AlfaPower

Den Brutala Berlinan Brutus - från skrot till reportage.

Pages:  1  ..  16    18

FredrikAssarsson - 2024-3-28 kl 17:30

Andra sidan av topplockspackningen ser ut så här. Inga direkta tydliga tecken på var kompression läcker ut i kylvätskan.

IMG_5984.jpeg - 504kBIMG_5985.jpeg - 522kBIMG_5986.jpeg - 454kBIMG_5987.jpeg - 524kBIMG_5988.jpeg - 3.5MB

FredrikAssarsson - 2024-3-30 kl 08:44

På väg mot att plocka ur fodren. Strippat botten. Ur med oljepump för uppmätning, av med bröstkåpan, av med alla lageröverfall, för att få ur bakre ramlagret skruvar jag i två trågskruvar i detas gängor och använder glidhammare för att varsamt dra ur lagret som hålls fast av diverse tätningsguck och cigarettpackningarna.

Oljesilen hade intressanta fornlämningar. Någon pytteliten metalldel som jag inte har undersökt vidare och några små små spiralfjädrar som ser ut som gamla rester av radialtätningar. Snackade lite med Björnbusen som fick en intressant ledtråd där att det faktiskt skulle kunna komma från en ventiltätning för de ser ut som sådana små fjädrar. Vi får se!
Tråget har jag ju haft av tidigare men då såg jag inga sådana rester.

Nu återstår bara att dra av dreven och kedjorna så är vevaxeln ur och jag kan sedan få ur fodren för att inspektera o-ringarna.
O-ringarna brukar man dock inte se jättemycket på för de är alltid torra som fnöske och kan spricka när man plockar ur det så det är svårt att säga något definitivt om skicket på dom. De är liksom aldrig fräscha på en motor som gått. 🤷🏼‍♂️

Jag tog dock påskhelg tidigt så jag hann inte mer.

Jag kan dock säga att skicket på varenda lager var skrattretande uselt efter att ha kört hem från jobbet dagen den gav upp. Galet vad rosaskimrande lagerbanorna är så som de har nötts ner. Vatten smörjer liksom inte så bra som olja hehe

IMG_5992.jpeg - 539kB IMG_5993.jpeg - 578kB IMG_5996.jpeg - 560kB IMG_6003.jpeg - 515kB

[Edited on 2024-3-30 by FredrikAssarsson]

Micke G - 2024-3-30 kl 10:48

När jag rev ned en 2000 maskin var det massor av korrosion i blocket under foderpackningarna. Jag frågade Torbjörn Backlund som levde då och han sa att det var ett vanligt problem på 105 motorer på grund av att den tidens glykol inte var så snäll mot aluminiumet.

FredrikAssarsson - 2024-3-30 kl 19:19

Ja det blir ingen V6 i just detta skedet för då kommer jag inte ut på vägarna i år. Jag slänger ihop en 1750 igen fast troligen med nya kolvringar, alla lager, och varenda packning.
Jag nästan hoppas på sprucken o-ring på ett foder för då har jag åtminstone en tydlig förklaring på varför det forsat in vatten i oljan.

Jag såg dock dagen den gick sönder och misstände att det kom vattendroppar in i bakre förgasarens portar. Jag kunde se dropparna och se nysandet från motornnör dropparna sögs in. Tyvärr såg jag inga direkta tecken på att insugspackningen sprungit läck (den var ny men något måste sprungit läck där vid överhettningen motorn fick när remmen till vattenpumpen gick av.

Så jag måste fortfarande hitta var vattnet läckte in i oljan och jag måste fortfarande hitta var kompressionen trycktes in i vattnet! Och det har ju inget med fodertätningar att göra. Vi får se helt enkelt. Nästa steg är ju ut med veven och foder för att kika efter spricka eller så.

Vad tror ni? Startas en vadslagning? Foder? Spricka? Diverse småläck i packningar?eller hittar jag ingenting, slänger ihop motorn igen och tar mig igenom en till säsong med nöd och näppe innan nytt ras?

FredrikAssarsson - 2024-4-1 kl 16:25

Då var fodren ut men de satt fastgjutna i blocket så trots smarta knep sprack en bit loss från treans cylinderfoder tyvärr. Sånt som händer, jag tror tom att jag har något reserv liggandes (om det nu är till 1750..)

Två av fodren såg sämre ut i oringen än två andra men det är som alltid med gamla motorer att det är obskyra grader av ser förjäkligt ut så drt är svårt att sia säkert.

Jag behöver iaf laga lite nu..

IMG_6016.jpeg - 473kBIMG_6017.jpeg - 512kB

rschneberger - 2024-4-1 kl 18:47

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ja det blir ingen V6 i just detta skedet för då kommer jag inte ut på vägarna i år. Jag slänger ihop en 1750 igen fast troligen med nya kolvringar, alla lager, och varenda packning.
Jag nästan hoppas på sprucken o-ring på ett foder för då har jag åtminstone en tydlig förklaring på varför det forsat in vatten i oljan.

Jag såg dock dagen den gick sönder och misstände att det kom vattendroppar in i bakre förgasarens portar. Jag kunde se dropparna och se nysandet från motornnör dropparna sögs in. Tyvärr såg jag inga direkta tecken på att insugspackningen sprungit läck (den var ny men något måste sprungit läck där vid överhettningen motorn fick när remmen till vattenpumpen gick av.

Så jag måste fortfarande hitta var vattnet läckte in i oljan och jag måste fortfarande hitta var kompressionen trycktes in i vattnet! Och det har ju inget med fodertätningar att göra. Vi får se helt enkelt. Nästa steg är ju ut med veven och foder för att kika efter spricka eller så.

Vad tror ni? Startas en vadslagning? Foder? Spricka? Diverse småläck i packningar?eller hittar jag ingenting, slänger ihop motorn igen och tar mig igenom en till säsong med nöd och näppe innan nytt ras?

Åh vad jag skulle vilja ha en sån bil!

Jag har ju en längskonverterad 290hkr Busso stående, men jag hittar ju ingen bil att stoppa den i. Vad sa du, skulle du sätta V6 i den här? :beerchug:

mvh //Ricky

FredrikAssarsson - 2024-4-1 kl 19:44

Självklart 🤙 en 1750 räcker ju inte långt. Egentligen! Jag bygger en strokad 3.0 12 med 3.2 vev.
3.2 Liter 12v med förstorade 2.5 toppar från Alfa Sei med 6st uppborrade Sei Dellortoförgasare till 42mm.
Jag har adapterväxellådssvep att bulta fast i 105låda för att få spaken på rätt ställe och 105känsla.

Alfa Berlina 3200 GTAm som fyrdörrars italienskt svar på typ BMW 3.0 CSL racebilar

Berlinan är ju som gjord för sex cylindrar!

FredrikAssarsson - 2024-4-3 kl 20:57

Med fodren urplockade började saneringen. Tvättat och tvättat och sedan började jag gnugga med smärgelduk. Två fodersäten var rätt fina, två var lite mindre fina. Det var precis som fodren själva, två muggiga, två dugliga.

På ena bilden har jag börjat slipa och tvätta.

Sedan fick jag mina foder honade av Daniel och ett reservfoder jag hade såg fint ut och får hoppa in från avbytarbänken.

Mätte utstick utan o-ring: 0.05mm
Mätte utstick med o-ring och 15Nm förspänning: 0.05mm
Bra, det kör vi på 🤙

Sedan fick jag leverans av nya ratten vilket kändes kul för moralen!

IMG_6033.jpeg - 442kBIMG_6034.jpeg - 372kBIMG_6040.jpeg - 344kBIMG_6035.jpeg - 383kBIMG_6038.jpeg - 438kB

rschneberger - 2024-4-4 kl 19:31

Berlinan är ju som gjord för sex cylindrar!

:beerchug::beerchug::beerchug::beerchug:

FredrikAssarsson - 2024-4-4 kl 19:32

Från örlogsratt till sportig 🤙
400mm till 350mm. Rätt lagomt, inte för litet. Återstår att leta upp var jag la mina momo spacers dock? #idiotifarten….
Jag letade upp dom för en vecka sedan och sa ”bra, de använder jag strax” och la undan på ett dumt ställe tydligen?

IMG_6041.jpeg - 400kBIMG_6042.jpeg - 390kB

rschneberger - 2024-4-4 kl 19:34

Med fodren urplockade började saneringen. Tvättat och tvättat och sedan började jag gnugga med smärgelduk. Två fodersäten var rätt fina, två var lite mindre fina. Det var precis som fodren själva, två muggiga, två dugliga.

Sedan fick jag mina foder honade av Daniel och ett reservfoder jag hade såg fint ut och får hoppa in från avbytarbänken.

Bra, det kör vi på 🤙

Om du är orolig för att sätena är dåliga så kan du ju lägga Reinz packningsklister eller Biltema Rapid i botten. För att ge o-ringarna en större chans att lyckas med sitt arbete.

mvh //Ricky

FredrikAssarsson - 2024-4-4 kl 19:35

Vevaxeln provmonterad med nya lager. Spinner snällt men jag inväntar plastigauge för att mäta lite.

Under tiden är det rengöring som står på schemat

IMG_6058.jpeg - 560kBIMG_6059.jpeg - 407kBIMG_6061.jpeg - 724kB

FredrikAssarsson - 2024-4-4 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  

Bra, det kör vi på 🤙

Om du är orolig för att sätena är dåliga så kan du ju lägga Reinz packningsklister eller Biltema Rapid i botten. För att ge o-ringarna en större chans att lyckas med sitt arbete.

mvh //Ricky

Jag var faktiskt inne på det spåret med loctite flänstätning som jag har. Tuuunt och bara hjälpa lite. Men sätena blev skitfina efter handslipning, inga fläckar och inga ojämnheter vad jag kan se. Jag har dock inte slutmonterat det så än är det inte för sent för att hjälpa o-ringarna på traven med lite tätning

FredrikAssarsson - 2024-4-6 kl 19:03

En kort stund idag så jag demonterade oljepumpshuset och kollade så ingen metall eller skit hamnat där. Allt rent och fint. Mätte upp oljepumpsdreven och allt ser bra ut. Rengjorde och satte ihop. Bytte oringen. Det var i övrigt bara en dag för att rengöra mångder av delar. Mycket bromsrengöring!
Bytte nedre trågets packning och bytte oljepluggen för den gamla började bli lite avhyvlad..

IMG_6083.jpeg - 536kBIMG_6084.jpeg - 578kBIMG_6085.jpeg - 395kBIMG_6086.jpeg - 511kBIMG_6087.jpeg - 529kBIMG_6088.jpeg - 510kBIMG_6089.jpeg - 538kB

FredrikAssarsson - 2024-4-9 kl 21:18

Äntligen hittade jag mina extra rattspacers! Nu är ratten på bättre avstånd trots att den inte är deep dish som originalratten. Det här blir kul att testa!!!

IMG_6094.jpeg - 326kBIMG_6095.jpeg - 341kBIMG_6097.jpeg - 420kB

FredrikAssarsson - 2024-4-9 kl 21:28

Kvällen började med kontrollmätning av det axiella glappet ”end float” som enligt min bok fick vara från 0.06-0.25mm. Lustigt nog förklarar boken också att över 0.5mm ja då ska man förstps byta till överdimension på det lagret (thrust washer)
Men vad man glr mellan 0.25 och 0.5 förtäljer inte boken :rolleyes:

Mitt var i den lägre skalan så här klarade jag mig från att leta nya thrust washers.

Plastigauge dök upp supersnabbt från folkraceshoppen vilket var välkommet så jag plockade av alla vevlageröverfall. Därefter torkade jag rent från olja, la en lite dutt med fett på lagerbanan för att plastgaugen skulle hålla sig kvar och återmonterade alla överfall på en efter en och momentdrog sedan.

Att lägga upp bilder på alla lerkluttarna skulle vara overkill för lyxigt nog höll allt sig extremt jämnt för en vev som gått med vatten i oljan och kört slut på lagren!! Alla höll sig på 0.38 mer eller mindre. En på 0.35 och en på 0.40 så jag är nöjd!

IMG_6115.jpeg - 420kB IMG_6120.jpeg - 384kB IMG_6121.jpeg - 309kB IMG_6123.jpeg - 498kB IMG_6124.jpeg - 501kB

[Edited on 2024-4-9 by FredrikAssarsson]

IMG_6125.jpeg - 2.7MB

FredrikAssarsson - 2024-4-9 kl 21:39

Ur med allt igen, torka rent från platigauge. Olja in lagren och tvätta av delarna. Halvmåneringarna till svänghjulsbultarna petades in bakom veven tillsammans med sin distansskiva och sedan kunde lageröverfallet Återmonteras för sista gången på ett tag! :thumbsup:

Jag kör på supertunt med loctite flänstätning på packningsytorna. Motorn är ändå ett halvt århundrade gammal så det kan ju inte skada med extra hjälp att täta. Bröstkåpans packningar på plats.

Därefter kedjedrivningen. Svårt att se på bild men veven i TDC på ettan, de två drevens märkningar ska ligga mitt emot varandra. Kedjan på plats, ”kedjelåsets fisk simmar MED strömmen” och sedan trycka dit allting. På med nästa lilla drev och brickan etc. Ny kedja till kamdrivningen monteras. Man kan väl hävda att även nedre kunde bytta när jag ändå håller på men den slits väldigt lite jämfört med den övre och jag tänker inte ösa pengar över denna motorn även om den får mycket jobb gjort. Snöbollseffekt ska undvikas…

IMG_6131.jpeg - 327kBIMG_6133.jpeg - 456kBIMG_6134.jpeg - 297kBIMG_6135.jpeg - 381kBIMG_6136.jpeg - 3.6MB

FredrikAssarsson - 2024-4-9 kl 21:43

Bröstkåpan drogs åt, nya vattenpumpen monterades, prylar från gamla vattenpumpen flyttades över. Och rengjordes…..herregud vad grisigt!
Dödlägepilen, varvräknardrivningen, fläkten osv.

Jag inser självklart att alla prylar är lite extra i vägen när kolvarna sedan ska provmonteras med sina ny lager som jag väntar leverans av men jag ska framåt nu. Ingen tid att vänta. Tre veckor kvar till första maj!

IMG_6137.jpeg - 417kBIMG_6138.jpeg - 386kBIMG_6139.jpeg - 422kBIMG_6140.jpeg - 365kBIMG_6141.jpeg - 327kB

FredrikAssarsson - 2024-4-9 kl 21:46

Då så! Inte illa pinkat för 2.5h pyssel ikväll.

Återstår:
- montera oljepump
- montera nya kolvringar
- montera kolvar med nya lager
- montera tråget
- montera toppen med ny packning.
- montera nytt oljefilter.

Någon mer som yttepyttestressmeckar inför Skoklosterträffen? 😅

IMG_6142.jpeg - 402kB IMG_6145.jpeg - 463kB IMG_6143.jpeg - 482kB IMG_6144.jpeg - 2.7MB

[Edited on 2024-4-9 by FredrikAssarsson]

Besar - 2024-4-10 kl 13:37

yttepyttestressmeckar med min Sud men inget jämfört med det du kämpar med, bra jobbat...som vanligt :beerchug:

bjorn55 - 2024-4-11 kl 05:45

Otroligt imponerande tempo. man tappar ju fullständigt andan :bananana::bananana:
Förstår att det kan vara riktigt kul när man emellanåt har sånt flow.
Själv lunkar man på i snigelfart...

FredrikAssarsson - 2024-4-11 kl 15:23

Halvskapligt tempo är det nog ja. Grävde dessutom fram min extra NOS dogring och synkronisering igår så jag blev galet sugen på att knäcka upp växellådan också för att snabbt byta tvåans för den är obefintlig och det är sådärkul på bana.

Eller ska jag växla om och bygga bredare kaross? 345or är ju definitivt bredare än vad jag har nu. Tians hylsa för storleksjämförelse 😂😂😂😂

[Edited on 2024-4-11 by FredrikAssarsson]

IMG_6160.jpeg - 4MB

FredrikAssarsson - 2024-4-16 kl 19:09

Stort tack till BerlinaPer som ser till att delar dyker upp fort inför Skokloster!
Kolvringar från OKP landade också idag.

Rengjorde, monterade nya lager i stakarnas storände och tryckte dit lite plastigauge.
Sanningens ögonblick….! Spelet är klart godkänt!:clap:

Imorgon monteras bottendelen ihop, kolvarnas nya ringar ska monteras och efter det skruvar jag dit tråget och motorn är redo för att få toppen återmonterad och hinkas ner i bilen!

Tyvärr tycker jag kolvringarna från OKP har fel mått. Kommer behöva plocka runt alla reservdelar jag har för att se vilka som kan kombineras till rätt spel. :deal:

IMG_6206.jpeg - 324kBIMG_6212.jpeg - 505kBIMG_6213.jpeg - 469kB

FredrikAssarsson - 2024-4-17 kl 20:53

Så där då var alla kolvringar bytta. Inte alls nöjd med storleken på hastingsringarna för alla är snäppet för små. Kan inte justera kolvringsgapet som jag vill men det får bära eller brista. Jävla pissgrejer…

Sist jag beställde från OKP var ett av lagren till V6an för stort, ett annat lager än de andra i förpackningen och denna gången är alla ringarna lite för stora i spelet förutom en som är betydligt större i spelet. Får se om det ryker och drar olja. Då vet jag åtminstone var felet ligger.

Skit i det, ihop med sattyget nu. Momentdrog stakarna, med respektive ny låsbricka. Fyllde cigarettpackningarna med loctite RTV istället och sedan på med tråg och packning efter att löktajten fått torka en stund.

Botten klar, återstår att mosa dit toppen i veckan!

IMG_6222.jpeg - 479kBIMG_6223.jpeg - 571kBIMG_6225.jpeg - 562kBIMG_6226.jpeg - 467kB

FredrikAssarsson - 2024-4-18 kl 15:45

Klart!

Momentdragit toppen, hjälpt svåra ytor och packningar med loctite flänstätning och byggt klart allt utom det som skyms av motorstativet. Redo för växellåda och bil i övrigt :thumbsup:

Ca tre veckors turnaround är väl inte så tokigt att bygga ny nordmotor under kvällarna?

IMG_6228.jpeg - 479kB IMG_6229.jpeg - 409kB IMG_6230.jpeg - 455kB IMG_6231.jpeg - 480kB

Här är åtminstone en filur som tydligen är glad att det snart är körklart igen IMG_6232.jpeg - 591kB

[Edited on 2024-4-18 by FredrikAssarsson]

Atterhall - 2024-4-19 kl 13:06

Härligt kämpat! :smash:

FredrikAssarsson - 2024-4-19 kl 15:18

Tack!
Och sista delen i pusslet klar idag: ny synk och dogring på tvåan i växellådan!

[Edited on 2024-4-19 by FredrikAssarsson]

IMG_6236.jpeg - 3.4MB

matfo - 2024-4-20 kl 06:59

Brutus engelska kusin var på Bil&bulle på Skeppsholmen i morse. Samma ”stuk” med breddare, fälgar, träratt och inredning i samma färg också. :yes:

IMG_5660.jpeg - 5.3MB

matfo - 2024-4-20 kl 07:00

IMG_5661.jpeg - 5.4MB

FredrikAssarsson - 2024-4-20 kl 09:03

Steeeenhård! Och en bil jag varit på jakt efter innan det blev gammelalfa

FredrikAssarsson - 2024-4-21 kl 21:19

Det tog 1.5! Usch.. allt jag gjorde var att ta mer motorn från stativet, ta bort lilla täckplåten där bak, rengöra pckningarester och montera med ny packning. Samt knacka i nya vevaxeltätningen med distansskivan innanför (inte läge att glömma den..)
Sedan hann jag lägga dit det lättade svänghjulet men inte mer än så. Saker tar tid..

IMG_6244.jpeg - 2.7MBIMG_6246.jpeg - 3.1MB

Enell - 2024-4-22 kl 16:04

Hur ogärna man än vill riva ner sin Nordmotor så kommer suget när man ser ditt arbete. Sen måste man väl ändå inse sin begränsning när man jämför tempo och flyt.

Enell - 2024-4-23 kl 20:05

Haha, kände först inte igen vad det var men britten fick ett helt annat uttryck än originalet.

För att gå tillbaka till ditt motorbygge, jag har aldrig använt plastigauge utan bara hållit tummarna för att det är ok med nya grejer.
Vad göra om man hamnar utanför toleransen, gråta en skvätt och bygga ihop det? Tänkte mest på att man troligen kan hamna strax utanför toleransen med en vev som varit med ett tag men ser helt frisk ut i övrigt och nya lager. Kan det vara värt att plocka om bland lagren eller beställa nya och hoppas på att de skiljer lite i tillverkningen?

FredrikAssarsson - 2024-4-23 kl 21:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Haha, kände först inte igen vad det var men britten fick ett helt annat uttryck än originalet.

För att gå tillbaka till ditt motorbygge, jag har aldrig använt plastigauge utan bara hållit tummarna för att det är ok med nya grejer.
Vad göra om man hamnar utanför toleransen, gråta en skvätt och bygga ihop det? Tänkte mest på att man troligen kan hamna strax utanför toleransen med en vev som varit med ett tag men ser helt frisk ut i övrigt och nya lager. Kan det vara värt att plocka om bland lagren eller beställa nya och hoppas på att de skiljer lite i tillverkningen?

Ja det är väl lite det som är just nackdelen men plastigauge att du behöver ha en uppsättning lager för att kontrollera lagerspelet. Så man måste köpa lger först och riskera att slösa den slanten om det visar sig vara sliten vev som fodrar större lager.
Men alternativet är att mäta så som man egentligen bör: mäta tjockleken på vevtappen och respektive stakes storända och mellanskillnaden ska gärna bli en tjocklek som lager finns tillgängliga i, står alltid specat i bra verkstadshandböcker för Alfa.

I mitt fall tog jag en chansning, drog en rövare och beställde lager i standarddimension till rubbet och höll tummarna. Det visade sig vara pang på rödbetan så där hade jag lite tur.
Annars hade det bara varit att beställa ännu en sats och mäta om.

FredrikAssarsson - 2024-4-23 kl 21:28

Lättade svänghjulet tillbaka på plats.
Ny koppling till det
Växellådan fick ny synk på tvåan och gicks igenom av Holm (bra att ha snälla vänner)
Drivlinan trycktes ihop och sedan åkte paketet ner i bilen igen. Lite bökigt blev det denna gången för tydligen bestämde sig motorlyften för att ha lite för lite olja i sig idag eller få dåliga packningar så det var på vippen att inte den kunde lyfta högt nog. Jag fick lägga lite handkraft och hjälpa till. Inte vad man vill när man ska balansera in en motor själv.
Äntligen fick jag ett tillfälle att montera nya större alukylare. Från Mastello Parts också! Nu blev det tajt så plastkåpan runt fläkten får jag fila till lite.

Återstår nu bara att få dit avgassystemet, skruva åt de tråkiga muttrarna för motorfästenas inre skruvförband, fylla vätskor och lufta!

Spännande.

IMG_6253.jpeg - 498kB IMG_6260.jpeg - 597kB IMG_6262.jpeg - 557kB IMG_6263.jpeg - 496kB IMG_6265.jpeg - 500kB

[Edited on 2024-4-23 by FredrikAssarsson]

Atterhall - 2024-4-24 kl 08:29

Heja, heja! :bananana:

FredrikAssarsson - 2024-4-24 kl 17:14

Egentligen var uppstart planerad idag men jag fick slut på tid… jag ville montera de nya prylarna också och det tog sin tid.

Bakre bärarmarna gick väl relativt fort att byta i alla fall men sedan fick jag flytta pallbockarna och ge mig på att fixa avgassystemet som aldrig suttit särskilt bra med en usel skarv i mitten. Jag svetsade dit en annan anslutning istället och svetsade i en lambdautgång för att kolla bestyckningrn. Sedan kopplade jag in allt som var kvar, bränsle, motorfästen (hatar den där högra nedre muttern..), avgas (hatar de där trebultade originalflänsarna till downpipesen!), gjorde klart all för att fylla oljan nu och kylvätskan. Klar för uppstart MEN jag skulle byta till alubussningsr till casterstagen också för jag tror jag hade glapp där och ojojoj vad jag hade glapp där i gummibussningen.

Dessutom var främre casterfästet väldigt glapp så jag fick gräva fram ett annat ur gömmorna. Bara bytet av alubussningen kvar och döm om min förvåning när Alfaholics prylar som vanligt är lite off (hatar fan att deras prylar aldrig är bra nog!)
Jag fick göra en skånsk svarv: sätta upp bussningen i borrmaskinen och köra den på högt var och samtidigt slipa av bussningen med liten rondell för deras bussning är 0.5mm större än originalbussningen. :furious3:

Glappet i casterstagets två leder misstänker jag är vad som har gjort att den låser upp bromsen höger fram på bana. Då komprimeras bussningen, caster ökar, med det får jag lite mer camber och toe out och däckets kontaktyta med marken minskar (och pekar pt fel håll) vilket nog gör att det vill låsa upp där alldeles för abrupt. Hoppas på att ha löst det nu!
Förarsidan återstår och uppstarten.

IMG_6266.jpeg - 495kB IMG_6267.jpeg - 360kB IMG_6268.jpeg - 335kB IMG_6269.jpeg - 597kB IMG_6270.jpeg - 313kB

[Edited on 2024-4-24 by FredrikAssarsson]

beatwise - 2024-4-25 kl 06:28

Från klarhet till klarhet! Att saker passar direkt känns som en sällsynt lyx... Men i vanlig ordning löste det sig snabbt ändå!

:smash::thumbsup:

FredrikAssarsson - 2024-4-26 kl 07:34

Oj vad den bråkade länge. Ville verkligen inte starta. Måste snapsat förgasarna 15 gånger åtminstone. Säkert 30 startförsök.
Innan dess fick jag satt motorn på F-strecket, vridit in fördelaren till ettan och kollat att allt stämde. Men det tog en evighet ändå. Knackade lite på bränslepumpen, vet inte om det funkade men kort tid därefter började den vilja visa tecken på liv.

Läckage kring toppmuttrarna har fått fixas och bredbandslambdan har fått dragits på plats men inte kopplats in än (vill se bestyckningen), en ny slang för expansionskärlet behövs och den ska synkas och strobas men redan nu går den riktigt lent för att vara ojusterad

IMG_6278.jpeg - 385kB IMG_6280.jpeg - 384kB IMG_6285.jpeg - 410kB IMG_6286.jpeg - 408kB IMG_6287.jpeg - 156kB IMG_6289.jpeg - 311kB IMG_6290.jpeg - 322kB

[Edited on 2024-4-26 by FredrikAssarsson]

bjorn55 - 2024-4-26 kl 10:16

Härligt, men det är ju bara den 26:e :lips:
Får väl bli att pilla naveln några dar :fiol:

FredrikAssarsson - 2024-4-26 kl 13:23

Ja fast idag ringde lackeraren, 166an är klar. Leverans imorgon så det finns att göra!

FredrikAssarsson - 2024-5-3 kl 20:36

Vilken dag det blev! Saul och Ale var fullkomligt lyriska. Ni förstår inte vilken dag det här blev för dom på Skoklosterträffen! Som två labradorer som släpps från sina koppel försvann de iväg medan jag stod kvar vid min bil och sedan var det så mycket folk som ville prata att jag kom inte loss på två timmar. Tredje timmen lyckades jag gå och titta på Björns räseralfetta med nya inredningen sedan var jag fast igen. Jag har aldrig pratat sönder min röst på Skokloster tidigare men denna gången måste jag ha pratat med närmare hundra av er nyfikna själar! :beerchug: Fantastiskt kul men jag hann bara titta på en enda bil som en kund hade tagit dit, efter det hade alla åkt.
Det var allt jag hann se på tre timmar.

Men Saul och Ale hann titta på alla om och om igen och ni ska veta att de formligen ÖSTE beröm över Alfaentusiaster i Sverige. Idel lovord!

Saul försökte förklara om och om igen hur det var ofattbart att se så många modifierade Alfa Romeo med hårdtrimmade motorer eller motorbyten eller helbur eller rörramschassin och hur det aldrig synts på italiensk mark. De såg fler bussosexor på första maj än de hade sett i hela sina liv tidigare. Saul var så galet glad över att ha sett så många alfor han sålt specialdelar till genom åren!

Ale var nästan tårögd över hur befriande han tyckte att det var att INGEN hördes fastna i hur värdefulla den ena eller andra bilen är och hänga upp sig på att man har en raritet som är dyrare än andra. Snobberiet kring bilarna i Italien såg han inte röken av här och det gjorde honom alldeles lycklig. ”Ni har en sådan passion, ni har en sådan GLÖD kring märket som jag aldrig sett i Italien, ni har sådan öppenhet för alla modellerna och ingen som helst snobberi, alla är välkomna och alla bilar är till för att användas från billigast till dyrast. Ni har sådan passion som aldrig förr!”

Man kan tillägga att Ale har detta i blodet. Hans far var mekaniker åt bla Merzario. Hans far arbetade på superbilarna under 70talet. Byggde Miuror och Zagatobilar. Hans verkstad tog hand om Bizzarrinis. Bizzarrini!

IMG_6332.jpeg - 371kBIMG_6335.jpeg - 476kBIMG_6337.jpeg - 461kBIMG_6352.png - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2024-5-6 kl 12:16

Men kolla kolla! (Som Nationalteatern sjöng..)

Utan att ha siktat på totalt viktväktarprogram har vi tydligen landat på bara 1020kg! Vilken jäkla fullträff! Från de 1100kg berlinan brukar vara listad som så är det ju en bra viktnedgång får jag säga! Nu måste jag hitta 21kg helt enkelt för att få ner bilen på exakt 999kg!!!!:deal::rockon:

Huven är tänkt att bytas till ett kolfiberskinn med hålborrad stålram och bakluckan rostar alltid sönder på berlina och även min har begynnade bubbel i idiotfalsen som finns i bakkant så den är också tänkt att få ett kolfiberskinn. Redan där känns detta ju faktiskt helt genomförbart. Fatta vad coolt att ha ner den under tonnet!

Va’ väger din bil ’rå?
Äh, nihunnranånting..

IMG_6367.jpeg - 3.4MBIMG_6360.jpeg - 435kBIMG_6361.jpeg - 515kBIMG_6359.jpeg - 298kB

selmer - 2024-5-6 kl 15:23

10 % av vikten är svetstråd :P

Och tack för i onsdags. Dina gästers entusiasm och italienska brytning tillförde verkligen en extra dimension! Hälsa!

/selmer

[Ändrad 2024-5-6 av selmer]

George Junior - 2024-5-7 kl 23:33

Quote: Ursprugligen inlagt av selmer  
Och 30% av vikten är attityd!

maldini - 2024-5-9 kl 08:07

Vilken dag det blev! Saul och Ale var fullkomligt lyriska. Ni förstår inte vilken dag det här blev för dom på Skoklosterträffen! Som två labradorer som släpps från sina koppel försvann de iväg medan jag stod kvar vid min bil och sedan var det så mycket folk som ville prata att jag kom inte loss på två timmar. Tredje timmen lyckades jag gå och titta på Björns räseralfetta med nya inredningen sedan var jag fast igen. Jag har aldrig pratat sönder min röst på Skokloster tidigare men denna gången måste jag ha pratat med närmare hundra av er nyfikna själar! :beerchug: Fantastiskt kul men jag hann bara titta på en enda bil som en kund hade tagit dit, efter det hade alla åkt.
Det var allt jag hann se på tre timmar.

Men Saul och Ale hann titta på alla om och om igen och ni ska veta att de formligen ÖSTE beröm över Alfaentusiaster i Sverige. Idel lovord!

Saul försökte förklara om och om igen hur det var ofattbart att se så många modifierade Alfa Romeo med hårdtrimmade motorer eller motorbyten eller helbur eller rörramschassin och hur det aldrig synts på italiensk mark. De såg fler bussosexor på första maj än de hade sett i hela sina liv tidigare. Saul var så galet glad över att ha sett så många alfor han sålt specialdelar till genom åren!

Ale var nästan tårögd över hur befriande han tyckte att det var att INGEN hördes fastna i hur värdefulla den ena eller andra bilen är och hänga upp sig på att man har en raritet som är dyrare än andra. Snobberiet kring bilarna i Italien såg han inte röken av här och det gjorde honom alldeles lycklig. ”Ni har en sådan passion, ni har en sådan GLÖD kring märket som jag aldrig sett i Italien, ni har sådan öppenhet för alla modellerna och ingen som helst snobberi, alla är välkomna och alla bilar är till för att användas från billigast till dyrast. Ni har sådan passion som aldrig förr!”

Man kan tillägga att Ale har detta i blodet. Hans far var mekaniker åt bla Merzario. Hans far arbetade på superbilarna under 70talet. Byggde Miuror och Zagatobilar. Hans verkstad tog hand om Bizzarrinis. Bizzarrini!

Intressant! och kul att läsa :) följer denna underhållande tråden i det fördolda.

FredrikAssarsson - 2024-5-10 kl 19:58

Och tack för i onsdags. Dina gästers entusiasm och italienska brytning tillförde verkligen en extra dimension! Hälsa!

/selmer

[Ändrad 2024-5-6 av selmer]

Så kul att läsa! Det hela blev en absolut toppendag! Tack för din tid där i vägrenen

FredrikAssarsson - 2024-5-20 kl 21:20

Det blev en intensiv meckdag idag. Jag kollade tändningen och tyckte den såg lite väl tilltagen i framkant. Gick en bra bit förbi M-strecket vid 4000rpm så jag backade den en smula så att den är närmare strecket. Kände ingen gigantisk skillnad men lite annorlunda motorgång så klart.
Med tändningen justerad kontrollerade jag blandningsskruvarna och justerade. Har något fuffens på gång där, tror det är etanolkristaller som satt igen någon port för det svarar inte helt logiskt på skruvarna men jag fick åtminstone en lite mjukare gång. Därefter åkte synkklockan fram och sedan blev det en vända med att synka lite, justera blandningsskruv, synka igen osv osv. Den går rätt ok får jag ju säga men jag hade velat få den lite bättre.
Den går dock väldigt fett. Jag trodde jag hade munstycken kvar men min sortimentslåda var snålt tilltagen. I motorn sitter 145 huvud. För stort vilket jag vet men jag provade med original 130 och det var inte bättre. Afr på en slurk över 13.5 och på höga varv tvekade den. Luft har jag bara 200 så det blev inget ändrat där. Gick tillbaka till 145 huvud och den går bättre då men som sagt alldeles för fett. Afr kan pendla runt 11.5-12 och ibland dippa ner i tiorna. Hade suttit bra med en hel uppsättning munstycken men jag känner inte för att lägga några pengar på det nu.
Snöbollseffekt……

En kvällssession senare så är toe på höger fram justerad och därefter tog jag mig tid att bli myggäten och efterdra toppen en omgång. Låg på 75Nm kall, drog nu den 77Nm och märkte muttrarna först och alla fick i princip samma mängd mer åtdragning i grader av 2Nm extra.
Kommer dra toppen sista gång om någon vecka och då till 80Nm.

Jag kom ihåg att dra åt de två M8 glömskruvarna under toppen i framkant. Inte varje dag man kommer ihåg det.:deal:

Tog en provrunda. Går spikrakt nu. Bromsar spikrakt för första gången på ett år.
Rätt nöjd med uppfarten nu också. Två trevliga sedaner.

IMG_6470.jpeg - 399kBIMG_6472.jpeg - 258kBIMG_6479.jpeg - 3.8MB

TurboB - 2024-5-21 kl 06:02

Ja, det är vackert! :beerchug:

Jag plockar av och tömmer förgasaren helt över vintern och har dem inomhus för att slippa lättmetall-mjäll. Själv skulle jag behöva gå upp i alla fall en storlek i munstycken för att min Ritmo TC inte ska gå för magert. Allt blir bara konstigt med massa etanol i soppan.

FredrikAssarsson - 2024-5-22 kl 20:43

Vilken dag det blev! Jobba, köra 5 mil, förskolehämtning, hem och möta upp sambon, byta bil, bränna raka vägen till förarmötet och trackday, köra skiten ur bilen ett flertal stinter och sedan käka grillat vid banan. Mumma för skälen trots att man är helt slut efteråt! 😄

Men vad mycket bättre den ter sig på bana nu! Framvagnsjusteringarna sedan förra året har varit bra. Toejusteringen igår var kanon. Bilen bromsar spikrakt, känns väldigt stabil genom kurvorna, har en övervägande understyrning vilket ändå får ses som relativt positivt men kan tålas att justeras. Ny synk på tvåan var ju årets höjdpunkt :boing:

Bromsvågen och servo-delete har tidigare känts medioker men idag var det verkligen på sin plats. Jäklar vad stor skillnad det var på att lita på bromsarna i år jämfört med i fjol. Då överhettade dom tidigt och hade aldrig någon förtroendeingivande känsla medan denna gången var allt på sin plats. Bara att stampa hårt så löd bilen även om den i ärlighetens namn inte har några värstingbromsar. Men den gör jobbet. Väl. Stabil nog att kunna bromsa för sent ibland, svänga in samtidigt och bara med nöd och näppe börja låsa upp en bakbroms. Kändes verkligen harmonisk trots att jag får jobba på rätt mycket jämfört med alla moderna bilar på banan.

Första gången som jag kunnat få in ett trevligt flyt i körningen och haft kul på banan.
En sak blev dock tydlig och det ör att jag får bränslebrist vid halv tank redan, i långa högersvängar så jag tog det jättelugnt tills bilen fått räta upp sig sedan hade den soppa igen. Inte läge att köra sönder något av den anledningen.

Min bredbandslambda var det enda som dog på bandagen av någon anledning. Resten var helt jäkla tipptopp!:rockon:

IMG_6482.jpeg - 495kBIMG_6483.jpeg - 541kBIMG_6487.jpeg - 313kBIMG_6488.jpeg - 398kBIMG_6490.jpeg - 396kBIMG_6491.jpeg - 384kBIMG_6493.jpeg - 220kB

TurboB - 2024-5-22 kl 21:33

Intressant det där med servot. Har funderat på att ta bort bromsservot på Uno Turbon. Bromsarna tar ordentligt men det finns ingen bromskänsla alls vilket gör att jag ligger och fisbromsar långt, långt innan rimlig bromspunkt.

Bredbandslamda är griniga och jag brottades med det förra året vilket tvingade mig att läsa på.
Bild och beskrivning här https://sfk.ibk.se/forum/forum/allm%C3%A4nt/projekt-galleri/...

Har funkat klockrent sen dess, bl.a. på Kinnekulle i höstas.

FredrikAssarsson - 2024-5-23 kl 19:12

Ja alltså har den redan pissat på sig och stuckit hem så blir jag rätt sur på den för det var ju en dyr AEM och ingen budgetvariant. Intressant det du länkade till om att den inte ska sitta i flödet utan med djupare lambdasvetsmutter för jag använde den som följde med och den var ju inte mycket djupare än de andra jag har.

FredrikAssarsson - 2024-5-23 kl 19:14

Det roligaste med denna trackdayomgången är att det gick att lita på bilen på ett nytt sätt och till och med få till lite härligt flyt. Hade verkligen skitkul och garvade åt den lila skitbilens härliga potential.

IMG_6494.jpeg - 457kBIMG_6495.jpeg - 277kBIMG_6496.jpeg - 278kB

TurboB - 2024-5-24 kl 06:30

Finnas det inte ett nollställnings- eller re-kalibreringsförfarande för AEMen? För att en bredbandslambda ska överleva en längre stund i en förgasarmotor är det mer regel än undantag att montera sonden längst bak, några decimeter från öppningen. Efter testning och justering, när allt fungerar bra, monterar man ur sonden. Jag lider med dig, sin första trackday borde ingå i test- och utvärderingsperioden kan man tycka och det är som sagt inga billiga grejor.

Med en smalbandslamba läser en ECU enbart av hög eller låg, då omslaget är mycket skarpt. Motorstyrningen börjar då anrika i små steg ända tills lambdan slår om och då börjar magra i små steg osv. En relativt långsam process.

En bredbandslambda är ett smalbands- "element" som belagts med ytterligare skikt vilket gör att man kan styra ut och kontrollera jon-vandringen i "elementet" elektriskt. Så man utnyttjar det här fysikaliska fenomenet tvärtom. Istället för att vänta på omslaget låter man elektroniken tvinga lambdavärdet till konstant ca. 1/2 Volt. Då kan man istället mäta strömmen som elektronikkretsen behöver pumpa för att "låsa" värdet. Vinsten är att strömmen kan mätas momentant i realtid så motorstyrningen blixtsnabbt kan justera förbränningsförhållandena.

Drivs sonden utanför elektronikens reglerområde förstörs den ganska snabbt.

En välfungerande motorstyrning med smalbandlambda fungerar tillräckligt bra för att en bredbandslambda ska överleva en längre tid. Med förgasare finns ingen feedback utan "all bets are off".

FredrikAssarsson - 2024-6-1 kl 13:47

Det är väl bara att räkna lambdan som död då och gråta senare. Jag hann helt enkelt se vilken storlek jag borde ha på huvudmunstycket och att den aldrig går snålt i dagsläget i alla fall.

FredrikAssarsson - 2024-6-1 kl 13:51

:thumbsup:Sådär. Då var bilen lite mer användarvänlig. De bakre säkerhetsbältena var av typen som manuellt måste spännas och har fjortontusen tåtar att sno runt. Värdelöst. Ungen kan inte ens börja förstå hur det ska användas, de var för tjocka för att gå igenom barnstolen, sambon gav upp på att justera och vänner har helt enkelt rationaliserat bort användningen av bältena bak.

Nu sitter det istället 15-20år nyare bälten från en Alfetta istället så nu har vi bytt rubbet och har rullbälten! Modernt

IMG_6572.jpeg - 364kBIMG_6573.jpeg - 371kB

mila - 2024-6-1 kl 19:35

Så snygg

FredrikAssarsson - 2024-6-2 kl 12:53

Återstår att färga in baksätet och göra klart täckpaneler och sidoklädsel vid baksätet sedan är inredningen klar. Eller.. klar för att göras om till version 2..

FredrikAssarsson - 2024-8-1 kl 17:59

Det har börjat låta som en marackas om kardanen så nu plockade jag ner den och bytte knutkors. Snabbt gjort.

Såg dock att bussningarna i ena nedre länkarmen fram är helt slut så det måste bytas absolut pronto. Bandag på torsdag nästa vecka så det vill jag ha bytt innan!

Hjulinställning är bokad och ny framruta är bokad, dock väntetid 2 veckor på leverans av rutan..

IMG_6913.jpeg - 3.7MBIMG_6914.jpeg - 3.7MB

FredrikAssarsson - 2024-8-4 kl 16:03

Ut med det gamla och in med det nya (begagnade..)
När jag bytte knutkors i kardanen la jag märke till att ena nedre länkarmen hade en bussning som fullkomligt kollapsat:deal:
IMG_6952.jpeg - 452kB

Det syns tydligt hur denna gamla har axeln i bussningen på en helt annan plats än denna begagnade jag rotade fram.
IMG_6953.jpeg - 375kB IMG_6954.jpeg - 361kB

Jag flyttade över allt väsentligt från min gamla till den nya länkarmen så var det klart. Lite färg fick halka med även om det nöts bort på en kvart.
IMG_6956.jpeg - 4.8MB

[Edited on 2024-8-4 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2024-8-4 kl 16:12

När brallorna ändå var nere så tog jag loss övre länkarmen och pressade ur casterbussningen. Sedan fick alfaholics prylar med usel passform åka upp i skånska svarven och slipas ner med liten rondell och borrmaskin tills den var x antal tiondels mm mindre i diameter. Fullkomligt omöjligt att pressa i annars!

Tillbaka med alla customprylarna och bygga ihop hjulupphängningen igen.

Därefter efterdrog jag toppen för sista gången. Redo för trackday på torsdag? Hoppas det!:steering:

IMG_6957.jpeg - 554kBIMG_6958.jpeg - 483kBIMG_6959.jpeg - 356kB

selmer - 2024-8-5 kl 07:56

Torsdag - oceaner av tid!

Ha kul / selmer

FredrikAssarsson - 2024-8-6 kl 19:15

Torsdag - oceaner av tid!

Ha kul / selmer

Redan körbar igen. :D men din gamla 1600 bakaxel börjar ge upp i hjullagren nu vid testkörning av framvagnen. Typiskt! Får bli att köra slut på hjullagret på trakday och sedan riva bakaxeln och få igång min diffade 2000bakaxel. Men det är såååå tråkigt att hålla på med bakaxeln. Väger as..

FredrikAssarsson - 2024-9-16 kl 20:12

Bilträff förra helgen! Varmt som f-n med nästan 30gr i skuggan, vindstilla och asfaltstäckt industriområde. Svettigt!
Eftersom det var en sån där kepsen-bak-och-fram-putsträff där folk sög på vapes överallt så tog jag och tvättade av min bil innan, polerade med nya maskinen från Arcticlean och snyggade upp hela inredningen. Faktiskt rätt trevligt med en bil som känns ren. Men fortfarande lägsta putsnivå på den här träffen och det gjorde inte mig nånting haha!

IMG_7221.jpeg - 377kB IMG_7224.jpeg - 536kB IMG_7244.jpeg - 406kB 4C6C90AE-BD76-4B8F-850D-E2E880ECCF92.jpeg - 299kB IMG_7232.jpeg - 391kB IMG_7234.jpeg - 465kB D68DACFC-55DB-4484-B855-13D3025112CB.jpeg - 481kB 11F16E96-E9FD-45DD-8EF4-862541BD8C95.jpeg - 293kB

[Edited on 2024-9-16 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2024-9-16 kl 20:18

Sedan dess har det varit mer och mer tändningsproblem. Fördelaren sliten så jag plockade isär den och gjorde den så vra den kunde bli men axeln glappr i sidled och brytarspelet kan då slå 0.30mm så den är kss. Jag fick prova en lånad 123fördelare och monterade ikväll.

Jävlaranamma vilken skillnad haha! Den går bra mycket mjukare nu och drar så snällt. Lättkörd och pigg! Bådar gott flr bankörning på onsdag men vi får väl se vad den hittar på för hyss i sista minut..

IMG_7390.jpeg - 475kB

J.Aineland - 2024-9-17 kl 19:31

Tuff:cool: Jäkla vilket jobb du lagt ner.

Skit i 100% puts, di lär garanterat varit coolast bland dom bilar som var där.

Golfar, Ådi, caddy, V 480 o BMW kombi impar då inte på mig. Idag verkar det dessutom vara std att alla bilar gå på underredet :ink:
Ser bara bögit ut...

Atterhall - 2024-9-18 kl 14:25

Skönt att kunna isolera tändproblemet med en så rättfram lösning! Det värsta som finns är "multifel" där det är en radda småsaker som ställer till det.

En fördel med bilar som är lite ruffa och inte är helt i "utställningsskick" är ju att man vågar använda dem. Jag tycker i a f att det är roligare att köra än att putsa...

:steering: :revs:

FredrikAssarsson - 2024-9-20 kl 17:59

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Tuff:cool: Jäkla vilket jobb du lagt ner.

Skit i 100% puts, di lär garanterat varit coolast bland dom bilar som var där.

Golfar, Ådi, caddy, V 480 o BMW kombi impar då inte på mig. Idag verkar det dessutom vara std att alla bilar gå på underredet :ink:
Ser bara bögit ut...

Ja jag tog tillfället i alt att var en antites till alla mikrofibertrasor som viftades och sladdade in med lite lagomt insliten kärra i busigt stuk. Bilen uppskattades av många men drog ju inte alls samma folk som stod och kikade på ljudbyggen eller stancebilar:rolleyes:

FredrikAssarsson - 2024-9-20 kl 18:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Skönt att kunna isolera tändproblemet med en så rättfram lösning! Det värsta som finns är "multifel" där det är en radda småsaker som ställer till det.

En fördel med bilar som är lite ruffa och inte är helt i "utställningsskick" är ju att man vågar använda dem. Jag tycker i a f att det är roligare att köra än att putsa...

:steering: :revs:

Ja jag håller med. På alla punkter. Min GTV var ju i jättefint skick och blänkte som bara den när man polerade men den samlade jag också stenskott med. Lite för fin för att användas så men sååå mycket roligare än att noja över minsta fläck hela tiden. Berlinan är avstressande i skicket. Terapeutiskt!

FredrikAssarsson - 2024-9-20 kl 18:07

Sista bandagen för året tror jag. Till denna gången hade berlinan färsk hjulinställning med mer toe out och en lånad 123fördelare i felsökningssyfte och nya tändstift.
Som vanligt blev färden dit betydligt mer sista-minuten-stressig än vad den borde ha blivit och jag fick skynda långsamt i 100knutar de fem milen till banan.

Väl på plats var det knökfullt. Många förstagångare på testtrack så det fanns många potenta bilar som tog det genomtänkt försiktigt. Jag håller mig i långsamma klassen som vanligt då jag saknar knuff på rakorna. Men denna gången var något lite annorlunda.
Nytt tändsystem har gett en ordentlig jävlaranammaknuff från 2500rpm till 6000rpm så bilen har en helt annan pondus mot de andra på banan. Den ökade instyrningen med mer toe out gav att jag kunde bryta in den hårt i chikanerna och jag kunde hålla stumt från apex till nästa bromspunkt gång på gång på gång.

Den lilla skiten var faktiskt snabb i onsdags! Riktigt pigg var den. Busade med Sevens, Boxters, Mbilar med försiktiga förare, nya clubsportversioner från diverse märken. Ja det var helt enkelt svinkul!!

En ordentlig fadäs blev det då ratten högg och skickade mig rätt ut i spenaten ur en chikan. Jag var övertygad att jag knäckt av ett styrstag för så kändes det men allt såg ok ut så jag linkade till depå och Daniel Holm klurade fram rätt gissning: en skruv för nedre fjäderpottor sticker upp några mm för mycket och vid mycket infjädring och rattutslag fastnar styrleden på skruven så ratten låser sig.

Jag har aldrig lyckats pressa bilen så hårt att jag kunnat framkalla detta felet tidigare så nu blir det till att mycket enkelt fixa det problemet så är utgångspunkten till nästa års bansäsong otroligt bra!

Flest asfaltsprickar i slutet av säsongen vinner!

IMG_7424.jpeg - 298kBIMG_7425.jpeg - 368kBIMG_7426.jpeg - 236kBIMG_7429.jpeg - 359kBIMG_7433.jpeg - 498kBIMG_7437.jpeg - 233kBIMG_7438.jpeg - 610kB

Goran_O - 2024-9-20 kl 20:20

Och varför är där inga racefilmer från banträffen i tråden???:steering:

[Ändrad 2024-9-20 av Goran_O]

FredrikAssarsson - 2024-9-21 kl 07:36

För att vi får inte filma under körning. Det bästa jag kan få är actionbilder från de fotografer som är där ibland men jag brukar pricka in de banmöten då fotonördarna inte är där. Varje gång..
 Pages:  1  ..  16    18