AlfaPower

Haveri 75 V6 3.0 1990

argentaperra - 2017-8-14 kl 13:32

Hepp!
Undrar om någon har en bra gissning om vad som gått snett..?

1. Köpte min 75 3.0 -90 förra sommaren med knappt 14000mil och lite slitna kammar.

2. Autoalfa monterade nya QV-kammar och nya avgastryckare i april, "ingen inkörning krävs" enl dem.

3. Ny olja (Mobil1 5w-50) och filter. Nya tändstift. Alla gamla såg likadana ut.

4. Efter drygt 200mil sågs ventilspel över och var inom toleranserna utom avgas på cyl 1 & 2 under 0.2mm. Justerades till 0.23mm.
Insug var dock alla på drygt 0.4mm men enl. både Autoalfa och AlfaPower var det ok.

5. I måndags tycktes ett ökat "ventilrassel" höras från hö cylinderbank. Osäker på inbillning...

6. I torsdags började ett tydligt Tickande från hö cyl bank. Ståendes mitt i Sthlm demonterades hö ventilkåpa, nedsliten/skuren avgasnock cyl 1 kunde konstateras. Nytt spel justerades så långt det gick. Oljan låg min-strecket så den fylldes på till mitten av min/max.

7. Efter drygt 10mil hemåt på motorväg har oljetrycket sjunkit från ca 6bar till 4, mitten på mätarens gradering. 120km/h, ca 3000rpm.
Ungefär samtidigt hörs ett "NJEEEEAAAKK" framifrån och kraften försvinner samtidigt som jag reflexmässigt stänger av tändningen, rullar in på en parkering.

8. Tar åter av hö ventilkåpa och ser att BÅDE cyl1 & 2 har skurna nockar till avgastryckarna.
Nock 1 har nu gått igenom tryckaren och trycker på själva stötstången..
Kamremmen är hel o sitter på plats.

Såhär i efterhand tycker jag att den tappat några hästar hela tiden sedan nya kammarna monterades.

Har inte testat att dra runt motorn än.
Bilen står nu långt hemifrån men ska fixa biltransport o dra ned den till Autoalfa här i Gbg tänkte jag.

Vad kan ha hänt?

drzap - 2017-8-14 kl 15:16

du har stopp i en eller flera oljekanaler upp till toppen.
eftersom du kört en hel del (nedslitna delar) så har du metallspån i oljan, du får troligtvis helrenovera då allt för mycket spån passerat till lager, glidytor, oljepump osv.
varningstecken 1, ventilrassel. varning 2, tickande med nergången nock. (där skulle jag inte startat motorn igen)
sen raset, nock igenom tryckare betyder en jävla massa spån i oljan, nåt som det sjunkna oljetrycket vittnar om.

Kommer att bli dyrt :(

sam_h - 2017-8-14 kl 16:57

Fyfan vad tråkigt Per! Lider med dig!

Det drzap sa låter troligt! något har satt igen oljekanalen på den banken.

Var samtliga nockar nedslitan vid bytet till QV? eller var det mer på en banken då med?

[Ändrad 2017-8-14 av sam_h]

HEDBERG - 2017-8-14 kl 19:38

Med den här beskrivningen vore nog en beg.164 motor + dina delar från din motor för att kunna konvertera 164 motorn medicinen alternativt spendera massor på totalrenovering av din maskin ,att hitta en 75a motor är inte lätt numera .

Oscar - 2017-8-14 kl 20:13

Usch...

Antingen var det väldigt dålig härdning på den kamaxeln, avgassidan tar ju en del belastning. Eller så är det som de andra är inne på något med smörjningen. Men då ska det nästan vara totalstopp, de brukar ju fullkomligt bada i olja kamaxlarna, ligger mer eller mindre i en låda där det är olja. Det känns inte så troligt att en kanal sätter igen sig hastigt och lustigt heller.

Förhoppningsvis så sitter det mesta av den trasiga kamaxeln på magneten i oljepluggen - dessa motorer är försedda med sådan lyx. Men det är väl ingen hälsokur att köra igenom metall genom oljepumpen. Om det är någon tröst så brukar min bil lilla på 4bar, den tar väldigt god tid på sig att bli varm. Om det kommer spån genom pumpen borde det fastna i filtret.

