AlfaPower

Lotus seven bygge på alfa delar

 Pages:  1  2    4

Besar - 2018-11-14 kl 13:00

Grattis :beerchug:

Är inte det perfekt viktfördelning det där?
Man vill väl ha lite mer vikt bak stationärt, så att under inbromsning blir det mer 50/50.

Bilsadelmakaren - 2018-11-20 kl 21:42

Kan så vara. Masscentrum ligger nu 46 mm bakom teoretisk centrum och 395 mm över marken/109 mm över hjulcentrum utan förare och 15 liter i tanken.
Får så vara till sommaren:-)

Har fortfarande tankar på dubel turbo:
Behöver lite stöd ang hur jag skall speca motor med turbo om jag skall köra med E85:

Jag bifogar en exel fil som jag delvis har fyllt i. Kan inte nån uppgradera den med sina tankar o fabrikat, mm??

Bifogad fil: Specning av givare mm.xlsx (10kB)
Denna fil har blivit nedladdad 36 gånger

[Ändrad 2018-11-20 av Bilsadelmakaren]

josé - 2018-11-21 kl 07:06

Kontakta Niklas Laine, han vet hur man turbomatar busso med dubbla aggregat alt. Mattias Jönsson "LARD" som kör singelturbo på Busso i drifting. Jag ska se om jag kan få herrarna att titta in på AlfaPower och hjälpa till med listan :)

knotan - 2018-11-23 kl 10:12

Jag lyckas inte öppna filen du delar.

Men för att göra en väldigt lång och komplicerad historia kort.

Du kan räkna med att motorn med "ordinarie" triminingsgrad, dvs portning kammar etc ca 250 HP

Är den helt std kan du väll räkna runt 200 häst.

Ska du köra enkel eller dubbel turbo?

Hur mycket effekt har du tänkt??

Jag körde portad med std kammarna från någon 4wd variant som Ska va dem bästa.

Den gav ca 260 häst räknat baklänges.

Körde första året dubbla tdo4L-12t.
Dvs mindre modell från tex Volvo s40 2.0t

Det bottnade vid ca 300 whp, gick att få ända upp till 350 med och 600 wnm, men då gick det jäkligt varmt och var på gränsen för knack hela tiden.

Sista året två td04HL 18t. Dvs största i samma serie för tex V70 2.5t.

Det var mer lagom ända upp till 500whp och 700wnm.

Omräknat så kan du lägga på ca 15% på det till motoreffekt då det går tungt i bänk med rakskuret stora slicks etc

Om du googlar på avgas exducer samt kompressor inducer på dessa. Så kan du räkna fram vilken area du har på dem två,

Ska du köra singel turbo, så får du räkna ihop arean å adderada att du behöver ytterligare ca 10% area då det blir mer värme /trångt än när du delar flödet på två agg.

Å du ser ju även skillnaden på behov av area för effekt på 300whp mot 500 whp. Så vidare är bara räkna uppåt för ytterligare ökning.

Givetvis går det inte addera i oändlighet då du tillslut skulle behöva ladda flera bar.

Men upp till runt 600whp och 750wnm skulle jag säga att "Formeln" är realistisk på 3 liters med e85 och orginal kompression




OBSERVERA.

allt jag nämner ovanför är enbart giltig info, tillsammans med ett väl tilltaget tändsystem. Riktigt modernt styrsystem och ett proffs som mappar i välkalibrerad bänk. Med all nödvändig mätutrustning. Tillräckligt kylsystem. Tillräckligt dimensionerat bränsle osv.


Har du inte tänkt investera i detta utan göra något halvdant, så ska du hålla dig under 1 kilos ladd som absolut max, om du vill ha någon tillförlitlighet alls.

Jag spenderade i runda slängar 100 timmar i bromsbänk och flera års utprovning på bana av motorn för att nå till 500whp som gick helt driftsäkert Utan missöden.
Du ska inte tro att en sådan maskin ramlar ihop av sig självt utan erfarenhet och studerande,

Men väldigt faceinerande att std kolvar stakar foder lager packningar etc håller ihop för ändamålet.

Slarvigt mappat skjuter du grejor redan när du passerar orginal effekten

[Edited on 2018-11-23 by knotan]

Bilsadelmakaren - 2018-11-26 kl 18:02

Tack för informationen.

Grundiden är:
Dubbel turbo.
Standard 24 v 3 liters motor.
320-350 Hp
E85t
Bra insprutningsystem.
laddlufkylare.
God tillförlitlighet och inte toktrimma.

Min tanke är att följa dina råd, där av så är jag intresserad över hur du specade din motor. Tex vad använde du för spridare, vevaxelgivare, storlek på luftspjäll, insprutningsystem, mm.
Är det nåt du kan tänka dig att delge mig?


josé - 2018-11-28 kl 07:03

Jag ska pinga på Niklas å se om han har mer information att delge.

Under tiden kan du ju grotta ner dig i hans byggtråd, där kan finnas mycket matnyttigt :)

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30284

knotan - 2018-11-28 kl 08:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Tack för informationen.

Grundiden är:
Dubbel turbo.
Standard 24 v 3 liters motor.
320-350 Hp
E85t
Bra insprutningsystem.
laddlufkylare.
God tillförlitlighet och inte toktrimma.

Min tanke är att följa dina råd, där av så är jag intresserad över hur du specade din motor. Tex vad använde du för spridare, vevaxelgivare, storlek på luftspjäll, insprutningsystem, mm.
Är det nåt du kan tänka dig att delge mig?



Standard bottendel 3.0
Std toppbultar och rambultar, upp-polerade ramlagerlägen (veven måste snurra fritt, dvs mät in spelet så det absolut inte går trögt)
Std goetze "pappers" packning (undvik mls å annat skit, std är säkerhet för att inte skjuta kolvar om något går fel medmappning.

3.0 toppar,
portade
6mm ventilstyrningar titan ventiler ca en mm större än std (max vad som gick i orginal säten.)
7mm avgastyrning på insug, rostfria ventiler.
BMW m20 (orginal 3/525) /dubbla ventil fjädrar
Titan retainers. Med enkelapårsknaster. Catcams lashcaps.
Std tryckare och vipparm.
(Klracing har rostfria 8mm ventiler som går att använda och korta. Styrningarna får du måttbeställa eller köpa från någon annan lämplig motor och svarva till rätt mått)

Insugningsrunners orginal uppkonade till 50mm, påsvetsad slangstos. 54mm (trattar i plenum med 52mm sliconslang mellan)
Std 3" gasspjäll.

