AlfaPower

matfo:s GlassätarBerlina (Status: Såld)

matfo - 2016-9-7 kl 10:36

Efter att ha varit utan Alfa i nästan ett år kom jag äntligen till skott på denna bruksiga -71 Berlina 1750 med 2,0 från 116.

Planen är rullande förbättringsfix utan originalambitioner.

Kommer, i varje fall till att börja med, att försöka hålla nere kostnaderna för att se vilken väg jag vill gå med den framöver. Steg ett är att prova att besiktiga för att se vilka saker som myndigheten anser behöver åtgärdas (under vintern). I tillägg har jag några ideér som omfattar både utseende och komfortförbättringar.

Föregående ägares projekttråd

Tidigare ägares projekttråd

Vi börjar med den klassiska "nyss-hemkommen-på-släp-bilden" :yes:

IMG_2008.JPG - 1.6MB


[Ändrad 2017-5-8 av matfo]

matfo - 2016-9-7 kl 10:43

Avlastad

IMG_2010_edit.jpg - 392kB

IMG_2058_edit.jpg - 696kB

monoton - 2016-9-7 kl 11:21

Grattis! Sjukt coola dom där!

matfo - 2016-9-7 kl 11:31

Planen är att byta framstolarna till något med nackstöd och bättre komfort. Det har tidigare suttit skinnsäten från Alfa 156 i bilen och det verkade ju klockrent. Av en slump fick jag tag i en inredning från en Sierra Cosworth i lagom sunkigt skick. En rejäl klädseltvätt så tror jag att Recarostolarna med ljusterbart lårstöd kommer passa fint i Berlinan. Får bli vinterpyssel :smash:

image.jpg - 1.3MB

[Ändrad 2017-4-4 av matfo]

matfo - 2016-9-7 kl 11:36

Quote: Ursprugligen inlagt av monoton  
Grattis! Sjukt coola dom där!
Tackar! Jag har alltid varit svag för Giuliorna men de ligger för högt i pris i förhållande till mina ambitioner. Berlinan växer dock i mina ögon och jag är sjukt sugen på att både köra och fixa med den. Faktum är att när jag hade den på släpet och stannade på en mack så hann jag inte ut ur bilen förrän det kom fram en snubbe och kommenterade den: "Cool bil, vad är det för nåt!?" :saythat:

matfo - 2016-9-7 kl 11:41

Det är breddade 14" plåtfälgar med 185/70-14 på den. Förutom vänster fram där däcket hade gett upp och ersatts med ett 165/70-14.

Fick tag på en uppsättning fräscha Saab 9000-plåtfälgar i dimension 6x15 med slitna Toyo för några hundralappar. Dessa ska sprayas silver eller "röksilver" / titan i vinter är tanken.

image.jpg - 1.4MB

matfo - 2016-9-7 kl 11:46

Fram passar de "bolt on" men bak måste jag ta upp navhålet några mm.
Toyosarna är 195/50x15 vilket passar bra med sänkningen men kanske får det bli 195/55x15 då jag ska köpa nya däck till den.

image.jpg - 2MB

image.jpg - 1.6MB

blyfot - 2016-9-7 kl 13:24

Ser bra ut! Vad är det för ET på Saab-fälgarna?

matfo - 2016-9-7 kl 13:33

Quote: Ursprugligen inlagt av blyfot  
Ser bra ut! Vad är det för ET på Saab-fälgarna?
Thx, det är ET 33 om jag minns rätt.
Ska bli spännande att se hur det funkar bak men jag är rätt övertygad om att de kommer rymmas iaf.

blyfot - 2016-9-7 kl 13:51

Tackar, jag har en likadan bil och funderar på att uppgradera till lite fetare hjul också.

Micke G - 2016-9-7 kl 14:57

Kul att den får lite uppskattning igen, den gamla donnan.

matfo - 2016-9-7 kl 15:01

Quote: Ursprugligen inlagt av blyfot  
Tackar, jag har en likadan bil och funderar på att uppgradera till lite fetare hjul också.

