AlfaPower

Alfa 164 Q4 1994

J.Norlander - 2017-1-24 kl 21:12

Startar denna projekttråd mest för att det är bra sätt att dokumentera vad man har gjort på bilen utifall man vill sälja den (vilket inte är troligt) men även få synpunkter och idéer.

Har inte gjort så mycket ännu utan det enda som har gjorts är i stort sett en service och en sänkning :yes:


IMG_20170124_150903.jpg - 1.7MB
IMG_20170124_150938.jpg - 1.5MB
IMG_20170124_151008.jpg - 1.2MB


En Alfa 164 Q4 som tyvärr mest har stått inne i ett garage :( Vid senast godkända besiktning (2003) hade den gått 11 500 mil och nu är den nästan uppe i 11 900 mil. Jag är den tredje ägaren och har ägt den sedan 2012.

IMG_20170124_150729.jpg - 1.1MB

Senaste året har den stått inne därför att axeltätningen på servopumpen läckte som ett såll och det var svårt att hitta en ny. För två veckor sedan hittade jag en originalpump på ebay.de för en rimlig summa.

Fick hem den igår och om jag förstår dekalen rätt så har den varit lagerförd sedan 1995? :yes:

IMG_20170124_124626.jpg - 1.4MB
IMG_20170124_121020.jpg - 867kB

Hursomhelst, idag bytte jag servopumpen.

IMG_20170124_181031.jpg - 1.3MB
IMG_20170124_181354.jpg - 1.2MB


Nya tätningar till banjoskruvarna :embaressed:

IMG_20170124_175449.jpg - 1.2MB

Nu återstår bara att fylla på med ny styrservoolja, någon som vet vilken som rekommenderas?

Innan min förra servopump började läcka så fyllde jag på med servoolja som den lokala bildelsaffären rekommenderade (för mig att den var grön, samma som Citroën?) och jag vet inte om det var relaterat till att den började läcka :P

Efter jag är klar med servostyrningen ska jag fixa bromsarna, de behöver motioneras en aning :lips:






elCrillo - 2017-1-24 kl 21:28

Ännu en q4a i närheten ju! Fränt!!!

blompa - 2017-1-24 kl 21:52

Grön helsyntetisk är grejer det. Även biltemas duger gott.
Den klarar minusgrader mycket bättre än den klassiska röda.

En sak. grön och röd är inte ens nära att vara blandbara. Systemet bör var snustort när man fyller med grönt.

För övrigt fin bil! :steering:

[Ändrad 2017-1-24 av blompa]

Norre - 2017-1-24 kl 23:00

Till den 1:a maj ska den vara besiktigad och godkänd, glöm inte det ;)

FredrikAssarsson - 2017-1-24 kl 23:15

Grön, ja. Ingen röd Dextronolja som spränger alla servoledningar utan grön. VW egna är bra. Jag har även provat mekonomens egna och den funkade fint i -20.

Flusha ur genom att lossa en slang, vrid ratten med motor avstängd så pumpas det ur. Häll i grön och spola igenom med detta tills det bara rinner grönt. Tillbaka med slangen, fyll upp, lufta genom att vrida ratten och upprepa sedan rattmanövern med bilen igång.

alfahanen - 2017-1-25 kl 07:01

Servon är intrigerade med 4wd systemet så den för Citroën ska det vara
Shell LHMS Citroën hyralic fluid är en av få som funkar.

J.Norlander - 2017-1-25 kl 07:45

Tror faktiskt det har varit grön servoolja hela tiden, men jag ska spola igenom systemet för säkerhetsskull.

Såg imorse att hela bakaxeln är täckt av någon sorts olja, troligtvis är det servoolja (säkert något rör som gått) så det blir prio1 att fixa det innan jag spolar :(

Jonka Olofsson - 2017-1-25 kl 12:00

Så jävla läcker!

Maffia Alfisti - 2017-1-25 kl 14:36

Kul med en till 164 Q4 på AP :beerchug:
Bomba på med bilder :thumbsup:

J.Norlander - 2017-1-25 kl 21:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Så jävla läcker!


Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Kul med en till 164 Q4 på AP :beerchug:
Bomba på med bilder :thumbsup:


Tack :D

Tittade igenom lite papper idag och såg att jag hade fel angående besiktningen 2003

Bilen hade tydligen gått nästan 7200 mil då men det är hursomhelst inte många mil på nästan 14 år :P

IMG_20170125_184641.jpg - 1.1MB

Även de flesta häften verkar finnas i bra skick


IMG_20170125_184246.jpg - 1.3MB

Kontrollerade även vad det var för olja bakaxeln hade under sig och det verkar vara en tjockare olja än servooljan så det kanske är oljan i bakaxeln som läcker?

IMG_20170125_190436.jpg - 1.2MB

Bilen är iallafall fräsch undertill och i hjulhusen :embaressed:

IMG_20170125_190602.jpg - 1MB
IMG_20170125_190735.jpg - 1MB

Monterade även multiremmen, spolade och fyllde på systemet. Verkar inte läcka någonting. Ja, jag behöver kamremskåpor och tvätta rent allting :oO

Kommer hursomhelst byta kamrem igen då det var små gropar i denna.

IMG_20170125_193728.jpg - 1.6MB

Såg även att insugsslangen hade spruckit när den stått, ska också beställas.

IMG_20170125_200436.jpg - 1.2MB

FredrikAssarsson - 2017-1-25 kl 23:02

De är sjukt coola de där 164Q4. Om ändå 166 fanns som det också

J.Norlander - 2017-1-27 kl 20:23

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
De är sjukt coola de där 164Q4. Om ändå 166 fanns som det också


Ja visst är dem :embaressed:

Tog lite bilder på de få rostbubblor som finns på bilen :(



IMG_20170124_181514.jpg - 1MB

IMG_20170124_181554.jpg - 1.2MB


IMG_20170124_181530.jpg - 1.2MB

Imorgon ska jag fylla på med mer glykol och köra en sväng och se om allt i servosystemet är tätt :yes:

bravo - 2017-1-28 kl 06:54

insugsslang har jag nog liggande. rent ny. kan kolla..

Martin F - 2017-1-28 kl 15:08

Har friska skärmkanter till bakre hjulhusen, utskurna från bil. Köpt dyrt :(, nu ligger de bara ivägen:angryfire:.

:idea:Hör av dig på U2U om det är intressant!

J.Norlander - 2017-1-28 kl 21:30

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
insugsslang har jag nog liggande. rent ny. kan kolla..


Gör det, jag köper om du har :D

Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  
Har friska skärmkanter till bakre hjulhusen, utskurna från bil. Köpt dyrt :(, nu ligger de bara ivägen:angryfire:.

:idea:Hör av dig på U2U om det är intressant!


Kommer inte byta hela skärmkanten för denna rostbubbla men vi har fler 164or som säkerligen behöver nya skärmkanter såsmåningom :embaressed: Har U2Uat dig.

Norre - 2017-1-28 kl 23:35

haha kan du syfta på min vita :cool:

J.Norlander - 2017-1-29 kl 11:14

Quote: Ursprugligen inlagt av Norre  
haha kan du syfta på min vita :cool:


Precis :yes:

J.Norlander - 2017-2-5 kl 09:33

Har fått hem kamrem, drivrem och andra servicedetaljer. Skulle ha bytt det i helgen men blev inte av :D

Byter endast kamremmen eftersom jag bytta löprullar m.m. vid förra bytet (typ 100 mil sedan) :dunce:

Även fått hem bromsskivor och belägg runt om men glömde beställa bromsslangar så väntar med att byta, ska ta loss bromsoken och måla på dessa.

IMG_20170202_133147.jpg - 1.5MB

[Edited on 2017-2-5 by J.Norlander]

J.Norlander - 2017-3-11 kl 21:22

Fick äntligen tummen ur och bytte kamremmen, den gamla var i stort sett nyskick men jag chansar inte när det fanns gummirester på löprullarna.

Glömde givetvis att ta bilder men ni får en bild på en nymonterad kamrem :P

Förövrigt verkar bilen slira på 3:ans växel och uppåt så måste beställa en kopplingssats..

Ska även som sagt byta bromsskivor, belägg och slangar runt om, inget fel på de gamla men de har suttit på sedan 2003/2004.

kamrem.jpg - 1.1MB

[Edited on 2017-3-11 by J.Norlander]

Norre - 2017-3-11 kl 23:44

Kralligare koppling kanske.... :beerchug:

[Ändrad 2017-3-11 av Norre]

Grifo - 2017-3-12 kl 09:44

Q4 har en egen koppling som säkert är starkare.
Strulig att byta pga platsbrist och att lagret ska klicka i tryckplattan.
Dragande funktion istället för tryckande som "vanliga" V6:an.
Törs inte spekulera i vad en sådan kostar.

J.Norlander - 2017-3-12 kl 10:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
Q4 har en egen koppling som säkert är starkare.
Strulig att byta pga platsbrist och att lagret ska klicka i tryckplattan.
Dragande funktion istället för tryckande som "vanliga" V6:an.
Törs inte spekulera i vad en sådan kostar.


Okej för enligt Ebay m.fl. så ska kopplingen vara samma som till alla V6 24v och Fiat Coupe skulle också passa. Det stämmer alltså inte?

Hittade även nu en som enbart ska passa till Q4, 3200 :- m frakt så är ju överkomligt ändå.

[Edited on 2017-3-12 by J.Norlander]

Grifo - 2017-3-12 kl 14:13

3200:- lät som ett riktigt bra pris, korgen i tryckplattan är i
aluminium, har en beg liggande om du behöver referensbilder.

g84 - 2017-3-13 kl 17:00

Slangen till insuget är unik för Q4, svårt att finna original men här är en i Silicon.
http://www.torque7.co/product/q4

Tänk på att det inte går att blanda grön syntet och grön mineralolja.


[Ändrad 2017-3-13 av g84]

[Ändrad 2017-3-13 av g84]

g84 - 2017-3-13 kl 17:08

Kopplings kit.

http://www.my-alfa.com/de/ersatzteile/164-super/antrieb/kupp...

J.Norlander - 2017-3-13 kl 22:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
3200:- lät som ett riktigt bra pris, korgen i tryckplattan är i
aluminium, har en beg liggande om du behöver referensbilder.


Tack, har dock svårt att tro att kopplingen ska börja slira bara för den har stått still ett tag, tror mer på att något kärvar. Vet att kopplingen slirade för 3-4 år sedan, bytte då slavcylindern och allt var okej igen.

Quote: Ursprugligen inlagt av g84  
Slangen till insuget är unik för Q4, svårt att finna original men här är en i Silicon.
http://www.torque7.co/product/q4

Tänk på att det inte går att blanda grön syntet och grön mineralolja.


[Ändrad 2017-3-13 av g84]

[Ändrad 2017-3-13 av g84]


Såg också den förut när jag var inne och googlade men vi fick tanken att bygga ett insugsrör i rostfritt istället, billigare och snyggare :embaressed:

J.Norlander - 2017-4-29 kl 20:01

Jättedålig på att uppdatera men det har hänt lite saker i alla fall.

