AlfaPower

breradillac 3,6 q4

radde - 2016-4-20 kl 09:29

hej

efter diverse påtryckningar så får jag väl lägga upp tråden här. har en trött brera 3,2 q4 som skall bli konverterad till 3,6l. inget ovanligt i sig och just 3,6 är relativt enkel konvertering om man inte skall gå på större volymer. tänkte passa på och uppgradera diverse andra saker samtidigt.

*konvertera till 3,6l (ca 320-330hk borde vara rimligt)
*uppgradera kammar och insug
*passa på och byta koppling
*uppgradera sprutet
*uppgradera hjulupphängning
*uppgradera bromsar
*eventuellt ge sig på och lätta bilen om det nu går utan att ta bort allt för mycket komfort

förutom det skall en storservice göras med diverse byten. lacken får hänga med ett tag till, trots att den är ganska sliten.

jag får väl försöka komma ihåg att uppdatera tråden med jämna mellanrum. vet att det är lätt att glömma bort det och vips så är man klar.. (eller lessnat, eller glömt bort, eller tappat interesset :p)

nåja.. vi provar! kan bli kul!

motor är nu i princip ur (äntligen!) men det har varit en resa med mycket filande ;)

Gustav_Holmdahl - 2016-4-20 kl 10:51

Gissar att du med tanke på trådtiteln plockar motordelar från någon annan GM bil med större volym :cool: Har åkt några mil i en Holden med "samma" V6 motor som Breran. Tror den var på 3,8 liter, men kan minnas fel.

FredrikAssarsson - 2016-4-20 kl 13:52

Kul! Jag förmodar att du suttit och plöjt igenom tråden om 3.6 Breran från alfaowner? :)
Mycket ballt koncept som jag helhjärtat stödjer! :beerchug:

Beställer du Camaromotorns delar också till bygget eller blir det bara cadillacdelar?

radde - 2016-4-22 kl 16:39

helt korrekt Gustav. High feature V6 sitter i en mängd olika bilar med volym 2,8-4,0 liter. de stora motorerna är rätt så svåra att bygga på och mycket måste ändras. 3,6 sitter i rätt många caddys och camaro har samma block men annan "inredning" och toppar.

det blir GM delar och troligtvis camaroprylar med en tvist ;)

om du har läst på de forum som finns så är det ju rätt så straight forward. vissa delar kommer att behöva anpassas lite har jag märkt, men det är nog inget avancerat. inredning tänkte jag dock byta ut och fixa till alfas toppar.

oroginalmotor är troligtvis är i väldigt dåligt skick och förhoppningsvis så går det att använda veven.

för att använda kammar från camaro måste man slipa lite i toppen.

radde - 2016-4-22 kl 16:43

inga direkt jätteintressanta bilder men det är som vanligt lustiga lösningar som är gjorda för att man skall bara montera bilen en gång sen slänga när det ska bytas grejer.. :bondage:


20160213_194120.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2016-4-22 kl 17:16

Det blir skitspännande att följa denna tråden för är det något som 159/spider har saknat med sin stora vikt så är det en riktig motor som kan hantera vikten väl. 3.6 är rock n roll!:headbang:

Bunkra upp på kaffe och energidryck nu så att vi kan följa tråden i realtid! :)

radde - 2016-4-22 kl 19:43

hehe ja ni får nog bunkra ordentligt. tog ju bara ett halv år att få ur motor...

med 3,6an närmar vi oss porscheprestandan ;)

155Q4 - 2016-4-22 kl 20:15

Me like :kiss:

radde - 2016-4-23 kl 07:45

Lite random bilder från början

20150709_200952.jpg - 3.6MB

radde - 2016-4-23 kl 07:48

Diverse salladsingredienser

20150709_210014.jpg - 4.2MB

radde - 2016-4-23 kl 07:50

Vi närmar oss..