Kammar minns jag inte vad dem kallades men typ q något?) marginellt mer lyft än de vanliga kammarna=

Grenrör 42mm rostfria std böjar.

Så link g4/vipec v44,
accel wastefire tändspole. Bosch (Volvo 960) tändsteg
Bosch 044 i tanken.
An 8 bränsleslang.
Std fuelrail.
Smp 1200cc spridare. 4bars grundtryck.

Vevtrigger körde jag ett vattenskuret hjul gängat på orginal remskiva.
Billet svänghjul med Sachs 5.25" koppling, (finns säkert något enkelmassigt stålhjul du kan lätta lite och köra vanlig 7,25"
Jag var tvungen att ha special för att passa mot min växellåda)


Tror det täcker upp det mesta?

Turbo skulle jag rekommendera td04Hl-15t. Dvs tex "Saab 95aero" eller td04hl-16t, Volvo s60/V70 mfl.

Dessa agg kör du då med lämpliga största Avgashus för att hålla ned motryck så bra det går. Med intern wg och intern avlastning

[Edited on 2018-11-28 by knotan]

matfo - 2018-11-28 kl 10:18

Quote: Ursprugligen inlagt av knotan  
Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Tack för informationen.

Grundiden är:
Dubbel turbo.
Standard 24 v 3 liters motor.
320-350 Hp
E85t
Bra insprutningsystem.
laddlufkylare.
God tillförlitlighet och inte toktrimma.

Min tanke är att följa dina råd, där av så är jag intresserad över hur du specade din motor. Tex vad använde du för spridare, vevaxelgivare, storlek på luftspjäll, insprutningsystem, mm.
Är det nåt du kan tänka dig att delge mig?



Standard bottendel 3.0
Std toppbultar och rambultar, upp-polerade ramlagerlägen (veven måste snurra fritt, dvs mät in spelet så det absolut inte går trögt)
Std goetze "pappers" packning (undvik mls å annat skit, std är säkerhet för att inte skjuta kolvar om något går fel medmappning.

3.0 toppar,
portade
6mm ventilstyrningar titan ventiler ca en mm större än std (max vad som gick i orginal säten.)
7mm avgastyrning på insug, rostfria ventiler.
BMW m20 (orginal 3/525) /dubbla ventil fjädrar
Titan retainers. Med enkelapårsknaster. Catcams lashcaps.
Std tryckare och vipparm.
(Klracing har rostfria 8mm ventiler som går att använda och korta. Styrningarna får du måttbeställa eller köpa från någon annan lämplig motor och svarva till rätt mått)

Insugningsrunners orginal uppkonade till 50mm, påsvetsad slangstos. 54mm (trattar i plenum med 52mm sliconslang mellan)
Std 3" gasspjäll.

Kammar minns jag inte vad dem kallades men typ q något?) marginellt mer lyft än de vanliga kammarna=

Grenrör 42mm rostfria std böjar.

Så link g4/vipec v44,
accel wastefire tändspole. Bosch (Volvo 960) tändsteg
Bosch 044 i tanken.
An 8 bränsleslang.
Std fuelrail.
Smp 1200cc spridare. 4bars grundtryck.

Vevtrigger körde jag ett vattenskuret hjul gängat på orginal remskiva.
Billet svänghjul med Sachs 5.25" koppling, (finns säkert något enkelmassigt stålhjul du kan lätta lite och köra vanlig 7,25"
Jag var tvungen att ha special för att passa mot min växellåda)


Tror det täcker upp det mesta?

Turbo skulle jag rekommendera td04Hl-15t. Dvs tex "Saab 95aero" eller td04hl-16t, Volvo s60/V70 mfl.

Dessa agg kör du då med lämpliga största Avgashus för att hålla ned motryck så bra det går. Med intern wg och intern avlastning

[Edited on 2018-11-28 by knotan]

Men visst var det väl så att du hade en 12v och inte en 24v i Lola T91/50!?
Vet inte hur mycket det isåfall påverkar alla detaljer men tänkte det vore bra att klargöra isåfall.

knotan - 2018-11-28 kl 11:33

Ja förlåt. Det missade jag nog här.

Det borde innebära att just den delen med ändring av ventiler kan läggas åt sidan.

I övrigt lär allt va ungefär samma. Flödet blir ju lite högre på 4v men å andra sidan kanske marginellt snällare kammar så skillnaden blir inte enorm.

Det du nog bör se över är justering av kammarna för att inte få för mycket överlap vid tdc.
Samt ventilfjädrarna. Portning tycker jag alltid ska göras när man tatär isär motorn
Ventiler duger troligen orginal, kanske lite rundslipning och se över sätesvinklar.

Antagligen kommer orginal kammarna fungera toppen bara man klockar in dem rätt (orginal brukar märkningar etc ge ganska stora toleranser, vilket isåfall bör justeras åt rätt håll. Snarare än att riskera att man råkar få de åt fel håll)

Med mer flöde i topp ökar effekten, men även backflödet om det blir knas med kammarna.

Bottendelen är väll inga större skillnader på.

Turbouppsättning i övrigt påverkas inte nämnvärt.

Möjligt att det passar bättre med någon typ av COP än wastefire spolar som jag hade.
VAG Spolarna är väll det de flesta väljer isåfall.

Personligen väljer jag alltid wastefire spolar ändå av den anledning att tändspolar inte gillar värme eller vibrationer. Känns dumt att då klämma in dem i motorn enligt mig. Men vissa menar att det fungerar bra.

knotan - 2018-11-28 kl 18:21

Får du allt rätt å fint injusterat Bra mappat. Så med dubbla 15t lär du nog bara behöva ladda strax under ett kilo, för 350whp, och du kommer ha en helt underbar maskin som drar fullt från 3000-7500.

