AlfaPower

Arne, berättelsen om en oäkting

 Pages:  1    3

Grifo - 2017-3-28 kl 11:24

Arne är en Alfa Romeo Arna, en modell som redan när den
presenterades behandlades som paria, ingen tyckte att det
var en bil som skulle bära Alfas emblem och i Klöverbladet
skrevs insändare om att modellen inte skulle släppas in på
klubbens träffar.

Arna är, kort sagt, en Nissan Cherry med AlfaSudens motor,
växellåda, framvagn och styrning.


17630069_10212846837435216_7303230454192967281_n.jpg - 68kB

Grifo - 2017-3-28 kl 11:35

Arne köptes mest som en kul grej efter att en kompis länkat en
annons på på Subito.it - Italiens motsvarighet till Blocket.

Bilen har rullat i trakten runt Taranto hela sitt liv, långt nere i
stövelns hålfot. Skicket är välanvänt, diverse småbucklor och
med en klädsel som solen gjort sitt bästa för att förstöra.

17523675_10212846867515968_1637022150809726452_n.jpg - 78kB

Grifo - 2017-3-28 kl 11:46

Efter täta kontakter med min vän Roberto i San Remo, såg han
till att låsa affären och ordna med bankuppgifter till säljaren.
Utan hans behjälplighet och kunskaper i språk/byråkrati så hade
det blivit svårt att genomföra köpet.

Jag skickade pengarna, ringde en speditör och bokade transport,
sedan var det bara att vänta.
Efter bara några dagar fick jag telefon från speditören, som lät
meddela att Arne nu befann sig på en lastbil med destination
Örebro och förväntades anlända dit dagen efter.

En kall söndagkväll kl 22 rullade motortransporten in på ett
ödsligt industriområde i Örebros södra del, som väl var mötte en
bilhandlare upp som också skulle få bilar levererade från Italien.

Arne vägrade starta och det hela kändes som en mycket dålig
idé från början till slut, fantasier om kamremsras eller andra
hemskheter for genom skallen men efter en stund stod Arne på
bilsläpet och fortsatte sin resa mot Avesta.

17553427_10212846842595345_7452332749138582307_n.jpg - 66kB

FredrikAssarsson - 2017-3-28 kl 12:31

Åh herregud...... :kiss: en Arna?

En ytterligheternas bilpark du har!

Chramon - 2017-3-28 kl 12:43

Kul med lite udda varianter. Den har inte alfans bakaxel också?
Jag tänkte om den har alfans suveräna väghållning...:cool:

Johan Näsström - 2017-3-28 kl 13:13

Jag har ofta känt det som att Alfa 33 är det närmaste man kan komma att INTE ha en Alfa.
Men det är naturligtvis Arnan...

Underbart projekt, lycka till!

mikoto - 2017-3-28 kl 19:03

Kul!En hemskt bespottad modell, ser fram emot mekarloggar och bilder :-)

Hajen - 2017-3-28 kl 19:13

Ska blisuperkul att följa! Vidgar boxerbegreppet för mig som bara tänker på sudar och 33or!

2maz - 2017-3-28 kl 21:01

Äntligen!

JanneHagnell - 2017-3-28 kl 21:50

Haha! Minns hur hatad Arnan var på 80-talet. Men som för så många andra bespottade modeller så har åren en förmåga att skänka dem ett rosa skimmer. Och hur man än vänder och vrider på det är Arnan en del av Alfas historia.

Arne är nu på plats i sitt nya hem.

Grifo - 2017-3-28 kl 21:57

Tack för glada tillrop !!

Arne fick finna sig i att husera i dotterns källargarage i några
veckor, mest för att slippa stå utomhus i snöslasket.
Några fruktlösa startförsök genomfördes i samband med att bilen
garagerades men inte ett livstecken, trots att säljaren hävdat
att bilen körts samma vecka som den avhämtades.

Vid upphämtningen hos dottern i söndags tog bilskrället oväntat
revansch, startade omedelbart och kunde köras upp på släpet.

Transportstyrelsen beviljade min ansökan om ursprungskontroll
snabbt och nu blir det registreringsbesiktning nästa vecka.

För den intresserade bör nämnas att man vid köp av bil i Italien
måste se till att få med registreringsbeviset till bilen, samt ett
kvitto där det framgår vem som sålt bilen och vem som köpt.
På transportstyrelsens hemsida står information att finna om
hur registreringsbevisen i respektive länder skall se ut för att
passera ansökan om ursprungskontroll - vissa länder har flera
delar av registreringsbeviset och en tumregel är att samtliga
delar måste finnas med för att få en ansökan godkänd.
Om det saknas en eller flera delar så har man ett jätteproblem
för myndigheten är iskall till alla former av förklaringar och
begäran om undantag från detta.



17554166_10212846836235186_5598789532250322261_n.jpg - 132kB

Grifo - 2017-3-28 kl 22:02

En imponerade förarmiljö, nålen till hastighetsmätaren kan
eventuellt ha krökts efter någon duell på Autostradan.

