AlfaPower

Den Brutala Berlinan Brutus - från skrot till reportage.

 Pages:  1    3  ..  18

FredrikAssarsson - 2017-7-22 kl 20:53

Inom kort hämtas nästa projektbil. Efter att ha letat runt en del både till höger och vänster dök detta renoveringsobjekt upp.

Det verkar vara ett år fyllt av att komma tillbaka dit allting började. Första bilen var en luftkyld VW och nyss blev gamla folkabussen inköpt och färdigbyggd, första Alfan var en 166 och nyss blev min Zender 166 färdigbyggd, första gammelalfan blev en Alfetta GTV MEN(!) det var på håret att det istället blivit en 70tals Berlina 2000. Nu verkar även den cirkeln bli sluten då det är en Berlina 1750 som nu hittar hem till mig! :)

Skicket är dock nååågot nött i kanten.

Då Brutus är tänkt att bli en rejsig och trackdayinspirerad sommarbruksbil står inte originalrenovering högst upp på listan och skicket på Brutus tillåter mig att ta vissa egna vägar.

Mitt lilla "farmfind" är tämligen komplett men allt behöver en hjälpande hand.



image.jpg - 252kB image.jpg - 129kB image.jpg - 127kB



[Edited on 2021-10-2 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2021-10-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2021-10-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2021-12-17 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2021-12-19 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-1-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-1-12 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-1-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-1-28 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-2-4 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-2-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-2-24 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-3-13 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-3-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-3-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-3-27 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-4-15 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-4-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-4-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-5-14 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-8-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-9-8 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2022-9-13 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2023-5-5 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-7-22 kl 21:04

Så just hur mycket ska svängarna tas ut då?

Brutus har länge varit en gubbabil som i glädjefnatt tycks ha sprätt grus på små grusvägarna på landet men nu kommer det att bli min version av en asfaltsgubbaräser.

Vi ska bygga en rejsigt trackdayinspirerad "fyrdörrars Bertone" GTAm!

Det ska hållas mycket tidstypiskt 60tal i stuket i fullfjädrad rejsmundering fast låtsashomologerings gatuversion.
Rejsig utsida med detaljfylld lyxsportig Gran Turismoinsida. Inspiration inuti ska hämtas från välgjorda byggen som Singerporscharna och Alfaholics.

Tänk er Bertone GTAm möter BMW 3.0 CSL i rejsstuk. Jag tar det igen, kan vara svårt att låta det sjunka in: Tänk er Bertone GTAm möter BMW 3.0 CSL i rejsstuk.

Håll i er för snart bär det iväg.

image.jpg - 182kBimage.jpg - 40kBimage.jpg - 103kBimage.jpg - 111kB

matfo - 2017-7-22 kl 21:05

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Nu verkar även den cirkeln bli sluten då det är en Berlina 1750 som nu hittar hem till mig! :)

Skicket är dock något nött i kanten.

Då Brutus är tänkt att bli en rejsig och trackdayinspirerad sommarbruksbil står inte originalrenovering högst upp på listan och skicket på Brutus tillåter mig att ta vissa egna vägar.

Mitt lilla "farmfind" är tämligen komplett men allt behöver en hjälpande hand.


Ser ut som ett väldigt bra utgångsmaterial för dina planer! :beerchug:
Hoppas den klarat sig hyggligt rostmässigt, ska bli spännande att följa projektet :smash:

FredrikAssarsson - 2017-7-22 kl 21:10

Rost finns i alla dörrar, huven, sandplåtar, hjulhus och bagagelucka etc. Nederkant av ena a-stolpen också så vi har mycket jobb framöver!

Dock finns betydligt fräschare dörrar, huv och bagagelucka, ny svetstub och några km svetstråd så visst hopp finns. Dock ingen promenad i parken ;)

alfahanen - 2017-7-22 kl 21:45

Skönt, ska bli härligt att följa bestyren

bjorn55 - 2017-7-22 kl 21:54

Heja, heja :clap:
Skall verkligen bli intressant och kul att följa :beer:
Hur länge har den stått avställd?

[Ändrad 2017-7-22 av bjorn55]

H-P - 2017-7-22 kl 22:14

Stort grattis!

Mycket roligt att du till slut hittade din 105 serie Berlina. Ska bli spännande att följa ditt GTAm bygge.

Micke G - 2017-7-23 kl 09:21

Jättekul, skall bli väldigt intressant att följa ditt projekt. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2017-7-23 kl 09:36

Skoj att höra micke :)
Du kommer nog få lite frågor om chassit på din busberlina framöver. Kommer att behöva lite tips emellanåt på lämpliga uppstyvningsåtgärder.
Skulle vara kul att se din busbil igen snart!


Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
Heja, heja :clap:
Skall verkligen bli intressant och kul att följa :beer:
Hur länge har den stått avställd?

[Ändrad 2017-7-22 av bjorn55]


Tack, jag kommer att behöva era påhejningar under tiden plåtarbetet pysslas med på detta projektet. Det kommer nog att bli många frågor längs med vägen. :)
Jag tror att vi kom fram till att det var 13år sedan den kördes för egen maski till sin plats i ladan dock med dålig topplockspackning. 1750n kommer mest troligt att se lite taskig ut inuti om den tog in vatten så jag tar det som det kommer. Första steg efter plåtjobb är väl att skaka liv i den och köra mild 1750, sedan finns andra planer. :headbang:

Quote: Ursprugligen inlagt av H-P  
Stort grattis!

Mycket roligt att du till slut hittade din 105 serie Berlina. Ska bli spännande att följa ditt GTAm bygge.


Nä men hallå HP! Tackar. :) ja det blir skitkul att pyssla med 105serie nu. Denna har dock en slurk mer jobb i sig än Giulian jag kollade på hos dig, men samtidigt kan jag ta ut svängarna mer på denna bilen. Har du delar i dina gömmor som jag kan behöva framöver så är det fritt fram att hojta till. Man vet aldrig vad som fattas efter så många år ur trafik.


