AlfaPower

Alfa 916 Spider V6 TB

Besar - 2016-9-27 kl 19:04

Hej,

Råkade köpa en Alfa till :/

En spider från 2000 v6 tb, alla möjliga nyanser av röd, och en hel del lacksläpp!

Ägaren sa att den går dålig, körbar men vill inte varva, kan stänga av sig vid tomgång.
Den har varit inne på en verkstad (Mekonomen eller något) och de har inte lyckats hitta felet…

En vettig person skulle gå vidare och glömma detta…en vettig person ja!
Så ny äger jag denna och skall försöka fixa den!

Jag körde den från verkstan till närmaste tvätt för att bli av med dammet, gick hur bra som helst…jippiii tänkte jag. :cool::thumbsup:
Men sen när jag skulle köra vidare därifrån till jobbet så var det mindre roligt. Helt rätt så ville den inte varva, stängde av sig vid stop/rödljus, ville inte varva. :( :whip:
Körde sakta till jobbet, någorlunda körbar vid 1500rpm!

Någon som på rak arm vet vad detta kan bero på?
Tanken är att jag skall ta in den i garaget och gå igenom, felsöka osv…men till dess slänger jag frågan här!



IMG_20160927_114736.jpg - 4.2MB

IMG_20160927_154539.jpg - 3.8MB

IMG_20160927_153806.jpg - 4.5MB

IMG_20160927_154553.jpg - 4MB

[Ändrad 2021-3-3 av Besar]

GTV-TB - 2016-9-28 kl 00:58

Ofta när det är problem med motor gången hos V6 TB så är det tändnings relaterat, skulle starta med att kolla fördelarlock/rotor, jag har haft liknande problem med min GTV TB när mitt elektroden/kolborsten i fördelarlocket varit rejält nedsliten, sedan fortsätta med att kolla tändkablarna för överslag, tänd hattarna under "locket" på främre cylinder banken kan vara skadade efter ett tändstifts byte.

När det gäller tändstiften så undvik iridium stift de funkar inte bra på TB'n och justera gnistgapet till 0.6-0.65 mm, om bilen inte vill svara på lite hårdare gaspådrag så är gnistgapet antagligen för stort.

Tanka aldrig TB'n med Shell V-Power jag vet inte riktigt varför men motorn går skitdåligt/freakar ut på den soppan och det är fler än mig som råkat ut för det.

Lycka till med Spider'n den har en härlig motor när du får snurr på den.

[Ändrad 2016-9-28 av GTV-TB]

Yggdrasil - 2016-9-28 kl 01:43

Påminner mig lite om min fd. 164 V6 TB -97.

Den blev väldigt konstig ibland och orkade knappt hålla kvar motorn på tomgång rent kraftmässigt, och kopplade ac in o tog kraft så dog den mer eller mindre. Nåväl

Jag plockade in luftmassa-mängdgivaren till köksbordet och gjorde rikitgt noga rent med elektronikspray och försiktigt med bomullspinnar( o lite tryckluft kanske). Rätade även upp sensor-tråden en gång, försiktigt försiktigt så den inte går av.
Efter det gick bilen perfekt, men detta kunde återkomma säg var tredje år och jag gjorde om proceduren med noggranna rengöringen och så gick den perfekt igen.


Har aldrig bytt givaren utan alltså bara rengjort noggrant.

[Ändrad 2016-9-28 av Yggdrasil]

kimboo - 2016-9-28 kl 07:34

Just ja, den har fördelarlock som du bör ta en närmare titt på. Sen skadar det inte att undersöka hur vevhusventilationsburken ser ut, är den full av klet/smet så kan det vara orsaken. Rensa ur den med nåt giftigt fettlösande isf!

Besar - 2016-9-28 kl 08:50

Tack för tipset.

Kollade igenom kvitton, verkar som verkstan har:
*bytt fördelarlock
*bytt synkhylsa
*kontroll av ventilspel + kamaxel inställning


Får ta en titt på tändstiften/kablar och LMM.


Stakars kille, fick betala 8438kr utan att de fixade bilen :oO





Alfas.JPG - 97kB

GTV-TB - 2016-9-28 kl 10:11

60513179 "synkhylsa" är gummina mellan de kromade insugsrören och plenum och de kan se helt nya ut men ändå vara spruckna på undersidan, kan vara värt att kolla och mellan insugsrören och "insugsplattan" på topparna har du O-ringar som tätning, de kan vara skadade eller ha krupit ur sitt spår så kasta ett öga där också.

Kom att tänka på då Yggdrasil snackar om AFM, gummit mellan insugningsröret som är bultat på vxl. och spjällhuset håller det tätt? dålig slangklämma eller något sådant kan ge märklig gång i motorn, var med om att en slangklämma gav upp, det skrämde skiten ur mig då det lät som en rem snärtade till ut av h_lvete, tänkte shit kamremmen men när jag hämtat mig så märkte jag att motorn fortfarande gick dock uselt utan något styr på bränsle/luft och utan tryck från turbon.

[Ändrad 2016-9-28 av GTV-TB]

Hauge - 2016-9-28 kl 21:14

Såg ju skitfin ut efter tvätt!
hoppas du hittar felet enkelt!

Besar - 2016-9-29 kl 14:30



IMG_20160929_150638.jpg - 3.9MB


Bilen står fortfarande på jobbparkeringen och ser ledsen ut!
Istället för kaffe på fikapausen så stack jag ner till bilen och öppnade motorhuven, blev snabbt ganska tydligt vad felet är!!!


IMG_20160929_150352.jpg - 189kB


IMG_20160929_150344.jpg - 337kB


Innan jag hade kört bilen för första gången så hade jag öppnat och kollat på motorolja, vatten osv…det såg inte ut som på bilden då (eller så hade jag missat det).
Men förmodligen var det inte så illa som det är nu. Förmodligen var klämman inte tillräckligt åtdragen, och sen när när jag körde och motorn skakade så blev det värre!

Fan va illa om verkstaden han hade den i har missat detta!!!
Visar det sig vara fallet så ska jag kontakta säljaren.
Han sålde bilen till kraftigt reducerad pris till mig, visar det sig vara pga av en slangklämma så är det för jävligt! Han får köpa tillbaka bilen om han vill, men främst så ska verkstaden skällas ut!:angryfire:

veloce - 2016-9-29 kl 18:45

Intressant att följa hur du hittade felet. Går den OK nu? Var det en ordentlig verkstad eller en som fixar allt på alla bilar?