17457458_10212846837795225_5167731228476938373_n.jpg - 75kB

FredrikAssarsson - 2017-3-29 kl 05:30

Underbart överambitiöst att hastighetsnålen har krökts! :P

blompa - 2017-3-29 kl 08:07

Snygg hastighetsmätarnål :steering:

vänta... ingen varvräknare?

Bra tips om ursprungskontroll också.

[Ändrad 2017-3-29 av blompa]

JanneHagnell - 2017-3-29 kl 08:13

Precis, en Alfa utan varvräknare!!:oO
Men även Suden fanns ju faktiskt utan, dock såldes den modellen (Normale) mig veterligen inte i Sverige.

Grifo - 2017-3-29 kl 12:15

Här känner Boxerfolket igen sig, en eldig 1,2:a som blivit
styvmoderligt behandlad med service och puts.
I helgen blir det byte av oljor/stift/filter inför drabbningen med SBP

På frågan om bilen har Sudens bakvagn är svaret nej, det verkar
vara Nissan fullt ut med länkarmssystem liknande BMW.
Å andra sidan minns jag från min förra Arna att den låg mycket
bra på vägen.

17523368_10212846838115233_2676112295431527174_n.jpg - 92kB

Finnland - 2017-3-29 kl 13:57


:bananana:

dhladohc - 2017-3-29 kl 19:26

Oerhört cool liten bil. Är nog bland det mest udda man kan äga.
Ser fram emot denna tråd.

JanneHagnell - 2017-3-29 kl 22:24

Kombon av Alfa och Nissan verkar ha gett upphov till TVÅ motorrumsväggar! :oO
Hur många kan fö prata om inte bara sin Arna utan tom sin FÖRRA Arna??:thumbsup:

Hajen - 2017-3-29 kl 22:35

Ja, det där med motorrumsväggarna tyckte jag också var intressant! Blir det två "badkar" att samla höstlöv i? Och sen rostlaga i 30 år senare. Eller kanske att det bakersta inte har nåt golv?

Grifo - 2017-3-29 kl 22:35

Uppmuntrande film Finnland :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Det går rejält fort och väghållningen är det inget fel på heller !

Grifo - 2017-3-29 kl 22:40

Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
Kombon av Alfa och Nissan verkar ha gett upphov till TVÅ motorrumsväggar! :oO
Hur många kan fö prata om inte bara sin Arna utan tom sin FÖRRA Arna??:thumbsup:


Bild på min förra Arna som var i riktigt fint originalskick,
för fin för att vardagsbrukas - försvann till Helsingfors.

307144_2429332462175_1340962843_n.jpg - 131kB

Micke G - 2017-3-30 kl 06:37

En Arna på ett banmöte skulle vara tufft.
Tänk att få rejsa ikapp med Sune med en sådan. :clap:

Jonka Olofsson - 2017-3-30 kl 07:54

Underbart fulcool!

Chramon - 2017-3-30 kl 09:13

Släng in en 1,7:a i den och gör en "sleeper" och kör ifrån alla andra... :cool:

Georg - 2017-3-30 kl 15:45

Jag säger inget. Men kommer du med den till Östgötatouring så får det bli en glass i år....

Grifo - 2017-3-31 kl 08:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Jag säger inget. Men kommer du med den till Östgötatouring så får det bli en glass i år....


:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Jag kan tänka mig att den något högfärdige Hr B vägrar att
placera sin ändalykt i den bilen och därmed spricker det förslaget.
Men i år är det väl min tur att bjuda på glass vid kanalen ? ;)

Grifo - 2017-4-2 kl 14:43

Idag har det gjorts service - tändstift, luftfilter, oljefilter & olja.
Som synes var det ett tag sedan, det gamla oljefiltret hade t.o.m
blivit rostigt:oO

Samtliga bränsleslangar fick också bytas pga torrsprickor, det
igensatta bränslefiltret av ampulltyp ersattes också.

Med erfarenhet av sporadiskt servade motorer valdes Biltemas
10/40 low-smoke mineralolja. Deras oljor tillverkas av Statoil
och håller god kvalitet.

En genomgång av alla åtkomliga kontaktstycken gjordes också,
sprayat med kontaktspray.

17629710_10212891765518390_4799973629197143950_n.jpg - 71kB

Grifo - 2017-4-2 kl 14:47

Den "dubbla" brandväggen på Arna - mellanrummet är öppet.

984005_10212891765158381_1452253909339517259_n.jpg - 78kB

Johan Näsström - 2017-4-2 kl 14:51

Ser ju busenkelt ut att byta bälgarna till kuggstången, betydlig värre på 33an...

Grifo - 2017-4-2 kl 18:11

Bild på bakvagnen.

