AlfaPower

Att få fart på en sud-Sprint

Pages:  1    3  4

rstx - 2019-3-14 kl 20:20

Har helt glömt svara dig men tack för det, jag ska fixa lite lager då!

Det visade sig för övrigt att jag också har Koni-dämpare på min Sprint. Gula Koni fram och röda bak. Klart trevlig överraskning :)
Jag kommer köra på dom, H&R fjädrar och undre fjädertallrik från 33 och förhoppningsvis 33ans topplagring då. Teorin är att man bör få lite styvare fjädrar med H&R samt med undre fjädertallriken från 33 då den är lite högre och trycket blir lite bättre.

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-33-sud-andamp-sprint/23...

Enell - 2019-3-14 kl 20:54

Daniel, du får rapportera hur det funkar med fjädrarna från 33:an. Jag är mycket nyfiken, styvare fjädrar står högt upp på min önskelista.

Funderar just på hur lagret under tallriken på Sprintens fjäderben funkar med 33:ans tallrik. Råkade ut för två olika typer av lager som syns tidigare i projekttråden.

rstx - 2019-3-15 kl 13:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Daniel, du får rapportera hur det funkar med fjädrarna från 33:an. Jag är mycket nyfiken, styvare fjädrar står högt upp på min önskelista.

Funderar just på hur lagret under tallriken på Sprintens fjäderben funkar med 33:ans tallrik. Råkade ut för två olika typer av lager som syns tidigare i projekttråden.

Jo, precis det jag tänkte att du var nyfiken på. Det är en bra tanke med lagret där, det har jag inte kollat än..!

Jag har ju allt hemma redan så jag ska blästra och lacka fjäderben och fjädrar innan jag monterar ihop och testar lite. Men jag ska försöka dokumentera det och se om det är några skillnader som gör det krångligt eller om det är relativt smärtfritt.

Enell - 2019-3-15 kl 13:46

Ta gärna några bilder på fjädrar, tallrikar och lager så man kan se skillnaderna. Vore mycket intressant att se.

Enell - 2019-3-15 kl 13:53

Ryckte ut motor och växellåda, förvånansvärt enkelt.
Hade man dessutom kunnat få upp bilen högre hade det varit enkelt på riktigt.
Nu blev det en del krånglande för att jag fick skruva loss pryl efter pryl och baxa ut motorn genom hjulhuset.

Tappade ut oljan ur motorn. Färgen på oljan skulle gjort en guldvaskare lycklig, men eftersom jag inte har några såna böjelser blev jag mindre glad.

:(

IMG_5399.JPG - 1019kB IMG_5401.JPG - 921kB

rstx - 2019-3-15 kl 19:41

Absolut, det ska jag göra! :)

Ajaj, onekligen en del vatten där i oljan. Jag hoppas det var lite mer olja än så i motorn ;)
Jag lyckades få upp min Sprint tillräckligt högt för att kunna dra motorpaketet rakt fram. Dock var det jobbigt. Fick stapla upp med brädor tegelstenar för att kunna hissa domkraften tillräckligt högt så det kändes inte som en optimal lösning men det fungerade.

Enell - 2019-3-15 kl 22:39

Jo, det var mera olja i motorn.

:D

Men bilden luras, det är inte vatten - det är gulmetall som sjunkit till botten i kärlet. Man kan mistänka lagerämne...

Enell - 2019-3-24 kl 15:58

Kul att äntligen få lite färg på prylarna. Känns som det börjar finnas lite hopp i alla fall.

:bananana:

nya bussningar - check
nya tallrikslager, tja hyfsat i alla fall - check
nya topplagringar - check
renoverade stöddämpare - check

Återstår att lösa är alltså styvare fjädrar, får väl se hur det går med det. Inte så sugen på att hänga dit de proggresiva sänkfjädrarna igen

Camberfrågan får vänta tills vidare.

IMG_5475.JPG - 978kB

Atterhall - 2019-3-24 kl 16:23

Stiligt! :bananana: Har du kollat med Sune om fjädrar?

FredrikAssarsson - 2019-3-24 kl 18:46

Mmmmmmmm nylackat! :drool:

Enell - 2019-3-25 kl 20:27

Martin, jo jag har kollat med Sune om fjädrar och det kan nog finnas nåt

Fredrik, inte så mycket bättre egentligen men vansinnigt mycket roligare att skruva ihop

:thumbsup:

Enell - 2019-3-25 kl 20:59

Den som letar den finner, men kanske inte just det man letar efter.

Med tomt motorrum blev elsystemet obehagligt synligt. Dumt (?) nog började jag försöka städa i förvirringen.

:boing:

På vänster sida sitter ett relä jag inte blir klok på, kan vara spår av elektrisk stolsvärme, men när man följer kablarna ser det ut som det hänger nåt mer på den linan.

IMG_5467.JPG - 835kB

Jag har bråkat med elsystemet innan utan att bli så mycket lyckligare. Sprinten har en hel del ärr på olika sätt. Alla borrade hål i innerskärmen säger en del.

IMG_5468.JPG - 862kB

Efter att ha klippt och grejat en stund börjar jag tro att jag har en viss fallenhet som frisör.
Våldsamt med kablar och skarvar, och då har jag ändå inte klippt något i originalkablaget...

IMG_5478.JPG - 1.1MB

Enell - 2019-3-29 kl 21:07

Den här är också kul, eller inte...

- Finn Fem Fel -

:no:

IMG_5470.JPG - 1.1MB

Jag gillar särskilt de oisolerade kabelskorna, eller varför inte den klippta pluskabeln...

FredrikAssarsson - 2019-3-29 kl 22:07

Mmmm mysigt...!:oO

Atterhall - 2019-3-31 kl 11:50

Oj! :smash:

Enell - 2019-3-31 kl 22:17

Fick tillbaka kolvarna, mycket roligare att bygga motor än försöka förstå kabeldragningarna i elsystemet.

IMG_5425.JPG - 982kB

Räknade med att kolvarna skulle fräsas ur liksidigt, men Fredde på Enntech tog sig besväret att mäta upp läget för ventilerna och dessutom göra urtagen olika för avgas resp insug.
Allt för att inte tappa för mycket komp.

IMG_5435.JPG - 871kB

Lite julaftonskänsla är det faktiskt när man kan pilla dit kolvarna igen.