Men främst skulle jag invänta vad Autoalfa ger för syn på saken, det är trots allt en välrenommerad firma med väldigt många år i branschen.

/Oscar

HEDBERG - 2017-8-14 kl 20:57

Enda v6a jag hittar är en bil på blocket i Härnösand för 9000kr (164a 3,0 12v )ingen motor på Bildelsbasen.

ar105 - 2017-8-15 kl 11:04

Har en 164 3.0 motor från -89 som jag kan sälja. Den fungerade bra när den senast var igång men det är ca 10 år sedan. Den har också rullat några mil så det är ingen motor i nyskick men det ska inte vara något fel på den.

M.v.h

Janne

argentaperra - 2017-8-16 kl 00:04

Tack för alla svar!
Försöker hitta en transport så jag kan hämta hem bilen nästnästa helg.

Kan tillägga att det gjorde ONT i mig att starta bilen igen efter ticket började höras, men jag var jäkligt stressad hem till Gbg av olika anledningar. Dumt dumt.
Men jag trodde ärligt talat inte på totalhaveri 15 mil senare, om det nu är det.

Oscar - 2017-8-16 kl 14:17

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  

Kan tillägga att det gjorde ONT i mig att starta bilen igen efter ticket började höras, men jag var jäkligt stressad hem till Gbg av olika anledningar. Dumt dumt.
Men jag trodde ärligt talat inte på totalhaveri 15 mil senare, om det nu är det.

Om det är någon tröst hade jag förmodligen i samma situation gjort exakt samma bedömning som du gjorde. Ibland har man inte flytet på sin sida. Nu hoppas vi att det inte är så illa. Motordelar är ju inte helt omöjligt att hitta - även om det nödvändigtvis inte behöver vara billigt.

gn - 2017-8-19 kl 08:15

Du kan höra av dig till mig när du vet vad som behövs
Jag har topplock kammaxlar motorer mm
Jag finns i örebro
Mvh gösta
gn270985@hotmail. Com

argentaperra - 2017-8-21 kl 02:42

Tack Gösta!

argentaperra - 2017-9-6 kl 12:57

Update:

Hö topp avplockad.
Remmen har kuggat över på veven, så det är krokiga ventiler överallt. Varför detta hänt är frågan.
Dåligt oljetryck > remspännaren sviktade?
De såg även att det var alltför torrt runt ena kammen de tittat på, tyder även det på oljebrist.
Den nya kammen inspekterad, icke original Alfakam. Bra/dåligt vet ej.
Kolvar/cyl såg fortf bra ut så de slipper jag förmodligen byta iaf, men nya toppar el iaf nya ventiler/tryckare blir det.

Även Jonas på Autoalfa tycker det är "mkt mystiskt" och gissar på skräp/metalldelar i oljekanaler.

HEDBERG - 2017-9-7 kl 06:13

Oljetryckets inverkan på sträckaren är att släppa efter spänningen när motorn växer av värmen , korrekt justerat så är det inget problem ,har kört många år med igensvetsad oljekanal i spännarens pinne . Samtliga oljekanaler behöver bli testade/rensade på din motor.

75anders - 2017-9-7 kl 10:44

Hmm,

I det här läget hade jag avbrutit och konverterat till 24v. Du har ju en trasig donatormotor för delarna som behövs.

Original är ju förstås trevligt men 40 pållar extra är trevligare.:wink:

argentaperra - 2017-9-9 kl 19:39

Hehe jo tanken har ju slagit en!
Problemet blir att hitta en 24v motor (164 antar jag att det skulle bli).

Just nu är jag i det prekära läget att jag endast har 1 qv kam (vänstra).

Någon som har EN qv-kam över..? 😬

[Ändrad 9-9-2017 av argentaperra]

HEDBERG - 2017-9-9 kl 19:49

Om en kamaxel har gått ner sig så behöver du även avgas lyftare också då de lär ha skador , oftast små vassa gropar.

argentaperra - 2017-9-9 kl 23:13

Haha ja skojar du, på ettan har det gått igenom till stötstången! :)

Men alla var nya i maj så jag har kvar firman som bokmärke, bara att beställa ännu ett gäng.