17757492_10212893457840697_8141986136143984988_n.jpg - 70kB

Grifo - 2017-4-2 kl 18:13

Kanske det mest slitna Alfaemblem jag sett... :lips:

17523706_10212893456840672_3643062782991504889_n.jpg - 51kB

GE - 2017-4-2 kl 18:22

Kul att man kan ställa till det lite ibland! Lycka till med skönheten! :thumbsup:

Grifo - 2017-4-3 kl 11:58

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
Kul att man kan ställa till det lite ibland! Lycka till med skönheten! :thumbsup:


Tackarrrr ! :beerchug:

Grifo - 2017-4-3 kl 12:06

Registreringsbesiktningen närmar sig....:(

Vid inspektion av bakre ljuddämparen (som var lite högljudd)
konstaterades snabbt att den var helslut.
Tidsbrist påkallar improvisation och efter en visit hos den lokale
skrothandlaren landades en frisk ljuddämpare - lite kapande och
svetsande senare (de gamla rördelarna återanvändes) så satt
allt på plats och det distinkta boxerljudet tillbaka.
Ljuddämparen var en VW-produkt, visserligen made in Italy men
vändes så att texten hamnade uppåt för säkerhets skull.

17757676_10212900254450608_8660971915510134896_n.jpg - 79kB17522610_10212900254050598_8860006106115681589_n.jpg - 56kB

Micke G - 2017-4-3 kl 14:23

Fantastiskt, det här borde generera kulturbidrag. :thumbsup:

Grifo - 2017-4-5 kl 12:14

Registreringsbesiktning idag...

Besiktningsmannen var genomtrevlig och intresserad, liksom
hans kollegor och de flesta andra i hallen - ändå blev det
underkänt. Fasta bälten i baksätet godkänns icke, trots att det
är bilens originalutrustning.

Nåväl, det kunde ha varit betydligt värre, bara att kavla upp
ärmarna. Tyvärr finns inga fästen för bältesrullar - befintliga
bälten är infästa i c-stolpe och golv.

Någon som känner till bilmodeller som har själva bältesrullen
infäst i c-stolpen ?

17807451_10212918785753879_2185140135255227539_o.jpg - 213kB

Gustav_Holmdahl - 2017-4-5 kl 12:18

Får du ha 2-punkts rullbälten? Då borde man väl kunna ta ett midjebälte och pilla dit på C-stolpen. Eller om man hittar en modell där man haft 2-p rullbälte.

Chramon - 2017-4-5 kl 13:23

Jag förstår kanske fel...:D
Men Fiat Uno har ju rullar som sitter monterade strax bakom hatthyllan.
Skulle det kunna fungera i ditt fall?

dhladohc - 2017-4-5 kl 17:21

Kan man regga bilen med endast en passagerare?

Å andra sidan kan det vara värt rätt mycket att kunna åka fler än två ibland.

sam_h - 2017-4-5 kl 17:30

Är väl rätt troligt att Cherryn såldes med rullbälten i europa, skulle börjat där.

Grifo - 2017-4-6 kl 07:11

Tack för vinklingar och förslag;

Att registrera den för endast en passagerare var min omedelbara
idé för att slippa krångla men då skulle det istället behövas en
mellanvägg så att inte baksätet används felaktigt.

Jovisst, Nissan Cherry hade säkert rullbälten och det finns några
bälten i Bildelsbasens utbud men 300:-/st + frakt för 30 år
gamla bälten som man inte med säkerhet vet att dom passar...

Fiat Uno kan ev vara en öppning men det jag tänkte på var en
variant där rullen sitter halvvägs upp på c-stolpen - det finns
sådana bälten på eBay UK.

I ren desperation luslästes instruktionsboken och till min glädje
upptäcktes bilder på rullbälten bak där rullmekanismen sitter på
"normal" plats. D.v.s innanför klädseln i bagageutrymmet.
Min bil är en 1,2 L - förmodligen den sniknaste av alla versioner
där man snålat in på så mycket som möjligt - även rullbälten.
Ska demontera bagageinredningen idag, förhoppningsvis finns
det färdiga fästpunkter att skruva fast rullarna i. :thumbsup:

Sådär ja....

Grifo - 2017-4-13 kl 15:56

Efter ett återbesök på den lokala bilskroten hittades en oväntat
fräsch Nissan Micra av motsvarande årsmodell som Arnan.
En halvtimmes skruvande och ett komplett set rullbälten av rätt
typ övergick i min ägo mot en hundralapp.

Efter marginellt moddande av plastpanelerna satt fungerande
rullbälten på plats och ett telefonsamtal till SBP bekräftade att
jag kunde komma och visa upp Arne idag.

Pga datastrul och/eller att det var "afton" för de flesta idag,
kunde inte registreringen genomföras när jag var där och i.o.m
att inget reg.nummer tilldelats, kunde inte kontrollbesiktning
göras. Nåväl, jag var ändå nöjd och styrde hemåt.

Efter en timme ringde SBP och meddelade att datan nu hoppat
igång och att Arne tilldelats reg.numret YFU 115 :thumbsup:

Genast bokades kontrollbesiktning "på hemmaplan" - skyltar
kommer i mitten på nästa vecka och bilen kan då köras lagligt
på egna hjul istället för att trailas.

Nu blir det några öl och en AW för att fira tilldragelsen - debut
på Wenngarn 1 maj utlovas :beerchug::beerchug::beerchug:

17800191_10212918514187090_442922579415146266_n.jpg - 78kB

Chramon - 2017-4-13 kl 20:34

Skönt att det löste sig med bältena.
Intressant procedur detta med "registrering". Gjorde nåt liknande för 2 år sedan då jag återuppväckte en Rex telespeed från 1950. Många papper, frågeställningar osv, men allt löste sig.

sam_h - 2017-4-13 kl 21:19

:beerchug:

Grifo - 2017-4-16 kl 12:00

Igår fick Arne maka på sig för engelsk dominans :oO

Hoppas nu att regskyltarna kommer på onsdag så att vi kan ut
och provköra lite.