20160117_170757.jpg - 3.2MB

radde - 2016-5-3 kl 10:11

Nu efter helgen blev man ju på riktigt inspirerad till att fortsätta. Var tvungen att sätta mig in i min och torrgasa! Lite konstig vinkel då den är upphissad. Känns som att man lyfter mot skyn.

Nåja de flesta delar är nu inhandlade, det är väl snart dags för rivning!

155Q4 - 2016-9-1 kl 18:38

hur går det?

radde - 2016-12-20 kl 20:02

Jo fick ett ryck här och har fått ut motorn för ett tag sen (äntligen) och har rivit till å från. Handlat in tre motorer varav en trasig, så nu borde man få ihop det mesta

En utmaning blir fästet till generatorn på LLTblocket.

20161219_203316.jpg - 7.7MB

Kalle_alfaturbo - 2016-12-20 kl 22:19

Kul att du ger dig på en Brera som har "alla" förutsättningar mot sig. Blir intressant att följa!
:beerchug:

radde - 2016-12-21 kl 11:37

har för övrigt köpt på mig totalt tre motorer i varierande skick.
det blir camarodelar för hela slanten. alltså en GMmotor med beteckning LLT. kammarna är på väg hem från australien och en konverteringssats till SMF med 6puckad lamell.

senast inhandlade är en 3,6 från 2012 med endast 3000mil på mätaren. 241kw så det blir rätt fint plus kammarna.

det är lustigt egentligen hur få delar det finns till 159/brera när man söker på alfa. söker man på gm-motor eller gm-växellåda så får man genast en uppsjö av delar.

Bobby - 2016-12-21 kl 23:15

Gött mos, kämpa på! :headbang:

Gustav_Holmdahl - 2016-12-22 kl 08:41

Ska bli kul att se vad Breran kan göra med lite mer pulver under huven!

matfo - 2016-12-22 kl 09:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att du ger dig på en Brera som har "alla" förutsättningar mot sig. Blir intressant att följa!
:beerchug:
Jag tycker också det är kul att se någon ge Breran bättre föutsättningar för att leva upp till utseendet. :steering:
Men är det inte lite hårt att säga att den har "allt" emot sig till att börja med?
Visst, den är tung, men chassiet är det väl inget större fel på!?

Hoppas vi snart får se en Brera eller 159a i CAR Challenge! :saythat:
Ser ut att funka på bana och låter trevligt också: Brera Q4 V6

radde - 2016-12-22 kl 12:02

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att du ger dig på en Brera som har "alla" förutsättningar mot sig. Blir intressant att följa!
:beerchug:
Jag tycker också det är kul att se någon ge Breran bättre föutsättningar för att leva upp till utseendet. :steering:
Men är det inte lite hårt att säga att den har "allt" emot sig till att börja med?
Visst, den är tung, men chassiet är det väl inget större fel på!?

Hoppas vi snart får se en Brera eller 159a i CAR Challenge! :saythat:
Ser ut att funka på bana och låter trevligt också: Brera Q4 V6



håller med där lite också faktiskt!

de flesta går hårt ut mot brera ang vikten, men börjar man jämföra med motsvarande bilar så är den helt plötsligt inte så farlig. motsvarande bilar är dock svåra att hitta. en fyrhjulsdriven coupe GT-vagn... hur många finns det?

min bil väger prick 1711kg, (testat på vågen på jobbet)

M3 av 08 ligger på 1905kg. den är rwd (enl transportstyrelsen)
m3 av 11 ligger på 1675kg.
wrx sti av 11 ligger på 1610kg

det är inte jätteskillnad. och brerar är ju inte tänkt som en sportbil utan en GT-vagn. däremot så är ju 260hk lite klent vilket vi ska förhoppningsvis ändra på :afro:

väghållningsmässigt så har jag än så länge bara testat 159an 3,2an och den tyckte jag var helt ok. antar att det beror på ambitionen med. vill man ha en allround racer så räcker väl med att sänka den ngt och styva till den lite. skall man ut och plåga den som ren banbil, ja då måste man lägga ner lite mer pengar, tid och kärlek.

