket tack! :thumbsup:

[Ändrad 2016-4-15 av niczii]


Brukar sägas här på jobbet att folk läser bara första 70% av texten på email..."Byggen och Projekt" var ju längst ner ser jag nu! :(


[Ändrad 2016-4-15 av Besar]

Besar - 2016-4-15 kl 14:07

Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto  
Schysst garage! Sådär skulle man ha det, mitt garage är bara en parkeringsplats med tak över. Står så tätt intill väggen att jag överväger att sätta upp en bitumen matta för att undvika att skrapa loss färgen på dörrens kant när ja öppnar den för att krypa ut.


Jag köpte bilen (bilarna) först, kunde inte låta bli utan var tvungen att pilla på dem! Och då blev det att jag lånade uppfarten av en kompis som har villa.
Lite skillnad att jobba nu i sitt eget garage! Fastnar man så är det bara lämna, ingen stress eller press, 17-20 grader året runt :cool:

Besar - 2016-4-15 kl 14:08

Quote: Ursprugligen inlagt av blyfot  
Snygg bil Besar!!


Ser några likheter med den du har som profilbild :cool:

Hur/var får man vita blinkers?

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Snygg kärra!


Tackar!

[Ändrad 2016-4-15 av Besar]

blyfot - 2016-4-15 kl 14:11

Håller på att kika på det då ett av mina glas är trasigt....

FredrikAssarsson - 2016-4-15 kl 18:53

Fördelen med att långsamt köpa allt från scratch är att du verkar ha hunnit få lite organiserat i garaget - du ska se mitt haha! Organiserat kaos råder hos mig.

Underbart fin GTV6. Det är kul hur en tidig kromGTV kan verka vara en helt annan typ av bil jämfört med GTV6. Du har en riktigt brösthårig hårding till långfärdsvagn!! :beerchug:

GlasVimle - 2016-4-15 kl 22:30

Riktigt snygg.

kimboo - 2016-4-16 kl 10:52

Mycket trevlig läsning, mitt drömprojekt som jag troligen aldrig kommer att genomföra:(

niczii - 2016-4-16 kl 14:33

Vilket tråg är det på 164 motorn du fick tag i?
Tänker på frigång mot styrväxeln, fick svetsa om mitt 166 tråg och fick problem att få det riktigt tätt som följd(är numera det dock)

johan sv - 2016-4-16 kl 20:26

Jävligt snygg bil det där. :drool::drool::drool:

Trevligt med "kollektivt" garage!

Får man komma med en ide'? Dela upp projektet i 2 delan. Renovera inte nu, motorn funkar ju. Fixa allt som krävs för att få in motorn först. Insug, oljepump, drivrem till generator, svänghjul, styrsystem, alla sensorer, osv. Det krävs mycket mer tid o pengar än vad man tror.

Sen byta motor o kör en säsong eller två. Sen kan man ju renovera o trimma. Det är inte alls mycket jobb att byta motor förhållandevis.

Nu funkar din motor som sitter i bilen så du kan köra ändå men fördelen med detta upplägg är att man slipper ha ett så långt projekt. Sen är renovering alltid en risk. Lager ska köras in osv. Det kan skära vid inkörning. Mycket monetas blir det i vilket fall. Men det är kul som fan. :smash:

Besar - 2016-4-16 kl 22:24

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Fördelen med att långsamt köpa allt från scratch är att du verkar ha hunnit få lite organiserat i garaget - du ska se mitt haha! Organiserat kaos råder hos mig.

Underbart fin GTV6. Det är kul hur en tidig kromGTV kan verka vara en helt annan typ av bil jämfört med GTV6. Du har en riktigt brösthårig hårding till långfärdsvagn!! :beerchug:


Sant, men det har tagit mycket längre tid än planerat. Skulle kanske satsat på organiserat kaos och lagt mer tid på bilen istället :cool:

Besar - 2016-4-16 kl 22:27

Quote: Ursprugligen inlagt av kimboo  
Mycket trevlig läsning, mitt drömprojekt som jag troligen aldrig kommer att genomföra:(


Never say never....för 2 år sen fanns det ingenstans på agendan att vi skulle köpa någon bil alls, än mindre hobby bilar och mekkplats!