Glad Påsk till er alla !!! :ritaliead:

17951475_10213051967963351_1618833624304505480_n.jpg - 151kB

Jonka Olofsson - 2017-4-16 kl 19:32

Oj, är det en Sport 380?

Micke G - 2017-4-16 kl 20:01

En personlig skylt med något käckt skulle sitta bra på den bilen. Kostar 620:- om året.

Grifo - 2017-4-17 kl 08:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Oj, är det en Sport 380?


Ja det stämmer, en kompis kom förbi med den, bilen är helt ny
och behövde köras in inför Gotland Ring-aktiviteter.
Svårt habegär, trots att han inte fick varva mer än 4000 under
inkörningsperioden :thumbsup:

Ken - 2017-4-17 kl 10:07

Spännade det här med inkörning. JAg råkar jobba med stora dieselmotorer som ska ha en sjuinihelvetes lång livslängd....Inkörning ? Nä, det finns inte på kartan!
Tror inte heller att tävlingsmotorer körs in mer än nån timme i provcell - sedan järnet!

Hur ser ni som hänger här på saken - vad ska ske under inkörningen ?:oO

Jonka Olofsson - 2017-4-17 kl 11:08

Kompressorladdad Toyota-V6 väl? Så jävla tuff!

Grifo - 2017-4-17 kl 12:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Spännade det här med inkörning. JAg råkar jobba med stora dieselmotorer som ska ha en sjuinihelvetes lång livslängd....Inkörning ? Nä, det finns inte på kartan!
Tror inte heller att tävlingsmotorer körs in mer än nån timme i provcell - sedan järnet!

Hur ser ni som hänger här på saken - vad ska ske under inkörningen ?:oO



Min, högst personliga, uppfattning är att man bör ägna de första
100 milen åt blandad körning i normaltempo.
Detta för att alla delar i motor/växellåda/slutväxel ska gnuggas
in mot varandra innan man belastar komponenterna fullt ut.
Lämpligen byts alla oljor efter denna period - sedan skulle jag
köra som jag vill.

Grifo - 2017-4-19 kl 17:37

Idag kom skyltarna :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

17951548_10213085847170310_8427872694650427477_n.jpg - 83kB

Grifo - 2017-4-19 kl 17:45

Den trasiga yttre drivaxeldamasken byttes idag, till er andra som
skruvar boxer-Alfor måste jag nog säga att det var en ytterst
behaglig operation - drivaxeln var loss på mindre än 10 minuter.

Vid inventering av damasklagret, hittades över 10 st till Alfetta,
tillika inre damask till Sud/33/Arna men ingen yttre - det skiljer
på storleken :angryfire:
En tur till BDS med tilltänkt beställning slutade med att en
damask till Ford Fiesta befanns ha samma mått och inhandlades
till det facila priset av 50:- då den var utgången ur lagerlisten.

I med nytt molybdenfett i knuten och dit med axeln i omvänd
ordning, total tidsåtgång i arbete ca 45 minuter :beerchug:

18010737_10213085848530344_6163608051095584940_n.jpg - 82kB

Litto - 2017-4-19 kl 18:14

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Spännade det här med inkörning. JAg råkar jobba med stora dieselmotorer som ska ha en sjuinihelvetes lång livslängd....Inkörning ? Nä, det finns inte på kartan!
Tror inte heller att tävlingsmotorer körs in mer än nån timme i provcell - sedan järnet!

Hur ser ni som hänger här på saken - vad ska ske under inkörningen ?:oO


Jag håller med, inkörning är nog lite överskattat. Jag har tävlat i superkart i många år och ibland blev det ju så att man fick byta delar, eller bygga ihop en helt ny motor i depån. Inte fanns det tid för inkörning då. Möjligen nåt varv eller två, typ 1-3 minuter, sen var det fullt spett som gällde. Det fungerade oftast utan problem och jag kan inte säga att en sån motor höll sämre än en som byggts i lugn och ro hemma i garaget och startats och varmkörts lite lugnt och fint.

Även när jag åkte Volvo i SSK-serien så fanns det inte tid att köra in motorn, nej, ut på banan och ge järnet! Däremot oljebyte efter kort tid för att få bort lite skräp från renovering och montering, det är nog bra!

Det viktigaste är att motorn är ihopsatt med rätt spel och annat, sen sköter oljan det som annars skulle vara problemet...

Litto - 2017-4-19 kl 18:14

Just det, kul tråd med väldigt udda bil!:beerchug:

Grifo - 2017-4-21 kl 08:30

Arne är nu kontrollbesiktigad också, ljusomkopplaren behagade
att haverera kvällen innan och genererade en 2:a pga bristande
funktion. Men i övrigt gick det galant och med sedvanlig samling
av nyfikna runt bilen.

Nu kan jag alltså åka lagligt till Wenngarn 1:a maj, vilket var det
primära målet.