Micke G - 2017-7-23 kl 09:51

Du är inte den första som först börjar med 2 dörrars sportmodeller och sedan glider över till dom lite udda sedanerna. Det brukar tyda på väldig hög nivå alfavirus i kroppen.
Jag brukar åka runt ganska mycket sommartid med min Berlina, så det ska väl inte vara omöjligt att att vi skulle kunna ses på någon träff.

Om du vill ha bra väghållning för trackday körning så är nog Axel Lind fjädring en bra väg att gå.
Vad blir det för motor. En annan fråga är vad du kommer göra med spårvidden bak.Det finns 3 alternativ.
1: Bredda hjulhusen, som dina bilder
2: korta av drivaxlarna
3: köra med smala eller inåtbreddande fälgar.

FredrikAssarsson - 2017-7-23 kl 10:40

Ja alfaviruset har nog satt sig, det har du rätt i. ;)
Det blir breda fälgar med breddade skärmar. Återstår att se exakt hur jag breddar om det blir i plåt eller om det blir GTAm-liknande glasfiber. Det viktigaste i breddningen är att den snygga låga linjen över bakhjulet blir kvar!

Motorplanerna håller jag på lite men jag hoppas på att kunna hålla mig vid 175+ hk. Inget monster men massa knuff ändå.

sam_h - 2017-7-23 kl 11:04

Hel rätt val!

Fredrik, jag antar detta klippet är en favo? https://youtu.be/nx2sPfgqlkg

Blir det en 105:a för min del blir det helt klart en brutal berlina! :rockon:



[Ändrad 2017-7-23 av sam_h]

veloce - 2017-7-23 kl 13:23

Vill minnas att användare Gromyko hade en superhäftig 1750(?) Berlina med TS-motor och en massa gött mos när AP startades för många, många år sen. Den gick sm ett skott. Hittar tyvärr inte tråden nu.

Kämpa på, det behövs fler Berlinor.

matfo - 2017-7-23 kl 14:05

Quote: Ursprugligen inlagt av veloce  
Vill minnas att användare Gromyko hade en superhäftig 1750(?) Berlina med TS-motor och en massa gött mos när AP startades för många, många år sen. Den gick sm ett skott. Hittar tyvärr inte tråden nu.

Kämpa på, det behövs fler Berlinor.

Om jag minns rätt så är det väl den Berlinan som Micke G har idag?!
Jag håller med; Alfa Berlinor behövs det av alla slag :beerchug:

Micke G - 2017-7-23 kl 14:33

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Quote: Ursprugligen inlagt av veloce  
Vill minnas att användare Gromyko hade en superhäftig 1750(?) Berlina med TS-motor och en massa gött mos när AP startades för många, många år sen. Den gick sm ett skott. Hittar tyvärr inte tråden nu.

Kämpa på, det behövs fler Berlinor.

Om jag minns rätt så är det väl den Berlinan som Micke G har idag?!
Jag håller med; Alfa Berlinor behövs det av alla slag :beerchug:


Stämmer, står på gården hemma. Den var med om en smärre älgincident för ett antal år sedan, därav den italieninspirerande färgsättningen i fronten.

IMG_2116.JPG - 2.5MB

TomTrikk - 2017-7-23 kl 14:36

Det var Berlinan i klippet Sam la ut jag svamlade om idag, tack för hjälpen och trevlig pratstund, nästa gång ska jag försöka komma ihåg att bjuda på kaffe.

dhladohc - 2017-7-23 kl 19:06

Skoj. Berlina är en väldigt cool modell som får alldeles för lite uppmärksamhet.
Kul att det är en 1750, lite mer udda än 2000.
Vad är det för årsmodell?

Busso eller toktrimmad Nord4 röstar jag på. :revs: :evil:

Ser fram emot tråden.
Fin inspiration till Berlinan farsan och jag (snart) håller på och plockar ihop.

Tänk efter före med breddningen bara. Många som ful-breddat sönder bilar genom åren. Men jag är inte orolig, dina jobb brukar bli bra. :thumbsup:

Besar - 2017-7-24 kl 09:00

Alltid spännande att följa dina trådar. :thumbsup:
Fattar inte hur du hinner med allt, sover du något alls? :p

josé - 2017-7-24 kl 09:04

Fräckt projekt!!! Skall följas med entusiasm :)

Breddningen bak blir ingen enkel uppgift, jag fattar inte riktigt hur de ha fått till det på bilderna då bakskärmen börjar med slutet på dörren?!?!?!

En bullig skärm typ VW eller PV kanske kan passas in och kapas för att ansluta till midjelinjen och vid dörren så får den smita under och ansluta längre in?

Spännande blir det i vilket fall.

Röstar på en 2,8 liters busso med trippla Dellorto :bananana:

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 09:25

Kul med stort intresse, det är ju tack vare er som suget finns efter att bygga sådant här och er samlade kunskap hoppas jag på att få dra nytta av i stor utsträckning. :beerchug:

Både petroliciousfilmen och Gromykos Berlina TS har dissikerats många gånger men det är framförallt bilderna på den gamla afrikanska rejsingberlinsn som har sporrat mig i två år.

Tobias: den är en 1750 från 1970, hängande pedaler, sjyssta inredningen och den vackra grillen. Måste dock få tag i amerikanska marknadens bakljus med "liggande" reflexer i bakljusen. Kanske jag kan byta ut garsgegrannens deTomasobakljus utan att han märker? ;) :dunce:

Besar: GTVförsäljningen lämnade ett stort hål som måste fyllas ;) snart är vintern jär och då blir det till att skutta in i garaget med full fart igen. :)

Johan: visst är breddningen speciell? Blir spännande att se linjerna på nära håll när Berlinan hittat hem till mitt garage i veckan och börja ögna fram breddningen.
En 2.8L hade faktiskt varit ett sjukt fint motorval nu när du nämner det, en bortglömd motor. :headbang:

[Edited on 2017-7-24 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 09:30

Lite uppkäftiga är de allt :thumbsup:

zuh44y.jpeg - 42kBAlfa Berl1972moz.jpg - 32kB4946606358_3198517a72.jpeg - 62kB2ey9fk2.jpg - 70kB

radde - 2017-7-24 kl 09:35

Kul!!

sportsedan är den nya svarta! :D

Hauge - 2017-7-24 kl 10:12

Fränt! :beerchug:
Själv är jag inte så förtjust i de breddade skärmarna.
Micke G. är snygg även om jag kanske tycker att fälgarna ser för moderna ut.