tanken nu är ju att bygga en sjysst "ätaglassbil" som man kan ta en sväng på banan med då och då. tror verkligen inte att den kommer att skämmas för sig..:ritaliead:

(fast det är klart.. kolfiber huv, tak och dörrar skulle va fräckt)

designen tänkte jag skulle gå i stil med bertone GTA. vita stripes med klövern på framskärmen och guldfärgade (har inte råd med riktiga megnesiumfälgar) telefonfälgar. vad tror vi om det?:cool:


FredrikAssarsson - 2016-12-22 kl 16:18

Kolfibertak har en på alfaownerforumet gjutit upp! ;)

radde - 2016-12-22 kl 16:30

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kolfibertak har en på alfaownerforumet gjutit upp! ;)


Vad säger du människa???!!!!:D:drool::2cents:

FredrikAssarsson - 2016-12-22 kl 17:52

Varsågod och frossa i möjligheterna!
http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/965002...

:thumbsup:

radde - 2016-12-22 kl 18:33

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Varsågod och frossa i möjligheterna!
http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/965002...

:thumbsup:


Du skulle inte ha tipsat om det här....

radde - 2016-12-27 kl 08:36

går i tankarna om nya grenrör till bygget. övervägt att göra detta själv, men det är nog vansinne att ge sig på första grenrörsbygge till en tvärställd v6 i en alfa...

jag är inte så sugen på att betala närmare 20papp för färdiga från autodelta.

jag vet att det fanns någonstans ngn i japan som grejade ritkigt snygga rör till gmsexan i alfa brera och 159a. kan inte hitta det dock och vet inte om de var så mycket billigare heller.

ren fundering. har ju grenrör från camaron kvar. de är väldigt korta men är byggda i gjutjärn.. skall man utgå ifrån de och bygga en övergång till det befintliga avgassystemet, eller ska man satsa på helt sprittnya?

ngn här som har tips på ngn firma som kan tänka sig? ingen av de jag har varit i kontakt med (uppsalaavgas, ferrita och dyl) har kunnat

FredrikAssarsson - 2016-12-27 kl 09:14

I japan bygger orque avgas till busson i alla fall. Verkar vara ett stort företag som är hett i japan. När jag surfat runt på australiensiska alfaforum har de dock verkat vara väldigt dyra. Det var en sida till med avgassaker till salu från japan. Jag minns inte vad den hette men den nämndes här på forumet så kanske går att söka sig fram till. Tror att det var i en diskussion om lika längds primärrör?

Annars kan man tänka sig att du skulle kunna punkta fast rör i den dimension och form du vill ha och sedan låta något av de företagen som dunämnde få helsvetsa sedan. Det måste de väl kunna?

radde - 2016-12-28 kl 09:29

ev fick jag två napp här.. får se om ngn kan leverera det jag vill

drömde bort här om att det skulle va kul att bygga en 159 3,6 q4 kombi :) en trevlig sleeper

radde - 2017-1-10 kl 13:44

rivit camaro motor nu. (trådens rubrik borde ändras nu..)
och till min stora glädje så upptäckte jag att fästen på 3,6 LLT blocket stämmer till 99% med alfas block vilket innebär minimalt med åtgärder för generatorfäste.

trots samma motorfamilj och storlek så har inte caddy CTS haft samma förborrade hål som camaroblocket.

för att få ihop generatorfäste på CTS så var man tvungen att borra nya hål alternativt bygga en adapter. på camaroblocket stämmer 2 av 3 hålen. det tredje är lätt att borra nytt.

bifogar bilder försökt markera med röda ringar de fästen som är rätt och med pil det fästet som skall borras

20161227_212606.jpg - 4.7MB

radde - 2017-1-10 kl 13:45



20170108_211445.jpg - 4.9MB

FredrikAssarsson - 2017-1-10 kl 17:39

Hur mycket går den motorn attborra/stroka till? Brera blir bars coolare för varje extra cc den får ju. :thumbsup:

radde - 2017-1-10 kl 19:40

Det är samma vev på alla . Var tänkt upp till 4.0l borr. produktion gick upp till 3.8. Dock inte så vanligt i sverige och inte heller direktinsprutad. V12 fanns som prototyp :D

radde - 2017-1-13 kl 08:41

patrull...