Ok, då kanske det kan vara intressant att veta att vissa Peugeot Partner 08- har 6,5x15 med ET 27 och 4x108. Utseendet (på en del av dem iaf) kan med lite vilja liknas med Giulia Ti-fälgarna (som har ovala hål). Hade såna på listan över alternativ men så dök Saab-fälgarna upp istället. Med såna är det dock osäkert om de går in bak utan plåtknådning.

Här är en bild från en gammal annons jag hittade:

image.jpg - 155kB

FredrikAssarsson - 2016-9-7 kl 16:19

Åh nej, få mig nu inte att börja sukta efter gamla alfasedaner... Igen!

Den är sjukt snygg. Svarta plåtisar, låg, med original navkapsel i mitten, vit bakstam med grön qv-logga och busig inredning så är den ju perfekt sedan?! :)

dhladohc - 2016-9-7 kl 18:25

Grattis! Berlinan är en underbart frän bil. :bananana:
Speciellt 1750in som har den snygga fronten.

Toffe - 2016-9-8 kl 19:59

Vad tror du om dom här fälgarna ?

7x15 et 30

/ Toffe

DSC_0063.JPG - 2.7MB

matfo - 2016-9-8 kl 22:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul att den får lite uppskattning igen, den gamla donnan.

Så är det tänkt och jag tycker också hon är värd det. :kiss:

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Åh nej, få mig nu inte att börja sukta efter gamla alfasedaner... Igen!

Den är sjukt snygg. Svarta plåtisar, låg, med original navkapsel i mitten, vit bakstam med grön qv-logga och busig inredning så är den ju perfekt sedan?! :)
Nån fyrklöver kan det nog bli på sikt, har också funderat på att göra fronten i avvikande färg som en del race-Bertones hade men det får bli senare. Fälgarna kommer dock inte att förbli svarta, tycker de försvinner då, särskilt mot den mörka karossen.
Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Grattis! Berlinan är en underbart frän bil. :bananana:
Speciellt 1750in som har den snygga fronten.

Tack, jag föredrar också fronten på 1750 tack vare lyktornas olika storlek.

matfo - 2016-9-8 kl 22:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Toffe  
Vad tror du om dom här fälgarna ?

7x15 et 30

/ Toffe

Hmm, inte så tokiga men de kanske har lite för modern look...
Men är de verkligen 4x108? Tycker det snarare ser ut att vara 4x98 men bilden kanske luras.

matfo - 2016-9-8 kl 22:56

Tänkte prova lyckan i morgon och besiktiga trots ojämn tomgång, läckage i avgassystemet, avsaknad av ena sidoblinkersen, slitna R-däck fram, torrsprickor i bakdäcken och säkert nåt mer som jag inte vet om.
Kollade i alla fall så all belysning fungerade, varningstriangel på plats, dammsög hela bilen och fyllde lite bränsle.

Fick för mig att försöka fixa avgasläckaget lite provisoriskt och gjorde en insats med avgaspasta och värmepicka. Återstår att se om det blev bättre eller sämre...

image.jpg - 1.8MB

Toffe - 2016-9-9 kl 05:00

Dom är 4x 108 har suttit på en 9000,

/ Toffe

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Toffe  
Vad tror du om dom här fälgarna ?

7x15 et 30

/ Toffe

Hmm, inte så tokiga men de kanske har lite för modern look...
Men är de verkligen 4x108? Tycker det snarare ser ut att vara 4x98 men bilden kanske luras.

matfo - 2016-9-9 kl 11:39

Strax dax :cop:

image.jpg - 1.6MB

FredrikAssarsson - 2016-9-9 kl 11:44

Nå, hur många poäng? :cop:

matfo - 2016-9-9 kl 11:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Toffe  
Dom är 4x 108 har suttit på en 9000,

/ Toffe


Ok, ja då funkar de ju säkert förutom att man får ta upp navhålet några mm (på fälgarna bak iaf). :thumbsup:
Men jag håller mig till plåtisarna nu så får vi se sen. Hör av mig om jag ändrar mig.