Bobby - 2017-7-24 kl 12:33

Heja! :bananana:

2maz - 2017-7-24 kl 14:35

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

...Måste dock få tag i amerikanska marknadens bakljus med "liggande" reflexer i bakljusen...
En 2.8L hade faktiskt varit ett sjukt fint motorval nu när du nämner det, en bortglömd motor. :headbang:


Ska du köra jänkarstuk på bakljusen är det väl "no substitute for cubic inches" som gäller? 3200 Berlina GTA låter väl gosigt oxå?


Maffia Alfisti - 2017-7-24 kl 14:49

Nått liknande fälgarna på No.235 Berlinan (svart-vita bilderna) hade varit riktigt nice :drool:

Stött på dom tidigare på alfasud/33or. Inte helt lätta att få tag på troligen.
Kommer inte ihåg vad tillverkaren/modellen heter. Nån som vet?

Micke G - 2017-7-24 kl 15:07

Är det Berlina 2000 bakljus du tänkt byta ut till?
http://classicalfa.com/products.php?product=LT061-2000-BERLI...

Fälgar på No.235 Melber

Guson - 2017-7-24 kl 16:37

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  


Tobias: den är en 1760 ftån 1970, hängande pedaler, sjyssta inredningen och den vackra grillen. Måste dock få tag i amerikanska marknadens bakljus med "liggande" reflexer i bakljusen. Kanske jag kan byta ut garsgegrannens deTomasobakljus utan att han märker? ;) :dunce:


:evil::kulspruta:

Jag borde säga något dräpande om "1760" också kanske... ;)

Guson

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 19:49

1760? Vadå 1760, det måste vara semesterdrickan som talar? ;)

Melberfälgarna sitter som en smäck ja, jag har dock andra i sikte. :)
Synd att allt roligt ska vara dyrt bara, måste spara en stund för allt bilgodis jag vill ha....

Micke: ja, precis. Men i Sverige verkade vi hela tiden ha samma legoklossar till bakljus oavsett modell.
Det där var dock bara linsen. Hela bakljusen är betydligt dyrare, om ingen har begagnade liggandes till salu?

Inredningen är ganska så hjälpligt intakt trots utsidans look. Sätena är förmodligen hängiga då det var lite sprucket i tyget under överdragsklädseln men instrumentpanelen är lika osprucken som den är okapad. :worship:
Innertaket är fläckigt men helt så det kommer gå att ordna!
Dörrsidorna har några törnar vardera men jag ska nog kunna få till något av insidan.

[Edited on 2017-7-24 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 106kB

[Edited on 2017-7-24 by FredrikAssarsson]

Jakkeholm01 - 2017-7-24 kl 21:44

Detta ser ju ut att kunna bli riktigt fränt! ;)
Jag röstar på Busso med förgasare! :revs:

Kommer du rensa och sätta i bur eller blir den original på insidan?

FredrikAssarsson - 2017-7-24 kl 22:30

Nja det blir inte rensat inuti, snarare bucket seats av något smäckert slag, snygga dörrsidor och ganska ombonat inklusive baksäte. Men lite rejsinspirerat vill jag ha det med någon trevlig touch här och där.

Maffia Alfisti - 2017-7-25 kl 09:07

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Melberfälgarna sitter som en smäck ja, jag har dock andra i sikte. :)
Synd att allt roligt ska vara dyrt bara, måste spara en stund för allt bilgodis jag vill ha....
[Edited on 2017-7-24 by FredrikAssarsson]


Melber heter märket ja. Tack för minnesuppfräshningen :bananana:

Vilka funderar du på? *nyfiken*

TomTrikk - 2017-7-25 kl 12:47

Tack för bra affär med fälgar och däck, provkört och anade bara anade en smärre vibration efter 252 km/h, den kan jag leva med.

Micke G - 2017-7-25 kl 18:49

Jag isolerade torped och transmissionstunnel med vibrationsdämp och lätt isolering plus en mattsats till en Giulia på Okynnes Berlinan. Blev betydligt bättre, nu kan man åka i 120 i par timmar med att endast ligga på gränsen till tinitusutveckling. Tidigare var den garanterad vid 80

oljud1.jpg - 237kB

dhladohc - 2017-7-25 kl 19:44

Bort med det fula oreange området i originalbaklysena så blir de betydligt bättre.

berlina.jpg - 288kB

FredrikAssarsson - 2017-7-25 kl 22:35

Micke: det gör rätt mycket med torped och kardantunnel vad jag märkt, kommer att lägga lite energi på att få det ombonat i kupén för jag gillar inte för dånande och skallrande bilar. Det är ändå där inne man sitter och kör :thumbsup:

Tommy: haha vilken tur! :)

Tobias: hmm, sant, ett alldeles OK första steg för att förbättra utseendet men på sikt måste jag ha de andra bakljusen. Blir lite lustigt när jag isf planerat att rödtona bakljusen på folkabussen, 166an OCH berlinan..?

FredrikAssarsson - 2017-7-28 kl 23:54

Brutus har landat!
Med hjälp av Robins tålamod och BE-körkort är Berlinan hemma!

Extradelarna bildar nästan ett helt extra chassi. Nu börjar snart det roliga med att köpa lite för dyra delar i lite för stor utsträckning! :)

image.jpg - 1.3MBimage.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.3MB

matfo - 2017-7-29 kl 05:47

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Brutus har landat!
Med hjälp av Robins tålamod och BE-körkort är Berlinan hemma!

Extradelarna bildar nästan ett helt extra chassi. Nu börjar snart det roliga med att köpa lite för dyra delar i lite för stor utsträckning! :)

:banana_thingy:

sam_h - 2017-7-29 kl 12:13

:bananana:

pescatore - 2017-7-29 kl 14:28

Mycket cool bil. Ska bli kul att följa!

elCrillo - 2017-7-29 kl 14:44

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Brutus har landat! Nu börjar snart det roliga med att köpa lite för dyra delar i lite för stor utsträckning! :)


Riktigt kul! Följer med spänning och jag tycker att du är inne på rätt spår! Lite lagom tokskärmbreddat och räsigt stuk!
Det där med att handla känner jag inte alls igen... :rolleyes: Sitter just och har nog handlat en motor till 127an på Gotland. Varför? För att bestämt... :dunce:

dhladohc - 2017-7-29 kl 15:02

Praktiskt med dragkrok på bilen. :P
Inte så vanligt.

