AlfaPower

Äntligen äger jag bilen med nackstöden (GTV6)

Pages:  1    3  ..  5

Bobby - 2016-7-21 kl 22:21

Hej!

Bobby heter jag och i fredags blev jag ägare till en Alfa Romeo GTV6 från 1983. Säljaren är knappast ny i Alfa-kretsar men det är sannerligen jag. Kör sedan tidigare en Volkswagen Golf från 1980 och kände att det var dags att addera ytterligare något som Giorgetto Giugiaro ritat till samlingen. För säkert tio år sedan förälskade jag mig i ett par nackstöd men det var först för några år sedan jag fick reda på i vilken bil de satt - GTV6. Suget efter modellen har funnits ett tag nu men då har det handlat om 2.0, mest för att det är vad som har funnits på marknaden. Efter en säljare som helt plötsligt inte hade tid att visa bilen och en som ville sälja mer rost än bil gick tankarna om jag kanske inte skulle byta spår ändå. Men så dök denna upp, och då var det bara att slå till. Jag har hittills kört 100 mil och gillar bilen mer och mer för varje dag som går.

Gammal bil såklart så visst finns det att göra. Min plan är att i den takt plånboken tillåter förbättra och förfina bilen. Så småningom skulle den nog må bra av en ny lack då mängder av stenskott och en fult lagad bakskärm skär i mina ögon på en annars fin bil. Rost har jag inte hittat någonstans vilket känns bra, den ser mycket bra ut under. Det välkända skrapet mellan tvåan och trean finns där, men är man bara försiktig så är det inga problem att växla. Antingen så kommer växellådan att renoveras eller så byts den ut mot något annat, typ en TS-låda har jag fått tips om. Motorrummet är även lite stökigt så där tänkte jag gå över och snygga upp. I övrigt finns det massa småpill för vintern som exempelvis en seg elhiss på förarsidan. All el fungerar för närvarande.

Märk väl att jag är helt färsk på Alfa och kommer troligtvis att ställa mängder med konstiga och knäppa frågor här, men det hoppas jag att ni kan leva med. Jag vet åt vilket håll en skruv går och jag älskar att mecka, men ett motorbyte skulle jag exempelvis inte ge mig på själv.

Riktigt kul att få hoppa in i Alfa-världen och jag är säker på att det bara kommer att bli roligare.

Mvh Bobby

[Ändrad 2016-7-21 av Bobby]

front.jpg - 132kBstol.jpg - 121kB

sam_h - 2016-7-21 kl 22:36

Härligt! välkommen till forumet! :beerchug:

Bobby - 2016-7-21 kl 22:36

Tack! Kul att vara här =)

Besar - 2016-7-21 kl 23:33

Välkommen...riktigt trevligt bil det där.

Förra ägaren tog väl hand om den den korta tid han hade den, som du kan följa här:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34385

GlasVimle - 2016-7-22 kl 05:33

Välkommen Bobby, härlig bil du köpt.
Det var ett tag sedan vi sågs ;) Jag grattade dig på Twitter men det såg ut som om du inte varit inne på ett tag.

Bobby - 2016-7-22 kl 08:30

Tack så mycket! Japp, Patriks tråd har jag koll på och gick igenom innan köpet =)

Ja det var det Roger, men nu kanske det blir oftare =) På Twitter har jag inte varit på några år så helt korrekt hehe.

alfahanen - 2016-7-22 kl 10:19

Kul och välkommen in i Alfaträsket :D

Bobby - 2016-7-22 kl 11:03

Tack för hjälpen med det Patrik ;)

Hauge - 2016-7-22 kl 12:04

Grattis!

FredrikAssarsson - 2016-7-22 kl 17:49

Stort grattis till träskdyket! (Magplask? :p)

Grattis också till en av de roligaste bilarna i prisklassen att svänga med.
Surfa nu in på en sida som har Haynesmanualen till salu så har du finlitteratur som du kan plöja igenom. Den är värd sin vikt i guld. Och efter den är motorbyte inget att frukta! :)

Bobby - 2016-7-23 kl 09:08

Tack så mycket! Japp, boken beställdes direkt efter köpet och borde dimpa ner någon gång nästa vecka =)

Bobby - 2016-7-23 kl 14:15

Jag tycker det är dötrist att städa - om det nu inte handlar om bilen förstås. Har småpillat lite i dag och fyllt på listan med saker som behöver åtgärdas och inhandlas.

En fråga: Hur är det tänkt att oljetrycksmätaren ska agera? Vid start hoppar den upp till omkring fyra men när man kört omkring en stund och står still vid rödljusen och liknande halkar den ner på noll, för att sedan börja röra sig igen så fort man åker vidare. Ska det vara så här? Mätaren på noll när det gäller oljetryck känns läskigt. När man slår av tändningen faller mätaren tillbaka ytterligare som bilden nedan visar.

Mvh Bobby

dammsuga.jpg - 103kBolja.jpg - 48kB

Bobby - 2016-7-25 kl 16:54

Fick hem en bibel i dag! MEN, så läser jag det finstilta på baksidan. Nåja, något användbart hoppas jag att det står i den. Verkar inte finnas manualer till just GTV6 att få tag i, eller har jag letat på fel ställen av Internet?

manual700.jpg - 117kB

FredrikAssarsson - 2016-7-25 kl 17:17

Den lilla extra infon om just V6 hittar du nog här ;)

dhladohc - 2016-7-25 kl 18:11

Grattis till bilen. Skulle vilja påstå att gtv6 är bland det bästa som alfa någonsin gjort. Bästa motorn, transaxel med allt vad det innebär och sen det underbart säregna utseendet på bilen. Fullträff. :thumbsup:

Ang oljetryck, så länge mätaren har höjt sig när motorn går jämfört med när den är avstängd så skulle inte jag oroa mig speciellt mycket. Mätaren lär knappast vara speciellt exakt.
Har upplevt att väldigt många av åtminstone de fyrcylindriga motorerna lider av dåligt tryck på tomgång varma. Har aldrig hört talas om att det skulle ge problem och kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på en sexa.
Mätaren beter sig rätt när du har tändningen av, då faller den långt under noll, är åtminstone likadant på min alfetta gtv4.

