AlfaPower

Alfa 75 3.0 24V -90

 Pages:  1  2

argentaperra - 2017-9-27 kl 12:44

Ja men då kör vi igång en projekttråd för Alfan i vagnparken, för dokumentation, hjälp (hjälp!) och glada tillrop.

En 75 3,0 V6 1990. Svensksåld, QV-kammar och taklucka.
Skapligt skick överlag.
Totalrasad motor vid drygt 14000mil.

Det mesta om bilen finns här http://www.garaget.org/?car=395249
Tråden på Fiat Forum Svezia, från köpet förra sommaren 2016 tills dags datum:
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?16590-Alfa-Romeo-75-3...

Hela idén & målsättningen är att skapa den bil Alfa hade gjort om den tillverkats några år till + om de haft budget till utveckling, även för en Europaversion (inte bara sälja USAmodellen överallt). En Alfa 75 3.0 24V 1993!
(Minus airbag i ratten som den garanterat skulle haft)


IMG_6925.JPG - 1.7MB IMG_7412.JPG - 1.6MB IMG_9455.jpg - 109kB

Alcantararatt & aluminiumknopp



[Ändrad 15-3-2018 av argentaperra]

[Ändrad 12-3-2019 av argentaperra]

argentaperra - 2017-9-27 kl 12:49

Detta har hänt:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34923

Planen är nu 24V-konvertering via en Lancia Kappa -96-motor utan härva/boxar och boxar/härva/toppar/insug/grenrör från en 164 Super -93.
Vågat/idiotiskt men man får ta vad man lyckas hitta... Turen att snubbla över en jätterostig 164 Q4 har jag inte haft.

Så här mobil är bilen just nu...



IMG_1324.jpg - 105kB

[Ändrad 27-9-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-9-27 kl 13:30

1st Lanciamotor -96.

437kr, går runt! :)

IMG_1849.JPG - 2.3MB

Ett antal pryttlar ur Mattias Arvidssons digra förråd.
Mkt kan komma till användning, tändspolar, insug, kablage, tändboxar, grenrör, startmotor.

Det huvudsakliga som fattas nu är, vad jag kan se, ECU (på väg köpt från ebay) luftmängdmätare, soppapump, generator.

IMG_1872.JPG - 2.9MB



[Ändrad 27-9-2017 av argentaperra]

[Ändrad 29-9-2017 av argentaperra]

Bergils - 2017-9-27 kl 13:30

Hoppas du får till den. Är ju en väldigt stilig bil.

Besar - 2017-9-27 kl 14:11

Tråkigt med haveri, men 24v (230-240hk) är inte fel :)

Kommer du göra det mesta av jobbet själv?

argentaperra - 2017-9-27 kl 15:51

Ja precis, därav denna tråd - kommer behöva mkt hjälp.. :)
Att lämna bort ett jobb som detta skulle kosta mer än vad jag nånsin skulle ha råd med.

Denna ECU bör funka om man kör (en hel del) detektivarbete på Bosch egna databas. På väg till min adress just nu

[Ändrad 27-9-2017 av argentaperra]

141E287461BA1F37375.jpg - 177kB

Gustav_Holmdahl - 2017-9-27 kl 16:01

Kommer bli en drömbil! 116-chassie med 24V Busso är en våt dröm!

argentaperra - 2017-9-27 kl 16:16

Tack Gustav!
:)

Slänger ut första frågan direkt om någon läser detta, har just förstått att man måste byta bromsservo. Vilken bör användas, som är hyfsat lätt att få tag på?

75anders - 2017-9-28 kl 08:20

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Tack Gustav!
:)

Slänger ut första frågan direkt om någon läser detta, har just förstått att man måste byta bromsservo. Vilken bör användas, som är hyfsat lätt att få tag på?


Inte säkert, det finns några som flyttat (svetsat om)oljepåfyllningen i ventilkåpan istället. Finns en länk någonstans på forumet.

Jag följer med intresse. Jag har en 75:a och en skrotfärdig 166 24v.......:yes:

[Ändrad 28-9-2017 av 75anders]

argentaperra - 2017-9-28 kl 10:00

Ingen dum idé om det räcker! Skall kollas

argentaperra - 2017-10-1 kl 16:48

Rätt LMM, ECU samt soppapump.. men! Behövs pumpen? Original 75 3.0 pump kanske har samma flöde?

IMG_1946.JPG - 2.6MB

argentaperra - 2017-10-1 kl 16:51

.

[Ändrad 2-10-2017 av argentaperra]

Oscar - 2017-10-1 kl 17:39

Gamla pumpen borde fungera, flödar runt 120l/h vid 3bar. Är det returnless på den nya?

matfo - 2017-10-1 kl 21:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Gamla pumpen borde fungera...
+1, jag bytte inte bränslepump på GTV6an när jag satte i 24v. Med reservation för att den kanske var uppdaterad tidigare vilket jag inte undersökte.

argentaperra - 2017-10-2 kl 00:59

Ok bra!
Stora skillnaden jag sett hittills är att 164ans pump inte är 'in line' utan sitter i tank. Blir ju lite jobb så om man slipper det är jag glad.

[Ändrad 1-10-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-10-8 kl 16:09

45mm insug från 147GTA/164Q4/Alfa GT inköpta för 1600kr på ebay!
(Kollade med Landvetter Bil och som nya skulle det bli uppåt 7800kr, om de ens skulle hitta 3 av dem som var restade)

Så mig veterligen fattas nu endast lambdasonder vilka jag tänkte köpa nya hursomhelst, slitvaror.

Nu har jag mer tid till meck denna vecka så hoppas börja plocka med Lanciamotorn.

Råkade även anmäla till Knutan på lördag. Blir INTE i 75an :) och inte heller i Z4an som har börjat ticka från vanosen. Blir nog Argentan faktiskt som ska få lite ny bromsvätska.

55C5C7FE-6DE8-45A1-85E5-97912DCA0754.png - 3.1MB

FredrikAssarsson - 2017-10-8 kl 16:54

Ett bra steg på väg :thumbsup:

argentaperra - 2017-10-8 kl 20:29

Tack, och ännu mer idag när jag jämförde med ett annat 164-tråg i garaget.
Min Lanciamotor är tydligen en 164 mer än än 166 trots sena årgången, vilket ju gör oljepumpskonverteringen oerhört enklare!

