Det där är en Ackumulator-klocka till ABS:en, fungerar som vakuum-servot på en bil med normala bromsar. Den ger reserv-servoverkan om pumpen lägger
av. Räcker till ungefär en inbromsning, sen har du stenhård pedal.. Och då menar jag STEN-hård.
Det under är tryckgivare och undrar om inte tryck-pumpen sitter underst.
Hela sytemet är väldigt annorlunda mot dagens ABS-system.
Samma satt även på Ford Sierra/Scorpio, Volvo 440/460 samt diverse franska bilar.
Jag tror jag har verkstads-hanboken för systemet. Samt lite delar till det.
Reläerna till systemet sitter jättebra nere vid golvet till vänster om kopplingspedalen.
Har råkat ut för att pumpen slutade fungera under körning pga huvudmatnings-kabeln lossnade från relä-hållaren...
Mycket intressant upplevelse då inte abs-varningen ens började lysa...
*edit stavfel*
[Ändrad 2017-8-8 av D. Evil] |