HEDBERG - 2017-9-10 kl 19:16

när du väl har löst varför det smort dåligt och kontrollerat allt och ska hälla i oljan så rekommenderar jag att du häller i en inkörningsolja som du köper på hansenracing ,compcams eller cranecams inkörningsolja vilketsom de innehåller b.l.a. zink som förhindrar genonskärning på kamaxel och lyftare .Dagens oljor saknar många tillsatser då de ej lämpar sig för partikelfilter m.m

HEDBERG - 2017-9-10 kl 19:29

Begagnade lyftare kan maskinbearbetas om det bara handlar om så prickar/gropar jag har även kommit undan med att använda kniv bryne och om det varit något vasst på en kam har 2000 våtslip papper används ( mycket små märken som känns med fingertoppen ) ( dagens oljor innehåller hälften till en 1/4 del zink av vad som var standard när bilen var ny )

argentaperra - 2017-9-12 kl 00:57

Ok intressant.
Jag vet iaf att Autoalfa använt zinkpasta till inkörningen, men på tomgång som sagt. Enl t.ex Pipercams & Kentcams ska man absolut INTE göra så utan mellan 2500-3000rpm i 30min. Annars slits det igenom härdningen direkt på nockens topp.. Autoalfa hävdar dock att det inte behövs.

HEDBERG - 2017-9-12 kl 06:05

Det lär nog finnas många skolor angående inkörning .I fallet compcams och cranecams ( jänke v8 modell gammal ) så rekommenderar de inkörnings oljan som är deras egen som innehåller högtrycks additiv ,min tanke är den att med den så stannar det kvar till nästa oljebyte .De rekommenderar även att blanda in en mindre mängd även i fortsättningen i den moderna oljan då en API SN olja innehåller alldeles för lite högtrycks additiv till äldre konstruktioner .

argentaperra - 2017-9-15 kl 14:54

Ok nu vet jag lite mer, när man snurrar på oljepumpen flödar en slags metallsmörja upp ur blocket, vilket lär skvallra om s.k. KÖRD BOTTEN.

Isf lutar det åt 24V.

Har ngn lyckats besikta en konvertarad 24V..?
Oavsett om man berättat att motorn är original eller ej.

FredrikAssarsson - 2017-9-15 kl 16:22

trist att läsa. Hade hoppats på att få se en topprenoveringstråd med lite feta kammar och att din Alfa 75 skulle komma ut och sträcka på sig snart igen.

För att få OK på en 24v behöver du väl hålla dig inom ramarna för antal kW/kg som föreskrivs av SFRO? Och sedan tillkommer väl lite klausuler om att hela avgasreningssystemet måste vara intakt "fabriksmässigt". Något i den stilen iaf men det får de som kan svara mer på.

en 24v från en 164 har väl bara ca 200-210hk så det borde inte vara så stort steg bort från din std 12v på ca 185hk?

Hoppas att du reder ut det, hinka en redbull och ut i garaget nu! :smash:

Gustav_Holmdahl - 2017-9-16 kl 10:01

Nicszchi(ursäkta stavningen) reggade sin GTV 116 med 3,0 24V med kompressor.

En 2,5 24V borde kunna kvala in som motorbyte tack vare rätt lika effekt. Sen kan det ju råka trilla ner en halvliter extra eller så i framtiden ;-)

Kolla med Gustaf Uhlander på Rejsa.nu, han är besiktningsman för SFRO och har bra koll. Är väldigt hjälpsam dessutom!

argentaperra - 2017-9-17 kl 20:01

Rent hypotetiskt.. skulle en 96'ans 3.0 24V vara mer besvärlig/omöjlig att konvertera än en 93'a...?

[Ändrad 17-9-2017 av argentaperra]

josé - 2017-9-18 kl 08:22

Läs i denna tråden:

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26436

Allt beror på vilken serie av bilar som motor kommer ifrån; 916 GTV eller 166?

Det som skiljer är kylvattenanslutningar och oljepumpsdrivning+pickup och tråg.

Även plenum och Lmm´s placering blir felvänt. Allt detta går självklart att justera.