Den där 2.0 TB är en riktig raket, har kompisar i Italien som har var sin. Härligt acc.

GTV-TB - 2016-9-30 kl 00:00

Hehe .. ja är det inte tätt där så går motorn som en kratta :(, det verkar som att du kommer att få fin snurr på motorn för en tia eller två (ny slangklämma) härligt .. :thumbsup:

gonggong - 2016-9-30 kl 00:06

Snyggt Besar! Är det en bara en slangklämma, är det skandal!? Du är i en hedersman om du går till tillbaka till säljaren! Men, det är din bil nu. Karma kommer åter :)
Mvh Filip

Besar - 2016-9-30 kl 08:04

Quote: Ursprugligen inlagt av veloce  
Intressant att följa hur du hittade felet. Går den OK nu? Var det en ordentlig verkstad eller en som fixar allt på alla bilar?

Den där 2.0 TB är en riktig raket, har kompisar i Italien som har var sin. Härligt acc.


Har tyvärr inte hunnit göra något mer än bara ta foton och stänga motorhuven! Vill inte ha motorhuven öppen för länge på jobbparkeringen, Alfa har tillräckligt dåligt rykte som det är...bland okunniga :P


"Ordentlig" verkstad som fixar allt på alla bilar skulle jag säga, Mekonomen!


Jag spekulerar att det initiala felet fixades med de 2st "synkhylsa" (gummina mellan de kromade insugsrören och plenum), som de verkar ha bytt enligt kvittot.
Men de spände inte denna klämma som är lös nu tillräckligt och tjuvluft gick in i motorn igen, samma symptom som innan och de sa att de ej kunde fixa det?

Eller så är det något annat fel också på bilen!
Får provköra efter jag fixat detta.

Men hur fan kan de ta 8400kr från honom utan att fixa bilen?
De kunde väl ta betalt för materialkostnaderna (var fel på airbaglampan med, de byte airbag ECU).

Skönt att man har möjlighet att jobba själv på sina bilar!

sam_h - 2016-9-30 kl 08:26

Fint fångat! Hur har bilen gått idag?

Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan.


[Ändrad 2016-9-30 av sam_h]

Besar - 2016-9-30 kl 09:08

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Fint fångat! Hur har bilen gått idag?

Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan.


[Ändrad 2016-9-30 av sam_h]


Jag har inte kört bilen mer än de 5 km från verkstad till jobbet första dagen, den står kvar på jobbparkeringen och jag tar bussen till jobbet :)

Ska fixa den idag/helgen och köra den hem hoppas jag.

GTV-TB - 2016-9-30 kl 10:03

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  

Att fundera på är hur turbon mått av det här. Man kan misstänka att den fått varva upp lite väl bra utan motstånd på utsidan.


Tror att det inte är någon större fara för turbon, motorn går så dj_vla illa med den läckan så det blir inget riktigt svung på avgassidan till att snurra fläkteriet, körde själv 20 Km :lips: efter en ny slangklämma utan att turbon mådde dåligt av det.

GTV-TB - 2016-9-30 kl 10:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  

(var fel på airbaglampan med, de byte airbag ECU).


De kanske inte hade verktyg till att nolla felkoderna, en del airbag ECU i Spider/GTV kan vara lite kingsiga så de bytte till en ECU utan felkoder ... kunden betalar ju. :saythat:

Besar - 2016-10-2 kl 12:16

Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  

(var fel på airbaglampan med, de byte airbag ECU).


De kanske inte hade verktyg till att nolla felkoderna, en del airbag ECU i Spider/GTV kan vara lite kingsiga så de bytte till en ECU utan felkoder ... kunden betalar ju. :saythat:


Japp, fast trotts att de har byt så kvarstår felkoden :oO

Man ska inte ta sin Alfa till vilken random verkstad som helst helt enkelt :)

Igår klämdes klämman fast och bilen testkördes.
Går såklart mycket bättre, men den tvekar fortfarande, speciellt vid 3500-4500rpm, och lite över hela registret med.
Känns som det fattas 60-70 hästar.


Nästan skönt att det inte var så enkel fix :smash:

Men nu har jag fått en hel del tips här som jag skall gå igenom och testa.

GTV-TB - 2016-10-3 kl 00:37

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  

Japp, fast trotts att de har byt så kvarstår felkoden :oO


Problemet är rätt ofta de gula kontakterna för bältessträckarna under sätena ... tändningen slås på -> sätesläget justeras/gul kontakt glappar -> varningslampa tänds/felkod sätts i ECU.

Besar - 2017-2-16 kl 21:02

Blir ett mini projekttråd detta!

Bilden kördes från jobb till garaget (~2 mil) nångång tidig nov, kör man "normalt" så funkar den hur bra som helst.
Men vid full gaspådrag så märker man att den tvekar och det fattas några hästar, speciellt vid visa varvtal så harklar den till.

IMG_20161107_175020.jpg - 1.7MB

Fick inget gjort tills mellandagarna, då fick jag någon timme här o där.




Anyway, första steg var att släcka airbag lampan, enkelt...bara koppla in sig med MultiEcuScan och nollställa! NOT!

Först var det svårt att hitta själva kontakten! På fas2 verkar det det vara genom den "vanliga" OBD kontakten under ratten.
Men felkoderna ville inte försvinna.

Slutade med att jag köpte en annan ECU från ebay, med den gick det hur bra som helst att nollställa, så check på denna punkt!
(enligt kvittot på första sidan så har verkstan tagit 3665kr för en ny airbag ECU?? )


När jag väl hade stolarna ute för att rengöra kontakterna så kunde jag inte låta bli att rengöra dem grundligt.
Bilen är lågmilad (~5000mil), och stolarna kändes inte så smutsiga, men jäv*ar vad mycket bättre det kunde bli!



DSC06110.JPG - 1.9MB

DSC06107.JPG - 2.1MB


Så istället för att fixa det viktiga, det mekaniska...så gick jag loss på hela inredningen.