Besar - 2016-4-16 kl 22:39

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Vilket tråg är det på 164 motorn du fick tag i?
Tänker på frigång mot styrväxeln, fick svetsa om mitt 166 tråg och fick problem att få det riktigt tätt som följd(är numera det dock)


Vet faktiskt inte, har inte alls läst in mig i detta ämne.
Men det är en tidig 24v, med termostaten på framsidan och oljepumpen på samma sätt som 12v, de ändrade detta senare?
Garage kompisen bredvid har ett antal busso, skall kolla och jämföra nästa gång.

Besar - 2016-4-16 kl 22:50

Quote: Ursprugligen inlagt av johan sv  
Jävligt snygg bil det där. :drool::drool::drool:

Trevligt med "kollektivt" garage!

Får man komma med en ide'? Dela upp projektet i 2 delan. Renovera inte nu, motorn funkar ju. Fixa allt som krävs för att få in motorn först. Insug, oljepump, drivrem till generator, svänghjul, styrsystem, alla sensorer, osv. Det krävs mycket mer tid o pengar än vad man tror.

Sen byta motor o kör en säsong eller två. Sen kan man ju renovera o trimma. Det är inte alls mycket jobb att byta motor förhållandevis.

Nu funkar din motor som sitter i bilen så du kan köra ändå men fördelen med detta upplägg är att man slipper ha ett så långt projekt. Sen är renovering alltid en risk. Lager ska köras in osv. Det kan skära vid inkörning. Mycket monetas blir det i vilket fall. Men det är kul som fan. :smash:


Alla ideer är välkomna :)

Jo första steg är att fixa alla delar som behövs.
Får läsa mer om detta så jag får en bättre bild, har bokmarkad en massa sidor med bra info, skall bara hinna gå igenom dem.

Följer ditt projekt med, kanske man kan komma och hälsa på nån gång i dit garage?

alfahanen - 2016-4-17 kl 00:30

Otroligt fin bil, GTV6 är väl den ultimata sportisen och med en 24v
Vill man väl alldrig vrida av tändningen och kliva ur.

Förövrigt är det vad jag ska göra en vinter ganska snart, så detta kommer givetvis att följas.

johan sv - 2016-4-17 kl 06:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  


Alla ideer är välkomna :)

Jo första steg är att fixa alla delar som behövs.
Får läsa mer om detta så jag får en bättre bild, har bokmarkad en massa sidor med bra info, skall bara hinna gå igenom dem.

Följer ditt projekt med, kanske man kan komma och hälsa på nån gång i dit garage?


Ja vi får fixa lite garage-häng, helt klart! :D Har lite mer tid i juni juli. Hör av mig då. :rockon:

Kalle_alfaturbo - 2016-4-18 kl 21:38

Kul med 24v, sjukt fin motor med enorm potential!
Behöver du grenrör så ropa till. Jag har en uppsättning riktigt fina Alfa orginal SZ/ES 30 rör i rostfritt som är ombyggda för att passa 24v i Gtv6. Aldrig använda efter coatning. Funkar bra upp till ca 320 hk och 7500 RPM på sugis.

Kalle_alfaturbo - 2016-4-18 kl 22:15



IMG_3064.JPG - 201kB

Besar - 2016-4-25 kl 12:46

Quote: Ursprugligen inlagt av johan sv  

Ja vi får fixa lite garage-häng, helt klart! :D Har lite mer tid i juni juli. Hör av mig då. :rockon:


Juni/Juli blir perfekt, då har jag förhoppningsvis läst in mig mer i ämnet.