[Ändrad 2016-7-25 av dhladohc]

Bobby - 2016-7-25 kl 21:56

Tackar!

Nej jag kommer som sagt inte att oroa mig över oljetrycksmätaren så länge lampan inte tänder sig. Har kollat nivån efter varje körning och den ligger fint i mitten på låg och hög. Ska ta mig en titt på givaren nu i veckan.

Vilken olja rekommenderar ni att jag har i motorn? Vill köpa en dunk och ha i bagagen för säkerhets skull.

Kalle_alfaturbo - 2016-7-25 kl 22:29

Grattis till köpet!

Mobil 1 5W50 funkar alltid.

alfahanen - 2016-7-26 kl 08:21

Tror mig veta det är Castrol i motorn nu, måste kolla hemma för korrekt spec.

En gång i tiden hade jag en då relativt ny Alfa med V6a var nojig över olje trycket (på mätaren) visste redan då att på 116 bilarna är det som detär, bara mätaren lever så är det ok. Lämnade in bilen för provtryckning av oljesystemet och det var naturligtvis som det skulle vara.

Så håll koll på olje lampan är den släkt är allt frid och fröjd.

Nu kom jag på en annan V6e bil jag körde på bana, olje lampan började lysa, kollade oljenivån som var bra, men den lyste allt mer och jag vågade inte köra mer.
Det visade sig vara givaren som lämnat in.

beatwise - 2016-7-26 kl 14:02

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

De kör kampanjer emellanåt ner till 399 och ibland t o m 299. Busson gillar smeten. Min GTA drar ~1-2dl per säsong. :cool:

:thumbsup:

Bobby - 2016-7-26 kl 17:16

Tack grabbar för att ni stillar min oljenojja ;)

Bobby - 2016-7-26 kl 22:11

Blev lite mysmeck nu i afton. Monterade loss främre blinkers och smörjde upp kablar då höger blinkers fram trilskas och fungerar när den känner för det. Hjälpte inte ett dugg. Upptäckte även att kabeln till den ena kylfläkten inte var inkopplad när jag rotade omkring under huven så åtgärdade detta.

Blev även premiärbläddring i min nya Haynes-bok, som lite lustigt visar en Peugeot 205 på bilderna när man ska laga kaross. En annan kul sak är att bältena som sitter i baksätet på min bil kommer från Volvo, troligtvis 240-serien. Är detta något som generalagenten satte in när bilarna kom till Sverige eller? Ett fult hål är sågat på varje sida för bältet också. Skulle gärna vilja ha tag i ett par där inte låsanordningen är rymdgrå, ser lite tråkigt ut mot den övriga interiören.

Sen monterade jag bort dörrsidan på förarsidan för att försöka klura ut varför elhissen går så trögt. Den har bara blivit värre och nu drar den inte ned rutan alls. Jag hade lös motorn för att se om man kanske kunde justera läget på den och på så vis få rutan att löpa lättare, men den kan bara vara i ett läge pga vajern. Osäker på om det är motorn som är kass och inte orkar eller om det är rutan som kärvar och sätter sig fast. Ett jäkla pill var det i alla fall med mina falukorvar till fingrar och ingen skillnad blev det heller efter allt slit. Det blir ju inte direkt svalt i bilen just nu så hade gärna fått ordning på det.

1.jpg - 125kB 2.jpg - 265kB 3.jpg - 94kB 4.jpg - 169kB

Besar - 2016-7-27 kl 00:02

Jag får hjälpa till med händerna medan fönstret går upp eller ner på min bil med, har en kompis och på hans är det samma sak.
Kanske ska vara så?

Vad är det för kamera du har? Fotograf? Hobbyfotograf?
Du tar riktigt snygga bilder.:rolleyes:

Bobby - 2016-7-27 kl 00:30

Hehe jag gjorde också det i början men nu vägrar fönstret att gå ner trots hjälp. Passagerarsidan rullar på fint. Mycket skumt, får grotta vidare i detta.

Tack det var kul att höra, jag använder en Panasonic DMC-GF5 med ett trevligt objektiv på. Autoläge på och knäpper loss bara, bilens vackra linjer gör resten =)

front.jpg - 210kB sidan.jpg - 389kB

[Ändrad 2016-7-26 av Bobby]

Chramon - 2016-7-27 kl 06:34

Kanske lite långsökt... men testa skifta kontaktstyckena bakom strömbrytarna för hö-vä elhiss och se om du flyttar felet till vänster dörr? Kan vara oxid i brytaren om den stått mycket så du får spänningsfall till motorn. = trög.

Murmilon - 2016-7-27 kl 10:09

Gratulerar! Ser ut att vara i ett underbart skick! :beerchug:

alfahanen - 2016-7-27 kl 10:55

Jag köper olja på lösvikt på Mekonomen, är inte 100% säker men det kan vara
Den här sorten du har i motorn.