Blev f*n som ny :)


DSC06144.JPG - 1.8MB

DSC06145.JPG - 3.2MB

Ser ännu bättre ut i verkligheten än på bild.
...och jag är inte helt färdig. Paneler, dörrsidor osv skall få en omgång till...beroende framkallande detta :D :cool:


Besar - 2017-2-16 kl 21:15

...men idag blev det lite "riktig" mekk.

Tänkte gå igenom tipsen jag fått här.
Beställde nya tändstift, för att byta dem måste man ändå plocka ner väldigt mycket. Och då tänkte jag gå igenom alla slangar och sladdar osv.

Och det är där jag är nu:

De nya tändstiften blev NGK BP7ES.
De gamla var Golden Lodge 25HL, enligt autodata så är det de om är orginal.
Kanske har tändstiften aldrig byts? Bara 5000mil men 14 år gamla? Kan inte vara så bra...eller?


DSC06140.JPG - 3.3MB

GTV_spider_tb_spark.jpg - 119kB




Jag gillar trådar men massa bilder... :cool:


DSC06141.JPG - 3.7MB

DSC06142.JPG - 3.8MB

Besar - 2017-2-16 kl 21:25

...och så en fråga, förmodligen dum but still.
Vad är dessa kontakter till, under/på spjällhuset?
Det kom, vad som såg ut, som kylarvatten?!
Då är följdfrågan varför det var blå, när i behållaren är det röd kylarvatten?!



DSC06148.JPG - 2MB

DSC06149.JPG - 3.6MB

Norre - 2017-2-16 kl 21:48

det är kylarvatten.. värmning till spjällhuset, har pluggat på min tb och det funkar kanon sommartid, vintertid kan spjället frysa och det är minst sagt spännande...

BennySteen - 2017-2-16 kl 22:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
...men idag blev det lite "riktig" mekk.

De nya tändstiften blev NGK BP7ES.
De gamla var Golden Lodge 25HL, enligt autodata så är det de om är orginal.
Kanske har tändstiften aldrig byts? Bara 5000mil men 14 år gamla? Kan inte vara så bra...eller?


5000 mil är vad man kan begära som bytesintervall för kopparstift.(som dina är) Är det dessutom 14 år så byt absolut.

NGK gör i mitt tycke dom bästa stiften för vanliga motorer.

Besar - 2017-2-16 kl 22:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Norre  
det är kylarvatten.. värmning till spjällhuset, har pluggat på min tb och det funkar kanon sommartid, vintertid kan spjället frysa och det är minst sagt spännande...


Aha...men då borde vätskan vara röd som resten av systemet.
Det var blått det som kom ut ur den slangen...konstigt :(

Besar - 2017-2-16 kl 22:43

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
...men idag blev det lite "riktig" mekk.

De nya tändstiften blev NGK BP7ES.
De gamla var Golden Lodge 25HL, enligt autodata så är det de om är orginal.
Kanske har tändstiften aldrig byts? Bara 5000mil men 14 år gamla? Kan inte vara så bra...eller?


5000 mil är vad man kan begära som bytesintervall för kopparstift.(som dina är) Är det dessutom 14 år så byt absolut.

NGK gör i mitt tycke dom bästa stiften för vanliga motorer.


Jodå, byta skall jag såklart göra.
Men tänkte om det kunde vara så enkelt att det där harklandet, och ojämna gången kunde vara pga tändstiften?



Hur rengör man vevhusventilationen, den där svarta "burken" bakom insuget och slangarna var väldigt geggiga.
Skölja med vatten, tryckluft?


BerlinaPer - 2017-2-17 kl 07:02

Jag brukar skölja med varmvatten, men gör det när chefen är och handlar på ICA.

Besar - 2017-2-17 kl 20:18

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Jag brukar skölja med varmvatten, men gör det när chefen är och handlar på ICA.


Tur att man har varmvatten i garaget.
Chefen har besökt mig där en gång, tror inte hon kommer igen...det är ganska "manlig" miljö om man kan säga så :-)

Besar - 2017-2-17 kl 20:24

Note to self; köp mer autosol!
Trodde inte det skulle bli så bra.



IMG_20170217_140838.jpg - 1.8MB

IMG_20170217_170709.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2017-2-17 kl 21:09

Snyggt jobbat! :)
Släng på en omgång vax på insugsrören så blir de enkla att hålla rena & fina sedan. Och angående oljefällan till vevhusventilationen så brukar rengöring med diesel & sedan bensin göra susen.

Vad använde du till inredningsrekonden? :)

Besar - 2017-2-17 kl 22:37

Tack tack.
Pingens grejer...riktigt nöjd :-)

Jag kunde inte motstå frestelsen när jag hade en roterande mässing borste och ventilkåpan nära varan.
Blev helt ok, bättre än ärgad aluminium.

Kan man spray någon klarlack på eller vad ska man göra?
Hinner inte blästra och lacka, får ta några genvägar. Andra projekt väntar på att få komma in i garaget.

mikoto - 2017-2-17 kl 22:52

Missat denna tråden. Jag är väldigt förtjust i GTV och Spidern av denna modellen. De ser speciella ut som sjutton men riktigt tuffa. Sådan ligger helt klart på önskelistan.

Hoppas motorn hoppar igång, den verkar ganska kul med V6a och turbo. Är väl ett påfund i grunden för att krypa runt bilskatter på motorer över 2 liter i Italien antar jag?

Inredningen blev kanon, ska investera i ett sådant paket från pingens till min bil.

FredrikAssarsson - 2017-2-17 kl 23:20

Kul att höra att det blev Pingens. Jag ska ta en koll med dom igen om vi kan ordna till någon alfarabatt. :)

Det kan ju gå med klarlack på kåpan men jag vet inte om det riktigt biter fast i kåpan eller om det är någon etsande grund som kan behövas. Klarlack kan ju åtminstone provas. ;)
Dock bara 2K klarlack för 1K håller inte där. Blir känsligt av värmen och lättnaggat.

Kommer att bli en finfin gtv! :thumbsup:

Besar - 2017-2-18 kl 21:11

Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto  
Missat denna tråden. Jag är väldigt förtjust i GTV och Spidern av denna modellen. De ser speciella ut som sjutton men riktigt tuffa. Sådan ligger helt klart på önskelistan.

