AlfaPower

Bertone Illusione 24V/v6

billik - 2017-7-14 kl 13:37

Hej,

Tänkte lägga upp mitt kommande höstprojekt här i forumet. Mina erfarenheter och kunskaper räcker inte så långt i denna typ av projekt, vet att det finns många duktiga och erfarna här på forumet och hoppas på att få lite tips och tricks innan och under projektets gång :smash:


Bilen är en Bertone ombyggd på Alfa 75 chassi :oO, finns en byggtråd att läsa här på forumet fram till som den ser ut idag, med vissa mindre justeringar...

De delar jag har fått tag i och som jag vill få ner i bilen är:
Busso 24v V6 från Alfa 156
ZF låda från Alfa 6
Diff från Alfa 6





637ECAA3-C72C-460A-ADBB-59699EECC6C0.JPG - 2.7MB 4F3BC01D-68A5-4578-B4BE-7CD2F9DA662B.JPG - 1MB FullSizeRender.jpg - 1.2MB

Besar - 2017-7-14 kl 13:48

Detta skall följas, väldigt spännande!
Var i Skåne? Kanske har chans att se bygget nångång :)


...jag som trodde Alfa 6 var en 116 bil med transaxel, så nu lärde jag mig något :) :beerchug:

matfo - 2017-7-14 kl 23:08

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Hej,

Tänkte lägga upp mitt kommande höstprojekt här i forumet. Mina erfarenheter och kunskaper räcker inte så långt i denna typ av projekt, vet att det finns många duktiga och erfarna här på forumet och hoppas på att få lite tips och tricks innan och under projektets gång :smash:


Bilen är en Bertone ombyggd på Alfa 75 chassi :oO, finns en byggtråd att läsa här på forumet fram till som den ser ut idag, med vissa mindre justeringar...

De delar jag har fått tag i och som jag vill få ner i bilen är:
Busso 24v V6 från Alfa 156
ZF låda från Alfa 6
Diff från Alfa 6

Hej Robert, kul att se status på denna minst sagt speciella bil. :beerchug:
24v blir helrätt! :thumbsup:
Vad är anledningen till att du planerar att montera låda och diff från Alfa 6?
Jag hade iofs själv såna funderingar på Berlinan jag hade men då var anledningen att få ett svep som passar mot V6 och frontmonterad låda. Din bil har ju redan en V6 inkl "strut" (=motsvarande svep) och lådan bak, vilket ger bättre viktfördelning.

(Du har PM)

[Ändrad 2017-7-14 av matfo]

billik - 2017-7-15 kl 20:41

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Hej,

Tänkte lägga upp mitt kommande höstprojekt här i forumet. Mina erfarenheter och kunskaper räcker inte så långt i denna typ av projekt, vet att det finns många duktiga och erfarna här på forumet och hoppas på att få lite tips och tricks innan och under projektets gång :smash:


Bilen är en Bertone ombyggd på Alfa 75 chassi :oO, finns en byggtråd att läsa här på forumet fram till som den ser ut idag, med vissa mindre justeringar...

De delar jag har fått tag i och som jag vill få ner i bilen är:
Busso 24v V6 från Alfa 156
ZF låda från Alfa 6
Diff från Alfa 6

Hej Robert, kul att se status på denna minst sagt speciella bil. :beerchug:
24v blir helrätt! :thumbsup:
Vad är anledningen till att du planerar att montera låda och diff från Alfa 6?
Jag hade iofs själv såna funderingar på Berlinan jag hade men då var anledningen att få ett svep som passar mot V6 och frontmonterad låda. Din bil har ju redan en V6 inkl "strut" (=motsvarande svep) och lådan bak, vilket ger bättre viktfördelning.

(Du har PM)

[Ändrad 2017-7-14 av matfo]



Tycker den lådan känns väldigt bra och gillar att det är dogleg. Har en del bekymmer med nuvarande växellänkage då jag var tvungen att flytta bak stolen en del. Växellägena i ZF lådan är sanslöst exakta. Men det blir mycket mer jobb :smash:


Besar,
Bilen finns i Höllviken.

