AlfaPower

Scuderia Steen garagetråd

 Pages:  1    3

BennySteen - 2017-8-21 kl 22:23

Vi börjar med att lära oss ett nytt ord "spännjärn" används för att spänna fast arbetstycken som är för stora för skruvstycket

52 delar i m16 storlek för en knapp tusenlapp från verktygsboden är mycket prisvärt.
Som syns behöver jag också en sorts grovdammsugare inom kort.

image.jpeg - 593kB image.jpeg - 827kB

Guson - 2017-8-21 kl 22:32

Härligt att den kommer med fackindelad vägghållare!

Guson

blompa - 2017-8-23 kl 10:30

Klart fina fästen. Såg de igår. Jag gissar att frakten var en inte försumbar kostnad heller.

BennySteen - 2017-8-24 kl 20:19

Hade precis börjat kolla på olika grovdammsugare, och i julas kampanjblaska som kom idag hade dom nedsatt pris på en lite värre än jag tänkt mig. nedsatt till 1500:-

Jag har haft en Kärschers högtryckstvätt i flera år som funkar väldigt bra så det fick bli en Kärscher igen.

Provkörde kring fräsen och är supernöjd. Suger rejölt. stora spånor var inga bekymmer. olja vatten sugs också in utan bekymmer. ljudnivån var också ok. Man kan även koppla slangen så den blåser, vilket är bra när få bort damm i instrumentpaneln på bilar osv.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard...

IMG_20170824_204102.jpg - 2.4MB IMG_20170824_204244.jpg - 2.4MB

blompa - 2017-8-25 kl 07:01

Har du riggat någon hållare eller liknande?

Jag tänkte så att du han ha den sugandes under tiden du arbetar med fräsen

BennySteen - 2017-8-25 kl 09:36

Jo det borde gå, men spånorna är varma. Så man bör inte ha något brännbart material inuti dammsugaren.

Det finns en inbyggt eluttag i dammsugaren som man kan koppla en maskin på.
Då startar dammsugaren automatisk när maskinen startar. rätt fiffigt.



rschneberger - 2017-8-25 kl 11:56

Tack för tipset om kampanjen!

Nu blir blästerskåpet lyckligt igen.

//R

BennySteen - 2017-8-25 kl 12:34

Quote: Ursprugligen inlagt av rschneberger  
Tack för tipset om kampanjen!
Nu blir blästerskåpet lyckligt igen.
//R


Ett lyckligt blästerskåp är ett lyckligt garage :-)

elCrillo - 2017-8-26 kl 09:24

Ja tack för tipset! Köpte en till jobbet!

Hauge - 2017-8-26 kl 11:34

Kul tråd.
tyvärr är ju mycket av tillbehören ganska dyra medans gamla maskiner (åtminstone av det lite större formatet) inte är så dyra.

Skall man köpa nån maskin så är det mycket värt att få med så mycket tillbehör som möjligt.

BennySteen - 2017-9-2 kl 19:19

Jag behövde en bättre dragbil till challengetävlingar, isbanor och enklare transportera endurohojen och andra grejor man håller på med.

Nissan Navara 2007. 171hk och 408Nm turbodiesel, 4x4 lågväxel och diffspärr i bakaxeln. 2000rpm i 100kmh och tyst inuti. väger 2120kg och får dra 3000kg.

Massor av extralampor både framåt och bakåt! kolla LED på taket...




IMG_20170902_123953.jpg - 2.1MB

BennySteen - 2017-9-2 kl 22:40

bra med arbetslampor framåt och bakåt. till och med side-steps'en har led...

IMG_20170902_225444.jpg - 2.3MB IMG_20170902_225704.jpg - 2.6MB

NZORIKKO - 2017-9-2 kl 23:07

Den ser riktigt fin ut.

Micke G - 2017-9-3 kl 14:01

Perfekt bil, och sen en camper på flaket för övernattning.

BennySteen - 2017-9-3 kl 22:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Perfekt bil, och sen en camper på flaket för övernattning.


jag har faktiskt droppat iden om åka och kolla på atomubåtar i murmansk. mina kompisar tror jag skojar. Men vem skojar om sådant?

BennySteen - 2017-9-17 kl 21:10

I helgen har det skruvats 4x4 på pickupen. Främre kardan fick nya knutkors.

IMG_20170917_102105.jpg - 2.3MB

Sedan blev det leverans av nya gummit också. Jag gick upp lite dimension och mönsterdjup....
Pirelli Scorpion Mudtire , rätt barnsligt kanske, men någon gång måste man ju låta red-neck genen blommma ut.



IMG_20170917_213823.jpg - 2.7MB

IMG_20170917_213900.jpg - 2MB

2maz - 2017-9-18 kl 07:29

Ingen riktig red-neck utan ett gun rack. ;)

http://www.clubfrontier.org/forums/attachments/f8/89105d1402...

dhladohc - 2017-9-18 kl 16:29

Kul tråd. :smash:
Har du däck och balanseringsmaskin i garaget också?

BennySteen - 2017-9-18 kl 17:37

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Kul tråd. :smash:
Har du däck och balanseringsmaskin i garaget också?


nä, jag har väl funderat på det, men dom tar rätt mycket plats. sedan är det hyfsat billigt och enkelt att få det gjort.

jag jobbade ett år på en gummifirma, så jag har monterat många däck på bilar, lastbilar, traktorer, skogsmaskiner.

BennySteen - 2017-9-26 kl 19:56

Nu sitter terrängdäcken på bilen. Fanns gott om plats förutom framför framhjulen där jag fick böja en plastskärm en bit, Inget verkar ta i vid fullt rattutslag heller.

Tog en provtur och dom var mjukare och bättre komfort än mina förra "normala" däck. låg ljudnivå på asfalt och vääääldigt bra fäste i skogen, Jag provade köra ner i ett dike och det var bara att styra upp igen :-)

Killarna på däcksfirman tyckte också dom var fräna.

Däremot var dom tunga att montera med ett brutet revben... får bli en whiskey i medicinskt syfte ikväll.