Sista skvätten är den som ligger/låg i bilen, oavsett vad som står på förpackningen
Och den bör räcka ett tag, dom mil jag körde märkte jag ingen oljeförbrukning att tala om

image.jpeg - 1MB

Bobby - 2016-7-27 kl 21:13

Jag lider av en åkomma som får mig att skruva isär saker som jag sedan inte har den blekaste aning om hur jag ska få ihop igen. Jag lossade på de kablar jag hittade till elhissen, smörjde upp och testkörde lite men utan resultat. Det rasslade dock rätt så otrevligt och efter lite inspektion insåg jag att vajern hoppat ur spår och lagt sig bredvid löphjulet i motorn. Var bara till att skruva ut allt så att man kunde jobba med det efter att ha insett att det helt enkelt är för dåligt med plats när grejerna sitter i dörren. Sen isär med allting och försöka förstå hur grejerna fungerar. Hjulet på motorn har ju spår i sig så det var bara att snyggt lägga tillbaka vajern i det och se till så att den bångstyriga rackarn inte hoppade ut (vilket endast hände cirka 16 gånger).

Fick till slut skruvat ihop allt på rätt vis, och smörjat lite. Monterade tillbaka grejerna i dörren men fortfarande kommer bara ett ansträngt brummande från motorn precis som om något kärvar. Hissade ner rutan manuellt och testade från bottenläget, och då gick den upp med helt okej fart, men den går inte att hissa ner igen. Motorn kan bara sitta på ett håll i sitt fäste och själva vajerhjulet fick jag också bara dit på ett sätt. En sak som jag inte hann testa var att köra motorn utan att rutan är klämd i vajern. Helt klart är att något med motorn kärvar och att den får kämpa, det liksom bågnar till i dörren när man kör hissen. Men det tar inte i någonstans och vajern ligger som den ska i alla löphjul.

Får trösta mig med t-shirten jag fick hem i dag och grubbla vidare på detta.

13874586_10153658551251434_924991499_n.jpg - 251kB 13871866_10153658551256434_1473080860_n.jpg - 128kB 13664547_10153658551266434_1516347596_n.jpg - 85kB

FredrikAssarsson - 2016-7-27 kl 23:07

När du talade om säkerhetsbältena och att det kapad för dessa menade du då de övre eller nedre delen?
Mina klickfästen "honan" så att säga är identisk med din och var förr lika grå. Klippan verkar ha monterats på svenska bilar då min är såld ny i Sverige april 1977 och bara haft fyra ägare men inget i min bil har kapats konstigt för bältena?

Tipset för att få tillbaka svärtan på bältesfästet är att gnugga in valfri plastsvärtare som Vista Concept/olivolja/bumpershine osv och upprepa tills du har mättat plasten med fett så blir det bra resultat. Mina gick från vitgråa till svartgråa.

Ken - 2016-7-28 kl 08:24

På min gamla Alfetta GTV så var det bara att riva motorn till fönsterhissen och pilla ut den gamla geggan och smörja upp motorn så fungerade fönsterhissen peefekt igen.
Jag saknar min gamla GTV (förutom rosten och den urusla kvaliten på kaross+el) men det är en härlig bil att köra om man är kort som jag! Och så är det världens snyggaste alfa!

Bobby - 2016-7-28 kl 08:28

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
När du talade om säkerhetsbältena och att det kapad för dessa menade du då de övre eller nedre delen?
Mina klickfästen "honan" så att säga är identisk med din och var förr lika grå. Klippan verkar ha monterats på svenska bilar då min är såld ny i Sverige april 1977 och bara haft fyra ägare men inget i min bil har kapats konstigt för bältena?

Tipset för att få tillbaka svärtan på bältesfästet är att gnugga in valfri plastsvärtare som Vista Concept/olivolja/bumpershine osv och upprepa tills du har mättat plasten med fett så blir det bra resultat. Mina gick från vitgråa till svartgråa.

Det är kapat för den övre delen där själva rullen sitter, ska sitta ett täcklock över men det är trasigt så får fixa ett nytt. Jag trodde att plasten var bortom räddning när den var såpass grå, men bra då kommer jag att bada dem i Concept Vista =)

Bobby - 2016-7-28 kl 08:30

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
På min gamla Alfetta GTV så var det bara att riva motorn till fönsterhissen och pilla ut den gamla geggan och smörja upp motorn så fungerade fönsterhissen peefekt igen.
Jag saknar min gamla GTV (förutom rosten och den urusla kvaliten på kaross+el) men det är en härlig bil att köra om man är kort som jag! Och så är det världens snyggaste alfa!

Fanns inte ens någon gammal gegga här, snustorrt överallt men det har inte låtit illa eller så innan trots det.

Bobby - 2016-8-1 kl 20:56

Måndag i dag då... varit bortrest sen i fredags och när jag hälsade på bilen i garaget i dag märkte jag att den hade kissat på sig. Rusade fram och doppade fingrarna i vätskan och drog en halvt lättad suck när jag insåg att det inte var olja i alla fall, utan kylarvätska.

Efter att ha rotat runt en stund konstaterade jag att det kommer från slangen som sitter ovanför vattenpumpen (vattenpumpen byttes i samband med kamremsbyte av förra ägaren för några månader sedan.) Jag vet inte hur slangen ska se ut men den ser lite påklämd ut och för liten? Det droppar i alla fall från den och när jag lossade lite på slangklämman började det rinna rejält. Upptäckte även att kylarvätskebehållaren var tom.

Det är inte helt optimalt att mecka där jag är nu men jag vet inte om jag vågar köra något även om jag toppar upp med vatten. Så, vad gör jag nu? Lossar slangen som läcker och byter den eftersom den eventuellt är fel dimension?

Läst runt lite och bland annat sett att vissa säger att läckage kan bero på kylarvätskan som är i, stämmer detta och vad ska man i så fall köra med för att slippa läckage?