IMG_5517.JPG - 890kB

Finnland - 2019-4-1 kl 13:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Den här är också kul, eller inte...

- Finn Fem Fel -

:no:

Jag gillar särskilt de oisolerade kabelskorna, eller varför inte den klippta pluskabeln...

Mycket av det där är rester av hallvljusautomatiken och stolsvärmen. Min såg precis likadan ut då jag rensade bort allt extra. Om jag inte missminner mig helt så var relät till stolsvärmen under instrumentbrädan. hade inget alls där under expansionen.

Enell - 2019-4-11 kl 19:24

Nu är jag här igen.

Så långt kom jag förra gången också innan jag fick börja riva igen, undrar just vad som skall skita sig denna gången...

IMG_5579.JPG - 987kB

Enell - 2019-4-14 kl 16:20

Kom inte så långt

:angryfire:

Efter en del krångel lyckades jag i alla fall ställa in kammarna. Fick då snilleblixten att sätta en låsskruv igenom drevet för att säkerställa att inte drevet ändrar sig.
Vad händer, jo bryter naturligtvis av gängtappen, men låst är det i alla fall.

IMG_5633.JPG - 955kB

:evil:

Sen monterar jag insugningsrören, och lyckas dra sönder gängerna på två av tre pinnar. Börjar tvivla på min momentnyckel.
Jag kan säga att de pinnarna lossnade inte frivilligt, men efter en hel del våld och värme så gav de med sig.

IMG_5629.JPG - 1MB

FredrikAssarsson - 2019-4-14 kl 18:16

Usch... en SÅDAN dag! :oO

Hajen - 2019-4-14 kl 18:30

Kämpa! Vi vill ha fler boxers på vägarna!

Enell - 2019-4-14 kl 21:46

Så nära, men ändå så långt borta

:pray:

IMG_5639.JPG - 962kB

Enell - 2019-4-19 kl 08:35

Det är snyggt med aluminium men så dj-la svårt att få bort oxiden.
Efter tidigare försök med motrdelarna som slutade med glasblästring, så får jag nöja mig med aluminumtvätt

IMG_5630.JPG - 1MB

Enell - 2019-4-19 kl 08:57

Så var det den läckande packboxen vid växelföraren. Konstigt iofs att den skulle läcka när växelföraren är så rostig, oljan kanske kommer någonannanstans i från.

IMG_5631.JPG - 878kB

Skall tydligen gå att lura bort den utan att ta bort bakstycket på lådan. Vore fantastiskt skönt att slippa ta bort bakstycket, har ingen aning vad man kan vänta sig för elände innaför.
Efter några misslyckade försök med att bryta ut packboxen vågade jag inte fortsätta, rädd för att skada ytorna där packboxen sitter.

Alltså, isär med skiten.

IMG_5704.JPG - 1MB

Trodde det skulle gå att slå ut den inifrån, men icke...
Packboxen satt i en ursparing i godset så man fick inte tag innifrån.

IMG_5707.JPG - 673kB

Nu var det enklare, men det gick åt en del våld innan packboxen vek ner sig. Fick misshandla kanten på utsidan för att få tag med en mejsel och bryta.

IMG_5709.JPG - 1.1MB

Enell - 2019-4-19 kl 10:04

Rengöring av packning,

IMG_5710.JPG - 846kB

putsning av växelföraren för att få bort rosten,

IMG_5711.JPG - 852kB

och ny packbox sen i hop.

Lite skum på en axel som vilar i växellådans bakstycke, vet inte riktigt vad som hände med den när jag monterade bakstycket.
Den följde med ut en bit när jag tog bort bakstycket och löpte med in när jag monterade tillbaka.

Men jag undrar, var det bra eller dåligt, hamnar den i rätt läge av sig själv...

IMG_5714.JPG - 803kB

bjorn55 - 2019-4-19 kl 21:36

..måste bara säga att jag är riktigt imponerad av noggrannheten i ditt projekt.
Fantastiskt fint jobb du utför, blir säkert mödan värt till slut :beerchug:

Enell - 2019-4-22 kl 09:17

Tack Björn, det är kul att hålla på med finliret. Sen återstår alltid frågan om det gör så stor skillnad i alla fall, men det känns bättre så.

Enell - 2019-4-22 kl 09:30

Finns lite att jobba med på växellänkaget också. Efter grabbens övningskörande i somras blev bilen märkbart svårare att växla.

Om det berodde på hans misshandel eller allmänt slitage skall jag låta vara osagt, men visst har jag varit med om de som hanterat växlingarna något mer försiktigt.

IMG_5715.JPG - 606kB

Lederna var sådär i skick, framförallt den rakt framför spaken.

IMG_5719.JPG - 726kB

Fick tag på nya prylar på alfa-restoration och kunde konstatera att det var fel diameter på plastbussningarna, dessutom var metallhylsan sliten mot skruven så det var inte bara att skruva i hop.

IMG_5723.JPG - 557kB

Sen visade det sig att Gösta Nilsson hade delarna jag sökte, så nu väntar jag på ett brev med lite småprylar och sen är det dags för ett nytt försök.

FredrikAssarsson - 2019-4-22 kl 20:34

Låter som liknande klassiskt fel som alfettan får med utslitet hål för bronsbussningen.. blir lite småslitet efter 30-40år!

Enell - 2019-4-22 kl 22:37

Jo, kan tro det
Var inne på att göra om konstruktionen och ersätta metallhylsan och plastbussningen med en bussning i samma material, typ brons.
Men har man inte riktigt koll på hårdheten i materialen i de olika delarna kan det bli jobbigt om man får slitaget i fel del. Vill ju gärna kunna byta ut den del där man har slitaget.

Enell - 2019-4-27 kl 09:03

Det kom ett kuvert med lite prylar från Gösta Nilsson och det blir tydligt att det jag beställt från Alfa-restoration inte var till min bil.
Flera delar skiljer.

IMG_5767.JPG - 1.2MB

När jag skulle plocka ihop länkaget upptäckte jag att bussningen som håller spaken var sprucken. Hade faktiskt en sån, dessvärre hade den i fel ytterdiameter och ännu en gång saknade man en svarv...