18010410_10213085846730299_5008498354032128379_n.jpg - 119kB

Grifo - 2017-4-21 kl 08:33

Om någon ha en fungerande ljusomkopplare av rätt typ (bilden)
så är jag intresserad.
Det är en Alfa Romeo-komponent som även satt monterad i
AlfaSud Sprint, möjligen också sena Sud Normale.



Arna ljusomkopplare.jpg - 275kB

Grifo - 2017-4-21 kl 20:48

Ibland har man mer tur än otur :thumbsup:

Besiktningen grymtade lite om anliggande broms vänster fram
och för en gångs skull tänkte jag att det är lika bra att fixa det
på en gång. Bort med hjul och bromssadel, dammskyddet var
helt och en skvätt mirakelolja anbringades innanför.
Lätt motionering med rörtång modell större och kolven löpte åter
lätt. Tyvärr befanns bromsbeläggen vara i mediokert skick, både
utslitna och krackellerade, surt förstås.

En strimma hopp tändes då jag drog mig till minnes att jag har
två stora lådor med fabriksnya bromsbelägg till Alfa i källaren -
förvisso av okänd härkomst och med en historia av att en trist
skambjudare försökte få med dessa i en affär "som bonus".
Något som inte blev av - jag faller inte för "kompissnack" och nu
visade det sig klokt för den första förpackningen jag tog i var
korrekt till Arnan, med slitagevarnare och allt. :beerchug:

17991386_10213104312271926_7223777378408144395_o.jpg - 258kB

Micke G - 2017-4-21 kl 21:16

Skillnaden mellan att äga en 105 Alfa eller boxeralfa är att till boxern tillförs ett extra hobby moment, nämligen att leta delar.
:deal:
Men vad kan vara svårare i det hänseendet än att äga en ISO ??

[Ändrad 21-4-2017 av Micke G]

Grifo - 2017-4-22 kl 08:50

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Skillnaden mellan att äga en 105 Alfa eller boxeralfa är att till boxern tillförs ett extra hobby moment, nämligen att leta delar.
:deal:
Men vad kan vara svårare i det hänseendet än att äga en ISO ??

[Ändrad 21-4-2017 av Micke G]


Ja, jag börjar inse det nu - har hittills trott att det fortfarande
finns enorma mängder NOS boxerdelar liggande pga de stora
tillverkningsvolymerna men mycket har säkert blivit kastat under
åren, då knappt några bilar har överlevt.

Köpte en NOS ljusomkopplare på eBay.it igår för Eur 80 - gott så
men när totalsumman inkl frakt meddelades så blev det sämre.

Och här vill jag varna alla som handlar på Italienska eBay för det
är inte första gången DOM SVINEN KRYDDAR FRAKTKOSTNADEN
helt ogenerat. Eur 40 för att skicka en ljusomkopplare inom EU -
jag har mailat och protesterat men som vanligt inget svar.
Så gör er själva den tjänsten att efterfråga fraktkostnaden innan
ni trycker på "Compra Subito" - köper man flera prylar från en
och samma köpare som lägger dom dessutom frakt på frakt utan
att blinka, vilket är rent ut sagt ohederligt.
Enda chansen att hämnas är genom att ge dåligt omdöme men
det ger tyvärr inte pengarna tillbaka.

Wenngarn 2017

Grifo - 2017-5-1 kl 19:36

Arne bevistade Italienska Bildagen idag och nådde därmed det
mål som sattes upp vid inköpstillfället.
En god vän och hans son körde Arnan i sällskap med mig och
min dotter i Maseratin. Allt avlöpte väl och utan driftstopp.

Att påstå att det blev en bejublad entré vid slottet vore nog att
överdriva men en hel del nyfikna sneglade, mest i smyg, på den
udda fågeln.

Mot slutet av träffen ställdes motorhuven upp och genast blev
det folksamling, under myndigt överinseende av Konstapel Åke.

:ritaliead:

18194986_10213203748517770_9090672145002898716_n.jpg - 109kB

FredrikAssarsson - 2017-5-1 kl 21:03

Ovanligaste modellen på Wenngarn!

dhladohc - 2017-5-1 kl 21:52

Fantastisk.
Ett stycke misslyckad industrihistoria på hjul.

Kul att faktiskt se bilen i verkligheten.
Man vet aldrig när man får chansen att se en Arna i verkligheten nästa gång..

Grifo - 2017-5-2 kl 08:45

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Fantastisk.
Ett stycke misslyckad industrihistoria på hjul.

Kul att faktiskt se bilen i verkligheten.
Man vet aldrig när man får chansen att se en Arna i verkligheten nästa gång..



Ja man undrar ju hur mycket det experimentet kostat när Fiat
lade ner samarbetet mellan Alfa och Nissan :lips:
63.000 bilar skall ha tillverkats mellan 1984-87

Jag vet faktiskt inte ens om jag gillar bilen men det får framtiden
utvisa, nu ska den vardagsbrukas så mycket som möjligt för att
ge tillbaka lite av "investerat" kapital i form av skattebefrielse,
försäkringskostnad på 105:-/mån (helförsäkrad) och behagligt
låg bränsleförbrukning.

Den som känner en obetvinglig lust att bekanta sig med vagnen
är alltid välkommen på ett studiebesök :beerchug:

Grifo - 2017-5-18 kl 08:09

Arnan är nu sökbar hos Car Info som dessutom stoltserar med
nytagna bilder av vagnen, på väg ut från Wenngarn.

side-italienska-fordonstraffen-wenngarn-2017-1-365067.jpg - 375kB

JanneHagnell - 2017-6-18 kl 12:28

Underbart!:bananana:

Klassikerträffen på Wenngarn idag

Grifo - 2017-9-17 kl 17:20

Startade tidigt och var på plats runt kl 9 på morgonen - vis av
erfarenheter från tidigare träffar på Wenngarn som samlat köer
av episka mått om man inte varit ute i god tid (så och idag).

Nåväl, bortsett från två otrevliga funktionärer (den ene Alfista)
vilka båda ifrågasatte lämpligheten i att åka in på området i en
dylik vagn så avlöpte både färden och vistelsen till full belåtenhet.
Det kan tilläggas att nämnda funktionärer på intet sätt undgick
att informeras om sina tillkortakommanden i tjänsten :lips:

På hemvägen inträffade dock ett litet driftstopp - Arnes kupéfäkt
stannade plötsligt och motorn dog i samma ögonblick.
En stickande doft av bränt spred sig i vagnen, samtidigt som en
generös busshållplats erbjöd lämplig tillflykt på den smala vägen.
Jag försökte vrida tillbaka startnyckeln men den satt som berget,
tändningslåset hade brunnit och bilen var strömlös.
Efter en stunds grunnande kopplades en medhavd startkabel
mellan batteriet och tändspolen och Arne kunde puttas igång av
mina två medpassagerare.
Den fortsatta färden hem gick förträffligt, dock utan lysen eller
fungerande mätare och nu står han och skäms igen med nyckeln
kvar i ett ihopbrunnet tändningslås...

Någon som sitter på ett helt AlfaSud tändningslås ?

21557736_10214559618973684_3608631890873062236_n.jpg - 84kB12140729_10214559619133688_7279546159993770750_n.jpg - 105kB

dennis_h - 2017-9-17 kl 18:47

Episkt luftfilter, till och med burken till luftfilter har fått fyrklövern instansad.:afro:

Tänk om de hade gett utsidan av fordonet samma omvårdnad av designen.

Hoppas att det löser sig med tändlåset.

/Dennis

dhladohc - 2017-9-17 kl 19:28

Tråkigt med funktionärer som inte har koll på en sådan här klassiker. ;)
Har du så många bilar så du måste numrera dem för att hålla koll på dem och tillhörande nycklar? Arna - nr 42 :P

[Ändrad 2017-9-17 av dhladohc]

Grifo - 2017-9-18 kl 13:15

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Tråkigt med funktionärer som inte har koll på en sådan här klassiker. ;)
Har du så många bilar så du måste numrera dem för att hålla koll på dem och tillhörande nycklar? Arna - nr 42 :P

[Ändrad 2017-9-17 av dhladohc]


Haha, nej bilen har inte fått någon egen nyckelring ännu - nr 42
stod skrivet på vindrutan med vit markerpenna så det var nog
speditörens sätt att hålla ordning på klenoden.

Jag var uppe i 17 bilar i våras men sedan gjorde jag ett ryck och
sålde 4. Dock blev ångesten för stark och 3 nya inköptes så det
är 16 st. i dagsläget... :lips:

JanneHagnell - 2017-9-25 kl 10:49

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Tråkigt med funktionärer som inte har koll på en sådan här klassiker. ;)
Har du så många bilar så du måste numrera dem för att hålla koll på dem och tillhörande nycklar? Arna - nr 42 :P

[Ändrad 2017-9-17 av dhladohc]


Nu är jag redan på dåligt humör idag men när jag får höra om sådana funktionärer blir jag :furious3: alla dagar i veckan! Att vara funktionär är ett serviceuppdrag, inte en ursäkt att få leka småpåve utifrån sina personliga åsikter!:maz:

Tändningslås köpes

Grifo - 2017-9-25 kl 15:13

Enligt bild, samma på Sud och vissa Sprint.
Arnes tändningslås var totalt ihopbrunnet.

070 090 72 22

Gunnar


s-l1600.jpg - 245kB

NZORIKKO - 2017-9-25 kl 17:44

Vi har ju fortfarande kvar en del från reservdelslagret vi köpte i Karlstad men tyvärr finns det inte kvar något tändningslås.

Grifo - 2017-9-25 kl 18:09

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Vi har ju fortfarande kvar en del från reservdelslagret vi köpte i Karlstad men tyvärr finns det inte kvar något tändningslås.


Synd men tack för svar i alla fall :thumbsup:

matsud - 2017-9-25 kl 19:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
Enligt bild, samma på Sud och vissa Sprint.
Arnes tändningslås var totalt ihopbrunnet.

070 090 72 22

Gunnar


Ser precis ut som till Sprint -88. Satte nämligen dit ett sånt lås i min Sudsprint förra veckan. Min bil är en 84 så jag fick modifiera lite. Men det funkar bra. En annan variant är att byta tändplattan. Då blir utbudet större. Och man får behålla samma nycklar. Samma tändplatta används i andra italienare. Har sett att det är samma på vissa A75, A33 och ev Fiat Ritmo. Men det finns två varianter på tändplattorna kom jag fram till. För att vara säker så ska man nog gå på årsmodellen runt då din bil är tillverkad. Tänkte mest på om du hade ngt liggandes från ngn annan bil.

Grifo - 2017-9-25 kl 19:57


Ser precis ut som till Sprint -88. Satte nämligen dit ett sånt lås i min Sudsprint förra veckan. Min bil är en 84 så jag fick modifiera lite. Men det funkar bra. En annan variant är att byta tändplattan. Då blir utbudet större. Och man får behålla samma nycklar. Samma tändplatta används i andra italienare. Har sett att det är samma på vissa A75, A33 och ev Fiat Ritmo. Men det finns två varianter på tändplattorna kom jag fram till. För att vara säker så ska man nog gå på årsmodellen runt då din bil är tillverkad. Tänkte mest på om du hade ngt liggandes från ngn annan bil.[/rquote]


Tack för tipset. Nyckeln sitter som fastsvetsad i låset och hela
enheten stinker elbrand. Så ett nytt lås är ett måste.
Lyckligtvis verkar det kunna lösa sig genom Rickard Bergh.

matsud - 2017-9-25 kl 20:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  

Ser precis ut som till Sprint -88. Satte nämligen dit ett sånt lås i min Sudsprint förra veckan. Min bil är en 84 så jag fick modifiera lite. Men det funkar bra. En annan variant är att byta tändplattan. Då blir utbudet större. Och man får behålla samma nycklar. Samma tändplatta används i andra italienare. Har sett att det är samma på vissa A75, A33 och ev Fiat Ritmo. Men det finns två varianter på tändplattorna kom jag fram till. För att vara säker så ska man nog gå på årsmodellen runt då din bil är tillverkad. Tänkte mest på om du hade ngt liggandes från ngn annan bil.[/rquote]


Tack för tipset. Nyckeln sitter som fastsvetsad i låset och hela
enheten stinker elbrand. Så ett nytt lås är ett måste.
Lyckligtvis verkar det kunna lösa sig genom Rickard Bergh.


Oj jäklar! Var det så illa. Ska det göras, så ska det göras ordentligt;)


Arne kommer att få ett nytt hjärta....

Grifo - 2017-10-14 kl 19:50

Genom en reservdelsköpare kom det till min kännedom att hans
framlidne släkting hade kört en 33:a som nu fanns med i dödsboets
inventarielista.
På frågan om jag var intresserad av bilen svarade jag njae -
den hade stått still länge, var visuellt rostig och ägaren hade
dessutom avslutat sin karriär bakom ratten med en dikesvurpa
som resulterade i buliga dörrar på förarsidan.

Efter en stunds rundsnack bad jag om ett par bilder på vagnen,
vilket förändrade köpviljan dramatiskt - en snabbkoll i registret
bekräftade mina förhoppningar; en 1,7 med Webrar och 118 hk.
Inte någon modell som bjuds ut till försäljning särskilt ofta och
skicket gör att jag inte behöver belasta samvetet över att flytta
över maskineriet i Arnan. ToR Fredriksberg i eftermiddag och nu
är 33:an i hamn - skål på er ! :beerchug:

22448592_10214791491130343_128306452947816674_n.jpg - 37kB22448173_10214791487890262_6947559935546820752_n.jpg - 78kB22406511_10214791488890287_1514963259722040773_n.jpg - 50kB22405733_10214791491650356_805684419816889877_n.jpg - 87kB22405527_10214791491850361_6078449623958597907_n.jpg - 106kB

Micke G - 2017-10-14 kl 20:27

Bra fynd, Alltid bäst när man hittar en komplett bil att plocka ifrån..

GE - 2017-10-15 kl 11:51

En Arna QV, suveränt! :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2017-10-15 kl 12:25

Vad väger Arne? Det blir väl en tämligen bra effekt för vikten?

Grifo - 2017-10-15 kl 16:05

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Vad väger Arne? Det blir väl en tämligen bra effekt för vikten?


Drygt 900 kg med full tank och förare = 7,6 kg/hk.

JanneHagnell - 2017-10-15 kl 20:37

:headbang:

Norre - 2017-10-15 kl 22:35

Förutom bucklorna, är inte 33:an för fräsch för att demontera?

Grifo - 2017-10-15 kl 23:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Norre  
Förutom bucklorna, är inte 33:an för fräsch för att demontera?


Kanske är det så, intresserade får höra av sig isf men de
maskinella bitarna behåller jag.
Inredningen är faktiskt o ett mycket fint skick, inga hål eller
revor. Hela och fina dörrklädslar och den röda golvmattan är
också fräsch. Säljes till behövande.

dhladohc - 2017-10-16 kl 18:23

Om intresset är noll så kasta inte inredningen, Isåfall kommer jag upp och räddar den.