FredrikAssarsson - 2017-7-31 kl 19:30

Kul att det går hem hos fölket! :D

Den var ju inte bara väldans rostig, den var ju också väldans smutsig. Idag gick 3h åt till att jobba med handskar och andningsmask. Överdragsklädseln åkte av, baksätet åkte ur och snart börjar den stora saneringen!
Jag gick dock över till att tvätta bilen så att jag kan se vad sjutton jag har att jobba med och efter tre tvättar kunde jag inte hålla mig ifrån polermaskinen. :idea:

Från att ha klivit in i garaget och mötts av det smutstyngda vraket lämnade jag garaget genom att stänga dörren till den blanka huven med folkabussens tydliga reflektion. :) det kommer att bli en bra lack det här med massa jobb.

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.4MB

Grifo - 2017-8-1 kl 21:27

:bananana::bananana::bananana:

FredrikAssarsson - 2017-8-2 kl 13:32

Tackar ödmjukast, det värmer när det erfarna gardet höjer en tumme! :beerchug:

Guson - 2017-8-3 kl 16:37

Bygge av trackdaybil:
Steg 1: Traila hem liket.
Steg 2: Maskinpolera motorhuven.
Steg 3: :dunce:

:whaasup:

Guson

sam_h - 2017-8-3 kl 20:55

Ge fean i att polera upp och sminka. Kommer bara sluta med att du förvandlade brutale brutus till en glasätarbil = för fin för att köras som den förtjänar

Kolla in Ari Harjunpääs giulia som Crhille visar bilder på i denna tråda.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30834



[Ändrad 2017-8-3 av sam_h]

matfo - 2017-8-4 kl 12:03

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Ge fean i att polera upp och sminka. Kommer bara sluta med att du förvandlade brutale brutus till en glasätarbil = för fin för att köras som den förtjänar

Kolla in Ari Harjunpääs giulia som Crhille visar bilder på i denna tråda.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30834

[Ändrad 2017-8-3 av sam_h]
Glassätarbilar körs, enligt min mening, absolut som de förtjänar och ska inte vara för fina för att användas :steering::saythat:

sam_h - 2017-8-4 kl 12:29

Quote: Ursprugligen inlagt av matfo  
Glassätarbilar körs, enligt min mening, absolut som de förtjänar och ska inte vara för fina för att användas :steering::saythat:


:beerchug:

FredrikAssarsson - 2017-8-6 kl 18:02

För att stävja denna djupa diskussion om laktoshaltiga efterrätter skiftar vi fokus mot plåtknackande! :boing:

Steg 1 är igång! Höger fram verkar ha understyrt ner i ett dike på grusvägarna av förrförra ägaren och tryckt in front och skärm i nederkant samt tryckt in plåten kring framlyktan. Resultatet var stora bucklor, ett karateslag vid framlyktan samt två djupa veck diagonalt mellan hjulhus och blinkershål. Detta lagades sedan mästerligt med 1cm spackel och en skvätt färg.

Riktat veck, karatehugg och krokighet samt knackat ut alla grövre bucklor. Nästa steg blir riktande av småbucklorna, dra rätt runt strålkastaren, samt laga 80tals"lagningen" i ovankant.

Nederkanten av framskärmen är slut, likaså övergången mot sandplåten fram så först lagar jag skadorna i skärmen, sedan med skärmen på plats bygger jag mig mot befintliga infästningar innan skärmen kanske plockas av.
Med plåten lagad har jag sedan vettigt utgångsobjekt att kapa sönder för att montera glasfiberbreddare på. :smash:

image.jpg - 1.2MBimage.jpg - 1.3MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MB

matfo - 2017-8-6 kl 22:36

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Steg 1 är igång!
...
Med plåten lagad har jag sedan vettigt utgångsobjekt att kapa sönder för att montera glasfiberbreddare på. :smash:
Projektet verkar ha rivstartat och jag gillar målbilden i detta steg :rockon:

FredrikAssarsson - 2017-8-22 kl 18:12

Tackar! Det är en minirivstart ;) typ slinta på kopplingen.. :D

Idag tog jag mig en stund till att fortsätta rikta framskärmen men mobilen dog så det blev inga bilder. Typiskt.

Jag fick grävt i lådorna och hittade blinkersglaset till höger fram och efter provmontering passade det horribelt dåligt. Föga förvånande så jag var förberedd med hammare, mothåll, kofot och tång.
Kapade ur strålkastarhållarna och gav mig f-n på att få lite styr på passformen och efter ett par timmar passar nu blinkersen mot sandplåten och sandplåten linjerar mot höger framskärm och höger framskärm har nu fått rätt form kring lyktan. Förut var lutningen lite off.

Allt som allt nöjd med dagens pill och nästa gång ska jag komma ihåg att ta med vinkelslipen så att mer kan bli gjort! :dunce:

dhladohc - 2017-8-23 kl 20:02

Kan man ta väck blinkersen på skärmen eller måste man ha den för att farbror blå inte ska bli sur?

Guson - 2017-8-23 kl 20:05

Det går utmärkt bra att ta bort den!

Guson

FredrikAssarsson - 2017-8-23 kl 23:02

På skärmen går väl att ta bort men knappast fram.

I mitt fall siktar jag på att behålla alla sådana detaljer. De stör inte mig.:)

Guson - 2017-8-24 kl 12:29

Nej, framåt ska de vara kvar. Om du kollar på Tobias 69a så saknar den sidoblinkers, istället går framblinkers på stötfångaren "runt hörnet". Det var lika på min GTV 69a, det ser tom ut att vara samma lamphus på stötfångaren.