Tacksam för svar =)

13900713_10153670289891434_1674421701_n.jpg - 127kB 13883892_10153670340711434_598543773_n.jpg - 115kB

Bobby - 2016-8-2 kl 22:01

Problemet löst med en ny slangklämma och lite påfyllnad av kylarvätska. Går som en klocka och inte en droppe läckage =) Firade med att knäppa av några bilder på lilla familjen.

13932032_10153672820546434_710689436_o.jpg - 311kB 13663635_10153672820861434_522759847_o.jpg - 225kB

13918668_10153672820761434_1418025211_o.jpg - 217kB

FredrikAssarsson - 2016-8-2 kl 22:20

Två Giugiaroskapelser? :) fint!

Bobby - 2016-8-2 kl 22:27

Japp! Det var det temat som blev, han får skylla sig själv när han är såpass vass med pennan. På önskelistan finns även en Scirocco MK1 GTI...

Bobby - 2016-8-4 kl 10:25

Var till Nyköping i går och hamnträffen med italienskt tema, mycket trevligt som alltid med många fina bilar. Hann byta växellådsolja innan och hade hoppats på underverk, men tyvärr inte. Placebo-effekten var till en början att lådan kändes bättre, men det smäller fortfarande från tvåan till trean och från fyran till trean, så lådan är väl antagligen slut. Blev säkert strax över 30 mils körning i går och lugn körning blandades med lite mer inspirerad, men jag känner ingen skillnad när jag växlar. Det går såklart att köra med bilen, men snabba växlingar får undvikas vilket är lite tråkigt. Bilen skulle nog må bra av ett vassare växellänkage också eftersom det nu känns ungefär som att köra en manuell SL-buss från 70-talet. Tips på något lämpligt kit?

_1210841.jpg - 428kB _1210875.jpg - 168kB _1210877.jpg - 193kB _1210860.jpg - 259kB _1210888.jpg - 162kB _1210883.jpg - 307kB _1210885.jpg - 146kB _1210886.jpg - 201kB

[Ändrad 2016-8-4 av Bobby]

Chrilleg - 2016-8-4 kl 10:39

Byt bussningar i länkage först.

Chrilleg - 2016-8-4 kl 12:09

Byt bussningar i länkage först.

HEDBERG - 2016-8-4 kl 13:52

Jag förutsatte att du menade nedväxling till 2an från 3an och inte tvärtom vilket isifall innebär att dogringen (synkhylsan) är sliten och så även synkringen mest troligt.(vilken olja använde du ?)

HEDBERG - 2016-8-4 kl 13:55

Skadar inte att fixa länkaget oavsett då det mycket väl kan paja en låda.

Bobby - 2016-8-4 kl 15:38

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Jag förutsatte att du menade nedväxling till 2an från 3an och inte tvärtom vilket isifall innebär att dogringen (synkhylsan) är sliten och så även synkringen mest troligt.(vilken olja använde du ?)

Från treans växel till tvåan är inga problem, det är från tvåan till trean som är obehaglig och där jag måste vara väldigt försiktig. Använde efter rekommendation denna olja: https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/for...

Var handlar jag nya bussningar till länkaget och hur byter jag egentligen? =)

[Ändrad 2018-2-9 av Bobby]

Chrilleg - 2016-8-4 kl 15:54

Kolla så båda bultarna på länkaget vud vxl-lådan sitter bra. Sen måste du nog lossa avgassystemet för att komma åt bussningen under vxl-spaken. Vart man köper den bussningen vet jag inte, gjorde ny till min.

Besar - 2016-8-4 kl 17:00

http://www.performatek.com/alfa/drive%20line/drivelinededion...
"Complete shift linkage rebuild kit for cars with the later Iso-Static shifter - GTV6 from mid 1985 & Milano (75)"

Dock så är det till senare modeller, men kanske ska du uppgradera, vet inte hur mycket jobb det är.

Bobby - 2016-8-4 kl 17:14

Tack för tipsen =) Det där kitet har jag kikat på tidigare Besar, får kolla lite hur jag ska göra med allt. "Ska bara" fixa lite annat viktigare först - som blinkersen som vägrar blinka, elhissarna som strular och att ciggkontakten inte fungerar så att jag kan ladda mobilen hehe.

HEDBERG - 2016-8-4 kl 19:21

Hej, jag rekommenderar att du inte väntar med att beställa kittet då performatek har en tendens att ta tid på sig att leverera . Testa hur resultatet blir med nytt kitt innan du demonterar lådan .Jag kör med det gamla växellänkaget som saknar rörliga delar bak = ej glapp men långa slag mellan växlarna men lägena fungerar fullt ut.

Mikael Eriksson - 2016-8-4 kl 20:24

Fin bil! Väldigt stiligt med MOMO Starfälgarna också, själv väntar jag på en leverans av fälgar till min GTV 2.0 82:a.
Vad är det för dimension på dina fälgar, diameter, bredd och ET?
Vilken däckdimension kör du?

Mikael Eriksson, Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 1982

Kalle_alfaturbo - 2016-8-4 kl 21:04

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Eller ta fram varmluftspistolen och värm.

Kalle_alfaturbo - 2016-8-4 kl 21:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Mikael Eriksson  
Fin bil! Väldigt stiligt med MOMO Starfälgarna också, själv väntar jag på en leverans av fälgar till min GTV 2.0 82:a.

Mikael Eriksson, Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 1982

7x15 och 7x16 var de som fanns. Dessa är med all säkerhet 16"

Besar - 2016-8-4 kl 23:20

Växelspaken på min var väldigt sladdrig, hade inget att jämföra med så trodde det var normalt på en gammal transaxel.