[Ändrad 8-10-2017 av argentaperra]

41E3A34F-D8B8-4356-A157-5C963645C727.jpeg - 3MB

josé - 2017-10-9 kl 07:24

Oj oj oj. Här händer det grejer.

Lancia-motorn verkar ju vara et riktigt klipp.

Följer med spänning - kämpa på :bananana:

argentaperra - 2017-10-13 kl 21:13

Veckan har tyvärr gått åt till att få ngn bil redo för årets sista banträff på Knutstorp. Det fick bli Argentan som inte fått smaka bana sen 2007.

145A85ED-02BB-40B2-A5DD-D2A92A4F15DB.jpeg - 1.9MB

argentaperra - 2017-10-24 kl 00:41

Jämförelse 44mm mot 39mm insug.

Har läst på mer om balanseringen i bussosexan, jag fick inget svänghjul med motorn utan har ett från en 164Q4 (plus från 75an förstås). Jag inser att jag borde balansera svänghjulet mot veven och kommer alltså inte undan att riva ned botten även om jag antagligen inte behöver byta lager. Man får iaf en hälsocheck!

Hur har ni andra gjort?
Och tips om verkstad som kan balansera mottages tacksamt..

39A5641A-68AB-4F10-98BF-3427ECE741D2.jpeg - 767kB

[Ändrad 24-10-2017 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2017-10-24 kl 17:45

Ser fräscht ut! Gött med puts!

Angående balansering är det helt rätt att plocka loss allt, småslipa kolvar och stakar för samma vikt och viktfördelning och sedan balansera klabbet men.... det är inte helt ovanligt att inte balansera nya svänghjulen vid ombyggnation då det är få som sysslar med balansering av V6 och det brukar hålla bra ändå. Brukar..

Besar - 2017-10-24 kl 18:48

Minns jag rätt en diskussion angående detta sen innan så kom man fram till att det var viktigare att balansera en "bruksbils"-motor än en racemotor, då man på en banbil sveper genom varvtalen medan på en bruksbil kan man ligga på samma varvtal en längre tid.
Har man vibrationer/resonans vid säg 3500 så ligger man väldigt mycket där...anyway bara något jag minns som har fastnat i minnesbanken, kanske inte stämmer alls.

Besar - 2017-10-24 kl 19:31

En annan sak som har fastnad i minnet är texten nedan...perfekt tillfälle att få detta gjort kanske?:
Andra inlägget.
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33760

"Läste tråden på rejsa. Lättade svänghjulet och viktbalanserade bottendelen på min gamla 12V motor. Lärde mig några saker på övningen. 

1. Det är helt rätt att lätta svänghjulet även på en 116-gatbil, det sitter ett svänghjul bak som räcker för att starterna ska bli rimligt enkla. 
Mycket av den ceremoniella känslan vid växlingarna försvann, förvisso en del av charmen den biten med ... just den charmen klarade jag mig utan. 
2. Det ställer krav på att motorstyrningen är med på noterna. När man startar så tar det på min motor cirka 0.2sek från att man nöter på starten tills att motorn når cirka 1300rpm, typ 3vevaxelvarv för att accelerera upp den rörliga massan. Både motorns hastighet och luftbehov ändras snabbt. 
T.ex. när jag började köra fullsekvens på insprutning lyder ju receptet att man ska duscha bränsle tidigt, blir sådär att ställa bränslemängden för något som händer vid halva varvtalet och 30% lägre vakuum. Fick ägna en del tankemöda åt att få motorn att starta vettigt, men nu smäller den igång rätt okej. 

Jag tror tungt svänghjul var ett sätt att lösa L-jetronics oförmåga att hantera dynamiska förlopp."

argentaperra - 2017-10-24 kl 21:25

Tack för svar, jo detta blir ju en (finare) bruksbil/autobahn/nurburgring-bil så balansering kanske är på plats. Samt lite lättning av svänghjulet då, jämfört med en 164 har man ju dubbla svänghjul såattsäga med kopplingen bak.

argentaperra - 2017-10-31 kl 23:54

Nya motorn äntligen på stativ!

5027869B-EF1C-4B04-8842-89F976089DDD.jpeg - 1.9MB

Ett par dl tjock svart olja fanns kvar, dock verkar den varit servad hos Lancia/Fiat - inga polygripmärken på pluggen. :)
Som synes saknas hö grenrör samt oljefilterfäste, inget som spelar roll för mig.
Däremot verkar jag behöva borra/gänga 3e bulten till hö motorfäste.

6B686115-1C06-46EB-86A0-404EBD7AB4E6.jpeg - 1.8MB

DF3FFDFE-ECA9-490A-AF4D-8AC9D7C07827.jpeg - 2MB

Intressant att grenrören skiljer sig en smula 164 -93 & Kappa -96.
164 har en urskålning på cyl2 och Kappa har förstärkt fäste cyl3 & i kollektorn.
De har däremot samma diametrar.

5170387C-5DB1-48AF-A18E-188A70DD2DC1.jpeg - 584kB 9D6BA28D-EAE0-4C58-BE47-F96235252FD9.jpeg - 2MB


[Ändrad 31-10-2017 av argentaperra]

[Ändrad 31-10-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-11-21 kl 18:22

Letade fram nya skivorna som köptes från MTEC i vintras, undrar om de räcker i slutändan... den som lever får se. Trist att addera onödig vikt hursom! I form av herrejössesbromsar.

58B846E1-9DC4-4C4B-ABFA-933823E93DAB.jpeg - 509kB

Ramlade över exakt rätt (?) servo här på Alfapower, förnämligt för 250kr. Grejerna bara ramlar i knät på mig! När ska turen vända? Glaset halvtomt etc etc. :)
Undrar bara vilken bil den satt i. Giulietta?

3707356D-8AF9-489E-9D73-CB6742378018.jpeg - 759kB

Kamkåpor o generatorfäste (tung i gjutjärn..) av motorn.. Det är ju det här man ville se!
Nästan alla bultar höll, t.o.m runt termostaten.