Det finns dock en liten nackdel. De kommer bli väldigt tyst jämnfört med en NA maskin (men dubbla hästarna)

Jag körde ju raka 3" ihop till ett samlat utblås längst bak. Och ändå lät den tyst jämnfört med många andra bilar gör med ljuddämpare å 3 meter avgasystem med massa böjar :(

Perfekt för banåka dock. :headbang:

Bilsadelmakaren - 2018-11-28 kl 22:23

Tack för alla info!!! O så till insprutsystemet.( Inte WEMS har jag förstått)
Vad rekomenderar du där?

knotan - 2018-11-29 kl 08:40

Nej m inte vems.

För att förklara. Jag har monterat ett antal vems, som har fungerat skapligt, det har ett väldigt mångsidigt användningsområde och bra hårdvara. Prisvärt osv.

MEN det är ett väldigt komplicerat system. Dvs inte användarvänligt för en "nybörjare" relativt få som förstår sig på systemet tillräckligt bra för att klara av att mappa och installera på rätt sätt.
Dvs det krävs att du i princip har svart bälte eller oändligt mycket tid att lägga på att lära dig det själv.


Andra system idag, som kanske har lite mer begränsningar. Både i antal kanaler. Och vad kanalerna kan användas till.
Men som är mer användarvänligt, dvs de funktioner som finns. Är betydligt enklare att använda och förstå sig på, även utan en högskoleutbildning imom el och styr programmering.

Jag har använt vipec /link i ett antal år, då det passar bra på min nivå. Stabilt, prisvärt, enkelt att förstå sig på, bra support osv.

Nu i min senaste egna bil, samt 5-6 "kundbilar" har jag kört på emu master. Lite liknande link/vipec. Men billigare, ungefär samma funktioner. Bra support på svenska (hos psi motor) framtaget /tillverkat i Europa.. Jag är jäkligt nöjd. Tony som sköter mappning på min egna bilar, och som jag anser vara en av de bästa branschen i vårt land (troligen en av de skickligaste i Europa utan att överdriva)

Tycker att det är lite "för" basic. Då det är lite begränsat i antal kanaler. Och lite för simpel programvara.
Han säger dock att när det är mappat är det bra, och det är stabilt, dvs går snabbt Att mappa utan strul,
(när du står i bromsbänk, är tid dyrt, både massa bränsle, tiden för bänk plus att ifall det strular kan det kosta dig en nybyggd motor)

Tony säger att ska man ha Det bästa, är det idag syvecs. Det är det man kör på lambos. Nya bmw, porshar, GTR r35 osv.
Dvs sköter rubbet med ställbara kammar, separata elektroniska spjäll. Direktinsprutning osv, och kanske tom dubbelkopplingslåda etc i samma system,

Men så kostar det några ggr mer både att köpa, i all mätning som ska kopplas in. Rätt hårdvara för att ha nytta av det, och även i tid med mappning osv.



Vill du ha ett stabilt prisvärt system. Som även du själv kan logga in i å småfixa grejor.. Så tycker jag emu master, är vettigt /bästa alternativ.
Väljer du black edition ("stora" alternativet) så finns stöd för elektroniska gasspjäll. Vilket är vettigt för att kunna köra bra antispinn.

Vill du ha något lite mer avancerat, med mer flexibilitet. Mer antal kanaler, kanske köra aktivt antispinn och möjlighet till elektronisk växellåda osv. så kunde kanske max-ecu vara ett alternativ




[Edited on 2018-11-29 by knotan]

Bilsadelmakaren - 2019-1-25 kl 15:09

Har just införskaffat två Turbo(td04Hl-15t) pch en laddluftkylare. Så nu är jag på G.
Komiskt nog så blev Intercoolern dyrare än de två agregaterna...

Har en fråga ang de stora spridare du använd.
"Smp 1200cc spridare." Varför så stora?

Bilsadelmakaren - 2019-2-5 kl 18:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
VEMS:

(eftersom jag nämndes i tråden....)

Normalt sett är det inte så krångligt, har haft en del otur. Bygga box….det var det alternativet som fanns när jag köpte, egentligen konfigurerade man bara - det mesta satt ju där redan. De ska ha credit för att det finns schema på boxen. Men det är inte byggandet som har varit största problemet genom åren utan det är firmware som strulat. Eller rättare sagt man har lite hastigt och lustigt ändrat på saker. Revisionshanteringen har genom åren varit ...bristfällig.

Sedan har man bytt lite hårdvara under tiden som i allra högsta grad påverkar inställningar, så jag kan inte ge min mapp som grundmapp till någon annan med samma motor med mindre än att jag vet vilken konfiguration den boxen har.

Men väldigt mycket har rättat till sig med tiden, det ska inte vara något problem. Användargränssnitt är rent av riktigt bra även om inställningarna är omfattande!

Man ska sätta upp en kravspecifikation över vilka givare, spridare etc. man ska ha. Sedan väljer man motorstyr. VEMS är flexibelt, men en del saker är i konflikt, man kan inte alltid göra två saker samtidigt. Det är inte helt sällan man får försaka något för att få något annat.

Valde dock av nyfikenhet att installera ett Maxxecu istället (inte klar ännu). Finns en del saker som jag gillar med det systemet när det gäller hårdvaran.
Alltså, VEMS V3 är 13år gammalt vid det här laget och det är väl lite som att sitta på en Commodore 64:a när kompisarna pratar om en Amiga … med 4096färger, multitasking, stereoljud. Inget ont om C64:an … har en sådan ;)

Jag är ganska väl förtrogen med utveckling av elektronik, så det finns ju en viss nyfikenhet från min sida att testa olika saker - och ser inte heller en begränsning i att ta fram lödkolven.
Men den där lambdaregleringen ville sig inte…

Hur som, ge sjutton i VR givare på kamsynk! Ändra inte firmware om du inte absolut måste. Fungerar det så fungerar det, det är när man ändrar FW man kan åka på en kalldusch.

Uppstår problem finns det folk som kan hjälpa till! Hur man än vänder och vrider på saken så ... är ett ettermarknads ECU rätt väg att gå. Och de problem som kan uppstå är en god källa till kunskap.