Hoppas motorn hoppar igång, den verkar ganska kul med V6a och turbo. Är väl ett påfund i grunden för att krypa runt bilskatter på motorer över 2 liter i Italien antar jag?

Inredningen blev kanon, ska investera i ett sådant paket från pingens till min bil.


Japp det är som du säger, gjorda för Italien och andra länder som straffar hårt allt över 2 liter.

Han jag köpte den från köpte den i princip ny när han jobbade i Italien nångång år 2000, sen tog med den till Sverige när han flytta tillbaka.
40000 lire fick han ge, roligt med så väldokumenterad bil, allt är sparad :)
Alla papper

Pingens grejer är jag riktigt nöjd med, supporten är grym, många bra guider på deras hemsida.

Besar - 2017-2-18 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kul att höra att det blev Pingens. Jag ska ta en koll med dom igen om vi kan ordna till någon alfarabatt. :)

Det kan ju gå med klarlack på kåpan men jag vet inte om det riktigt biter fast i kåpan eller om det är någon etsande grund som kan behövas. Klarlack kan ju åtminstone provas. ;)
Dock bara 2K klarlack för 1K håller inte där. Blir känsligt av värmen och lättnaggat.

Kommer att bli en finfin gtv! :thumbsup:


Jodå har använt deras grejer en längre tid, mest exteriör grejerna.
Bruks-BMWn fick samma behandling för några månader sen, men där är det svart skin så inte alls lika roligt :/


Skulle vara trevligt med lite rabatt, se till att fixa något :thumbsup:

[Ändrad 2017-2-18 av Besar]

FredrikAssarsson - 2017-2-18 kl 23:28

Gött att höra. Jag vet att jag ibland maler på om deras produkter emellanåt men när det är vänner och genuint superhärligt folk (som älskar gtver!;) ) som har det lilla företaget så är det klart att man promotar lite då och då. :)

Jag snackade lite snabbt igår med honom och rabatt på mågot kitt kan tänkas men vi har båda lika hård släng av mancold just nu så det får vänta en stund först. :dunce:

Besar - 2017-3-7 kl 11:28

Nya tändstift...slangar rengjordes, blåstes och polerades och monterades tillbaks...och jag hoppades på mirakel om att allt funkar...men nää sån tur brukar jag inte ha!

Bilen går kanske lite bättre (placebo?), men fortfarande, vid fullgas så hackar den till...som om antispinn systemet kickar in (om den nu hade antispinn).
Tog video på det, men när jag kollar på videon så ser man inga konstigheter (maybe its all in my head :o ).
Men man känner det!

Ska nog ge det en omgång till, kolla på tändkablar och de delarna. Justera gapet på tänmdstiften till 0.6-0.65 mm enligt Johan S tips här innan? Trots att det skall vara 0.9mm på dessa NGK stift enligt Autodata? (bifogat bild på någon post innan).

Kan man se något från dessa parametrar från MultiEcuScan?


Avstängd motor:

EngineOff.jpg - 354kB

Tomgång:


EngineOn.jpg - 344kB

Besar - 2017-3-7 kl 11:32

...som paus imellan övergick jag till sånt jag kan!
Puts och polering...och byta bromsvätska!


Lacken är fortfarande för jävlig, med stora klarlacksläpp på sina ställen...men jag lyckades nog få ner från 50 shades of red till kanske 30 shades.
Får köra såhär denna sommar och lacka om den till nästa.

pixlr_20170307075841992.jpg - 2.3MB


Svart vattning bromsvätska...hmmm


Screenshot from 2015-09-09 14-26-57.jpg - 1.1MB

GTV-TB - 2017-3-7 kl 12:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Kan man se något från dessa parametrar från MultiEcuScan?


Ja att du har för stort gnistgap på tändstiften (nu ljög jag:lips: ) så strunta i Autodata's 0,9 mm då tror jag att det blir bättre. :saythat:

Gustav_Holmdahl - 2017-3-7 kl 13:48

11,65 V från batteriet är rätt klent. Med generatorn som laddar borde det ligga runt 14 V. Osäker på om det kan påverka gnistan, men det är väl inte omöjligt.

GTV-TB - 2017-3-7 kl 21:34

0 eller ~800 rpm, laddar generatorn något märkbart vid de varven ?

Besar - 2017-3-7 kl 22:15

Nu matar jag odb kabeln "extern", direkt från en ctek laddare, så kanske blir det någon konstigt loop där, vet inte hur den mäter spänningen men kan vara något sånt.
Ska mäta med multimeter direkt på batteri kontakterna nästa gång jag är i garaget.

Skulle det vara så enkelt att det är bara att justera gapen så skulle det vara underbart! Vill bli färdig med denna...finns en eller två (eller 3, 4) andra projekt som vill in!

GTV-TB - 2017-3-7 kl 22:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Svart vattning bromsvätska...hmmm


Med den cola färgade bromsvätskan passade du på och luftade kopplingen också ? rekommenderar det annars inför sommarens begivenheter ... det är tråkigt/pinsamt att parkera upp vid glasskiosken efter en tur och när du sedan ska vidare så är det mer eller mindre omöjligt att få i någon vxl.

När du luftar kopplingen tänk på att överrinningen till kopplingsvätske behållaren är något högre än min. märket på bromsvätske behållaren, så håll bromsvätske nivån kring max. märket när du luftar så slipper du för att plötsligt ha luft i systemet.


Oscar - 2017-3-7 kl 22:29

Om laddare sitter i så bör inget annat sitta i nätuttag.

Det är ECU:n som rapporterar spänningen den mäter. Mäter du rätt spänning på batteriet och boxen rapporterar lägre finns all anledning att bli misstänksam. Vad har boxen för spänning? Jordfel? Spänningsfall? Är inte spänningen stabil till motorstyrningen så kan många saker påverkas.
Tändspolen klarar av 11.6V utan problem, det är mer än man har när man drar på startmotorn. Finns kompensation för det i styrboxen.
Generatorn bör ladda mer än 12V vid 800rpm.


GTV-TB - 2017-3-7 kl 23:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
N

Skulle det vara så enkelt att det är bara att justera gapen så skulle det vara underbart!