62E493B6-C68D-47DB-880E-654E74E17FAA.jpeg - 2.1MB

Fick även loss hylsan vid oljefiltret, helsike vad den satt.. Hoppas nu att motsvarande gängade ”centerrör” från 75an passar rakt på..

3EBEA22A-D36D-46DE-B339-B91F8E6DC5B7.jpeg - 2.5MB

Efter lite mätande av 24V-grenrören insåg jag att mina nya tjusiga extraktorrör till 12v är PÅ TOK för små för att moddas till denna motor, så de ligger nu i säljes-sektionen.

[Ändrad 21-11-2017 av argentaperra]

E940B4C1-6A3E-46CF-B764-0DD9E03EAE8D.jpeg - 414kB

[Ändrad 21-11-2017 av argentaperra]

matfo - 2017-11-21 kl 23:25

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  

Fick även loss hylsan vid oljefiltret, helsike vad den satt.. Hoppas nu att motsvarande gängade ”centerrör” från 75an passar rakt på..


Efter lite mätande av 24V-grenrören insåg jag att mina nya tjusiga extraktorrör till 12v är PÅ TOK för små för att moddas till denna motor, så de ligger nu i säljes-sektionen.

Om jag minns rätt så passar "centerröret" men ska du inte ha en oljekylare? Q4:an hade det original så jag satte dit en sandwich mellan blocket och filtret för in- och utlopp.

Trevliga 12v-grenrör! Hade jag haft 90:an kvar hade varit spekulant. :yes:

Kul att se att projektet rullar på :clap:

argentaperra - 2017-11-22 kl 00:28

Tackar! :)

Är det en sådan här sandwich/växlare du menar?
Hade hoppats slippa extra kyl fram, med tanke på 75ans trågs bättre kylning & att det blir en gatbil..? Kommer såklart köra på bästa 10w-60 oljan med.
Ev håller jag koll på tempen o ser om det behövs.

37B86509-30F2-45B7-A4BD-7EDF44860A15.jpeg - 3MB


[Ändrad 21-11-2017 av argentaperra]

Oscar - 2017-11-22 kl 00:39

Sådan där värmeväxlare är det rätta!

Roade mig ett tag med att ha oljetempmätare på 75:an, och.... man fick ju stå på rätt bra för att få upp oljan över 80grader. Jag är mer bekymrad över att få upp oljetempen än att få ner den - värmeväxlaren bägge. Och är jag inte helt ute och cyklar har man en sådan på SZ.

Not: Det var på 12v maskinen men jag antar att skillnaden till en 24v inte är SÅ stor i det avseendet.

[Ändrad 2017-11-21 av Oscar]

argentaperra - 2017-11-22 kl 01:39

Tack för svaret! Min enda tvekan är om den på ngt sätt hindrar flödet men antagligen har de väl tänkt på det..

[Ändrad 22-11-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-11-23 kl 12:59

Sitter o funderar på varför det ska vara så omöjligt att använda Q4 grenrören..
Såvitt jag kan se är hö sida värst. Men ett antal snitt med kapen precis efter övre portarna borde iaf böja in nedre pipan närmare tråget. Eller är själva grenrörets bredd fortf ett problem?




Åsikter/tips?

[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]

2A81A157-C86D-493F-A151-78134CAB9EFB.jpeg - 2.6MB

[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]

BBA3BBD2-F36B-4C98-8400-63E505CF7E07.jpeg - 2.3MB

75anders - 2017-11-23 kl 17:35

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Sitter o funderar på varför det ska vara så omöjligt att använda Q4 grenrören..
Såvitt jag kan se är hö sida värst. Men ett antal snitt med kapen precis efter övre portarna borde iaf böja in nedre pipan närmare tråget. Eller är själva grenrörets bredd fortf ett problem?




Åsikter/tips?

[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]



[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]


Jag har tänkt i samma banor. Alternativt svetsa på ett csc grenrör eller liknande på 24v fänsar med rörstump.

argentaperra - 2017-11-23 kl 19:06

Ok, vad har CSC rören i diameter?
Tänkte ju använda mina 12v extraktorrör men de var för små.

[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-11-30 kl 22:36

Efter lite flyttande på min plats fick jag plats med båda bilarna.
Dock lär Z4an få flytta på sig när rostlagningen på 75an går in i sin mest yviga fas.

Den fick ett fint Gällivarehäng med det mesta i motorrummet flyttat till bagaget..

Nästa steg blir att tömma alla vätskor ur motorn & plocka ur blocket inkl tråg & svänghjul så jag kan plocka ihop nya veven för balansering.

736D0F09-8BE0-40E5-9C05-D7FEFD0AB4DD.jpeg - 1.7MB

[Ändrad 30-11-2017 av argentaperra]

[Ändrad 30-11-2017 av argentaperra]

alfahanen - 2017-11-30 kl 23:37

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Ok, vad har CSC rören i diameter?
Tänkte ju använda mina 12v extraktorrör men de var för små.

[Ändrad 23-11-2017 av argentaperra]


Jag kan mäta CSC rör i morgon, har ett par på jobbet.

argentaperra - 2017-12-3 kl 19:29

Lyckades luska ut lite historia om nya motorn med hjälp av chassienumret på bildelsbasen och Biluppgifter-appen, intressant.

Lancian har uppenbarligen skrotats runt 2008 alltså har motorn legat på hyllan i snart 10år..
Bör heller inte gått mkt mer än 12000mil med tanke på senaste besiktning året innan.
All good!

F6414001-AEFF-444A-84F7-99F1453DFE9D.jpeg - 161kB

argentaperra - 2017-12-22 kl 15:15

Bild på bakre sprillans JBL 6x9, bultade i plåten under nyrenoverad/målad hatthylla. Aningens bättre än original..

Behövs svart tyg runt högtalarna så ljudisoleringen inte skiner igenom.

623BC84C-0F72-4918-ACF1-DC389A6D071C.jpeg - 2.7MB

Gamla skiten med äkta spruckna 80-tals Pioneer.. Söndersågad, bara att slänga.
Nya hatthyllan fastnade i posten i 3månader (Postnord..) men till slut så.