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul med 24v, sjukt fin motor med enorm potential!
Behöver du grenrör så ropa till. Jag har en uppsättning riktigt fina Alfa orginal SZ/ES 30 rör i rostfritt som är ombyggda för att passa 24v i Gtv6. Aldrig använda efter coatning. Funkar bra upp till ca 320 hk och 7500 RPM på sugis.


Jag skickar PM.

Besar - 2016-5-2 kl 11:33

En sak jag märkt är att när ett fordon kommer upp på pallbockar så vill den förbli i det stadiet!
Men skall motstå frestelsen att plocka ner allt för mycket, vill hinna köra en del denna sommar med.


DSC05907.jpg - 927kB



Hmmm…undrar varför jag hade så mycket vibrationer :(


DSC05910.jpg - 990kB

DSC05911.jpg - 915kB



Fattar inte varför jag inte gjort detta innan, viste inte ens att rören var kromade. Bara testade med autosol ifall det kunde bli bättre, förvånad blev jag av resultatet, dåliga bilder dock, mycket bättre i verkligheten.
Autosol is the shit!!!

pixlr_20160501220228247.jpg - 840kB

pixlr_20160501220258915.jpg - 892kB


Nu får jag göra en beställning på delar och plocka ihop allt.


Inget dålig sällskap Alfan har i garaget :cool:


DSC05935.jpg - 992kB

Besar - 2016-5-2 kl 11:37

Kan tipsa om dessa pallbockar, lyfter 60 cm och tar inte mer plats än Biltemas minsta som lyfter 42 cm (triangel mot rektangel, men längsta måttet som är viktigast ändå).

http://www.harald-nyborg.se/pallbockar-2-st-6-ton.html?___st...
DSC05908.jpg - 1.1MB

alfapaouer - 2016-5-2 kl 12:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Kan tipsa om dessa pallbockar, lyfter 60 cm och tar inte mer plats än Biltemas minsta som lyfter 42 cm (triangel mot rektangel, men längsta måttet som är viktigast ändå).


OAAAH! Kärvänlig varning bara, la ner att använda mina små biltemapallisar när allt var nära att välta på ett lite för oplant underlag...
Gick över till biltemas stora med bred basyta och har aldrig haft problem efter det!

Kul o riktigt snygg kombo annars!:thumbsup:
Ångrar DJUPT att jag aldrig köpte någon 164/24v för 5 år sedan, då de fanns för 5000 spänn flera gånger i veckan...:dunce:

Besar - 2016-5-3 kl 11:24

De mindre pallarna håller på och fasas ut medan jag köper bättre, om jag är tvungen att använda dem så dubbel och trippel kollar jag så bilen är stabil.


Någon som har någon länk eller annat info på bästa sättet att byta bakre motorfäste och diff fäste?

Lyckas inte hitta något från manualerna:
http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html


Måste man lossa på de främre motorfästena, tilta bak motorn och ut med struten/kåpan, sen byta på bänk med press osv ?
Eller finns det enklare tillvägagångssätt?

Nr 2 på denna bild...
motorf.png - 11kB

...och nr 3 på denna.
diff.png - 13kB

FredrikAssarsson - 2016-5-3 kl 15:19

Haha dude.. du vill nog inte veta ;)
Det bakre motorfästet i "struten" är i princip omöjligt att få ur på plats. Jag läste här om tipsen vilka löd:
"Plocka ur motor ur bilen", "hiva ur motorn ur bilen", "plocka ut motorn ur bilen", "jag lyckades till slut på plats men det var mer jobb än att plocka ur motorn ur bilen" och så vidare.
Jag provade så klart envist att lossa och vinkla hela motorpaketet och borra ur fästet på plats och gissa vad..? Det hade varit mindre jobb att lyfta ur motorn för jag lyckades inte komma åt bra nog.:wall::deal:

Jag gjorde en hemmalösning istället och borrade ur lite gummi ur fästet och stummade till det lite genom att trycka in stålförstärkningar i det och sedan gjuta ihop det igen med sikaflex. Deg kommer nog att hålla bra men kanske lite fusk ändå.