IMG_20170926_194201.jpg - 1.2MB

tire.jpg - 2.6MB

BennySteen - 2017-9-28 kl 09:22

Nu är däcken provkörda. Funkade fantatiskt bra. Naturen hade inte en chans :-)



i20.jpg - 2.9MB i20-2.jpg - 455kB i20-3.jpg - 1.5MB

BennySteen - 2017-10-16 kl 20:40

Jag köpte ju navaran med svajig värme i kupén. Jag hoppades det var en stegmotor eller bara luft i systemet, båda är vanliga fel på modellen.

Efter har letat efter läckage en längre tid så återstod bara värmepaketet i kupén. För dom som inte demonterat sådana förut så är det är den komponenten som bilfabriker börjar skruva fast delar kring med när dom bygger bilar...


Det går fint att starta bil trots att i 99% av alla kontakter är lösa. Airbag lampan började dock lysa ;-)

IMG_20171016_204545.jpg - 3MB

Det är en rejäl stor klump ( Inte Andreas, utan värmepaket...)
IMG_20171016_195237.jpg - 1.7MB

tyvärr verkade även värmepaketet vara helt, skall dock koppla in det på motorn och varmköra och kolla efter läckage.
IMG_20171016_204603.jpg - 2.2MB

Det sitter även ett elektrisk värmeelement framför det vattenburna, Det funkar inte heller, men det är inget fel på själva elementet. utan någon extern styrning som krånglar. Det får bli felsökning på det senare.

IMG_20171016_204618.jpg - 1.6MB

BennySteen - 2017-10-19 kl 22:17

felsökningen efter kylarläckaget på navaran fortsätter, jag har köpt spårvätska och uvlampa på ebay, £20.

Fruns ny-nya bil skall få fin motorvärmare med inbyggd cirkulationspump. kopplas på intaget till kupevärmen.

image.jpeg - 503kB image.jpeg - 566kB

BennySteen - 2017-10-23 kl 10:16

Nu sitter motorvärmaren på plats i fruns bil, det är en mitsubishi asx 2016. Det var lite trixigt då moderna bilar är rätt trånga och denna som har inbyggd cirkulationsmotor är lite större än dom gamla med bara värme.

Den är monterad på en kylslinga som är aktiv innan termostaten öppnar och som går från motor -> vxlåda -> motorvärmare -> vämepaket->tillbaka till motor.

Imorse fick den gå en 1h och när jag slog på defrostern mot framrutan så var luften ca 35 grader direkt så det verkar funka fint. Men en vanlig kupevärme behövs nog också.





motorvarmare.jpg - 409kB

75anders - 2017-10-23 kl 13:02

Hmm intressant.

Var köpte du den? Nåt särskilt man ska tänka på eller är det bara att smacka dit? Skära av slangen och stoppa denna emellan?

BennySteen - 2017-10-23 kl 18:44

jag hittade två leverantörer i sverige. finns även köpa utomlands, men priset var ungefär samma.

http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html
http://www.luckynumber8.se/MOTORV%C3%84RMARE

Värmaren skall monteras med ena sidan uppåt. Röranslutningen är 12mm så det är för mindre slangar. Det är ju bäst om kan montera den som jag gjorde att vatten cirkulerar både genom motorn och värmepaketet inne i kupén. Jag funderade lite på vattenflödet riktning när motorn är igång kan strypas, men värmaren verkar inte blockera ifall den hamnar bakvänt. Men normalt så kommer varmt vatten från toppen av motorn och retur i nederkant.

Det är vanlig Defa kontakter på den.

En del bilmärken har liknande orginalkonstruktioner där även kupefläkten startar.


[Edited on 2017-10-23 by BennySteen]

Chramon - 2017-10-23 kl 19:18

Jag funderade lite på den från anabint på min nya Giulia.
Det som Defa erbjuder är kontaktvärmare för oljetråget. Ger dålig/ingen värme till kylvätskan.
Men... jag fegade ur. Är nog lite knepigt att hitta en lämplig slang på en modern bil?
Sedan skulle verkstan montera värmaren i samband med leverans, då var det enklast med en modellanpassad.

blompa - 2017-10-23 kl 20:13

Vilken effekt är värmaren på?

BennySteen - 2017-10-23 kl 22:19

kontaktvärmare var inget alternativ, jag har hjälpt kompisar med att montera dom och dels brukar dom bara vara på 200-300w och det mesta bara försvinner neråt eller i luften. Det är rent dåligt ingenjörskonst.

den jag köpte var den minsta , 500w. men det finns dom på flera kw om man har bråttom på morgonen...

blompa - 2017-11-12 kl 06:48

Det har mekats i Scuderia Steen.


blompa - 2017-11-12 kl 20:02

Det har mekats mer SAAB. Brrrr. Jag tror varesig jag eller Benny kommer handla en SAAB efter detta...


BennySteen - 2017-11-12 kl 21:38

Nä, jag är inte imponerad. Massor av dåliga placeringar och efterhandskonstruktioner, skruvskallar som sitter bakom rör och slangar. Inte lättmekat alls.

En konstruktion som kanske är enkelt att bygga ihop på ett löpande band med en mardröm att göra service på. Saker som servas skall vara tillgängliga.

Bilkonstruktioner med långa livslängder brukar ofta bli bättre och bättre och somliga är genomtänkta från början.

blompa - 2017-11-13 kl 12:33

En del fina tekniska val hopsatt av någon som avskyr mekaniker.
* Elektrisk wastegate
* Torx och inverstorx
med mera

Följt av det Benny beskrev.




[Ändrad 2017-11-13 av blompa]

blompa - 2017-11-18 kl 18:27


blompa - 2017-11-19 kl 19:46

Mer SAAB. Del 4. Det går faktiskt framåt




BennySteen - 2017-11-20 kl 10:27

Andreas stod för dagens bästa idé med att loda in positionen för motorfästena innan vi sänkte ner bilen över motorn.

blompa - 2017-11-22 kl 08:04

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Andreas stod för dagens bästa idé med att loda in positionen för motorfästena innan vi sänkte ner bilen över motorn.


Tack!
Det gjorde monteringen i chassit enklare.

Del 5.



Puh. :cool:

BennySteen - 2017-12-8 kl 19:56

Saaben är återlämnad till sin ägare och fokus är på roligare saker. Vann en auktion på ett 160mm Sandvik fräshuvud.