matfo - 2016-9-9 kl 11:46

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Nå, hur många poäng? :cop:
Har inte rullat in än...

matfo - 2016-9-9 kl 12:41

Höger strålkastare står lågt = "enkel brist" = ej ombes. :deal:
Nästa bes senast 30/9 2018! :steering:

Besar - 2016-9-9 kl 12:46

:thumbsup:

matfo - 2016-9-9 kl 14:00

Jämn bromsverkan

image.jpg - 1.3MB

Besiktningsmannen gillade fälgarna och noterade att det satt R-däck på. Tur han inte kollade hur slitna de var... :saythat:
image.jpg - 981kB

monoton - 2016-9-9 kl 16:54

grattis!, nu vill jag också ha en Berlina!:thumbsup:

FredrikAssarsson - 2016-9-9 kl 21:38

Grattis!
Trevlig bil. Kunde en gång i tiden ha blivit min första Alfa dock en Berlina 2000

dhladohc - 2016-9-10 kl 08:52

Kul! :thumbsup:

matfo - 2016-9-10 kl 18:51

Stärkt av besiktningsresultatet har jag kört totalt ca 10 mil med Berlinan. :steering:
Började med Cars and Coffee från kl 06:00 till 08:00. Var en trevlig och välbesökt säsongsavslutning av frukostträffen på Drottningholm som tidningen Klassiker anordnar. Var enligt dem minst 130 bilar där!
Träffade en del bekanta ansikten och bilar och det var nog 10-15 Alfor där.
Fick även möjlighet att testa Åkes Giulia och det var gött att känna hur tight man kan få en 105:a. Nu vet jag målbilden för känslan i chassiet och jag tror det finns en del att jobba med i bakvagnen och styrningen på Berlinan.

image.jpg - 2.1MB image.jpg - 1.8MB

Senare på dan blev det en tur till Nykvarn för cafébesök och där kom det fram en man som hade en Berlina 2000. Blev en hel del däckspark och snack innan min sambo fick loss mig för lunch. :boing:

Bobby - 2016-9-10 kl 20:35

Kul att träffas och snacka lite i dag =)

FredrikAssarsson - 2016-9-10 kl 20:43

Ser trevligt ut.

Hur är berlinan att köra? Känns det som att det ligger lite bus där inne och ruvar och vill ut eller är den sansad och lugn?

matfo - 2016-9-12 kl 16:08

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ser trevligt ut.

Hur är berlinan att köra? Känns det som att det ligger lite bus där inne och ruvar och vill ut eller är den sansad och lugn?

Baserat på ytterligare ca 10 mils körning på söndagen så börjar jag få en uppfattning om fokusområden till vintern :smash:
Denna Berlina är just nu lite lynnig pga att den är orolig bak kombinerat med diffus styrning. Det innebär att det kan bli spännande att parera när bakhjulen plötsligt kliver iväg på ojämn / spårig väg. Oklart hur mycket av bakvagnens beteende som beror på de gamla höga däcken samt ifall det är några bussningar som behöver bytas. Ska bli spännande att testa när jag fått tid att ta upp navhålet på fälgarna bak så jag får på 15-tummarna. Kanske kan bli nästa vecka. Fram är jag övertygad om att styrsnäckan behöver en justering iaf.

Med det sagt så är jag helt säker på att det finns rätt mycket bus och underhållning att hämta när dessa detaljer är fixade. :steering:

@Bobby: Kul att träffas! :thumbsup:

BerlinaPer - 2016-9-12 kl 19:52

Det du beskriver är typiskt för Berlinorna. Dom var även så nya!

Micke G - 2016-9-12 kl 20:35

Att uppgradera med nya detaljer i hjulupphängningarna gör stor skillnad. Det är en väldig skillnad på EJT mot FMF som jag har nu.