Visade sig vara skruven M7 skruven som diskuteras på länken nedan, den var lös:
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3267/Default.as...

Bobby - 2016-8-5 kl 13:39

Tackar =) Ja de passar väldigt bra, vad ska du ha för fälgar på din? Fälgarna är 7X16 ET23 skodda med 195/45 fram, 205/45 bak.

Bobby - 2016-8-5 kl 13:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Växelspaken på min var väldigt sladdrig, hade inget att jämföra med så trodde det var normalt på en gammal transaxel.

Visade sig vara skruven M7 skruven som diskuteras på länken nedan, den var lös:
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3267/Default.as...

Får kolla upp detta, tack för tipset!

Mikael Eriksson - 2016-8-5 kl 15:23

Jag har beställt ett set Team Dynamics Pro Race 1.2 7x15 ET30. Hade tänkt mig 205/50 däck till dom men kände mig lite osäker på hur hjulhuset skulle fyllas ut. Totaldiametern blir ju i princip samma som dina bakhjul men med lite högre profil. De ser ju himla bra ut på din bil så nu känner jag mig lugn....

Hur mycket är din sänkt fram respektive bak?

image.jpeg - 89kB

alfahanen - 2016-8-5 kl 15:52

Ser ut som den är sänkt ett snäpp fram och bak på stavarna och MT steg ett fjädrar bak, tycker jag :D

Bobby - 2016-8-5 kl 15:57

Jag har beställt ett set Team Dynamics Pro Race 1.2 7x15 ET30. Hade tänkt mig 205/50 däck till dom men kände mig lite osäker på hur hjulhuset skulle fyllas ut. Totaldiametern blir ju i princip samma som dina bakhjul men med lite högre profil. De ser ju himla bra ut på din bil så nu känner jag mig lugn....

Hur mycket är din sänkt fram respektive bak?

Snygga fälgar! Alfahanen har med sina falkögon rätt ;) Men vad det handlar om för millimeter vet jag tyvärr inte.

Bobby - 2016-8-7 kl 19:22

Alfan är bra till mycket men att lasta större saker är inte dess starka sida direkt. Tur då att jag har en annan bil som sväljer allt och lite till =)

13936498_10153683796941434_178584104_n.jpg - 275kB

I veckan måste jag ta en ordentlig koll på elhissarna igen, det blir sjukt varmt i bilen för tillfället och det är frustrerande att inte kunna veva ner rutorna. Har googlat hela internet och fått ett par tips som jag hoppas ska fungera, annars får jag lämna in allt för jag blir inte riktigt klok på det. Det gnisslar även mer än en skolklass första fiolkonsert vid lägre hastigheter och jag tycker att det mesta ljudet kommer bakifrån. Misstänker att det är bakre krängningshämmaren som spökar. Det verkar som att den ligger mot drivaxlarna på bägge sidor och sabbar damaskerna.

[Ändrad 2016-8-7 av Bobby]

Bobby - 2016-8-8 kl 21:39

Borde meckat elhiss och lite annat men solen sken och det var bilträff så garagetid får det bli någon annan dag i veckan istället. Avslutade med att plåta några bilder på bilen och kompisens 911 Targa.

frontsol.jpg - 212kB sida.jpg - 259kB fokus.jpg - 184kB _1210898.jpg - 169kB

Besar - 2016-8-8 kl 21:51

Riktigt snygga foton på riktigt snygga bilar!
Luftkyld Porsche hade man som mål att äga, nu har priserna sprungit iväg väl mycket!!

Vad är det för "nät" på sidorutan på sista bilden?

Bobby - 2016-8-8 kl 22:00

Tackar =) Ja en gammal 911 är ju en dröm såklart men håller med om priserna.

Det är ett enkelt ventilationsgaller i plast från Feltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Luftv... ,måste ha in lite luft i bilen nu när hissarna inte fungerar.

[Ändrad 2016-8-8 av Bobby]

FredrikAssarsson - 2016-8-8 kl 22:07

Snygga bilder som vanligt! Det känner jag verkligen att jag vill ha på min gamla GTV också. En gammal iphone gör verkligen inte en gtv rättvisa. ;)

Bobby - 2016-8-9 kl 07:54

Tackar! Ja men det kan vi väl styra upp någon gång? =)

Per la Fontaine - 2016-8-9 kl 19:31

Hej och hå!
Sådär uppförde sig oljetrycksmätaren på min 1.8L som jag hade på '80-talet också, en gång när jag var snål och använde OKs olja istället för Shell helixolja så fick jag knappt något oljetryck alls..
På min nuvarande alfetta så uppför sig oljetrycksmätaren på samma sätt som din, vid kall motor ca 4 i tryck, vid varm motor ca 1 i tryck på tomgång.
Mvh Per

Chramon - 2016-8-9 kl 20:58

Instämmer med pers kommentar. Alla 116-alfor jag ägt hade lite skumma oljetrycksmätare.
Min första 1,8 hade dessutom lust att "pluppa ut" borrpluggarna för oljekanalerna i vevaxeln några ggr...
Då visade mätaren vääldigt låga värden. :cool:

Bobby - 2016-8-9 kl 22:14

Ja den lever sitt egna lilla liv hehe. Men enligt instruktionsboken så ska oljetrycket ligga runt just 4 vid kall, och sen kan det krypa ner till så lågt som 0,5 när motorn är varm och man bara står på tomgång. Så allt är som det ska, förutom när den helt plötsligt inte visar något alls då vill säga ;)

På tal om GTV-stolar...