ECF3BB8E-8ED4-43F5-AAE0-804565D8EDA8.jpeg - 125kB

Dessa 80-tals Recaro kommer passa bra efter lite jobb + nytt skinn.

Original 75 3.0 stolar måste vara de sämsta jag suttit i, överhuvudtaget.

AF5403AB-37BA-465A-B2FB-394E079A37CB.jpeg - 175kB

Tänkte mig ngt i denna stilen (samma skinn i baksäte, dörrsidor & armstöd)

A6893095-EDEF-4BDA-8712-7D63AF8ECCA6.jpeg - 73kB

Hemska gamla Opel/Volvo(?) fästen, bort!

48EA29F6-A44F-4506-B274-963B66699F4F.jpeg - 2.5MB

3E1AF011-B8EC-423F-8787-A3F4E8F00E14.jpeg - 728kB

Nya fästen:

IMG_8511.jpg - 68kB

[Ändrad 22-12-2017 av argentaperra]

[Ändrad 22-12-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-12-22 kl 15:32

Vita sidoblinkers? Varför inte, de är ju det enda som var orange på hela bilen efter sista facelift 1989. De hade väl inte råd med nya!

32CA4491-D9D2-426E-97F1-2924075145EB.jpeg - 1.9MB

Testade Biltemas kamlås men de föll av alldeles för lätt. Blir de vanliga!

F9CE8FE4-92B7-413F-9B52-086AF718D294.jpeg - 1.4MB

Vätskor tömda inför urlyft av 12v


50A9EA4B-E3F0-42BC-BF26-2A684C1B1365.jpeg - 1.3MB

Mkt metallsörja (mer än på bilden) på magnetpluggen ur 12v tråget, troligen från kamnockarna

4557DACA-AE67-4DB7-986E-34ACDD48918B.jpeg - 1.8MB

Ur även med gammalt kablage till 90-talslarm..

6316162A-8037-4F2A-8DDE-BA2FB13C2240.jpeg - 1.5MB

Fick av termostathusen från båda motorerna, igen skönt att detta är en 164-rova!

6E38CA93-0866-4586-8BE7-1E6C085BA237.jpeg - 1.3MB

Mkt gojs i rören.. Blir kanske till att skölja!

D7EAB855-2F3B-4873-9111-4FB8CF670C4D.jpeg - 2MB

Till slut dök europa-stötisar upp ifrån Danmark (betalade i april..) så nu har jag dubbla set!
Till salu med andra ord, precis som extraktorrören.
500kr st?
D3F18398-A4EC-4C85-8052-524453BF1252.jpeg - 770kB

Andra paret



[Ändrad 22-12-2017 av argentaperra]

B5809BB6-0E96-40FF-89A3-9A946AC54554.jpeg - 109kB

FredrikAssarsson - 2017-12-22 kl 17:56

Yes! Lite originalinspirerad custominredning, sådant gillas!
Jag gillar baksätet till 916, jag är ute efter sådant till nästa vinters inredningspyssel till berlinan. Ska bli kul att se vad du bygger!

Kommer att gå som ett skållat ollon med 24v :P :headbang:

argentaperra - 2017-12-22 kl 20:45

Tack Fredrik! :)

Man hoppas ju det, ska även beställa Squadratuning chippet.

Idag kom en tidig julklapp upp från Värmland, dedion bussning

EA1A0F2F-8D8A-4286-9F5E-F5BC91F98B3D.jpeg - 969kB

Har nämligen haft en mer än olovligt slingrig bakvagn..
Hade dessa sen innan ännu omonterade:

194372B6-AEF4-4C32-B834-B0BBF99A0756.jpeg - 71kB

Beställde denna idag:

DA2374BE-957C-4CAB-B5C5-F77B0E9530E9.jpeg - 112kB

[Ändrad 23-12-2017 av argentaperra]

argentaperra - 2017-12-28 kl 01:38

Tänkte försöka följa detta exempel nät det gäller generator & servopump - multikilrem. Skönt att slippa gamla kilremmen..

Nån som sitter på en 164 servopump? Och generator hjul..? :)

Men generatorn hamnar nog som på Matfo:s bil på original 75 position lågt vä.

956FF356-EE6A-4AAF-96BB-543F3A7DD63D.png - 1.2MB

...alltså som denna minus AC pumpen:

434F40B0-85E1-44E9-A1C9-738232D487A0.png - 1.4MB

Vad gäller insuget tänkte jag dra på en 180grad krök som på denna bild, hyfsat ”factory” och även lite mer plenum-volym än om man bara monterat spjället på långsidan som de flesta gjort.

BA1BFB84-9E6D-487D-A502-196703053176.png - 1.6MB

[Ändrad 28-12-2017 av argentaperra]

[Ändrad 28-12-2017 av argentaperra]

BerlinaPer - 2017-12-28 kl 07:58

Hej!

Häftigt bygge, blir nog trångt, men det är väl en av utmaningarna!
Har servopump och drivhjulet till generatorn, kollar i EM.
Per

FredrikAssarsson - 2017-12-28 kl 09:52

Det bådar gott. Kommer säkert bli en snygg installation.

argentaperra - 2017-12-28 kl 19:03

Ah! Vore ju fanatiskt!
Tack på förhand

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Hej!

Häftigt bygge, blir nog trångt, men det är väl en av utmaningarna!
Har servopump och drivhjulet till generatorn, kollar i EM.
Per

BerlinaPer - 2017-12-28 kl 19:31

OK, det sitter kvar på en som jag har skrotat, kan plocka av det på Lördag och fota.

matfo - 2018-1-2 kl 20:10

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Sitter o funderar på varför det ska vara så omöjligt att använda Q4 grenrören..
Såvitt jag kan se är hö sida värst. Men ett antal snitt med kapen precis efter övre portarna borde iaf böja in nedre pipan närmare tråget. Eller är själva grenrörets bredd fortf ett problem?

Åsikter/tips?

Kolla denna tråd, där finns några exempel på moddade 164-grenrör.
http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=4545&start=0

alfahanen - 2018-1-3 kl 12:53

Kom ihåg jag skulle mäta CSC extraktor,
Kommer här

AAEA170E-5E11-408C-8A5F-30473B5A0616.jpeg - 1.4MB

argentaperra - 2018-1-3 kl 16:00

Alfahanen - ok tack då är de t.o.m mindre än mina extraktorrör till 12v.
Och 24v är mkt större..