Ken - 2017-7-15 kl 20:56

Hur mycket har du kört med bilen innan du drar igång en massa ombyggnader?

josé - 2017-7-16 kl 11:12

Spännande :bananana: men behåll drivlinan som den är.

V6:an från 156 kräver lite mer ombyggnad då den har termostat som hamnar i bakkant mot torpeden samt oljepump och pick-up passar om jag minns rätt inte mot oljesumpen från en rak-monterad motor.

Svänghjul och vevaxel har jag inte koll på men det borde gå att plocka ihop med adapter liknande den Burman har gjort till sin Sprint.

Ta ur motor

billik - 2017-12-19 kl 21:59

Hej,
Har haft lite tid att rensa upp i motorrummet. Snart dax att lyft ur motorn...
Tar tacksamt emot tips på hur jag på smidigast sätt får ur motorn.

IMG_1753.JPG - 1.9MB IMG_1818.JPG - 1.9MB

billik - 2017-12-27 kl 21:24

Hade lite tid idag att förbereda motorlyft.
Strular med att få loss drivlinan får ta nya tag imorrn.

IMG_1886.JPG - 1.9MB IMG_1901.JPG - 2.1MB

FredrikAssarsson - 2017-12-27 kl 21:40

:headbang:

Vill se mycket mer av detta projektet.

billik - 2017-12-28 kl 22:29

Motor ur, nu blir det till att snygga till motorutrymmet och göra iordning
24v motorn.
Någon som har erfarenhet av Maxxecu till 24v motorerna?

IMG_1916.JPG - 2MB IMG_1910.JPG - 1.7MB

billik - 2018-1-5 kl 19:32

Vattenpump... jag har flyttat över nipplarna från baksidan till framsidan
Och fräst ur motorfästet så slangen kan passera fritt. Nu måste jag få tillverkat en adapterplatta för att kunna montera fast termostathuset.
Sjukt smidigt o ha en extra motor som är tom att göra ändringar och tester på.
Någon i skåneregionen som har ett oljetråg från en V6 2,5l 12v att låna ut eller sälja?

AFCFD4C1-1ECC-4158-8A9C-0CB3FBAC4637.jpeg - 3.2MB 1B50FBEC-7C68-4295-AA95-3AF504A2B6EA.jpeg - 3.2MB 1C44D27D-9C24-479F-90EE-C091FD4A9528.jpeg - 3MB

FredrikAssarsson - 2018-1-5 kl 19:42

:thumbsup: gött att se att det händer något!

billik - 2018-1-5 kl 19:48

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
:thumbsup: gött att se att det händer något!



Behöver ha fler timmar på dygnet, men målet är att kunna få den körbar till sommarn. :smash:

Torch - 2018-1-6 kl 23:06

Heltätt motor i helrätt bil, hejja på, men måste du verkligen ha kvar det där fula motorfästet för torsionsstaget?

Kan du inte skruva bort det och använda generatorfästet istället så sparar du både utseende och kilos?

billik - 2018-1-6 kl 23:28

Behöver det till löphjulet för kamremmen, funderar på att kapa ner det lite men vill inte att det ska bli för klent, antar att det är mycket kraft som förs över från hjulet till fästet..?.

B6E2A7D0-6363-4CB8-926B-D07AB32A5A3F.jpeg - 58kB

Torch - 2018-1-7 kl 14:18

164an med termostaten framåt har väl ett annat stålfäste som är mindre, hade du en sån motor också? Löphjulet sitter förresten nog inte på samma höjd på den, sitter nog lite högre vilket inte är så bra för tillförlitligheten. Blir nog bra iaf.

billik - 2018-1-29 kl 21:59

Arbetet fortsätter så sakta... motorrummet rensat, ny el ska fram, kommer sätta kontaktstycke i torpedvägg så att motor kan lyftas i och ur med alla givare kvar.
Motorstyrning och kabelhärva inköpt. Väntar på att få fläns till termostathus och spacer till svänghjul tillverkade.
Behöver hitta lämpligt triggerhjul samt lösning att fästa det på remhjulet.

Är fortfarande i behov av tråg från 75/GTV v6, någon som har ett att sälja?







A14BB3F1-12C9-4F35-A79E-BECE015032CA.jpeg - 1.7MB 75CB3250-90DB-4138-9309-3566690E4D8F.jpeg - 1.5MB A2E5ACDB-343C-4C89-B512-9DB4D475913B.jpeg - 2.4MB

Kalle_alfaturbo - 2018-1-29 kl 22:04

Kul att du provar EMU, verkar vara ett vettigt sprut till bra pris.
Kommer du att ha kvar lådan bak? Att frontmontera tar ju bort mycket av vitsen med bygget.

billik - 2018-1-29 kl 22:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att du provar EMU, verkar vara ett vettigt sprut till bra pris.
Kommer du att ha kvar lådan bak? Att frontmontera tar ju bort mycket av vitsen med bygget.




Har fått positiv feedback på EMU’s system, samt att jag kan få hjälp att få igång det inom rimligt avstånd.
JA, ändrade planer med drivlinan, kommer att behålla den som den är tillsvidare. Vill ha en körbar bil till sommaren och måste hitta många timmar till bara med motorbytet och allt därtill :smash:

matfo - 2018-1-30 kl 10:39

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att du provar EMU, verkar vara ett vettigt sprut till bra pris.
Kommer du att ha kvar lådan bak? Att frontmontera tar ju bort mycket av vitsen med bygget.




Har fått positiv feedback på EMU’s system, samt att jag kan få hjälp att få igång det inom rimligt avstånd.
JA, ändrade planer med drivlinan, kommer att behålla den som den är tillsvidare. Vill ha en körbar bil till sommaren och måste hitta många timmar till bara med motorbytet och allt därtill :smash:
Tror det är rätt beslut att behålla lådan bak och fokusera på motorbytet! Kul att se att det går framåt :clap:

Kalle_alfaturbo - 2018-1-31 kl 00:37

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Kul att du provar EMU, verkar vara ett vettigt sprut till bra pris.
Kommer du att ha kvar lådan bak? Att frontmontera tar ju bort mycket av vitsen med bygget.




Har fått positiv feedback på EMU’s system, samt att jag kan få hjälp att få igång det inom rimligt avstånd.
JA, ändrade planer med drivlinan, kommer att behålla den som den är tillsvidare. Vill ha en körbar bil till sommaren och måste hitta många timmar till bara med motorbytet och allt därtill :smash:


Verkar vettigt!
Kul projekt att följa:beerchug:

billik - 2018-2-28 kl 21:36

Fick hem grenrören, de ska nog få motorn att andas ut lite bättre. Och en del prylar för kamremsbyte inkl. vattenpump med metallimpeller.
Oljetråg bearbetat för att passa pump och vevstake.
Väntar fortfarande på delar från mekaniska verkstaden... sakta framåt det är väl länge till Maj:wall:

322D8FB3-0160-4CA7-99D3-98FE8F905CEB.jpeg - 3MB B5B9B871-9335-4988-94E3-274E90465098.jpeg - 2.6MB



63054507-8B50-42FA-83D8-C00392A815C0.jpeg - 1.8MB

billik - 2018-2-28 kl 21:38

Några bilder till...

1F892925-C106-4E34-921C-18D8E0859CFB.jpeg - 2.1MB 5DEE015B-B902-4954-85BA-8A827EC81AE5.jpeg - 1.6MB

matfo - 2018-2-28 kl 21:55

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Några bilder till...

:beerchug:

FredrikAssarsson - 2018-2-28 kl 22:11

Mera!! :beerchug:

billik - 2018-2-28 kl 22:22

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Mera!! :beerchug:



Tur de är i rostfritt, stått och dreglat på dem halva kvällen:drool:
Hoppas på att komma vidare väldigt snart.
Du gör ett fint jobb med Berlinan blir bra det :beerchug:

FredrikAssarsson - 2018-3-1 kl 08:45

:beerchug:

hox - 2018-3-1 kl 22:06

Tja, det va jag som byggde bilen, Rätt att pula i lite mera motor. Den 12v motorn gav inte mycket skillnad i förhållande til TS.n som satt i först.
Släng i ett par kammar också, och Jenveysprut. Se till att bilen körs för bövelen. Mitt nuvarande proj på bild. :-)



20180129_161440.jpg - 1.7MB

[Ändrad 2018-3-1 av hox]