Per la Fontaine - 2016-8-11 kl 15:13

...så passar de perfekt som bordsprynader :yes:
(enligt mig, inte enligt min fru ;) )
Dock är nackstöden dolda av bilklädseln jag köpte då färgavvikelserna
blev lite för stora mellan stolarna och originalbaksätet.. :oO

20140910_204133.jpg - 1.9MB2015-05-30 16.15.19.jpg - 3MB

Besar - 2016-8-11 kl 15:23

På tal om Alfa stolar och ha dem inomhus så kom jag över följande tråd:
http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/438/Default.asp...

Sorry off topic!

Bobby - 2016-8-11 kl 22:09

En GTV6-stol på bordet framför en vas med ogräs alla gånger! Lösningen som Besar länkar var rätt hardcore alltså, bara mugghållare som fattas =)

Bobby - 2016-8-14 kl 13:10

Elhissar... är det kört när vajern ser ut så här? Har försökt få ihop det ungefär 100 gånger nu men får inte till det, funderar på att lämna WO och låta någon som vet hur man får ordning på grejerna ta över.

14017943_10153700150471434_1132591521_n.jpg - 333kB

Bobby - 2016-8-14 kl 21:41

Jag ledsnade på elhissmeckandet så jag hissade istället upp bilen för att begrunda undersidan lite mer och lära mig hur allt hänger ihop. Undrar varför det är en bygel över den främre krängningshämmaren, det ska väl inte vara en bussning i här också väl?

14011998_10153701060386434_1331797940_n.jpg - 148kB

Sen undrar jag varför det ser ut som det gör vid den bakre krängningshämmaren, den ligger mot drivaxlarna på bägge sidor och har skavt sönder damasken på ena. Ska jag justera höjden på den?

14012222_10153701060306434_449598111_n.jpg - 151kB

Är inte så mycket för klistermärken på bilar men valde ändå att pimpa min bil med detta. Lagom storlek och gillar budskapet.

14030912_10153701060336434_1047532147_n.jpg - 159kB

Avslutade med att ta en härlig sväng i den vackra kvällen, och kände under turen hur jag bara älskar denna bil mer och mer. Gick liksom ett rus genom kroppen som verkligen bekräftar att jag gjorde rätt som köpte mig en Alfa. Nedvevad ruta (bakruta eftersom de främre är ur funktion) och skönsången ur avgassystemet är svårslaget alltså.

14012264_10153701060311434_2085339983_n.jpg - 190kB

D. Evil - 2016-8-14 kl 22:13

Bygeln över främre krängningshämmaren skall se ut så.. Om jag inte minns helt fel så tjänstgör den bygeln som lyftpunkt för garage-domkraft. Skall ej användas som bogser-ögla.

Bakre krängningshämmaren är någon icke-Alfa-konstruktion/hembygge vilket säkerligen gör att det ligger emot damasken.

Fönsterhissen ska gå att få ordning på, men brukar vara ett antal försök innan man får den rätt om man inte skruvar med dom ofta.

Skulle kunna titta i min dörr hur det ser ut.

Bobby - 2016-8-14 kl 23:38

Tusen tack för svaren!

I framtiden kommer det att åka på en annan krängningshämmare fram, är det värt att investera i något vassare även bak?

Elhissarna verkar vara ett gissel alltså, plöjt igenom många trådar nu med folk som haft samma problem som jag har. Så svårt att se hur det ska vara också eftersom allt sitter dolt bakom dörrplåten.

FredrikAssarsson - 2016-8-15 kl 06:15

Har du sökt på alfabb.com? Gtv6 var ju rätt poppis i USA.

Bobby - 2016-8-20 kl 07:25

Uppdatering kring elhisshärvandet. Det går inte att flytta motorn från passagerardörren till förardörren, vajrarna har nämligen olika längd. Det är därför jag inte har fått ihop det. Vajern måste även vara helt upprullad och spänd på rullen innan man sätter tillbaka allt i dörren, och det tar några försök innan man får till det. Underlättar en hel del att ha ett par extra händer till hjälp. Kort och gott - jag har monterat tillbaka allt i bägge dörrarna som det var förr så nu har jag en snabb elhiss på passagerardörren och en otroligt långsam elhiss på förardörren.

Efter att ha plockat isär motorn på förarsidan och testat den på alla möjliga vis har jag och min far konstaterat att den helt enkelt är slut. Så fort den får belastning orkar den knappt gå. När man kör rutan för hand går det även trögt i skenorna på vissa ställen trots att dessa har fått lite smörja och justerats. En "ny" motor behöver alltså inhandlas och kanske även lite nya gummilister så att rutan kan rulla friare.

FredrikAssarsson - 2016-8-20 kl 08:43

Gummilister = highwoodalfa.com.
Finns några olika sorter så kolla vilka och beställ sedan. :)

Bobby - 2016-8-21 kl 09:04

Tack Fredrik, ska kolla upp detta!

14089347_10153715275161434_1945434272_n.jpg - 104kB

Så här ser min registreringsskylt ut fram och så kan vi inte ha det. Plast, sprucken, sne och allmänt ful. Sänker helhetsintrycket rejält. Så jag undrar var/om man kan låta tillverka skyltar i den gamla stilen innan de nya och oerhört fula skyltarna dök upp? Jag vill ha i aluminium och utan EU-märke, och det måste självklart vara korrekt typsnitt och avstånd mellan tecknen. Jag har varit i kontakt med Scandinavian Motorcenter och Dekal & dekor men de kan inte hjälpa mig. Det verkar även inte som om varken showplate.se eller funplate.se har vad jag söker.

Bobby - 2016-8-23 kl 20:00

Obligatoriskt besök innan man lämnar Västkusten är självklart Bräckboden i Kungälv för att bunkra upp ett par påsar med Baddare. Då är det givetvis stängt just i dag på grund av sjukdom, typiskt!