[Ändrad 3-1-2018 av argentaperra]

E592CD74-59A7-4F2A-9DFB-EC8ADFBC6DFC.png - 578kB

alfahanen - 2018-1-3 kl 17:01

Mätte som du då blev det lite större

E4EEF0FE-FE9B-4D1C-BA0A-79C207A3BFD3.jpeg - 2MB

argentaperra - 2018-1-4 kl 00:13

Quote: Ursprugligen inlagt av alfahanen  
Mätte som du då blev det lite större


Tänkte väl det! CSC har man ju läst mkt gott om.

Hursom, fortf till salu!

E23C938C-442F-4B07-9C14-DB3ABF3A7882.jpeg - 52kB

[Ändrad 3-1-2018 av argentaperra]



[Ändrad 3-1-2018 av argentaperra]

alfahanen - 2018-1-4 kl 15:50

4,2 cm är yttermåttet på mina 164 24v grenigare

Tänkte kolla på 3,2an med, men det blir en Busso bikt istället ☺️

BD738CF0-4208-42DF-8FBB-D4DAA863E2C1.jpeg - 3.5MB

argentaperra - 2018-1-5 kl 00:42

Lika vackert som alltid! :)

argentaperra - 2018-1-11 kl 23:31

Bestämde mig för att svetsa om vä ventilkåpa istället för att byta bromsservo+pedalställ, även om jag redan köpt ett sådant. Oljelocket hamnar ju rätt tokigt annars inne vid torpedväggen + att jag slipper merjobbet.

I samma veva svetsas plenumet om med 180graders krök (likt TS-plenumet) för att även få lite mer volym.
Allt görs hos Anders på Bomek i Gbg.

Såg då att 1. Man möjligen slarvat med oljebyten, rätt mkt sludge men att 2. kammar/tryckare är i riktigt fint skick. Skönt! Har bestämt mig för att lämna topparna på, ”don’t fix what aint broken” och nöja mig med balansering av veven & tråg/pumpbytet.

Sotsats (för de packningar som ändå byts) & kamremsats beställt.

Bör jag även byta vevlager oavsett skick..?


12AC50C2-A1D4-4140-8BD9-D33E9D4872C1.jpeg - 2.1MB D8269940-8D84-4FFD-AB0D-48D8DB96A92D.jpeg - 1MB A5F3B8A4-911F-42C3-8DCA-F16F494538F0.jpeg - 1.3MB

[Ändrad 11-1-2018 av argentaperra]

[Ändrad 11-1-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-1-12 kl 09:24

Jag hade låtit bottendelen vara för det är väldigt stabila motorer. Oljan såg ju inte så sexig ut men den har åtminstone olja... dags för en rengöring med flusholja och byte direkt därefter?!

Kom ihåg att byta de runda små packningarna runt tändstiftsbrunnarna för där är ofta läckage.
Ett tips är även vid ventilkåpan att utöver packning smeta dit lite packningpåtub på alla hörnen samt över rundningarna över kamaxlarna vid dreven. Det finns en viss tendens till att läcka där. (Där det verkar sitta röd packningpåtub redan)

argentaperra - 2018-1-12 kl 12:30

Precis det blir ett par snabba oljebyten i början helt enkelt! :)
Denna motor verkar inte varit öppnad sen fabriken så det är ingen silikon osv, packningen ser ut sådär. Inga synliga läckage hittills men visst blir det nya packningar när kåpan monteras igen! Packningssats på väg hem.

Veven åker jag på att balansera då svänghjulet är från 75an, så den åker ur - därav frågan. Men du menar att jag kan sätta tillbaka alla lager etc som de satt bara?

[Ändrad 12-1-2018 av argentaperra]

Guson - 2018-1-12 kl 13:35

Vad kostar de lager du demonterar? Är de rimligt dyra skulle jag byta till nya bara för att...

Guson

argentaperra - 2018-1-12 kl 15:43

De kan ju inte kosta några miljarder men hur mkt måste man tänka på uppmätning av veven och olika storlekar på lager, inkörning osv? Har aldrig bytt lager själv.. vad jag minns.


[Ändrad 12-1-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-1-16 kl 23:31

Enl. Matfo’s instruktioner införskaffades ett 164-remhjul o monterades på 75-generatorn. Även denna passade perfekt!

9F023C55-8EFB-4CD4-B0E5-7C4DC50E56CF.jpeg - 301kB

1E778634-CCB6-47CD-9D73-B6E184BA3A18.jpeg - 1.9MB

Lyckades med pill & våld kombinerat få loss termostathuset inkl röret mellan cyl.bankarna.
75ans returrör passade som handsken enl. utsago!
Yeah ännu ett steg på vägen.

8B9E3D00-363A-41A0-A306-BE7A6B511820.jpeg - 1.3MB

En jädrans massa bös hinner samlas mellan cylindrarna under alla åren på hyllan.

254E58A3-33E8-405D-B418-A4BA1436FB03.jpeg - 1.7MB

Efter lilla dammsugarn.
(märk lilla muttern t vä.. undrar när o var den har suttit..)

B9DA99C5-9ABF-4862-93B1-AE5895AA6E8E.jpeg - 1.7MB

Passade även på att beställa det välrenommerade Squadrachippet. Ca 15hk för 3papp är billigt på en sugis!

D74F1FA6-5E30-4D91-8199-098D959551FE.jpeg - 1.1MB

3B210EB0-409C-4121-BE88-BE123E8272BC.jpeg - 1.8MB

[Ändrad 16-1-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-1-16 kl 23:59

Blir sugen av att starta mitt bussoprojekt efter denna tråden.

argentaperra - 2018-1-17 kl 01:07

Hehe tack! :)

Har beställt kamrem, 2 hjul och spännhjulet (5 på bilden).

Fråga: bör man byta själva hydraulspännaren med på en motor med endast 12000mil? Nr 4 på bilden.
Den ingår inte i de kamremsatser jag sett. Är det alls ngt som brukar fela?

F496B617-D99E-4EA4-ABE3-E70ECE39D4C7.jpeg - 98kB

[Ändrad 17-1-2018 av argentaperra]

Besar - 2018-1-18 kl 10:10

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34695&page=3

"Inte blivit mycket gjort under sommaren eftersom bilen började gå dåligt på tomgång och upptäckte att kamremmen var väldigt slapp och troligtvis har kuggat. Den hydrauliska spännaren verkar ha gjort sitt så behöver få tag i en ny sådan :(

Vet att jag hittade en utomlands för ca 4-5tusen men hittar inte sidan igen, är det någon som har koll? "



...och lite längre ner:
http://www.superformance.co.uk/360/eg.html


argentaperra - 2018-1-18 kl 18:20

Japp har den länken sparad, men frågan kvarstår om det är ngt som normalt slits o byts? Frågade Autoalfa och de rekommenderade endast spännhjulen.
Antar att du menar att jag bör byta den oavsett, om remmen ändå byts & it makes sense.

[Ändrad 18-1-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-1-18 kl 18:35

Kom över ett komplett set bakre elhissar med rätt generation knappar osv.
Tomma dummyknappar gör ju ingen glad och dörrklädseln blir ändå ny, utan vevhål.
Ligger i linje med factory-stuket ”Alfa 75 3.0 24V 1994”. :)

D1AA8EEC-FF5A-490F-A16D-928B4AD9433F.jpeg - 2.2MB

argentaperra - 2018-1-18 kl 18:38

En av favoriterna just nu på tuben, en 75 24V med original 3.0 utväxling..
Helt i min stil! Stenhårt.. (spola till andra halvan)

http://youtu.be/9SAof3OQavg

[Ändrad 18-1-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-1-19 kl 00:00

Haha vad i h-vete? 260 blås i bara 5000rpm? Antingen är varvräknaren underbart felkalibrerad eller så har han myyycket flås kvar att ge!:headbang:

Tycker att du gör helt jäkla rätt i att bygga din bil i OEM+ stuket. Jag gillar förbättringar som kan upplevas som fabriksgenomförda.
Kikade en del på din bil på wenngarn. :)

Spännaren (hydraulisk) byter man väl bara om den krånglar trodde jag? Inte som de senare mekaniska som alltid byts var fjärde fullmåne.

Alfadriver - 2018-1-19 kl 23:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34695&page=3

"Inte blivit mycket gjort under sommaren eftersom bilen började gå dåligt på tomgång och upptäckte att kamremmen var väldigt slapp och troligtvis har kuggat. Den hydrauliska spännaren verkar ha gjort sitt så behöver få tag i en ny sådan :(

Vet att jag hittade en utomlands för ca 4-5tusen men hittar inte sidan igen, är det någon som har koll? "



...och lite längre ner:
http://www.superformance.co.uk/360/eg.html



Är inte hydraul spännaren utsliten rent mekaniskt, så handlar det om att byta ut några O-ringar till kolven. Så om du skruvar loss spännaren tar isär den samma och tar med dig kolv och o-ringar till någon hydraulik firma eller liknande så borde det gå att få igång den igen.

Finns det inte rep-satser till dem längre?

Oscar - 2018-1-19 kl 23:30

Oljan, min motor var rätt grisig när jag köpte bilen. Stämplad servicebok så den hade nog varit väl omhändertagen "enligt bok". Var efter milen gått och lite tätare oljebyten så har det blivit renare och renare.

Jag bytte lagerhalvor, köpte Glyco i standarddimension och stoppade i för sakens skull. Tänkte att de mäter nog inte in saker på fabriken (rådfrågade en vän som skruvat ihop Volvo motorer på fabrik som bekräftade saken), och den har inte rasat ännu. Förutom lite "damm" på magneten på oljepluggen var det rent och fint efter inkörning. Fast då var det ju honade foder eftersom jag bytte kolvar/stakar också.

Squadrachippet...vore roligt om du stoppade i det efter att du provkört med vanliga mjukvaran. På min GTV 3.0 var det väl inga himlastormade skillnader mellan original och Squadra tyckte jag där och då. Men det påpekade Stephan redan innan. Körde bilen på rullande landsväg, och vill minnas att toppeffekten var "sådär", däremot var peakmomentet förvånansvärt bra strax över 290Nm.

argentaperra - 2018-1-20 kl 17:36

Självklart väntar man sig ingen himlastormande skillnad - det är ju en sugmotor.
Om det slutar med utlovade 15hk är jag mer än nöjd.
Kommer köra med original box i början, annars vet man varken om allt funkar eller skillnaden med chippet.

Ska fråga runt lite mer om lager. ”Don’t fix what ain’t broken” är ett underskattat ordspråk. Jag kommer till skillnad från dig inte byta en pinal inuti motorn, så skälen för lagerbyte är kanske mindre.

Saxat från Squadratuning:



[Ändrad 21-1-2018 av argentaperra]

0792CBB8-17E0-435F-8F90-1153504D7C64.gif - 29kB

argentaperra - 2018-1-23 kl 21:15

Hmm. Fick kamrem & löprullar från Stelvio.dk idag.
Vissa påpekar vikten av rem med runda tänder?
Löprullarna har även tunnare gods i kontaktytan än original.

Nåt att returnera eller funkar det bra?

B5F1BE6A-D419-4A0B-B587-3E0AAAE0C7E8.jpeg - 1.7MB
C65FD07E-4AD9-4515-9F54-8A1D078B8CA3.jpeg - 1.8MB

Orignal (på en 166)

A9915DB0-DF00-4A5D-AE95-F9888226F852.jpeg - 1.9MB

[Ändrad 23-1-2018 av argentaperra]

[Ändrad 23-1-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-2-16 kl 02:12

-1 grad i garaget och 4-5veckors förkylning resulterar i pretty much nothing done i garaget.
Men men, var där häromdan iaf.
Rotade i bagaget där Autoalfa lagt halva originalmotorn. Tittade på QV-kammarna (nya i våras) som nu har 2 nedslitna avgaslober på högra kammen samt skadad lagerbana på vänstra.
Bara att kasta eller vill ngn försöka rädda dem?

Hittade även kamremmen som tydligt har fått en del tänder barskrapade.


[Ändrad 16-2-2018 av argentaperra]

1B2A5204-B40A-4126-A1D6-920022D5179A.jpeg - 1.6MB

argentaperra - 2018-2-16 kl 02:18

Fick även ena ventilkåpan omsvetsad av Bomek, flyttat oljelock så jag slipper byta pedalställ o servo. Hamnar mer logiskt oxå.
Tyvärr hade de lyckats slå kåpan rejält.. sista bilden.
Får sen om de lyckas rikta den. Annars är det tillbaka till servobyte.

F9490441-CBFB-4DE2-A20A-6A0A2F1961E9.jpeg - 1.8MB

[Ändrad 16-2-2018 av argentaperra]

F3C744C2-5EEB-4B38-BA30-9A2A17AB9C08.jpeg - 1.9MB3E9753E3-0E27-4EAD-8880-3BBE17EBA83C.jpeg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2018-2-16 kl 09:30

Oj! Men det där får svetsaren väl stå för?

Det lär ju gå att rikta den med tålamod och press men det kostar ju också. Sura pengar!

argentaperra - 2018-2-17 kl 15:53

Precis! Sura pengar för bomek!

F.ö behöver jag hitta ett garage jag inte blir sjuk av.
Ngn som känner till ngt ledigt i Gbg trakten?

FredrikAssarsson - 2018-2-17 kl 20:11

Snuvigt i kallgarage? ;)

argentaperra - 2018-2-18 kl 03:34

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Snuvigt i kallgarage? ;)

Du det kan man lugnt säga men man får ta vad som finns i denna stad. ;)

FredrikAssarsson - 2018-2-18 kl 11:43

Vet hur det är. :thumbsup:
Här är det nollgradigt för det mesta. Klagar inte så ofta då jag hade -28 som mest i Östersund :kiss: men visst sätter det sig i leder och rygg när man måste jobba kring golvet!

Men man blir lite lätt överaskad över hur gemytligt det är i varma garage hos vänner.

GlasVimle - 2018-2-18 kl 16:06

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Precis! Sura pengar för bomek!

F.ö behöver jag hitta ett garage jag inte blir sjuk av.
Ngn som känner till ngt ledigt i Gbg trakten?


Varmt och skönt i Gräfsnäs :cool: plats finns kvar.
En göteborgare och alfista i det garaget redan.

argentaperra - 2018-2-19 kl 21:20

Ja det är åt helsike för långt bort bara med tanke på hur ofta jag behöver vara där till vardags.

argentaperra - 2018-3-1 kl 00:47

Har 2 kamremmar, vilken är bäst? Den ”taggiga” (Gates) är knappt 1mm bredare.
Vad är f.ö. idén med skårorna i tänderna? Har sett samma till min Fiat Coupe. Det finns ju inga remhjul med den profilen. :)

D1F55737-0064-4773-8B94-2874FABEC110.jpeg - 1.9MB

Råkade få hem en 12v vattenpump som numera är returnerad, var köper jag en sådan annars? Hittat en på ebay för ca 1200kr inkl. frakt.

[Ändrad 28-2-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-3-16 kl 00:29

Ägnar denna tid av minusgrader i garaget till att köpa in grejer jag behöver senare. Bl.a lambdasensorer vilka verkar vara näst intill omöjliga att hitta till rimligt pris.

Byter man alltid denna spännare eller bara hjulet? Min har ju gått max 12000mil.

0E6FB03D-C6E3-4C08-AA0F-9162F6B2143C.png - 1.2MB

[Ändrad 15-3-2018 av argentaperra]

hox - 2018-3-16 kl 06:12

Kolla spännaren du, tanken är denna. Om det ser orostigt och ok ut uppe vid kolven kan den vara bra. Testa den genom att försöka trycka ihop den mot nått hårt med hela din kropp. Skall i princip inte gå. Sen sätter du den i ett skruvstycke och sakta stegvis pressar ihop den. Den skall sakta komma tillbaka emot hålet som di kan pilla in ett tunt popnitskaft i och där låsa den. Men om du bara pressar ihop den i skruvstycket med en jämn långsam matning (skall vara det då det är en "broms") och sen tar loss skall den ganska snabbt gå ut. Känns den funktionen ok så är den nog okej. Fått lära mig att just spännaren är en bra grej. Kanske inte kamremsdragning i övrigt. Om du har motorn med oljepump driven av kamrem. Ballvarva inte inför polarna innan olja och motor är varm så håller motorn. Det är det största felet tydligen. Gör man det med varm maskin funkar den bra.

argentaperra - 2018-3-16 kl 10:38

Tack för tipsen!

Haha.. Lät som en egen erfarenhet? :)

Har även följt dig på rejsa, ska nog slipa lite vid kamremmen på min bröstkåpa jag med..

[Ändrad 9-5-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-4-17 kl 15:07

Äntligen ett par plusgrader i garaget!

Har då haft fullt upp med att få i ordning Projekt Snåljåp II till försäljning (såld i lördags) samt att fixa med Argentan och Bmw:n.
Motivationen har väl inte varit på topp heller sen julas, av personliga skäl.

Har iaf sålt av gamla extraktorrören (kommer sitta på en tokfin Alfa 90 2.5 i Stockholm :) ) och de två överblivna TS-stötfångarna.

Bomek har äntligen fått till ett plenum (inte sett det själv ännu) samt iaf försökt rikta vä ventilkåpa sedan de lyckades slå det med svetsningen. Det sprack naturligtvis men ska nu vara svetsat igen och planat...

Nåväl!
Alla bilar på samma bild.. (aldrig hänt innan)
E2F7E0BE-3A3E-43BC-AD90-1EBB94C7BE49.jpeg - 1.1MB

Innköpta luftintag till bromskylning för TS-stötfångarna från H2M Racing. Passar ju helt perfekt.. Tack för tipset!
Dimljus väger bara.. Och spricker.
C4484580-6260-495C-9EDE-ED3BD6213332.jpeg - 1.3MB

Bytte även sista dörrhandtaget som fortfarande hade fel färg (svart).
E5EF43A7-508C-4806-BA2A-E4DE0B6024D3.jpeg - 112kB

The Holy Grail... Lock till kjolarna!
Har visserligen dubblett till vä fram här men kanske funkar det.
842AF5BB-AE45-44C1-9086-50D7B7167267.jpeg - 2.7MB

Vattenpump till 164 24V, ca 1150kr m frakt.
5175035E-8D9B-4317-BC88-821961F482FF.jpeg - 266kB


[Ändrad 27-8-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-5-9 kl 17:51

En stooor rulle alcantara... :)

8F4C0B16-1EC4-46DE-B1CB-C016CBF47368.jpeg - 1.2MB
E417406F-8822-4A28-8081-6A02F9E87BAD.jpeg - 1MB


[Ändrad 9-5-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-5-9 kl 22:24

Oj, snofsigt!

Vad ska du klä?

argentaperra - 2018-5-9 kl 23:02

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Oj, snofsigt!

Vad ska du klä?


Det blir innertaket, takluckan, a- och c-stolparna.
Med fräscht beige skinn blir det ett bra komplement!

Måhända lite bakvänt planerat men man får ju passa på nu när euron är ehh.. extra hög..

FredrikAssarsson - 2018-5-9 kl 23:12

Hahaha rätt planerat! :dunce:

Men det låter som att det kommer att bli skitsnyggt! Kul att följa, ta många bilder :)

argentaperra - 2018-5-26 kl 00:02

Äntligen, lambdasonderna!
Från 2 olika skrotar på Bildelsbasen.
Sista originalgrejerna som fattades till nya motorn.

Försökte hitta nya på ebay osv men de verkar helt enkelt vara slutsålda när det kom till kritan.




6B02EB3F-E9A2-4DD4-8D7B-CC09C8397B9C.jpeg - 724kB

argentaperra - 2018-5-26 kl 11:23

Har googlat hundratals bilder på 164 24v avgas nu och börjar ana att den bara har 1 lambdasensor? Då kan man ju returnera den ena.

[Ändrad 26-5-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-5-26 kl 15:36

Då blev ju den ena gratis.. typ.. :P

argentaperra - 2018-5-27 kl 00:58

Kan returnera :) Hur ser det ut på 166 3.0?

FredrikAssarsson - 2018-5-27 kl 08:22

På 166 är det en sond.

matfo - 2018-5-27 kl 08:36

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Har googlat hundratals bilder på 164 24v avgas nu och börjar ana att den bara har 1 lambdasensor? Då kan man ju returnera den ena.

[Ändrad 26-5-2018 av argentaperra]

164 Q4 har två sonder men jag tror övriga 164 24v (inkl QV) har en.
Det beror nog på att Q4 har Motronic 3.7 medan övriga har Motronic 1.7

argentaperra - 2018-5-27 kl 12:16

Ah!
Tack för klargörandet Mats! :)

Har googlat fler bilder på både Lancia Kappa V6 och 164 24v, sitter 1 lambda i katten. Ser ut så på mitt kablage med.

[Ändrad 29-5-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-6-15 kl 20:53

Pga olika omständigheter (mkt pga 2 andra entusiastbilar m vårdbehov) händer inte mkt här men lite iaf.

Testade min senaste rulle alcantara på ena A-stolpen. Blev långt över förväntan!
Dett blir magnifikt!!

D20739B0-CE0C-4571-A347-471C531EC9AE.jpeg - 1.4MB E6403627-E5C0-4C6D-8D0F-A7B75B5677C1.jpeg - 1.6MB CDE95982-3A09-4AB2-A35E-09E346B9ED9E.jpeg - 1.7MB 3C6DB4D8-494A-4752-899D-490C72BB063D.jpeg - 1.2MB 70D88CD1-853D-4B13-85C7-884825DA4617.jpeg - 1.2MB A49D33C4-5165-4759-814E-055147E32363.jpeg - 2MB

Fick även insuget omsvetsat av Bomek Gbg. Tyvärr har de missuppfattat min skiss och kört en för tajt 180graders böj ist för 160-170grad. Får fixa det annars får inte ens spjället plats ju.
Mätte iaf nya volymen lite på en höft med igentejpade hål och ett litermått. Knappt 4liter! Klart godkänt. Då kan de ju kapa lite av böjen med.

EA5D8227-4DB9-4BF3-82F9-DFEF8F5BF4D6.jpeg - 734kB



[Ändrad 22-8-2018 av argentaperra]



[Ändrad 22-8-2018 av argentaperra]

FredrikAssarsson - 2018-6-15 kl 23:58

Vad limmar du ”tyget” med? Det ser bra ut.

4L plenum är ju kanon, betydligt mer än original. Har för mig mitt kolfiberplenum ligger på 4L också så nog ska det kunna räcka bra även till din trenolla!

argentaperra - 2018-6-16 kl 02:03

Tack! Den är självhäftande och väldigt tålig. Gick att återfästa flera ggr.

http://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.eba...

[Ändrad 17-6-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-8-22 kl 10:47

Kapade lite och fick till plenumet bättre innan semestern.
Blev plötsligt plats för tomgångsmotor & gasspjäll, snyggare oxå.
Börjar väl bli dags att hämta grejerna från Bomek nu.

C8B7BB75-2564-4FDD-BA21-7C574D4E5B54.jpeg - 1.9MB

BC189F52-8662-4886-B69A-4E245BE41A0B.jpeg - 1.9MB

F47F2CD9-1A17-44EC-B495-A47DDB3C8129.jpeg - 1.9MB

[Ändrad 22-8-2018 av argentaperra]

argentaperra - 2018-8-22 kl 11:01

Gjorde ARC-fixen som finns som guide här på forumet.
Min såg lite annorlunda ut (senare?) men jag hoppas den funkar ändå. Spänningsregulatorn såg likadan ut iaf.

233C621E-5E46-4620-A3F6-4513A95B6D50.jpeg - 1.8MB F9DD09E8-2E61-40D2-887D-EAE755FF7020.jpeg - 1.5MB 572BDFFA-770F-4371-8972-4FA8AA324751.jpeg - 2MB

[Ändrad 22-8-2018 av argentaperra]

 Pages:  1  2