det visar sig att gm har bytt kedjor till starkare sådana (multilink eller vad den nu heter) år 2009. de passar inte på alfa 3,2. men man kan byta kamdrev då passar det! ;) vilken tur att jag har en komplett camaromotor. annars kostar dreven ca 5000:- för alla fyra. de nya dreven har även en uppdaterad platta för kamaxelgivare.

se bilder för skillnad

20170111_213021.jpg - 1.2MB

radde - 2017-1-13 kl 08:42

här är camarodrev och den nya kedja

20170111_213029.jpg - 1.3MB

Gustav_Holmdahl - 2017-1-13 kl 08:54

Blir ju dubbelt så bra. Mer volym och bättre kedja!

Qv-kraft - 2017-1-13 kl 09:01

Jag gillar det här projektet. Brera förtjänar att livas upp!

FredrikAssarsson - 2017-1-13 kl 13:52

:thumbsup:

radde - 2017-1-18 kl 15:15

En detalj man lätt glömmer när man beställer grejer utanför EU är förstås momsen och tullavgiften man måste betala...

Suck...:kulspruta:

t16 - 2017-1-18 kl 23:44

Förstod jag rätt så använder du alfadrev och alfastyrdon?
Annars startar den nog inte.

Kolla skicket på den nya sortens kedja med för de håller inte Heller.

radde - 2017-1-19 kl 11:00

Det är camarodrev och camarokedja rakt igenom. Den primära kedjan är utbytt till camaro och även de sekundära till topparna.
Jo jag har fått lära mig diverse om de där kedjorna... gm menar på att man har ändrat design på dreven och kunnat göra kedjorna annorlunda för mindre värme och mer spel.
Primära kedjan har ju blivit smalare men man kan inte längre få tag på den och mellandreven ser annorlunda ut eftersom tidigare var det en annan övergång mellan kedjorna.

Camarodrev är samma som på brera. Även sensorn.

radde - 2017-1-19 kl 11:01

Kedjan ink spännare är ny btw

FredrikAssarsson - 2017-1-26 kl 23:37

Wizard är i fart med att bygga grenrör till 159/Brera...... bara en tanke sådär.. du behöver inte alls köpa... rostfria, handsvetsade, fullflödesgrenrör... :beerchug:

http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/197751...

Maffia Alfisti - 2017-1-27 kl 09:43

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Wizard är i fart med att bygga grenrör till 159/Brera...... bara en tanke sådär.. du behöver inte alls köpa... rostfria, handsvetsade, fullflödesgrenrör... :beerchug:

http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/197751...


Haha :D Fan va "elak" du är ;)

FredrikAssarsson - 2017-1-27 kl 20:38

Som Diamond Head och Metallica sjöng: Am I evil? Yes I am! :beerchug:

radde - 2017-1-28 kl 12:08

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Wizard är i fart med att bygga grenrör till 159/Brera...... bara en tanke sådär.. du behöver inte alls köpa... rostfria, handsvetsade, fullflödesgrenrör... :beerchug:

http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/197751...


Tack för omtanke ;)
Det har de varit på g med i ett antal år utan ngt resultat tyvärr. Så om inte jag har missat ngt nyligen kommer det förmodligen inte hända..:sleeping:

I övrigt så stöter man på patrull efter patrull i bygget...

Nåja

blompa - 2017-1-28 kl 13:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Wizard är i fart med att bygga grenrör till 159/Brera...... bara en tanke sådär.. du behöver inte alls köpa... rostfria, handsvetsade, fullflödesgrenrör... :beerchug:

http://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/197751...