Växellådans bakre är nog smidigast att plocka ner bakvagn inklusive låda eftersom att det bara är ett par skruvar och så är allt löst. Fästet kan tydligen sitta som berget ibland.

[Edited on 2016-5-3 by FredrikAssarsson]

BennySteen - 2016-5-3 kl 16:37

skruven genom växelådans bakre upphängning får oftast demonteras med tigersåg

Besar - 2016-5-23 kl 12:35

Efter Fredriks förklarning så tappade jag lite suget på att byta det motorfästet!
Den var inte allt för dålig, förstärkte den lite med PU-lim, skall nog hålla.


En av växellådsfästena var inte helt frisk, drog M6 bultar genom båda.

DSC05955.jpg - 1MB



För att montera lagret i själva hållaren (fick dem som två delar :( ) så kunde man använda en 36mm krafthylsa från Biltema och modell större skruvstäd. Om man nu saknar press och 55mm dorn.

Behövdes en 32 mm hylsa av längre modell för att kunna få ut muttrarna som håller den ”gaffeln” på plats, Biltema hade bara upp till 24 mm, men Swedol hade enda upp till 34 mm av långa hylsor.

DSC05953.jpg - 1.4MB

Gammalt mot nytt:
DSC05952.jpg - 1.5MB

Kardanen är monterat på plats, återstår bara att få upp avgassystemet så är bilen körklar.

Bestämde mig för att byta växellådans bakre upphängning lite senare då jag har som plan att byta bakfjädrar med, tar det i samband med det.
Bilen är för låg där bak, måste kapa skärmarna eller höja/hårdare fjädrar, annars tar däcken i vid fullt gaspådrag i de första två växlarna…ska beställa hårdare fjädrar.

FredrikAssarsson - 2016-5-23 kl 14:22

Det där ser väldigt bekant ut.

Kul att det rör på sig!

Alfadriver - 2016-5-23 kl 20:46


"En av växellådsfästena var inte helt frisk, drog M6 bultar genom båda."

Lär bli något bullrigt när man låser växellådsfästen sådär.
Vet inte hur tillgängligheten är på nya fästen, men det är nog att föredra trots allt


Alfadriver - 2016-5-23 kl 21:16

Jag hade en ide om hur man skulle kunna göra för att få fästena att hålla bättre.

Hittade "min" ide på en holländsk site, där någon annan redan gjort vad jag hade tänkt mig.

Nu när du ändå har grejerna på bänken, så passa på.

Foto-ICMZ8ECG.jpg - 298kB

BennySteen - 2016-5-23 kl 21:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfadriver  

"En av växellådsfästena var inte helt frisk, drog M6 bultar genom båda."

Lär bli något bullrigt när man låser växellådsfästen sådär.
Vet inte hur tillgängligheten är på nya fästen, men det är nog att föredra trots allt



du får kolla på bilden en gång till. det är inte frågan om någon mekaniskt låsning,det inre föstet kan röra sig fritt axiellt längst med den genomgående skruven. däremot förhindar man radiellt rörelse vilket är är precis vad man vill undvika. att lådan reser sig.

din ide och holländarnas produkt är bara en neonfärgad variant på samma sak.


Besar - 2016-5-24 kl 10:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfadriver  


Lär bli något bullrigt när man låser växellådsfästen sådär.
Vet inte hur tillgängligheten är på nya fästen, men det är nog att föredra trots allt



Hade redan fått hem resten av grejerna från ebspares.co.uk, orkade inte göra en beställning till, trotts att de var snabba med leverans.

Men bekvämlighet är inte högt på prio listan...kanske kommer med åldern sen :D :P

Men sen har jag en plan på att skaffa en TS (alt 3.0) låda, och jobba parallellt vid sidan av bilen, något i stil med bilden nedan.
Då får jag byta det mesta och måla osv...sen bara swapa


Alfa_Rear_End.jpg - 66kB

GlasVimle - 2016-5-24 kl 17:40

Den bilden är lite porrig :bananana:

Alfadriver - 2016-5-24 kl 18:25

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Alfadriver  

"En av växellådsfästena var inte helt frisk, drog M6 bultar genom båda."

