AlfaPower

Nostalgitrippen

75anders - 2017-6-10 kl 09:58

På väg till Sundsvall med tåg. Lite av en tidsresa...

matfo - 2017-6-10 kl 10:57

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
På väg till Sundsvall med tåg. Lite av en tidsresa...
Bilköp på gång? 116? :deal:

matsud - 2017-6-10 kl 10:59

Nice :headbang:

75anders - 2017-6-10 kl 13:49

Japp. Mats å Mats är rätt ute. Lite extra speciellt för mig...

Snart framme efter sedvanliga 50 SJ-minuter.

75anders - 2017-6-10 kl 14:49



IMG_3644.JPG - 2.5MB

75anders - 2017-6-10 kl 16:49

Tankstopp i Hudiksvall. Tur rusta hade öppet så jag fick upp tanklocket... 556 är bra skit ibland.

IMG_3647.JPG - 2MB

Jonka Olofsson - 2017-6-10 kl 18:17

Satan så fin spis!

FredrikAssarsson - 2017-6-10 kl 19:20

Cooooool! :bananana:

75anders - 2017-6-10 kl 20:13

Jag är tillbaka där jag började.

matfo - 2017-6-10 kl 21:41

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Jag är tillbaka där jag började.
:beerchug:

75anders - 2017-6-10 kl 22:33

Sådärja. Triss i busso. Egentligen fyrtal Om man räknar med den havererade motorn i garaget

För er oinvigda så är det lite speciellt eftersom det är samma bil som jag började min alfaresa med. Lite bedagad utanpå men tight i chassie. 52 mil utan missöden. :beerchug:

IMG_3648.JPG - 1.3MB

FredrikAssarsson - 2017-6-10 kl 22:54

Ett par Momo star eller Milanofälgar så är den ju perfekt.

75anders - 2017-6-10 kl 23:19

Se min avatar. .... samma bil fast photoshopad av waltgård. Momostar. Zender Milano är en våt dröm. Oerhört svåra att få tag på ju.

[Ändrad 10-6-2017 av 75anders]

75anders - 2017-6-11 kl 11:30

Nån som har en koppling liggande?

GTm - 2017-6-11 kl 11:30

Ååh, cool samling!

Här finns en omgång zender Milano på finska alfasidorna:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=33580

Kräver inloggning så väsentliga här: grundligt genomgången 164 V6 -89 med 17" zender Milano 4000€. Bara fälgarna 1500€.

75anders - 2017-6-11 kl 16:01

Jo det är det jag menar. Hittar man en uppsättning så är det inte försvarbart att köpa.

matsud - 2017-6-11 kl 20:30

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Nån som har en koppling liggande?


Tyvärr inte, men jag har 3 ST bakre bromsslangar som du kan få. Kan kolla om jag har ngt mer.

Scalex - 2017-6-12 kl 06:20

Halloj Anders :D
Är det den gamla som du körde bana med en gång i världen ??

75anders - 2017-6-12 kl 07:09

The very same!

Kul att höra av dig Scalex

75anders - 2017-7-6 kl 18:35

Sådärja! Insprutningsrelät har lagt av. Eller jag vet egentligen inte. Det skumma är att reläer drar som det ska när man petar på luftflappen i luftmassemäteren. Problemet är att bensinpumpar inte går. En av +12v anslutningarna tappar spänning. (88y). Den har spänning innan jag trycker på flappen men så snart relät drar så droppar det till 0. Det kan vara dålig anslutning i andra änden som ger detta eller ska det vara så? Vet någon var 88y är ansluten. På alla sitter där jag tittat står bara +12v. Kopplingsschema någon?

75anders - 2017-7-6 kl 19:52

Det verkar vara dålig kontakt ngnstans. Terminalen 88y + 12v orkar inte driva en 5w glödlampa. Frågan är var det är dåligt.

75anders - 2017-7-7 kl 12:43

Bump.

Någon med ett kopplingsschema? Mitt är för dåligt skannat så det är omöjligt att se var den röda 88y från reläet tar vägen.

FredrikAssarsson - 2017-7-7 kl 20:53

L-jet väl? Min folkabuss har L-jet också och på dubbelrelät där för insprutning går 88y och 88z från tändningslåsets anslutning 30 till dubbelrelät. 88z går vidare till luftmängdsmätare, ecu och resistorpacket på insprutarna medan 88y sköter kallstartsventil, lufttillskottsventil och bränslepump.