20180128_110430.jpg - 2.7MB

argentaperra - 2018-3-2 kl 01:39

Underbart, vad gick rören på m frakt o allt?

patjo - 2018-3-3 kl 19:39

Och var hittar man dem?

billik - 2018-3-13 kl 23:32



Quote: Ursprugligen inlagt av hox  
Tja, det va jag som byggde bilen, Rätt att pula i lite mera motor. Den 12v motorn gav inte mycket skillnad i förhållande til TS.n som satt i först.
Släng i ett par kammar också, och Jenveysprut. Se till att bilen körs för bövelen. Mitt nuvarande proj på bild. :-)





[Ändrad 2018-3-1 av hox]





Följde din byggtråd på Bertonen och skulle gärna köpt den direkt av dig. när jag sen såg att den låg ute till försäljning igen slog jag till direkt.
Följer även ditt pågående bygge, mycket imponerande!

Bilen har körts en hel del av mig fram tills i höstas då jag plockade ur 2.5L motorn.
Min plan är att få den klar till tidig sommar så att det kan bli åka av.


billik - 2018-3-13 kl 23:39

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Och var hittar man dem?



För pris och tillverkning ta kontakt med Jim Kartalamakis i Grekland, kanske han kan få gjort fler.

Såg ut såhär

hox - 2018-4-4 kl 18:43

Såhär såg den ut då.

alfatedt3.JPG - 78kB

billik - 2018-4-4 kl 18:57

Quote: Ursprugligen inlagt av hox  
Såhär såg den ut då.



Jag vill ha det utseendet på den igen, men tidigare ägare har kapat sönder ”original” skärmkanterna :wall:.
Har ingen lösning ännu men vill inte ha de skärmbreddarna som sitter på nu, får se vad det blir.

hox - 2018-4-4 kl 19:07

Ah, bra. Rallyskärmarna du har nu är välan kanske ett diskussionsämne i sig. Sätt på GTAM skärmar och hugadäck ba :-)

hox - 2018-4-4 kl 19:08

Här köpte jag skärmarna.
http://fantastique.se/alfapanels/index.html

billik - 2018-4-4 kl 19:16

Quote: Ursprugligen inlagt av hox  
Här köpte jag skärmarna.
http://fantastique.se/alfapanels/index.html



Okej tack, de borde kunna ordna gtam skärmar...

Gustav_Holmdahl - 2018-4-5 kl 08:04

Tyckte väl att det var något som stack i ögonen. Nu fick jag det förklarat. Nya skärmar/kanter skulle ju göra det snyggare, som det var innan.

Måste bara tillägga att jag är grymt avundsjuk på bilen. En grym motor i en grym kaross! Med en 24V under huven så blir projektet nästan fulländat!

[Ändrad 18-04-05 av Gustav_Holmdahl]

matfo - 2018-4-5 kl 09:31

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Quote: Ursprugligen inlagt av hox  
Här köpte jag skärmarna.
http://fantastique.se/alfapanels/index.html



Okej tack, de borde kunna ordna gtam skärmar...
:clap::clap::clap:

billik - 2018-6-4 kl 11:39

Har problem att hitta rätt hållare för lagret i mitten på transaxeln.
Jag har den främre axeln med splines och vill då ha att det är alfa 75 v6 och alfa 75 turbo samt gtv6. Är det korrekt?
Har fått hem en hållare till ovan nämnda bil, men lagret glappar i hållaren :wall:

bravo - 2018-6-4 kl 15:12

det skiljer i hållaren. olika för olika modeller.
se print från eper.


Bifogad fil: phpdGWNJh (83kB)
Denna fil har blivit nedladdad 45 gånger

Bifogad fil: phpYQhB2m (86kB)
Denna fil har blivit nedladdad 18 gånger

Bifogad fil: php5nJUos (86kB)
Denna fil har blivit nedladdad 16 gånger

Bifogad fil: phpsNZ8Qx (86kB)
Denna fil har blivit nedladdad 15 gånger

bravo - 2018-6-5 kl 15:39

det är pdf filer. går kanske inte att lägga upp.
kan maila det till. pm på messenger så ja får din mail.

billik - 2018-6-14 kl 05:25

Bygger just nu om oljepumpen för att få det att passa med 12v oljetråg. Det blir lite tajt att behålla original oljetrycksregulator inne i pumpen.
Är det någon som har erfarenhet av att montera en extern oljetrycksregulator utanför motorn?


billik - 2018-6-20 kl 22:04

Genomgång av motor. Märkte att en av kamaxlarna inte var i exakt rätt läge. Tar av topparna för koll av status samt nya packningar.


E20748E5-D122-43EB-B15D-698B6C91A6E4.jpeg - 3.1MB 54B526A0-0B29-46D0-81A5-CF342B41E6D9.jpeg - 3.6MB

billik - 2018-6-20 kl 22:17





523B7308-54E5-4643-9122-6856911BEF4D.jpeg - 3.8MB D5D8D4C1-3377-4568-AFBC-A8A3E1F543D6.jpeg - 3.4MB

billik - 2018-6-20 kl 22:19



95F620A5-B9F9-410B-96C3-CAE001DF62F9.jpeg - 2.6MB

Bilsadelmakaren - 2018-6-20 kl 23:03

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Fick hem grenrören, de ska nog få motorn att andas ut lite bättre. Och en del prylar för kamremsbyte inkl. vattenpump med metallimpeller.
Oljetråg bearbetat för att passa pump och vevstake.
Väntar fortfarande på delar från mekaniska verkstaden... sakta framåt det är väl länge till Maj:wall:



Vart hittde du lager och spännar rulle till kamremen. Behöver byta dessa på min 3.0 v24


billik - 2018-6-20 kl 23:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Bilsadelmakaren  
Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Fick hem grenrören, de ska nog få motorn att andas ut lite bättre. Och en del prylar för kamremsbyte inkl. vattenpump med metallimpeller.
Oljetråg bearbetat för att passa pump och vevstake.
Väntar fortfarande på delar från mekaniska verkstaden... sakta framåt det är väl länge till Maj:wall:



Vart hittde du lager och spännar rulle till kamremen. Behöver byta dessa på min 3.0 v24





Köpte på AUTODOC. Contitech’s remkit med spännare och lager. Jämförde på ett antal ställe och de hade bra priser samt snabb leverans.

Gtam skärmar

billik - 2018-6-24 kl 15:07

Någon som har erfarenhet av de olika leverantörerna på skärmar? Kvalite, passform m.m. Listar några jag har hittat.
Eller någon som har en uppsättning liggandes och vill sälja?

https://www.alfaholics.com/race-parts/1300-1600-gta-parts/gt...

http://fantastique.se/alfapanels/641dd74c-e232-4be1-97c4-18c...

http://www.pesch.cz/en/product/fiberglass-widebody-alfa-gt-g...

FredrikAssarsson - 2018-6-24 kl 18:44

Jag beställde för en vecka sedan från Pesch och vad jag förstått är det:
A. Väldigt rå finish och en del efterarbete själv innan man kan börja tänka på lack.
B. Ganska sisådär passform, återigen en del efterarbete och justering innan montering och lack.

Men mina ska sågas sönder för att passa Berlinabygget så det passade mig utmärkt att de inte var dubbelt så dyra och dubbelt så fina.

Om du vill ha mer plug&play tror jag inte Pesch är rätt. (Återkommer när jag fått leverans!)

billik - 2018-6-24 kl 18:52

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Jag beställde för en vecka sedan från Pesch och vad jag förstått är det:
A. Väldigt rå finish och en del efterarbete själv innan man kan börja tänka på lack.
B. Ganska sisådär passform, återigen en del efterarbete och justering innan montering och lack.

Men mina ska sågas sönder för att passa Berlinabygget så det passade mig utmärkt att de inte var dubbelt så dyra och dubbelt så fina.

Om du vill ha mer plug&play tror jag inte Pesch är rätt. (Återkommer när jag fått leverans!)



Okej, kände nästan det på mig med tanke på prisskillnaden. jag vill ha lite mer plug&play, stryker Pesch från listan. Men återkoppla gärna när du fått dem levererade.


Era - 2018-7-29 kl 12:26

Har et sett av dom her liggande som jag inte kommer å andvenda.

https://www.alfaholics.com/race-parts/105-series/body-glass-...