Lär bli något bullrigt när man låser växellådsfästen sådär.
Vet inte hur tillgängligheten är på nya fästen, men det är nog att föredra trots allt



du får kolla på bilden en gång till. det är inte frågan om någon mekaniskt låsning,det inre föstet kan röra sig fritt axiellt längst med den genomgående skruven. däremot förhindar man radiellt rörelse vilket är är precis vad man vill undvika. att lådan reser sig.

din ide och holländarnas produkt är bara en neonfärgad variant på samma sak.



OK, jag fick uppfattningen att skruven gick rakt igenom och mer, eller mindre låste det hela.

Väldigt snygg bakvagn, förresten!
Blev nästan sugen att plocka ner och fräscha till min GTV6 24v.
Finns dock lite annat att fixa inför besiktning. Får se vad de säger om 24v i en gammal 116 bil.



[Ändrad 2016-5-24 av Alfadriver]

FredrikAssarsson - 2016-5-24 kl 18:27

Mitt ena fäste är bultat som ditt och inte märker jag någon vibration (som jag kan härleda till växellådsfästet? :P
Allt låter ju i dessa gamla vagnar så det där lilla spelar inge roll för komforten - kör på!

Den där bilden på ditjongen är ju fin meen.. Är det bara jag som tänker att den bara är så fin till första bromsluftningen? Haha! :P nejdå, det är snyggt med lackade chassidetaljer.

Besar - 2016-5-24 kl 18:52

Tyvärr är det inte min bakvagn på den bilden om någon trodde det, utan googlad bild från alfalab eller något.
Men har planer på liknande efter jag hittat TS/3.0 bakaxel.

Vibrationerna kommer i vilket fall vara mycket mindre än innan med tanke på hur stödlagret såg ut innan.

Berra W - 2016-5-24 kl 22:30

Varför lackade chassie-delar? Det rostar lik för bannat efter en tid. Nä, blir samma utförande på Alfettan i garaget. Som jag gjorde på Chevellen min 1983, då den blev plåt och chassie-renoverad. Blästring och plasmasprutad med Zink. Håller i 50 år, och har idag blivit förhållandevis billigt att få utfört.

Besar - 2016-6-14 kl 23:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Berra W  
Varför lackade chassie-delar? Det rostar lik för bannat efter en tid. Nä, blir samma utförande på Alfettan i garaget. Som jag gjorde på Chevellen min 1983, då den blev plåt och chassie-renoverad. Blästring och plasmasprutad med Zink. Håller i 50 år, och har idag blivit förhållandevis billigt att få utfört.


Tack för tipset, googlade lite detta och det verkar finnas ett företag här i Eslöv som är bra på sånthär:
http://ytan.nu/

...och efter lite mailande med dem så verkar inte det vara lika dyrt som jag först trodde det kunde vara.
Får se hur det blir när det väl blir dags.

Besar - 2016-6-15 kl 00:17

Det som återstod för att få den körklar var få avgassystemet på plats typ.

Fick lite tid över och fick detta gjort. För att kolla så allt fungerar så skulle jag bara köra runt kvarteret då bilen är obesiktigat och avställt.
Men man är svag och busson frestar, kunde inte låta bli och körde en längre sträcka. Fan va dessa bilar är roliga, var ett tag sen man körde så lätt att man glömmer. Man smile'ar konstant som ett fån bakom ratten.

Förutom besiktiga den så att jag kan köra den denna sommar, så hoppas jag att jag hittar tid och fixat hårdare/högre bakfjädrar, det tar i ibland som det är nu.

Det är 205/50-16 bakdäck, är det för hög profil eller bara för lågt ET på fälgarna?
Kanske borde vara 205/45-16 ??