Som sagt är det på min folkabuss men L-jetronic borde vara ytterst snarlikt på alfan.

FredrikAssarsson - 2017-7-7 kl 20:59

Vassego som vi säger på skånska:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=334340 hoppas att vwsidan kan hjälpa

75anders - 2017-7-8 kl 18:50

Tack för länken Fredrik.

Jag har rotat mer nu. Verkar som det är hög resistans mellan säkringsboxen och spänningsmatningen på reläer. Drygt att hitta. Troligtvis nåt kontaktstycke som är dåligt. Det är måååånga sladdar bakom säkringsdosan. Vid reläer så dyker sladden ner i en svart boaorm.



image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2MB

thomasone - 2017-7-11 kl 18:19

Hade ett liknande problem och då var det tändningslåset som felade. Fick fart på det igen med wd40 och tryckluft. Det var inte själva starten som strulade. Sitter där redan ett extra relä. I mitt fall fanns spänning när tändningen var på men försvann sedan så fort bränslepumpen skulle starta. Löste det tillfälligt ett tag med en brytare för tändningen och en knapp för starten.

75anders - 2017-7-12 kl 15:45

Jo fast här ligger 12v på konstant. Det är dock skitjobbigt att följa sladden. Jo jag vet att jag kan dra en sladd parallellt från säkringsdosan till reläet. Skulle va kul att hitta felet dock.

75anders - 2017-7-27 kl 14:30

Jag tror jag har hittat felet. Före kontaktstycke nedan så kan 12v driva en glödlampa men inte efter. Drygt att riva panelen bara. Ska bara fixas till.

IMG_3841.JPG - 2.5MBIMG_3842.JPG - 2.7MB

argentaperra - 2017-7-28 kl 01:35

Usch vad drygt..
Men kul med ännu en röd 3.0 1990!
Min ägarhistoria är dock mkt kortare än din.

argentaperra - 2017-7-28 kl 01:35

Usch vad drygt..
Men kul med ännu en röd 3.0 1990!
Min ägarhistoria är dock mkt kortare än din.

75anders - 2017-7-28 kl 10:29

Spdärja! Nu går den. Klämde ihop stiften i kontaktstycket. Monterade ihop inredningen. :rockon::rockon::steering:

75anders - 2017-11-9 kl 08:08

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ett par Momo star eller Milanofälgar så är den ju perfekt.


Hehe, Det gick ju att få tag på milanofälgar.....:rockon::bananana:

FredrikAssarsson - 2017-11-9 kl 08:37

Oh no you didn’t!?:headbang:

75anders - 2017-11-9 kl 13:37

Ooh yes i did. :yes:

Fast jag var tvungen att köpa en bil till. Mera busso!!

75anders - 2017-11-11 kl 16:47

I oförskämt bra skick dessutom. Ett litet kantskrap på en och några små klarlacksmaskar.

Litar sig bekvämt mot donatorn som kommer att få en egen tråd... Två busso till skymtar på bilden.



[Ändrad 11-11-2017 av 75anders]

IMG_4210.JPG - 2.4MB

[Ändrad 11-11-2017 av 75anders]

[Ändrad 11-11-2017 av 75anders]

FredrikAssarsson - 2017-11-11 kl 21:05

Pornografi. :thumbsup:

Zender har verkligen lyckats med looken på sina fusksplit till alforna.

alfahanen - 2017-11-11 kl 21:35

:D

Besar - 2017-11-11 kl 21:54

...du hann före mig :/

Kommer sitta grymt fint på din 75a :thumbsup:

75anders - 2017-11-11 kl 22:33

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Pornografi. :thumbsup:

Zender har verkligen lyckats med looken på sina fusksplit till alforna.


Japp. Har en uppsättning siena 18" till 166.

75anders - 2017-11-11 kl 22:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
...du hann före mig :/

Kommer sitta grymt fint på din 75a :thumbsup:


Så är det. You win some and loose some. :pftroest:

Tackar!

Förresten så scorar du alfor varannan vecka ju. :yes:

[Ändrad 11-11-2017 av 75anders]

Besar - 2017-11-11 kl 23:54

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  


Förresten så scorar du alfor varannan vecka ju. :yes:

[Ändrad 11-11-2017 av 75anders]


...japp och nu har det gått mer än två veckor sen sist så dags för en 75 TS :)
Tänkte ha som reservdelsbil och plocka inredning och låda till min andra 75a, men kanske synd att slakta, ser inte helt skrotfärdig ut (har bara sett bilder än så länge...)