Insåg igår eftermiddag att jag hade en besiktningstid bokad idag vid 14-tiden och var tvungen att fixa alla kända fel. Tog ner bakaxeln, vi svetsade läckan på slangen från servopumpen. Bytte bromsbelägg, skivor samt smorde upp bromsarna runt om och idag på förmiddagen satte jag tillbaka bakaxeln igen och såg inga läckor :clap:

Fick ändå sju tvåor samt två bra att veta på besiktningen. Fyra av tvåorna är nu åtgärdade och jag kommer till Krapperup på måndag :D

IMG_20170428_150506.jpg - 1.2MB

Monterade även Q4emblem, de flesta som jag har sett har det på vänstersida men tyckte det passade bättre på högersidan :)



IMG_20170429_202627.jpg - 1.4MB

[Edited on 2017-4-29 by J.Norlander]

elCrillo - 2017-4-29 kl 20:37

:headbang: q4a is da shit...! :)

dhladohc - 2017-4-29 kl 23:22

Kul att det rör på sig.

Hur fungerar fyrhjulsdriften på dessa egentligen?

FredrikAssarsson - 2017-4-30 kl 00:02

Mmm mumsig!
Jag skulle så gärna få fingrarna på drivlina och chassi från en sådan och använda på 166an. Q4 är coolt!

J.Norlander - 2017-4-30 kl 07:51

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Kul att det rör på sig.

Hur fungerar fyrhjulsdriften på dessa egentligen?


Fyrhjulsdriften fungerar aldrig på dessa ;)

Jag har inte läst om det, men systemet heter Viscomatic och är hydrauliskt.

När systemet känner att framhjulen inte greppar så ska den lägga över kraft på bakhjulen, detta fungerar inte på min eftersom det ligger någon felkod i systemet (fyrhjulsdriftslampan lyser). Har för mig att det är ganska vanligt att styrvinkelsensorn går sönder..

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig :D

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Mmm mumsig!
Jag skulle så gärna få fingrarna på drivlina och chassi från en sådan och använda på 166an. Q4 är coolt!


Ja en av de coolare bilar som har byggts och ännu häftigare om den är sänkt, original är den ganska hög :yes:

g84 - 2017-4-30 kl 08:43

Ofta styrvinkelsensorn som orsakar fel på awd men har du haft en läcka på ett rör till hydrauliken så kan det vara luft i systemet, kan var det som gör att awd inte fungerar.

Norre - 2017-4-30 kl 08:59

Det är en av dom ballaste alforna som gjorts :)

Men den är fortfarande för hög :bondage:

IMG_20170429_155739.jpg - 2.1MB IMG_20170429_155815.jpg - 2.1MB

[Ändrad 2017-4-30 av Norre]

J.Norlander - 2017-4-30 kl 10:09

Quote: Ursprugligen inlagt av g84  
Ofta styrvinkelsensorn som orsakar fel på awd men har du haft en läcka på ett rör till hydrauliken så kan det vara luft i systemet, kan var det som gör att awd inte fungerar.


Jo det kan det ju vara. Luftar man på samma sätt som man gör med styrservon eller sitter det luftnipplar någonstans?

Glömde nämna att fyrhjulsdriftslampan tänds efter man kört ett tag, ibland efter 10 meter och ibland efter 500 meter så antar att det kan vara någon givare/sensor som är paj.



[Edited on 2017-4-30 by J.Norlander]

Chicko - 2017-4-30 kl 12:44

Nu var det ett tag sedan jag meckade Q4:a men har för mig att styrvinkelsensorn inte har något med hydraliken att göra. Det är en elektronisk kontakt som sitter på rattstången nästan vid golvet. Även Super har den och den är ju bara framhjulsdriven dvs ingen hydralik. Styrvinkelsensorn ger signal till huvudenheten som styr stötdämparna.
Vanligaste felet när 4-hjulsdriftlampan tänds är mycket riktigt ett läckage i hydrliken eller en ABS sensor som inte funkar som den ska.

Titta efter läckage och gör rent i alla kontakterna till ABS givarna.

Lycka till! MVH

J.Norlander - 2017-5-1 kl 08:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Norre  
Det är en av dom ballaste alforna som gjorts :)

Men den är fortfarande för hög :bondage:



[Ändrad 2017-4-30 av Norre]


Och din bil fungerade bra på farthindrena i Helsingborg igår? :headbang:

Norre - 2017-5-1 kl 16:43

haha, det funkade ju skitbra :) fastnade ju bara liite :dunce:

J.Norlander - 2017-5-2 kl 08:26

Quote: Ursprugligen inlagt av Chicko  
Nu var det ett tag sedan jag meckade Q4:a men har för mig att styrvinkelsensorn inte har något med hydraliken att göra. Det är en elektronisk kontakt som sitter på rattstången nästan vid golvet. Även Super har den och den är ju bara framhjulsdriven dvs ingen hydralik. Styrvinkelsensorn ger signal till huvudenheten som styr stötdämparna.
Vanligaste felet när 4-hjulsdriftlampan tänds är mycket riktigt ett läckage i hydrliken eller en ABS sensor som inte funkar som den ska.

Titta efter läckage och gör rent i alla kontakterna till ABS givarna.

Lycka till! MVH


Ja, de flesta bilar har ju en styrvinkelsensor på styrväxeln, vet att jag har bytt på någon "vanlig" bil..

Har problem med att läsa ut felkoder med gratisprogrammen, får köpa ett ordentligt :embaressed:


g84 - 2017-5-2 kl 08:55

Detta gratisprogram fungerar på Q4.
Det jobbiga är att hitta alla diagnoskablar som är utspridda lite här och där i bilen. Ska man få ut samtliga felkoder behöver man en gammal Marellitester med en mängd olika moduler och vissa moduler är specifika för Q4 och nästan omöjliga att få tag i. Bla finns en modul för att lufta awd systemet, lär öppna en liten ventil i "klockan" som sitter i höger bakskärm.

http://alfaromeo164register.com/diagnostics/index.php

[Ändrad 2017-5-2 av g84]

J.Norlander - 2017-5-2 kl 20:43

Quote: Ursprugligen inlagt av g84  
Detta gratisprogram fungerar på Q4.
Det jobbiga är att hitta alla diagnoskablar som är utspridda lite här och där i bilen. Ska man få ut samtliga felkoder behöver man en gammal Marellitester med en mängd olika moduler och vissa moduler är specifika för Q4 och nästan omöjliga att få tag i. Bla finns en modul för att lufta awd systemet, lär öppna en liten ventil i "klockan" som sitter i höger bakskärm.

http://alfaromeo164register.com/diagnostics/index.php

[Ändrad 2017-5-2 av g84]


Har använt detta innan för att släcka t.ex. airbaglampan men jag får det inte att fungera denna gången, får göra ett nytt försök antar jag ;)

Tack för informationen, apropå ventilen i "klockan" som sitter höger bak, det kommer ett pysande ljud därifrån när bilen har stängts av, kan det vara läckage i ventilen då?


J.Norlander - 2017-5-6 kl 10:48

Tankmätaren har levt sitt egna liv ända sedan jag tog ner bränsletanken och bytte de rostiga bromsrören. Mätaren har fungerat bra ända tills det har varit lite bensin i tanken (mindre än tio liter) men då "stannar" den på en kvarts tank.

IMG_20170506_093755.jpg - 1.2MB

Trodde först att felet berodde på att själva "kretskortet" var bränt/ärgat sista biten, rengjorde och satte tillbaka men var samma problem.

IMG_20170506_094743.jpg - 1.3MB

Såg sedan att själva flottörstaget var böjt, så böjde tillbaka den i 90 grader och nu verkar det fungera :P Nivån är väl inte helt hundra, men nu lyser i alla fall reservlampan när det är dags att tanka.

IMG_20170506_104629.jpg - 1.3MB

J.Norlander - 2017-8-27 kl 22:05

Inte blivit mycket gjort under sommaren eftersom bilen började gå dåligt på tomgång och upptäckte att kamremmen var väldigt slapp och troligtvis har kuggat. Den hydrauliska spännaren verkar ha gjort sitt så behöver få tag i en ny sådan :(

Vet att jag hittade en utomlands för ca 4-5tusen men hittar inte sidan igen, är det någon som har koll?

Maffia Alfisti - 2017-8-28 kl 06:37

Denna?

https://alfissimo.com/belts-pulleys/415-timing-belt-hydrauli...

J.Norlander - 2017-8-28 kl 08:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Denna?

https://alfissimo.com/belts-pulleys/415-timing-belt-hydrauli...


Ja det var den jag menade, var "billigare" än vad jag trodde så får beställa en sådan ikväll :D

g84 - 2017-8-28 kl 10:01

Varför gå över ån efter vatten. Samma sitter på bla Ferrari 360,
den som sitter höger är samma. Går att köpa här till bra pris frå England.

http://www.superformance.co.uk/360/eg.html

J.Norlander - 2017-8-28 kl 10:47

Quote: Ursprugligen inlagt av g84  
Varför gå över ån efter vatten. Samma sitter på bla Ferrari 360,
den som sitter höger är samma. Går att köpa här till bra pris frå England.

http://www.superformance.co.uk/360/eg.html


Satan så suveränt, visste att det var samma men att de var billigare visste jag inte. Tack :kiss:

Det är alltså "right hand" jag ska köpa?

[Edited on 2017-8-28 by J.Norlander]

Maffia Alfisti - 2017-8-28 kl 15:19

Quote: Ursprugligen inlagt av g84  
Varför gå över ån efter vatten. Samma sitter på bla Ferrari 360,
den som sitter höger är samma. Går att köpa här till bra pris frå England.

http://www.superformance.co.uk/360/eg.html


:thumbsup:

Byter kamrem igen

J.Norlander - 2020-5-17 kl 21:24

Var nästan tre år sedan jag uppdaterade men inte hänt mycket sedan dess..

Tog tag i allt idag

20200517_211602.jpg - 5.7MB

Misstänker att den främre kammen på bakre toppen har kuggat, fick inte låsverktyget att passa utan att vrida tillbaka kamaxeln två kugg. Enligt Autodata ska det finnas markeringar klockan tre respektive klockan nio, men hittar inte dessa men det finns även markeringar i bakkant av kamaxlarna som ska överensstämma med topplockets kant, dessa stämmer nu :P

AD.jpg - 267kB

Fick tag i en ny kamremsspännare också :yes:



20200517_211732.jpg - 4.8MB

FredrikAssarsson - 2020-5-19 kl 20:30

Inga kammar jag har har märkningar i framkant, bara i bakkant. Kanske finns någon modell som har både och men lita på kamlåsen och strecken i bakkant så blir det bra.

bravo - 2020-5-20 kl 19:26

har du spännarverktyge med vikten för rätt förspänning på remmen så spännaren kommer jobba rätt. om inte så får du skaffa det. blir ej bra annars med stor risk för ras. ett tips bara.

J.Norlander - 2020-5-23 kl 14:28

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Inga kammar jag har har märkningar i framkant, bara i bakkant. Kanske finns någon modell som har både och men lita på kamlåsen och strecken i bakkant så blir det bra.


Verkar så, men kamlåsen passar så det ska förhoppningsvis fungera :embaressed:

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
har du spännarverktyge med vikten för rätt förspänning på remmen så spännaren kommer jobba rätt. om inte så får du skaffa det. blir ej bra annars med stor risk för ras. ett tips bara.


Nej, har inte det och letat via originalnummer var man kan köpa det men inte funnit något. Numret är 1.820.273.000 .

Är nog fjärde gången som kamremmen byts på den här motorn och anledningen till att remmen kuggade nu var att den hydrauliska spännaren har gett upp (antar jag). Alltid en fördel med rätt verktyg men finns det inte så finns det inte :D

bravo - 2020-5-23 kl 18:45

ska kolla vad det är för nr på mitt verktyg, har det, kan fota prylarna. det finns två adaptrar man använder. en till kamremen och en till fläktremmen.