Gapen har större betydelse än vad man tror, blev själv mycket överraskad av hur känslig TB motorn var för inställningen av gnistgapet, hade liknande problem som du och fattade ingenting :dunce: tills jag började leka med tändstiften.

Besar - 2017-3-9 kl 21:48

Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Svart vattning bromsvätska...hmmm


Med den cola färgade bromsvätskan passade du på och luftade kopplingen också ? rekommenderar det annars inför sommarens begivenheter ... det är tråkigt/pinsamt att parkera upp vid glasskiosken efter en tur och när du sedan ska vidare så är det mer eller mindre omöjligt att få i någon vxl.

När du luftar kopplingen tänk på att överrinningen till kopplingsvätske behållaren är något högre än min. märket på bromsvätske behållaren, så håll bromsvätske nivån kring max. märket när du luftar så slipper du för att plötsligt ha luft i systemet.



Jadu...det vätska som kom ut från luftning av koppling var än värre än bromsarna...skönt med nytt!


pixlr_20170309110103430.jpg - 2.3MB


...men mycket riktigt så borde jag haft bättre koll på nivån för plötsligt var de ingen motstånd i pedalen...du skojade inte när du sa att man skall hålla kring max :)

Besar - 2017-3-9 kl 21:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Om laddare sitter i så bör inget annat sitta i nätuttag.

Det är ECU:n som rapporterar spänningen den mäter. Mäter du rätt spänning på batteriet och boxen rapporterar lägre finns all anledning att bli misstänksam. Vad har boxen för spänning? Jordfel? Spänningsfall? Är inte spänningen stabil till motorstyrningen så kan många saker påverkas.
Tändspolen klarar av 11.6V utan problem, det är mer än man har när man drar på startmotorn. Finns kompensation för det i styrboxen.
Generatorn bör ladda mer än 12V vid 800rpm.



Skall undersöka detta mer.

Mäter jag direkt på batteriet så är allt som det skall:

Avstängd vs tomgång.
pixlr_20170309110216802.jpg - 1.7MB


På dessa gamla bilar så måste OBD kabeln få 12v separat, jag tar inte denna spänning från bilen utan från C-tek laddaren, tänkte om detta kunde ställa till det för mätningen. Men borde inte om ECU'n rapporterar spänningen.

Skall undersöka mer!

IMG_20170308_220652.jpg - 1.6MB

GTV-TB - 2017-3-9 kl 22:08

Fint att du har fått det fixat :thumbsup: .... jag skojar aldrig om allvarliga ting :D (är antagligen en tråkmåns:dunce:).

BennySteen - 2017-3-9 kl 23:32

ctek är direkt olämplig för driva elektroniki i obd kabeln.
En ctek ger en pulsad spänning...

[Edited on 2017-3-9 by BennySteen]

GTV-TB - 2017-3-9 kl 23:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
På dessa gamla bilar så måste OBD kabeln få 12v separat, jag tar inte denna spänning från bilen utan från C-tek laddaren, tänkte om detta kunde ställa till det för mätningen. Men borde inte om ECU'n rapporterar spänningen.

Skall undersöka mer!


Tror inte att den rapporterade spänningen är något som ECU 'n rapporter utan det är beroende av och visar var du har kopplat strömmatningen till interfacet, t.ex. Fiat Examiner visar den spänning det är över batteriet om du har kopplat den dit.

BennySteen - 2017-3-9 kl 23:35

Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
På dessa gamla bilar så måste OBD kabeln få 12v separat, jag tar inte denna spänning från bilen utan från C-tek laddaren, tänkte om detta kunde ställa till det för mätningen. Men borde inte om ECU'n rapporterar spänningen.

Skall undersöka mer!


Tror inte att den rapporterade spänningen är något som ECU 'n rapporter utan det är beroende av och visar var du har kopplat strömmatningen till interfacet, t.ex. Fiat Examiner visar den spänning det är över batteriet om du har kopplat den dit.



nope, det är spänningen som bilens ecu rapporterar som visas i obd diagnosen.

Besar - 2017-3-10 kl 00:05

Var lite lat och såg att min laddare har en "supply" mode. Borde funka.
Men skall för säkerhets skull ta 12v från bilen och kolla vad ecu'n rapporterar.



Screenshot_20170309-235254.png - 364kB

GTV-TB - 2017-3-10 kl 00:09

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
På dessa gamla bilar så måste OBD kabeln få 12v separat, jag tar inte denna spänning från bilen utan från C-tek laddaren, tänkte om detta kunde ställa till det för mätningen. Men borde inte om ECU'n rapporterar spänningen.

Skall undersöka mer!


Tror inte att den rapporterade spänningen är något som ECU 'n rapporter utan det är beroende av och visar var du har kopplat strömmatningen till interfacet, t.ex. Fiat Examiner visar den spänning det är över batteriet om du har kopplat den dit.



nope, det är spänningen som bilens ecu rapporterar som visas i obd diagnosen.


Varför då 11.6V när C-tek'n är kopplad till interfacet när det egentligen är 12,41V över batteriet och 14,13 vid tomgång?

Besar - 2017-3-10 kl 17:40

Hann göra lite annat förutom lufta broms/koppling.

Öppnade cabben för första gången, funka bra...men bakrutan fick en spricka :-\
Var alldeles mjölkig så lika bra, borde inte vara all för dyr att byta... hoppas jag.


IMG_20170309_123023.jpg - 1.4MB

IMG_20170309_130623.jpg - 1.2MB


Sen verkar de flesta 916 lida av detta, samma sak på brorsans GTV, att rutan kommer ovanför listen/tyget.
Trodde det skulle vara svårare men gick hur bra som helst att ta bort panelen och fixa...har dock ej provkört för att lyssna efter vindbrus...men tror det är bra.
Följde guiden nedan, och Verkstads-handboken.
http://www.alfaworkshop.co.uk/gtv_window.shtml



pixlr_20170310161810987.jpg - 2.3MB


Förhoppningsvis hinner jag färdigt med allt detta andra idag/imorgon, så jag kan fixa det riktiga felet sen med att den går dåligt!
Men skönt att få sånthär gjort!

gonggong - 2017-3-10 kl 19:44

Nog blir man sugen på en 916 när man ser detta! Haft en gtv men aldrig en Spider. Snyggt jobbat!