Problemet jag står inför är att jag har svårt att få till en krav specifikation på spridare, temp givare, tryck givare, mm då jag har för lite kompetens för att avgöra vad som är bra och vad som passar till vad.
Typ exempel.
Vad skall jag ha för spridare? Läser man i olika forum så finns det lika många förslag som åsikter.
vad ska jag använda för spolar? De som sitter standard eller nått annat?
Temp givare?
Tryck givare?
Bredbands lambda? Vad nu det egentligen är, vad skiljer sig det från en bredbands lamda och en lamnda sond?
Tryckregulator för bränse trycket? Alfa orginal eller annat?
Knack censor? Har två st orginal på motorn. Funckar dessa givare att koppla mot ett eftermarkands sprut?
Vevaxel givare: Kan jag använda den orginal eller måste man gå på en annan. Behöver jag göra en ny grigger skiva eller kan jag använda orginalet?
Kam axel givare: Orginal eller inte? behöver man använda kamaxel givare?
Spjälhus givare?

Finns det möjligvis nån som kan hjälpa mig med denna kravspec?


Gustav_Holmdahl - 2019-2-5 kl 18:54

Några korta svar.

Originalgivare brukar funka mot de flesta eftermarknadssprut. Det finns olika tabeller där man väljer givare efter nummer på givaren.

Bredbandslambda behöver du bara vid mappning. Men då är den väldigt bra att ha, eller tom nödvändig.

Bilsadelmakaren - 2019-2-6 kl 22:31

Jag kontaktade Maxtuning och de rekomenderad följande system.
MaxxECU SPORT PREMIUM (ECU, kabelhärva, tillbehör, LSU)

http://www.maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/...

Vad säger forumet om denna lösning? pris drygt 12 000 kr

Bilsadelmakaren - 2019-2-6 kl 22:36

I den specen står det " 6 tändutgångar (utan tändsteg)." Behöver jag lägga till ett tändsteg om jag ska köra på orginalspolarna?

Bilsadelmakaren - 2019-2-6 kl 22:38

O så en bild på höger turbo, liggande på boken Bilbo:-)

Turbo.JPG - 68kB

Bilsadelmakaren - 2019-2-8 kl 18:32

Inpassning på 3.0 motorn och trägig för höger grenrör.

20190208_173302.jpg - 3.9MB

FredrikAssarsson - 2019-2-8 kl 20:08

Helvete vad den där kommer att gå undan :oO

Bilsadelmakaren - 2019-2-18 kl 20:30

Jaha. Nu har man plockat ut 2,5 l och stoppat i 3,0 motor. Lite större toppar vilket medför att jag måste flytta på några stag. Men det fixar jag. Funderar även massor på vad jag ska ha för styrsystem. Har ställt frågan till tre leverantörer men bara fått ett svar. Denna rekomenderar dem. se länk.

https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-elektronik/motorstyr...

Nån som har en resension på detta system?



20190218_210106.jpg - 4.1MB

Bilsadelmakaren - 2019-2-18 kl 21:23

Sitter o skissar på grenrören och är lite förbryllad med hur de skall utförmas. Iom att de behöver bli ganska små så får jag problem med flödet i dessa.
Kommer inte gasflödet från främre respektive det bakre utblåset att motverka varandade de verkar i rakt motsatts riktning till varandra. Nån som kan tycka lite??



Topp vy.JPG - 47kB sidvy.JPG - 38kB framifran.JPG - 26kB

Litto - 2019-2-19 kl 06:50

Hej, måste först bara ge :beerchug:till ditt bygge! Riktigt kul bil!

Tittar man på grenröret så skulle jag försöka få till de tre rören att mötas i en kollektor via kortböjar. Kanske går att vrida de yttre lite neråt med första böjen från toppen som sen går in i böjen som möter de andra två.

Vad gäller sprut så finns det måååånga åsikter. jag köpte Vems, som många sågar helt, och det fungerar till det jag behöver. Anledningen till att det blev Vems var att jag hade kompisar som åkte med det och var nöjda.

Många som vet vad de pratar om brukar säga att man ska köpa det märke som man kan få hjälp med mappning och felsökning utan att åka över halva Sverige. Det är nog ett klokt råd. Om man inte ska ha alla möjliga grejor inkopplade utan bara vill ha en motor som går som den ska och som kan justeras så fungerar antagligen vilket märke och modell som helst.

Man blir ju lite sugen på att handla en 24v...

rschneberger - 2019-2-19 kl 07:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  


https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-elektronik/motorstyr...

Nån som har en resension på detta system?





Recension.....jag kör med deras "V1" på en sån motor som du har med Jenways ITB, och boxen gör exakt vad jag förväntar mig av den i alla lägen. Autotune-funktionen är inte lika trevlig som i andra system, men verkar ha tillkommit "för att alla tjatar". Men en box mappar man ju och sen lämnar man den åt sitt öde. Möjligen kollar man värden någon gång ibland.
Det jag vill säga är att du ägnar den där boxen lika mycket uppmärksamhet efter mappning som du sitter och tänker på ECUn i din vanliga bil.

Det jag saknar på den Maxx-boxen jag har är "E-gas", dels för eventuell farthållare men framför allt för att kunna blippa med gasen på nerväxling. Det finns som tillägg på min, men sportboxen har det nog som standard.

mvh //Ricky

[Ändrad 2019-2-19 av rschneberger]

rschneberger - 2019-2-19 kl 07:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Sitter o skissar på grenrören och är lite förbryllad med hur de skall utförmas. Iom att de behöver bli ganska små så får jag problem med flödet i dessa.
Kommer inte gasflödet från främre respektive det bakre utblåset att motverka varandade de verkar i rakt motsatts riktning till varandra. Nån som kan tycka lite??





Jag har haft samma argument som dig och efter att ha protesterat väldigt vilt i början så är jag nu så överbevisad om att ett turbogrenrör kan se så otäckt tokigt ut och ändå prestera bra. Jag såg en recension av en sån där grenrörsdesign som du har där man mätt både spol, EGT och mottryck och det fanns inga skillnader mot ett grenrör som för ögat såg mer rimligt ut.
Jag tycker det ser bra ut.

mvh //Ricky

Superlight - 2019-2-19 kl 21:12

Angående sprut, ECU master skulle jag rekommendera
Billigare också, 8300kr för ECU master Classic

Bilsadelmakaren - 2019-2-25 kl 03:09

Giggen för båda grenrören klar. Nu väntar jag bara på flänsen till turbon. Ligger på laserskärning på SP Laser i Eskilstuna.