Går knappast hitta bättre grejor för att plana toppar till motorer.
Nu behövs bara en stöddig ISO40 hållare till den + lite erfarenhet från operatören. Jag får öva på några skrottoppar först.

IMG_20171208_190609.jpg - 2.1MB

En kompis har en 3D skrivare hemma, kostade bara drygt 4000 och skriver ut 20x20x18cm stora grejor. tex en fullt fungerande torsendiff.

IMG_20171207_130353.jpg - 2MB

[Edited on 2017-12-8 by BennySteen]

BennySteen - 2017-12-9 kl 20:03

Nu börjar det bli väldigt icke Alfa tror ni. Men det finns en koppling. Jag har alla år jag åkt på banmöten alltid tyckt det varit råddig med boende och mat. Först skall man med bilen till banan och lasta av och sedan iväg till boende och fixa mat. Så därför har jag börjat bygga om pickupen så allting kan göras direkt på banan. En husbil skulle vara ändå bättre, men dom är ju sällan terrängående, dessutom prislappen.

Byggen som det här är väldigt populära i Australien, sydafrika och delar av USA. Kallas overlanding och tanken är att man åker ut naturen med bilen som då har både kök och boende.

Nedan är bilder på början på en "Swing out arm spare wheel holder and kitchen" Boende kommer framöver. det blir nog ett "roof top tent"

IMG_20171209_155058.jpg - 1.3MB IMG_20171209_155047.jpg - 1.6MB IMG_20171209_135040.jpg - 2.2MB

elCrillo - 2017-12-9 kl 21:03

Varför inte bygga en camper att ställa på flaket!? :)

_MLC5941_1.jpg - 49kB

dhladohc - 2017-12-9 kl 22:13

Intressant.
Låter perfekt att slippa ha en klumpig husbil men ändå ha boendet med sig i bilen.

FredrikAssarsson - 2017-12-9 kl 22:15

Den där sista är faktiskt något djävulskt smart uppbyggd! Har spanat in deras byggen på mässa för inspiration till folkabussen och är klart imponerad över layouten.

En riktigt terrängbyggd overlandernavara blir väl coolt.:thumbsup:
Men jag hade satsat på en gammal folkabuss Syncro 4x4 med dubbla låsbara diffar, extraljus och koknuffare som dragbil och byggd i offroadstuk. :headbang:

BennySteen - 2017-12-10 kl 00:14

Nackdelen med en stor påbyggad är precis som med en husbil. det blir ett extra fordon som du inte kanske inte kanl använda för att köra t/r jobbet 5 dagar i veckan.

Somliga bygger bilar i stuk med Kalle på julafton. kolla in värsta utfällbara köket. 4.56 in i videon.





[Edited on 2017-12-9 by BennySteen]

[Edited on 2017-12-9 by BennySteen]

[Edited on 2017-12-9 by BennySteen]

[Edited on 2017-12-9 by BennySteen]

elCrillo - 2017-12-10 kl 14:57

Jo iof, men jag tänkte att man ställer av campern när den inte används...

Cirrus-Truck-Camper-Canada.jpg - 131kB

BennySteen - 2017-12-10 kl 18:24

Nu är reservhjulshållaren klar, förutom en skjutlås överst. Jag bygger med förhållandevis tunna rör 60x20x2mm så man får tänka till så förstärkningarna hamnar rätt Reservhjulet är stort och tungt som synes...

Härnäst blir det något liknande för reservdunkshållare.

IMG_20171210_163236.jpg - 2.2MB IMG_20171210_163245.jpg - 2.2MB IMG_20171210_163252.jpg - 2.4MB

IMG_20171210_172619.jpg - 2.1MB IMG_20171210_172640.jpg - 2.2MB

BennySteen - 2017-12-19 kl 22:07

Värmen på navaran har fortsatt att gäcka mig... för att kontrollera vattenflöden åkte jag och köpte genomskinlig slang och monterade på motorn. Den stora genomskinliga kommer direkt från motorn topp och skall hantera 90% av vattnet när temostaten är stängd (temostaten är förresten bytt)

När jag provar ser jag att vattenflöden i den stora genomskinliga inte var så mycket att hurra för och då kanske det ändå är vattenpumpen och demonterar den. för att utesluta temostaten har jag klämt ihop slangen som går till kylet.

Men vattenpumpen var hur frisk som helst, argh !

När jag fyller vatten bakvägen via slangen kommer det ut både via övre hålet och det nedre vilket jag tycker är konstigt. Borde bara vara det övre.någon frysplugg som lossat ?

Notera rosten i övre halvan av stora hålet där impellern sitter, det indikerar en luftficka förekommer där. Kanske luftningen inte funkar ?


IMG_20171219_195804.jpg - 2.7MB
IMG_20171219_205817.jpg - 2.6MB
IMG_20171219_212236.jpg - 1.6MB


BennySteen - 2017-12-26 kl 17:44

Efter debaclet med värmesystemet som jag nog har löst nu. Har jag återgått till bygga på expeditionbilen. Ett hållare för jeepdunk och utfälltbart bord. Imorgon skall jag handla björkplywood och snickra
utdragslådor.

IMG_20171226_164134.jpg - 2.1MB

IMG_20171226_164206.jpg - 2.4MB

IMG_20171226_164401.jpg - 1.8MB

Gasvärmaren har en amerikansk gaskoppling som inte finns i europa. Men jag hittade en adapter på ebay som gör att kan använda tex biltemas gasolflaskor.

IMG_20171226_164514.jpg - 2MB

s-l500.jpg - 43kB

Ni får stå ut med att jag postar bilder på detta totalt icke alfa relatera projekt. Men 4x4sweden där jag igentlig har tråden har ingen funktion för ladda upp biler på siten

Lasse P - 2017-12-26 kl 19:56

Vad var felet med värmen?

BennySteen - 2017-12-26 kl 23:28

Så här beskrev jag det på ett annat forum, det är inte 100% bra ännu, men blir sakta bättre.

---------------------------------------------------------------------------------------
Idag har jag testkört systemet med genomskinlig slang, Provade även utan värmepaketet inkopplat. Till att börja med så är inte ovanligt att folk har bekymmer med värme på D40 pga luft i systemet. Det är byggt med klent vattenpump. På amerikanska marknaden fanns det en extra elpump som tillbehör för värmepaketet.