Saxat från tråden:

Här syns bilder på oljepumpsdrivning 166: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=19211#pid213572

I min projekttråd syns bilder på 164ans utförande: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=17049&page=10

[Edited on 2017-9-18 by josé]

argentaperra - 2017-9-20 kl 10:53

Just nu är frågan om Lancia Kappas motor från 1996 är en 164 eller 166 dito.

Snart är den hemma så då får jag se, men det luktar 164 24v om den... :)

FredrikAssarsson - 2017-9-20 kl 12:33

Borde vara en 164släkting då 166 börjades säljas 1998 som '99or.

matfo - 2017-9-20 kl 13:29

Just nu är frågan om Lancia Kappas motor från 1996 är en 164 eller 166 dito.

Snart är den hemma så då får jag se, men det luktar 164 24v om den... :)

Enligt wikipedia så användes den i Kappa mellan 94-01 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_V6_engine )
Enligt en annan wikipediasida så gjordes en mindre justering av V6an i Kappa -99 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Kappa )

Det skulle ju kunna tyda på att den först hade "164-utförande" men att det justerades -99 till "166-utförande".

Blir intressant att få reda på hur det ligger till när du får hem den!

Skulle också vara intressant att veta vad som skiljer i specen eftersom den enligt samma källa ska ha 205hk till skillnad mot 164:ans 211hk alt 166:ans 226hk.

argentaperra - 2017-9-20 kl 14:31

Jo det har jag sökt på.
Vad det verkar hänger det på plenumet + rören enl denna länk:

http://www.alfabb.com/bb/forums/#/topics/18511

Kolvar, komp, kammar & ventiler lär vara samma.
Hursomhelst hoppas jag att så är fallet..
Då har jag gjort ngt av ett kap. :)

[Ändrad 20-9-2017 av argentaperra]

matfo - 2017-9-20 kl 15:20

Jo det har jag sökt på.
Vad det verkar hänger det på plenumet + rören enl denna länk:

http://www.alfabb.com/bb/forums/#/topics/18511

Kolvar, komp, kammar & ventiler lär vara samma.
Hursomhelst hoppas jag att så är fallet..
Då har jag gjort ngt av ett kap. :)

Låter rimligt!
Om så är fallet så får du satsa på de grövre insugningsrören som i 164:a QV lyfter effekten till 230Hk.

Lancian verkar ha samma motorstyrning som 164:a Q4, dvs Motronic 3.7 till skillnad mot 164(QV) som har Motronic 1.7. Den är lite mer avancerad och har, om jag minns rätt, sekventiellt sprut och en annan avgas(?)kam samt en luftmassemätare (istället för luftmängdmätare).
Inser att man glömmer såna där detaljer, hade koll när jag pysslade med 24v-konverteringen på min GTV6 för 10 år sen...

Hittade denna info som pekar på samma sak som mitt tidigare inlägg, dvs att Kappan hade 164- resp 166-baserad V6 beroende på årsmodell: http://alfaromeo164register.com/viewtopic.php?f=2&t=1657

Där finns även länk till Kappa workshop manual.

FredrikAssarsson - 2017-9-20 kl 15:38

Lancian har mindre insugsrör ja.
Även 166motorn i lancia hade mindre insugsrör jämfört med alfas enligt vad jag läst. Inte lika många hästar i kanoten.

argentaperra - 2017-9-20 kl 16:00

Lätttrimmat gillar vi! :)

Ja slutar det med att jag har 45 extra hk, högre varvtalsstopp och hydraliska lyftare får jag vara nöjd med mitt haveri.

Speciellt när motorn kostade 437kr på bildelsbasen..

Mats:
Har läst igenom hela din byggtråd, det var bl.a den som avgjorde beslutet. :)

matfo - 2017-9-20 kl 16:09

Lätttrimmat gillar vi! :)

Ja slutar det med att jag har 45 extra hk, högre varvtalsstopp och hydraliska lyftare får jag vara nöjd med mitt haveri.

Speciellt när motorn kostade 437kr på bildelsbasen..