1500,- å dom er dina.

Kan medbringast til Spettacolonordico om ønskas.
Eller lemnas av på vegen från straømstad til Spettacolo.

Erik

billik - 2018-7-29 kl 12:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Era  
Har et sett av dom her liggande som jag inte kommer å andvenda.

https://www.alfaholics.com/race-parts/105-series/body-glass-...

1500,- å dom er dina.

Kan medbringast til Spettacolonordico om ønskas.
Eller lemnas av på vegen från straømstad til Spettacolo.

Erik




De du länkade till är de som jag redan har på bilen.
Det är dessa jag är ute efter eller liknande:

https://www.alfaholics.com/race-parts/1300-1600-gta-parts/gt...


Era - 2018-7-29 kl 12:46

Aha sorry jag missade det.

Riktigt heftig bil du har forresten.
Er den godkjend som den står på Bilprovningen også?

Erik

[Ändrad 29-7-2018 av Era]

billik - 2018-7-29 kl 13:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Era  
Aha sorry jag missade det.

Riktigt heftig bil du har forresten.
Er den godkjend som den står på Bilprovningen også?

Erik

[Ändrad 29-7-2018 av Era]



Inga problem jag söker vidare.
:yes:

billik - 2018-8-5 kl 14:25

Fått tillverkat delar till oljepump och pickup, ska bygga om så pickup kommer på rätt ställe. Pga platsbrist i 2.5l oljetråget så fick jag plugga oljetrycksregulatorn så det blir till att hitta en extern istället.

31D2127B-97AF-4FFD-B5C8-E5EA5C620DE0.png - 7.4MB 5D3531ED-ADBD-405B-B212-4B23E5BF59CF.jpeg - 2MB 4500D408-FE6C-46FD-A240-11D54FAEAB38.jpeg - 2.4MB

billik - 2018-8-5 kl 14:31

Någon som vet om man kan hitta en oljetrycksregulator enligt länk i Sverige/Europa ?

http://aviaid.com/shopsite_sc/store/html/remot-reg.htm

Bild på liknande:

331A31C5-2E7C-4B71-B656-A1F21C8C6D08.jpeg - 118kB

billik - 2018-8-5 kl 14:37

Original oljepickup.
Rengjort block och gängat i nippel för filterflyttsadapter.



E854D5C1-E5F4-49C5-B455-885D79C8F05C.jpeg - 616kB 16265898-9AA6-4FD4-8D0F-7432B7D1C7D2.jpeg - 3.5MB

billik - 2018-8-5 kl 14:51

Har fått bearbetat svänghjulet:
Lättat originalvikt på drygt 11kg nu 7kg.
Svarvat ned baksida för triggerhjul samt försänkt 1-1.5mm för bultarna så det inte tar emot i blocket.




BB00D2F2-16B2-420F-AF3B-C07ACFABA432.jpeg - 2.6MB

88DF9AC4-EAD0-4C93-BA80-EF8D1F15735F.jpeg - 4.3MB

billik - 2018-8-5 kl 14:53

Monterat triggerhjul exakt som 24v original hjul.
Även bild på hjul innan bearbetning.

BA45DA23-2ED7-412E-9A9A-9685FF2D0270.jpeg - 4.6MB F9A8C215-DB5E-4FC0-8B21-87B38A8FAF66.jpeg - 635kB

billik - 2018-12-5 kl 21:10

Tiden går fort bygget går sakta... motorn börjar bli klar för att komma ner i bilen.
Lite tveksam på multiremmen om det kommer fungera så som så som jag gjort :oO



A802DFD1-BAE1-44CE-817F-9362E021B232.jpeg - 2.8MB CC45A2ED-7918-493A-895D-9387BCB76504.jpeg - 3.3MB

billik - 2018-12-5 kl 21:21

Jag har ett arbetsblock som jag gör provmonteringar/tester m.m. på.
Bygde en laser pekare som jag monterade linjärt där veven går för att se hur det linjerar med växellådan. De nya motorfästena var tjockare än de gamla så jag misstänkte det kunde bli problem. Men resultatet blev över förväntan.



