AlfaPower

Lotus seven bygge på alfa delar

 Pages:  1    3  4

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 14:54

Börjar se slutfasen på billbygget( bara karossen kvar!!!) och mesta delen av elen är dragen. Tyvärr så behöver jag kontakt donen till blinkers och ljusreglagen på styrkolonen till en Alfa 164.
Så är det nån som har dessa över och vill ha en rimlig peng för dessa så är jag i idel öron:-) se bifogad bild nr 2
Bifogar även två bilder ang hjul bak o fram

20160505_112621.jpg - 2.5MB 20150208_235850.jpg - 2.7MB 20160505_193907.jpg - 2.5MB

blompa - 2016-6-8 kl 15:29

Jäklar. Den här vill jag se mer bilder och dokumentation på!


josé - 2016-6-8 kl 15:52

Så jävla rätt :bananana:

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 19:34

allt började med en bok och för lite att göra. Samt att jag o pappa avslutat flygplansbygget.
Sen blev det ganska mycket att göra. Husbygge från grunden samt en massa andra saker så blev billbygget lagt på is. Förutom att min far fortsatte att rita på plankan...

Bifogad fil: 1001 P.PDF (405kB)
Denna fil har blivit nedladdad 226 gånger

Bifogad fil: 1006.PDF (454kB)
Denna fil har blivit nedladdad 160 gånger

FredrikAssarsson - 2016-6-8 kl 19:35

Läckert. Ser ju roligt nog ut som att du har behållit transaxeln och kombinerat med liggande stötisar - pushrod? Snyggt måste jag säga! Jäkligt snyggt!

Behövde du korta kardanen eller fungerade originallängd automagiskt?

Förresten, prova utan å,ä,ö i filnamnet så blir det inte bara bifogade filer.

[Edited on 2016-6-8 by FredrikAssarsson]

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 19:37

sedan blev det lite mer att göra efter att husbygget vart hyfsat klart( 5 år senare). Ritat om många gånger...

2000-x.JPG - 526kB

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 19:39

motor sitter bakom framaxel centrum så jag var tvungen att korta kardan. nuvarande längd 740 mm

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 19:48

och så till att börja bygga. Känner en kille som har en stor fräs som han byggt själv, Bara för trä:-) Så jag skickade min ram ritning till honom så fräste han ut profilerna i mdf skiva åt mig. Kanon enkelt. Slapp fixera alla bitarna. Bara att kapa o lägga i o svetsa....
tog knappt 2 helger...
ska tilläga att jag byggt allt i rostfritt. Inte populärt för SFRO...Så jag fick igenom första besiktningen med nödrop. Jäkligt bra att använda rostfritt när man bygger. Alltid rent o fint. Ingen ytbehandling krävs, Dock ganska besvärligt att bearbeta, då framföralt att borra i. Så inte att rekomendera...
Citat från SFRO " nästa bygge... INTE ROSTRFRITT!!!

DSC00011.JPG - 145kB DSC00025.JPG - 252kB

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 19:53

men som sagt. Jag behöver kontaktdon till rattstången... nån som har det liggande? Jag han skrota min 164 innan jag förstod att dessa behövdes.. kontaktbläcken ligger lite för tight ihop, så jag kan inte anvädna flatstift kontakter , vilket var min ursprungliga plan.. annars allt nästan färdigtattat

20160608_201544.jpg - 1.2MB20160608_201544.jpg - 1.2MB20160608_201017.jpg - 3.5MB

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 20:01

alla funktioner är färdigbyggda, så bilen kommer att rulla (teoretiskt) i aug detta år:-)
Karrosen kommer att vara färdig nästa år. Jäkligt mycket att göra med den då bakpartiet blir en enhet...
Har slitsat en ytmodell i 50 mm sektioner, Gjort profilritningar och börjat jobba med dessa slittsar:-)

5001-1.JPG - 235kB Bifogad fil: phprAUNoF (301kB)
Denna fil har blivit nedladdad 108 gånger 20160608_201235.jpg - 2.2MB 20160608_201308.jpg - 2MB

blompa - 2016-6-8 kl 20:02

grymt smutt med den där MDFen.
Jäkligt bra att ha.

Bilsadelmakaren - 2016-6-8 kl 20:02

och så ytmodellen...