IMG_5777.JPG - 834kB

Upp med bussningen i borrmaskinen, blev väl sådär och den gick i lite väl enkelt. Hoppas nu bara det håller.

IMG_5783.JPG - 743kB

Sen löper nedre delen av spaken i ett spår, men den plastdetaljen som sitter på min bil var inte rund utan istället kvadratisk så jag vred den ett kvarts varv för att minska glappet.

IMG_5784.JPG - 863kB

Ihop med länkaget, känns hyfsat men inte helt glappfritt.
Framförallt är det leden framför spaken som gärna hade kunnat få vara tightare.

IMG_5787.JPG - 903kB

Enell - 2019-4-27 kl 15:46

Jag blir så ända in i ... trött !!!!

Hur har jag lyckats få in en trasa mellan toppen och blocket ?

:angryfire::angryfire::angryfire:

IMG_5791.JPG - 1.1MB

Hajen - 2019-4-27 kl 17:28

Oj du. Den var tung! :pftroest:

Atterhall - 2019-4-27 kl 20:16

Ouch! Men hellre upptäcka det nu med motorn ur än att packningen ger sig under full fräs i slutet på Gelleråsen-rakan... :pftroest:

Enell - 2019-5-8 kl 18:11

Inte så säker på det, hade jag upptäckt det på Gelleråsrakan så hade jag i alla fall tagit mig dit...

Blev så less att all ork försvann men nu har jag tvingat mig ner till verkstaden och delat på skiten igen.

:bondage:

Inte mycket tyg men lite.

IMG_5809.JPG - 923kB

Tycker jag känner igen den här vyn, nytt försök med att få ihop motorn

IMG_5904.JPG - 1018kB

Atterhall - 2019-5-8 kl 18:14

Heja, blir riktigt stiligt det där! Vi håller tummarna... :thumbsup:

AR155V6 - 2019-5-8 kl 21:10

Det där fixar du lätt! Go go go :)

Enell - 2019-5-19 kl 11:48

Ja, vad skall man säga - inspirationen är inte på topp direkt...

Ny packning och dit med toppen igen.

IMG_5905.JPG - 1002kB

Upp med bilen så högt pallbockarna räcker går och sen dags att rulla in paketet.
Måste ju ändå säga att den här manövern är riktigt tacksam, att hänga dit motor och växellåda på Bertonen är inte alls så smidigt.

IMG_5916.JPG - 1MB

Och så balansakten med att montera motorbalken och lyfta på två domkrafter.
Vågar inte hänga balken fritt i främre motorfästet i fall vulkningen släpper.
Har någon en bra metod för hur man skall göra detta på ett smidigt vis vore jag tacksam, befarar att det inte är sista gången jag lyfter i motorn.

IMG_5917.JPG - 1.2MB

Micke G - 2019-5-19 kl 17:56

Jag brukar lyfta upp hela paketet med en motorlyft och domkraft längst bak på lådan. Sedan fäster jag den med centrumfästet mellan låda och motor och drar fast bulten i högsta läget. Sedan kan man i lugn och ro skruva dit frambalken och växellådsfästet och allt annat. sedan är det bara att lossa stora bulten och låta motorpaketet lägga sig tillrätta.

Enell - 2019-5-20 kl 08:24

Micke, snålsmålänningen har ju naturligtvis inte skaffat sig nån motorlyft, men det är klart att det underlättar betydligt om man kan hänga motorn.
Men vågar man hänga motor- och växellåda enbart i den övre fästpunkten vid torpedväggen, borde dessutom bli ett hyfsat bryt eftersom hela motorn är framför fästet.

Hur som, nu är den på plats och det går äntligen börja montera förgaseriet.

IMG_5951.JPG - 1.1MB

Dök på ett annat bryderi när jag började plocka ihop prylarna, fästet för röret till oljestickan blev i vägen för den högra förgasarens reglagearm.
Skiljer antagligen mellan insprutarna och förgasarbilarna, fick snickra ihop en aluminiumplåt. Med tanke på formen tror jag att jag skall börja tillverka propellrar istället.
Det hade varit bekvämare om det varit mer utrymme mellan plåten och armen, gashäng är inge kul...

IMG_5952.JPG - 792kB

Micke G - 2019-5-20 kl 14:35

Ja det övre fästet räcker. Drar man dessutom ihop bulten så kan man få den att hänga i vilket läge man vill. Man behöver även en garagedomkraft bak under lådan.

Kul att det börjar bli klart med maskineriet. Brukar vara båda spännande och roligt att dra igång en nyrenoverad maskin för första gången.

Enell - 2019-5-20 kl 20:16

Micke, du skall få en cliffhanger av mig...

Går det få loss sumpen utan att släppa ner framvagnsbalken?
Sumpens främre del går ju in strax ovanför balken och är det inte så att man måste trä på sumpen på oljepumpen framifrån och bakåt?

Du ser att minnet är fruktansvärt kort

Micke G - 2019-5-20 kl 20:35

Vet inte om det går, har aldrig provat. Men varför funderar du över det? Låt motorn hänga i det övre fästet och släpp ned den främre balken med dom 4 långa bultarna.
Glöm inte dom 2 långa smala bultarna mitt på som fäster gummiupphängningen.

Enklast vid återmontering är att trycka upp balken med en domkraft när motorn är på plats, du kan låta länkarmar krängare med mera sitta kvar på balken.

Enell - 2019-5-21 kl 20:36

Japp, så här kul är det just nu.

:furious3:

Grunkan på bilden är filtret till vevhusventilationen. Filtret sitter fast med en skruv invändigt i oljepåfyllningsröret.
För att skruven inte skall ramla ner i påfyllningsröret hålls den med en låsring.

Men vad händer när jag håller på att pilla dit grunkan, jo helt plötsligt är skruven lös.
Jag räddar skruven och tänker - vad skönt att den inte ramlade i röret, det hade varit ett h-e att få upp den, om det nu hade gått.

Tar upp och kollar på undersidan och ser snabbt att låsringen naturligtvis är borta, och jag hittar den inte på golvet i alla fall.

Så vad ända in i ... gör jag nu ????

:angryfire::angryfire::angryfire::angryfire::angryfire:

IMG_5954.JPG - 730kB

HEDBERG - 2019-5-21 kl 21:15

Balja under lossa oljeplugg sätt tratt i påfyllning, ös i diesel hoppas att den blir utspolad eller ta ned tråget o fiska med magnet

Lasse P - 2019-5-22 kl 12:25

Gör väl inte någon skada att den ligger där, kanske kommer ut vid nästa oljebyte. Finns nog många nordmotorer med tappade kedjelås i tråget

HEDBERG - 2019-5-22 kl 17:58

Jag tänker att det är större risk på en boxer att det skulle hamna mellan kolv o cylinder

Enell - 2019-5-25 kl 00:02

Kan inte släppa det där med låsringen så nu är det nattmek.

Började med magnet genom oljepåfyllningsröret och urtappningspluggen i sumpen.
Ingen lycka, magneten fastnar i precis allt annat än den skall.

Fortsätter med en rejäl dieseloljesköljning. Det enda det gav var att jag upptäckte att det börjar läcka vid täckplåten för den mekaniska bränslepumpen. Undrar om det är dieseln som är aggresiv mot packningsilikonet?
Lyckades alltså inte skölja ut nåt.

IMG_5991.JPG - 847kB

Jaha, ingen annan utväg än at rycka den där förb-de sumpen.
Satt så in i ... förstås eftersom jag limmat korkpackningen.

Efter våld och brytjärn så är den loss i alla fall.

IMG_5992.JPG - 873kB

Hittade jag nån låsring, nääää
Känns det bra, näää

:dunce:

HEDBERG - 2019-5-25 kl 07:31

Det var ju surt , frågan är om den verkligen trillade ner i hålet borde ha kommit ut tycker man.. fiskat med magnet med tråget borta runt omkring i påfyll området?

Enell - 2019-5-25 kl 10:10

Jo, jag har jagat som en tokig med magnet i nederkanten för påfyllningsröret utan lycka.
Är faktiskt trängre och besvärligare att komma åt än vad jag först trodde. Det blir en hel del vinklar och vrår mellan bakstycke, oljepump och ramlageröverfall. Vågar inte helt lita på att jag får med mig låsringen ut även om den nappar på magneten.

Har letat febrilt utanför motorn också, om det nu skulle vara så att den sprätt i väg. Men hur lätt är det att hitta den, typ 7-8 mm i diameter. Ibland kan man ju få leta efter en blocknyckel också om den studsar lite olyckligt

Enell - 2019-6-2 kl 09:02

Ok, jag fick ge upp, hittade inte låsringen varken inne i eller utanför motorn.
En massa jobb till ingen nytta och inte känns det bra heller, men vad skall man göra.

Enell - 2019-6-2 kl 09:20

Plockar ihop prylarna och förbereder för start, bara att be en stilla bön för att allt funkar.

Riggar med blåspistol för att få lite bättre kylning. Planen är ett 15-minuterspass på 2-3000 varv för att köra in kammar och lager.
Notera särskilt att jag garderar med att förberede den mycket lokala brandkåren på start.

IMG_6051.JPG - 919kB

Fyller olja genom hålet för oljetrycksgivaren i kanalen ovanpå motorn. Mest för att spara tid innan det kommer olja till vev- och ramlager.

Kör upp oljetryck med startmotorn och det ser förhoppningsfullt ut.

Vrider om nyckeln och till min stora förvåning startar motorn hyfsat enkelt.
Däremot tar det oroväckande lång tid innan de hydrauliska lyftarna på 1:an och 3:an vill samarbeta men sen verkar det faktiskt funka.

IMG_6055.JPG - 788kB

Termotaten öppnar och kylfläkten går igång.

Allt ok så långt men ser att oljetrycksmätaren kastar några gånger, som om oljetrycket plötsligt försvinner men sen kommer tillbaka, men med ett lägre tryck.

Ja ,ja, nu är motorn startad och har varit i gång i vart fall.

IMG_6052.JPG - 1018kB

Atterhall - 2019-6-2 kl 12:11

Härligt! Snart :steering::revs:

Har du spanat in Härryda-33orna på fejjan?

Enell - 2019-6-3 kl 06:59

Såg dom, men de såg rätt tufsiga ut.
Motorer under presenningar känns inte så gynnsamt att ställa på hög hemma.

Atterhall - 2019-6-3 kl 19:43

Tänkte kanske hjulställ från den röda, såg intressant ut i a f men måste ju så klart kollas först...

Enell - 2019-6-8 kl 08:54

Har letat fram fjäderbenen och börjat plocka ihop dom. Fick tag på lager, den äldre varianten med nållager i metallhållare. Det ena är troligen nytt i vart fall riktigt bra, det andra känns tyvärr sådär.

Trycker in så mycket fett jag kan få in i lagren. Man blir nästan sentimental när man känner doften av fettet jag fick med, luktar som en verkstad när man var barn.

IMG_6093.JPG - 940kB

IMG_6094.JPG - 808kB

I hop med prylarna och efter lite bråk med gummit så är det faktiskt ett fjäderben.

IMG_6095.JPG - 858kB

Enell - 2019-6-8 kl 09:13

Men som vanligt skall det dj-vlas...

Ena benet passar, andra inte.

Ser att de nedre och övre fjädertallrikarna är olika, men vilken är vänster och vilken är höger.
Eftersom någon har gått bärsärk med en vinkelslip i infästningspunkterna i karossen kan man tvinga dit dem på båda sidorna.

IMG_6088.JPG - 1009kB

IMG_6089.JPG - 633kB

Det går ju vrida fjädern helt runt, men tallriken är excentrisk och det ser ut som om tallriken skall vara förskjuten bakåt.
Om det skall vara så funkar det bara med det vänstra benet.

När jag börjar brottas med problemet ser tallriken ut att skeva mot kolven.

IMG_6098.JPG - 805kB

Och på högersida ligger tallriken an, i vart fall riktigt nära, kolvstången.
Det här är inte bra...
Men på nåt vis har de här prylarna suttit på bilen, det är inget jag har bytt ut eller förändrat så det här skall bara vara att skruva dit...

Så är det uppenbart inte så vad är fel?

IMG_6100.JPG - 873kB

bravo - 2019-6-8 kl 10:04

är båda nedre likadana ? dom kan du ju ta loss vid byte av lagret. har för mig dom ska vara olika. typ spegelvända då det är vänster resp höger sida. den ska sitta rakt i lagerfattningen så kallat men din är ju rent sned. går lagret lätt i på insidan ?

bravo - 2019-6-8 kl 11:11

höger nedre tallrik är ej ordentligt nertyckt på lagret därför den blir så.
kollar man på det i eper så ska det vara 2 olika nedre för vänster reps höger sidan. se bild.

Bifogad fil: phpxBat5x (433kB)
Denna fil har blivit nedladdad 26 gånger

Enell - 2019-6-8 kl 11:34

Rickard, tack för Eper-bilden.
Nedre tallrikarna är spegelvända mot varandra, så långt är det nog rätt. Men på min bil skiljer även den övre tallriken, nr 16 på bilden, mellan höger och vänster.
Det är fjädern som tvingar den nedre tallriken ur läge, men märkligt nog bara på en sida, så jag är inne på att stigningen på fjädrarna är det som orsakar allt ont.

Vad som talar mot det är att de hursomhelst suttit på bilen tidigare. Skulle iofs kunna vara så att tallrikarna förväxlats i samband med blästringen, tänkte aldrig på att kolla i detalj hur benen var i hopsatta.

bravo - 2019-6-8 kl 11:57

har du dom andra fjädrarna kvar som satt på innan så kolla hur varven sitter på dom alltså ändarna på fjädern. övre kan du nog sätta efter hur fjäderns ände är.
men det är som du säger en vänster och höger även i övre tallriken.
när du blästrade dom kunde du se ifall du hade ett D eller S instansat.
det är höger respektive vänster indikation på italienska.
destrar och sinistra

en sänkfjäder påverkar ju så klart även hur det monteras då ändarna kan hamna lite olika i förhållande till orginal.

Enell - 2019-6-8 kl 13:22

När man håller på att plocka i hop och plocka i sär måste naturligtvis något gå sönder.
Hur man skall kunna lossa stötdämparstångens övre mutter när man skall hålla mot med en 5 mm insex vet jag inte.
Stången var sprucken och sexkanten var kass innan och är det definitivt nu.

IMG_6097.JPG - 842kB

Humpa-jumpa lösning med mutter och bladmässing på verktyget räddade det denna gången så jag fick isär det, men fortsättningsvis vete tusan hur det skall gå

IMG_6099.JPG - 881kB

Enell - 2019-6-8 kl 13:38

Rickard, sänkfjädrarna satt på bilen när jag köpte den men fick även med det som skulle vara originalfjädrarna.

Så här ser det ut när man ställer fjäder löst i tallriken, en tydlig förskjutning av stångens centrum.

IMG_6102.JPG - 853kB

Letade fram de standardfjädrar som följde med bilen, men får samma resultat, dvs en tydlig förskjutning även här.

IMG_6106.JPG - 911kB

Då kan man börja dra en del slutsatser...

-fel tallrikar eller fel stigning på fjädrarna, både sänkfjädrarna och
standardfädrarna.

Vad jag inte för mitt liv kan förstå är hur de kunnat sitta på bilen innan. Skulle möjligen kunna vara så att när bilen belastas vrids fjädern upp och tallriken pressas rätt mot lagret.
Man skulle kunna eventuellt kanske möjligen tro att den vänstar sidan skulle kunna funka, men den högra - inte en chans.

Sen var det också så att det högra lagret var det som var risigast och mest tilltufsat. Har tallriken skevat mot lagret så skulle det kunna sabbat lagret redan innan.

bravo - 2019-6-8 kl 18:52

då är övre lagringen på fel sida. det är inget konstigt med sådan förskjutning. det är iregel så på många bilar när man byter fjädrar.
ta höger fjäderben och ställ det vid bilen som det ska sitta. då ser du även en förskjutning i övre lagringens plats så att säga. du har övre fjädertalrik och den kan bara sitta på ett sätt. för att det ska lira mot lutningen på stötdämar infästningen i fjädertornet. jag kan ta bilder till dig på hur mina orginal ser ut till min sudd. men blir inte förens imorn när jag ska ut i verkstan. dom är kompletta så kan fota lite olika vinklar för att förtydliga.
när du komprimerar fjädern så och sen låter den fjädra ut efter att allt är färdigmonterat så trycks ändarna i rätt position och fjädern rätar upp sig efter alla konstens regler bara du har rätt prylar på rätt sida. :)

Enell - 2019-6-8 kl 19:48

Rickard, underbart om du kan skänka lite hopp i all förtvivlan.

Dessvärre tror jag vinkeln är hyfsat rätt på den övre tallriken även på höger sida, dvs den sidan där fjädern lyfter tallriken från lagret.

Har precis varit i verkstaden och samlat ihop och märkt upp det som återstår för att få i hop Sprinten.
Med andra ord - lessnat på skiten och gett upp...

:wall:

rstx - 2019-6-8 kl 20:03

Niclas, har du lite bilder på båda fjäderbenen när fjädern ej är komprimerad?
Jag har precis brottats med liknande problem med min 164 men sen har jag ju även original fjäderben fortfarande ihopsatta från Sprinten. Kan kolla hur mina ser ut.

bravo - 2019-6-9 kl 07:02

du har ju massa bilder i din tråd på dämparna innan dom delades och även bilder på prylarna liggande i snygg rad vid varje dämpare. förmodar du har lagt det vid respektive dämpare dom suttit på. då ser du ifall nått är fel direkt vid jämförelse.

ska fota senare idag men du har redan facit i bland dina bilder :)

bravo - 2019-6-9 kl 09:40

mina fjäderben var minsann också delade. köpte ju hela bilen i delar, dom satt tillsammans med navet och tänkte då de var kompletta men tyvärr inte.
du får kolla dina bilder. där har du svaret :)

Enell - 2019-6-9 kl 11:52

Daniel, vet inte riktigt vad det var för bild du sökte.

Rickard, tack för försöket och jo jag har bilder på hur det satt men jag är långt ifrån säker på att det var ihopsatt rätt.
Det står en riktig Sud-sprint i verkstaden, det är den jag utgår ifrån när det gäller de nedre tallrikarna. Förskjutningen av fjädern bakåt verkar riktig eftersom fjädern då blir mer lodrät.

Har också provat vända fjädern, men ingen skillnad.

Hängde dit krångelbenet på bilen ihopp om att det var lösningen på alla världens problem, det var det inte.

Övre tallriken ser ut att ligga rätt mot karossen.

IMG_6112.JPG - 894kB

Det trista är att tallriken fortfarande är så snedbelastad att den lyfter från lagret och tar i stödämparens kolv, alltså fortfarande på ruta 1.

Om man nu skulle kunna hoppas på något är att tallriken hamnar rätt när länkarmarna är monterade och bilen nere på marken, men jag är tveksam - mycket tveksam till och med.

IMG_6114.JPG - 688kB

IMG_6115.JPG - 774kB

Om man nu skulle kunna hoppas på något är att tallriken hamnar rätt när länkarmarna är monterade och bilen nere på marken, men jag är tveksam - mycket tveksam till och med.

IMG_6116.JPG - 766kB

bravo - 2019-6-9 kl 12:17

har du samma ring diameter på fjädrarna uppe som nere ?
vänd dom. texten ska vara läsbar när man tittar in från hjulhuset på en monterad fjäder på fjäderbenet. är det upp o ner på andra sidan med ? är texten rätt där och det blir bra så får du vända den du har på bilden. för att utesluta det är så jäkla enkelt att den är upp o ner. med tanke på att det suttit där innan.
det spelar ingen roll om du får ner bilen på marken den ändrar inte sig ändå i läget mot kolven.

du ska ha det tätare fjädervarvet uppåt och glesare neråt. har med fjädringens uppbyggnad och göra
kollade på dina bilder igen på sidan 13. där den är avmonterad så ser du att texten står uppåt mot det tätare varven. det är så den ska sitta.

[Ändrad 2019-6-9 av bravo]

rstx - 2019-6-9 kl 20:10

Hmm... och du hade redan provat vända på fjädrarna... Även om Rickard har rätt att fjädern bör vara på andra hållet, har du redan provat det så.
Kan inte heller alls se att det skulle göra någon skillnad med länkarmarna och bilen på marken. Är den sned så är den sned. Jag har då aldrig varit med om att den passar på något annat sätt.

Jag tycker att det ser lite märkligt ut med det tjocka lagret under tallriken, distansen är för stor i sidled? På mina kan jag inte tycka att det ser ut så. Är du säker på att det är rätt tallrik?

Jag har såklart glömt att fota mina fjäderben. Återkommer med bilder.

rstx - 2019-6-9 kl 20:10

Hmm... och du hade redan provat vända på fjädrarna... Även om Rickard har rätt att fjädern bör vara på andra hållet, har du redan provat det så.
Kan inte heller alls se att det skulle göra någon skillnad med länkarmarna och bilen på marken. Är den sned så är den sned. Jag har då aldrig varit med om att den passar på något annat sätt.

Jag tycker att det ser lite märkligt ut med det tjocka lagret under tallriken, distansen är för stor i sidled? På mina kan jag inte tycka att det ser ut så. Är du säker på att det är rätt tallrik?

Jag har såklart glömt att fota mina fjäderben. Återkommer med bilder.

rstx - 2019-6-9 kl 20:34

Nu ska vi se.
Det är tydligen inte riktigt likadana fjäderben med den lägre infästningen men annars så.

Fjädertallriken ska vara bak så det är rätt. Mina är ju väldigt symmetriska och fjädern är ju helt rak mellan nedre fjädertallrik och övre lagret samtidigt som den följer linjen mot infästningen vid länkarmen.
Jag tror faktiskt jag kan vara inne på något där med det undre lagret. Som du kan se på bilden så är där inget glapp alls på min utan den ligger an ordentligt på lagret, kant i kant mot stötdämpartornet, vilket den inte riktigt ser ut att göra på din, och då har den möjlighet att vrida sig? Kan det vara så?

[Ändrad 2019-6-10 av rstx]

fjaderben hoger2.jpg - 1.6MBfjaderben hoger3.jpg - 1.2MBfjaderben hoger4.jpg - 970kB

FredrikAssarsson - 2019-6-9 kl 22:29

Pssst... ta bort dina å, ä och ö ur filnamnet så halkar bilderna upp på forumet Daniel.. ;)

rstx - 2019-6-10 kl 19:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Pssst... ta bort dina å, ä och ö ur filnamnet så halkar bilderna upp på forumet Daniel.. ;)

Spännande! Det funkade men bilderna vred sig... :(
Aja, funkar att klicka på dom.

Enell - 2019-6-12 kl 20:35

Daniel, nä jag är inte säker på att det är rätt tallrik. Faktum är att jag inte är säker på nåt alls vad det gäller den här bilen...

Men jag kan konstatera att det "gula plastlagret" inte passar på de här fjäderbenen, men det skulle kunna passa på tallrikarna även om jag tycker att toleransen i sidled är för stor.

Något jag däremot reagerar för är att fjädern på dina bilder ser ut att ligga an bättre mot tallriken än vad det gör på min bil.

rstx - 2019-6-13 kl 13:42

Ja, jag tror att tallriken är fel. Har du mätt i "lagerkupan" på båda tallrikarna och kollat om dom är samma?
Mina sitter tätt och fint överallt. Det är väl fördelen att ha en "oskruvad" bil!

Enell - 2019-6-29 kl 08:33

Efter att helgerna varit fulltecknade med konfirmationer, skolavslutningar, student, midsommarfest och en trasig dagvattenledning från huset så hoppas jag att ha samlat så mycket energi så jag kan fortsätta med Sprinten.

Vi går mot mörkare tider och snart vinter igen som optimisten säger när midsommaren passerats......

:D

Om tallrikarna är rätt eller fel vet jag fortfarande inte så mycket om. Gjorde något halvhjärtat försök med att se om det går att ändra balansen på tallriken med gummikuddar men är inte nöjd med resultatet. Kan nog lätt bli att man bryter av fjädern.

IMG_6138.JPG - 665kB

Genom att laborera med hur fjädern landar i nedre tallriken så kan jag åtminstone rädda tallriken för att skada stötdämparen, vilket är det jag är mest orolig för.

IMG_6140.JPG - 651kB

Och efter att fått reda på att det kan finnas en alternativ lösning med kompletta ben liggande i en gömma någonstatns i Sverige så bestämde jag mig för att chansa på att slå ihop grejerna.

IMG_6193.JPG - 991kB

Och nu blir det ännu märkligare, höger sida som orsakat mig mest problem och som jag tror inte heller tidigare suttit bra verkar helt ok. Men vänster sida som har sett ut att funka när jag provat blir inte bra.

Jag blir mer och mer övertygad om att problemen borde bottna i stigningen på fjädrarna. Eftersom det finns olika tallrikar och olika lager är det väl mest troligt att det är så.

Micke G - 2019-6-29 kl 21:16

Jag har ett par kompletta fjäderben liggandes efter att jag bytte till coilover. Dock är dom inte till salu. Men det brukar funka att montera ihop allt om man följer alla märkningar, lite som att bygga pussel. Om du har vägarna förbi så får du gärna kolla hur allt hänger ihop.

[Ändrad 29-6-2019 av Micke G]

IMG_0458.JPG - 1.6MB

Enell - 2019-6-30 kl 18:25

Micke, det kan absolut vara värt ett besök när jag är norrut. Svårt att säga på bilden men ser inte dina tallrikar lite annorlunda ut.

Pillade dit andra belägg nu när bromsarna var nere, inte det värsta belägget från Ferodo men garanterat bättre än de som satt. Dessutom vill jag kunna stanna med kalla bromsar, i kvarteret bortanför mitt så är det jag som skall lämna företräde för bussen...

IMG_6170.JPG - 730kB

Ett av de gamla beläggen tom delat sig där slitagevarnaren var monterad.

:steering:

Tyckte nog inte om bankörningen.

Enell - 2019-7-6 kl 07:23

Gjorde ett par skruva ihop - skruva isär - gör rätt upptäckter.

:idea:

Den första var att det var lättare att montera den bakre länkarmens bakre fästpunkt sist. De nya bussningarna höll emot allt vad de orkade. Så efter att försökt montera länkarmarna bakifrån och framåt fick jag byta ordning.

Nästa upptäckt var att det var olika längder på skruvarna i framvagnen, kollade ändå innan jag började, men bara med ögat inte med skjutmått.

Skruven i framvagnsbalken var 78 mm, antagligen för att det är trångt mot motorn.

IMG_6276.JPG - 442kB

Skruven innanför spindeln var 84 mm, som synes räcker inte marginalen för att sätta dit fel skruv.
Och nej, det är inte jag som svetsat i länkarmen...

IMG_6277.JPG - 490kB

[Ändrad 2019-7-6 av Enell]

Enell - 2019-7-6 kl 07:35

Men vad har hänt här?

IMG_6241.JPG - 869kB

Tro det eller ej, men bilen är faktiskt ute.

IMG_6239.JPG - 1.1MB

Enell - 2019-7-6 kl 13:47

Japp, då kan man sammanfatta första utflykten.

Både bra och dåligt faktiskt, och det som är dåligt är inte bara dåligt utan riktigt dj-la sämst antagligen.

Styrning och framvagn känns bra, drar lite snett men eftersom den står 4 mm toeout mätt på 15"-fälg så kan det vara läge att skruva in en styrled ett varv.

:smash:

Tidigare knäppte det i fjäderbenet på höger sida, men som jag anade när jag monterade ihop skiten så flyttade jag problemet till vänster sida.
Nu knäpper det alltså i vänster sida istället.

:oO

Med originalbestyckade IDF40-förgasare och standard Marelli fördelare så känns motorn helt ok. Fortfarande bra bottenvrid och långt mer varvvillig än tidigare, tar i på ett helt annat sätt över 3500 rpm.
Men man får ingen käftsmäll direkt...
Jag har aldrig kört förgasarversionen på 1,7:an men skulle tro att känslan är ungefär så här.

Är den så lätthanterlig som den nu verkar skulle man absolut varit elakare när man trimmade, typ högre kompression.

Men, men, men...
Efter nån halvtimmes körning börjar den tjura på 1:ans cylinder.
Felsökning:
Först går den inte när den är kall, men kommer igång sen.
Efter ett tag går den inte alls på låga varv, men på höga - ungefär som om lågfarten inte gav bränsle.
Nu är det framme vid vägs ände, nu går inte 1:an alls.

All enkel felsökning, som gnista, tjuvluft, kompression och bränsle är gjord men icke, allt verkar ok så långt

:wall:

Vad värre är - man kan ana ett ljud som inte hör dit, men jag kan inte säga vad det är.
Men när jag startade motorn de första gångerna så lät det som om det tog lång tid innan den hydrauliska lyftaren tystnade på just 1:an. Fast även om det skulle vara lyftaren så borde motorn tända bränslet och det verkar den inte vilja göra.

Här inne är det nåt spök, men vad?

IMG_6280.JPG - 1.2MB

rstx - 2019-7-6 kl 21:48

Aeh, vilket skit. Du har inte flyt med denna lilla bil :)

Kan du filma missljudet möjligen?

Enell - 2019-7-7 kl 18:53

Daniel, har man så mycket missflyt som det vart med den här dynghögen till bil kan det inte längre vara dynghögen det hänger på. Måste ta åt mig en del av äran själv, men vet egentligen inte vad jag gör för fel...

Nu är skiten isär igen.

IMG_6284.JPG - 1006kB

Plockade den vänstra toppen utan att rycka ur motorn, får se om det går att krångla dit den. Borde gå, möjligen lite bökigt att momentdra skruvarna.
Allt ser helt friskt ut såvitt jag kan bedöma.

IMG_6295.JPG - 1.1MB

Kontrollmätte lyfthöjderna för jag tänkte att missljudet kunde bero på nåt skumt med lyftarna, men hittar inget märkligt här heller.

IMG_6286.JPG - 1007kB

Micke G - 2019-7-7 kl 20:44

Han du ta något kompprov innan du rev toppen?

Enell - 2019-7-7 kl 21:37

Micke, jo jag tog kompprov och det var ingen större spridning mellan cylindrarna. Skulle man vara riktigt duktig skulle man provtryckt, men har inga prylar till det.

Delade kamaxelhus och topp men inga konstigheter som jag kan upptäcka med mina otränade ögon. Något har fuktat 1:ans avgaskanal, men det skulle likväl kunna vara oförbränd bensin.

IMG_6296.JPG - 1.3MB IMG_6297.JPG - 1.3MB

Däremot upptäckte jag att det ställbara kamdrevet slog 0,6 - 0,7 mm i sidled. Undrar om det kan vara det som ger upphov till det märkliga ljudet trots att drevet i sig sitter fast.
Drevets anläggningsyta mot kamaxeln är inte helt plan. Återigen skulle man behöva en svarv. Jag lär inte få tag på någon motorrenoveringsfirma som kan fixa det under semestern,

IMG_6298.JPG - 791kB

Micke G - 2019-7-8 kl 08:38

Ja det kan ju vara en trolig orsak, drevet har ju samma varvtal som ventilerna, så då kan man bli lurad och tro att det är en lyftare.

Att den slutade tända på 1:ans cylinder kan ju vara ett stift, tändkabel, fördelarlock, läckande toppackning...

Enell - 2019-7-8 kl 21:39

Ja, mysteriet varför den inte vill gå på ettan kvarstår. Stift, tändkablar och att den ger gnista är kontrollerat, skulle vara om gnistan är för svag. Tjuvluft och förgasare är kontrollerat, men fördelarlocket har jag inte bytt.

Skulle iofs kunna kasta dit 36:orna att prova med om det skulle vara så att det ändå är ett förgasarproblem.

Men jag måste hur som fixa drevet först.

Atterhall - 2019-7-9 kl 06:30

Borde väl finnas skrapmärken om drevet kastar så det tar i nånstans? Kan det helt enkelt varit ett dåligt stift?

Märkligt fel...:kiss:

Enell - 2019-7-9 kl 07:49

Nja, det kastar inte så mycket att det tar i, däremot skulle drevet kunna vicka mot kammen. Sen känns det inte bra om remmen inte skulle spåra utan vandra fram och tillbaka.

Enell - 2019-7-11 kl 19:19

Se där ja...

Stefan på SK-Teknik vevade i gång svarven, så nu hoppas jag problemet med kamdrevet är löst. Sen återstår det att se om det märkliga ljudet kom av drevet. I vart fall känns det bra att få det gjort.

Nu är det att vänta på ny topplockspackning.

IMG_6322.JPG - 934kB

Atterhall - 2019-7-14 kl 19:26

:bananana:

Enell - 2019-7-21 kl 14:07

Kontroll av kolvar och cylindrar, men allt känns och ser bra ut.

IMG_6338.JPG - 888kB IMG_6344.JPG - 792kB

Passade på att byta den tätning som fuktade med efterföljande inslipning.

IMG_6333.JPG - 1.1MB

Ny packning på plats och sen ihop.

IMG_6345.JPG - 990kB

Enell - 2019-7-21 kl 14:13

Upptäckte en annan märklig grej på ett av munstyckena i förgasarna.

:boing:

Kolla noga på det högra så ser man att ett av hålen aldrig blivit genomborrat, Antydan till borrning finns men nåt hål blev det aldrig.

IMG_6356.JPG - 693kB

Enell - 2019-7-21 kl 18:14

Med bilen ändå i luften började jag hänga dit den främre hämmaren men stötte på problem direkt.

Att det var olika c/c på hålen för de främre fästpunkterna hade jag upptäckt innan, därför blev ett av hålen nyckelhålsliknande. Hålen där skruvarna delas med skruvarna för framvagnsbalken svetsades igen och borrades upp på nytt.

IMG_6360.JPG - 695kB

Fick för mig jag hade kollat fästpunkterna i länkarmarna, kollat hade jag nog men tänkt hade jag tydligen inte.
Bygeln var helt enkelt för kort för att rymma bussning och hämmaren.

Nu är då frågan om det finns längre byglar eller om länkarmarna kan se olika ut?

IMG_6364.JPG - 481kB IMG_6363.JPG - 513kB

Enell - 2019-7-22 kl 23:25

Gav upp med krängningshämmaren, men ut med bilen på vägen för provkörning.

:steering:

Som vanligt både bra och dåligt.

Motorn går överraskande fint, till att börja med på alla cylindrar, men framförallt känns den riktigt bra. Nu har jag dessutom vågat piska den. Bra bottendrag, mycket varvvilligare än originalet och tar i bra från 3500 rpm och uppåt. Hade varit fantastiskt kul att lämna bilen till någon händig med rullande landsväg för finlir med förgasare och tändinställning.

:revs:

Svarvningen av kamdrevet var helt klart rätt, det dödade ut det märkliga ljudet - i vart fall en del av det...

Till det dåliga då...
Den andra delen av ljudet blev istället tydligare, men minst lika svårt att härleda.
Det är dessvärre ett mer knackande ljud, låter som om något står och slår metall mot metall utan att skramla, exv ett löst motorfäste. Man skulle kunna misstänka ett vevlager men ljudet försvinner över ca 1400 rpm. När jag haft vevlagerras tidigare har slamret inte avtagit utan tilltagit med varvtalet.
Har gått runt blocket med stetoskop men klarar likafullt inte reda ut varifrån det kommer.

Enell - 2019-8-2 kl 09:18

Titta vad som dök upp på banmötet med SSJ igår...

Den förbannade spårryttaren från skruven till vevhusventilationen har hoppat fram från ingenstans och lagt sig uppe på blocket - helt otroligt.
Undrar var den har varit nånstans under tiden ?

Lite som att bli spottad i anskitet, men skönt att äntligen veta vart den tog vägen.

IMG_6394.JPG - 806kB

Enell - 2019-8-8 kl 18:27

Det Assarsson snickrar i hop till Berlinan på 5 minuter tar mig 5 dagar att få till...

:smash:

Nu finns dom i vart fall, fattar inte att det skall vara så svårt att bocka lite 3 mm plåt med två vinklar och en radie.
Efter nåt misslyckat försök så hoppas jag att jag äntligen har två fungerande fästen till krängningshämmaren.

Skulle vara intressant och se hur infästning och bussning ser ut med originalfästena, dvs de till höger på bilden.

IMG_0006.jpg - 545kB

Riktigt nyfiken på att få dit hämmaren och se om det blir någon påtaglig skillnad.

FredrikAssarsson - 2019-8-8 kl 20:56

:P tack... :beerchug: får dock säga att 3mm tjock plåt är vansinnigt seg att bearbeta! Kul att du hittade den förrymda mojängen!
 Pages:  1    3  4