14089585_10153723552246434_1021126421_n.jpg - 188kB

Det blev i alla fall härlig körning utanför Jönköping och en glass i Nyköping. Cirka 150 mils körning blev det under veckan, motorn går som en klocka och vi behövde inte stanna för att laga något en endaste gång!

14137873_10153723552216434_110221764_n.jpg - 133kB

14088881_10153723552241434_390009419_n.jpg - 234kB

FredrikAssarsson - 2016-8-23 kl 20:16

Och ju mer du använder den desto färre reparationer kommer den att kräva av dig. Konstigt nog. De trivs att användas.

För övrigt en av de trdvligaste vägbutarna jag vet i Sverige - motorvägen utanför gränna!

(Förresten, ett paket baddare hade aldrig överlevt resan hem inuti en varm gtv... men det kanske inte var planen? ;) )

Bobby - 2016-8-23 kl 21:13

Mmm så är det, synd att jag inte kommer att köra med den i vinter. Blir spännande att se hur den klarar stilleståndet.

patjo - 2016-8-23 kl 21:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Bobby  

Så här ser min registreringsskylt ut fram och så kan vi inte ha det. Plast, sprucken, sne och allmänt ful. Sänker helhetsintrycket rejält. Så jag undrar var/om man kan låta tillverka skyltar i den gamla stilen innan de nya och oerhört fula skyltarna dök upp? Jag vill ha i aluminium och utan EU-märke, och det måste självklart vara korrekt typsnitt och avstånd mellan tecknen. Jag har varit i kontakt med Scandinavian Motorcenter och Dekal & dekor men de kan inte hjälpa mig. Det verkar även inte som om varken showplate.se eller funplate.se har vad jag söker.

En stor skylt av nya utförandet är inte helt olik den gamla modellen. Sen skulle det, rent hypotetiskt, kunna hända EU-märket nåt i sensommarnattens mörker...

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Om-regi...

Bobby - 2016-8-31 kl 23:19

Har invigt mina nya fina körhandskar jag fick av sambon samt satt in lite ljud i bilen. Blev väldigt full i skratt när jag insåg att baksätet endast satt med två väldigt små ynkliga skruvar.

handkse.jpg - 228kB 14112001_10153745216311434_2100814843_n.jpg - 141kB 14172086_10153745216211434_332461592_n.jpg - 119kB

FredrikAssarsson - 2016-9-1 kl 14:53

Riktigt snygga handskar!
Ett kasettband med Mötley Crüe på det så är 80talet tillbaka!

monoton - 2016-9-4 kl 19:11

Mycket fin GTV! helt klart en favorit-Alfa. och helt rätt med handskarna, har liknande själv ;)

Bobby - 2016-9-4 kl 20:33

Tack ska ni ha. Ja, sambon vet vad jag gillar som tur är =)

Bobby - 2016-9-8 kl 22:13

Bilen har fått för sig att småspotta lite ibland, och rycker då till för ett kort ögonblick, ibland mer, ibland mindre. Hällde i en flaska Red Line SI-1 i dag innan jag tankade för att låta den tvätta systemet för att se om det hjälper. Bör man köra detta ett par omgångar för att det ska ha effekt?

Ville långköra lite så begav mig ut till Nifsta där det var motorträff. Stötte på en Dodge Dart med en interiör jag tyckte mig känna igen...

14249112_10153766491786434_1392413289_n.jpg - 288kB 14302478_10153766491526434_974718722_n.jpg - 185kB 14269386_10153766568071434_628392979_n.jpg - 181kB

FredrikAssarsson - 2016-9-8 kl 22:52

Den där sista bilden var ju inte fy skam. :thumbsup:

Bobby - 2016-9-9 kl 09:09

Det är precis så bilderna på din bil kommer att bli när vi plåtar den, fast mycket bättre eftersom det här är taget med en iPhone ;)

Finnland - 2016-9-9 kl 09:23

Ser ut som Sprint säten i den där Darten, säkert klart bättre än original. :)

Besar - 2016-9-9 kl 09:46

Riktigt snyggt med Momo star, du har säkert skrivit det innan men... är det 16 eller 17?

Sen skulle jag vilja ha ditt gamla tanklock, skrev på facebook men vet inte om du har sett :)

Bobby - 2016-9-9 kl 19:13

16 tum är det. Kommer att renoveras i framtiden, och ser just nu bäst ut på avstånd, som på bilden exempelvis =)

Bobby - 2016-9-9 kl 19:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Ser ut som Sprint säten i den där Darten, säkert klart bättre än original. :)

Korrekt, dessa satt i Sprint har jag fått reda på nu i efterhand =)

Bobby - 2016-9-15 kl 22:24

Äventyret fortsätter! Var i dag och hämtade en 75 TS-låda (tack Mats!) som i framtiden är tänkt att opereras fast i min bil. Jag kan inte ett jota om växellådor så jag kommer lämna bort jobbet med att byta synkringar i den och samtidigt göra en helrenovering. Tips om till vem jag lämpligast lämnar den mottages tacksamt.

14356084_10153785054551434_63886584_n.jpg - 161kB

Sen hämtade jag även mitt NOS-tanklock jag köpt (tack Ulf!) och det satt som gjutet - så nu kan jag låsa locket och slipper oroa mig för att vandaler ska hälla socker i min tank.

14355992_10153785054606434_1578226582_n.jpg - 97kB

14348662_10153785054536434_1974670805_n.jpg - 104kB

Två bra grejer måste ju innebära minst en dålig grej. Innerbackspegeln ramlade av från rutan. Borde gå att få dit med dubbelhäftande tejp igen eller?