991.jpg - 247kB992.jpg - 252kB

FredrikAssarsson - 2016-9-12 kl 22:12

AAAH! För mycket Berlinistapropaganda.
Nästa år lever GTVn farligt för sedantarmen börjar vrida på sig i ångest. :dunce:

Grifo - 2016-9-13 kl 07:51

Från årets sista träff i Torsång, ägaren är en känd Alfaprofil från Stockholm.

14322644_10210819685317680_5568043024829685973_n.jpg - 147kB

matfo - 2016-9-14 kl 13:30

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Det du beskriver är typiskt för Berlinorna. Dom var även så nya!

Jag är helt inställd på att det kommer finnas ett dödläge / glapp i ratten men den bör absolut gå att få tightare än så här, vilket i alla fall provturen i Åkes Giulia visade. Jag vet tex att en p-ände är aaaningens glapp och sen misstänker jag som sagt att styrsnäckan kan tightas till. Det finns säkert några bussningar som sett bättre dagar också... :smash:

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Att uppgradera med nya detaljer i hjulupphängningarna gör stor skillnad. Det är en väldig skillnad på EJT mot FMF som jag har nu.


Vore kul att höra lite mer detaljer kring receptet på FMF Micke, även om jag dock inte kommer gå "all in" och ha lika extrem camber tex :boing:

Kul med bilder på andra Berlinor! :beerchug:

matfo - 2016-9-15 kl 07:31

Tvättade Berlinan och Abarthen igår, hann nästan bli mörkt innan jag var klar.
Är det höst nu? :bondage:



image.jpg - 871kB

Low, Fat, GTV6 - 2016-9-21 kl 09:54

Kul att den gick igenom bes så enkelt så att du får känna på den innan vintern :bananana:

matfo - 2016-9-21 kl 12:37

Quote: Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6  
Kul att den gick igenom bes så enkelt så att du får känna på den innan vintern :bananana:

Japp, det var lite oväntat men väldigt kul. :D

matfo - 2016-9-24 kl 17:00

15-tummare på plats bak också. Blev betydligt bättre stabilitet i bakvagnen. :thumbsup:


image.jpg - 1.3MB

FredrikAssarsson - 2016-9-24 kl 17:40

Busig!!:thumbsup::thumbsup:
Klassiska kromade små navkapslar á la Alfettasedan på det hade varit smoooth.


[Edited on 2016-9-24 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 116kB

matfo - 2016-9-24 kl 19:27

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Busig!!:thumbsup::thumbsup:
Klassiska kromade små navkapslar á la Alfettasedan på det hade varit smoooth.


[Edited on 2016-9-24 by FredrikAssarsson]

:beerchug:
Har fått tag på såna ikväll, får se vilken färg fälgarna ska ha sen.

FredrikAssarsson - 2016-9-24 kl 20:25

:headbang:

Gött!

Micke G - 2016-9-25 kl 19:39

Jag har en pärm med historik till den bilen. Finns i Huddinge om du har vägarna förbi.
Micke 070-5560032

matfo - 2016-9-25 kl 20:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jag har en pärm med historik till den bilen. Finns i Huddinge om du har vägarna förbi.
Micke 070-5560032

Det är jag absolut intresserad av! :thumbsup:
Tänkte åka till klubbträffen på Röda cafét på tisdag, kanske funkar att jag kommer förbi på hemvägen?

Micke G - 2016-9-25 kl 20:43

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jag har en pärm med historik till den bilen. Finns i Huddinge om du har vägarna förbi.
Micke 070-5560032

Det är jag absolut intresserad av! :thumbsup:
Tänkte åka till klubbträffen på Röda cafét på tisdag, kanske funkar att jag kommer förbi på hemvägen?


Det går bra det-

matfo - 2016-10-6 kl 19:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jag har en pärm med historik till den bilen. Finns i Huddinge om du har vägarna förbi.
Micke 070-5560032

Det är jag absolut intresserad av! :thumbsup:
Tänkte åka till klubbträffen på Röda cafét på tisdag, kanske funkar att jag kommer förbi på hemvägen?