Guson

TomTrikk - 2017-8-24 kl 18:08

Vilket oerhört trevligt projekt, men det vet du ju vid det här laget.
Imorgon ramlar det in 1750-inspiration, bara att ta ett glas Chianti och beställa fälgar! Hur tänker du med lyktorna? Nät på helljusen? Lite tidigt i projektet men man måste ju planera. För övrigt gick 166:an igenom nålsögat med lite "bra att veta" grejor. Lite offtopic: mötte en 166 bogserad av en (vad jag kunde se en facelift-166:a) på väg söderut på gamla Uppsalavägen igår, vinkade som fan, någon här?

FredrikAssarsson - 2017-8-24 kl 20:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Nej, framåt ska de vara kvar. Om du kollar på Tobias 69a så saknar den sidoblinkers, istället går framblinkers på stötfångaren "runt hörnet". Det var lika på min GTV 69a, det ser tom ut att vara samma lamphus på stötfångaren.

Guson


Ja se på f.... undrar vad som bestämt att en del har blinkers inbyggd i fronten och en del har wraparound utanpåliggande blinkers?

Min har jag för mig är svensksåld. Nåja då kanske jag kan plocka bort sidoblinkersen när det ändå inte finns någon i dagens trafik som förstår vad lampan betyder. Eller så säger självbevarelsedriften att alla möjliga riktningsvisare är nyttiga i dagens avdankade aggrokörstil?

FredrikAssarsson - 2017-8-24 kl 21:09

Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Vilket oerhört trevligt projekt, men det vet du ju vid det här laget.
Imorgon ramlar det in 1750-inspiration, bara att ta ett glas Chianti och beställa fälgar! Hur tänker du med lyktorna? Nät på helljusen? Lite tidigt i projektet men man måste ju planera. För övrigt gick 166:an igenom nålsögat med lite "bra att veta" grejor. Lite offtopic: mötte en 166 bogserad av en (vad jag kunde se en facelift-166:a) på väg söderut på gamla Uppsalavägen igår, vinkade som fan, någon här?


:beerchug: det lutar åt en fälg ja :) något roligt måste jag köpa in för att hålla bygghetsen uppe. :)
Lyktorna blir säkerligen gula ytterst och nättäckta innerlyktor varav den ena får agera kalluftintag. Inte för tydligt dock. Inte för att denna bilen på något vis kommer att vara "understated" men det är lite mer spännande att se detaljerna först när man närmar sig. Baklyktorna får nog bli rödare till en början som Tobias tipsade om men sedan måste de bytas till de med liggande reflexer.


Just nu funderar jag mest över var sjutton jag ska snitta framskärmen för att komma åt att rostlaga innanför samt kunna svetsa tillbaka den vettigt.

Guson - 2017-8-25 kl 08:54

Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Lite offtopic: mötte en 166 bogserad av en (vad jag kunde se en facelift-166:a) på väg söderut på gamla Uppsalavägen igår, vinkade som fan, någon här?


Undrar om det var Robert Hagblom som var ute och drog med nyförvärvet (nyfördärvet?), han pratade om att han köpt en 16X när vi sågs i helgen.

Guson

FredrikAssarsson - 2017-8-25 kl 19:04

Vad är det enda vettiga att göra när man har smärtande handleder och senknutor?
Borra punktsvetsar och knacka plåt så klart! :dunce:

Kanske inte dagens bästa beslut så här i efterhand med en tub voltaren i ena handen och en öl i andra men någon av de två avhjälper i alla fall eftersviterna dugligt.

Om vi bläddrar tillbaka ett steg eller två så är vi tillbaka vid dejten mellan framskärm/sandplåt. De har som jag skrev förut nu närmat sig varann och verkar passa bra. Som syns på bilderna passar även blinkersen för tillfället. (Detta lär ju dock ändra på sig ett par gånger under rivandet i fronten men det är betryggande att veta att passformen går att hitta!)

Jag började med att dra en skruv och mutter genom kofångarfästet för att dra tillbaka sandplåten till rätt utgångsläge. Sedan monterade jag halvt de två grillhalvorna för att se att utrymmet fortfarande stämde. Efteråt borrade och kapade jag ur lykthållarna. Därefter följde senast ett par timmar av riktande och plågande för att få rätt form på sakerna. Fronten drogs framåt lite grann, nedre delen av framskärmen drogs utåt lite, spalten mellan skärm/front knackades till och riktades.

Som syns har någon massakrerat en bit av plåten bredvid kylaren samt varsamt öppnat upp lite snitsigt vid kalluftsintaget mha luftvärnsrobot. Fingerspitzengefühl.

image.jpg - 1.5MB image.jpg - 1.9MB image.jpg - 1.4MB

[Edited on 2017-8-25 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-8-25 kl 19:21

Då är vi ikapp dagens arbetsstund.

Jag gav mig fan på att fortsätta försöka lossa framskärmen som inte sitter fullkomligt originalmässigt återmonterad kan vi säga. Definitivt helsvetsad på ställen där den inte borde vara det så vi har några trösklar att överkomma här.

Steg 1 var att lossa spalten skärm/front längst ner. Det gick rätt galant.

Steg 2 var att lossa spalten ovankant skärm/plåt framför huv. Det gick väl också tämligen galant även om vi fick offra lite bubblig plåt som ändå behöver svetsas senare.

Steg 3 var att hitta alla punktsvetsar som håller skärmen mot motorrummet. Det var nog en 45styck och inte helt lätta att hitta bland rostbubbel, spackel och omlackeringar.

Steg 4 var att lossa dörren men där gick jag tvärbet så det blev till att skifta fokus till allas vår kära 80talslagningen! Knackat bort fulplåten, kapat ur skadade plåten, knackat till ersättningsplåten.
Slutligen börjat punkta fast den nya plåten så absolut noggrant jag kunde. Gliporna är inte perfekta men helheten blir nog bra sedan. Försöker att lyda Mattias råd angående svetsning. Punktat fast plåten, knackat varje punkt direkt efteråt, tar god tid på mig och småriktar plåten innan nästa punktning hela tiden. Tar tid men hoppas på bra resultat. :smash:

Mitt stora bekymmer just nu hoppas jag att kunna få hjälp med: hur sjutton lossar jag dörrgångjärnen? GTVns var skruvade med insexskruv, men dessa ser nitade ut!? Kommer inte åt att knacka ur sprintarna heller?

image.jpg - 1.6MB image.jpg - 1.6MB
image.jpg - 1.5MB
image.jpg - 1.4MB

[Edited on 2017-8-25 by FredrikAssarsson]

BerlinaPer - 2017-8-26 kl 06:32

Skulle tro att gångjärnen i framdörrarna sitter som på Giulian, med muttrar från baksidan. Lossa på galonen framför dörren så ser du dom.

Per

FredrikAssarsson - 2017-8-26 kl 07:52

:pray::kiss:

Grazie

FredrikAssarsson - 2017-8-26 kl 19:38

Tackför tipset, visst gömde de sig där även om instrumentbrädan effektivt döljer åtkomst till de två översta må jag säga.

Det löste sig dock och med två pallbockar undertill gick det dessutom kontrollerat!

Nästa följdfråga blir då..... Hur sjutton ska man lossa skärmen där den är punktsvetsad mot A-stolpen egentligen? Jag överväger olika sätt att skära loss den ur A-stolpen men vill att resultatet ska bli så absolut bra som möjligt. Punktsvetsarna går inte att komma åt med skärmen på plats vilket kan tyckas är ett hyfsat moment 22?
Dessutom ser jag att skär jag av den vid vad jag anser vara lämpligaste stället så missar jag en dubbelplåt bakom vilken skulle göra att skärmen likt förbenat skulle sitta kvar i den hehe..

Någon som sitter på bra tips eller bild på hur man löser bestyret utan att skära sönder onödigt stora mängder plåt?
Och om en viss glasvimle läser: finns det nya Berlinavindrutor att få tag i enkelt?

image.jpg - 1.6MB

FredrikAssarsson - 2017-8-26 kl 19:46

Under tiden som jag grubblade över dörr samt framskärm tog jag och punktade runt den nya plåten tills jag gått varvet runt tillräckligt för att täppa igen allt. Lyste vakom med ficklampa för att se var jag missat och efter bättring, slip och målning kändes plåten bra. Önskar att jag kunde sätta varje svets bättre än jag gör men denna gången blev det iaf bara ett litet hål att laga.

Grundat på båda sidor med hagmans gula 2K. Blir inget spackel här förrän skärmen är lossad, lagad och återmonterad. Så ös på med tips om hur jag bör lossa skärmen så ska den snart vara på arbetsbänken.

Förresten: i morse beställdes första fälgen till Brutus. Lite dyra just nu för mig så jag beställer en åt gången under vintern så slipper jag gråta över utgifterna! :P

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.8MB

dhladohc - 2017-8-26 kl 21:09

Nya vindrutor finns att få tag på. Inga problem när farsan skulle ha en ny till sin.

FredrikAssarsson - 2017-8-26 kl 21:44

Grymt! Hur är vindrutegummilisterna i kvalitet? Något tips om var man köper?

GlasVimle - 2017-8-26 kl 22:48

Jag kan kolla nästa vecka. Gummi tror jag inte att Pilkington har men det borde någon av dom engelska/tyska firmorna ligga på.

dhladohc - 2017-8-26 kl 23:26

Alfaholics har lister.
Hur kvalitén är jämfört med någon annanstans vet jag ej.

GTm - 2017-8-29 kl 23:03

Sweet!:bananana:

Snart sitter du också fast i plåtknarkarträsket, eeh -knackarträsket menar jag förstås :D:D

FredrikAssarsson - 2017-8-30 kl 11:12

:beerchug: farligt farligt, men väldigt spännade att lära sig mer om! :smash:

skulle vilja vara bättre på att få till rätta plana fina finishen på plåten men jag behöver köpa bättre verktyg först.

GlasVimle - 2017-8-30 kl 14:37

Pilkington har en ofärgad ruta i Gbg, väntar på att få pris.
Lagt en förfrågan på om dom kan fixa en grön eller grön med grön solkant, tomt i alla deras lager.

FredrikAssarsson - 2017-8-30 kl 21:41

Åh se där!
Då finns det ingen anledning till att panika. Den har några rejäla märlor till stenskott men den blev inte bättre av att jag spräckte den då jag försökte bända undan gummilisten lite inför svetsjobb. :dunce:

GTm - 2017-8-30 kl 22:21

Jo, gör ont i plånboken när jag funderar på hur mycket pengar jag gärna skulle bränna på plåtsnickeriverktyg...

That being said så verktyget jag oftast tar i hand är en liten (8 oz?) kulhammare jag fick av farsan tidigt 90-tal. Jag har rundat av kanterna på den platta skallen med en fil för att slippa jack i plåten om jag slår litet snett och den funkar skitbra till många ändamål.

Biltema hade också några olika plåthammare med rött glasfiberskaft som är SJUKLIGT PRISVÄRDA. Finns inte på deras websidor längre, men fanns i min lokala biltema tidigare i år så tror jag ska ta en vända och plocka upp en extra bra-att-ha omgång ifall det ännu finns några i hyllan.

Många av mina mothåll är biltema släggor/hammare jag stympat skaftet av och format med vinkelslip+fil till önskad form. Enda viktiga är massa och någorlunda bra härdning. Och när man bankat in några gropar i dem är det bara att fila upp dem igen. Speciellt skallen på en 12oz biltemakulhammare tjänstgör ofta som mothåll.

Mothåll för mjuka rundade former brukar jag ta till en 90* rörkrök av något tjockväggigare järnrör. Kostar några enstaka euron på rörmokeributiken.

Både mothåll och hammarskallar brukar jag gå över med en polertrissa på vinkelslipen så de blir spegelblanka när jag filat dem eller de annars blir matta (dvs en gång i året eller så). Då slipper man flytta ojämnheter från mothåll/hammare till plåten när man hamrar.

Så även om klohammare kanske är onödigt vulgärt kan man få en hel del åstadkommet utan att det kostar mer än en pizza per pryl.

Grifo - 2017-8-30 kl 22:33

Veterania har rutor. Samma framruta på både Berlina & Giulia.

FredrikAssarsson - 2017-8-31 kl 09:05

Mathias: jag håller mig basic vad gäller verktyg och nöjer mig med ett par få mothåll eftersom att jag mest kört med två hammare varav den tyngre som mothåll. Jag funderade på att fila till något själv som du nämner men två mothåll ska jag nog köpa. Borde räcka ganska långt i dagsläget. :)
En hammare till bör jag nog också ha.

Gunnar: suveränt! Med tanke på marknaden för Giuliadelar ska det nog gå att lösa då. Borde tom vara samma sorts gummilist till Berlina som till Giulia om rutan är identisk. Då skär jag loss min nuvarande list och plockar ur rutan så att jag kan laga framskärmarna på så rätt sätt som jag bara kan.

Frågan som kvarstår är dock hur sjutton jag lämpligast lossar framskärmen där den ansluter till Astolpen längs med dörröppningen. Ovansidan får jag ju snitta loss nätt vid vindrutan men längs med dörröppningen är det bra trångt att komma åt punktsvetsarna. Jag försöker hålla mig borta ifrån att sätta vinkelslipen rakt i skärmen för ökad åtkomst men det kan leda dit till slut ändå.

FredrikAssarsson - 2017-9-1 kl 14:43

Kampen har fortsatt och efter att ha skurit bort vindrutelisten gick vindrutan lätt att plocka ur.

Därefter borrade jag ur punkterna vid vindrutan och tog sedan ett slipstift på dremeln och fick sitta och slipa bort punkterna i dörröppningen. Ett stämjärn fick filas till med vinkelslipen och sedan var framskärmen lossad! Nästan...

Eftersom att skärmen lagats tidigare har den på sina ställen helsvetsats mot A-stolpen i dörröppningen vilket gjorde att det fick bli lite mer våld än jag hoppats.

Dessutom dolde sig en gammal lagning vid motorrummet som gjorde att den fortfarande satt fast där lite.

IMG_0015.JPG - 2.1MBIMG_0016.JPG - 1.8MB

FredrikAssarsson - 2017-9-1 kl 15:11

Efter att ha upptäckt var skärmen lagats och helsvetsats mot dörröppningen tidigare samt var en lagning i motorrummet svetsat fast framskärmen lite extra dolt ploppade den loss vilket kändes oerhört bra. :)

Sammanfattningsvis kan man säga att det var enkelt att få ut rutan när man skurit sönder fönsterlisten, listen var av samma konsistens som knäckebröd och behövde ändå bytas, under tätningsmassan från fabrik var det plåtrent och obehandlat! Under de gamla lagningarna var det lackat och mycket yttostigt! :rolleyes:

Jag började slipa ner här och var men hittade inget hemskt än så länge. Troligtvis är det bara på andra sidan bilen då vilket jag tar efter denna skärmen är klar för breddning.

IMG_0018.JPG - 2.1MBIMG_0019.JPG - 1.9MBIMG_0021.JPG - 1.5MB

Micke G - 2017-9-1 kl 17:46

Yes, kul nu har du kommit igång på riktigt :bananana:

FredrikAssarsson - 2017-9-1 kl 19:52

:beerchug:
Det känns så ja :)
Dessutom var denna sidan fräschare än befarat så jag kan ta med mig lite medvind framöver till nästa sida som är i bättre skick utvändigt men i sämre skick vid botten av A-stolpen.

Nu vill jag bara ha en slant över till att kunna beställa glasfiberbreddarna! Fälgbeställningen är iaf på väg!!!!! :headbang:
Funderar faktiskt på att montera breddarna så att nya skärmkanten hamnar lite längre ner än original så att bilen ser lägre ut än vad den är för 105an blir snabbt för låg för de vägarna som finns häromkring. Vet dock ej säkert förrän jag kan provmontera breddarna.

[Edited on 2017-9-1 by FredrikAssarsson]

Georg - 2017-9-1 kl 20:19

Jäklar vad väl bibehållet.

FredrikAssarsson - 2017-9-2 kl 18:52

Ja visst är den? En blandning av katastrof och "intesåfarligt" :lolsign:

Jag gav mig på ovansidan av motorrummet där skärmen monteras och började med att sopa igen spåren efter mig och min klantiga borrning av båda plåtar (till mitt försvar hade jag köpt punktsvetsborr men missade att packa ner det i kassen på biltema så det blev till att svetsa hål med aluminiumbit som mothåll/värmestjälare)

Om vi kikar på vad som gömde sig i denna fog så är det inte konstigt att rost krupit fram i spalten då de fyra (!) lagningarna inte varit toppklass. Här samsas original framskärm stundtals med en extra plåtremsa mellan skärm och motorrum men samsas dessutom med överlappade lagningar både här och var. :wall:

Som ni ser sticker även lite gammal svetstråd fram och busar!

[Edited on 2017-9-2 by FredrikAssarsson]

IMG_0027.JPG - 2.1MBIMG_0025.JPG - 2.1MBIMG_0028.JPG - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2017-9-2 kl 18:56

De fyra(!) lappade bitarna är dessutom genomgående av olika bredd på "viket" vilket stör mig enormt. Kapade ur dåliga bitar och svetsade i nytt, kapade bort överflöd vid överlappandet och knackade till rätt nivå och svetsade om kant-i-kant vilket kändes bra i själen

IMG_0026.JPG - 1.8MB IMG_0029.JPG - 2.2MB

Sedan blev det till att jämna ut bredden på viket så att det inte såg så förskräckligt ut. Provmonterat framskärmen efteråt och allt passar fortfarande med småjusteringar.

[Edited on 2017-9-2 by FredrikAssarsson]

IMG_0030.JPG - 2.2MB

[Edited on 2018-2-9 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-9-2 kl 19:04

Jag gick loss med nya mothållen och nyinköpta plåtriktningshamnare och tycker att den vikta kanten nu är något att vara stolt över. Inte concoursstandard men rätt gjort åtminstone..

Slipade rent stora delar och efter bilden gnuggade jag syrabehandling på några ställen för att luckra upp rostporer som jag inte kom pt nu och de plåtrena ytor a penslade jag med rostomvandlare för att verkligen få bort minsta missad por. Better safe than sorry.

Förvånansvärt välbehållen i många avseenden och totalt trashad i andra. Lustig bil men det känns bra att rädda den!

IMG_0031.JPG - 1.9MBIMG_0032.JPG - 1.8MBIMG_0033.JPG - 2.3MB

dhladohc - 2017-9-3 kl 08:56

Snyggt och prydligt i vanlig ordning.
Många som aldrig någonsin skulle ge sig på jobbet att ta bort en svetsad framskärm själv. :smash:

Jag borde själv göra det på alfetta gtvn. Jag bävar för vad man kommer hitta (och inte hitta) där under.. :oO

FredrikAssarsson - 2017-9-3 kl 14:34

Tackar. :)

Ja när man ska lossa en svetsad framskärm är det verkligen enligt devisen "det måste bli värre innan det kan bli bättre".

Men nu följer en del som är skoj:
- Fälg kommer nästa vecka, ett R-däck ska monteras.
- Med hjulmockup klar kan bredd konstateras
- Originalfjädrarna kapas till rätt höjd för de fjädrar jag tänker mig i framtiden så att jag arbetar på rätt höjd.
- breddare kan beställas och börja passas in.

Detta kommer ju att göra mycket för moralboosten! :thumbsup:

dhladohc - 2017-9-3 kl 18:14

Vart får du tag på breddare någonstans? Finns det färdiga att köpa?

FredrikAssarsson - 2017-9-3 kl 20:01

Nej. Det finns inget alls till Berlina. Knappt reparationsplåt ens.

Jag kommer att köpa breddare till GTAm junior och såga sönder och modda. Både främre och bakre kommer ju att behöva stora mängder modifieringar så det blir spännande men det är väl som vanligt: börja i ena änden och sluta inte förrän du är färdig i andra änden. Sedan är det klart. :)

Främre sandplåt hade varit rätt najs i bättre skick för att kunna utgå från bättre delar än den krokiga jag har men det är ju tänkt att bli en trackdaybil så den måste inte vara strikt original i alla plåtfalsar men jag gillar utmaningen i att lära sig göra rätt!

[Edited on 2017-9-3 by FredrikAssarsson]

Ola W - 2017-9-3 kl 20:38

Gissar att en frontplåt inte är prioriterat till det priset. Men går att få tag på iaf.
http://www.ebay.de/itm/Alfa-Romeo-Frontblech-kpl-Berlina-175...

FredrikAssarsson - 2017-9-3 kl 22:26

Haha nej, jag värderar min egen tid så lågt att det är betydligt bättre att knacka plåtar för hand och lappa ihop den jag har. Som bonus får jag öva mer på svets i karossplåt kant i kant. :P

FredrikAssarsson - 2017-9-4 kl 12:29

Fääääälgleverans!

Det. Här. Blir. FETT! :headbang:

IMG_0039.JPG - 1.8MBIMG_0038.JPG - 1.1MB

Micke G - 2017-9-4 kl 14:31

Grymt fräna fälgar, kommer bli helrätt.

FredrikAssarsson - 2017-9-4 kl 19:51

Ja det kliar duktigt i fingrarna nu!!

FredrikAssarsson - 2017-9-5 kl 19:18

En kort liten stund i garaget bara. I förrgår hade jag behandlat lite rostporer med syrarengöring och nu passade jag på att slipa bort det sista av rosten.

Det jag hade behandlat med rostomvandlare förra gången grundlackade jag idag och det som jag slipade klart idag behandlde jag med rostomvandlare för säkerhets skull. Därblir det grundlack nästa gång.

Hittade en dålig lagning längst ner vid början av tröskeln så jag började kapa ur och öppna upp där. Ser ok ut innanför så den gamla lagningen har typ hållit men svetsningen mot innerskärm var så dåligt gjort att det gick att bända loss med skruvmejsel. Kapar ur allt, slipar innanför och lackar, sedan blir det en ny ersättningsplåt ditsvetsad.
Tyvärr blir det yxigt urkapat pga de gamla svetsfogarna som bränt fast både det ena och det andra i denna yttre plåten så jag får snygga till allt innan jag svetsar dit min plåt sedan.

Men! Jag älskar verkligen att se den gula hagmansgrundfärgen hamna på plats på plåt - en härlig bekräftelse att: här är jag klar! :)

IMG_0052.JPG - 1.9MBIMG_0054.JPG - 1.8MB

sam_h - 2017-9-5 kl 21:09

Satan de fälgarna är grymma! fick du ge en månadslön för dem? eller har du lyckats hitta billigare?

Guson - 2017-9-5 kl 21:29

Nu när jag ser att du köper åttor så föreslår jag att du dimensionerar breddarna för 225-däck. Jag har inget löst däck men du kan få mäta på mina 225/50 som sitter på åttor som referens. :beerchug:

Guson

matfo - 2017-9-5 kl 22:00

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Fääääälgleverans!

Det. Här. Blir. FETT! :headbang:

:worship:

:drool:

matfo - 2017-9-5 kl 22:02

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Jag älskar verkligen att se den gula hagmansgrundfärgen hamna på plats på plåt - en härlig bekräftelse att: här är jag klar! :)

:yes::clap:

FredrikAssarsson - 2017-9-6 kl 07:35

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Satan de fälgarna är grymma! fick du ge en månadslön för dem? eller har du lyckats hitta billigare?


Visst är de råa som sushi!!? :drool: de kostar en vacker slant (från Alfaholics) men stannar på ca 2500 styck! Gäller att passa på när pundet inte är apdyrt längre.

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Nu när jag ser att du köper åttor så föreslår jag att du dimensionerar breddarna för 225-däck. Jag har inget löst däck men du kan få mäta på mina 225/50 som sitter på åttor som referens. :beerchug:

Guson


Ja breda som f-n är de, har dock sett att många Bertones har 205or på dessa fälgar utan att det ser för stretchat ut så jag hoppas på en vettig look utan superbreda däck. Blir ju så våldsamt tungstyrt annars. Vi får kika lite på dina däck och fundera lite.

Ska du till garaget något under helgen?

 Pages:  1    3  ..  18