Bifogad fil: phpM3xO11 (301kB)
Denna fil har blivit nedladdad 171 gånger


blompa - 2016-6-8 kl 20:30

Snyggt akterparti!

redtop - 2016-6-9 kl 09:18

Varför tycker SFRO att rostfritt stål är olämpligt?

niczii - 2016-6-9 kl 09:33

Kul att du äntligen lägger upp tråden Lars!
Däremot ber jag en moderator flytta den till byggdelen av detta forum där den hör hemma.
Alfetta GTn du fixade innertak till är nu körbar och besiktad, man kanske får komma förbi och hälsa på någon dag och kika hur det fortskrider med bygget och snacka skit?

rschneberger - 2016-6-9 kl 09:42

Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  
Varför tycker SFRO att rostfritt stål är olämpligt?


Ssegheten i materialet. Det finns tabeller hos SFRO för vad man för använda i vilka delar av farkosten man bygger.
Ramen ska väl klara en sträckning på 225 n/mm^2

redtop - 2016-6-9 kl 10:23

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  
Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  
Varför tycker SFRO att rostfritt stål är olämpligt?


Ssegheten i materialet. Det finns tabeller hos SFRO för vad man för använda i vilka delar av farkosten man bygger.
Ramen ska väl klara en sträckning på 225 n/mm^2


Äpplen och päron. Sträckgräns (eller Rp0,2 hos rostfritt) har inget med seghet att göra. Och en sträckgräns på 225MPa klarar i stort sett vilket skitstål som helst.


rschneberger - 2016-6-9 kl 10:31

Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  
Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  
Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  
Varför tycker SFRO att rostfritt stål är olämpligt?


Ssegheten i materialet. Det finns tabeller hos SFRO för vad man för använda i vilka delar av farkosten man bygger.
Ramen ska väl klara en sträckning på 225 n/mm^2


Äpplen och päron. Sträckgräns (eller Rp0,2 hos rostfritt) har inget med seghet att göra. Och en sträckgräns på 225MPa klarar i stort sett vilket skitstål som helst.



Vad jag fått förklarat för mig, och som jag ville skriva ovan, är att rostfritt har en tendens att kunna bli sprödare. Samt är det bökigare att hålla på med. Men bevisligen så görs det ju undantag om man som trådskaparen kan påvisa att man har god kunskap i materialet.

redtop - 2016-6-9 kl 11:26

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

Vad jag fått förklarat för mig, och som jag ville skriva ovan, är att rostfritt har en tendens att kunna bli sprödare. Samt är det bökigare att hålla på med. Men bevisligen så görs det ju undantag om man som trådskaparen kan påvisa att man har god kunskap i materialet.


Jag ska inte kapa tråden med en massa nörderi om material, men det låter tråkigt om det finns en begränsning i att använda rostfritt. Rostfritt av lämplig kvalité är ett alldeles utmärkt konstruktionsmaterial, och det är inte svårare att svetsa än vanligt svart stål. Normala kvaliteter behöver heller ingen värmebehandling efter svetsning så det är inte heller något problem.

F.ö lyfter jag på hatten för bygget! Ser ju sjukt bra ut! :clap:

Bilsadelmakaren - 2016-6-13 kl 22:53

Anledningen är att vid svetsning av rostfrit så ändras materialegenskaperna en bit i från svets strängen. Man får en anhopning av martensit vilket är jäkligt sprött. Där av så ökar risken av sprickbildning. Spröda brott är inget bra då de sker ganska snabbt. SFRO hänvisar även till hårdheten av rostfritt, vilket överstiger normalt svartstål. Skulle även där tro att det har med sannolikheten av att spröda brott uppstår lättare med hårt material än mjukt.
Så min rekommendation är att inte använda rostfritt vid eget rambygge.

Georg - 2016-6-14 kl 20:59

Imponerande :)

Bilsadelmakaren - 2016-9-23 kl 13:48

Är det nån som har ett läsligt el schema till en Alfa GTV 6 84 ligga o skräp`? Alla som jag har hittat är i stort sätt oläsliga. Måste få kol på hur varv och hastighetsmätaren kopplas.

patjo - 2016-9-23 kl 15:42

Jag tror de här hör ihop, upphittade någonstans i AP-arkivet.

aad.gif - 243kB

aae.gif - 91kB

Du råkar inte ha måttmässigt korrekta CAD-modeller av framspindlarna?