Atterhall - 2016-9-17 kl 12:07

Spegeln behöver riktigt lim hos en glasmästare...

Passa på att Locktite:a den gängade tappen med kulan som sitter i fästet. Den har gängat upp på min - hopplöst att försöka få till på plats på rutan!

/Martin

Bobby - 2016-9-20 kl 20:49

Tack för tipset om glasmästarns lim, spegeln är nu återigen på plats och förhoppningsvis stannar den där.

Lyfte upp bilen idag för att inspektera lite. Det har uppstått ett klinkande ljud som kommer och går, precis som att något ligger emot någonstans. Det var dock inte handbromsvajern som svingade i kardanen, och inte något annat heller vad jag kunde se. Ljudet försvinner inte om jag kopplar, inte heller om jag gasar, så då borde det ju inte vara inne i växellådan det håller på och låter? Ett väldigt metalliskt ljud som ibland är lite ljusare i tonen, ibland lite mörkare. Mycket märkligt.

När jag höll på att dra i grejerna under bilen för att leta ljudskapare märkte jag att fjädrarna bak liksom inte låg riktigt i sina skålar. De är ju lösa så bara att dra på plats igen men ändå. Det kanske alltid är så här och att de sätter sig på rätt plats när man hissar ner bilen igen? Tänkte även på gummit de ligger i, ska man byta ut det när det ser ut som mina gör (torra och lite fnasiga)? Och var köper jag i så fall nya?

14407518_10153797477816434_365217677_n-1.jpg - 138kB

Stockholm fortsätter att bjuda på vackra kvällar men oj vad fort det blir mörkt nu. Hann knäppa en bild i alla fall, om än i för mörkt ljus.

bild.jpg - 659kB

Besar - 2016-9-21 kl 07:59

Tror inte jag har de där gummit på min...skulle vilja ha dock för att lyfta bilen 1-2cm bak.
Vet inte om det skall vara där orginal?

Bobby - 2016-9-21 kl 08:29

Hrm ok. Om det inte skulle vara där skulle jag kunna plocka bort fjädrarna för hand när bilen är upphissad, och det känns ju inte rätt? Det är nästan så att man kan plocka bort dem nu men gummit stoppar liksom. Skulle vara intressant att se hur det ser ut på din. Fått tanklocket? =)

Bobby - 2016-9-21 kl 20:44

Inventerade lite bland alla reservdelar jag köpte under helgens äventyr i Avesta (tack Marco!) för att försöka få lite ordning i misären. Fick bland annat med mig ett fräscht solskydd på passagerarsidan som var bättre än det jag hade så det åkte på plats. Och eftersom en interiör aldrig kan ha för många knappar i mina ögon pimpade jag även upp förarmiljön med några extra, för syns skull.

14429629_10153799833846434_179424674_n.jpg - 154kB 14429321_10153799834061434_1790227242_n.jpg - 91kB 14445656_10153799833971434_507327251_n.jpg - 112kB

gonggong - 2016-9-23 kl 20:11

Så avis! Vansinnigt vacker modell. Har en likadan ...i 1:46 James Bond typ. Långt ifrån mao :) Keep up the good work!
Mvh Filip

Bobby - 2016-9-24 kl 07:48

Tackar! Själv har jag inte James Bond-modellen, än ;)

FredrikAssarsson - 2016-9-24 kl 17:45

Trevlig bil att ha i backspegeln i 20mil. :thumbsup:

Bobby - 2016-10-10 kl 21:27

Har varit lite "låst" i garaget där jag hyr eftersom det varit städning (måste fixa eget garage!) så de nya bussningarna till krängningshämmaren bak som jag fick förra veckan har legat och stirrat på mig länge nu. Men i dag tog jag tag i saken och kastade dit dem. Inget mera gnissel! Fruktansvärt skönt, och nu slipper jag åka runt med en bil som låter mer trasig än vad den är. Placebo-effekten sa åt mig att bilen låg bättre på vägen och det var inte ens läskigt att köra på gupp och ojämnheter längre, förutom avgassystemet då som tar i så lite som ett stelt höstlöv om det ligger på körbanan. Tryckte på lite och inser att jag nog måste byta till en mindre ratt i framtiden, gärna montera ett annat nav också så att jag får den lite närmare mig.

IMG_0984.jpg - 256kB

Har pratat med AR-bil om renovering av TS-lådan jag köpt. Mycket trevliga grabbar, dock kommer jobbet att gå på en rejäl slant - delarna är svindyra om de köper in dem. Rekommendationen var att jag skaffade delarna själv och att de sedan satte ihop allt. Det jobbet kommer gå loss på 4-5 tusen vilket också är en slant, utöver alla delar som behövs. Jag är även lite emot att bara lämna bort grejer och betala för det, vill ju även lära mig hur grejerna fungerar och vara med och mecka mina saker om jag kan. Jag funderar därför på att ta hjälp av någon kunnig som kan ge mig ett recept på vad jag behöver köpa för grejer, och sedan vara med och bygga ihop allt. Både för att hålla nere kostnaderna men också för att lära mig något på köpet.

Avslutade mekandet med att pimpa bilen med ytterligare ett klistermärke.

IMG_0985.jpg - 109kB

alfahanen - 2016-10-11 kl 15:41

Skönt gnisslet är borta, var ju inte så underhållande att höra!

Kommande Söndag ska jag hämta den där pärmen du vet. Och som en liten bonus så fanns tydligen en extra nyckel också :cool:

Har säkert någon tidstypisk sportratt liggandes jag kan bidra med, orginalratten är mest bara originell, varken snygg eller skön (har rätt ont i händerna fortfarande)

Återkommer :D

Pages:  1    3  ..  5