Haha lagom snällt :cool:

radde - 2017-1-29 kl 19:07

Liten snabb sammanfattning här på kvällskvisten

Det gick dessvärre inte att använda kamdrev från camaro LLT motor. Det är samma mönster på lägesplattan med avgaskammarna står ca 30gr före jämfört med motsvarande alfas.

Innebär att jag måste använda gamla typen av kamdrev från alfa eller från en cadillacs LY7motor.

Vvt solenoiderna verkar dock vara samma på gamla som på nya gm motorer. Kommer att byta ut insugsventiler från camarotopparna till alfa. De är 4 mm större. Avgas är samma.

Väntar nu på tvätt och att grenrören blir färdigbakade, sen blir det "toppjobb":smash:

FredrikAssarsson - 2017-1-29 kl 19:55

Denna Breran kommer att röra på sig! :thumbsup:

radde - 2017-1-30 kl 13:52

Förhoppningsvis

radde - 2017-2-14 kl 13:56

för de som inte hänger på fejan varje dag så har grenrören blivit färdiga, och arbetet med återuppbyggandet av motor har startat.

alla delar är tvättade och nya lager är förberedda i ordning.
ringarna är inmätta och markerade. nu är det tradiga jobbet att få rätt kolv på rätt plats börjat.

nedan ett utomordentligt jobb av Pure Performance Factory i krylbo

20170210_094246.jpg - 6.5MB

FredrikAssarsson - 2017-2-14 kl 17:15

Ser fram emot att höra din Brera

radde - 2017-2-17 kl 12:14

vilken tid det tar att passain och kontrollera alla lager... evighetsjobb alltså.

ungefär såhär fast mörkare kommer min låta. min kommer att ha avgasspjäll.
https://www.youtube.com/watch?v=I-zQD1z7Tuc

FredrikAssarsson - 2017-2-17 kl 15:51

Köpa wizard till Brera kanske? ;)
(Jävla tjat på mig va? Haha)

radde - 2017-2-17 kl 18:02

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Köpa wizard till Brera kanske? ;)
(Jävla tjat på mig va? Haha)


Hehe.. mm lite ;)
Det blir ppf igen om jag ska anlita ngn. Grannen till ppf fixar topparna. fp-engines. Förhoppningsvis klara inom snar framtid ;)

Harald, jag vet att du läser det här ;)

hzon - 2017-2-19 kl 23:49

:cool:
Har gjort rent och slipat ventilerna, alla ventiler ok!!!
Fortsätter i veckan och skall försöka få topparna klara så fort det bara går :revs:

[Edited on 2017-2-19 by hzon]

radde - 2017-2-20 kl 15:47

Quote: Ursprugligen inlagt av hzon  
:cool:
Har gjort rent och slipat ventilerna, alla ventiler ok!!!
Fortsätter i veckan och skall försöka få topparna klara så fort det bara går :revs:

[Edited on 2017-2-19 by hzon]



LYSANDE!!!

radde - 2017-3-8 kl 09:31

sakta men säkert så fortsätter arbetet med motor och bilen.
framvagnen är demonterad för byte av bussningar och lite lättare service på styrväxel. bromsar skall få sig en genomgång

Jakten på ommappning/sprut har tagit slut och bilen får besöka Ängelholm när hårdvaran är installerad.

bifogar lite bilder för de som inte hänger på fejan

20170226_212737.jpg - 7.4MB

radde - 2017-3-8 kl 09:38

nya kammar
13,8mm 230gr

20170306_200913.jpg - 7.2MB

radde - 2017-3-8 kl 09:45

mycket plats helst plötsligt att jobba på. byte av länkarmar är en lek.

brera.jpg - 1.2MB

Bobby - 2017-3-8 kl 23:20

Bra jobbat :smash:

radde - 2017-7-24 kl 09:47

glömmer som vanligt att uppdatera här.
bilen är färdig (nåja) och rullar på gatorna. besiktigad utan anmärkning för 3 veckor sen.