Det är då fasiken vad allt ska vara dyrt nuförtiden... :lips:
Fick du med motorstyrning och kabelhärva också (för de pengarna)? :pray:

FredrikAssarsson - 2017-9-20 kl 16:31

437kr för motorn och 9563kr för frakt? ;)

argentaperra - 2017-9-20 kl 19:58

Haha jo frakten blir dyrare än motorn, ca 850kr med DHL tydligen.

Mats: häri ligger chansningen och utmaningen.. Samt varför jag frågade högre upp om skillnaden 164Q4 / Lancia.

Har toppar(m ventilsallad) oljepump, insug, kabelhärva, tändspolar & boxar m.m. från en 164 Q4 från annat håll.

Kalla mig galen men jag chansar.. (inga större utlägg så vafan!)

Räkna med projekttråd! :thumbsup:

Alfadriver - 2017-9-20 kl 21:56

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
trist att läsa. Hade hoppats på att få se en topprenoveringstråd med lite feta kammar och att din Alfa 75 skulle komma ut och sträcka på sig snart igen.

För att få OK på en 24v behöver du väl hålla dig inom ramarna för antal kW/kg som föreskrivs av SFRO? Och sedan tillkommer väl lite klausuler om att hela avgasreningssystemet måste vara intakt "fabriksmässigt". Något i den stilen iaf men det får de som kan svara mer på.

en 24v från en 164 har väl bara ca 200-210hk så det borde inte vara så stort steg bort från din std 12v på ca 185hk?

Hoppas att du reder ut det, hinka en redbull och ut i garaget nu! :smash:

Jag håller på att med min GTV6, inköpt för några år sedan med monterad 211Hk 164 maskin. Inte regbesiktad med motorn dock. Den skall regas som ombyggt fordon.
Så jag har fått grotta ner mig i regelverk mm. (Ganska tröttsamt.):deal:

20% får man öka enl.regelverket, vilket innebär att du hamnar på 222 häst, varför en 166 maskin på 226 häst bör gå igenom i den delen.
Regelverket säger dock att det är avgasreglerna som gäller för donatorn, är de som tillämpas på din bil.
Det innebär att motronic sprut, katalysator, ljuddämpare skall komma från donatorn, som ett "paket". Rören får man dra om så det passar. Bättre bromsar är ju rätt självklart.

Jag tycker definitivt att du skall ta ett snack med någon på SFRO
Jag har varit i kontakt med dem och det har klarnat en del.
Kommer att fortsätta att hålla dialog med dem under tiden tills bilen är klar.

Se bilderna och säg sedan om en 164 kat, eller 166 som är likadan får rum under en 116 serie bil. 65 mm högre än 75ans kat! Enligt SFRO kan jag efter förfrågan använda en 75 kat.

Lycka till med ombyggnaden!
MVH/Lasse

20170801_182907.jpg - 1MB 20170801_182930.jpg - 1.1MB

[Ändrad 2017-9-20 av Alfadriver]

20170801_183004.jpg - 1000kB

HEDBERG - 2017-9-21 kl 06:15

Jag undrar om det går att köra 12v toppar på 24v botten , inte för att jag hamnat där men OM jag skulle någon gång:-)

argentaperra - 2017-9-22 kl 12:37

Motor hemkommen... nu är det ingen återvändo!

IMG_1849.JPG - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2017-9-22 kl 14:02

:bananana:

Jag poppar popcorn, sätt igång nu då! :smash:

Besar - 2017-9-22 kl 14:48

Ser fram emot detta :smash::beerchug:

Oscar - 2017-9-22 kl 17:33

Och så lite vägledning ... https://youtu.be/GFKMmdY4K2M?t=146

Lycka till, blir spännande! Alltid en del som ska bökas och fixas med som inte passar bolt-on.

argentaperra - 2017-9-23 kl 16:58

Haha tackar tackar för pepp! :)

argentaperra - 2017-9-26 kl 00:19

Har lite fler prylar enl bild, men även grenrör o svänghjul m.m.
Det huvudsakliga som fattas nu är soppapump, ecu, luftmängdmätare och "Q4"-insugsrör.

IMG_1872.JPG - 2.9MB

Maffia Alfisti - 2017-9-26 kl 06:58

Nice ! :thumbsup:
Ta mycket bilder och lägg upp här :bananana:

Grenrör: http://www.extreme-tuning.bg/en/projects