DSC05967.jpg - 798kB



DSC05962.jpg - 1.1MB




Annars det som har tagit min tid är att försöka överleva som nybliven förälder :)
Pimpade ungens barnvagn, trodde frun skulle misstycka men icke, tyckte det blev riktigt snyggt till o med!


2016_0613_23561700.jpg - 1.3MB

Besar - 2016-8-15 kl 09:31

När den är uppe på pallbockar så vill den förbli på pallbockar!!

Skulle "bara" lufta bromsarna, visade sig att en av kolvarna kärvade så fick renovera den.
Sen tyckte jag att vänster hjullager lät för mycket jämfört med höger, så tänkte smörja om den och kolla om det blir bättre, annars får jag beställa nytt.


Kassa mobil foton!

IMG_20160811_194737.jpg - 3MB

IMG_20160811_194801.jpg - 3.3MB


Sen köpte jag GP fälgar...finns en liten chans att det är just exakt de fälgar som bilen levererades med 1987!
Aldrig fel att ha orginalfälgarna, tänkte använda dem som avställningshjul.
2016_0724_02003800.jpg - 5.8MB


Har inte alls kört denna i sommar, men har lånat brorsans 916 24v då han är på semester, måste köra busso!!!
Roliga bilar dessa...riktigt roliga bilar!
IMG_20160805_215234.jpg - 2.9MB


FredrikAssarsson - 2016-8-15 kl 12:29

När du tar dig för att byta bakhjulslagren sedan är det vört att kolla upp Saab 900/99 framhjulslager som är samma dimension som Alfetta bakhjulslager men halva priset. :)

Måste säga att de fälgarna du har på bilen nu är så ofantligt mycket snyggare än originalfälgarna att detnär svårt att förstå hur bilen kunde levereras så på 80talet. :P

Kalle_alfaturbo - 2016-8-15 kl 19:45

Dina hjul är för höga (205/50/16 = 611,4 mm i diameter). Du behöver 1 grad negativ camber om det ska funka. Då kan du åka 9" med 235 utan att det tar i.

Skränk axeln eller går ner till 205/45/16 (590,9 mm i diamter). :bananana:

Lasse P - 2016-8-15 kl 23:07

Jag har 205/50 16 på min GTV6 på borbet fälg, et ca 25. Tar inte i någonstans

Besar - 2016-8-16 kl 12:00

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
När du tar dig för att byta bakhjulslagren sedan är det vört att kolla upp Saab 900/99 framhjulslager som är samma dimension som Alfetta bakhjulslager men halva priset. :)

Måste säga att de fälgarna du har på bilen nu är så ofantligt mycket snyggare än originalfälgarna att detnär svårt att förstå hur bilen kunde levereras så på 80talet. :P


Tack för tipset om bakhjulslagret, skall komma ihåg det.
Alfa SZ levererades med de fälgarna på 80talet :)

Besar - 2016-8-16 kl 12:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Dina hjul är för höga (205/50/16 = 611,4 mm i diameter). Du behöver 1 grad negativ camber om det ska funka. Då kan du åka 9" med 235 utan att det tar i.

Skränk axeln eller går ner till 205/45/16 (590,9 mm i diamter). :bananana:


Quote: Ursprugligen inlagt av Lasse P  
Jag har 205/50 16 på min GTV6 på borbet fälg, et ca 25. Tar inte i någonstans



Får nog gå ner till 205/45/16.

Kombinationen 8x16 ET20, sänkt, och GP kit verkar inte gå helt ihop med 205/50.

Bobby - 2016-8-22 kl 22:34

Grym bil! Och härligt ställe att mecka på där det verkar finnas likasinnade.

Besar - 2016-8-23 kl 09:48

Tack tack...äntligen fick jag tummen ur och besiktiga den!

Ljusen jävlades lite...baklamporna stängde av sig när helljusen var på :oO

Fixades av sig själv efter bromsproven!!



2016_0822_19322500.jpg - 4.8MB



2016_0822_19532300.jpg - 7.4MB



2016_0822_19583800.jpg - 4.7MB

FredrikAssarsson - 2016-8-23 kl 17:51

:beerchug: grattis!

Bra påminnelse att jag måste gå igenom skärselden innan augusti är slut!

Per la Fontaine - 2016-8-23 kl 17:58

Fick jag igenom min så bör det inte vara några problem för dig :bananana:

Besar - 2016-8-24 kl 09:44

Tack tack.

Som belöning fick den följa med på Lödde träffen!

2016_0823_06310100.jpg - 5.3MB

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 19:00

Så jäkla snygg att jag inte kan bestämma mig om jag gillar tidiga GTVs spänstiga karaktär eller GTV6 muskliga look. Sjukt fina båda två!

Besar - 2016-8-25 kl 16:24

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Så jäkla snygg att jag inte kan bestämma mig om jag gillar tidiga GTVs spänstiga karaktär eller GTV6 muskliga look. Sjukt fina båda två!


Vad man en väljer kan det inte bli fel, vill gärna ha en krom gtv också.

Alfadriver - 2016-8-25 kl 18:39

Och bilprovningen noterade inte motorbytet?

Besar - 2016-8-25 kl 18:48

Jag har 3.0 12v fortfarande.

24v är på motorstativ och väntar helrenovering...har ej börjat och lär nog ta lite tid tills jag börjar med det :/

Jonka Olofsson - 2016-8-25 kl 22:04

Jag vill ha dina Milano-fälgar till 156an... Dra åt helvete vad snygga de är!

Besar - 2016-8-25 kl 22:20

Tack tack, dem håller jag hårt i :cool:

Jag har dock ännu en set av fake varianten till salu :) ;)
Vet inte varför jag lyckas sammla på mig saker jag egentligen inte behöver!

Ommålade nångång och i bruksskick!
Vet inte om de passar så bra till 156'a dock :/


Bild på den sämsta av dem!

2016_0724_01500100.jpg - 3.1MB

2016_0724_01494600.jpg - 3.2MB

Jonka Olofsson - 2016-8-26 kl 13:07

Åh jag vill ha dom!! Har inte kommit till skott med att fixa de jag köpte av dig..

sam_h - 2016-8-26 kl 18:25

Om inte Jonka tar dom så är jag intresserad. Är däcken som sitter på något att ha?

Besar - 2016-8-26 kl 20:54

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Om inte Jonka tar dom så är jag intresserad. Är däcken som sitter på något att ha?


Vet faktiskt inte, men skulle utgå från att de inte är något att ha, en del mönster men förmodligen gamla. Kan kolla mer noggrant nästa gång jag är i garaget.

Här har du fler foton, 5 fälgar, en i riktigt bra skick, förmodligen reservhjulet.:
https://goo.gl/photos/YFf9V5is9q4Jfm4XA

Tänkte du ha dem på 75an?

Jonka Olofsson - 2016-8-26 kl 21:29

Om herrn skulle kunna tänka sig sälja dom, vad för pris hade herrn kunnat tänka sig? :beerchug:

Besar - 2016-8-26 kl 22:53

Vet inte vad som är rimligt, tänkte sälja till samma pris som jag köpte dem för, vilket var 2500kr för 5 fälgar.
Kan hända att jag betalade för mycket. Det var främs GP fälgarna jag ville ha, men spontan-köpte dessa med, sen insåg jag ganska snabbt att jag inte behöver dem egentligen. Enkelt att samla på sig grejer :/

sam_h - 2016-8-26 kl 23:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  


Tänkte du ha dem på 75an?


Japp, det är tanken. Är navhålet redan filat för att passa 116?

Besar - 2016-8-29 kl 15:30

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  


Tänkte du ha dem på 75an?


Japp, det är tanken. Är navhålet redan filat för att passa 116?