Min hinklista är låååång :beerchug:
Mvh Filip

Besar - 2017-3-13 kl 21:30

Quote: Ursprugligen inlagt av gonggong  
Nog blir man sugen på en 916 när man ser detta! Haft en gtv men aldrig en Spider. Snyggt jobbat!

Min hinklista är låååång :beerchug:
Mvh Filip


Tack tack, en gtv 24v fas2 finns också på min lista!

När väl får ordning på denna så blir det en trevlig sommarbil.

Besar - 2017-3-13 kl 21:32

Matar jag obd kabeln från bil-batteriet (istället för extern källa) så blir det rätt spänning i MultiEcuScan, så inga fel här, tyvärr.

Avstängd:

EngineOff_batt.jpg - 372kB


Tomgång:

EngineOn_batt.jpg - 334kB

Besar - 2017-3-13 kl 21:50

Den är envis!
Gapet på tändstiften justerat till 0.63mm (från 0.75mm).

Tog en längre runda på ca 3-4 mil. Kanske lite bättre men fortfarande går den inte helt bra.
Vid fullgas, i princip alla växlar runt 3-4000 rpm så tvekar den.


Det jag har gjort hittills.

Rengjort vevhusventilationen, spjällhus och AFM
Undersökt de flesta slangar, klämmor osv...
Nya tändstift, NGK BP7ES (rätt?)
Kompprov, alla runt 11, cylinder 5 och 6 på ~10.7
Resistansen på tändkablar...alla runt 2.65 kOhm

Hade hoppats att något av detta skulle fixa men icke!

Upptäckte att termostaten håller sig öppet, så får beställa en sådan.
Verkar som man får plocka ner en hel del för att komma åt den, bla tändfördelaren, skall ju vara bytt enligt kvitto men får undersöka den igen.

Någon givare som är bra att byta i samband med att man byter termostat och är tvungen att plocka ner nästan allt ovanför växellådan? :oO
Kamgivare? Vevaxelgivare?...Something-givare...
Mycket mindre plats på denna än brorsans GTV 24v, turbo tar plats!

Filip - 2017-3-13 kl 22:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  


Tog en längre runda på ca 3-4 mil. Kanske lite bättre men fortfarande går den inte helt bra.
Vid fullgas, i princip alla växlar runt 3-4000 rpm så tvekar den.


Det jag har gjort hittills.

Rengjort vevhusventilationen, spjällhus och AFM
Undersökt de flesta slangar, klämmor osv...
Nya tändstift, NGK BP7ES (rätt?)
Kompprov, alla runt 11, cylinder 5 och 6 på ~10.7
Resistansen på tändkablar...alla runt 2.65 kOhm



Tja!
Min papps har en GTV TB som beter sig likadant. Har lekt detektiv på alfaowner.com och folk har löst liknande problem genom att byta allt vad tänddelar heter. Delarna såg ut att landa på 2500:- när jag kollade för nåt år sedan, men vissa kanske redan är bytta på din?

Filip

Besar - 2017-3-15 kl 15:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Filip  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  


Tog en längre runda på ca 3-4 mil. Kanske lite bättre men fortfarande går den inte helt bra.
Vid fullgas, i princip alla växlar runt 3-4000 rpm så tvekar den.


Det jag har gjort hittills.

Rengjort vevhusventilationen, spjällhus och AFM
Undersökt de flesta slangar, klämmor osv...
Nya tändstift, NGK BP7ES (rätt?)
Kompprov, alla runt 11, cylinder 5 och 6 på ~10.7
Resistansen på tändkablar...alla runt 2.65 kOhm



Tja!
Min papps har en GTV TB som beter sig likadant. Har lekt detektiv på alfaowner.com och folk har löst liknande problem genom att byta allt vad tänddelar heter. Delarna såg ut att landa på 2500:- när jag kollade för nåt år sedan, men vissa kanske redan är bytta på din?

Filip


Löste det din pappas problem med att byta de delarna?
Har du möjligtvis länk till alfaowner tråden? Skall googla efter den när jag är vid datorn...

Besar - 2017-4-12 kl 17:57

"Service" gjort, olja (Agip 10w60) filter, termostat och kylarvätska (röd från Mekonomen?), och nya mattor.


IMG_20170410_114759.jpg - 2MB

IMG_20170406_191432.jpg - 1.8MB


Termostat till dessa var det väldigt få sidor som hade...och dyr var den!
Det som skiljer denna mot andra busson är termostathuset.
Johan S berättade att man kan ta "innehållet" från en vanlig v6a och montera på TB huset. Jag hade redan hunnit beställa, men sen kom jag på att jag har en termostat till min brors 916 24v.

Mycket riktigt så kunde man "byta" innehållet mellan dem! Bra att veta till nästa gång.
Bara insatsen till TB termostaten kostade 55€, hela termostathuset och insatsen till vanliga V6orna kostar ca 30€...fattar inte prissättningen men så verkar det vara.



IMG_20170406_191445.jpg - 1.7MB



Besar - 2017-4-12 kl 18:19


Öppnade och "inspekterade" fördelaren/rotorn...inga konstigheter vad jag kunde se.

Den går fortfarande inte helt bra, men det får vara så denna sommar.
Funkar som den skall om man kan hålla sig från att ge fullgas.
Får köra som det är...lära känna den lite, sen kanske nya tag till hösten...eller erkänna sig besegrat och lämna in den till en riktig verkstad.
Vad jobbigt när bilen inte spottar ut en felkod och säger var den har ont :)


Anyway, nu är den besiktigat och redo för sommaren.
Hämtade frun från jobbet och hon blev ju glad!...hon visste inte att det var en cabriolet. :D
Har för mig att jag nämnde det för henne när jag köpte, men tror hon slutar lyssna, filtrerar bort, så fort jag börjar snacka bilar :(



IMG_20170411_141201.jpg - 6.4MB



IMG_20170411_140728.jpg - 6.2MB




IMG_20170411_142412.jpg - 5.6MB



...och jä*lar vad bilder kan ljuga!
Jag har lyckats polera bort ett antal nyanser av röd, men det är nog kvar ca 10 shades of red...och klarlacksläpp...och några bucklor.
Den skall omlackeras i framtiden, har fått en riktigt bra offert genom en vän...men pengar behövt till andra projekt just nu.

