AlfaPower

Att få fart på en sud-Sprint

 Pages:  1    3

Enell - 2018-1-7 kl 13:34

Edit: - Känner att jag måste lägga till en inledning på tråden.
Det har kommit några glada tillrop om att jag skulle göra en projekttråd men det är först nu jag kan se att det kanske är en god idé.
För kronologin skull kommer jag sammanfatta vad som hänt med bilen under första året i min ägo. Annars kan det tyckas märkligt för de som vet att jag faktiskt köpte och hämtade bilen i slutet på april -17. -


Efter en våldsamt massa år, känns så i all fall, med min 1750 GTV och en framtidstro om otroliga mängder med fritid :dunce: så har jag letat efter ytterligare en Alfa. :ritaliead:

Eftersom Giulia 1300/1600 i princip är helt hopplösa att hitta så föll valet på att köpa en Alfasud Sprint.
Jag har inte heller grejat nåt med de framhjulsdrivna bilarna och boxermotorerna så varför inte...

Det visade sig inte vara så lätt att hitta någon Sprint heller. Helst ville jag ha en körklar 1,5:a från 1984. Varför - vad jag förstått är det den sista årsmodellen med bla skivor bak och centralt placerade skivor fram, sen har den kvar den rena designen utan en massa förfulande plast i lister och stötfångare.
Kort sagt en snyggare och renare bil som behållt Alfasud-arvet fullt ut.

Som vanligt blir det inte som man tänkt sig, typ inte alls. Det blev affär med Lars Johansson i Gävle på en QV från 1987. Dessutom utrustad med nåt kjolpaket från Zender, så 80-talshysterin är fullt utlevd.

Nyinköpt Sprint på väg hemåt.





IMG_1948.JPG - 1.5MB

[Ändrad 2018-1-7 av Enell]

[Ändrad 2018-1-7 av Enell]

AndreasA - 2018-1-7 kl 16:10

Sådär ja, kul!

Micke G - 2018-1-7 kl 16:24

Grattis, svart passar riktigt bra på Sprint.

Hajen - 2018-1-7 kl 16:57

Superskoj, ska bli intressant att följa! Det har varit lite boxertorka på sistone, tycker jag!

AndreasA - 2018-1-7 kl 17:57

Vad är det för recept du har för motorn då Niclas?
Visst var det en original 1,7 ie som var ombyggd till förgasare på din?
Eller minns jag fel?

JanneHagnell - 2018-1-7 kl 22:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Hajen  
Superskoj, ska bli intressant att följa! Det har varit lite boxertorka på sistone, tycker jag!

Word!!
Hur ser planen för QV:n ut?

dhladohc - 2018-1-7 kl 23:27

Underbart!
:thumbsup:

Jag kanske är knäpp med om jag skulle köpa en sud av något slag så skulle jag vilja ha en så sen som möjligt med all plast. Tycker det är fränt. Ser lite fetare ut än de tidiga bilarna.

Den där lilla vingen bak, är det original för qv?

[Ändrad 2018-1-7 av dhladohc]

JanneHagnell - 2018-1-7 kl 23:51

Antar att det Enell syftar på är att de sena Sprintarna är baserade på 33 snarare än på Sud. Men Sud mk3 hade ju också en hel del plast och med annan inredning ger de ett helt annorlunda intryck jämfört med de tidiga bilarna.

Enell - 2018-1-8 kl 09:58

Av Lars förärades jag en välfylld pärm som berättar merparten av hans Sprintägande och lite till. Ordning och reda och en entusiast, då är det lätt att bli glad.:clap:

Även om just denna Sprinten inte uppfyller alla mina kriterier så bjuder bilen på mycket annat kul:

Vad sägs om extraktorrör från OBR, avgassystem från Supersprint.

Stol från Sparco i kombination med en urblekt till härligt brun passagerarstol.
Ratt och pedaler från Momo. När jag sen hittade mattor från Momo kunde jag naturligtvis inte låta bli att köpa dom.

Kjolpaket från Zender med tillhörande vinge, säkert otroligt häftigt i slutet på 80-talet, dessutom luftintag i motorhuven. :bananana:

Icke heller att förglömma banskisser på bakstammen




IMG_3052.JPG - 684kB IMG_3046.JPG - 1.1MB IMG_3055.JPG - 662kB IMG_3064.JPG - 491kB IMG_3061.JPG - 870kB IMG_3070.JPG - 907kB

Enell - 2018-1-8 kl 17:06

Andreas, jo du minns rätt det är en 1,7IE som är ombyggd till förgasare i bilen. Men visst har jag lite tankar och lite på gång vad det gäller motorn.

Janne, planen är att lägga energi på det jag tycker är kul, dvs motor och chassi. Tvätta och polera ligger längre ner på listan men visst är det roligare om det är rent och snyggt.
Precis som du säger så sökte jag en bil som var så mycket Alfasud som möjligt och så lite 33 som möjligt, men tänkte då främst på mekaniken.

Tobias, den lilla vingen är del av kjolpaketet, Zendermärket är ingjutet i vingen. Tror inte det satt någon vinge original på QV:n.

journeyman - 2018-1-8 kl 20:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Andreas, jo du minns rätt det är en 1,7IE som är ombyggd till förgasare i bilen. Men visst har jag lite tankar och lite på gång vad det gäller motorn.

Janne, planen är att lägga energi på det jag tycker är kul, dvs motor och chassi. Tvätta och polera ligger längre ner på listan men visst är det roligare om det är rent och snyggt.
Precis som du säger så sökte jag en bil som var så mycket Alfasud som möjligt och så lite 33 som möjligt, men tänkte då främst på mekaniken.

Tobias, den lilla vingen är del av kjolpaketet, Zendermärket är ingjutet i vingen. Tror inte det satt någon vinge original på QV:n.


"Tvätta och polera ligger längre ner på listan"...:oO
Jag känner en kille i en by nära dig... :deal:

Grattis förresten till en frän bil.

Enell - 2018-1-9 kl 09:29

Efter en dryg dag med släpkärra tor Småländska Höglandet - Gävle så var det avlastning i Jönköping. Man blir lika förvånad varje gång man åker med släp av hur mycket längre det är till allt.

För att inte ta några onödiga risker gällde kamremsbyte innan det blev nåt åka. Med total avsaknad av kunskap om boxermotorerna och alla andra våraktiviter i antågande förärades Sprinten tillfälligt Peter Fingal på Bilbolaget Autoservice.

Efter ett ras nån gång i historien så har motorn bytts från en 1,5:a till en 1,7IE ombyggd till förgasare. Detta skapade en del förvirring vid
kamremsbytet, så när Peter äntligen hade tid att ta in bilen hade han fått fel remmar. Ny väntan, rätt remmar och äntligen dags för hemresa till Nässjö.


IMG_1950.JPG - 1.5MB

JanneHagnell - 2018-1-9 kl 13:36

Ja, kamremshaveri vill man inte ha!:oO

dhladohc - 2018-1-9 kl 18:42

Härligt stuk på bilen. :bananana:

Men är det bilens motor du håller på med eller bygger du en ny på sidan om?

Enell - 2018-1-9 kl 20:55

Bygger en ny, samtidigt som jag försöker bli klok på den som sitter i.

Måste alltid ha minst två av allt när man åker italienskt vet du väl, eller är det bara för mig allt verkar gå så bra :dunce:

Enell - 2018-1-10 kl 07:26

Hemresa från Jönköping!
Nu var det inte så roligt att vara Sprintägare längre.
Bilen tappar ork och hackar kraftigt på varv och vid belastning, trodde knappt jag skulle ta mig upp för backarna från Jönköping. På planmark och med normal belastning gick den däremot riktigt fint.


Lars hade förvarnat mig innan köpet och att Sprinten inte trivdes med sig själv visste jag sen provkörningen,men man hoppas ju ända in i det sista på självläkning pga luftombyte eller nåt... :dunce:


Vad som däremot var riktigt kul var att det gick att köra hur fort som helst
genom rondeller och i trafikplatser - förbaskat rolig bil.
Går säkert inte alls fort men det kändes det så.:steering:


Här börjar äventyret med Sprinten, och ett felsökande efter diverse tänkbara och otänkbara fel som jag inte sett slutet på ännu. Tror man sig lösa det ena kommer det nåt nytt på samma tema. :wall:

bravo - 2018-1-10 kl 07:56

hackandet är troligt igensatta munstycke i förgasarna. så var det på farsans sudsprint han hade. kom knappt upp för hallandsåsen. vi hade som tur andra förgasare som vi provade med munstyckena från och då fungerade det utan problem. det var precis så som du beskriver.

JanneHagnell - 2018-1-10 kl 14:18

Har också varit med om skit i förgasaren med just de symptomen.

dhladohc - 2018-1-11 kl 23:33

Gör rent och köp kompletta renoveringssatser och byt alla slitdelar, packningar och o-ringar. Justera flottörnivåer, bränsletryck, accpumpar osv.
Först då finns det ordentliga förutsättningar för att det skall bli bra. :)

Sen får man börja ändra bestyckningen om det inte lirar.
Om motorn är en IE konverterad till förgasare i efterhand så är det ju inte säkert att det är rätt bestyckat för just denna motor. IE har väl andra kammar än vad 1.7 förgasare hade och kräver kanske en annan bestyckning.

[Ändrad 2018-1-11 av dhladohc]

Enell - 2018-1-13 kl 14:24

Ibland funkar bilen, ibland inte. Oftare och oftare blir det ibland inte.
Till slut blir ibland inte istället alltid.

Efter mycket letande visar det sig vara ett tjuvluftproblem.

När motorn byttes togs insugningsrör och förgasare från 1,5:an och sattes på 1,7:an. 1,5:ans insugningsrör skiljer från 1,7:ans, inte bara på innerdiametern utan även utvändigt.
Topparna på 1,7:an har ursparingar för insprutarna i insugningskanalerna.
Det här löste man med packningmassa, mycket packningsmassa. Det har säkert funkat mer eller mindre bra över tid, men nu hade massan definitivt gett upp.
Kan varit så att massan tätat mer eller mindre bra och det gjorde att bilen tidvis ändå gick hyfsat

Första bilden visar hur kanalerna i 1,7:ans topp sitter i förhållande till 1,5:ans insug.
På andra bilden ser man orsaken till tjuvluftproblemet.


IMG_2002.JPG - 1MB IMG_2015.JPG - 1.3MB

AndreasA - 2018-1-13 kl 14:54

Intressant! Jag har själv gått och funderat på förgasarkonvertering på min, mest för att det är fränt. Effektmässigt vet jag inte om 1,7 ie är bättre eller sämre än en 1,7 ie som konverteras?
Om man får tag i insugsrör från en 1,7 (118 hk) som hade förgasare original då? Täcker dessa insug denna insprutarkanal tro?

Den nya motorn du bygger, vad blir det då?

Enell - 2018-1-13 kl 15:36

Andreas, kommer till motorbygget så småningom. Måste ju begripa mig på bilen först. :wink:

Efter diskusioner här på forumet och med Sune Svensson blir det en lösning där jag gör 3 mm aluminumplåtar som sätts mellan insug och topp.

Jag kontaktar Alfasud parts och Van Lingen och försöker få tag på toppar specifikt till förgasarversionen.
Men precis som Micke G skriver i nåt inlägg är det likadana toppar på både förgasar- och insprutarna, dvs båda versionerna har ursparingar för insprutarna i insugningskanalen. Förgasarversionen av 1,7:an har kraftigare rör som täcker ursparingarna i toppen.

Samtidigt passar jag på att frisera bland alla vakumslangar.
Andra bilden visar pluggningen av insugningsrören för vevhusventilationen.
Gängan var M7 vilket inte var så smidigt att få tag på så det fick bli avkapade skruvar.

Lars hade monterat EMPI-filter på förgasarna, då försvinner anslutningarna för vevhusventilationen.
På tredje och fjärde bilden har jag riggat hur han löst det med en rätt arbetad lösning. Frästa
mellanlägg där man ansluter slangarna från fördelningsstycket.


IMG_2026.JPG - 793kB IMG_2025.JPG - 933kB IMG_3139.JPG - 952kB IMG_3137.JPG - 932kB

Micke G - 2018-1-13 kl 18:18

Det är samma toppar på 1,7 IE och förgasare.
Men 1,7 insuget skiljer mot 1,5. Det finns en extra utstickande klack på 1,7:an, dessutom så är det 40 resp 36 mm i insug på förgasarsidan.
Weber 40 IDF passar inte bra på 1,5 insug. Det blir en kant som man måste bearbeta bort.
Tog ett par bilder som det syns bättre på.

IMG_0723.JPG - 2.8MBIMG_0729.JPG - 2.4MB

Micke G - 2018-1-13 kl 18:44

Även insugskrökarna skiljer sig åt. Detta är 1,7 hade ingen 1,5 hemma att jämföra med. 1,7 har betydligt större insug. Värt att tänka på för den som vill bygga en vass maskin där det inte syns på utsidan att den är modifierad.

IMG_3288.JPG - 1.1MB

Enell - 2018-1-13 kl 19:08

Micke, det förklarar, nyttan med klackarna är tydlig med tanke ursparingarna för sprutet i toppen. Jag räddade det med plåten, syns på sista bilden.

Vintern innan snubblade jag över ett par 40 IDF68/69, troligen från Alfa 33 QV, som ställdes på hyllan utifall att det skulle bli nåt Sprintköp.

När insugen var nere och när jag trodde jag löst problemet med tjuvluften var det dags, 36:orna skulle bytas ut mot hyllvärmarna, 40:orna.

På det hela taget ser insugningskanalerna ser bra ut från början med snygga rundningar och utan några märkliga vinklar och förträngningar, åtminstone jämfört med nordmotorn.
Men insugningsrören som var för 36:or, med tillhörande mellanlägg för värmen, måste anpassas för 40:orna.
Först göra mallar sen märka och bearbeta insugningsrör och mellanlägg med snabbslip och slipprulle.
Provmontera, märka, bearbeta, provmontera, märka, bearbeta...

För att få det att synka hela vägen insuget och in i toppen var det tvunget att slipas även i toppen.
Det kändes sådär att försöka proppa insugen med papper och sen ge sig på med snabbslipen. Inge bra att få in spån i motorn. :no:

Efter mycket gnuggande, noga blåsande och dammsugande kändes det hyfsat ok.

Det ver svårt att få insugningskanalerna riktigt bra hela vägen, för många lösa delar: topp-packning-aluminiumplåt-packning-insugningsrör-packning-mellanlägg-packning-förgasare.
Fick ta hjälp av packningsklister, sen är packningen mellan insug och topp riktigt smal. Det blev inte bättre av karvandet i rören.
Tror inte heller att det är optimalt med ursparingen för insprutet, borde ge en del turbulens i kanalen.

IMG_2141.JPG - 1.2MB IMG_2060.JPG - 1.1MB IMG_2146.JPG - 841kB IMG_3145.JPG - 1.3MB

FredrikAssarsson - 2018-1-13 kl 21:12

Gediget arbete! :thumbsup:

Enell - 2018-1-14 kl 19:54

Efter tvätt, nya packningar och nålventiler kom 40:orna på plats.
Blev trattar och Ramair filter också.
Choken är ett minne blott, fick inte till någon bra lösning mot basplattorna
Vevhusventilationen leds till en ventilerad behållare. Knappast
besiktningsdugligt men jag får väl hitta på nåt när det är dags.

IMG_3144.JPG - 1.3MB IMG_3158.JPG - 1MB IMG_3161.JPG - 876kB

Micke G - 2018-1-14 kl 20:13

Riktigt snyggt.

dhladohc - 2018-1-14 kl 20:20

Verkligen snyggt.
Har funderat länge på att ställa på ett par dellorto 40or på motorn i min SW. Fasen vad sugen jag blir på det efter dessa bilder. :bananana:
Jag är övertygad om att man får ut mer effekt ur ett par rätt justerade förgasare med trattar än den insprutning som sitter original på boxern.

Led ner vevhusventen nånstans långt ner bredvid motorn så slipper du oljedimma i motorrummet. Då kommer fartvinden dra med sig dem.

Ingen större fara med insprutargropen i insuget. I fördjupningar kommer det bara lägga sig en luftkudde och flödet blir ganska bra ändå. Förhöjningar är värre då det bildas en vak bakom och skapar turbulens.

AndreasA - 2018-1-14 kl 23:55

Kan bara instämma! Såå läckert!

AndreasA - 2018-1-14 kl 23:58

Fråga till er som är kunniga på boxermotorerna:
Hur mycket effekt ger ett extraktorgrenrör typ?
Och hur pass mycket påverkas markfrigången egentligen?

Enell - 2018-1-18 kl 22:40

Andreas, jag borde inte svara eftersom jag inte vill kalla mig kunnig...

I en äldre tråd på forumet finns bedömningarna 5-8 hk resp 8-10 hk för extraktorgrenrör och sportavgassystem.
Kan du inte bara nöja dig med att det är häftigt :headbang:

Däremot skall man vara noggrann med att jämföra avgaskanalen ut ur toppen med inloppen i röret. Det är viktigt att inloppet i röret är lika stort eller större än utloppet ur toppen. Inget bra att ha en kant mot flödesriktningen.
Vet inte om det skiljer mellan 1,5- och 1,7-topparna

Att riva ner och kolla just detta ligger på att göra listan.

När jag monterade extraktor på min Bertone så var min mycket subjektiva känsla att motorn blev mer varvillig, om just det gav någon effektökning vågar jag inte ens gissa.

Med OBR-röret som sitter på min Sprint var markfrigången 75 mm, men har inget att jämföra med, se på bilden tidigare i tråden. Vi skulle kunna kolla måttet relativt sumpen annars


dhladohc - 2018-1-19 kl 00:04

Byt till ett riktigt grenrör. Originalrör är långt ifrån optimalt.

Markfrigången påverkas inte mycket. Inget som helst problem på 33 med extraktorrör iaf. Är ungefär som original fast lite grövre och rören går lite andra vägar.

Enell - 2018-1-19 kl 13:36

Tillbaka till mitt äventyr

40:orna på plats, ett våldsamt justerande fram och tillbaka men får fortfarande bilen inte att gå bra, inga problem med
hackande och ork utan främst att den går ojämnt och vill protestera på låga varv och tomgång.
Teoretiskt borde originalbestyckningen funka tillräckligt bra med 1,7:an.

Det märkliga är att när jag plockar tillbaka 36:orna, som är till den ursprungliga 1,5:an, så går bilen jämnt
och fint på tomgång och i det lägre registret men inte helt oväntat så räcker dom inte till på högre varv.

Alltså 40:orna gör definitivt nytta, motorn känns mycket piggare och varvvilligare. Tyvärr har jag aldrig lyckats
få motorn att gå riktigt bra. Det är nåt skumt som har med förgaseriet att göra.

Enell - 2018-1-19 kl 15:49

Det här är mitt i sommaren och sportvagnssällskapets banmöte närmar sig med stormsteg.

Vad händer då - helt plötsligt är bilen tvärdöd!

Efter sedvanlig felsökning landar det denna gången i tändningsproblem. Efter en hel del hjälp genom forumet av bla Mats Nilsson och Henrik Frilund så blir det ändå felsökning typ modern verkstad, dvs byt ut del för del och låt kunden betala.

Det visar sig vara ett helt äventyr att bara hitta prylarna. Går man in på dom lokala reservdelsbutikerna suckar personalen så det fladdrar i gardinerna bara man säger Alfa Romeo, när man sen också säger Magneti-Marelli så gömmer dom sig bakom disken.
Man blir grymt besviken gång efter gång när det enda de vill ha är registreringsnumret, och funkar det inte med det så är man persona non grata.

Min bil har Marelli-fördelaren med mekanisk förställning med vikter och fjädrar samt nån elektrisk förställning med två olika elektroniska givare.

Inga bra kablar till givarna som synes på bilden, får fatt på en annan fördelare som ser bra ut.

Bilen funkar äntligen!

Kortvarig glädje, bilen tvärdöd igen. :pottytrain:

Börjar då leta på fel ställe, alltså i det paketet där spolen sitter. Byter ut även denna, spole och spänning ok, kan inte hitta någon annan förklaring än den lilla tändmodul som sitter monterad i aluminiumhuset, andra bilden.
Men vilken härlig konstruktion, spole, kondensator och tändmodul monterade i ett aluminiumhus med kylflänsar - underbart!

När fått hjälp att identifiera denna och väl fått tag på den så visar det sig att inte heller det hjälper. :dunce:

Nära att ge upp igen, men får fatt på ytterligare fördelare men återigen en med upptorkade kablar, så om någon undrar varför det inte finns några kvar på skrotfirmorna så har jag köpt upp alla.

Då går bilen, alltså är det givarna igen som gett upp. Det hade varit fantastiskt roligt att få tag på fungerande givare med friska kablar till Marelli-fördelaren.



IMG_3209.JPG - 846kB IMG_3208.JPG - 1.1MB

Enell - 2018-1-19 kl 15:55

Andreas, om frigången med extraktorröret. Röret är 50 mm lägre än sumpen, ser lägre ut på bilden men jag mätte.

IMG_3204.JPG - 816kB

Hajen - 2018-1-19 kl 19:11

Jag kan kolla i garaget imorgon. Jag har en hel påse med fördelargrejer, men vet inte vilka märken. Jag kör Ducellier på mitt nuvarande projekt, men de kan finnas Marelli också!

AndreasA - 2018-1-19 kl 19:50

Tack för infon om extraktorröret! Jag har ett original som dessutom är i halvdant skick! Dock vet jag om ett.. måste dit och försöka förhandla lite igen :beerchug:

AndreasA - 2018-1-19 kl 20:00

Tack för infon om extraktorröret! Jag har ett original som dessutom är i halvdant skick! Dock vet jag om ett.. måste dit och försöka förhandla lite igen :beerchug:

dlyris - 2018-1-19 kl 21:13

Hej,

Här är en bra sida för oss som håller på med boxerbilarna.
http://www.alfasud-parts.co.uk/catalog/

Mvh Dimitris

dhladohc - 2018-1-20 kl 21:04

Köp en programmerbar fördelare.
Nordmotorns fördelare passar.

Vad har du för storlek på halsringarna?
Inte säkert att originalbestyckning är bra.
36orna går bra för att de är mindre och du har ett högre gasflöde på låga varv än med 40orna.
Högre gasflöde gör att det lättare dras med bränsle, och vid lägre gasflöde kan det börja gå magert.
Prova fetta på lågfarten.

Enell - 2018-1-21 kl 09:51

Tobias, jag är tveksam till programerbara fördelare men mest beroende på att jag har för dålig kunskap om tändkurvor och programmeringen.
Men kan mycket väl bli så att det är tvunget till den nya motorn jag håller på att bygga.

Förgasarproblemen är intressanta, jag har svårt att tro att inte originalbestyckningen till en 1,7 QV inte skulle funka hjälpligt på en 1,7 IE.
Konverteringen kan inte vara så ovanlig så kunskapen borde finnas nånstans därute.
Lågfarten är värt ett försök, kammarna i 1,7IE har lägre duration än i 1,7 QV och kanske därför behöver fetare blandning.


Micke G - 2018-1-21 kl 12:18

Det där med söndernötta kablar känner jag igen. Sprinten tvärdog på 1:a Kinnekulle träffen i år. Hittade inte felet då så det var bara att lasta och åka hem. Tur man körde med trailer till den träffen. Som tur var hade jag nya delar hemma så efter felsökning var det bara att byta ut den 30 år gamla söndertorkade givardelen.

Angående 123 fördelaren, så finns det en enklare modell med 16 inbyggda tändkurvor. Kör den på Giulian och skulle utan tvekan skaffa en till Sprinten om inte Marelli fördelaren funkar kanonbra som den gör för tillfället.

[Ändrad 21-1-2018 av Micke G]

Enell - 2018-1-22 kl 11:31

Michael, finns det några skisser på hur kurvorna ser ut och hur ställer man in?

Enell - 2018-1-22 kl 19:06

Eftersom jag aldrig fått motorn att gå bra så har det heller inte blivit någon vardagskörning med Sprinten. Däremot blev det Kinnekulle vid två olika tillfällen och Sprinten är en riktigt rolig bil på bana, över förväntan.
:steering:

Det blev typ en önskelista efter banåkandet, en rätt lång sån dessvärre:

-Chassiet, bilen skulle vara styvare fjädrad. Det sitter nån sänksats på bilen men det räcker inte till.

-Riktningsstabilitet och spårkänslighet, finns en del att jobba på. Har förstått att boxrarna är känsliga för val av däck.

-Förgasarna skall rivas igen, inget bra att åka med koppartråd runt spjällaxeln för att minska axialspelet.

-Motorn, bilen klarar ledigt mer effekt. Här skall det fram ett recept.

-Oljetryck, skall man tro bilens mätare så borde motorn rasat.

-Kylning, vill gärna trycka ut vattnet och visar kokningstendenser när motorn får pisk.

Ytterligare en erfarenhet gjordes på en av hemresorna från Kinnekulle,
ingen bra kombo med scoop och regn, vattnet rinner rätt ner över förgasarna och allt annat runtomkring. Det var bra blött under huven med märkliga utslag på både mätare och varningslampor.

-Elsystemet lämnar också en del att önska visade det sig.

Sen finns ju allt annat onödigt man vill ha som tidstypiska fälgar, ny stol, zenderfront mm. :2cents:

Det är kul att det finns att göra, :smash:

DSC_0593.jpg - 259kB IMG_2381.JPG - 1MB

[Ändrad 2018-1-22 av Enell]

dhladohc - 2018-1-22 kl 21:28

Ska försöka att undvika att spamma sönder din tråd :P, men här kommer lite tankar som jag har:

Den programmerbara 123-fördelaren är jättelätt att programmera.
Man pluggar in den via en sladd i datorn, sedan använder man ett program som följer med. I princip kan du sitta med en laptop vid vägkanten och programmera tändningen om du är ute och testar.

Principen är att du anger hur mycket förtändning du vill ha vid ett specifikt varvtal. Och det gör man i ett antal punkter, det går att lägga in 10st punkter i en kurva.
Sen kan man ange varvstopp också. Finns nog klipp på Youtube att studera. Programmet är verkligen basic och väldigt okomplicerat. :)
Tillsammans med en bra spole, bra stift och kablar så har man en riktigt bra tändning som kommer vara krångelfri.

Jättegenerellt kan man säga att man ska ha så hög tändning man kan innan det börjar spika och tappa effekt. På min nordmotor höjde jag en hel del på låga varv för att den skulle börja gå bra och sen sänkte jag lite på toppen. För hög tändning på höga varv kommer resultera i värme och förlorad effekt, till slut eldar man upp en kolv eller nått.
Har man lite känsla så känner man i motorn om man har för hög tändning, då känns det som att tändningen "motarbetar" motorn och den varvar inte ur lika lätt.

Den fördelaren med förprogrammerade kurvor är ju anpassad för nordmotorn. Vet inte om det är en bra idé på boxern då nordmotorn ska ha ganska hög förtändning på höga varv. Förbränningsrummet i boxern ser ju helt annorlunda ut.

Fundera på oljekylare.
Boxern har ju ganska liten oljemängd och kanske svårt att bli av med värmen i oljan om man piskar bana? Men det finns det nog andra som har mer erfarenhet av.

Kanske går den varmt för att den går lite magert på toppvarv?
Bränslet kyler mer än vad man tror.


Tycker de där svarta fälgarna är snygga på bilen. :thumbsup:

Enell - 2018-1-25 kl 14:02

Spamma på bara, jag tar gladeligen diskussioner och synpunkter i projektråden.
Likafullt om någon tycker jag tänker fel så tala gärna om det också.
:beerchug:

Dvala i vinteridet.

IMG_2529.JPG - 957kB

AndreasA - 2018-1-25 kl 21:44

Fina bilar det där!
Jag funderar på det där med väghållningen lite. Jag prövade min Sprint i höstas på en liten bana som finns här i trakten och jag har samma upplevelse som dig, det känns som att chassit måste "styvas upp" lite.
Min är också sänkt med hårdare fjädrar, men vad bör man satsa på i nästa steg? Är det bussningarna tro? Vad ger bäst "effekt för minst pengar" så att säga..
Vad är dina idéer?
Jag skall pröva att montera krängare som första steg, men där verkar ju åsikterna gå isär om det leder till bättre väghållning eller ej.
Jag upplever det som att bakvagnen/axeln känns för "rörlig i sidled" eller hur man skall beskriva det..

JanneHagnell - 2018-1-25 kl 22:47

Suden hade ju kränghämmare men inte 33, och då Suden är den bättre vägbilen av de två känns det väl som den behövs?

Enell - 2018-1-26 kl 14:26

Jag tänkte monterat krängare på min bil redan i somras, men det var svårare än vad jag trodde. Var uppe hos Gösta Nilsson och där jämförde vi 33:ans krängare och framvagnsbalk med Sprintens och kunde konstatera att det inte funkar. Dessutom saknar min bil fästpunkterna, därför får det bero tillsvidare.
Såvitt jag kan bedöma är alltså Sprintens framvagnsbalk från Sud, inte från 33.

Min plan för vintern ser ut så här:

-Det är kraftigt axiellt spel på en spjällaxel, så förgasarna skall rivas

-Bakaxeln har olika(?) länkarmar på höger och vänster sida, det måste fixas. Samtidigt tänker jag byta till powerflexbussningar bak, fram sitter det redan powerflex.

-Försöka förstå varför kylningen inte räcker till

-Och det som är mest spännande, bygga en ny motor vid sidan av den som sitter i bilen. Jag vill inte riva den som sitter i ifall jag inte blir färdig till våren.

:drool:

FredrikAssarsson - 2018-1-26 kl 15:22

En mycket sund inställning att bygga motor vid sidan av. Mecka är betydligt mer roande utan jäkt. :thumbsup:

JanneHagnell - 2018-1-26 kl 18:10

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
En mycket sund inställning att bygga motor vid sidan av. Mecka är betydligt mer roande utan jäkt. :thumbsup:

Exakt! Gäller fö mycket annat också: Har man en dubblett att fixa med kan man ta det lugnt.:cool:

Enell - 2018-1-27 kl 09:52

I förhoppning om att få motorn att gå så river jag ner förgasarna igen.

När jag köpte dem var de riktigt skitiga. Det var fastbränd olja överallt längs halsarna och överallt där nu oljan
kunde tränga in. Väl effektiv vevhusventilation kanske?

Aluminiumtvätt, dieselbad, skrubbade med tandborste, kanalerna urdragna med såna där små runda
flaskborstar till tänderna man kan köpa på apoteket.
Man blir ändå förvånad över hur mycket skit som släpper igen, förgasarna fick denna behandlingen,
innan de monterades första gången.

Det finns en bypass-kanal för luft förbi spjället som jag troligen inte får rent, jag kommer inte åt den. På
de vanliga IDF:erna sitter det en ställbar nål för justering av luftflödet, men på de märkesspecifika
förgasarna, som på dessa 40 IDF 68/69, är justeringen pluggad.

Denna omgången lyckas jag få loss även spridarna. Men halsringarna sitter fortfarande som berget.

Stora grejen är en glappande spjällaxel på den ena. Fick köra med koppartråd lindad runt axeln för att minska glappet.
Kändes inte helt betryggande, hade tråden låst mot förgasaren kunde det blivit ett riktigt fint gashäng.
När jag fick ur spjällaxeln visade det sig att konstruktionen är sån så att man inte skall kunna byta lager.
Där det normalt sitter en mutter sitter det här istället en nitad bricka. Jag fattade inte hur lagret satt utan
lyckades naturligtvis istället skada axeln.

IMG_3152.JPG - 889kB IMG_3031.JPG - 1.4MB IMG_3034.JPG - 1.1MB

Enell - 2018-1-27 kl 11:59

Eftersom jag skadat axeln med mina försök letade jag efter nya spjällaxlar. Det skiljer i längd mellan olika IDF:er och beroende på hur seriös säljaren är så blir svaren när man frågar därefter.
Beställde till slut via ebay och det kom ett paket med prylar som verkar kunna passa.

Men jag är fortfarande inte helt säker på att lagren bottnar i förgasarhusen. Gör dom inte det så blir glappet kvar, dessutom svårt att mäta utan att prova. Presspassning på lagren gör att man ogärna knackar ur axlarna igen.

Axlarna har inte heller hålen för låsning av armen till accelerationspumpen, där får man borra själv.
Naturligtvis är inte hålet centrerat i axeln och sen inte heller parallellt med spjällen så det fick bli att rigga med kilar under skruvstycket och en fixering av armen som styrning för borren.
Vet inte heller hur känsligt det är för att få exakt rätt vinkel, jag vågar knappt borra.

IMG_3092.JPG - 1.1MB IMG_3030.JPG - 943kB IMG_3217.JPG - 969kB

Enell - 2018-1-31 kl 21:36

Var förbi KG Trimning en sväng och råkade bli vid en Facet-pump och ett Malpassi-filter.

Räknar med att få bättre styr på bränsletrycket mot förgasarna. Idag sitter det en original elektrisk bränslepump. Trycket varierar vid varje pumpslag, men eftersom det är en bränsleretur från andra förgasaren borde ändå det inte belasta nålventilerna.

Skall bli kul och se om det gör nån skillnad, men det är väl som med triss-lotter - man är en vinnare tills man upptäckt att man inte vann nått denna gången heller.


IMG_3238.JPG - 1.1MB

dhladohc - 2018-1-31 kl 23:16

Kort sagt så är förgasare skitkänsliga med bränsletrycket så det där är nog en bra idé.

Ska bli intressant att se vad du tycker om pumpen. Jag funderar själv på just en sån till min 33 sw den dagen det blir förgasare på den. :smash:

Enell - 2018-2-11 kl 00:26

Mycket arbete för lite... :wall:

SU och Biltema-filter till de sälla jaktmarkerna och Facet och Malpassi på plats.
Snickrade ihop en plåt för att skydda pumpen från värmen, får hänga ner en temp-givare för att se hur varmt det blir runt pumpen.

Förgasarna verkar aldrig gå att få ihop, väntar på delar igen, några brickor till spjällaxeln denna gången. Är skum på att muttrarna inte låser lagrets centrum på axeln.

Har dessutom fått rycka tanken, när jag höll på att balansera upp bilen på pallbockar började jag känna den välbekanta doften av bensin - gissa var pölen var.

IMG_3338.JPG - 1.2MB IMG_3340.JPG - 990kB IMG_3341.JPG - 1MB

Enell - 2018-2-14 kl 22:29

Sådär ja...
Brickorna har kommit.
När man har otätade lager ligger brickorna vid lagret och då sitter de på axelns runda del mellan den låsta yttre brickan och lagret. Kanske inte nödvändiga med tätade lager egentligen men känns rätt att de skall vara där.

Men, men, men, med spjällen på plats kan man se vad som hänt när axeln glappat axiellt. Verkar som om spjällen gnagt mot förgasarhusen och blivit ovala, man kan ana öppningen mellan huset och spjället neråt på bilden.
Dags att jaga delar igen, denna gången spjäll med rätt vinkel. :(

Varje gång man hittar nåt nytt fel så hoppas man på, aha där har vi det, nu kommer bilen gå bra.

Vi får väl se. :rolleyes:

IMG_3352.JPG - 820kB IMG_3355.JPG - 974kB

George Junior - 2018-2-14 kl 22:52

Vilken ände av bilen snackar vi krängare för?

Suden har visst anti-kräng bak genom att axeln snurrar lite när det fjädrar ur tack vare länkarmarna. Fjädrar det olika mycket på de olika sidorna så håller axeln emot.

Fram så borde man få ner kraften i backen bättre utan krängningshämmare då man får jämnare fjädertryck mellan sidorna i kurvorna. Detta är bara en fördel om man inte har diffbroms. Och cambern åtminstone på Suden gör ju att däcket är parallelt med vägen när bilen lutar en del. Om 33an har mindre camber än suden så borde en krängningshämmare fram göra rätt mycket nytta för väghållningen.

Enell - 2018-2-15 kl 00:27

Efter att läst en annan krängardiskussion på forumet har jag svängt mer till att krängaren borde vara bak och åka utan fram.

Men om man istället för krängare bak leker med tanken att ha styvare fjädrar bak borde det göra en liknande nytta.

Som du säger verkar det vara rimligt att krängaren fram gör mer nytta med mindre camber, sen måste man av någon anledning tänkt tvärtom när bilarna konstruerades. Suden hade krängare, tidiga 33:or hade det inte.

[Ändrad 2018-2-14 av Enell]

rstx - 2018-2-15 kl 11:41

Kul att följa denna tråd..! Mycket nyttigt.

Har precis köpt en svart Sud Sprint... Har en 1750 GTV också. Enda skillnaden är att jag kör 164 TS istället för 147 TS ;)

George Junior - 2018-2-15 kl 19:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Efter att läst en annan krängardiskussion på forumet har jag svängt mer till att krängaren borde vara bak och åka utan fram.

Men om man istället för krängare bak leker med tanken att ha styvare fjädrar bak borde det göra en liknande nytta.

Som du säger verkar det vara rimligt att krängaren fram gör mer nytta med mindre camber, sen måste man av någon anledning tänkt tvärtom när bilarna konstruerades. Suden hade krängare, tidiga 33:or hade det inte.
George Sr hade krängare bak på sin bansud. Vet inte om han upplevde någon effekt. Men han fick problem med att innerhjulet bak låste när han bromsade.

Enell - 2018-2-15 kl 22:57

Hej Daniel, festlig kombo av bilar. Sen trodde jag att jag lyckats bevaka alla Sprintar som varit till salu de senaste åren. Men så var uppenbart inte fallet. Är det en körklar bil eller ett objekt?
:beerchug:

David, fjädrar och hämmare har hamnat allt längre ner på min lista i takt med att annat dyker upp. Men första steget för min del blir styvare fjädrar utan hämmare i någon ände på bilen. Sen gäller det förstås att hitta passande fjädrar.

Allra första steget borde iofs vara att leta fram Väghållningsboken i bokhyllan. Den har fått stå och samla damm i snart 15 år så det är läge att börja läsa igen.

rstx - 2018-2-16 kl 12:30

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Hej Daniel, festlig kombo av bilar. Sen trodde jag att jag lyckats bevaka alla Sprintar som varit till salu de senaste åren. Men så var uppenbart inte fallet. Är det en körklar bil eller ett objekt?
:beerchug:


Onekligen. Dom är trevliga!

Jag köpte Sprinten via Alfisti Sweden-gruppen på Facebook. Det är väl mer av ett objekt än körklar... Den har stått något år och är ganska duktigt rostig i skärmar och dörrar men är frisk i golv och är rätt frisk mekaniskt.
Köpte den tillsammans med en 16V IE motor från en Alfa 33 så den blir ett roligt projekt så småningom!

Letar just nu efter hyfsade framskärmar och dörrar men det ser generellt sett väldigt dåligt ut med delar...

Enell - 2018-2-16 kl 18:55

Man får gratta till 16V-motorn, är inte så lättfunna.
Nä, delar är inte så enkelt, det var en av de största överraskningarna för mig när jag började med min bil.

Micke G - 2018-2-16 kl 19:49

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Efter att läst en annan krängardiskussion på forumet har jag svängt mer till att krängaren borde vara bak och åka utan fram.

Men om man istället för krängare bak leker med tanken att ha styvare fjädrar bak borde det göra en liknande nytta.

Som du säger verkar det vara rimligt att krängaren fram gör mer nytta med mindre camber, sen måste man av någon anledning tänkt tvärtom när bilarna konstruerades. Suden hade krängare, tidiga 33:or hade det inte.
George Sr hade krängare bak på sin bansud. Vet inte om han upplevde någon effekt. Men han fick problem med att innerhjulet bak låste när han bromsade.


Innerhjulet bak är bra om kan få under lyft så att det blir som en pinkande hund. Gäller att bromsa stenhårt när det är rakt. Så fort det svänger är det bara att gå på gas.

Enell - 2018-2-17 kl 17:23

Under säsongen har jag gjort en del upptäckter i den bakre hjulupphängningen och ännu fler blev det när jag började riva ner den.

När jag skulle kolla hjulinställningen pekade inte bakhjulen åt önskvärt håll.
En dykning under bilen visade att de främre stagen var olika, det högra var krokigt. Antingen är det ett stukat originalstag eller är det möjligen ett stag från en 33:a.

När jag fortsatte riva visar det sig dessutom att någon grejat med panhard-staget, krokigt och dessutom svetsat på två ställen.
:boing:
Det är troligen avkapat ca 20 mm, men varför?

Efter en mindre utredning i forumet så befarar jag att det är nåt som inte stämmer på bilen, men det finns inget som tyder på att infästningspunkterna har skadats eller flyttats.





IMG_2517.JPG - 902kB IMG_3343.JPG - 993kB

dhladohc - 2018-2-17 kl 21:43

Spånar lite..
Vrider sig inte bakaxeln om man sänker bilen? Och man har kortat stagen för att förhindra detta? För då ändras väl toe in bl.a.

Hade såna funderingar på min 33sw när jag sänkte den..
Den är iofs fyrhjulsdriven. Dvs framänden på diffklumpen hamnade mycket närmre gatan för att axeln vred sig när man sänkte bilen.
Vet dock inte riktigt hur det ser ut och om det är samma fenomen på 2wd?

[Ändrad 2018-2-17 av dhladohc]

Enell - 2018-2-18 kl 09:33

Tobias, du har en poäng i det.
På 2wd borde det iofs vara gynnsamt för längden på panhard-staget eftersom det är monterat framför axelns vridcentrum.
Utan att ha mätt på bilen, så påverkar panhard-staget mer på bakaxelns placering i sida än vad jag först trodde.
En sänkning på 40 mm kanske förskjuter axeln säg 4-8 mm i sida.
Jag kan förstå att Micke hade någon lösning med justering på staget.

Enell - 2018-2-18 kl 09:51

Det kom ett paket med Powerflex-bussningar, så nu är det bara att börja.
Staget med stukningen byts ut mot ett rakt. När stagen är nere snyggas de till, det är bra mycket roligare att montera tillbaka delarna när de är i ordning.

Det skall bli mycket spännande att se om det går att få ihop stag och bakaxel. Det stukade staget är ca 10 mm kortare än det raka, se bilden, och på nåt sätt har allt suttit ihop innan bytet.
Man kan misstänka att det blir problem med de bakre stagen eftersom längdskillnaden måste tagits antingen i bussningarna eller i bakaxeln.

IMG_3365.JPG - 589kB

Finnland - 2018-2-19 kl 12:05

Alfa Sprint, som den heter offciellt, är ju mekaniskt exakt samma som en serie 1 33 så allt som passar den passar sprinten. Staget kan ju ha stukats av att nån försökt lyfta upp bilen på ett olämpligt ställe.
Enda orsaken jag kan se att korta panhardstaget är för att, som tidigare nämnts, att kompensera sifoförskjutningen av axeln vid sänkning.

Enell - 2018-2-19 kl 18:17

Det är väl det mest troliga, alltså att någon lyft och skadat staget. Jag har fått för mig att jag sett någon bild med stag till en 33 där stagen inte var raka utan krökta.
Gjorde ett försöka att räkna fram sidledesförskjutningen på axeln. Med mått tagna på min bil gav en sänkning på 40 mm en förskjutning i sidled på så lite som 2-3 mm.
Högst teoretiskt och olastat naturligtvis.

Enell - 2018-2-23 kl 23:14

De bakre länkarna klara för montering.

IMG_3418.JPG - 614kB

FredrikAssarsson - 2018-2-24 kl 08:43

Cleant :)

:thumbsup:

Enell - 2018-2-25 kl 17:30

Fortfarande inte klok på varför panhard-staget är kortat på min bil.

Gösta Nilsson hade ett nytt stag liggande och efter en del funderande så köpte jag det.
Oavsett orsak till mitt kortade stag så passar jag på att skaffa de prylar som kan tänkas behövas framöver.

Skillnaden i längd blir tydlig på bilden.


IMG_3426.JPG - 602kB

Micke G - 2018-2-25 kl 21:06

Om man skränker bakaxeln så behöver man korta staget. Men det ser ut som man kortat ganska mycket för det ändamålet.

Enell - 2018-2-27 kl 21:21

Får vika ner mig, och inse att jag inte kommer längre.
:wall:

Bakaxeln är med största säkerhet smalare än originalaxeln, från ca 1884 mm mellan de inre plåtarna mot på min bil 1846 mm, översta bilden.

För att kunna behålla spårvidden har man kompenserat med två distanser mellan nav och axel som bygger ca 20 mm, nedersta bilden.

Det förklarar också det kortade panhardstaget och den obekväma vinkeln i stagens bakre infästningspunkter.

Men varför, varför varför...
:rolleyes:

Jag har iofs två egna idéer, men tankar och funderingar mottages tacksamt.

Hursomhelst, nu skall bakvagnen i hop med nya bussningar och nymålade stag.



IMG_3419.JPG - 736kB IMG_3421.JPG - 738kB

Finnland - 2018-2-28 kl 08:22

Bredare fälgar är det enda orsak jag kan komma på. Kanske bakaxeln kommer från nån tävlingsbil som nån tidigare ägare av din bil har tyckt att skulle vara rejsigt att använda?

AndreasA - 2018-2-28 kl 19:17

Vad är dina 2 idéer om varför den är kortad då? Man blir ju nyfiken..

Enell - 2018-2-28 kl 22:36

:P

Ville locka fram nån annan att svara eftersom jag inte kan 33:orna och inte heller rivit ner nav och infästningar.

Men okej då...

Tillverkar man distanserna med fasning och olika tjocklek skulle det ge förändringar på hjulvinklarna, omständigt men för någon med fräs i garaget så visst.

Mina andra idé är att man har skapat utrymme för andra bromsar, tex om man har någon lämplig kandidat att plocka skivbromsar ifrån.

Men som sagt, funderingar och tankar mottages tacksamt.


dhladohc - 2018-3-1 kl 20:31

Tror det är lättare att skränka axeln än att lägga ner så mycket jobb på distanser. Men visst om någon har velat öva på distanstillverkning så... ;)

Bakbromsar från 33 med ABS.
Det är skivbromsar som är i princip bolt on.
Dock är det väl lättare att hitta en nål i en stack..
Har hört att även 155 framok kan passa hyffsat, men då får man problem med handbromsen.
Finns mycket om att konvertera 33or till skivbromsar bak på utländska forum. Men frågan är om det är värt besväret?

[Ändrad 2018-3-1 av dhladohc]

larsjoh51 - 2018-3-6 kl 19:21

Jäklar vilket projekt det blev! Lycka till! Jag följer ditt projekt med stor förundran och intresse.

Enell - 2018-3-6 kl 22:28

Det är lugnt Lars...

Någon överraskning har det blivit på vägen, men det är ett fantastiskt bra sätt att lära känna bilen på och än så länge är det riktigt kul.

Jag håller ett öga på din 147:a också

:ritaliead:

Enell - 2018-3-10 kl 13:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  


Andreas,

Däremot skall man vara noggrann med att jämföra avgaskanalen ut ur toppen med inloppen i röret. Det är viktigt att inloppet i röret är lika stort eller större än utloppet ur toppen. Inget bra att ha en kant mot flödesriktningen.
Vet inte om det skiljer mellan 1,5- och 1,7-topparna

Att riva ner och kolla just detta ligger på att göra lista.



Rev ner avgasgrenröret och mätte diametern på inloppen. På OBR-röret är diametern 34 mm. På de 1,7 topparna jag har är utloppen 31-32 mm, så det borde funka med extraktorrör till en 1,5:a.
Men det är lätt att mäta innan man handlar.

Enell - 2018-4-16 kl 22:32

Körde fast i bakaxelproblematiken men har samtidigt fortsatt med förgaseriet.

Äntligen allt isär, halsringar och spridare lösa.
:beerchug:
Nja, nästan allt i vart fall. Jag har inte borrat ur pluggarna för kanalerna, där gick gränsen.

Syns tydligt på andra bilden hur slitna de gamla spjällen är, kolla vid pennan. Inte så konstigt att det inte gick att få motorn till att gå på tomgång.

Märktes också hur tighta spjällen skall vara. Till och med halvtjurigt att montera dem, minsta lilla fel så kärvar spjällen i förgasaren när man vrider på spjällaxeln.
Originalskruvarna som håller spjällen är stukade för att garantera att de inte släpper och ger sig i väg in i motorn. Hittade inget bra sätt att stuka skruvarna utan att riskera skada något annat så det fick bli Loctite.


1.JPG - 1.1MB



2.JPG - 1.1MB

3.JPG - 1.1MB

AlfaBeO - 2018-4-17 kl 18:54

Intressant tråd, tack för alla uppdateringar :)

Hade själv en Sprint -85 i början på 90-talet. Fantastiskt rolig bil på kurviga vägar. Fick även möjlighet att köra lite på Knutstorp med den. Minns att den var väldigt lätt att få ut baken på i kurvorna :D

Min var helt standard, men det räckte långt för att ha kul! Dessutom en jäkligt snygg bil, väldigt spänstig design :beerchug:




Enell - 2018-4-17 kl 21:18

BeO, det ju bara att leta rätt på en Sprint och börja köra igen.
:rockon:

Hittade den här bränsleslangen hos den lokala slangfirman, svårt att inte köpa...
:ritaliead:



IMG_3539.JPG - 872kB

AlfaBeO - 2018-4-18 kl 13:56

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
BeO, det ju bara att leta rätt på en Sprint och börja köra igen.
:rockon:



Hade definitivt varit kul :) men jag är tyvärr inte lika duktig som dig och andra här på forumet när det gäller att skruva så det måste vara ett bra ex i så fall. Och du vet själv hur lätt det är att hitta en sådan för en vettig peng :dunce:

Enell - 2018-4-18 kl 15:49

Beo, duktig vet jag inte... man lär sig efter hand, det är bara att börja. Men tålamod är en fördel.

:thumbsup:

Nu är förgaseriet på plats igen, dags att starta.



IMG_3720.JPG - 1MB

FredrikAssarsson - 2018-4-18 kl 22:17

:thumbsup: snyggt!

Enell - 2018-4-20 kl 13:06

Startad, efter lite skruvande verkar motorn gå riktigt hyfsat, en stund...
Efter ett tag går den inte ner i varv.

:evil:

Känner på spjällaxlarna och märker att de kärvar, spjällen stänger alltså inte helt. Första tanken är att lossa på låsmuttrarna i axlarnas båda ändar. Det hjälper på den högra förgasaren, men inte på det vänstra.

:angryfire:

Ur med skiten igen och upptäcker efter en otrolig massa letande att orsaken är armen till accpumpen. På baksidan av armen tar den i förgasarhuset och därför går axeln tungt, dessutom bara när det är varmt. Antagligen har jag fått det för tight när jag borrat om hålet till rörsprinten i spjällaxeln. Lyckas(?) fila ner kanten på armen och ihop med eländet och ner i bilen.
Hoppas nu bara det är tillräckligt för det är inge kul när förgasaren hänger sig.





IMG_3675.JPG - 872kB

FredrikAssarsson - 2018-4-20 kl 18:22

Mycket pill men du verkar ju ändå ha en tendens att ta dig igenom det ;)

Enell - 2018-4-22 kl 17:15

Fredrik, jo hittills har jag krånglat mig fram men vad skall man göra om man inte kan välja...
:D

Sprinten ute på vägen igen.
:steering:

Vägar knappt skriva detta, men den går faktiskt överraskande bra.
Har lite dieselmotortendenser, dvs drar bra på låga varv typ upp till 4000 varv, men ledsnar över. Får se om det går att hitta på nåt med tändningen.

Sen är det ju mycket som inte självläkt över vintern, konstigt nog.
:boing:
Som exempelvis dåligt oljetryck och kylning.
Finns all anledning att smyga igång motorbygget igen.

IMG_3756.JPG - 1.1MB

JanneHagnell - 2018-4-24 kl 07:56

Oljetryck: Har du bytt kontakten? Bytte en gång motor först, fick lågt tryck igen. SEDAN bytte jag kontakten och allt blev bra.:dunce:

Enell - 2018-4-24 kl 16:29

Janne, har provat det och det hjälpte - lite...

Sen monterade jag en extra oljetrycksmätare som kontroll eftersom jag blev skum på bilens egen mätare och det hjälpte lite till.
Tyvärr ligger det fortfarande för lågt för att det skall kännas riktigt bra.

Jag håller tummarna för det skall hålla säsongen ut.
:thumbsup:

Enell - 2018-5-1 kl 16:07

Om det inte blir trimmat på annat vis så - varför inte dekaltrimma. :banana_thingy:

Mycket svårare än vad jag trodde, men varför skall det inte vara bubblor här när det är bubblor på resten av bilen.

IMG_3768.JPG - 929kB

Enell - 2018-5-1 kl 16:09

Nu, så...
:revs:

5019.jpg - 172kB

BerlinaPer - 2018-5-1 kl 17:08

Du behöver inte vara orolig - bubblorna försvinner med tiden!

Kommentar från en som klistrat bilar i 28 år!

Per

AndreasA - 2018-5-4 kl 21:57

Tjena Niclas. Bra jobb du lagt ned i vinter. Nu bör väl förgasarna vara i ordning iallafall! Inspirerande bilder!

Vi diskuterade ju lite tidigare i tråden om extraktorrör. Jag har lånat hem ett gammalt ext.rör av en kille som jag kanske får köpa. Tänkte kolla om det passar först. Jag vet dock ej vad det är för märke men tänkte höra med dig om du kan mäta ytterdiametern på det du har? Jag är intresserad av diametern både vid anslutningen mot blocket/flänsen samt där rören gått ihop till 1 rör och ansluter mot resten av avgasröret.

Sedan tänkte jag höra om någon vet om det satt extraktorrör original på någon av boxermotorerna? 16-ventilaren?

Mvh Andreas


Micke G - 2018-5-4 kl 22:11

P4 hade en variant. Även 8v 1,5 och 1,7 senaste modellerna efter 93 hade extractor. Dessa såldes dock aldrig i Sverige,
 Pages:  1    3