Bilsadelmakaren - 2016-9-24 kl 09:27

Jag har inte kontrollerat vilken tolerans CAD modellen är. Har mätt upp dem efter bästa förmåga.

Bilsadelmakaren - 2016-9-24 kl 12:58

Vilket format vill du ha vad modellen i? Solid works, steppa eller Igen?

patjo - 2016-9-24 kl 13:52

Step går bra. Jag har mätt mina också, efter förmåga, men det blev fel ett par gånger. Ska bli intressant att jämföra måtten.

Bilsadelmakaren - 2016-9-28 kl 11:37

Är i behov av ett tanklock till en alfa 75:a 2,5 från 84. Nån som har i forumet??

coil overs monterade

Bilsadelmakaren - 2016-10-6 kl 19:04

Beställde coil overs från Libells. Beställde de mindre men fick de större. Fick göra ut-tag i ramen så de passade. Nu är frågan om man ska lägga igen hålen??

20160505_112707.jpg - 3MB 20160505_112758.jpg - 2.7MB

Bilsadelmakaren - 2016-10-6 kl 19:07

Ser bra ut, och det funkar:-) Dock fick jag göra ingrepp på tanken, så att bulten för raminfästningen på höger sida skulle kunna monteras...

20160505_193920.jpg - 2.7MB

Bilsadelmakaren - 2016-10-10 kl 11:47

Patjo: Här kommer step filen på höger framspindel.


Bifogad fil: 3033-1.STEP (1.1MB)
Denna fil har blivit nedladdad 112 gånger


Bilsadelmakaren - 2016-10-10 kl 11:47

Patjo: Här kommer step filen på höger framspindel.


Bifogad fil: 3033-1.STEP (1.1MB)
Denna fil har blivit nedladdad 99 gånger

Bilsadelmakaren - 2016-10-10 kl 13:48

Årekoppla gärna med kommentarer:-)

patjo - 2016-10-10 kl 18:29

Tackar =)

Ganska nära!

Spindlar_s.jpg - 20kB

Om hjulaxlarna är sammanfallande och undre leden får styra position i axialled så slår det bara 0,5 mm radiellt i övre leden. Blir 2,5 fel i p-änden. Position i höjd blir värre att bedöma när vi modellerat så olika. Jag brydde mig bara om kulornas positioner och skapade bara nåt högst förenklat som fick representera spindeln.

Nu vet jag sedan tidigare att jag missade en grej när jag mätte men sedan dess har jag byggt en bättre fixtur som ska låta mig mäta lite exaktare när jag gör om och rätt (mindre fel). Delar gärna med mig när det är gjort.

Jag antog baserat på ögonmått att en linje mellan övre och undre kulled bryts av hjulaxeln, lyckades du mäta det?

Så, vad har alla andra nedladdare för planer? Nya byggtrådar på gång?

Bilsadelmakaren - 2016-10-14 kl 12:40

Det var en konsult på Semcon som mätte upp den.
Min byggtråd är: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34417
och jag planerar inte att dra igång med ett nytt jobb fören denna är klar:D:D
Bifogar en bild på min framvagn:

3000-1.JPG - 229kB

Bilsadelmakaren - 2016-10-14 kl 12:43


o så lite närmare vänster hjulupphängning...
3000-1-2.JPG - 415kB

Bilsadelmakaren - 2016-10-15 kl 21:07

Å så ser det ut IRL

20161015_215707.jpg - 3.6MB

Bilsadelmakaren - 2016-10-15 kl 21:22

Lite övrig: El kablage...
efter lite ritande så blev resultatet så här:


9000 El system.JPG - 289kB

Inköp av vit kabel så behövs nr indikering vid skapande av kabelstamm...

20160412_075527.jpg - 2.4MB

några timmar sedan så vart stammen instalerad. Funkar faktiskt bra:bananana:

20160608_201017.jpg - 3.5MB

Bilsadelmakaren - 2016-10-15 kl 21:28

Har lagt ner lite mer tid på karosseriet efter några provturer på Gotland. Segt som f..a då jag behöver ca 50 sektioner som jag har profilskurit. Skall sammanfåga dessa för slipning till mjukare former. Sedan spackling, spackling, slipning, slipning många gånger om, så att pluggen blir bra för att skapa en form...