More 75or to the people :headbang:

75anders - 2019-5-14 kl 06:34

Sådärja.....

Tillbaka till startproblemet från förra året. Påställd och skall åka till besiktningen så vägrar den starta på morgonen. Samma symptom som senast. Reläet drar men spänningen faller. Om det är samma kontaktstycke som senast så måste instrumentpanelen ner.

Stämningsbild från igårkväll.....

24415894-F39D-433F-A522-3275CECAC27F.jpeg - 2.5MB

[Ändrad 14-5-2019 av 75anders]

75anders - 2019-5-14 kl 21:03

Nuså!

Besiktning ombokad tills imorgon....

5D1F56E0-7860-4989-B976-2115684C51D5.jpeg - 2.1MB

75anders - 2019-5-15 kl 09:49

Besiktigad.:bananana:

Besiktningsmannen sa något intressant. Sedan ett år tillbaka mats bara CO på bilar äldre än -93.

Jag tanker genast 24v med trimkammar osv osv:headbang:

rschneberger - 2019-5-15 kl 20:27

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Besiktigad.:bananana:

Besiktningsmannen sa något intressant. Sedan ett år tillbaka mats bara CO på bilar äldre än -93.

Jag tanker genast 24v med trimkammar osv osv:headbang:


Det är riktigt. Dessutom gäller samma regler på nyare bilar som är importerade. Så jag har ITB, höglyftande kammar och MS3 på min bil från 2004. De mäter inte HC och kollar inte felkoder. Allt som gäller är att CO är under gränsvärdet, som är väl tilltaget. :beerchug:

mvh //Ricky

[Ändrad 2019-5-15 av rschneberger]

phptjBI7k.png - 63kB

75anders - 2019-5-16 kl 07:34

Jamen min GT 3.2 är ju importerad......:idea:

alfettaalfa - 2019-5-16 kl 07:59

Det spelar ingen roll att bilar är privatimporterade.
Mätningen görs som vanligt på alla bilar f.o.m. -93 dock är gränsen för HC höjd till 200.
Undantag är som tidigare flyttsaksfordon.

rschneberger - 2019-5-16 kl 14:21

Quote: Ursprugligen inlagt av alfettaalfa  
Det spelar ingen roll att bilar är privatimporterade.
Mätningen görs som vanligt på alla bilar f.o.m. -93 dock är gränsen för HC höjd till 200.
Undantag är som tidigare flyttsaksfordon.


Nej, "förvärvad i utlandet" innebär import. Om det undantaget sedan faller i och med svensk ägare nr2 vet jag inte då jag itne fått något klart svar då jag frågat. Men har du köpt bilen utomlands och importerat den så kan du åberopa regeln "max 4.5% co".

mvh //Ricky

alfettaalfa - 2019-5-16 kl 15:11

Det står: bil som utgör flyttsak eller har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente.
Dessa bilar är ett fåtal , majoriteten importerade mäts som vanligt.

rschneberger - 2019-5-16 kl 21:04

Quote: Ursprugligen inlagt av alfettaalfa  
Det står: bil som utgör flyttsak eller har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente.
Dessa bilar är ett fåtal , majoriteten importerade mäts som vanligt.


Vi ska väl inte ta den här diskussionen i någon annans tråd, men det står inte så.
Det är två separata meningssatser som du har läst samman till en. Och jag har besiktat min bil enligt det nya reglementet. Eftersom det sitter ett MS3 i bilen så kunde man inte läsa ut felkoder. Då jag frågade om det var nödvändigt att läsa ODB2 enligt det nya reglementet,så insåg man att det var det inte, pga att jag importerat bilen. Inte heller var HC eller lambda av intresse, utan endast CO.

Likaså rökgastestar man inte dieslar på samma sätt som tidigare. Det här gäller som sagt från maj 2018.

mvh //R


[Ändrad 2019-5-16 av rschneberger]

75anders - 2019-5-17 kl 08:42

Det här är ju intressant på riktigt. Det gör inget att ta det I denna tråd. Däremot kanske det skall lyftas så fler får veta hur det funkar.

alfettaalfa - 2019-5-17 kl 13:47

Jag har pratat med en besiktningsingenjör och han säger att de två sista raderna hänger ihop.
De har dessutom ett TSFS-nummer och det står för bägge raderna.