EB95C193-BF40-4631-9BEE-ECF606C983C6.jpeg - 2.4MB 6BAC21C0-DF15-4E7E-93F5-50F6A14B6543.jpeg - 2.9MB D8525565-6DB4-4E14-A447-A3927D0FFEE5.jpeg - 1.4MB

billik - 2018-12-5 kl 21:27

hur är det med hardyskivor kvalitetsmässigt, varierar det mycket från olika leverantörer? Var hittar man bäst kvalite?

FredrikAssarsson - 2018-12-7 kl 21:22

Kul med uppdateringar på detta projektet! :beerchug:

Hardyskivor har jag bara köpt från highwoodalfa så jag kan inte jämföra med andra märken men de har alla tre hållit ihop fint!

billik - 2019-1-8 kl 22:18

Adapterplatta till vattenpump klar. Har fått ta av någon mm på nedre termostatsdelen också.


9FD21A0B-51FB-4AD1-9E55-0BE1C1B03A80.jpeg - 2.8MB BB3E9AE4-786F-4991-92A9-FB4C38AAD70F.jpeg - 2.7MB 5CF57C6B-1D38-4AC8-A633-63103A6378DD.jpeg - 2.5MB

billik - 2019-1-8 kl 22:23

Motor i!! :banana_thingy:
Dock får den nog åka upp igen lite snabbt för att massera torpedväggen lite. Väldigt tajt är det.

175D3FC9-6F8A-4594-94AC-0FEA8ECD5617.jpeg - 3.5MB 70DF9D67-D9D1-4CD0-8F57-75BA4293C77A.jpeg - 3MB

FredrikAssarsson - 2019-1-9 kl 13:20

Vilken mäktig pjäs 24ventilaren är i en så liten bil! :headbang:

AndersH - 2019-1-9 kl 22:43

Quote: Ursprugligen inlagt av billik  
Motor i!! :banana_thingy:
Dock får den nog åka upp igen lite snabbt för att massera torpedväggen lite. Väldigt tajt är det.



Att den får plats:bananana:

Litto - 2019-1-10 kl 06:58

Riktigt läcker motor! Det där blir bra!

argentaperra - 2019-1-14 kl 23:11

Hej, snyggt.
Ska du köra med 156-servopumpen? (Ser det ut som?)
Funkar med bef styrning?
Vill gärna kunna använda 164:ans på min 75a.

billik - 2019-1-15 kl 22:11

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Hej, snyggt.
Ska du köra med 156-servopumpen? (Ser det ut som?)
Funkar med bef styrning?
Vill gärna kunna använda 164:ans på min 75a.


Det stämmer det är pumpen från 156:an. Ingen aning om det fungerar, har för lite kunskap om det, någon annan här får gärna komma med synpunkter, annars lär jag mig snart av erfarenhet :smash:

billik - 2019-2-24 kl 19:31

Äntligen fått plats med de nya piporna, blev tvungen att modifiera tvärbalken något.
Drivlinan är nu hel igen, med nytt lager och hardyskivor. Börjat lite smått med elen...

2F0FAFC7-297E-45E0-A30D-3D2308E49DE3.jpeg - 1.6MB 44FA3B0E-428C-4F03-A4A5-C57BD79F3765.jpeg - 1.6MB D53C33BE-E739-4212-91F8-6F24A30AADC6.jpeg - 3.1MB

FredrikAssarsson - 2019-2-24 kl 20:09

Sjukt coolt! (Och trångt va?)

billik - 2019-2-24 kl 20:41

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Sjukt coolt! (Och trångt va?)


Sjukt trångt, har tappat räkningen på hur många ggr jag behövt ta upp/ner motorn för att kapa bort och massera chassi och tvärbalk. Men nu äntligen :banana:

gonggong - 2019-2-25 kl 21:45

Var på Liljevalchs Vårsalong nyss... Detta är 10 gånger mer konst än där (i år iallafall). Ren ögonfröjd! keep up!
Mvh Filip

billik - 2019-2-26 kl 21:08

Quote: Ursprugligen inlagt av gonggong  
Var på Liljevalchs Vårsalong nyss... Detta är 10 gånger mer konst än där (i år iallafall). Ren ögonfröjd! keep up!
Mvh Filip


:worship:
tack för motivationshöjningen