20161015_221754.jpg - 2.9MB20161015_221928.jpg - 2.7MB

FredrikAssarsson - 2016-10-16 kl 17:20

Ojojoj vad mycket sliparbete! Tur att det är roligt iaf...? :P

Det kommer ju att bli en sjuhelvetes seven när du är klar!

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 19:42

Nu har jag äntligen limmat ihop alla profiler( 54 st) och faktiskt börjat slipa lite. Forma med rasp funkar alldeles utmärkt. Nu är det bara lite finlir kvar:banana:



20161109_192711.jpg - 2.9MB

20161109_192648.jpg - 3.6MB 20161109_192700.jpg - 3.1MB

sam_h - 2016-11-9 kl 22:29

:thumbsup:

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:05

Har fixat neupremtätningar till alla kulleder i hjulupphängningarna. En av de få nedslagen i SFRO besiktning 1. Det blev 32 st totalt. Mecmove för ca 40 kr st.

20161109_224827.jpg - 3.8MB 20161109_224843.jpg - 3.2MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:13

Har även jobbat lite med karosseriet i sittbrunnen. Blir inte snyggt men funkar. Ett skit att jobba med alu plåt och använda kapskiva...Funderar starkt på att klä in instru panel och mittkonsol med svart skinn...

20161109_192826.jpg - 3.4MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:14



20161109_192838.jpg - 3MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:21

Har även börjat att titta lite på hur huv med framdel kommer att se ut i verkligheten. Och konstaterat att min design är en katastrof. Ser f..n inte klokt ut. En mycket stor bakdel som har okej form men framdelen blir bara konstig. Alldeles för tjock och avsmalnade med fristående hjul. Hur skal jag rädda detta??? För mig har väg-prestandan och funktionaliteten alltid varit viktigast men grejerna ska se snygga ut: och jag har verkligen inte tänkt på detta denna gång..

Ska bygga om insuget med en annan plenumkammar, mm. Ville bara att bilen skulle kunna köras denna sommar..

20161109_192724.jpg - 3.9MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:22



20161109_192846.jpg - 3.9MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-9 kl 23:31

Hade jag tänkt lite mer så vill jag egentligen att bilen skall likna denna skönhet. Dock 10 cm lägre och 10 cm bredare. Har svårt att fixa detta nu.....
Släng dig i väggen Porsche 365 speedster( dock även den en fantastisk ren och vacker design) men folkvagnsplatta med boxermotor där bak som ger helt fel vägegenskaper:-) men vacker att se på:-)

alfa-romeo-giulietta-spider-10.jpg - 705kB

porsche-356-speedster-black-wallpaper-3.jpg - 254kB

FredrikAssarsson - 2016-11-10 kl 08:08

Gö r som jag fantiserar om. Ta en cobrafront och använd som utgångspunkt. Bort med 427breddarna och lek med de rena 289linjerna, kanske ändra grillöppning och lyktor lite så har du vips en italiensk form.

Inte utan en del jobb dock.

George Junior - 2016-11-10 kl 08:44

pb10vo1900ock_54b.jpg - 220kB

Ockelbo sa Bull :-)

[Edited on 2016-11-10 by George Junior]

FredrikAssarsson - 2016-11-10 kl 09:52

Mm ockelbo ferrarikaross skulle sitta fint på ett sevenchassi med bussosexa. :)

Eller vad hette den där svenska lite nyare karossen som görs runt nordmotorbilar? Liknar också en ockelboferrari?

alfahanen - 2016-11-10 kl 10:32

Pagano, Jan Warg i Karlstad

FredrikAssarsson - 2016-11-10 kl 13:06

Exakt!

Bilsadelmakaren - 2016-11-10 kl 18:08

Tittade lite på Paganon när jag drog igång detta projekt, för många år sedan. Dock föll den mig inte i smaken, konstigt nog eller så var det priset:P.
Så jag får nog fortsätta med min egna miserabla design.
Har slipat lite på pluggen och det har gått över förväntan...

20161110_170430.jpg - 2.6MB 20161110_172442.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-10 kl 18:10



20161110_170447.jpg - 2.8MB

FredrikAssarsson - 2016-11-10 kl 18:56

Lasermått? Haha! Så jävla simpelt och så smart. Hatten av. Jag hade stått och byggt mallar för att få allt rätt i en evighet men det där var ju genitaliskt! :beerchug:

Bilsadelmakaren - 2016-11-10 kl 20:16

Ska inte ta åt mig äran. Kolla Håkan Havers tråd:-) Mycket matnyttigt där och ett fantastiskt bygge

Bilsadelmakaren - 2016-11-10 kl 21:58

se https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21652&page=129
eller http://ww.rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=71680&postdays=0&po...

Bilsadelmakaren - 2016-11-21 kl 09:32

Har spackla o slipat 3 gånger nu. Börjar få till formen hyfsat bra. Dock är det besvärligt att få till inne radierna...
är problem med att cellplasten och spacklet har olika hårdheter...
ska prova med att spruta på gips över hela pluggen för at få en jämn hårdhet att slipa på

20161119_155703.jpg - 2.6MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-21 kl 09:37

fick in ett annat projekt i garaget vilket omöjligör slipning inomhus. En värkligt bra renoverad Hudson från 48:a. Ett jobb jag fixade till en kund för nåt år sedan. Nu skall jag fixa ny matta till honom, då det inte blev av sist.

20161119_160037.jpg - 3.5MB

20161119_160001.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-21 kl 09:40

o så baksoffa med innertak o hatthylla...

20161119_155948.jpg - 3.8MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-21 kl 09:44

vill nån läsa mer om det projektet så finns det i Power nr 4 2016

20161103_095203.jpg - 4.3MB

Bilsadelmakaren - 2016-11-21 kl 09:47

Vill betona att jag "bara" fixade inredningen:P

FredrikAssarsson - 2016-11-21 kl 15:26

Riktigt frän! :thumbsup: hudson är bara coola. Alltid.

sam_h - 2016-11-21 kl 16:49

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Riktigt frän! :thumbsup: hudson är bara coola. Alltid.


Absolut! De fick ett återuppvaknande med pixars "bilar"

hox - 2016-11-30 kl 18:20

Tja
Våtrumsspackel är ett snäpp hårdare
Och första tanken jag fick dåå jag såg din bakdel ;-) va att normalt så vill man väl att alla formar skall vara trattformade för att man helt enkelt ska få urdet man gjuter ur den. Men slita och dra funkar rätt långt.
Känns som att bakdel och famdel på skärm kommer låsa lite.
Banka på.
/ H

Bilsadelmakaren - 2016-12-5 kl 17:02

Bli o banka lite:-) Har en negativ släppvinkel längst bak i formen men tror att det skall gå i alla fall...
Tack för tipset ang laminerings epoxin. Funkade jäkligt bra. Så nu skall det slipas ännu mer men känns som att jag ser ljuset i tunneln..

20161205_162238.jpg - 2.8MB

Bilsadelmakaren - 2016-12-5 kl 17:08

Har stuckit i mellan med andra jobb, som tex att klä en instrumentpanel i svart skinn. Bliv jäkligt snyggt tycker jag själv. Se tråd http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94543&postdays=0&posto...

20161130_143104.jpg - 2.8MB20161130_172401.jpg - 3.1MB

Bilsadelmakaren - 2016-12-5 kl 17:11

å så en bild till

20161130_172413.jpg - 3.1MB

Bilsadelmakaren - 2016-12-5 kl 17:16

Har börjat åtgärda SFRo:s synpunkter på besiktning 1. Locka svängöverfall och täta kulederna. Framvagnen klar.

20161205_162218.jpg - 3.2MB 20161205_162225.jpg - 3MB

Bilsadelmakaren - 2016-12-5 kl 17:29

När jag rev isär bakvagnen för att sätta dit tätningar och locka de bakre överfallen så märkte jag att jag tänkt fel gällande kraftfördelningen av resultantkrafterna för dämpare och stag till nedre A-armen bak...
Lageraxeln för överfallet hade krökt sig ganska mycket i sin nedre infästning...ingen bra konstruktion i grunden...så nu ska det konstrueras om:kulspruta:
Är besvärligt om jag skall fortsätta med plåt konstruktion och inte använda en fräst stål/alu konstruktion... men skam den som ger sig...

20161205_171430.jpg - 3.5MB 20161205_171629.jpg - 3.4MB

FredrikAssarsson - 2016-12-5 kl 17:43

Det där skinnklädda ser så jäkla kul ut i mina ögon. Skulle vilja sitta där i sadelmakeriet en vecka med en pilsner eller två och absorbera kunskap!!

Bilsadelmakaren - 2016-12-25 kl 00:24

slipa slipa...satan vad dålig jag är på att spackal. Lägger jag på spackel sä måste jag nästan alltid slipa bort allt för att börja om...
känns som att jag har slipat 100 gånger.. men nu börjar det närma sig för avgjutning av pluggen och göra en form :bananana:

20161224_235410.jpg - 2.8MB 20161224_235421.jpg - 3MB

Bilsadelmakaren - 2016-12-25 kl 00:47

Har även stuckit i mellan med lite sadelmakeri-jobb. Fick en gammal baksoffa till en volvo 145 men en fantastiks färg...och en nyare soffa med svart inredning. Kunden ville att jag skulle flytta över den svarta inredningen till Volvo soffa. Så blev resultatet. Ganska snyggt faktiskt:beerchug:

20161103_153121.jpg - 3.2MB

6b2db1286ed2bfb95c0dc4797b5d1f9d.jpg - 131kB

FredrikAssarsson - 2016-12-25 kl 21:54

Haha det där var ju en våldsamt orange inredning!

Gissar på att din seven får lite annan färgton än volvon hade? ;)

Bilsadelmakaren - 2016-12-25 kl 23:21

Har faktiskt inte bestämt vad för färg jag skall ha. Har klätt om stolarna med svart skinn med inbrytningar av brunt skinn. Ångrar det idag!
Anledningen att jag klädde om stolarna var att de var 3 cm för breda, så jag var tvungen att "smalna av dessa" och då kläde jag om dem i bara farten.

20161225_230818.jpg - 3.1MB

FredrikAssarsson - 2016-12-25 kl 23:48

Inget fel alls på de stolarna i min värld.

Förresten, som sadelmakare har du tillgång till läderomfärgningsprodukter på sprayburk?

Bilsadelmakaren - 2016-12-26 kl 02:22

"läderomfärgningsprodukter"... kommer nog aldrig att använda dessa. Blir bara skit efter en ganska kort tid.... Bättre att klä om! Likna det med att du köper rally svart på OK och lackar din bil eller att du använder den billigaste motoroljan från Biltema på en nyrenoverad v6 som har kostat dig 35 000 kr att fixa( klankar inte ner på Biltema:P).
Alltid bättre att använda genomfärgat läder/ skinn:P

FredrikAssarsson - 2016-12-26 kl 12:04

Dangit.. ;) får väl kanske kontakta dig när det närmar sig nästa del i mitt projekt! :)

Bilsadelmakaren - 2016-12-27 kl 19:35

Vad är nästa steg I ditt projekt?

FredrikAssarsson - 2016-12-28 kl 00:23

Ute efter svarta GTAstolar som då behöver få matchande beige inlägg på sittdynans och ryggstödets mitt så att de matchar resterande inredning och sedan kommer baksätet att få anpassas efter det också.
Det blir ju en del att göra då om sittdelen behöver bytas ut till ribbat och perforerat skinn i rätt färg istället för att färga om tänker jag?

Bilsadelmakaren - 2017-1-19 kl 17:44

Hör av dig om du behöver hjälp. Har gjort liknade på GTV & Montreal stolar men inte GTA. Inga problem

FredrikAssarsson - 2017-1-19 kl 22:45

:thumbsup:

Det kan nog ske, du kan ju skicka en mellan-tummen-och-pekfingret på vad det kan landa på via PM. :)

Bilsadelmakaren - 2017-2-2 kl 15:34

PM ? hur gör man då?

Bilsadelmakaren - 2017-2-2 kl 15:49

Har fixat övre hållaren till överfallen till bakre dämparna.
Första bilden är ursprungs fästa och det senare är rev 2. Skall bara beta svetsfogarna. Har även fixat tätningar till kul lederna.

20160505_193920.jpg - 2.7MB20170128_175443.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2017-2-2 kl 15:52

Är i behov av några saker. Ett tanklock till en 75;a samt damasker till de bakre bromscylindrarna. Nån som har något ligga eller vet ar man ska köpa?

GlasVimle - 2017-2-2 kl 18:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
PM ? hur gör man då?


Under Fredriks profil finns det en grön knapp som det står U2U, samma som PM :)

gonggong - 2017-2-2 kl 20:07

Jäklar va coolt projekt! Snyggt!!!
Mvh Filip

Litto - 2017-2-3 kl 08:20

Riktigt snyggt bygge!
Du har säkert räknat och har koll men jag måste ändå fråga. På fjädringen bak har du väldigt stor utväxling vid länkaget. Med tanke på bilens låga vikt och grova fjädrar, hur funkar fjädringen?

Bilsadelmakaren - 2017-2-3 kl 10:08

Utgått ifrån en traditionell infästning av dämpare. se bild. Därefter har jag konstruerat länkaget så att slaget blir lika som den traditionella...
Har även använt en exel beräkning om vilka fjädrar jag skall använda. Vette tussa om den stämmer men det var det jag hade att utgå ifrån...


Bifogad fil: phpgnAUfj (440kB)
Denna fil har blivit nedladdad 61 gånger

Bilsadelmakaren - 2017-2-3 kl 10:21

o här kommer exel filen...

Bifogad fil: Motion-rate coilover bak.xls (296kB)
Denna fil har blivit nedladdad 69 gånger


Bilsadelmakaren - 2017-2-19 kl 22:21

Fixat om läget för luftmängdsmätaren under helgen. Behöver inte så stort hål i huven nu...Gasen till svets av svartstål tog slut så, jag kunde inte färdigställa röret men det fixas i morgon.

20170219_190258.jpg - 4.1MB

Bilsadelmakaren - 2017-2-19 kl 22:24

Å så är pluggen färdig för sitt sista lager av slipgrund. Några mindre ojämnheter, men de får vara....har spacklat o slipat tillräkligt...

20170219_190308.jpg - 2.7MB

FredrikAssarsson - 2017-2-19 kl 23:55

Ja tänk att man kan tröttna på att slipa, det som är så kul? ;)

Bilsadelmakaren - 2017-2-20 kl 20:43

Om man var duktig på det, men det är jag definitivt inte...dock skulle spackeltillverkarna tjäna grova pengar på en som mig. Skulle tro att jag slipar bort ca 97% av allt jag lägger på och då minst tre gånger...

Bilsadelmakaren - 2017-2-20 kl 21:08

Har börjat att titta på vilka baklampor jag skall använda och dess placering. Lutar åt Biltemas led lampa. Jäkligt billiga!
Funderar även på att lägga kylaren direkt mot bakre flippen och skära upp avlånga hål för den, där ett finmaskigt nät kommer att skyla lite...

Bakdel med led lampa.JPG - 482kB

Bilsadelmakaren - 2017-2-23 kl 21:43

Å så blev det. Helt okej då det bara ska funka för denna motor under denna sommar.
20170223_211224.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2017-2-23 kl 21:44

Nu får jag även mindre hål i huven. de två pipern skall täppas. Typiskt så stack de lufthålen rakt upp...


20170223_211229.jpg - 3.6MB

Bilsadelmakaren - 2017-3-7 kl 23:51

Så var jag i stort sätt klar med alla karroseri gällande aluminiumen. Bara huv kvar i alu. Sedan blir det plast, plast o mera plast...


20170228_190506.jpg - 3.6MB 20170228_190513.jpg - 3.4MB

Bilsadelmakaren - 2017-3-7 kl 23:56

Då jag till 100% kommer att skruva på denna bil så har jag valt att inte nita fast alla alu plåtar utan köra med mutter nit och M4 försänkt insexskruv. Funkar riktigt bra förutom att borra så många hål i den rostfria ramen. Började med M5 nitnutter som är utvändigt 7 mm. Många borrar har det gått åt. Körde på M4 utvändigt som är 6 mm, vilket underlättade då jag kan använda en bättre skärande borr...

20170305_093823.jpg - 3.2MB

Bilsadelmakaren - 2017-3-7 kl 23:59

Har även klätt instrumentbrädan med svart skinn, då mittkonsollen även den är i svart skinn. Blev okej. Ska byta till svarta skruvar...

20170307_230452.jpg - 3.2MB

 Pages:  1    3  4