Det går bra det-
Tack för pärmen med historik Micke! Kul att bläddra igenom :beerchug:
Tog ett "gruppfoto" med den fina Sprinten.

image.jpg - 1.2MB

matfo - 2016-10-6 kl 22:35

Har rensat i mitt enbilsgarage för att göra plats för två bilar och ikväll var det äntligen dags att se om mina beräkningar stämde...

Abarthen rymdes fint på tvären
image.jpg - 1.4MB

Sen var det bara att köra in Berlina och helt plötsligt har jag nu ett tvåbilsgarage :boing:
image.jpg - 1.7MB

Ska rensa mer och stuva undan en del saker lite bättre så det blir mer plats för att meka, men det blev ungefär som jag tänkt mig.

Micke G - 2016-10-7 kl 07:30

Historikpärmen hör till bilen, så det kändes bara bra att få återlämna den. :beerchug:

matfo - 2017-1-25 kl 11:39

Har börjat montera Recarostolarna och det verkar bli riktigt bra. Är en del pyssel men nu återstår bara att tillverka de sista fästena och sen lacka dem.



IMG_3544_edit.jpg - 177kB IMG_3543_edit.jpg - 137kB

Provmonterade en av de original navkapslarna som jag fick tag på, passar helt ok.IMG_3520_edit.jpg - 225kB

Bobby - 2017-1-26 kl 00:15

Vackert!

Micke G - 2017-1-26 kl 00:25

Kul med busalfor från the 70`s
Inte många kvar av dom.

matfo - 2017-2-19 kl 22:34

Eftersom motorn kommer från en 116-bil har den ingen utgång för den mekaniska varvräknaren på vattenpumpen. Det går ju lösa genom byte av vattenpump men jag ville hellre uppdatera till elektrisk varvräknare så funkar det oavsett eventuella framtida motorval...

Har sett att det finns de som moddat in en elektrisk varvräknare i originalhuset så jag gav mig på en sån konvertering. Lite förenklat gjorde jag så här:
1. Köpte en liten varvräknare på Biltema med samma skala som original.
2. Monterade isär båda varvräknarna och mätte inbyggnadsdjup.
3. Modifierade originalhuset med roterande fil så det nya, mindre, huset fick plats + borra hål i botten för kabelanslutningar.
4. Kapa av det nya huset till rätt inbyggnadslängd och skruva ihop i botten.
5. Borra hål i gamla "urtavlan" för att kunna skruva ihop med nya huset och montera ihop inkl trycka fast gamla visaren på den nya varvräknarens axel.

Återstår att dra kablarna, byta glödlamporna i instrumenthuset samt montera. Har dock provat att koppla in och det verkar fungera fint.

Slänger in några bilder jag tagit under arbetets gång
IMG_3673.JPG - 1.6MB

IMG_3675.JPG - 1.8MB


matfo - 2017-2-19 kl 22:36

mer bilder

IMG_3678.JPG - 1.8MB

IMG_3679.JPG - 1.4MB

IMG_3681.JPG - 1.2MB

IMG_3684.JPG - 1.4MB

matfo - 2017-2-19 kl 22:38

mer bilder

IMG_4150.JPG - 1.2MB

IMG_4152.JPG - 1.1MB



IMG_4155.JPG - 1.1MB IMG_4156.JPG - 1.2MB

matfo - 2017-2-19 kl 22:40

några fler bilder

IMG_4158.JPG - 1.4MB
IMG_4159.JPG - 1.5MB
Klart :boing:
IMG_4168.JPG - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2017-2-20 kl 00:05

Såg ut att ha varit lite pill men skitsnyggt blev det! :thumbsup:
Kör hårt!

matfo - 2017-2-20 kl 16:51

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Såg ut att ha varit lite pill men skitsnyggt blev det! :thumbsup:
Kör hårt!
Tackar! :thumbsup: Ja det var lite pyssel men inga större bekymmer faktiskt.

Atterhall - 2017-2-20 kl 19:33

Tjusigt! Kanske får bli sån konvertering till Bertonen, den flipprade rätt duktigt har jag för mig... :cool:

matfo - 2017-4-4 kl 20:43

Innan jag kunde montera varvräknaren så fick jag städa lite i kabeldragningen. Det satt rätt kassa polskor på batteriet (inkl minussko på pluspol) och en kabel till generatorn var skavd i höljet mm. Blev nya batterikabelskor och en del nya kablar samt kabel från tändspolen till varvräknaren osv.

Fastsättningen av batteriet var lite provisorisk så jag kapade vinkelblecket och vände på det samt monterade distanser till spännskruvarna och sprayade allt svart.

Före:
Fil 2017-04-04 21 17 16.jpeg - 1.1MB

Efter:
Fil 2017-04-04 21 20 21.png - 1.2MB

matfo - 2017-4-4 kl 20:51

Varvräknaren är på plats och fungerade fint på den korta vårpremiärturen ikväll. Fil 2017-04-04 21 21 54.jpeg - 2.1MB

Recarostolarna är monterade och det är ett riktigt lyft för komforten plus att det känns säkrare att ha nackstöd vid en ev krock.
Fil 2017-04-04 21 21 08.jpeg - 1.2MB

Härnäst blir det att tvätta av garagedammet samt lägga på "nya" däck innan det blir några längre turer.

FredrikAssarsson - 2017-4-4 kl 21:11

Nice! Det drar i Berlinatarmen :)

Atterhall - 2017-4-6 kl 18:17

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Innan jag kunde montera varvräknaren så fick jag städa lite i kabeldragningen. Det satt rätt kassa polskor på batteriet (inkl minussko på pluspol) och en kabel till generatorn var skavd i höljet mm. Blev nya batterikabelskor och en del nya kablar samt kabel från tändspolen till varvräknaren osv.

Fastsättningen av batteriet var lite provisorisk så jag kapade vinkelblecket och vände på det samt monterade distanser till spännskruvarna och sprayade allt svart.

Före:


Efter:


Snygg räddning med anti-dekaltrimning av batteriet där också! 😎

matfo - 2017-4-6 kl 21:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Innan jag kunde montera varvräknaren så fick jag städa lite i kabeldragningen. Det satt rätt kassa polskor på batteriet (inkl minussko på pluspol) och en kabel till generatorn var skavd i höljet mm. Blev nya batterikabelskor och en del nya kablar samt kabel från tändspolen till varvräknaren osv.

Fastsättningen av batteriet var lite provisorisk så jag kapade vinkelblecket och vände på det samt monterade distanser till spännskruvarna och sprayade allt svart.

Före:


Efter:


Snygg räddning med anti-dekaltrimning av batteriet där också! 😎
:embaressed: Men visst måste väl anti-dekaltrimning av detta slag också öka prestandan precis som vanlig dekaltrimning gör!? :saythat:

dhladohc - 2017-4-7 kl 12:22

Du har ju lättat batteriet så då måste väl bilen bli snabbare. :cool:

matfo - 2017-4-11 kl 20:56

Hade ju tänkt åka med plåtfälgarna jag köpte i höstas men råkade köpa en uppsättning fusksplittfälgar som jag tror kommer funka utseendemässigt. Centrumkåporna saknas med det är ingen nackdel tycker jag.

Visste på förhand att det skulle bli tight eftersom det är 7x15 ET20 med 195/55x15 (fick tag i lätt beggade R-däck) men det verkar funka även om det är på gränsen på passagerarsidan bak där däcksidan vill nudda skärmkanten. Har några mm tillgodo på förarsidan så det bästa hade väl varit att försöka få bakaxeln lite åt det hållet men jag vet inte hur man (enkelt) kan åstadkomma det!?



IMG_4792_edit.jpg - 511kB

FredrikAssarsson - 2017-4-12 kl 05:21

Men saftig!!!!!
De där fälgarna passar ju störtbra.

Har fälgarna mycket gods kring navet så kan du ju låta svarva av ett par mm eller så och få lite mer utrymme.

Minns att Micke hade rätt lite utrymme inför Midlandabanan och det touchade vid bankörning.

Micke G - 2017-4-12 kl 06:25

Jäklar vad tufft det blev. Men det är ett känt problem på Giuila och Berlina att det är trångt bak i hjulhusen, har minst 2 uppsättningar fälgar som ligger i förrådet för att jag inte kan använda dom.
Går och funderar över hur man kan bygga om en bakaxel på smidigaste och bästa sätt för att lösa problemet. Dessutom har jag massor av fälgar som är 4x98 så jag tänkte även försöka borra om naven så jag kan använda en uppsättning Ronal Classic till Giuiian.

matfo - 2017-4-12 kl 10:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Men saftig!!!!!
De där fälgarna passar ju störtbra.

Har fälgarna mycket gods kring navet så kan du ju låta svarva av ett par mm eller så och få lite mer utrymme.

Minns att Micke hade rätt lite utrymme inför Midlandabanan och det touchade vid bankörning.


Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jäklar vad tufft det blev. Men det är ett känt problem på Giuila och Berlina att det är trångt bak i hjulhusen, har minst 2 uppsättningar fälgar som ligger i förrådet för att jag inte kan använda dom.
Går och funderar över hur man kan bygga om en bakaxel på smidigaste och bästa sätt för att lösa problemet. Dessutom har jag massor av fälgar som är 4x98 så jag tänkte även försöka borra om naven så jag kan använda en uppsättning Ronal Classic till Giuiian.


Tackar! :beerchug:
Det finns gods i fälgarna men jag är rädd att konan bottnar för den var ganska "grund".

:idea: Däremot funderar jag på ifall det skulle gå att svarva av ett par mm på bromsskivans anliggningsyta!? Har inte kollat godstjockleken men jag gissar att det bör finnas marginal.

Hur demonterar man bromsskivorna bak? Är det "bara" att ta bort oket, se till att handbromsens backar går fritt, lossa låsskruven till skivan och sen lyfta loss den? :smash:

Guson - 2017-4-12 kl 15:09

Om du har direktkontakt på ena sidan och några mm tillgodo på den andra räcker nog inte svarvning av skivcentrum. Det är säkert inte en cm tjockt och du behöver väl in med hjulen en cm per sida? Annars är det "bara" att ta loss skivan som du beskriver vad jag minns.

Guson

matfo - 2017-4-12 kl 15:26

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Om du har direktkontakt på ena sidan och några mm tillgodo på den andra räcker nog inte svarvning av skivcentrum. Det är säkert inte en cm tjockt och du behöver väl in med hjulen en cm per sida? Annars är det "bara" att ta loss skivan som du beskriver vad jag minns.

Guson
Jag inbillar mig att frigång på några mm skulle kunna räcka eftersom R-däcken är rätt stumma i däcksidan så de bör inte röra sig så mycket där (dvs vid "kl 12").

Nästa steg blir nog att sätta tillbaka en plåtfälg på passagerarsidan och provköra lite för att se om det funkar med nuvarande frigång på förarsidan. Samtidigt kan jag undersöka godstjockleken på skivan för att se om det skulle vara möjligt att ta bort lite där mha svarv eller fräs.

Guson - 2017-4-12 kl 16:02

Axeln själv rör sig säkert mer än så i sidled i kurvorna. Sen rör sig hjulet inte rakt upp och ner heller vid krängning.

Guson

matfo - 2017-4-13 kl 15:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Axeln själv rör sig säkert mer än så i sidled i kurvorna. Sen rör sig hjulet inte rakt upp och ner heller vid krängning.

Guson

Du har nog rätt men jag ska testa i alla fall för att se om det går fritt på förarsidan. Isåfall borde det som sagt vara möjligt att hitta några mm på bromsskivan samt ev ytterligare nån mm på fälgen. :smash:
Vore jäkligt kul om jag kunde använda dessa fälgar för jag gillar looken :yes:

Guson - 2017-4-13 kl 18:19

Handlar det om att flytta några mm i sidled måste väl övre fästpunkten på axeln vara rätt ställe att justera?

Guson

Mattson - 2017-4-14 kl 21:07

Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag var intresserad av.

Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.

Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man tänkt sig trots det verkat glasklart.

Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.

Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '

Glad påsk

matfo - 2017-4-15 kl 11:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson  
Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag var intresserad av.

Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.

Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man tänkt sig trots det verkat glasklart.

Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.

Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '

Glad påsk
Tjena och tack för tips och beskrivning! :thumbsup:
Låter vettigt att ge sig på detta i första hand och samtidigt se över (=byta) bussningarna till T-staget. Återkommer ifall jag behöver schims eller mer tips när det blir aktuellt!
Ungefär hur stort mellanrum har du nu mellan skärmkantens insida och däcksidan?

Glad Påsk! :beerchug:

Mattson - 2017-4-18 kl 21:48

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Mattson  
Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag var intresserad av.

Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.

Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man tänkt sig trots det verkat glasklart.

Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.

Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '

Glad påsk
Tjena och tack för tips och beskrivning! :thumbsup:
Låter vettigt att ge sig på detta i första hand och samtidigt se över (=byta) bussningarna till T-staget. Återkommer ifall jag behöver schims eller mer tips när det blir aktuellt!
Ungefär hur stort mellanrum har du nu mellan skärmkantens insida och däcksidan?

Glad Påsk! :beerchug:


Hejhej!
Avståndet mellan skärm och däck är INTE stort men än värre är det högre upp, vid dubbelplåten. Vet inte om Berlinan är konstruerad likt Giulian men på min bil, som är rejält låg, så gnussar det alltså i högre upp inne i hjulhuset. Kör med 50-profil för att med tex 55 skulle det vara helt omöjligt. Gissar att en bil som inte är sänkt, iaf inte så mycket, har betydligt större möjlighet att klara tight avstånd mellan däck ohc hjulhus. Innan jag bytte däcksmärke, som nu är 6-8 mm smalare, så kunde jag tex inte ha passagerare i bilen för då fylldes bilen med däcksrök.


matfo - 2017-5-8 kl 16:13

Jag har impulssålt Berlinan... :rolleyes:
Var helt klart blandade känslor när den rullade iväg igår :dunce:

Jag försvarar beslutet med att jag dels fick bra betalt för vinterförvaringen och småfixet samt att jag har ett eskalerande Busso-skav i själen. Återstår dock att se vad som får bli lösningen på det "problemet" :drool:

Fejksplitfälgarna med fräscha R-däck stannade dock kvar i garaget så de är till salu nu ifall någon är intresserad.

Atterhall - 2017-5-8 kl 17:41

Berlina grande!

Busso inkluderad, med multipla förgasare. Blir inte bättre ;)

https://www.blocket.se/vasternorrland/Alfa_Romeo_Alfa_6_7313...

matfo - 2017-5-8 kl 20:41

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Berlina grande!

Busso inkluderad, med multipla förgasare. Blir inte bättre ;)

https://www.blocket.se/vasternorrland/Alfa_Romeo_Alfa_6_7313...
Det var nästan en kuslig känsla att den dök upp på Blocket bara timmar efter Berlinan rullat iväg. Jag känner ägaren sen tidigare och vet att han både är en grym veteranbilsrenoverare och pedant så jag tror helt klart den är i fint skick.

En PåveAlfa med Busso och 6 förgasare! Det vore ju nåt :bananana:

FredrikAssarsson - 2017-5-8 kl 22:12

Men! Men.. men den höll ju på att bli sååå rå! :oO

Hoppas att vi får se mer av den framöver med sjyst stuk.

matfo - 2017-5-9 kl 22:32

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Men! Men.. men den höll ju på att bli sååå rå! :oO

Hoppas att vi får se mer av den framöver med sjyst stuk.

Det var som sagt med blandade känslor :( :embaressed: men vid en impulsförsäljning kan det ju bli så här... :saythat: