AlfaPower

156TS Selespeed Umemaffian

NZORIKKO - 2017-4-7 kl 15:02

Jag råkade lägga ett bud på Tradera på en känd 156:a.

DSC_0001.JPG - 3.1MB

Chramon - 2017-4-7 kl 17:51

Den såg ju väldigt fin ut, eller ännu ett "rädda-projekt"? 😊

BennySteen - 2017-4-7 kl 18:38

kul, känd från vem ?

NZORIKKO - 2017-4-7 kl 23:29

Vi har gjort en mindre insats på den tidigare. Det var min grannes under 4-5 år. Han sålde den för 12 tkr har jag för mig. Den som köpte den försökte sälja den för 40 tkr. Han jag köpte den av hade betalat 25 tkr i september. Det betalade inte jag.
Ett stort fel på den - airbaglampan lyser. En sak som kan bli fel - kamremmen byttes för bara 2000 mil men tyvärr 8 år sedan.

[Ändrad 2017-4-7 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2017-4-7 kl 23:39

Vad är det för typ av vätska till Selespeed-systemet?

BennySteen - 2017-4-8 kl 08:56

Vi felsökte väl fram vilken givare det var fel på i airbagsystemet redan för flera år sedan? tror det var sidogivaren på förarsidan. Har ingen fixat det sedan dess ?

NZORIKKO - 2017-4-8 kl 09:18

Den har klarat besiktningen i höstas men enligt förra ägaren tändes airbaglampan när han körde i ett gupp första gången :-P.

NZORIKKO - 2017-4-8 kl 09:27

Nu börjar det ordna upp sig med bilbeståndet, min 13 Alfa tror jag det blir.

_20170408_101330.JPG - 239kB

Jonka Olofsson - 2017-4-8 kl 14:50

Tror det är Tutela CS Speed till selespeed-lådan

NZORIKKO - 2017-4-8 kl 20:06

Vad är intervallen för byte eller vad man nu ska göra för underhåll?

Jonka Olofsson - 2017-4-8 kl 23:32

Vad jag vet är det bara att man nån gång i veckan kollar nivån i behållaren. Starta tändningen och låt den va på, öppna huven och skruva av korken på vätskebehållaren, torka av Stickan, ner med locket på gängorna men fortsätt snurra två varv moturs. Lyft upp locket igen och då har du en bra indikation på nivån. Låter som en udda procedur men en väldigt bra alfaverkstad tipsade om att göra så.

En bra grej för att kolla att systemet håller trycket är att öppna förardörren så pumpen "prime'ar" systemet, på med tändningen och börja växla runt lite upp och ner. Börjar den pumpa igen efter bara typ två växlingar kan det indikera att systemet inte håller trycket. Min klarade runt 8-10 växlingar innan pumpen kickade igång igen.

NZORIKKO - 2017-4-18 kl 20:34

Ikväll kopplade jag in Multiecuscan för att kolla vad det är som gör att airbaglampan lyser. Det visade sig vara höger stols airbag, jag nollade felkoden och den har inte kommit tillbaks efter några starter. Kablaget under stolen ser inte roligt ut. När vi hade in den för några år sen i mitt garage och diagnosticerade bilen var det vänster stol som felkodade. Så småningom kommer jag hitta var felet sitter.

NZORIKKO - 2017-4-18 kl 20:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Tror det är Tutela CS Speed till selespeed-lådan

Tyvärr glömde jag kolla efter vätska när jag var i Storstan i helgen.

NZORIKKO - 2017-4-21 kl 20:36

Airbaglampan håller sig i styr.
Alltså kostade jag på den en tvätt och med sommardäcken som sitter på orginal 16-tummare ser den riktigt fin ut om jag får säga.

DSC_0004 (1).JPG - 104kB

Hålet i kjolen vid vänster framhjul skulle ha varit lagat på nåt sätt men jag gjorde ett försök på NUXen att laga ABS-plast men det gick värdelöst. Tips?

NZORIKKO - 2017-7-3 kl 18:33

Laddningen har lagt av på Selespeeden. Jag hittat tips om att lossna på motorfästena och flytta motorn framåt för att komma åt bakre bulten till generatorn.
Tacksam för alla bra tips för att komma åt att antingen byta laddregulatorn eller hela generatorn.

Rikard Vedin - 2017-7-3 kl 18:51

Lossa övre motorfäste oxå samt var beredd på att i värsta fall dela avgasröret vid "strumpan"för att få motorn tillräckligt långt fram. Den där bulten sattes dit av nån illojal arbetare på fabriken, förmodligen ditskickad av nån tysk konkurrent :kulspruta:. När du sätter tillbaka generatorn stoppar du in bulten från andra hållet bara så blir den lättare att lossa igen, det gör dessutom att generatorn aldrig mer kommer att gå sönder eftersom den blir lätt att lossa :cool:

NZORIKKO - 2017-8-7 kl 15:04

Nu är alla motorfästen lossnade inklusive byxröret från katalysatorn, motorn rör sig ändå bara någon cm. Vi har fått lös övre bulten till generatorn genom att sticka in alla förlängare som vi har genom vänstra hjulhuset.
Nu är problemet att att få ut själva generatorn och få tillbaks den nya.
Tips ........................

DSC_0069.JPG - 67kB

FredrikAssarsson - 2017-8-7 kl 19:16

Vad jag läst går det inte att få ut generatorn på 156 utan att sänka subframen, bara på 166 men motbevisa gärna!

NZORIKKO - 2017-8-7 kl 23:25

På 166 V6 är det en baggis att byta jmf med på denna. Jag håller med om att det måste något slags sabotage att sätta generatorn så illa till.

NZORIKKO - 2017-8-19 kl 21:43

Trots flera timmars slit och att halva framvagnen är isärskruvad har vi inte fått ut generatorn. Det måste vara Alfas mest idiotiska konstruktion någonsin.

DSC_0099 l.JPG - 147kB

FredrikAssarsson - 2017-8-20 kl 01:25

Wow. Jag är fortfarande glad att jag lämnade bort det jobbet på fast pris.
6000kr sved ändå..

Har ni lossat fjäderbenen eller nedre länkarmar, eventuellt drivaxlar och subframe och fått undan det paketet och får ändå inte ur generatorn?

NZORIKKO - 2017-8-21 kl 22:04

Ha ha, seger. Nu är generatorn ute ur bilen.

1. Bort med byxröret.
2. Bort med undre bakre motorfästet helt och hållet, det sitter i många skruvar kors och tvärs.
3. Styr motorn framåt så mycket det går ända mot kylaren med övre motorfästet och högra främre motorfästet borta.
4. Häkta lös kabeln till lambdasonden.
5. Trilla runt generatorn till sitt smalaste läge.
6. Och vips faller den ner på backen.

Tyvärr har två viktiga skruvar gått av och det blir till att borra ut dem och ersätta,

DSC_0003 l.JPG - 195kB

DSC_0007 l.JPG - 137kB

20151024_154201 l.jpg - 88kB

[Ändrad 2017-9-11 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2017-8-22 kl 17:26

Nu sitter den nya generatorn på plats och laddar gör den också. Det som fattas är att borra ut skruvarna från katalysatorn som gick av och skallen är svetsad.

jol - 2017-8-25 kl 20:44

Blir detta nästa artonårsbil?

NZORIKKO - 2017-8-26 kl 01:01

155:an klarar inte avgasvärdet så dottern kanske får använda Selespeeden och sonen vill hellre köra SW:n.

NZORIKKO - 2017-8-29 kl 14:37

På passagerarsidan fanns inte bulten till framvagnsbalken som sitter längst fram i hjulhuset. Jag har letat lite på webben men inte fått något riktigt bra svar. Jag chansade och åkte till Fiatåterförsäljaren VanService och döm om min förvåning när de kunde ordna hem den på 4 dagar för 95 kr.

Bulten är ganska speciell, spetsad, med drivspår, 12 mm fingängad, gängad ca 40 mm, 175 mm lång, 18 mm fattning, märkt B R10. På skissen nedan är den nummer 2 och har artikelnummer 60653548.

Front suspension 156.jpg - 307kB

DSC_0016 l.JPG - 79kB

blompa - 2017-8-30 kl 06:40

Hur långt ifrån hopskruvad är den här bilen nu?

NZORIKKO - 2017-8-30 kl 07:58

Två skruvar :bananana:

NZORIKKO - 2017-9-10 kl 00:38

Många Alfor att hålla igång blir det.

DSC_0006.JPG - 3.2MB

NZORIKKO - 2017-10-17 kl 22:39

Idag klarade Selespeeden nästan SBP. Båda spindellederna var dåliga och det såg jag med egna ögon inte som när de gjorde sönder damaskerna på NKL och sa att själva spindelleden var kass. Jag kommer inte köpa dem lokalt eftersom de kostar mellan 2400 och 2900 kr här. Det blir ebay som så många gånger förr.

NZORIKKO - 2017-11-6 kl 16:49

I förra veckan bytte jag båda undre bärarmarna och även kränghämmarstaget på höger fram. Idag klarade Selespeeden efterkontrollen.

Jag fick ett också papper i handen förutom själva protokollet och om jag förstår det rätt kommer man bara behöva besikta bilar var fjortonde månad hädanefter.

New Doc 2017-11-06_1.jpg - 126kB

FredrikAssarsson - 2017-11-6 kl 22:41

Märkligt och ytterst konstigt att lägga pengar&tid på kan tyckas?

Varför inte ha 12mån som är ganska enkelt att komma ihåg då vårt år bruuukar hålla ungefär lika många månader? :dunce:

Men: grattis till besiktningen!

Chramon - 2017-11-7 kl 08:08

Precis... så slutsiffran betyder inget numera? ( Även om den hade stort spann tidigare )
Om man väljer 14-månaders intervall kommer det att förskjutas hela tiden... :cool:

Gustav_Holmdahl - 2017-11-7 kl 11:07

Enklare för folk med entusiastfordon med "fel" slutsiffra. Kanske inte så kul att besiktiga sin klenod i saltslask eller köra den på trailer mitt i vintern.

BennySteen - 2017-11-7 kl 19:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Enklare för folk med entusiastfordon med "fel" slutsiffra. Kanske inte så kul att besiktiga sin klenod i saltslask eller köra den på trailer mitt i vintern.

Det har aldrigt behövts. När man ställer på en bil på våren har man en månad på sig att besiktiga oavsett slutsiffra. Så har det varit så länge jag och mina gammelbilsvänner kan minnas.

[Edited on 2017-11-7 by BennySteen]

blompa - 2017-11-7 kl 22:16

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Det har aldrigt behövts. När man ställer på en bil på våren har man en månad på sig att besiktiga oavsett slutsiffra. Så har det varit så länge jag och mina gammelbilsvänner kan minnas.

Den månaden försvinner iochmed detta byte. Surt.

Gustav_Holmdahl - 2017-11-9 kl 09:06

Spännande. Har detta varit vedertaget i hela landet eller bara lokalt i Norrland? Tycker jämt att man hör folk oja sig för att det har fel slutsiffra på sina entusiastfordon och får köra trailer till bilprovningen för att de inte vill ta ut bilen i slasket mm. Jag har då aldrig hört talas om den där "fria" månaden. Jag har å andra sidan aldrig haft något fordon jag inte kört i saltslask :D

Besar - 2017-11-9 kl 09:24

Spännande. Har detta varit vedertaget i hela landet eller bara lokalt i Norrland? Tycker jämt att man hör folk oja sig för att det har fel slutsiffra på sina entusiastfordon och får köra trailer till bilprovningen för att de inte vill ta ut bilen i slasket mm. Jag har då aldrig hört talas om den där "fria" månaden. Jag har å andra sidan aldrig haft något fordon jag inte kört i saltslask :D

Har varit så i Skåne, iallfall de tre senaste åren då jag haft veteranbil.

BennySteen - 2017-11-9 kl 11:33

Det är transportstyrelsen som bestämmer regelverket, så det är naturligvis samma i hela landet, har varit på det sättet så länge jag kan minnas. Det står ju dessutom på papperna som kommer när man ställer på bilen att man har 30 dagar på sig att besiktiga.

Folk tror saker för mycket, men kontrollerar aldrig fakta. Är ju populärt numera...

alfettaalfa - 2017-11-9 kl 17:01

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbes...
Här står det om respittiden som är 21 dagar , skall tydligen försvinna.

NZORIKKO - 2018-2-22 kl 22:56

Idag stannade bilen för frugan eller rättare sagt den gick inte att köra från platsen eftersom det inte gick att få i några växlar. En lampa som inte finns i instruktionsboken lyste.
Vad betyder den?

DSC_0005 c.jpg - 113kB

FredrikAssarsson - 2018-2-22 kl 23:04

Det där är väl selespeed varningslampan? Det låter ju kul...

NZORIKKO - 2018-2-22 kl 23:47

Faktum är att sedan den blivit bogserad in på närmaste parkering och fått vila 10 minuter så gick den som vanligt. Väl inne i garaget var nivån på selespeedoljan låg och så är det 19 minus. Det skulle vara skönt om det är det som gjort den ovillig att samarbeta. Nivån går ju att hålla koll på och vargavintern kommer att ge sig om någon vecka.

75anders - 2018-2-23 kl 08:09

På citroen med robotlåda, vilken verkar snarlik ominte rent av lika som alfas, så gnags en plastslang av. Oljan rinner ut och då kommer man inte ur fläcken. Man byter plastslangen och fyller på ny olja så är det bara att köra.

Vet inte om selespeed har samma typfel dock.

NZORIKKO - 2018-2-23 kl 09:02

Det läcker lite här och var kring behållaren tex avluftningen som sitter ovanpå som man måste ta lös varje gång man ska fylla eller kolla nivån. Under är det också blött men jag har inte hittat vilken slang som skulle kunna vara boven. Det går två textilklädda slangar till behållaren men de ser fräscha ut. Bilen stod ju avställd en massa år och det kan hända att de torkade ihop då och fick småsprickor.

BennySteen - 2018-2-23 kl 13:03

Det är ju någon sorts hydralolja i selespeeden. och när det är så här kallt blir den tjock och trycket ökar ordentligt när pumpen går igång och så spricker eller läcker det.

Precis samma fenomen sker med servostyrningen. Men där värms ju oljan upp rätt omgående av servopumpen.

NZORIKKO - 2018-7-9 kl 11:02

Vi tog Selespeeden på långfärd och den levererar. Snabba omkörningar, skaplig ljudnivå och låg soppaförbrukning.

_20180709_111844.JPG - 45kB

NZORIKKO - 2018-12-28 kl 17:34

Eftersom det är dags för besiktning gjorde sonen och jag en insats idag med Selespeeden.
Rengöra kontakterna till airbagen i passagerarstolen och nollställa felkoder med Multiecuscan, häkta tillbaka höljet till handbromsvajern, byta till ny H6W lampa till positionsljuset, kolla alla vätskor och byta torkarblad. Det vi vet är kritiskt är hål i ljuddämpare och rost i tröskellåda.

NZORIKKO - 2019-1-8 kl 23:14

Besiktningen gick inte bra, rost i golvet på förarsidan, anliggande broms vänster bak och höger halvljus för lågt.

NZORIKKO - 2019-1-8 kl 23:22

Men istället har grabben köpt en Golf IV V6 2.8 4-motion.
Riktigt rolig bil med 204 hkr, fyrhjulsdrift, skinnklädsel, 18 tummare på vintern och 19 tummare till sommaren. Lägre försäkring än de BMW han tittat på innan. Det är egentligen bara ett fel på den och det är att den inte är en Alfa.
Få se om Selespeeden får nytt liv eller om det blir isbil av den.

DSC_1031 liten.JPG - 52kB