Jag har under några veckor försökt upprepade gånger utan att få det tillförlitligt.Dessutom har det även försvunnit kylarvätska vilket har gjort felsökningen har inriktats på hitta yttre läckage eller trasig topplockspackning, vilket inte verkar vara felet.

Nu hoppas jag att lyckats ringa in felen och fick idag under en längre provtur värme hela vägen och när man står still på tomgång direkt efter blir återigen luften sval. (det kan jag leva med)

Men min slutsatser så här långt på D40 2007 . det är vattenrören som är dragna mot EGR kylningen som främst gör det besvärligt (min EGR är blockad och kylningen bypassad)

-på tomgång är vattenflödet genom värmepaketet är princip noll även med termostatens interna bypass stängd. (vid > 82 grader).

-Trycket från pumpen räcker inte för cirkulation du måste få systemet att fungera som en hävert som hjälper till att cirkulera vattnet genom värmepaketet, så den även suger från returen i motorn. Finns det luft på vägen funkar det inte.

-Kontrollera att kylaren inte sjunkt ner på sina fästen eller hänger snett, då skapas en luftbubbla på passaragerarsidan av kylaren. och avluftningen fungerar inte

-kontrollera att slangen från kylarlocket till expansionkärlet inte är klämd eller skapar ett vattenlås vid batteriet, då funkar inte avluftningen korrekt. korta ner orginalslangen och dra den rakt horisontellt. Stick INTE ner den mellan batteriet som orginal, då skapas ett vattenlås där och luften kommer inte förbi.

Om någon av ovan eller flera inträffar kommer det skapas en luftficka i tillflödet till värmepaketet och luften kommer inte kunna ta sig till expansionkärlet, där den hör hemma.

Att det försvunnit kylvätska tror jag bara beror på att luft i kylsystemet expanderar och trycker ut vätskan genom epansionskärlets övertrycksventil.

Ser man till att få bort ALL luft löser sig både värmen och försvunnen kylvätska.
---------------------------------------------------------------------------------------

BennySteen - 2017-12-26 kl 23:31

Idag fick jag rapporter om att isbanorna börjar blir åkdugliga inom någon vecka eller så. Så härnäst blir det byta av 4:ans vevstake på celican. toppen måste av och lyfta upp kolven den vägen.


[Edited on 2017-12-26 by BennySteen]

blompa - 2017-12-27 kl 08:58

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

...
Ni får stå ut med att jag postar bilder på detta totalt icke alfa relatera projekt. Men 4x4sweden där jag igentlig har tråden har ingen funktion för ladda upp biler på siten


jag tycker garagetrådar är rätt kul. Även trådar om andra bilar är kul

Fler garagetrådar, tack! :cool:

BennySteen - 2017-12-28 kl 22:06

I veckan har jag kört runt med pickupen och värmen funkar fint. Ibland försvinner det men då gasar man lite hårdare så kommer det tillbaka. Förmodligen lite luft kvar fortfarande.

Det utfällbara redneck kaffebordet är målat och för tillfället klart för användning, så projektet har skridit vidare med utdragslåda(or) kommer blir 150cm långa, 60 breda, 40 höga och skall gå att dra ut så långt som möjligt. skall ju rymma verktyg och bekämpningsmedel mot zombier.

Jag köper ju inte färdigt utan bygger efter egen huvud. Köpte 3m C-profil på byggvaruhuset avsett för kabelmontering. Förzinkat och rejält. inuti blir det kullager monterade direkt på en stålstav som bär upp lådan.

IMG_20171228_200019.jpg - 876kB

BennySteen - 2017-12-29 kl 10:43

Lagom till årets värsta snöfall här i Umeå så kom det ett passande paket imorse med budbil.

IMG_20171229_085137.jpg - 3.2MB

blompa - 2017-12-29 kl 16:53

En actionbild på snökedjorna. Det kanske vi kan ordna i veckan? :cool:

BennySteen - 2017-12-29 kl 19:30

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
En actionbild på snökedjorna. Det kanske vi kan ordna i veckan? :cool:


Hade du hållt dig i stan kunde du följt med redan imorgon lördag. Planen är att åka uppför tavelsjöberget och käka lunch och koka kaffe däruppe.

Jag har åkt runt i stan idag på och provat kontruktionen. Funkar fint. hann även handla 12mm plywood till utdragslådan. En 250x120 skiva bör räcka till allt utom locket om jag bygger 150 x 50 x 35. köpte även kullager på biltema

IMG_20171229_165519.jpg - 1.5MB

IMG_20171229_160103.jpg - 2MB

IMG_20171229_165716.jpg - 2MB

IMG_20171229_170048.jpg - 1.2MB

IMG_20171229_170128.jpg - 2MB


[Edited on 2017-12-29 by BennySteen]

BennySteen - 2017-12-30 kl 22:10

Idag var det snickarverkstad. lyckades optimera ut hela lådan på 148x50x36cm från en ena byggskiva på 250x120.
Ser ut en likkista ligger i pickupen :- )

IMG_20171230_164116.jpg - 1.4MB

IMG_20171230_193553.jpg - 2.1MB

Jag får också plats med motorcykeln bredvid, det är viktigt !
IMG_20171230_193742.jpg - 2.4MB

Sedan håller jag på att mäta min elektriska kylbox som följt mig med på tävlingar många år. Den är på 38w vid 12v och ett 60Ah batterie skulle teoretiskt ge den 19 timmars gångtid.

hyfsat effektiv kylbox, Den har redan kylt luften i boxen från 19 till 9 grader på 30min.



IMG_20171230_210213.jpg - 1.9MB

[Edited on 2017-12-30 by BennySteen]

BennySteen - 2017-12-30 kl 22:10



[Edited on 2017-12-30 by BennySteen]

FredrikAssarsson - 2017-12-31 kl 00:40

Intressant att se dig testa hur mycket det skiljer i teori jämfört med normalladdat batteri i praktiken. Jag kommer att ha en del förbrukare i folkabussen och mängden som ska gå att använda samtidigt i bussen är förvånansvärd men jag vågar inte lita helt på beräkningar i teorin.

