Hejhej!
På Giulian så tog båda däcksidorna i karossen så det första jag gjorde var att ta reda på vilket däck som var smalast i den dimension jag ville ha. I
ditt fall har du ju redan däck men om skicket, eller åldern, kräver byte inom rimlig framtid så kan det vara bra att kontakta resp. tillverkares HK
för att få den infon. Är det R-däck och 195or du siktar på så har jag den infon, skiljde 12 mm mellan bredaste och smalaste av de tre tillverkare jag
var intresserad av.
Sen får du justera in t-staget för att få bakaxeln perfekt i linje med hjulhusen. Vid t-stagets infästningar mot karossen så ligger det shims. Dessa
shims har lite olika tjocklekar som genom att de flyttas runt mellan de två sidorna gör att man kan komma nära en perfekt injusterad bakaxel, men
förmodligen inte hela vägen. Jag fick tillverka egna shims, 1 mm plåt, för att landa rätt.
Det man måste vara medveten om är att det är övning som kan få även den mest tålmodige att vilja ge upp. Problemet är ju att det ska vara jäkligt tajt
när du monterar t-staget, typ knacka upp det på plats, och sen när man märker att måtten fortfarande inte stämmer på tredje försöket så blir man
knäpp. Först har du ägnat en jäkla stund att få alla shims på plats, jobbigare än du tror, och sen märker du att måttet inte stämmer. Att då få ned
t-staget igen kräver sin man, i mitt fall Henrik Ahnfeldt. Räkna med att det krävs ett par försök för av någon anledning så blir det inte som man
tänkt sig trots det verkat glasklart.
Nåväl, belöningen kom iaf i form av bakdäck som (nästan) inte skrapar i skärmarna, inte ens vid bankörning.
Jag skulle nog börja med att justera in bakaxeln innan svarvning, kollar gärna om jag har några shims kvar om du vill. '
Glad påsk |