Gigg grenror.JPG - 56kB

knotan - 2019-3-1 kl 09:01

Ursäkta att jag inte svarat

1200cc på sex cylindrar innebär ca 600 häst kapacitet bensin. Eller 500 på e85.

Mellan tumme å pekfinger. Då har du lite marginal med.

Anledningen till msd 1200cc är att de är väldigt billiga på bjp race helt enkelt (sponsor till mig och jag är "återförsäljare"

Dock är dem aningen "slabbiga" på låga dc. Dvs lite svåra att få perfekt avgas värden för besiktning eller optimerad förbrukning.

Jag har nu börjat köra bosch högohms 1300cc istället, dessa är lite dyrare men betydligt bättre /moderna.


Gällande styrsystem så rekommenderar jag, att du först bestämmer vem som ska få äran att mappa åt dig. Och denne får rådgöra åt dig.

Alternativt om du tänkt lära dig mappa själv. Rekommenderar jag att du RINGER å pratar med de olika ställena. Och väljer den du får bäst kontakt med. Och som du känner kommer ge dig bäst feedback och respons NÄR du har frågor. Inget kul att sitta å vänta på svar via mail dagar /veckor över enkla frågor när du väl ska börja mappa.


Gällande Grenrör. Dessa kommer fungera bra. Så länge du inte tänkt varva "lite mer"

Fula Grenrör fungerar bra vid låga flöden /varvtal. Turbon är i detta fallet flaskhalsen. Dvs den kommer vara begränsningen före Grenrören innebär problem.
Det kommer nog lämna max effekt någon stans mellan 5500-6500 rpm. Å varvstoppet strax under 7000.

Snyggar du till avgashusen (portar /preppar) å bygger "snyggare" Grenrör. Lär du kunna ha max effekten ca 5-800rpm högre upp i varv. Vilket innebär att du tjänar kanske 20-40 häst på samma laddtryck.

Registret nedåt kanske tappar ett par hundra varv med långsammare spool efter portning. Men snyggare Grenrör drar upp igen 100-200rpm i bänken.

Dvs inget du kan känna när du kör. Men det "känns" bättre. Och är snyggare att visa upp när du är ute å folk vill titta på bilen.

Vill du varva kanske 8000 så "måste" du ha snyggare Grenrör än sådär.



[Edited on 2019-3-9 by knotan]

Bilsadelmakaren - 2019-3-1 kl 23:40

Hej Knota, Inte ska du be om ursäkt! Jag uppskattar verkligen din input till mitt bygge!

Initialt så kör på mina "fula" grenrör då mitt mål är 320-350 hp. Kan komma att uppdateras framöver
Jag kommer att lyda ditt råd ang system, då bra support är ovärderlig!

Annars har jag byggt lite trotts det fina vädret.
Fått dit intercollerna och förhoppningvis får den rum under huven. Men den är "STOR":-).


Intercoller_1.JPG - 148kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-1 kl 23:42

Har optimerat grenrören "lite"

Grenror rev 2.JPG - 71kB

knotan - 2019-3-9 kl 11:02

Den nya grenrörsdesignen ser både bättre och sämmre ut.

Beroende på hur du justerar kamaxlarna.

Med bred lobvinkel (tex 114-115 grader) så blir motorn väldigt okänslig för hur avgasrör ser ut. Och du kan då bygga lite som du vill. Olika långa rör mellan cylinder och turbo.. Breddar i teorin registret. Dvs förbättrar registret.

Har du smalare lobvinkel, typ 108-110 grader. Så blir motorn känsligare för motttycket. Och olika pulserna från cylindrarna kan störa varandra mer med olika längder.

Med orginal profiler på kammarna. Och med så låg effekt du siktar på. Så lär du inte ha någon anledning att köra dem så lågt. Gissar dem fungerar bra vid 112-114 grader och där lär dessa Grenrör antagligen fungera jättebra.

Gissar att du sätter turbos längst bak. Vilket flyttar vikten mer centralt i bilen samt där finns mer plats. Vilket oxå är något som måste beräknas med :bananana:

Bilsadelmakaren - 2019-3-10 kl 00:15

Vad är lobvinkel? Jag kommer att sätta agregaten ganska långt fram på motorn, då bilen är baktung samt att avgassystemet måste gå ut på samma ställe som standard systemet.

Annars fick jag hem flänsarna till grenrören igår, så det har jobbats med grenrör idag.
Besvärligt att bearbeta rostfritt....
Men den vänstra är punktad och provmonterad på motorn. Måste tyvär bygga om fästet för waste gaten.

Funderar vart ifrån jag ska ta kylvatten, till turbon? Nån som har ett bra förslag?

Turbo 3.JPG - 118kB Turbo 1.JPG - 99kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-10 kl 00:20

Å så en bild på svetsgiggen. Samma gigg för båda grenrören. den sida som man ser är för höger grenrör

Svetsgigg.JPG - 146kB

knotan - 2019-3-10 kl 21:18

Lobvinkel är samma som nockvnkel. Dvs skillnaden i grader från vart centrum av avgas nocken ligger i förhållande till insugets nock (kamaxlarnas spridning)

Är inte dessa bilar ganska smala i fronten trode jag??

Kylvatten för turbon bör du enklast ta ut någnstans i bakkant på topplocket. Finns även uttag för olja där gissar jag. Retur på vattnet bör du dra gärna till expansionskärlet. Rekommenderar att du bygger självluftande kylsystem med expansionskärl högst upp under huven mot torpedväggen.

Dvs att kärlet är högsta punkt och luftslangar som gärna har har naturlig stigning.

Om du tar ut vatten i bakkant på topplock som går till kylning av turbon sedan returer till expansionskärl högt upp mot torpeden så kommer det naturligt bli självcirkulation på vattnet även en stund efter du stänger av motorn då vattnet i aggregaten kommer blir varmt och då stiger mot expansionskärl. Och drar med sig svalare vatten från topplock, som Då kommer dra med sig ännu svalare vatten från motorns bottendel. :yes:

Bilsadelmakaren - 2019-3-10 kl 23:57

Tack för all info. Har hittat bra ställen att ta oljan. Nu skall jag bara fixa kylfattnet.

Grenrörsjobbet går vidare, Har punktat upp höger sida. Fantastisk var allt slår sig då man svetsat med dålig pasformning.

Svåra med grenrören var att göra hål i rörböjarna. Men kom på en smart grej, tycker jag själv:-)
Iom att jag ritar det mesta i Solid works har jag bra datat för att bygga. Men att ta fram hur jag ska göra hål i en rör böj var svårt. Men jag skrev ut ritningen och byggde en 3D låda, där varje profil fans angiven. Bara att skära ut profilen, stoppa rörböjen i lådan och rita av prifilen på böjen...



Ritning 1.JPG - 86kB Ritning 2.JPG - 60kB

Ritning 4.JPG - 72kB Ritning 5.JPG - 39kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-10 kl 23:59

Och nu så är höger grenrör punktat o provmonterat.

Grenror hoger.JPG - 109kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-11 kl 00:05

Så nu har jag två turbos provmonterade. Colt tycker jag:-)

Dubbelturbo.JPG - 98kB

knotan - 2019-3-17 kl 20:44

Ja att svetsa rostfritt utan perfekt passform. Är minst sagt värdelöst,

Sen bara som tips av egen erfarenhet.

Svetsa allt helt färdigt. Utom mot flänsarna.
Flänsarna svetsar du sist å då ska det vara perfekt passform och svetsas mot, fastsatta i topplock.

Sen brukar jag varmköra ordentligt Några ggr, och Sedan är Det bara att skära några snitt å riktsvetsa grenröret igen för perfekt passform. Det ändrar form rejält när allt väl körts hårt några timmar

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 01:50

Tröttande på grenrören ett tag, så jag gick igång med insugsrören.
Där var det bättre passform:D

Insugsror_1.JPG - 120kB Insugsror_2.JPG - 117kB Insugsror_3.JPG - 129kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 01:57

Så var grenrören klara, monterade på motor o i bilen.:D:D
Så igång med avgassystemt...



Mototr med turbo o grenror_2.JPG - 144kB Mototr med turbo o grenror_1.JPG - 174kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 01:58

Igång med avgassystemtet på höger sida. Tog några rörböjar med kort radie till hjälp.

Avgas delar.JPG - 124kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 02:02

Och efter några timmar så blev det så här. Blev riktigt nöjd.
Nackdelen att köpa rör på biltema är att man måste slipa bort alla galvanyta innan man ska TIG sveta. Om inte så blir svetsfogarna bara skit...
Nu är det bara vänster sida kvar..samt lambda muttrarna...

Hoger avgasror turbo.JPG - 179kB Hoger avgasror turbo_2.JPG - 135kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 02:05

Har även flyttat displayen för vattenpumpen till instrumentbrädan. Helt i onödan men ville inte ha den där bak..samt så ville jag byta skinn på brädan...

Instrumentbrada.JPG - 183kB

FredrikAssarsson - 2019-3-18 kl 07:06

Vad kommer nästa bilprojekt att vara?

Jag menar den här kommer ju uppenbarligen att sluta virad runt ett träd eller landa i ett dike med sin dubbelturbo och sexa! :P:kiss:

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 22:33

:D:D Jo det kan ju stämma. Det är byggandet som jag tycker är kul, sen kommer körningen:P:P
Går faktisk o funderar på att bygga mittmotorbil likt den ROX gt(Ronny Norkvidt) gjorde. Men vet hur pass mycket jobb det är...
så vi får se efter sommaren om jag har bilen kvar:oO:oO:P:P

Bilsadelmakaren - 2019-3-18 kl 22:34

Är det nån som har en oljesump til en 2,5 liters v6. Behöver byta på den 3.0 jag har

Bilsadelmakaren - 2019-3-23 kl 01:17

Så har jag gått igång med plenum kammaren. Har tur som fick en plenum av min vän Ronny( Rox GT). Skall bygga om den men de konorna har en för liten diameter. Bara att kapa upp plenum, ta ut konorna och bredda dem från 40 mm till 44,5 mm. Hålsågar kan vara bra till det mesta:D

Kona 1.JPG - 151kB Kona 2.JPG - 135kB Kona 3.JPG - 173kB Kona 4.JPG - 144kB

Bilsadelmakaren - 2019-3-23 kl 01:23

Är lite osäker på hur jag skall montera trattarna i plenumkammaren, då jag kör med övertryck och ej är så beroende av flödet i plenumen.
Skall jag placera trattarnas överkant i underkant på plemumen(bild 1) eller ska jag flytta upp trattarna ca 15 mm från underkant på plenumen.(bild 2)

Finns det nån i detta formu som har en åsikt och komma med förslag??



Plenum2.JPG - 54kB Plenum 1.JPG - 52kB

FredrikAssarsson - 2019-3-23 kl 08:23

Trattar ska alltid ha en uppstick mot underlaget för att vara effektiva. En riktigt stor del luft sugs upp under trattens kant och virvlar in. Ävrn om du inte skulle behöva den funktionen pga lverladdning så tycker jag att du ska följa den principen att tratten sticker upp för annars drar du inte alls nytta av trattarna ens i teori, nästan.

Sjukt coolt bygge att följa nu. Breddningen av trattarna blir ju skitsnygg på köpet.

Bilsadelmakaren - 2019-6-24 kl 22:40

Har nu kört några mil med bilen och den går riktigt bra, Dock har jag obalans i kardan axeln och behöver bygga en ny.
Så är det någon som har en kardan axel till en 75 2,5l v6 ligga o skräpa så köper jag den gärna!

josé - 2019-6-25 kl 11:22

Börja med att försöka balansera ut obalansen med hjälp av en eller flera slangklämmor där du placerar skruven och dess hus 180grader mot högsta punkten.

Material som behövs:
Pallbockar, domkraft, flat skruvmejsel, bil och god belysning samt ventilation. Slangklämma/or av därav avsedd storlek

- Palla upp bilen på pallbockar
- Starta motorn och låt gå på tomgång.
- Kryp under bilen försiktigt
- Med hjälp av skruvmejsel markera högsta punkten på olika delar av axeln
- M a o med försiktighet föres skruvmejseln mot axeln tills den tar i den mest utstickande geometrin på den delen av axeln som du avser att markera.
- Stäng av motorn
- Placera slangklämma med skruv och hus 180 grader mot märket på axeln.
- Starta motorn och varva upp, kontrollera om vibrationen/erna är borta.
- Gör om procedur om ej godkännt resultat.

Bilsadelmakaren - 2019-6-25 kl 20:07

Tack för tipset. Ska nog prova detta på 2,5 liters motorn. Men är fortfarande intresserad av att bygga en ny och då låta specialister gör jobbet:-) Ska jag ha 320-350 hp så behöver det vara vibrationsfritt...

Bilsadelmakaren - 2019-6-25 kl 20:08

Tack för tipset. Ska nog prova detta på 2,5 liters motorn. Men är fortfarande intresserad av att bygga en ny och då låta specialister gör jobbet:-) Ska jag ha 320-350 hp så behöver det vara vibrationsfritt...

patjo - 2019-6-25 kl 23:20

Använder du 2,5 svänghjul till 3,0 motor?

Bilsadelmakaren - 2019-6-26 kl 23:49

Det är min tanke.

patjo - 2019-6-27 kl 17:26

Och din obalans är med vilken kombination? 2,5 och 3,0 svänghjul är ju olika balanserade.

Bilsadelmakaren - 2019-6-30 kl 12:46

Jag har obalans i 2.5 l kombinationen. Standard 75 förutom att motorn är tillbaka flyttad x mm och att karda är kortad och hemma svetsad( =dåligt)

HEDBERG - 2019-6-30 kl 20:19

Har du provat att sätta en stor slangklämma över kardanen o flyttat / vridit på den ( skruven räcker som vikt ) har löst problemet för mej iallafall Hälsningar Björn

patjo - 2019-6-30 kl 20:41

I nån tråd, eller kanske i galleriet, här på AP finns bild på en hemmabyggd provbänk för kardan som tillät balansering av komplett kardan utanför bilen. En sån borde inte vara en omöjlighet att bygga? Förmodligen värd sin vikt i guld om du bygger egen kardan.


BerlinaPer - 2019-7-1 kl 06:36

Varför inte lämna in kardanen på balansering!:rolleyes:

josé - 2019-7-1 kl 08:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Jag har obalans i 2.5 l kombinationen. Standard 75 förutom att motorn är tillbaka flyttad x mm och att karda är kortad och hemma svetsad( =dåligt)


Det här var ju ny info för mig. Då hade jag lämnat in den på balansering.

Original kan ju kasta lite här roch där som de är beskaffade och sakna lite fästöron och tappat original balansering vikter etc etc

Bilsadelmakaren - 2019-7-12 kl 23:52

Har ringt runt lita ang balansering, dock så verkar alla hicka till då man nämer ordet Alfa Romeo. Hittat ett företag i Göteborg som kan fixa det. Men nu när bilen rullar så vill jag bygga en ny kardan, för att bulta på när den är färdig. Där av min fråga i forumet efter beganade kardaner till Alfa 75...

Bilsadelmakaren - 2019-7-12 kl 23:56

Iom att jag ej har nån broms servo, så är bilen lite "trög" bromsad.....måste trycka som f..n på pedalen för att få stopp på bilen.
Kan tyvär inte få dit orginal servot då det är för stort. Är det nån som vet hur man bygger dit ett "externt" servo??

Chramon - 2019-7-13 kl 06:59

Kollade lite på dina bilder och lite svårt att se hur du gjort, men stående pedaler.
Du menar att det är för trångt i motorutrymmet?
Min första tanke var "Fiat Uno". Där sitter servoklockan på insidan plåten och huvvudbromscylindern i motorutrymmet. Men... fungerar nog inte med ditt pedalställ.

Volvo P 1800? Vette katten hur det är konstruerat, men där sitter servoenheten långt fram i
innerskärmen på vänster sida. Ev styrs den hydrauliskt från pedalen.
Meen, kostar säkert kulor och svårt att hitta. Då kan du placera den där utrymme finns.

sam_h - 2019-7-13 kl 09:30

Leta bland modernare bilar, har för mig volvo v40 har ett servo med näsan halva diametern, dock tjockare. En timme på plocka själv skroten så har du troligen hittat något bra :)

patjo - 2019-7-13 kl 12:25

Det kanske är ett alternativ att experimentera med olika dimension av huvudcylinder?

Bilsadelmakaren - 2019-7-18 kl 20:20

Efter dagen körning så luckade det lite mycket bensin!
Av min förvåning så var två av slangarna till spridarna så "spruckna" att det fuktades av bensin...
Är det nån i detta formum som vet hur man kan byta dessa "slangar"??

Lackande spridar slang.JPG - 181kB

HEDBERG - 2019-7-19 kl 21:57

Ta bort fuelrailen klipp bort slangarna inklusive nedre/övre klämmring köp ny bränsleslang av bra kvalitet (ej Biltema )men använd gärna Biltemas klamma i rostfritt av modellen man spänner med en hovtång .

Bilsadelmakaren - 2019-7-23 kl 10:48

Tack för tipset! Funkade alldelles utmärkt.


20190720_101628.jpg - 4MB

knotan - 2019-8-14 kl 21:03

Det här med kardan.

Du ska inte behöva balansera en kardan, för då har du gjort något fel.

Man sätter alla delar i svarven. Svarvar dem vinkelrätta. Gärna med presspassning /styrning.
Punktsvetsa upp med kardan i svarv igen och kontrollera om den kastar, sedan svetsar man delarna i rätt ordning beroende på vart och hur mycket Det behövs vinklas. Är det mycket fel så blir det obalans. Är det bara lite fel, så duger det.
Har aldrig misslyckats bara man gör det rätt.


Gällande bromsarna. På en så här lätt bil ska du absolut inte behöva servo, snarare tvärt om skulle jag säga att servo bara förstör känslan i pedal /bil.

Är den tungtrampad så har du antingen för stor huvudcylinder. Eller har fel utväxling /hävarm på pedalen.

Du ska utnyttja mellan 70-80% av cylinderns slaglängd. Dem sista 20-30% behövs när bromsarna börjar bli väldigt genomvarma.

Är den tungtrampad använder du troligen för lite av cylinderns slaglängd.

Bilsadelmakaren - 2019-8-25 kl 13:53

Quote: Ursprugligen inlagt av knotan  
Det här med kardan.

Du ska inte behöva balansera en kardan, för då har du gjort något fel.

Man sätter alla delar i svarven. Svarvar dem vinkelrätta. Gärna med presspassning /styrning.
Punktsvetsa upp med kardan i svarv igen och kontrollera om den kastar, sedan svetsar man delarna i rätt ordning beroende på vart och hur mycket Det behövs vinklas. Är det mycket fel så blir det obalans. Är det bara lite fel, så duger det.
Har aldrig misslyckats bara man gör det rätt.



Gällande bromsarna. På en så här lätt bil ska du absolut inte behöva servo, snarare tvärt om skulle jag säga att servo bara förstör känslan i pedal /bil.

Är den tungtrampad så har du antingen för stor huvudcylinder. Eller har fel utväxling /hävarm på pedalen.

Du ska utnyttja mellan 70-80% av cylinderns slaglängd. Dem sista 20-30% behövs när bromsarna börjar bli väldigt genomvarma.

Är den tungtrampad använder du troligen för lite av cylinderns slaglängd.


När jag svetsade ihop ändarna med det förkortade röret var jag inte tillräkligt nogran. Jag punktade inte ändarna rätt, så kardan "slår" ganska mycket. Har mätt upp kastet och satt dit slangklämmor som motvikter. Blev riktigt bra då mycket av vibrationerna försvan och vi 5 000 rpm så är bilen vibrationsfri.:D Men målet är att "alla" vibrationer ska bort, så jag måste göra en ny akrdan och då svetsa "rätt"

20190824_142709.jpg - 3.3MB

Chramon - 2019-8-25 kl 17:21

Snacka om servicevänligt... 😁

Bilsadelmakaren - 2019-8-25 kl 17:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Snacka om servicevänligt... 😁

JO, bilen är byggd för att det ska vara enkelt att skruva med:D
Nackdelen är att alla karros plåtar är skruvade, där av lite mycket vibrationer...

Bilsadelmakaren - 2019-8-25 kl 17:43

Iom att jag nu kan gasa lite så har jag märkt att kopplingen håller på o ge sig.
Några rekomendationer på vad jag ska ha för koppling framöver och vart kan jag köpa de?

josé - 2019-8-26 kl 07:39

Vanliga Alfa Romeo butiker brukar erbjuda hela kopplingspaket - balanserat å klart

T ex

https://www.ebspares.co.uk/

http://www.alfistiracing.com/

Samt även ombyggnad från dubbel till singel-lamell

https://www.alfa-service.com/index.php/cat/c809_2-5-V6.html

Men folk har även byggt egna varianter med VW-delar som passar på splines men har lite mindre ytterdiameter på lamell ø210 mot ø220 original

https://www.kennedyeng.com/clutches

Så frågan är ju egentligen vad skall du använda bilden till? Glasskörning eller CAR-challenge?

[Edited on 2019-8-26 by josé]

Bilsadelmakaren - 2019-8-27 kl 22:15

Iom att jag kommer att öka effekten till ca 320 hp iom dubbelturbo så vill jag ha en koppling som kan överföra effekten. Så ingen glassätarbil:-)
Har idag singel lamel.

Bilsadelmakaren - 2019-9-7 kl 10:27

Jag är intresserad av att köpa en race koppling. Nån som vet en bra leverantör?

rschneberger - 2019-9-7 kl 19:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Jag är intresserad av att köpa en race koppling. Nån som vet en bra leverantör?


Jag åker med Sachs organiska kopplingar på två av mina bilar. Inga turbovridmoment, men trevliga i ingreppet, tål att kököras med och de sitter ju på effektstarka bilar original.

mvh //R

Bilsadelmakaren - 2019-10-21 kl 21:07

Har nu införskaffat en Sachs koppling. Får nu se om min koppling i bilen är enkel eller dubbel lamel...

Bilsadelmakaren - 2019-10-21 kl 21:17

Har ställt av bilen och gjort redo för vinterns mödor. Plan är att byta koppling, balansera kardanaxeln samt få i dubbelturbo motorn.
Tog bara två timmar att få av alla kaross detajer, däck och få upp den på pallar:bananana:


20191019_191509.jpg - 3.5MB

20191019_230040.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2019-10-21 kl 21:30

Jobbar nu med rördragning för kylvatten och oljasmörjningen till de båda aggregaten. Väljer att bygga med banjokopplingar samt rost fria rör istället för stålspunnen slang. Bara för att minimera risken för att nån slang ska smälta av när aggregaten. Kanske lite för försiktigt, men har tidigare erfarenhet av att en oljeslang "sköt" från turbon och började brinna...

Ganska meckigt att få till rätt böjning på rörer(runt 8 mm/invändigt 6 mm). Men jag mallade med kopparrör som är avsevärt mycket enklare att böja o forma.
Jag tar kylvatten från toppen och den mässings plugg som sitter mellan avgasportarna(ej med på bild). Oljetillförsel tar jag från oljetrycks givaren.
Returvattnet kommer jag att leda tillbaka till vattenreturen på baksidan av motorn(ej färdigt). mer bilder kommer för den som är intresserad...

20191019_191502.jpg - 3.5MB 20191019_191456.jpg - 3.7MB

Bilsadelmakaren - 2019-10-27 kl 15:44

Har fått isär kopplingen men blir lite förbryllad. Det är en enkellamel men den kopplingssats som ska vara till en enkellamen ser inte ut att passa!
Är det nån i detta formum so kan avgöra vilken växelåda jag har.
Det ska vara till en Alfa 75 2,5 V6 från 1986. Men jag kan ha förväxlat den med en låda till en GTV 2,0 från 82...
Nån som har vetskap??

20191027_151915.jpg - 3.6MB 20191027_152635.jpg - 4.3MB

Bilsadelmakaren - 2019-10-27 kl 15:45

Ok så några bilder på kopplingen och nya kopplingssatsen...

20191027_151220.jpg - 3.2MB 20191027_151224.jpg - 2.8MB

20191027_151250.jpg - 3.3MB

Bilsadelmakaren - 2019-10-27 kl 15:47

Ok några till...

20191027_151319.jpg - 3.4MB20191027_151326.jpg - 3.7MB

patjo - 2019-10-27 kl 19:24

Dragande vs tryckande urtrampningslager. Dina nya delar är väl till en TS?

[Ändrad 2019-10-27 av patjo]

 Pages:  1  2    4