ommapp kommer att ombesörjas av turbocenter i stockholm. ligger just nu på strax över 300hk i motorn med originalsprut och "random missfire" som jag inte riktigt vet vad den beror på. (gissar på kamaxel) kompet är bra och tändstiften ser fräscha ut. AFR är lite fett. ev ngt fel på spridare, men det verkar långsökt då det händer på 5 av 6 cylindrar och endast WOT mellan 3200 och 3500 rpm. Halvgas ger inga symptom. och 3500-7000 går bilen rent och ger full kraft. bränsletrycket ligger bra till över hela registret, men det kan va så att det blir fördröjning i min blåtandsläsare så jag inte ser en eventuell dipp.. (dock verkar det också va lite långsökt eftersom den går fint över 3500rpm)


FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 21:24

Skulle vara kul att se den och snacka bilnörderi. Ska du till nifsta på torsdag?

Jakkeholm01 - 2017-7-24 kl 21:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Skulle vara kul att se den och snacka bilnörderi. Ska du till nifsta på torsdag?


Jaha, brukar du dra dit? Trodde jag var typ den enda alfan som brukar åka dit.

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 22:23

Tänkte ta premiären denna vecka. Kommer köra ca 17 härifrån.

Syns vi där?

Jakkeholm01 - 2017-7-24 kl 22:28

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Tänkte ta premiären denna vecka. Kommer köra ca 17 härifrån.

Syns vi där?


Det gör vi nog säkert, brukar vara där varje vecka. Bor ju bara 5km därifrån.

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 22:31

Klockrent. Då blir det några alfor, får väl se om det blir en Brera Bigblock också!

radde - 2017-7-25 kl 10:19

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Skulle vara kul att se den och snacka bilnörderi. Ska du till nifsta på torsdag?


Jag är egentligen inte så mycket för det där med träffar.. kör hellre ;)
Men jag kan göra ett undantag. Beror lite på tid också då jag är själv med min son just på torsdagar och han går och lägger sig vid19.

Brostugan finns ju med, men det är också på kvällen om inte jag missminner mig. Annars bor du Fredrik inte jättelångt ifrån mig. Dessutom passerar jag märsta dagligen via bakvägen eller den vanliga trista motorvägen.

Sammanfattningsvis borde vi absolut kunna träffas och snacka bil

FredrikAssarsson - 2017-7-25 kl 22:20

Nifsta är rätt tidigt som jag förstått det så du hinner hem för att natta grabben utan att skynda.

Lustigt att du kör här ibland, jag har inte sett röken av din brera men 255 mot uppsala måste vara rolig med den minsann!

radde - 2017-7-26 kl 05:46

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Nifsta är rätt tidigt som jag förstått det så du hinner hem för att natta grabben utan att skynda.

Lustigt att du kör här ibland, jag har inte sett röken av din brera men 255 mot uppsala måste vara rolig med den minsann!


Såg bara att du bodde i märsta och jag åker förbi där dagligen men bara i min tjänstepråm. Hara bara åkt till jobbet 1gång med breran iom att breran blev besad för inte så länge sen.

radde - 2017-7-26 kl 05:47

Såg att det började 16 btw. Jag ska försöka va där till öppningen

radde - 2017-7-27 kl 20:57

Nästan svårt att räkna alla alfor och tillhörande ägare på nifstaträffen..
Riktigt kul att glo på jänkarskrot i 2h..

FredrikAssarsson - 2017-7-28 kl 01:15

Jag anlände 17.30 men hittade bara en Brera men det var inte du det?
Tänkte surra lite med Holm också men hittade inte någon vid A-traktorn och när jag vände ryggen till så körde dom! :P

radde - 2017-7-28 kl 06:45

jag var där strax innan 16 och drog 17.20 för att hinna mata och natta avkomman

Jakkeholm01 - 2017-7-28 kl 08:34

Jo, jag var lite överallt men får väl försöka en annan gång.
Skönt ljud i 166an när du drog om mig.

[Ändrad 2017-7-28 av Jakkeholm01]

Classic - 2018-3-27 kl 19:59

Fått mappet bilen ennå?