Nu blir det 116 mek i garaget :) :headbang:

Går ganska bra nu!

Besar - 2017-5-11 kl 20:09

Kunde inte släppa det och var tvungen att kolla på ventilspelet på främre cylindrarna då jag hade läst att det skall vara enkelt.

Enkelt var det, och lite fel var dem.
Justerade rätt (bara avgas då, annars är det inte så enkelt antar jag) och bilen gick mycket bättre, detta var någon vecka sen, idag tog jag de bakre med.
... Och det är en hel annan bil! Jämfört med innan går den riktigt bra!
Istället för att hosta och harkla 3-4ggr så är det en gång svagt vid ca 3500rpm.


The fun part!
Förra ägaren lämnar in den hos Mekonomen i Lund då airbag lampan lyser och bilen går ojämt.
De medelar honom att de inte kan hitta felet, att han får ta den till en annan verkstad...varken airbag eller ryckig gång!

The really fun part är att de tar nära 8500 kr gör detta. 4000kr för att kolla och justera ventilspelet!
Första gången jag öppnar ventilkåpan på en bil och jag kunde justera bättre än dem!



IMG_20170511_145031.jpg - 1.5MB



2 av avgasventilerna hade de fått till, resten sisådär :/
Insugsventilerna har jag inte mät så noggrant, svårt med bladmått! Borde permanent-vinklad bladen 45 grader!
Måste nog justera insug med, misstänker att det lilla ryck som finns kvar är från detta.


IMG_20170511_170019.jpg - 3MB


Jag rekommenderar inte folk att använda Mekonomen / Autocenter i Lund!

GTV-TB - 2017-7-14 kl 09:50

@ Besar ... bara ett streck på TB'n. :beerchug:


PICT0001.JPG - 606kB PICT0005.JPG - 622kB



Bifogad fil: TB_timing.pdf (467kB)
Denna fil har blivit nedladdad 101 gånger

[Ändrad 2017-7-14 av GTV-TB]

Besar - 2017-7-14 kl 13:50

Tack Johan, då behöver jag inte fundera på det.
Motorn löst jag hade i garaget var från en 75a med tre markeringar.

GTV-TB - 2017-8-4 kl 02:08

@ Besar

Bifogad fil: AFM Repair.pdf (636kB)
Denna fil har blivit nedladdad 154 gånger

Besar - 2017-8-6 kl 23:51

Here we go again.

Har kört GTV6an och denna har ståt i garaget, har jobbat lite på den till och från.
Fick för mig att kammarna stod förmodligen fel, men så var inte fallet.
Tappade motivationen och ringde Champion Auto för att lämna in den hos någon som inte är amatör som jag, en verkstad som skall kunna Alfa. Men de svarade inte, förmodligen semesterstängd, byggde upp motivationen igen, gick igenom lite mer saker, och just nu lutar det åt att det är AFMen (luftmassmätaren).

Skrev innan att jag hade rengjort den, men efter jag kollat på lite guider på youtube så märkte jag att jag inte alls hade rengjort den! Jag hade rengjort den som om det vore en MAF, som på 156an! Inte öppnat den alls!

(amatör här som knappt hade gjort hjulskifte för 3 år sen)


Mätte resistansen och det fanns tydliga flatspots, hade inte läst pdf som Johan lagt upp då, skall testa att mäta igen och mätta spänning.
Flyttade armen så den kom över en ny bana, blev bättre på bänken med multimetern, men går inte bra i verkligheten.

Har någon en AFM med bosch nr 0280203034 så är jag intresserad av den.

För övrigt, riktigt jobbig bil att jobba på! Allt är trångt och jobbigt!



Tack Johan, och tack för att du svarar på alla mina PM :)




IMG_20170803_215718.jpg - 1.5MB

IMG_20170802_230408.jpg - 1.2MB


Bytte slavcylinder när jag ändå var där och rota:



IMG_20170726_210133.jpg - 1.4MB

Besar - 2019-11-20 kl 19:57

Jaha!
2 år senare!
Varit en jobbig jävel detta (mest på grund av att jag är en envis amatör förmodligen, envis på gränsen till dum!), mycket hat oss emellan...har haft tankar på att parkera den på lämplig plats här i Malmö så skulle det lösa mina problem! Har läst på nyheterna att bilar kan börja brinna här o där :D

Körde den lite förra sommaren, men den hade blivit värre, kunde stänga av sig mitt under gång!
Löste problem genom att köpa en röd GTV och denna parkerades!

E098A589-007C-421E-9962-CDE014CEEE6C.jpeg - 4.2MB

Besar - 2019-11-20 kl 20:33

Men nu för någon vecka så tyckte jag synd om den.

In i garaget igen och fortsätta felsöka.
Jag (och dotter) gick mer eller mindre igenom alla senorer och kablar mellan de olika Ecu'erna!

Inga fel där heller!

Öppnade själva ECUn och hoppades hitta någon där...nope!
...well, när jag ändå har det öppet så kan jag väl värma skiten ifall det är någon dålig lödning eller så.

Monterar tillbaks...hmm...bilen startar...och stängs inte av eller oregelbunden tomgång (som den haft innan)!
Testar några gånger till innan jag blir allt för yr av all kolmonoxid, fu*k, det verkar funka!
Går hem, vågar knappt säga det högt, men börjar tro att den är fixat!
Lunchtid nästa dag tar jag mig till garaget och testar att starta... fortfarande bra!
Senare till kvällen går jag dit igen och tar den ut på en provtur.
Den går hur fint som helst, hur jämnt som helst! Nu tror jag på riktigt att den är fixat!
Vem kunde tro att det var el-fel på en Alfa?! Wtf!