Snygg likkista förresten :P

BennySteen - 2017-12-31 kl 11:00

Efter 12h var batteriet nere på 5v, kylboxen gick fortfarande. men temperaturen inuti var +5.

effekt ökar/sjunker med kvadraten på spänningen. så från 12 till 5v innebär en rejäl minskning , (5/12)**2 = 0.17
Detta batteriet var nog för dåligt att ha som startbatteri i bilen redan innan. men som förbrukningsbatteri funkar det och det laddas ju från bilen när man kör.

jag kommer komplettera med ett 100w sollcell + mppt regulator med bt/wifi loggning. dom har blivit löjligt billiga, finns komplett kit för 1200 sek från aliexpress.

FredrikAssarsson - 2017-12-31 kl 12:45

Vad ger du för solcellen?

Folkabussen får ju gärna på sikt ha en 100W platta på taket som kan driva allt i den lilla yta som jag har.

BennySteen - 2017-12-31 kl 17:37

Jag tänkte först köpa ett paket med solceller och regulator, en sådan kostar ca 100 euro , men då får man en enkelt PWM regulator som iförsig funkar bra på anläggningar upp till ca 130W.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=S...

Men jag vill gärna kunna se vad som händer och lära mig mera. Så istället köper jag en epever tracer , den är en modernare MPPT regulator med RS485 port. till porten den kan ansluta monitorering, bluetooth eller wifi adapter för småpengar extra. Blir nog en 20A ifall man handlar ytterligare en solpanel till. Den kostar ca 35 euro och wifiadapter ca 10 euro.

Solceller är rätt lika, men köp något av dom större kinesiska märkena. har du plats så köp 2st. Glöm inte montera dom så du kan vinkla dom uppåt mot solen, viktigt på våra bredgrader. Eller så köper du böjbara självhäftande, så syns dom inte alls. samma pris.

https://www.aliexpress.com/item/UK-Stock-100W-Watts-12V-Volt...



4WD-roof-rack-tent-topper-tracklander-toyota.jpg - 266kB

[Edited on 2017-12-31 by BennySteen]

BennySteen - 2018-1-1 kl 18:15

Hittade några överblivna olika varianter på expansionsbeslag på jobbet. Man har dom till att montera servrar i rackskåp. Dom blir ca 100cm längre utdragna.

Borde man kunna göra något kul med :-)

IMG_20180101_160016.jpg - 2.2MB

IMG_20180101_160138.jpg - 1.9MB

IMG_20180101_160736.jpg - 2.1MB

BennySteen - 2018-1-2 kl 10:36

Blev ett utdragbar gasolkök av dom första expanderbeslagen. Skulle ju gå lika bra att lyfta ut gasolköket, men roligare så här :mrgreen:

kylen lutas och omplaceras, kan vara bra att kunna öppna och fylla på
utan att behöva öppna baklämmen. Som synes får jag även plats med 2 jeepdunkar inuti också. Mycket diesel blir det...

IMG_20180101_193623.jpg - 2.3MB

IMG_20180101_220211.jpg - 2.4MB

IMG_20180101_220227.jpg - 2.4MB

BennySteen - 2018-1-3 kl 23:51

Nu har jag handlat en 100W solcell och en 20A mppt regulator med wifi adapter mot dator/mobil.
ca 900 sek för solcellen och 900 för regulator inkl. wifi.

Jag har också gått och sneglat på ett mätinstrument för kontrollera batteriers. SOLAR BA9 har kommit i ny version. Den belastningsmäter och man får ur CCA. Så man verkligen vet vilka batterier man skall slänga och vilka som är bra. ca 600:- från USA.

2015-USA-Stock-100-W-Monocrystalline-Solar-Panel-for-12V-Battery-RV-Boat-Car-Home-Solar.jpg_220x220.jpg - 24kB
Traecer1210A-eBOX-WIFI-01-10A-12V-24-100V-MPPT-solar-charge-controller-with-WIFI-wireless-for.jpg_640x640.jpg - 86kB

s-l500 (1).jpg - 24kB

Hauge - 2018-1-4 kl 15:25

Kul projekt!

Släde är ju nästan ett måste om man skall få tag på nått på flaket.

Om nån mer är sugen så har jag 6 st 160W paneler och två regulatorer som jag kan skiljas från för ett vettigt bud.

BennySteen - 2018-1-4 kl 15:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Kul projekt!
Om nån mer är sugen så har jag 6 st 160W paneler och två reguatorer som jag kan skiljas från för ett vettigt bud.


Vad är det för paneler, storlek och märke/modell. Kommer ev. sätta en större mängd på huset om jag får bra resultat.

FredrikAssarsson - 2018-1-4 kl 19:12

Fett med 160wattare men för stort för en folkabuss ;)

Hauge - 2018-1-5 kl 11:46



https://www.dropbox.com/preview/Public/IMGP0824.JPG

har uppsättningar från två mätvagnar.
kollar i helgen vad det är för något.

[Ändrad 2018-1-5 av Hauge]

BennySteen - 2018-1-6 kl 16:28

Lite bildspel av dagens test av utrustningen. snökedjorna var bra, vi hade suttit där fortfarande annars.

IMG_20180106_120642.jpg - 2.1MB

IMG_20180106_131539.jpg - 2.4MB

IMG_20180106_131514.jpg - 2.8MB

IMG_20180106_132702.jpg - 3.8MB

BennySteen - 2018-1-7 kl 16:57

Jag gjorde det sista på utdragslådan. Den går att dra ut hela lådan, och bara lämna 10cm kvar i skenorna.

Nu skall jag först fundera lite på hur jag skall göra på andra sidan, där skall det ju även stå 2st batterier för sollcellerna och laddningsregulator osv. och stativet för motorcykel skall också skruvas fast.

IMG_20180107_130027.jpg - 934kB

IMG_20180106_201712.jpg - 2.9MB

IMG_20180107_142530.jpg - 835kB

IMG_20180107_142552.jpg - 934kB



[Edited on 2018-1-7 by BennySteen]

BennySteen - 2018-1-8 kl 21:44

Idag kom adaptern för gasvärmaren. Riktigt bra strålningsvärme!
Frän grej. Den skall provköras till helgen då vi skall åka och kolla på rally i skogen.

00000IMG_00000_BURST20180108193234_COVER.jpg - 1.6MB

BennySteen - 2018-1-10 kl 20:21

Idag kom solcellen, tog bara 7 dagar inkl helg. Från aliexpress tyskland. Funkade kanon. Gav hela 10.5 V redan inne i garaget !

IMG_20180110_190323.jpg - 2.3MB

Sedan har jag fixat en hållare för en 10" surfplatta för GPS navigeringen. sitter i en plastlåda som är enkelt att lossna. den går att vicka upp när man vill komma åt stereon.

IMG_20180110_193449.jpg - 2.5MB

IMG_20180110_193549.jpg - 2.2MB

BennySteen - 2018-1-14 kl 18:00

Ihelgen blev det utflykt för att kolla på rallytävling "stärkersmarksrundan" ca 3 mil från Umeå. Det var -24 när vi kom fram till serviceplatsen. Perfekt när man har krånglade värme i bilen...

Kupevärmen i bilen funkade från början men kom och gick, det är bara att ta på sig tänkarmössan igen, det går inte att använda bilen för längre turer.

Som tur var hade vi gasolvärmaren som provades första gången. Den funkade alldeles strålande. Gick utmärkt att ställa i mitten av baksätet. blev riktigt varmt på nolltid.

Gasolen till campingköket funkade däremot inte, Kokpunkten för den gasblandningen ligger kring -10. Under den temperaturen skapas inget tryck. gasoltuben har legat i lådan i flaket. Men förvarar man gasoltuben inne i bilen innan man använder så borde det funka.

Sedan blev det ett lite inköp också. Hade inte tänkt köpa någon, men priset var riktigt bra och det var bara 3km hemifrån. Det är sice s201 från Italien.



IMG_20180114_170710.jpg - 1.8MB

Litto - 2018-1-14 kl 18:20

Däckmaskin måste man ha!
Bilen blir en riktig multipurpose vehicle! Bra jobbat:beerchug:

BennySteen - 2018-1-18 kl 20:42

För att kunna mäta och testa har jag temporärt monterat solpanelen på en husvägg som är direkt mot söder. och dragit in anslutningen till garaget. Den gav 17v obelastat idag trots både moln och snöfall. Så det verkar lovande. Men först när laddningsregulatorn och en belastning (tex batterier) är inkopplande och man ser både spänning och ström som faktiskt effekt går att se.

IMG_20180118_152229.jpg - 1.6MB

Däremot har jag fått hem min Solar BA9 batterimätare. och provat lite olika batterier jag har liggande. Förutom att mäta CCA så får man även ur batteriets inre resistans. Den klarar batterier från 40 - 1200 CCA. Vilket borde räcka ett tag.

IMG_20180118_195524.jpg - 975kB

Ett 88Ah batteri i dubbel storlek, har varit rätt dåligt och levererar bara 338 CCA.
IMG_20180118_194843.jpg - 1.4MB

Nedan är ett friskt batteri, märkt till 370CCA och levererar 373
IMG_20180118_194040.jpg - 1.3MB

Jag skall prova ställa ut det dåliga batteriet i utomhus i minusgrader under natten och se hur det förändras.

[Edited on 2018-1-18 by BennySteen]

BennySteen - 2018-1-18 kl 20:45

Jag kommer förmodligen inte använda blybatterierna enligt ovan utan istället LiFePo 18650 celler, sitter typiskt som laddbara batterier i pannlampaor .

Är det någon som har liggande eller känner någon som har tillgång till slutkörda batterier till skruvdragare, datorer , hoverboards osv ?

Ofta är det bara några av cellerna som är slut, och dom övriga går att återanvända. Jag kan betala frakten om någon har liggande sådana, jag behöver flera hundra batterier för mitt projekt.

[Edited on 2018-1-18 by BennySteen]

[Edited on 2018-1-18 by BennySteen]

rschneberger - 2018-1-19 kl 10:45

Ska bli kul att se vad din panel kan leverera.

När jag åkt husbil på dina breddgrader så brukar jag i princip få ur 2 A laddström när jag går norr om Gäddede/Strömsund. Dvs ingenting. Det brukar vara i augusti och då har jag 300W i solpaneler kopplade mot en CTEK, men med liggande paneler.
Runt om på husen uppe i fjällvärden monteras dock de flesta paneler direkt mot vägg vilket troligen ger en gynnsammare vinkel mot solen. Och så täcks de inte av snö då heller.
Samma installation brukar i Spanien/Portugal maximera på knappt 20A.

mvh /R

BennySteen - 2018-1-19 kl 11:47

Det blir rapport redan idag. Jag fick precis en elektroniskt avi att laddningsregulatorn ligger på posten :-)

Det finns en tumregel att svenska installationer ger ca 1000kwh/m2 på årsbasis. Flera soltimmar i norr på sommaren kompenserar gentemot den starkare instrålningen i söder.

Vårt hus ligger på 12 000kwh/år (endast hushållsel, har fjärrvärme) så det är ju fullt möjligt minska sin elförbrukning rätt rejält. Enklast är att sälja sitt överkskott på sommaren och få igen det på vintern. då behöver man bara solceller + en dubbelriktad elmätare (som man får installerat gratis !)

https://etcel.se/ är ett elbolag som har vettiga avtal.

Jag hittade en gammal från 2006 bild som visar instrålningen i europa. Men dom har missat grovt i uppskattningen av hur effektiva solcellerna kommer vara då dom räknat på 75% effektivitet. Dagens standard solceller ligger kring 17%. Det finns solcellsteknik som har betydligt högre effektivitet inom rymdindustrin som kanske kommer kunna tillverkas billigare så småningom.

73d563a7cb4b51ad615f69577073c492 (1).png - 5.3MB

BennySteen - 2018-1-19 kl 23:10

Blev en enkelt ghetto installation för testa och lära mig. Sitter ett vanligt 12v bilbatteri inkopplat nu. Skall koppla in en lämplig last,tex kylskåpet så skall vi se om systemet räcker till för att hålla igång kylskåptet dygnet runt. Funkade fint att styra och monitorera via mobil och dator.

Glad överaskning var att det går att programmera laddningen så det passar LiFePO batterier.


IMG_20180119_201118.jpg - 1.4MB

BennySteen - 2018-1-21 kl 20:33

Min vanliga garagedator som har windows XP funkade inte med styrprogrammet till laddningsregulatorn så jag tog en 10" dator som är så långsam att den knappt går att använde och ställde på en ikea hylla. Så nu loggar den allt som laddningsregulatorn har för sig. Då finns lite bättre dataunderlag för kommande inköp av flera paneler.

IMG_20180121_193445.jpg - 713kB

Har även kopplat en kylboxen som last, 38W , 12V/3A Nu har det ju varit både dimmigt och mulet i hela helgen så det har bara blivit någon enstaka watt även mitt på dagen. Imorgon skall det bli omväxlande molnighet. Så då får vi se vad det hamnar på som bäst.

Nedan är med kylboxen inkopplad, man ser att den drar 3.09 A från batteriet. Det går att slå på/av lasten både med klocka/solupp/ned gång och beroende på späning i batterierna.
solar1.jpg - 110kB solar2.jpg - 82kB

Sedan har däcksmaskinen fått hjul så behöver den inte ta plats när den inte används. Den har redan provats :-)

IMG_20180121_193902.jpg - 886kB

BennySteen - 2018-1-23 kl 23:45

Har fått tag i 18650 batterier från kasserade laptopsbatterier. 4st med vardera 6 batterierna. Samtliga var helt ok.

Dom här vanliga laddningsbara batterierna ligger på 3,7V/ 2.5Ah vardera så 24st ger 220Wh och kan laddas om flera tusen gånger.

Samma typ av batterier sitter i Tesla bilarna, 444st som ger totalt 5.3Kwh

Planen är bygga en stor powerbank i en bärbar verktygslåda men uttag för både 5,12 och 240VAC (via inverter) och ingång för laddning både via solcell och vanligt eluttag. blev stort intresse från kollegorna på jobbet som har sommarstugor på avskilda platser.

IMG_20180123_195715.jpg - 892kB

Blev lite bruksbilsmek också. Frusen vevhusventilation på 528an gjorde att ventilkåpspackningen tryckte ur sig olja nertill och det rann ner på grenröret och faktiskt in i avgassystemet.

Blev KRAFTIG rökutveckling på väg till jobbet... En fördel är att ingen ville ligga för nära baktill. Som tur hade jag en ny packning liggande sedan tidigare jobb.

IMG_20180123_205157.jpg - 2.7MB

IMG_20180123_205211.jpg - 2.6MB

BennySteen - 2018-1-27 kl 21:20

Vädret har ju varit trist och mulet hela januari. så det genereras sparsamt med energi från selcellen. Som tur har jag gott om belysning och får min personliga solenergi från dom :-)

Det trillar in en strid strom av diverse grejor från ebay och aliexpress. En pryl är en elektriskt extravatten pump till Navaran. vissa USA modeller har dom är orginal. Det visade sig vara samma modell på diverse VAG bilar och för 300:- för en helt ny är det värt prova.

IMG_20180127_163831.jpg - 634kB
Nya ventillkåpsackningen till BMW visade sig vara till en dubbel-vanos motor och passade inte riktigt :-(

Så i väntan på en passande gjorde jag en temporärfix (håller det så blir det permanent...) kletade permatex på gamla packningen. tog en provtur och det verkar hålla tätt.
Men det är fortfarande olja i avgassystemet, helt otroligt vad det ryker.

IMG_20180127_185355.jpg - 880kB

IMG_20180127_185344.jpg - 929kB

BennySteen - 2018-1-27 kl 21:40

I den här tråden och säkert andra ? är det högt i tak och utrymme finns för analys och kritiskt tänkande. För er som blandar ihop ordet "kritik" och "kritiskt tänkade" kan jag istället använda termen analytiskt tänkande är tillräckligt nära.

Den tekniska nivån på alfapower är ju ofta rätt hög med folk som verkligen begriper sig på hur bilar fungerar.. Det vore trist om det skulle övergå till en site för posörer.

Så alla trådar kring bilar , maskiner, mätverktyg och projekt är mer än väl välkomna.

BennySteen - 2018-1-30 kl 20:51

Idag kom det en programmerbar laddare/testare för bl.a för 18650 Li-ion batterier. Förutom att ladda upp batterierna individuellt och kontrollerat så kör den även ett belastningstest efteråt och man får du ut antalet mAh och man får veta vilket status det är på batterierna. Det är också bra när man skall para ihop batterierna då dom funkar bäst med en kompis med samma kapacitet.

En uppladdning/test tar 2-4 timmar beroende hur urladdat batteriet är och vilken strömstyrka man väljer. Det är ställbart från 200 - 1000 mA per batteri.

Det är fortsatt helmulet hela dagarna och solcellen hade bara genererat 8wh. Det är precis det räcker för att ladda bilbatteriet för regulatorns egna strömförbrukning.


IMG_20180130_194445.jpg - 964kB

Litto - 2018-1-31 kl 08:05

Kul projekt, men oj vad lång tid innan du kommer att vara klar. 18650 batterier delat på 4 blir 4562 gånger 2-4 timmar att köra igenom dem. Blir 582 dagar, om du kör laddaren hela tiden, dygnet runt med 3 timmar i snitt:beerchug:

Som någon i en tv-komedi sa; tänkte inte på det....:kiss:

Guson - 2018-1-31 kl 09:49

Öh, 18650 är beteckningen på batteritypen, inte antalet celler Benny skall testa! :D

Guson

Guson - 2018-1-31 kl 10:49

Hur är det tänkt att kopplas? Det måste bli många både i serie och parallellt.

Guson

BennySteen - 2018-1-31 kl 16:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Hur är det tänkt att kopplas? Det måste bli många både i serie och parallellt.
Guson


beror på tillämpningen, vill man ha det i en bil/husbil/båt så är oftast 3 eller 4 i serie och resten parallelt. Det är lite råddigt för 12 volt system . 3 i serie är för lite och 4 för mycket. Men för att driva LED lampor och inverter är 4 i serie ok.

Skall man det i huset bygger man 12, 24, 36, 48 v system. Ju högre spänning ju mindre förluster i ledningar och AC inverter.

Framöver kommer det finnas gott om begagnade battericeller från eldriva fordon iställer för hålla på med små 18650 batterier. Dom finns redan nu för runt 10' SEK begagnade i tyskland från opel ampere, tesla och nissan

[Edited on 2018-1-31 by BennySteen]

BennySteen - 2018-1-31 kl 16:43

Så här skulle man kunna tänka sig en plastverktygslåda med batterier, inbyggd inverter för 240VAC + uttag för 12 och 5 volt DC.

Samt ingång för laddning via solcell, från bilen när man kör samt från vanligt 230VAC eluttag när man har tillgång till det på hotell etc.

Med 60st 18650 batterier(dubbelt så många som jag har i glasslådan ) = får man ca 550 W. För att ladda mobiler och belysning med LEDlampor räcker det långt.

power.jpg - 429kB

Guson - 2018-1-31 kl 16:46

Om vi tänker oss ett paket med 444 celler, 14,8 V, lägger du ihop alla 111 poler i varje "lager"? Alltså alla poler på 3,7 V är hopkopplade, alla på 7,4 V är hopkopplade osv. Eller gör du mindre kedjor om tex 2 (parallellt) x 4 (i serie) som bara är hopkopplade i ändarna?

Guson

BennySteen - 2018-2-1 kl 08:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Om vi tänker oss ett paket med 444 celler, 14,8 V, lägger du ihop alla 111 poler i varje "lager"? Alltså alla poler på 3,7 V är hopkopplade, alla på 7,4 V är hopkopplade osv. Eller gör du mindre kedjor om tex 2 (parallellt) x 4 (i serie) som bara är hopkopplade i ändarna?

Guson


nä, man skapar grupper om seriekopplade batterier som man sedan bara parallelkopplar i ytterändarna. Oftast med övervakning och avsäkring imellan om det är många batterier. Om en enstaka cell börjar bli dåligt vill man inte att det skall bli strömrusning.

Det är förhållandevis stora energimängder i synnerhet med många batterier. Så man bör ha förståelse för el. Googla på diy powerwall så finns det hur mycket som helst att kolla på.

Dom begagnade laptopbatterierna jag testade igår hade 2300mAh /st. Rätt fantastisk för så små batterier.


18650.jpg - 189kB

Litto - 2018-2-1 kl 08:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Öh, 18650 är beteckningen på batteritypen, inte antalet celler Benny skall testa! :D

Guson


Där ser man...


Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 10:23

En liten batterifråga.

Använder en del 18650 batterier i mina pannlampor mm. Fiffiga rackare! Har dock ingen så avancerad laddare som du har. Funkar den att rekonditionera batterier med den eller är ett 18650 rökt när det börjar bli dåligt? Har några accar som inte håller laddningen särskilt väl. Blir rätt svart i skogen om inte batterierna håller hela träningspasset.

BennySteen - 2018-2-1 kl 10:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
En liten batterifråga.

Använder en del 18650 batterier i mina pannlampor mm. Fiffiga rackare! Har dock ingen så avancerad laddare som du har. Funkar den att rekonditionera batterier med den eller är ett 18650 rökt när det börjar bli dåligt? Har några accar som inte håller laddningen särskilt väl. Blir rätt svart i skogen om inte batterierna håller hela träningspasset.


jo, stora fördelen (och nackdel för dig) är att dom håller uppe spänningen bra tills dom tar tvärslut :-)

Det vanligaste skälet till att 18650 batterier blir dåliga är att dom blir misshandlade vid laddningen. Dom enkla laddare som följer med är brutala vid laddning. En vettigt laddare skall sänka strömmen succesivt efter ca 4.1 volt.som på diagrammet och sluta ladda vid 4.2V

chargingPlot.jpg - 88kB

18650 lion självurladdar väldigt långtsamt (flera år) och är inte heller speciellt känsliga om dom blir liggande urladdade.

18650 klarar uppåt 5000 laddningcykler beroende på kvalitet och hur mycket väljer att ladda upp/ur. Man kan öka antalet laddningscykler från 500 till 5000 genom att minska uppladdning/urladdning.

finns att läsa på http://batteryuniversity.com/


Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 11:05

Har du en länk till din laddare? Kan vara värt att investera i för att förlänga livet på accarna. Klarar den att ladda accar med mer än ett 18650? Har accar med både två och fyra celler.

Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 11:22

Klickade hem en likadan som på dina bilder. Kostade ju kaffepengar.

Återstår att se om man kan hitta en bättre laddare för accar också.

Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 12:08

Ursäkta trådstöld, men hittade en lösning för att ladda kabelförsedda accar liknande Magicshine batterier och annat.

https://www.youtube.com/watch?v=DhsO1feih6o

BennySteen - 2018-2-1 kl 12:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Ursäkta trådstöld, men hittade en lösning för att ladda kabelförsedda accar liknande Magicshine batterier och annat.
https://www.youtube.com/watch?v=DhsO1feih6o


Funkar nog bara om batterierna i accen är parallellkopplade, tex små ficklampor/pannlampor.

Annars kan man använda ett spänningagg med strömbegräninsning. Man sätter den bara på max 4.2v och 500mA så blir det precis som diagrammet ovan. Är accen 2 seriekopplade 18650 så sätt den på 8.4V osv, 500mA.



Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 13:32

Accarna ligger på 7,4V och 8,4V, så det kanske inte funkar med denna då. Har å andra sidan en del lösa 18650 som jag kan ladda med denna så det är inte bortkastade pengar ändå, speciellt inte med tanke på priset.

Kör med sådana här lampor och batterier på mina cykel, rullskid och andra rundor i skog och mark.

https://www.xxl.se/magicshine-ms-602-1000-multi-new-charger-...

https://www.ebay.com/itm/T6-LED-5000-Lm-CREE-XM-L-XML-Headla...

https://www.ebay.com/itm/8000-LM-CREE-XML-T6-LED-bike-lights...

Gustav_Holmdahl - 2018-2-1 kl 13:34

Eller skulle jag beställt en sådan här istället?

https://www.ebay.com/p/9v-Battery-Charger-Tester-Analyzer-Li...


 Pages:  1    3