Däcken var lagliga men på gränsen, så inget att ha.
Navhålet får jag nog kolla när jag har GTV'n där, lättast att montera och kolla om de passar, svårt att mäta.

sam_h - 2016-8-29 kl 17:01

Ok, toppen. Hur går det Jonka? ska du ha fälgarna?

Besar - 2016-8-31 kl 16:31

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Ok, toppen. Hur går det Jonka? ska du ha fälgarna?


Jag hade lagt ut dem på facebook Alfa köp/sälj sidan:
https://www.facebook.com/groups/480093032093407/

Någon där som vill ha dem, men säljer hellre till någon av er då jag slipper böka till det med transport till Stockholm osv :)
Hör av er på PM eller här om ni ska ha.

andygtv - 2019-4-8 kl 21:19

Hei! Vakker GTV6.:cool: Har du den godkjent med 3.0l 12v?

Besar - 2019-4-9 kl 10:11

Tackar, nej ej inreggad med 3.0...men det är väldigt svårt att se skillnad på en 2.5 eller 3.0a :cool:

Besar - 2021-3-1 kl 15:13

Jaha...många gamla trådar som väcks till liv här, så fick lite inspiration.

11 maj 2018 kördes bilen in här, kommer inte ihåg exakt men något enkelt som skulle fixas...

IMG_6932.jpg - 207kB

...sen åkte den upp på pallbockar och där står den fortfarande!

IMG_5627.jpg - 235kB

Har haft lite andra bilar och projekt att fokusera på, så har inte hänt mycket med denna förutom att jag hamstrat delar.

Först var det detta jag skulle ha:
IMG_0162.JPG - 1.8MB



Besar - 2021-3-1 kl 15:24

Men sen kom jag över ännu värre grejer!

IMG_5635.jpg - 1.3MB



IMG_5636.jpg - 3.4MB

IMG_5637.jpg - 2.4MB

IMG_5639.jpg - 1.4MB

IMG_5640.jpg - 1.1MB

IMG_5645.jpg - 3.3MB

IMG_5645.jpg - 3.3MB


- RSR coilover kit, bromskit och krängningshämmare, ja typ det man kunde köpa från dem när de sålde grejer!

- Coilovers jobbar i samspel med orginalstavar, vilket passar mig bra då jag inte vill svetsa och förstärka det som behövs om man bara kör coils.

- Bromsarna är adapter för att flytta ut skivan och mellanlägg för att kunna ha GTA 305mm skivor, med standard ok.

- Turbo låda.

- Servostyrning.

- ...och lite förbrukningsvaror etc

- Sen en service med bälte och allt det där.


Skall få hjälp från Daniel Holm med att montera ihop allt detta så planen är att denna skall få komma ut denna sommaren!
Brukar ha som mål 1 Maj, men vet inte om det blir något träff detta året.

Finns fler uppdateringar...men det tar jag och skriver lite senare :rolleyes:

Goran_O - 2021-3-2 kl 12:12

Ren och skär bilporr.:drool:
Vilka rejäla främre krängare!:rolleyes:
Är detta utprovat ihop?
Vad ska du ha för r-däck?

Atterhall - 2021-3-2 kl 20:45

Maffigt! :beerchug:

Besar - 2021-3-3 kl 11:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Ren och skär bilporr.:drool:
Vilka rejäla främre krängare!:rolleyes:
Är detta utprovat ihop?
Vad ska du ha för r-däck?


Japp, utvecklad under många många nurburgring varv.
RSR som nu är kända för att hyra ut bilar av olika slag på Spa och Nurburgring tror jag började sin resa med "75 experience", där de hyrde ut 75or.
Ron utvecklade detta kit på sina bilar som han körde och hyrde ut där.
De sålde delarna men för ca 2 år så släckte de ner sin sida med försäljning, nu är det bara uthyrning av nyare sportbilar etc

Går fortfarande att köpa någon variant av deras delar på OKP.
https://www.okp.de/xtc2/75-Milano/50-Chassis/Springs-shocks:...



Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Maffigt! :beerchug:


Tackar :beerchug: