AlfaPower

Köp råd fiat marea 1.8

InFlamesV6 - 2017-3-13 kl 18:19

Tänkte kolla här och se vad ni vet om denna bil.
Är då en 98as fiat marea med 1.8l motor.
Undrar då självklart vad man ska kolla efter
och vad man ska se upp med.

Tack på förhand för eran visdom :)

Chramon - 2017-3-13 kl 18:49

http://sfk.ibk.se/forum/forum.php
Ställ frågan här också? :D Där finns kanske mer erfarehet av marean.
Vart tog alfan din vägen? Alfa-räddarna i Umeå? :cool:

InFlamesV6 - 2017-3-13 kl 20:05

Alfan for till östersund har jag för mig, men lämnades i umeå idag mitt på dan

Alfadriver - 2017-3-13 kl 21:01

Jag har en Bravo 1,8.
Marea är i princip samma bil som en Bravo serie1. Från B-stolarna och framåt är de precis samma bil.
Alfa 156 är också byggd på Bravo plattan, så det finns mycket man känner igen undertill. Bl.a. var det brukar rosta.

Kolla efter rost i golv, innanför trösklarna, bakre hjulhus och under baksätet mot hjulhusen.

Bakvagnen är av en enklare typ än på 156. Framvagnen må se ut som 156, men det skiljer en del där.

1,8 liters maskinen är, i princip samma motor som 156 ts, fast utan bett. Men med samma brister. Tycker man att motorn är trist bör det gå att plocka styrbox, grenrör och främre rör från Barchetta 1,8 och gå från 113 trötta kusar till 130. Det är de enda skillnader jag hittat.

BennySteen - 2017-3-13 kl 23:00

jag köpte en marea 2.0 som jag tog motorn från. det är en 5 cylindrig 20v ger 155kh. samma motor som fiat cupe.

matsud - 2017-3-13 kl 23:02

Vet inte varför Marean jämförs med 156:an? Det är snarare en Alfa 145/146 när det kommer till chassi komponenter. Vissa saker passar rakt av, har sänksats från 146ti på min brava 1,6 tex. Fjäderben fram passar rakt av, länkarmar fram ser lika ut också. Bakre länkarmar samma sak.

På tal om bakre länkarmarna så är dom ledade med kullager, brukar ta slut. Har bytt båda på min Brava. Läste på om detta här på forumet, är samma på A 155 också. Är länkarmslagringarna riktigt dåliga ser man det på bakdäckens vinklar. Annars tycker jag det är vettiga och robusta konstruktioner i chassi.

Värt att kolla, och saker som är dyra att införskaffa är Generator, ac-kompressor och styrväxel, jag menar att det börjar bli gamla bilar så såna saker dyker säkert upp.
Styrväxel kan bli glapp i bussningarna. Man känner det bäst genom att öppna huven, dyka ner och greppa tag i styrstaget och dra det upp och neråt. Hör man ngt oljud så är risken stor att det är dags för byte, man kan även höra samma ljud fast mer frekvent när man åker på en dålig grusvägg. Både min bruks och reservdelsbil lider av detta fenomen.

Generator och ac-kompressor får man lyssna på helt enkelt, generator är svår att renovera pga den tunnväggiga aluminiumen. Dom brukar spricka i godset. När det gäller oväsen så kan spännhjulet till multiremmen föra ett jäkla liv också. Dessa bilar brukar vara eftersatta när det gäller service och skötsel tyvärr. Men det är inget nytt när det gäller våra Italienare:(

På mina bilar har det rostat i trösklarna framför bakhjulen. Det rostar innifrån då det bara är galvat på utsidan:kulspruta:
En annan akilleshäl är golvet i bagageutrymmet, längst med hjulhusen. Där rostar alla bilar med Tipoplattan. Har inte sett ngn äldreTipoplatta som varit helt rostfri just där.

Sen kan man kolla rost i infästningen för framvagnen. Har sett några "bra att veta" på några besprotokoll på bilar jag tittat på.

Kanske mycket att hålla reda på, men överlag tycker jag att bilarna funkar bra och går billigt. Har bara kört 1,6orna men tycker dom är trevliga. Man får ju tok-varva så det händer lite:revs:

Rikard Vedin - 2017-3-14 kl 16:36

Har haft Stilo med samma 133 hästars snurra som Barchettan... Inte lönt att bygga om en Marea. De har dåligt bottendrag men gillar inte att varva heler :cool: enda bra är bränsleförbrukningen som är låg men den är väl inte speciellt hög i en vanlig 1.8 heller...
Tror Marea kan vara en rätt schysst slängbil fast kamremsbytet är ju samma som på Alfa TS dvs dyrt och alldeles för ofta återkommande. Har Marea 1.8 kamtidsvariator??? Stilon hade iaf det och den kan oxå skramla och leva f-n, dyrt...
En annan fördel med Marea är att förutom HGT:n så har den modellen knappast lockat unga gasglada köpare, därför är nog de få som finns kvar rätt välskötta...?

matsud - 2017-3-14 kl 17:46

1,6 och 1,8 har ingen balansaxelrem så det är inga krångligheter. Man kan lugnt köra 8000 mil påstår jag. Frågade en erfaren Fiatmekare som jobbat på auktoriserad firma och han tyckte det samma. Han skulle ha 3000 för ett byte av rem och rullar. Då skulle jag stå för delar. Är väl inte så dyrt??? Gjorde visserligen jobbet själv i slutänden. Tog 3 timmar, inga konstigheter alls när jag väl hade verktygen. Slitdelar är väldigt billigt i tyskland dessutom.

hzon - 2017-3-14 kl 21:24

Mycket motorsnack här...
Här kommer lite till :D
1.6an är klart att föredra före 1.8an
Mera karaktär och varvvillighet jämfört med den platta och jämntrötta 1.8an

mikoto - 2017-3-15 kl 00:32

De här är ju coola bilar! Marean är tuff men inte riktigt lika ball till utseendet som den trevliga Fiat Brava. Men med fördelen att den superintressanta 5 cylinder motorn finns till den! Den låter ju riktigt trevligt av det jag hört.

Det tråkiga är ju att man måste leta ganska hårt för att hitta en verkar det som. Det går ju 6 Alfa 156 för varje Marea på blocket och då har ingen av Marea bilarna 5 cyl motorn medan 25 av alforna har roliga motorer.

Det känns även som om många av Fiat bilarna oftast levt ett hårt och tråkigt liv där de köpts för att de är billiga och sedan inte har kostats på det underhåll de behöver för att det inte är ekonomiskt och ägarna inte har en så positiv relation till bilen som den förtjänar.

BennySteen - 2017-3-15 kl 08:38

Här kan läsa lite om 20v motorn när jag plockade den ur en marera.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32699&goto=searc...

InFlamesV6 - 2017-3-22 kl 19:00

blev en volvo :/

om nån letar en marea som verkar fräsh så ska det finnas en i västerbotten
som faktiskt ser bra ut.

[Ändrad 2017-3-22 av InFlamesV6]

mikoto - 2017-3-22 kl 21:14

Buu! Bättre lycka nästa gång :-) Är det 1,8 i västerbotten bilen?

InFlamesV6 - 2017-3-27 kl 22:53

Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto  
Buu! Bättre lycka nästa gång :-) Är det 1,8 i västerbotten bilen?

jo det va den, såg att den va borta häromdan