Positivt att jag nu har en hel del reservdelar efter jag jag byt ut delar på chans :p




550173DD-4CDE-4588-8B8E-F8255D9EDFAE.jpeg - 3.2MB


32C11F71-6674-4C87-80D2-B5D6AF391BFE.jpeg - 3.3MB

23FF398A-6309-440E-9CFE-DC1C05ADAA0C.jpeg - 3.6MB

16BEC413-9C56-4FAF-BA33-0B9532C4BDE6.jpeg - 3.2MB

B586EA16-3ADD-4F38-A983-AC032B6DDC2C.jpeg - 3.8MB

1F2AF37C-8E81-43ED-9D1A-0EDB76AB4910.jpeg - 3.3MB

21B86061-FA80-42EF-9029-A23EC24AFBA3.jpeg - 3.5MB

[Ändrad 2019-11-20 av Besar]

bravo - 2019-11-21 kl 09:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Kunde inte släppa det och var tvungen att kolla på ventilspelet på främre cylindrarna då jag hade läst att det skall vara enkelt.

Enkelt var det, och lite fel var dem.
Justerade rätt (bara avgas då, annars är det inte så enkelt antar jag) och bilen gick mycket bättre, detta var någon vecka sen, idag tog jag de bakre med.
... Och det är en hel annan bil! Jämfört med innan går den riktigt bra!
Istället för att hosta och harkla 3-4ggr så är det en gång svagt vid ca 3500rpm.


The fun part!
Förra ägaren lämnar in den hos Mekonomen i Lund då airbag lampan lyser och bilen går ojämt.
De medelar honom att de inte kan hitta felet, att han får ta den till en annan verkstad...varken airbag eller ryckig gång!

The really fun part är att de tar nära 8500 kr gör detta. 4000kr för att kolla och justera ventilspelet!
Första gången jag öppnar ventilkåpan på en bil och jag kunde justera bättre än dem!







2 av avgasventilerna hade de fått till, resten sisådär :/
Insugsventilerna har jag inte mät så noggrant, svårt med bladmått! Borde permanent-vinklad bladen 45 grader!
Måste nog justera insug med, misstänker att det lilla ryck som finns kvar är från detta.





Jag rekommenderar inte folk att använda Mekonomen / Autocenter i Lund!



för det första tycker inte jag du ska hänga ut en verkstad som gjort jobb åt en tidigare ägare, det är hans uppgift och ha dialogen med dom. dom har således gjort en ventiljustering. autocenter i lund har varit alfa verkstad i jäkligt många år och killarna som jobbar där har faktiskt koll, dom har gjort mkt jobb som ingen annan klara av. så att du skriver så att inte rekomonderar folk att inte anlita dom som verkstad. du vet inte hur dom andra ventilerna var in justerade när dom lämnade bilen, riktigt dåligt att du gör ett sådant uttalande om verkstad du inte ens har anlitat själva...

[Ändrad 2019-11-21 av bravo]

Besar - 2019-11-21 kl 12:40

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  

....
Jag rekommenderar inte folk att använda Mekonomen / Autocenter i Lund!



för det första tycker inte jag du ska hänga ut en verkstad som gjort jobb åt en tidigare ägare, det är hans uppgift och ha dialogen med dom. dom har således gjort en ventiljustering. autocenter i lund har varit alfa verkstad i jäkligt många år och killarna som jobbar där har faktiskt koll, dom har gjort mkt jobb som ingen annan klara av. så att du skriver så att inte rekomonderar folk att inte anlita dom som verkstad. du vet inte hur dom andra ventilerna var in justerade när dom lämnade bilen, riktigt dåligt att du gör ett sådant uttalande om verkstad du inte ens har anlitat själva...

[Ändrad 2019-11-21 av bravo]



ok om vi lägger ventiljusteringen åt sidan för det var säkert bra gjort (jag lär mig mer o mer för varje dag...)


Men... jag och ägaren hämtade ut bilen tillsammans, vi satt ner och tog en fika och snackade i 30-40 minuter.
Kan inte säga att han var nöjd med verkstan.
Bilen var där i mer än ett år...men det kan vara andra anledningar till det.

3655kr för ett nytt airbag ECU står det på kvittot på första sidan på denna tråd, men airbag lampan lyste fortfarande.
Detta var det största felen han lämna in den för, för det går inte att besiktiga den så. Att den gick ojämnt var sekundärt, störigt, men gick att använda.
Detta tog de 3655kr (plus jobb kanske) och lampan var inte släkt när vi hämtade ut.
Jag löste detta för 500kr och 30 min.

På första sidan ser du denna bild med.
Detta är när jag körde från den verkstan till Sony byggnaden (va kan det vara, 2-3km).

Så jag håller fast vid att jag inte rekommenderar denna verkstad...till de 20 pers som läser denna tråd varav kanske 3 finns i Skåne.
IMG_20160929_150344.jpg-thumb.jpg - 83kB

Besar - 2021-3-2 kl 11:57

Kan passa på att uppdatera denna tråd med.

Efter bilen fixades så fick den en belöning!!

IMG_2656.jpg - 641kB

IMG_3972.jpg - 1.4MB

IMG_8562.jpg - 1.7MB




Gillar denna bil väldigt mycket, knappt så man hittar ytrost någonstans ens"


IMG_2973.jpg - 1.2MB

IMG_2974.jpg - 602kB

IMG_2976.jpg - 939kB

IMG_2977.jpg - 365kB




...men så är den ganska lågmilad med :)



IMG_4041.JPG - 262kB

Besar - 2021-3-2 kl 12:10

Kamrem + VP bytes och sen kördes den till förvaring.
Har lite småsaker kvar att montera ihop, en dörrsida och lite annat, men den är ganska redo för sommaren :bananana:



IMG_3926.jpg - 1.2MB


IMG_3933.jpg - 1.5MB

IMG_4033.JPG - 656kB


Detta är nog den finaste bil jag har om man kollar på skicket, extremt fin under, inuti, motorutrymmet...han jag köpte den av jobbade i italien och köpte den där när den typ var nu eller demobil, sen tog med den till sverige.
All dokumentation, nycklar, kodkort etc är sparat.
Synd bara att det yttre var som den var...den har nog stått ute för det mesta, röd färg från den eran och sol verkar inte gå ihop så bra...men nu är det fixat iallfall.

Hade tänkt göra lite uppgraderingar på den, typ Squadra chip, wizard avgas, större bromsar och kanske 155 v6 kammar.
...men den är så j*vla fin och orginal som sagt, så jag tror jag lämnar den som den är!
Tror jag börjar bli gammal...mogen eller något...känner inte igen mig själv med att låta en bil vara orginal. :embaressed: