AlfaPower

Den Brutala Berlinan Brutus - från skrot till reportage.

Pages:  1  2    4    6  ..  18

FredrikAssarsson - 2018-1-28 kl 20:41

Parallellt med framvagnsbygget håller jag på med motorn så smått.

Kammar under 11mm i lyft brukar ju generellt sett ha frigång mot kamföljarbrunnarna men inte dessa. De breda nockarna tog i godset så idag slipades det fram frigång. Därefter finslipades ytan upp till 1000papper för att undvika repor på kamföljarna när de hittar hem igen.

8BBF1346-D989-4858-B781-3794E869517F.jpeg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2018-1-28 kl 20:59

Efter att ha gjort toppen klar för motorverkstan och planing tog jag tag i förgasarna.

Dessa jäkla förgasare.... usch fy f-n vad de ser ut och vad de luktar illa!
Just nu gick det ut på att kolla hur de är bestyckade och att lyckas få loss alla fastgojsade delar. Alla skruvar lossnade till slut både utvändigt och invändigt förutom en av hållarna för emulsionsrören som satt så hårt att översta delen gick sönder så en ny måste beställas. Inte allt för allvarligt dock.

Det jag dock blir fundersam över är hur dessa saker har fungerat när hela fjädermekanismen för chokens kolv satt fastkilad i förgasarlocket!?
Kolla bara vad som mötte mig när jag lossade allt?

Notera även skicket inuti kanalerna, tex där accpumpmunstyckena sitter. Dessa förknasare ska ner i ultraljudstvätt som jag ska tvinga till mig på lån från en intet ont anande vän. :D

En bra invändig tvätt behövs verkligen här. Flottörhuset var dock i jättefint skick så det är nog mest bös i kanalerna.
Spjällaxlar och accpumpar satt fast men kom till liv mha 5-56 som första åtgärd. Mer rengöring kommer!

Bestyckningen då? Jo den är original med 50F8 tomgång, 130 huvudmunstycke och 200 luft. F9 emulsionsrör. Jag kommer att feta på en liten bit på känn men inte göra så mycket mer då detta ska vara budgetmotorn.
Planing till ca 10.0 i komp, lite fetare bestyckning, ett litet litet hopp upp i halsringstorlek och sedan är jag nöjd. Lite mer soppa men inte så jättemycket.

Nu blir det till att beställa packningssats till motorn och grejer till webrarna. :thumbsup:
Lutar åt 33mm halsring, 50F9 tomgång, 140 huvudmunstycke.

F8943EFE-9895-4574-9FEE-BFE497650C2B.jpeg - 1.2MB 43B21C04-BBB7-4064-BA2A-469C012B1AEE.jpeg - 1.4MB A3B1ADD2-A06F-4476-A889-6D33BB301DBE.jpeg - 1.9MB

[Edited on 2018-1-28 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2018-1-29 kl 12:28

När motordelarna får ligga till sig skiftar fokus till framvagnen. Efter dissekering idag fanns gravrost mellan ytterplåt och innerplåt i stötdämpartornet så två mallar för plåtarna är gjorda och sedan har stötdämpartornet kapats bort.

Här ska sedan tornet borras loss från plåtarna och flyttas över till den nya delen när det hamnat på sin rätta plats.

Donatordelen har även filéats från kaprester och annat skit. Det går åt många kapskivor vill jag lova!
Dock behövs insidan av donatordelen blästras för att bli fri från ytrost. Utsidan är slipad plåtren.

595DD985-48DF-4269-8D09-5A27FB08E010.jpeg - 2MB

dhladohc - 2018-1-30 kl 00:26

Visst är det 32mm halsringar original?
Jag skulle gå upp till 34 åtminstonde så du kan varva ordentligt och få nytta av kammarna.
34mm halsringar i ett par 40or är ingen fara för körbarheten.

ladda ned (1).png - 106kB

FredrikAssarsson - 2018-1-30 kl 17:18

Ja jag vet.. ;) jag velar mellan 33mm och 34mm halsringar.
Grafen är bra men i min värld känns den ändå lite missvisande. Som om den egentligen visar var man får plockat ut toppeffekt baserat på cc kontra halsringsstorlek och inte direkt hur man får mest effekt. Min förra nord hade 32mm halsringar och hade effekttopp på 6800rpm medan vridmomentstopp låg på ca 5800 om jag minns rätt. Denna grafen skulle då säga att min motor bara skulle trivas vid 5000rpm?
Grafen är nog en bra fingervisning men inte hela sanningen.

Kammarna vill tveklöst ha höga varv och stor fyllnadsgrad där uppe men eftersom jag tänkt undvika att plöja ner en massa pengar i motorn håller jag mig ifrån att byta ventilfjädrar.
(Här får någon jättegärna flika in med info om hur mycket rpm original ventilfjädrar brukar klara av mellan tummen och r@vhålet ungefär :kiss: )
I min värld spekulerar jag fritt att original fjädrar bör klara 6000 och stundtals leva farligare upp mot 6500rpm. Detta grundas lite halvlöst på att min förra nordmotor hade styvare fjädrar och kunde varva drygt 7000.

Alquatikammarna kommer mest troligt att leverera mellan 4-4500 och 7500 så för att varken spränga min budget eller min topp tänker jag mig att original ventilmekanism helt enkelt får stå ut med 6500rpm och att jag då vid växling kommer att hamna strax vid nedre tröskelvärde för var kammarna vaknar till liv så en vöxling vid 6500 borde ge 4-4500 vid nästa växel och därmed kunna flåsa på godtagbart utan att spränga plånboken.
Eller toppen.
Kanske...

Vad säger ni?

Pga original ventilfjädrar som håller nere maxvarvet får jag kompromissa på halsringstorleken. Går jag från 32mm till högst 34mm bör jag bibehålla ett godtagbart gasflöde och fyllningsgrad på låga varv och på så vis rädda lite körbarhet från de annars ganska vassa kammarna.

Korrekt sätt att bygga denna motorn med dessa kammar skulle jag tippa på är att:
Lägga sig på 11.0 i komp, 36mm halsringar, porta, extraktorgrenrör, hårda ventilfjädrar och feta upp bestyckningen mer. Högvarvande 1750 byggd för 7-7500rpm. Där borde kammarna få nog och troligtvis även motorn itan balansering.

Alfapower verkar ha varit tämligen dött som ett zombielandskap senaste tiden så flika gärna in med erfarenhet och säg vad ni hade valt. Kammar och ventilfjädrar är dock satta i sten och har kostat mig nästan nada. :bananana:

FredrikAssarsson - 2018-1-30 kl 20:18

Men det korsdrag som är här kan man ju höra sina egna tankar medan vinden viner likt en tom kyrklokal..

Nåja jag fortsatte diskussionen med en motorbyggare som tyckte att original ventiler kan klara 7500 om det finns utrymme nog för dom. Samt att halsringarna inte bör vara större än 34mm för körbarhet och effektband till ca 6500. Jag kör vidare på den inriktningen.

AndersH - 2018-1-30 kl 23:17

Intressant o lärorik motor diskussion, vad har du för duration på kammarna?

matfo - 2018-1-30 kl 23:49

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
...och säg vad ni hade valt.
Busso

:saythat:

FredrikAssarsson - 2018-1-31 kl 12:57

Quote: Ursprugligen inlagt av AndersH  
Intressant o lärorik motor diskussion, vad har du för duration på kammarna?

Det är ”blygsamma” 310gr duration på insug med 10.8 i lyft och lite snällare på utblås. ;)
Lär vara högst sisådär på låga varv så för stora halsringar skulle nog förstöra lågfart mer än vad jag skulle ha kul på högfarten. Tror jag.

Mats: jodu ;) vi kommer dit!

matfo - 2018-1-31 kl 17:45

Mats: jodu ;) vi kommer dit!
:drool:

Ola W - 2018-1-31 kl 18:56

Är ju verkligen impad på ditt plåtsnickeri och din outtröttlighet när rostmasken fortsatt dyker upp. Vill bara påminna om att min halvsmällda front fortfarande finns tillgänglig för dig. Översnöad dock...

HEDBERG - 2018-1-31 kl 20:22

310 grader är inte direkt snäll kam för lågvarv egenskap så att bestycka snålt i form av liten halsring o munstycke ,det lär bara göra varken eller .Hellre bestycka så att det fungerar bra på något varvtals område ( i detta fall innebär det i övre regionen ) gissar på 35 m.m och 1,55

HEDBERG - 2018-1-31 kl 20:41

Hellre låg utväxling och tätstegad låda och så var det där med mjuka ventilfjädrar som bör undvikas men det vet du ju redan ;) och pengar växer ju på träd .....eller inte tyvärr .. gillar din entusiasm för bygget .

FredrikAssarsson - 2018-1-31 kl 21:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Ola W  
Är ju verkligen impad på ditt plåtsnickeri och din outtröttlighet när rostmasken fortsatt dyker upp. Vill bara påminna om att min halvsmällda front fortfarande finns tillgänglig för dig. Översnöad dock...

Tack! Kul att höra. Jag ska ha dina delar i åtanke om mer oväntat dyker upp för mig. Nu har jag sådan tur att Ulf som jag köpte bilen av plockar hem en annan donatorBerlina framöver och där kommer jag att kunna filéa lite bitar till min. Alfatokar ör ju bra underbara på att dela med sig! :thumbsup:

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
310 grader är inte direkt snäll kam för lågvarv egenskap så att bestycka snålt i form av liten halsring o munstycke ,det lär bara göra varken eller .Hellre bestycka så att det fungerar bra på något varvtals område ( i detta fall innebär det i övre regionen ) gissar på 35 m.m och 1,55

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Hellre låg utväxling och tätstegad låda och så var det där med mjuka ventilfjädrar som bör undvikas men det vet du ju redan ;) och pengar växer ju på träd .....eller inte tyvärr .. gillar din entusiasm för bygget .

Ja de där pengaträden måste uppfinnas snart! Tack för dina tankar :) du har ju en poäng där att kunna utnyttja kammarna. En version kan ju vara att hålla sig till ex. 34mm halsringar för få ok fyllnadsgrad ganska kvickt. Trängre kanal = snabbare fyllning. Och att kombinera det lite med en något extrafet högfart. Då får man kanske nyttjat en liten medvind på låga varv och feta på tillräckligt för att hinna utnyttja kammarna någonstans efter 4000rpm innan fjädrarna får magont efter 6500.
Tål att vridas och vändas lite på för att få en motor av billiga delar som ändå kan vara med i leken en stund.

dhladohc - 2018-2-1 kl 00:12

Be någon mäta upp trycket i fjädrarna.
Finns inget standard "nordmotorns fjädrar klarar original xxxx rpm"
Är de slut så är de slut och då spelar det tyvärr ingen roll vad någon annan har varvat.

När den lokala trimmningsfirman mätte upp mina fjädrar skrattade han åt hur dåliga de var. Trots att det är dubbla fjädrar original.
Det är därför sugmotortrimning är så förbannat dyrt. :wink:
Det blir inte bra att slänga i trimkammar om man inte har fjädrar som orkar varva. Det är liksom en förutsättning. Annars blir det som att ha grädde i kaffet men man har ingen kopp.. Och det märker man först när det är försent och ligger kaffe på hela bordet.

Kammarna vill ha varv. Anpassa förgasarna och allt annat efter det.

34 halsringar är fortfarande med god marginal inom det rekommenderade området för en 40a och borde sitta original. Originalbestyckningen är ju gjord för att du ska kunna köra typ 20000mil med bilen med en god bränsleekonomi.
Nej, be någon svarva upp halsringarna ordentligt.

Många alfister är alldeles för försiktiga när det gäller förgasarstorlek och sugtrimmning generellt.
Det går att få en motor att gå riktigt bra med sjukt stora förgasare och sjukt vassa kammar.

Du skulle kunna köra med 45or och få en riktigt rolig maskin som vill varva.
Du bygger väl inte bilen för att åka till kyrkan på söndagarna? :revs: :wink:

[Ändrad 2018-1-31 av dhladohc]

FredrikAssarsson - 2018-2-1 kl 15:22

Nya fjädrar kommer att kosta i runda slängar 2000kr innan de är vid dörren och då börjar ”budgetmotor” försvinna hastigt. Tanken är att hålla allt under 5000kr för packningar, kammar osv. Vilket än så länge kommer att gå. :thumbsup:

Kyrkan är mest till för att sväras i :P

Denna motorn kommer att ha genvägar och kompromisser för att inte tappa all tid och pengar på att trimma nord när bilen blr byggas ihop först. Sedan vill jag ju så klart kompromissa ”lagom” på rätt ställen för att få ut lite mer ur denna 1750.

Eller för att citera Håkan ”Hox” Haver:
”Bilen skall byggas med glädje, inte nödvändigtvis med förnuft.
Så dom beslut som framöver kommer att tagas är kanske inte alltid sunda men förhoppningsvis roliga.”
:lolsign:

Nu har bilen fått två plåtar till. Dessa är förstärkningsplåten bakom stötdämpartornet och själva plåten bakom hela den tjolavippen också (teknisk term..)
Stötdämpartornet var jättefint och så även plåten bakom MEN det är en trippelplåthistoria och givetvis var mellanplåten totalt pulverrostad! Fick kapa bort tornet, separera alla plåtarna och sedan bocka nya.
Med det gjort blev det till att provpassa donatordelen så idag lämnade jag garaget med framvagnen till synes hel! :D
Den är ju inte ditsvetsad eller så men jag kan lova att det kändes skönt att se en komplett framvagn igen! Framöver blir det mätande och punktande.
(Måste dock först dammsuga ur framvagnsbryggan på lort och på något vis slipa innan rostskydd?)

[Edited on 2018-2-1 by FredrikAssarsson]

E005A652-7A10-4AF2-91F8-42FF0EB0EF37.jpeg - 2MB2DBA277E-E714-42C8-BE91-D9385249F048.jpeg - 1.8MB

FredrikAssarsson - 2018-2-3 kl 22:46

Dagens uppdrag bestod i att porta toppen på insugssidan. Det började med att matchporta insuget, gick vidare till att behöva porta mer för att bli av med gjutskägg i kanalerna och sedan lite till för att mjuka upp någon konstig portning som gjorts mellan ventilsäte och styrning där portninen gjorts med grovt slipstift och darrande hand för där var ytan gropig som en golfboll i förstoringsglas.

Nederkant av insugsportarna öppnades upp lite drygt 1mm från ingång till ventilsätet.

Ovankant av insugsportarna lämnades i fred förutom efter styrningen mot ventilsätet där de tidigare nämnda grovhackningarna var utförda. Inte porta med hammare och stämjärn..

Jag trodde dock att bilderna blev bättre än så här men men.. ;)

4F077FE5-469F-45A4-A63B-3C2A74C45433.jpeg - 2.2MBE81C6CE7-7EDC-4395-8306-00EBC4F332D8.jpeg - 2.7MB53A20058-F0F2-4CED-8ABD-6D519B19DA5D.jpeg - 1.8MB

FredrikAssarsson - 2018-2-3 kl 22:53

Som syntes i första bilden mot nederkant av porten var gjutskägget vääldigt grovt. Nästan 1mm djupa fåror och kanter.

Efter detta städades ojämnheterna mellan säte och styrning upp. Golfbollsdimples hade här huggits ut i tvärsgående diken som städades upp.

Till slut portades insugsplattan mot förgasargummina.

Med insuget uppstädat är nu toppen helt redo för toppverkstaden som får plana och byta styrningar. Nu ska motorpackningar inhandlas och framvagnens byggas ihop igen! :banana:

(Igår ringde en polare och förklarade med väldigt enkel matematik att det var bäst att jag gick all-in rejs-mode på 1750n och köper weber 45or och hårdare ventilfjädrar så att hans Amazon inte blir snabbare än min Alfa för med hans matematik skulle det knappt kosta mig något i längden! :rolleyes: )
Jag tjurar dock vidare med 40or och min plan :)

200268FD-B7D8-456D-8C73-D252DDD1EFFF.jpeg - 2.3MBA99F511D-94B2-474B-9363-2436AE8F8E55.jpeg - 2.8MB

FredrikAssarsson - 2018-2-4 kl 18:37

Idag fick jag hämtat sista delen i motorpusslet!
Lättat 1750 svänghjul kan ju sitta trevligt! :steering:

Beställning på packningar och tätningar är lagd hos highwoodalfa så jag hoppas på att kunna snart bygga ihop både bilfront och motor. 👍

B61C57AC-EBBD-49E4-918E-B88725CB0B43.jpeg - 2.2MB

Hajen - 2018-2-4 kl 19:07

Härliga tider! Vilket tempo du håller, helt otroligt. Och fint blir det också!:worship:

FredrikAssarsson - 2018-2-5 kl 13:35

Man tackar. :thumbsup: du har då inte så dåligt tempo på dina Sudprojekt heller! :)

Vad har hänt sedan sist då? Jo jag ha dels upptäckt varför jag sett så dåligt med min nya svetshjälm... vi ska inte gå in på riktigt varför och peka finger osv men det kan ha att göra med någon dummer som inte plockat bort något som rimmar på... skyddsfilm på glaset. :wall:

Nu såg man då rätt mycket bättre! :boing:
Det gjorde att mer blev gjort på bilrackarn. Först provade jag min spruta som följde med kompressorn - utmärkt för att skicka in anti-rost-guckimuck i balken - BAM där satt den! Stålborstade först och blåste sedan ur med tryckluft. Med det gjort kändes det rätt bra så jag snyggade upp donatordelen lite och provmonterade - pang på. Alla mått stämde så sedan blev det till att veva igång plåtsymaskinen.
Punktade frm ställen och kontrollerade måtten - pang på fortfarande! :)

[Edited on 2018-2-5 by FredrikAssarsson]

E4A54550-48AF-4408-B568-B661705ED398.jpeg - 2MB8E0CD22B-6E21-4791-BDD1-3CAA637CF5F1.jpeg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2018-2-5 kl 13:48

Därefter gick det ju bara inte att hålla sig så jag skruvade upp strömstyrkan rejält och ökade trådmatningen och hej vad det gick!

Utökade de förra punkterna med fem-i-rad på samma ställen och kontrollerade måtten åter - allt fortfarande på milimetern! :worship:

Fortsatte fem-i-rad hela vägen runt ovansidan. Svetsfogen kontrollerad från insidan och den har gått igenom bra. Kunde haft lite mer strömstyrka men ingen fara.
För övrigt vansinnigt trångt att få in skallen med svetshjälm mellan balk och torpedvägg!

En stoooooor milstolpe avklarad. Nu ska bara undersidan av balken svetsas så blir det dags att återmontera lite plåtar framöver - vilken jäkla grej va?!?!:banana::banana::banana:

2AE40AC3-5922-44AA-B6EB-2D2CDF82D50E.jpeg - 2MB2F120659-D077-489B-9D19-3B3AC2F46435.jpeg - 2.1MBDE262FF4-0817-4F46-83B9-37B0409FEF53.jpeg - 1.8MB

Bobby - 2018-2-5 kl 19:50

:headbang:

Med mina vetenskapliga beräkningar borde det ju vara klart för återmontering av motorn någonstans i mitten på nästa vecka. Hörde jag 1 maj på Wenngarn?

Hajen - 2018-2-5 kl 22:12

Härligt, grattis till milstolpe själv! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2018-2-6 kl 20:05

Tackar och bockar. :P

Med toppen inlämnad idag lutar det åt återmontering om några få veckor bara och tills dess blir det ihopmontering av en massa delar i fronten. Först måste dock en ny längsgående balk tillverkas från scratch. Den kostar tamejfaan nästan 2500kr! 😳
Det betalar jag då inte för ett fyrkantigt rör som inte ens är rakt. Jag bygger en egen balk. :smash:

Grifo - 2018-2-7 kl 10:22

Snyggt jobbat och kul att det gick att återanvända lite av de
röda resterna !!

:thumbsup:

FredrikAssarsson - 2018-2-7 kl 11:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
Snyggt jobbat och kul att det gick att återanvända lite av de
röda resterna !!

:thumbsup:

Jag tackar ödmjukast för delarna! Den röda var allmänt tokfräsch förutom just mellanplåten bakom stötdämparfästet men det var ju en smal sak att åtgärda jämfört med hela resten av detta projektet. :beerchug:

Ska undersöka längsgående balken på donatorn också om det är något att åtminstone basera nya balken på.

Hauge - 2018-2-7 kl 12:01

Imponerande entusiasm och resultat!

FredrikAssarsson - 2018-2-7 kl 13:57

tack :beerchug:

snart måste fokus riktas mer mot folkabussen inför stundande säsong men lite mer vill jag hinna få gjort på Brutus innan dess.

Bobby - 2018-2-7 kl 19:23

Det går att sova i en Berlina också ;)

FredrikAssarsson - 2018-2-7 kl 20:56

För husfridens skull ska nog folkabussen få lov att kunna rulla i sommar igen ;)

Enell - 2018-2-7 kl 21:08

Åkte länge på 40:or med 34 mm halsringar och CB 11-lyftkammar på min 2,0. Funkade bra och gav skapligt med effekt.
Bytte sen till CB med 12-lyft men med samma förgasare och 40:orna hängde med bra även där.
När jag höll på så bytte jag till nya std-fjädrar, hårdare fjädrar tyckte jag var för dyrt just då.
Sen är det iofs lägre duration på dom kammarna än de du har nu.

FredrikAssarsson - 2018-2-7 kl 22:35

Det låter bra det. Återstår att se vad motorkillen säger om toppen och om han kan acceptera att inte byta typ allt... :D

Sponsring skulle sitta rätt bra nu. :oO

FredrikAssarsson - 2018-2-9 kl 16:13

Nu börjar saker och ting hamna tillbaka på sin rätta plats.

Svetsen gjorde sitt jobb på undersidan av framvagnsbryggan som nu alltså är helt ihopsydd. Suturerna blev inte lika snygga som ovansidan men de blev bättre än vad jag hade räknat med när jag svetsar upp-och-ner.

Plåtarna sedan:
Jag började ihopsvetsandet med de bitar som ska punktas mot insidan av det hålrum som bildar motorrum och innerskärm. Viktigt att inte arbeta sig in i ett hörn när vissa plåtar ska fästas på insidan och andra på utsidan.
Min förberedda plåt korrigerades lite och helsvetsades sedan på plats kant-i-kant med plåten som varit kvar av motorrummets innerskärm. Sedan ska den punktas fast och slutligen blir det mesta av frontdetaljerna helsvetsade för att förhoppningsvis ge sakerna lite bättre hållfasthet.

Förstå vilken känsla när det börjar se ut som en hel bil igen! :lolsign:

21970A05-FFC5-4256-9DF7-3A6ECC98E780.jpeg - 2.1MB E222D9AA-90C4-45DE-A43A-447EF1C3BA58.jpeg - 1.8MB B14B9115-35A7-4BD7-AC0E-8738304F62F7.jpeg - 2.3MB

[Edited on 2018-2-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-2-9 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2018-2-9 kl 16:15

Inuti denna öppning blir det sedan grundat, punktat och om allt sitter kanon, helsvetsat.

Jag kunde inte hålla mig ifrån att provpassa den stora ytterbiten dock - det ser lovande ut. Ska bara smida om vecken mot framvagnsbalken men där har jag att ta av. :smash:

91AC2A7D-56C8-4A33-8560-E5AFF3347AE0.jpeg - 1.9MB1FB3665A-C1B7-49A5-9E6E-90E70665A0E6.jpeg - 1.8MB

GlasVimle - 2018-2-9 kl 17:52

Helt sjukt jobb du gör, så jävla imponerad av dig.
:beerchug:

Micke G - 2018-2-9 kl 18:12

Galet imponerande. Du har definitivt tagit över rollen som AP:s plåtkonstnär. :thumbsup:

Bobby - 2018-2-9 kl 20:06

Ha också i åtanke alla läsare, att förutom att snickra som en outtröttlig maskin på sina egna bilar så hjälper Fredrik även mig med allt möjligt så fort han kan, och även flera andra personer. När det finns mottagning på mobilen och hans händer inte är förfrusna efter att ha svetsat i ett garage där det aldrig blir plusgrader ägnar han sig dessutom åt att sakligt och kunnigt hjälpa folk med diverse problem på forumet eller Facebook-sidan. Jag kommer aldrig att kunna tacka nog för all hjälp jag har fått hittills och har många innestående öl och köttbitar att bjuda på, men som tur är har ingen av oss tänkt att kasta in handduken riktigt än. Fredrik - you rock!

:headbang::beerchug: #manhug

[Ändrad 2018-2-9 av Bobby]

FredrikAssarsson - 2018-2-9 kl 22:21

Tack för värmande ord hörni!
Manhug till er också :beerchug:

FredrikAssarsson - 2018-2-10 kl 22:56

En ynka timme var allt jag skrapade ihop idag.

Men det blev iaf förberett för lite montering under morgondagen eller i veckan.
Det var då en jäkla massa hål att borra inför punktning!

Imorgon blir det kontrollmätning av den svarta plåten som är krängningshämmarinfästning samt fäste mot kylarbalk. Med denna på rätt plats blir resterande plåtar mer eller mindre kosmetika som bara förstärker och håller ihop skelettet.

E2599720-8DCC-4720-91B1-58209AF74927.jpeg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2018-2-11 kl 15:10

The struggle continues som Promoe sjöng.

Jag kom vid frukostbordet på att jag glömt att göra en av förstärkningsplåtarna! Iväg till kallgaraget, slänga ihop den plåten och sedan måttades längsgående balk med krängningshämmarfäste in och brändes fast. Mer grundfärg! Sedan måttades förstärkningen in och nu väntar vi på att färgen ska torka.

Den observante ser att höger sida av förstärkningen är rätt gjord medan den vänstra blir lite tvärtom. Här punktar jag istället fast den genom yttre plåten som är en del av hjulhuset. Win some, loose som! Det får duga :wink:

55D667BC-23A5-4E27-851F-AE29E151A6E8.jpeg - 1.9MBA379A10E-A561-4B44-B3FE-7C964925B20B.jpeg - 2.5MB5A108194-2225-49F2-9935-8405ACAA9BEB.jpeg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2018-2-11 kl 17:12

Med förstärkningsplåten grundad gick jag över till den yttre plåten som agerar casterstaghållare samt innerskärm.

Där jag punktade föratärkningsplåten började allt bra men den nedersta raden blev skräp. Hoppades på bättre finish men det kändes som att humöret och kroppen blrjade streta emot. Så kul är det inte att sitta på huk i fyra timmar i ett kallgarage och fastna med svetshjälmen i innerskärmen vid varje rörelse..:whip:

Men vad fasen - nu börjar den största plåten hamna till rätta. Återstår att bränna på ordentligt på de sista hålen från casterstagspottan och sedan helsvetsa det sista av hela skarven innan vardera sida av krängningshämmarbalken är färdiga.

Varför är det så få timmar på en dag?

FB0A3A10-9A0D-476A-B2A8-9E467F09A61C.jpeg - 1.9MB

Atterhall - 2018-2-11 kl 18:07

Alltså, de flesta av oss känner nog att det kan kännas lite osäkert att skruva isär en bil - det är ju inte tvärsäkert att man får ihop den igen. Du ger dig utan att tveka på att bygga en ny bil från början, makalöst... All heder och respekt! :beerchug::bananana::bananana::bananana::smash::smash:

Bobby - 2018-2-11 kl 23:37

Du känner ju såklart till RAUH-Welt. Jag tänker mig att när din bil är klar så blir den något liknande, fast RÅH-Weld istället. Och, måste du regga om bilen som en 2018 års modell när du är klar med allt, eftersom du då bytt ut all plåt?

Litto - 2018-2-12 kl 07:41

Det är sånt här många kallar för originalrenovering. Man byter ut nästan hela bilen och kallar den sen för "original".:P

Fredrik, jag har länge beundrat ditt jobb även om jag sällan kommenterar!
:beerchug::beerchug::beerchug: til dig!

FredrikAssarsson - 2018-2-12 kl 09:58

Haha tackt hörni.

Ja Raw-Weld kommer nog bilen att kunna kallas om ett tag. Snart beatår åtminstone fronten av mer svetsfog än spaltrost i alla fall ;)

Litto: ja någon originalbil lär den aldrig kalas för mer :D
Hoppas att Berlinan kan leta sig ner till Gotland Ring en vacker dag så får man våldgästat en liten stund :beerchug:

Martin: tusen tack för orden :) ja jag kommer ihåg när jag blrjade pilla med bilar och tänkte ”bromsar ska jag aldrig pilla med för det är för viktigt om det skulle gå fel” :dunce:
En halv avkapad framvagn och front senare känns det lite avlägset ;) Men tål att nämnas att detta är ju första djupgående renoveringen jag gör. GTVn hade knappt något rostarbete och 166an var första bilen jag svetsade på. Learn by doing. Men man lär sig snabbare när man tycker att det är sjukligt roligt att hålla på med. Vilken bokstavskombination jag har? Osäkert........ :P :smash:

Litto - 2018-2-13 kl 08:40

Haha tackt hörni.

Hoppas att Berlinan kan leta sig ner till Gotland Ring en vacker dag så får man våldgästat en liten stund :beerchug:

Du är välkommen! Det är alltid kul att träffa andra alfaägare. :beerchug: Gotland Ring är en riktigt trevlig och kul bana. Jag bor några stenkast ifrån och har lagt ett antal varv på den. Jag ska avsluta mappningen som avbröts i höstas, sen hoppas jag på många varv med min bil i sommar:drool:

FredrikAssarsson - 2018-2-13 kl 15:03

Nästa sommar hoppas jag på att kunna använda bilen mycket. Då får vi se om det kan bli en Gotlandsroadtrip. :)

Sidoplåten i hjulhuset är nu färdig från övre länkarmsfäste hela vägen till stötfångarfästet! :bananana:
Plåten är nu helsvetsad istället för punktad kring framvagnen för lite mer styrka.

Sedan kom jag på att donatorspidern faktiskt var intakt kring kylarbalken så jag tog mått på avstånd mellan krängningshämmarfästena och däromkring.
Efter det var det ”bara” att spänna ut sidan lite med våld till rätt bredd, kapa kylarbalken från alfaholics och skarva in den ena halvan på rätt plats så nu har vi helt plötsligt nästan hela kylarbalken på plats! Vänster sida har nu kontakt med höger sida igen :boing:

Notera dock att jag borrade ut punkterna för en plåt undertill på kylarbalken som inte används på Berlina och det var helt utan skyddsprimer innanför och hade redan blrjat rosta! Här ser man tydligt vitsen med att ta bort transportprimer. På nya plåtar samt vikten av att sedan använda karosserikitt där man kan för att undvika att fukten kryper och orsakar sådant på ens nybyggda bil.

7FEBAD7E-7755-4443-862C-97E1DDBE09AD.jpeg - 2.5MB 3F0228E2-3DBF-407C-BF3D-685C5CFFA0F7.jpeg - 2.3MB 04BE9641-93CA-499F-9A81-FD45220CE793.jpeg - 1.8MB

[Edited on 2018-2-13 by FredrikAssarsson]

AndersH - 2018-2-15 kl 09:35

Man blir sjukt impad över denna plåt-virtuos!:thumbsup:

FredrikAssarsson - 2018-2-15 kl 18:58

Nä men tackar :thumbsup:
Det var ju på väg att bli en Giulia från Linköping istället (HPs röda) men så här i efterhand har ju jag skitskoj med denna och en Giulia hde jg inte valt att hinka ner en busso i!

Hälsa HP när du ser honom. Måste se till att få upp fjäderpottorna och kamaxeln från honom framöver :)

Enell - 2018-2-15 kl 23:12

Ja, det är inte utan att man både avundas engagemang och kunskap, och att bara våga ge sig på det.

Du kan hålla svetskurser efter de här övningarna.

FredrikAssarsson - 2018-2-16 kl 09:44

Än så länge famlar jag bitvis i blindo med svetsandet. ;)
Dock beror det till stor del på att mitt garage är mörkt som en grotta så jag ser knappt något på många ställen :P

FredrikAssarsson - 2018-2-16 kl 18:40

Idag hanns det bara med en blixtvisit i garaget så inget nytt fastsvetsat men den sista plåten har börjat konstrueras. Detta är motorrumspanelen som går ner till att fästas i krängningshämmarfästet och kylarbalken.

Som synes var den ju relativt sopslut på min bil. Å andra sidan som optimist kan man få för sig att det iaf fanns kvar hälften av den? :rolleyes:

Mallar gjordes, provmonterades och sedan knåpades plåten ihop som ska skarvas mot den gamla resten.

Lite provpassning senare så samsas alla 4-5 plåtar där de möts mot kylarbalken. :smash:

4EAF35C3-F43C-4D73-A6C8-B1E682ECA072.jpeg - 2.2MBDE521CAF-1F3C-48F1-B8B9-0338ED6DE3D4.jpeg - 2.2MB680C5F7F-A44E-4E69-AB18-AB76C2615323.jpeg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2018-2-16 kl 18:44

Lite mer justering så kommer det att sitta ihop så här.

(Pappersmallen indikerar att gamla plåten som återanvänds är transparent så den kommer att skarvas även i ovankant.)

När den sedan blir klar ska nästa del i pusslet på plats (passar redan kanon) och sista biten av kylarbalken ska sedan dit också.

C47E4A7C-C7E1-4277-A8EB-E66E3FFC3228.jpeg - 2.1MBBF9BD4DC-46A0-4A6B-94F0-9BB5F396F5EB.jpeg - 2MBCB4DE73E-4C36-48AE-A634-FA73034194C3.jpeg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2018-2-17 kl 09:22

Nya motorpackningar!! :bananana:

På måndag ska tydligen motorfirman påbörja min nordmotor och Bobbys V6.

35975DB3-F477-4B2D-8591-EEF72EB63E79.jpeg - 2MB

FredrikAssarsson - 2018-2-19 kl 22:27

Idag hanns det bara med en tvåtimmarsstund.

Eller ja, bara och bara! Snarare så att jag hann bara med att tillverka en plåt och svetsa klart den och forma så att den är redo att monteras.

Originaldelen var ju fundamentalt slut som artist så enligt tidigare gjordes en ny bottendel som passats in mot sina fyra-fem kamrater och när jag kollade senast såg jag att ovandelen hade ett ställe som var lövtunt och inte gick att använda så tillbaka till ritbordet, göra mall och skarva hela ovandelen också.

Nu är den klar. Imorgon ska den hitta hem och i och med det ska chassit och stommen fram vara fördig för att kunna återmontera och passa in frontplåten igen.:bananana:

D9DF95A6-867A-40A4-85DD-A453DFFAB682.jpeg - 1.7MBBFCE7966-DF65-4C0A-A0CD-97D18BA5F6BE.jpeg - 2.2MB90963DDE-AAC4-431E-9F1A-E31D10D3A328.jpeg - 2.2MB

Bobby - 2018-2-19 kl 22:38

Härligt att du snart är klar med 10.000-bitarspusslet! :smash:

Kalle_alfaturbo - 2018-2-19 kl 23:49

Bra blir det :beerchug:

FredrikAssarsson - 2018-2-20 kl 18:21

tack :beerchug:

jo, 10'000delarspusslet har ett par delar kvar att läggas ;)

Idag blev inte mycket gjort, en timme gav bara utrymme för att förborra hålen för punktsvetsarna och slipa rent efteråt såa tt inga grader sticker ut och bråkar med svetsen. Sedan fick plåten grundlack på insidan samt alla svetsfogarna slipades ner igen. Riktade lite efteråt pga värme och nu sitter den bra igen. Hoppas på att montera vääääldigt snart!

FredrikAssarsson - 2018-2-21 kl 15:53

Plåten är tillbaka, helsvetsad och slipad. Äntligen sitter den gula framgångsfärgen på plats! :thumbsup:

Nu återstår egentligen bara inte delen av kylarbalken samt en sidoplåt så kan kylaröppningen svetsas tillbaka, stötfångarfästena svetsas fast och frontplåten måttas in igen.

236202FC-78B0-47EB-BBC0-B7EFBB0C0389.jpeg - 1.9MBF75B819B-8E9F-446E-8C1B-1B4B20EFC4E8.jpeg - 1.8MB6A6F48CB-BDDB-427F-9180-8EF40F13BF8B.jpeg - 1.8MB

FredrikAssarsson - 2018-2-21 kl 15:58

Den jäkla kylarbalken var dock ett s&”?ns aber... alfaholics plåt till 105sedaner är vikt på två ställen för att få sin form medan Berlinans är en 90gr böj.

Det blev till att räta ut hela plåten, måtta in nya viket och göra om hela längden. Nu är den dock färdig och ska framöver halka på plats. Frågan ör dock hur för den ska vara punktad från insidan......... :wall:
Tror att jag helt enkelt viker ut de flärparna, punktar de korrekt och sedan smider tillbaka hela balken till rätt form på nytt innan den svetsas i andra änden. Bökigt!

23368CA9-D6EC-4B82-B5F3-C8DDDC378B56.jpeg - 1.6MB5777531C-E707-4BFF-99B1-9ADF01245546.jpeg - 1.9MB

Enell - 2018-2-21 kl 20:15

Jag bockade plåten själv till min Bertone. Fattade inte varför den skulle vara bockad i 2 x 45 gr så jag hoppade det och gjorde en 90 gr istället.

När jag skulle lyfta i motorn fattade jag...
:dunce:

Den 90 gr vikningen har jag ångrat många gånger.

FredrikAssarsson - 2018-2-21 kl 20:19

Haha! Är det den berömda utrymmesbristen kring vevaxelns remskiva det hänger på eller?

Då har jag inga som helst sentimentala förankringar i originalbalken och moddar den för extra utrymme. Några tips på hur många cm? :smash:

Enell - 2018-2-21 kl 22:56

Finns det någon faktor för att räkna om svordomar till cm hade det nog gått att få fram ett antal cm...

Tror inte det felas så mycket alls, kanske så mycket som man sparar om man viker plåten 2 x 45 gr.

FredrikAssarsson - 2018-2-21 kl 23:02

Då tar jag någon cm helt enkelt. Kapar ur, vänder plåten 180gr och svetsar tillbaka så är det bekymret löst! :bananana:

Att behålla plåten i 2x45gr böjar går liksom inte utan att byta hela balken och det byter skulle innebära att kapa ur halva andra sidan och borra ur femtioelva punktsvetsar för att få det bra. Nej, jag glr en hemmabyggd lösning i mitten för frigång - kanon att du sa det. Den balken var inte där när vi lyfte motorn så det har jag inte reflekterat över mer än att folk har nämnt att det är trångt som ett ....när man ska ha ur motorn.

Aaaanywhooo. Nu är delar på väg från Linköping så sista trimkammen, fjäderpottor och annat matnyttigt dyker snart upp - tjoohoooo känner jag!! :thumbsup:

BerlinaPer - 2018-2-21 kl 23:13

Är inget problem att få ut motorn, men missa inte att ha krängningshämmaren fri i framkant så den kan hänga ner så oljetråget kan komma ända fram till kylarbalken. Och så ska den hänga så den tippar bakåt.

Per

FredrikAssarsson - 2018-2-22 kl 12:30

vi hängde så att motorn lutade bakåt, gick galant så länge vi tog bort tvärstaget till styrningen. I övrigt var bilen urkapad redan då så motorn hade mycket utrymme förutom nämnda staget.

Vid v6konverteringen blir det kanske ingen större skillnad i utrymme mot kylarbalken men det kan vara gott att ha lite vingelmån redan nu, speciellt när allt redan är urkapat eller åtminstone har grymt bra åtkomlighet.

Hur går det med superduperGiuliarenoveringen???:smash:

FredrikAssarsson - 2018-2-25 kl 22:02

Box of goodies från HP! :bananana:

Avgskammen från Alquati kommer att bli kanon med insugskammen som jag köpte av Björn.

Jag passade på att modifiera kylarbalken lite så att det ska finnas utrymme vid motorbyte och även för kommande V6 om det blir tajt då.

A43490EC-7C47-4A08-A1C8-6360C815ED30.jpeg - 1.8MBFB8CFA49-62E5-43DF-9EDA-1A7CD3D49987.jpeg - 1.4MB8D32F0D6-391B-4707-8BBA-C7CF5F0647D3.jpeg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2018-2-25 kl 22:07

En reparationsplåt till Giulia kanske moddas för att ersätta rosten på Berlinan om det är riktigt illa. Ska undersökas mer.

Kylaröppningens plåtar brändes på plats lite lagom med möjlighet till lite småjustering i sidled.

Plåten som kylaren vilar mot i botten slipades plåtren och fick lite primer där den skulle svetsas.

FF073FC2-2050-425A-86C6-7E87E053FE48.jpeg - 1.8MB58034A8B-8268-46F4-9674-0B8DD43F021C.jpeg - 1.6MBE3EFBDCA-0F54-4BF4-A718-9476A66E0A0B.jpeg - 1.6MB

FredrikAssarsson - 2018-2-25 kl 22:14

Med den fixad trycktes den på plats och måtten efterjusterades en smula. Nu har vi 440mm i bredd uppe och nere samt jämnt mått hö/vä sida från övre kylarbalk mot nedre kylarbalk.
Med lite löjlig tur visade det sig att bilens front stod i våg så vattenpasset fick se till att nedre kylarbalkens form blev helrätt.

Med plåtarna i fronten färdiga inför grundfärg och kittning riktades fokus mot förstärkningsplåten mellan framvagnsbalk och krängningshämmarbalk som justerades för rätt mått. Den blev inte helsvetsad längs med hela längden som tänkt för det kändes overkill men helsvetsad i flera 3-4cm strängar. Blev inte helsnyggt men det duger.

70DB3CBB-58B4-4700-870C-BB768B055E4C.jpeg - 2.1MB7F0FF269-0236-4A46-BCB8-ACB312283AEE.jpeg - 2.4MB

FredrikAssarsson - 2018-2-25 kl 22:21

Med plåtarna i fronten fastbrända efter snabbkontroll mot främre sandplåten kunde jag inte hålla mig då det började klia i byggfingrarna..

Fronten är tillbaka på plats (om än bara tillfälligt) för att få lite inspiration. Nästa vända blir att måtta in frontplåten ordentligt och svetsa dit vänster stötfångarfäste så att jag kan märka upp hur grejerna ska sitta för bästa passform och mått. Sedan ska övre frontplåten slipas plåtren och svetsas på plats så att platsen för framskärm och huv kan säkerställas! :smash:

Konstaterar att jag behöver fler timmar om dygnen samt mycket större plånbok för min har börjat likna Mahatma Ghandi mer och mer.
Fan vad 105serien är mycket dyrare att pyssla med än 116serien. :oO

0304E87F-6704-4054-BE36-F215A00CC838.jpeg - 1.6MB38113C0A-8AFF-4545-98D4-49A92B712DB6.jpeg - 2MB

Jakkeholm01 - 2018-2-25 kl 22:24

Väldigt imponerad över ditt tempo! blir ju assnyggt, Rock on!:headbang:
Klar till 1a maj va?:D

FredrikAssarsson - 2018-2-25 kl 22:40

Om jag får låna någon annans plånbok ett tag kan jag allt få den körbar till 1maj ;)

Bobby - 2018-2-26 kl 00:11

Fan vad 105serien är mycket dyrare att pyssla med än 116serien. :oO

Ehrm, nu spiller du ljug. Min plånbok säger annorlunda.

FredrikAssarsson - 2018-2-26 kl 18:55

...i allt förutom motorbyggen ;)

FredrikAssarsson - 2018-2-26 kl 19:04

Fronten är ju i ett väääldigt sorgligt skick men då jag betalar kalaset själv så köps ingen ny front för storsummor utan den gamla komposthögen får nytt liv. :wall:

Denna är katastrofalt bulig och har samma släta yta som ett rivjärn. Nu syns det inte på bild men det jag ser i skadorna är i princip en långsam intryckning där frontplåten tryckts bakåt/uppåt med påföljande underbettsläpp som resultat.
Kanten som ger insticket mot grillen ovanpå frontplåten är faktiskt så ojämn att det överlag är skillnader på 1-1.5cm i höjd!

Detta har lagats på samma sätt som alla andra skador - med spackel! Med hammare och mothåll har jag fått sitta i två timmar och knackat bort spackelkakor innan jag kan rikta plåt. :smash:

Mitt på fronten var en bula istället för inbuktning så där stack fronten ut en ansenlig bit - detta har givetvis lösts av Stevie Wonder genom att spackla ytorna runt om till samma höjd..... det blev till att knacka bort spackel här också. Dock inte lika tjockt.

E7405408-B10E-47EA-91F6-21DF07ADDF72.jpeg - 2.2MBFAB1B79D-A959-4233-9C2A-69E8662335C4.jpeg - 2MBC6530E20-A28D-4A5A-AC79-BC4E67331FC9.jpeg - 2.7MB

FredrikAssarsson - 2018-2-26 kl 19:09

Den fina linje som går längs med frontplåten var gjord av spackel så utan det syntes skadorna.. platt mothåll och hammare jämnade ut längs med hela plåtviket in mot grillen. Därefter användes tunt mothåll för att forma till den övre linjens 90gr vik för att komma åt ordentligt.
För att hitta tillbaka i den fina karosskinje som går längs med frontplåten användes lämplig alubit för att med hammare och mothåll stämpla tillbaka rätt form i fronten.

När jag tittar på bilderna så ser det enkelt ut i efterhand men det tog två-tre timmar.

2A38D137-0681-4EF3-BF88-0A9431DC489D.jpeg - 866kB02D14B46-7D04-4403-9D49-490EFA18C70D.jpeg - 2.2MBBA2950CA-49F3-4F24-B98B-5C37AA59F089.jpeg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2018-2-26 kl 19:13

Nu är karosslinjerna i övre hälften av frontplåten iordning och ser hyggliga ut. Det kanske måste till mer justering sedan när lampor ska provmonteras. Det kan ju vara angenämnt om lamporna får plats i grillöppningen...

Och för den som undrar är det pisskallt i garagt nu. -10 utanför, runt någon enstaka plus innanför och det förbannade lappmöglet driver nu in genom den STÄNGDA ventilationen i dörrarna.:P

Kaffekonsumptionen går stadigt uppåt.

A90E5248-7AF4-46C5-B4C0-C632B3932566.jpeg - 1.8MB4F868726-13EF-49EB-8785-3B27574A0A25.jpeg - 1.9MB77C51434-4206-4712-AB3F-5161B0825276.jpeg - 2.3MB

Bobby - 2018-2-26 kl 23:21

Jag ser var den sista bilden kommer från: https://www.youtube.com/watch?v=Aele3rA9-8Q

FredrikAssarsson - 2018-2-27 kl 09:02

Hahahaha! :bananana: Stäng dörra!

FredrikAssarsson - 2018-3-1 kl 20:55

Eftersom att fronten ska förses med de bromskylningsintag som rejsBerlinan hade mallade jag idag ut rn liten urskärning i panelen.

Skar ut de två hörnen och började sedan slipa plåtrent på halva panelen. Hemskt mycket spackel och tjoc tjock stenskyddslack. Oerhört drygt att slipa igenom och när man väl kommer till plåten är det vääääldigt brun överallt.

Faktum är att efter att jag loppat dit den nedersta plåt som fick offras när panelen skulle lossas och sedan börjat slipa ner fick jag lov till att malla av hela nedersta decimetern och börja forma en ersättningsplåt.

Optimalt hade varit att kapa en bra bit högre upp men då hade jag blivit tvungen att dels knacka in två fina falsar som leder till luftintaget samtidigt som panelen skulle behövt välvas lver hela bredden samt få det långa viket nertill. Alldeles för mycket jobb för en så här risig panel så jag gör det något enklare för mig och ersätter biten längst ner och lagar några andra enstaka hål.

Blir intressant att tillverka två brutala luftintag med en enda bild som facit sedan! :lolsign:

41214419-DF1E-43D4-B101-76D8ECB1D7AC.jpeg - 1.6MBDFC7A1BD-6CBC-46FF-9F2D-2D5BC76566B1.jpeg - 2MBD74CAD43-80B9-4304-BC60-7A5495F52F7D.jpeg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2018-3-1 kl 20:57

Sista bilden blev ju inte så fin..

4895BE5B-04DC-452F-9237-41DC26227DE8.jpeg - 2MB

Bobby - 2018-3-2 kl 00:23

Vadå, har du tänkt att bromsa med bilen?

FredrikAssarsson - 2018-3-2 kl 09:26

Oh nej ;)
När de används så lite finns det stor risk för anliggande bromsar och då kan de behöva kylning för att inte hindra framfarten! :P

Bjurman - 2018-3-2 kl 13:32

Härligt projekt..får många flashbacks..du gör ett grymt jobb ..snyggt... lycka till..

2013-11-12-23-45-59_dsc_0383.jpg - 56kB 2013-12-10-21-28-49_dsc_0508.jpg - 53kB

2014-01-02-15-44-51_p1030968.jpg - 81kB

[Ändrad 2018-3-2 av Bjurman]

FredrikAssarsson - 2018-3-2 kl 19:30

Nämen Bjurman - tackar så hjärtligt. Ditt bygge är jätteinspirerande och jag följde glatt dina uppdateringar! :beerchug:

Dagens rosthög hade skepnaden av nederdelen av frontpanelen. Colin Chapman myntade begreppet ”add lightness” och min Berlina lydde! Den oslipade rosthögen är genomskinlig hahaha!

Bortkapad idag och ersättaren färdig.

D025987D-9290-438B-B11B-30891DD0B4AF.jpeg - 1.5MB4709C370-0D6F-423E-9344-C905C258F4A4.jpeg - 2MBE4166C34-1D55-4F71-B907-7B8A4CA4B732.jpeg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2018-3-2 kl 19:35

Med avkylning med tryckluften fick plåten bränts fast. Spenderade en god stund till att få den att linjera väl innan jag fyllde på mellan punkterna med helsvetsning.

Idag var en sådan där kort men lekande lätt dag där allt bara funkar trots hinder på vägen. Känns kanon!

Provmonterat igen och inget särskilt behövs göras så nu skulle det sitta fint med att bygga bromskylningsplåtarna!
Men först en fredagsdrink och lite avkoppling! Go helg på er!

78763870-5C6F-43C4-9463-F9209DEFFD35.jpeg - 2.1MB2B31ED3F-ECD7-43DB-BCC1-4D433508F835.jpeg - 2MB

FredrikAssarsson - 2018-3-3 kl 22:38

Så sjukt tacksam för lån av ultraljudstvätt just nu!! :banana:

Från bojsänke till förgasare! :D
Det tog tre rengöringar, två med allt löstagbart bortskruvat och en med munstycken och annat löst monterat för att få sig en extra genomkörare.

Tyvärr är chokekugghjulen förstörda av någon. Lilla metallflärpen som för chokekolven i sitt lopp har knäckts av på en av två på varje förgasare. Suck!
Jag får prova med bara halvt fungerande choke i början och se om den kommer att fungera halvOK ändå tillfälligt.

Nu kommer det att kunna vara kul att montera tillbaka grejerna - wohoo! :banana:

5FBCF61B-7F31-4C18-BBB4-5F6D8C8D9082.jpeg - 1.1MBA0861149-31C3-40C3-8319-0D65A7A5C7A1.jpeg - 1.4MB4DC75275-0C3D-4B56-9A99-3A1023F60EBF.jpeg - 1.3MB

Bobby - 2018-3-3 kl 22:58

Ja det var kul att se att det fanns ett par förknasare under det där mugget! :headbang:

Ken - 2018-3-4 kl 04:55

Det behövs ingen choke. 2 tramp på gaspedalen i botten så får accpumparna göra sitt! Funkar bra utom om det är riktigt kallt....

FredrikAssarsson - 2018-3-4 kl 09:11

Ja det är så jag resonerade också. Det BÖR kunna fungera ändå men det är ju irriterande när någon brukat våld på förgasarna tidigare. Vem gör så??

Nu är ju i alla fall de där två illaluktande klumparna (de stank verkligen hysteriskt!) rena igen och ser eätt fina ut. Återstår tandborstgnuggande pp sikt för att göra förgasarna riktigt rena men det kan faktiskt vänta.

Bobby hade hämtat ut alla motorgrejer från firman så nu har jag komplett ihopbyggd portad nordtopp väntandes på mig vilket känns härligt. Behöver köpa insugsgummin till den och några munstycken till förgasarna så är jag en bit på väg för att kunna bygga ihop en körbar bil.
Jag hade dock förvöntat mig att motorfirman skulle tagit bort all sot i förbränningsrummen och portarna men jag kanske prutade för mycket för det...:wall: den är iaf hopmonterad, hållen på en rimlig budget och har tvättats fri från spån och grejs.
Jag börjar ombestyckningen med att generellt feta upp botten och mitt en aning mha munstycken jag redan hade liggandes så har jag något att utgå ifrån:

Lågfart: från 50F8 till 60F8, alltså fyra steg fetare. (Lite overkill)
Huvud: från 135 till 145, har redan två 145liggandes så det blir billigare så)
Luft: 200 original behålls.
Nålventil: från 150 till 175.
Kompression: från 9.5 till 10.0

Förhoppningsvis får den åtminstone hygglig körbarhet. :beerchug:
(Halsringarna förblir original just nu)

[Edited on 2018-3-4 by FredrikAssarsson]

EE8A0AB8-25D3-4979-A622-233CC957D6C6.jpeg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2018-3-6 kl 15:19

Nu när min Berlina låtsas gå SÅ fort, ståendes på sina pallbockar, är det hög tid att ta itu med bromskylningen a lá RejsBerlinan från Sydafrika.

En CAD-ritad (Cardboard Aided Design) mall senare är luftintagets mall färdig och den konar av inåt hjulhuset för att kunna övergå i slang.

Ja just det! Lyktarrangemanget håller på att byggas om. För att Berlinan inte ska lida av struma som från fabrik och mer få det aggressiva utseendet som finns hos ’69 års Camaro Z28 med liknande front har lykthållarna kapats till, modifierats och provmonterats så att lykthållarna nu är 40mm inflyttade i ytterkant vid skärmen samt 60mm i innerkant vid grillen.
Viss masserande av plåt behövdes........

Givetvis krävdes en mock-up av hur fronten kommer att se ut och om jag får lov att skryta själv blir det på fackmannaspråk förjäkla brutalt! 🤘

36063FCE-1B08-4315-87AF-A1FA351B0BF3.jpeg - 1.5MBB9E41636-61BE-451F-95E3-7C01259B0043.jpeg - 1.3MBC5F10ADC-3BEF-4E0D-9186-587E6C947557.jpeg - 2.1MB

FredrikAssarsson - 2018-3-6 kl 15:22

Förlagan:

8EF3FF6C-0B64-4D0D-91B3-C779BAA8430A.jpeg - 121kB

dhladohc - 2018-3-6 kl 17:04

Fränt. :bananana:
Flytta bak lysena är något jag själv skulle vilja göra på GTVn.

Coola luftintag. Mycket rejsigare än att bara leda fram en slang till fronten. Ser fram emot att se det färdiga resultatet.

Hoppas firman iaf gjorde det de lovade. Tvätt brukar vara mer eller mindre obligatoriskt då det inte är många som gillar att göra jobb med skitiga grejer.

Du klarar dig nog utan choke. Jag åkte flera år utan innan jag monterade choke på GTVn. Man får hålla igång den med gaspedalen den första minuten sen går det bra.

Är det oljetråget man ser sticker fram under fronten på raceberlinan från Sydafrika? Ser sjukt lågt ut i så fall.

[Ändrad 2018-3-6 av dhladohc]

FredrikAssarsson - 2018-3-7 kl 23:18

Kul att den verkar uppskattas. :beerchug:
Ja det ser ut att vara tråget. Ser farligt lågt ut! :P

Framlyktorna får en lite aggressivare framtoning när de får flyttas in lite och får mer av BMWs klassiska sharknose-era. Fast med Giugiaros touch.

Motorfirman gjorde precis det jag bad om så det är lugnt. Toppen är dessutom hetvattentvättad så den är fit for fight men jag minns bara hur jäkla porrig min GTVs nordtopp var när allt var blankt och fint.

Idag fick den dock en liten genomgång: ventilspelet mättes (med hjälp av bobby på besök i det något undertempererade garaget), sedan mättes shimsen och allt antecknades så nu ska jag nosa fram rätt tjocklek på shimsen och bygga ihop sistan så är den klar.

Idag moddades fetingfronten lite till och nu är allt inmätt kring lyktarrangemanget och ska föstas ”på riktigt” också.
Kul att kunna kliva in i garaget och se allt på plats! Moralboost!
(Passagerarsidans luftintag har jag påbörjat och bockat i ett stort stycke karossplåt medans föraraidans luftintag är fortfarande bara pappmallen men jag var tvungen att spraya den grå för att se helheten lite mer haha! :rolleyes: )

[Edited on 2018-3-7 by FredrikAssarsson]

F3B676F9-0952-4AA7-8DB5-988F8BC0B171.jpeg - 1.7MB944D861E-0B58-4F6E-8507-973B82358D50.jpeg - 2.1MB

Bobby - 2018-3-8 kl 00:12

Kommer älska att ha den här i backspegeln i sommar, eller hur var det nu? :cool:

Litto - 2018-3-8 kl 08:45

Grymt jobbat! Jag får nog jobba lite på mina bromsluftintag tror jag. Dessa är ju bland det fränaste man sett:beerchug:

Nu måste väl resten av bilen bli lika rejsig?!?

FredrikAssarsson - 2018-3-8 kl 20:19

Haha tackar! Visst blir det lite annat stuk på bilen helt plötsligt? :D
Iom breddarna framöver så kommer det att bli rejsigare stuk runt om. Det ser jag fram emot. :headbang:

Men det återstår så mycket rostlagning att det kommer att ta en stund innan fokus kan landa på rejslook.

Idag var jag och hälsade på donatorberlinan och kapade loss hela nedre 30cm av A-stolpen inkl. en bit av tröskeln för att kunna laga min genomruttna A-stolpe.

Mer inspektion har gjorts och jag kommer att kunna plocka hela längsgående balken undertill också vilket verkligen behövs!
Sedan blir det urkapning av bakre hundben som är lite bättre på donatorn men fortfarande rätt ruttna. Iaf något att laga upp.

Steg 1: fästa fronten igen
Steg 2: laga A-stolpe! :smash:

dhladohc - 2018-3-8 kl 22:14

Det ser sjukt ballt ut på sista bilden där med luftintaget nu när det blev i plåt.
Tigger om hårdkörning. :evil:

[Ändrad 2018-3-8 av dhladohc]

FredrikAssarsson - 2018-3-8 kl 22:24

Hårdkörning - ja tack!

Pages:  1  2    4    6  ..  18