Förövrigt är det alltid kul när folk trimmar och kostar på bilar som inte brukar förknippas med trimning. :thumbsup:

Grifo - 2017-10-18 kl 19:27

Slängde i ett batteri i 33:an och tänkte kolla om den hade
kompression i motorn, efter att ha dragit ut choken startade
Arnes hjärtdonator med ett vrål - bakre delen av avgassystemet
saknades på bilen.
Nåja, gott ljud i motorn som fick stå och gå i 10 minuter -
allt lät bra och fin gasrespons noterades.
Fast det vore samtidigt kul att testa växellådans skick när man
ändå var igång så det blev en liten provtur i höstsolen också.

Även lådan var i bra skick så bilen hissades upp och hela
klabbet monterades ur. Tunga prylar konstaterar jag.

22519250_10214824007303227_393323644103677423_n.jpg - 71kB22539943_10214824004983169_6124508862130721003_n.jpg - 87kB

gonggong - 2017-10-18 kl 20:08

:bananana::beerchug::rockon::smash::headbang:
Mvh Filip

Micke G - 2017-10-18 kl 20:58

109 kilo för 8 ventillaren, inklusive real steel gjutjärnsblock.

Grifo - 2017-10-19 kl 12:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
109 kilo för 8 ventillaren, inklusive real steel gjutjärnsblock.


Det är ju ungefär vad en Nordmotor väger :lips:

Micke G - 2017-10-19 kl 14:35

Kompaktare maskin, kortare vevaxel, kamaxlar :thumbsup:

Lika gott att köra igång med motorn.

Grifo - 2017-10-24 kl 15:04

Nu är det ca 30 år sedan jag mekade Sud/33 senast så en viss
grad av ringrost gör sig påmind.

Hursomhelst; Motorn gick riktigt bra men jag har ändå bestämt
mig för att göra en rejäl genomgång på den och byta ut det som
är slitet samt fräscha upp den okulärt på bästa sätt.

Det är rätt mycket kringutrustning - slangar, stag, sladdar etc
som måste bort för att frilägga själva motorn.
Generöst fotande samt uppmärkning av de prylar som plockats
bort har visat sig vara ett vinnande koncept vid renoveringarna
av mina Iso´s och man blir heller inte yngre så detta är numera
ett måste för att få ihop skrotet igen när den dagen kommer.



22552460_10214824004743163_5075047987293500119_n.jpg - 90kB22730582_10214870393782860_5252234681980154870_n.jpg - 83kB22815436_10214870390462777_4329012959536110601_n.jpg - 82kB22814494_10214870389462752_4424608328401973506_n.jpg - 76kB

Grifo - 2017-10-26 kl 11:55

De genomskitiga delarna från donatormotorn har nu börjat få
lite fason efter avfettningsbad och (i vissa fall) glasblästring.

En fundering är hur blocket ska kunna göras metallrent utan att
behöva blästras ?
Motorblock och förgasare är detaljer som inte bör blästras pga
risken att glas eller sand kryper ut och blir till rena slipmedlet.

Har funderat på att sodablästra blocket men det tar väl inte bort
rosten ?

22728869_10214884263929605_4772329607141108320_n.jpg - 153kB22851791_10214884264209612_8437096789978580154_n.jpg - 123kB22730446_10214884265609647_2229786391893336498_n.jpg - 64kB

Guson - 2017-10-26 kl 16:13

Kolsyreblästring lämnar inget farligt slipmedel efter sig men den bortslagna rosten kommer man ju aldrig ifrån.

Guson

bjorn55 - 2017-10-26 kl 16:31

Jo, visst är det bra mycket trevligare att plocka med rena delar :thumbsup:

Jag har sodablästrat en del och tycker det fungerar kanon främst för rengörning av Al-delar och förzinkade/kromade detaljer, mycket skonsamt. Tunnare färglager går också bra men är tveksam till hel kaross.. Har i.o.f.s bara använt en mindre spruta, men har gott om tryckluft:cool:

Jag tror nog det funkar hyfsat på motorblock, du har väl inte gravrost, för då går det absolut inte!
Skulle därefter fortsätta med roterande stålborste alt. "grovrengörare" modell mindre roloc kvickrondell, mina absoluta favoriter (från Swedol, se upp för Biltemas..), slutligen tvätta med avfettning och sist högtryckstvätt.

That's my :2cents:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/t...

http://www.swedol.se/kvickrondeller-med-rolocfaste.html


Flodabo - 2017-10-27 kl 19:58

Varför inte använda Strip All? Blir inga flagor och lätt att få rent efteråt! :oO

http://www.strip-all.com/se/

Grifo - 2017-11-15 kl 10:44

Nu är vinterkvällarna räddade :thumbsup:

Original verkstadshandbok till ARNA anlände med DHL igår.

23517621_10215043440708925_1850611454964549119_n.jpg - 134kB

bravo - 2017-11-17 kl 19:14

nice :) håller på att gå igeom prylarna mellan varven när jag inte är ute på jobb :)

Rikard L - 2017-11-17 kl 23:16

Får man fråga hur det går med Thesisen :) Kommit på vad som är fel?
 Pages:  1    3