AlfaPower

Att få fart på en sud-Sprint

Pages:  1  2    4  5

Enell - 2019-8-10 kl 10:04

Hämmare på plats - ut och åka

:steering:

IMG_0014.jpg - 645kB

Atterhall - 2019-9-1 kl 17:20

Fler med offset på dämparens kolvstång... Så här ser hö fjäderben från illbattingen ut när det ligger på garagegolvet. De kanske inte blir bättre... 🤔

371B882B-CE08-4634-84EC-FB79F77B708E.jpeg - 2MB

AndreasA - 2019-9-1 kl 20:55

Man blir ju brydd. Jag renoverade mina fjäderben för ett par tre år sedan och har väl inget direkt minne av att det såg ut så här som det gör på illbattingen och Enells bil men jag kan ju ha missat det helt enkelt. Kanske kan plocka ned ett ben nu när motorpaketet ändå skall ur för lådbyte.. för att jämföra och se.

Martin: Vad är det för wire du har på ditt ben? Är det för att motverka utfjädringen? Eller är det för att dra ihop fjädern? Kanske är det den som dragit tallriken snett? Bara en fundering..

AndreasA - 2019-9-1 kl 20:56

Man blir ju brydd. Jag renoverade mina fjäderben för ett par tre år sedan och har väl inget direkt minne av att det såg ut så här som det gör på illbattingen och Enells bil men jag kan ju ha missat det helt enkelt. Kanske kan plocka ned ett ben nu när motorpaketet ändå skall ur för lådbyte.. för att jämföra och se.

Martin: Vad är det för wire du har på ditt ben? Är det för att motverka utfjädringen? Eller är det för att dra ihop fjädern? Kanske är det den som dragit tallriken snett? Bara en fundering..

Atterhall - 2019-9-1 kl 21:05

Wiren gissar jag är en variant på drop-stop (bilprovningen var inte helt imponerade av just den...). Den är knappt spänd där den ligger, så jag tänker att den mest är för att inte hela kalaset ska dela sig vid en stor utfjädring. Mina fjädrar är ju rätt mycket kortare (och hårdare...) än original så det är en risk t ex vid en grop, efter ett gupp eller för all del vid lite entusiastisk kurvtagning över stygga curbs! 😁🏁

Enell - 2019-9-7 kl 08:09

Martin: Kortare fjädrar är nästan en underdrift.

:D

När jag såg dem i verkligheten så gissar jag på att de är hälften så långa och dubbelt så grova som på min bil. Kan tro att den där wiren gör nytta.

:beerchug:

Tvungen att lägga in bilden nedan, så här mycket Alfa per bankilometer har jag aldrig sett på en banträff med Sportvagnsällskapet i Jönköping nån gång.
Dessutom är det mig veterligen enda bildbeviset på att jag har fått ut bilen på bana i år.

P1010030_Alfa Romeo at Kinnekulle 198001 1(2).jpg - 1.2MB

Georg - 2019-9-8 kl 10:47

Man kan ju korta stötdämparstången så man får stoppläget där man vill ha det.
På min racesud kapade jag fram från 22 till 11 cm rörelselängd. Bak var det ombyggt/justerbart

Atterhall - 2019-9-8 kl 20:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Man kan ju korta stötdämparstången så man får stoppläget där man vill ha det.
På min racesud kapade jag fram från 22 till 11 cm rörelselängd. Bak var det ombyggt/justerbart

Det är ju förstås rätt sätt, dämparen hamnar i bättre arbetsläge också. Men jag gissar att det det låg strax utanför vad hr Schmid var beredd att lägga ner i tid när illbattingen byggdes en gång i tiden... ;)

Om det nån gång blir uppgradering av dämpare på den borde nåt liknande göras. :ritaliead:

Sorry Niclas för trådkap - härlig bild med 116-svajmaster också! :rockon:

[Ändrad 2019-9-8 av Atterhall]

Enell - 2019-9-9 kl 19:08

Kapa på bara...

Har jag otur så kanske jag lär mig något

Enell - 2019-9-15 kl 09:15

Drar upp persiennen och blickar ut över Småländskt höstrusk med regn och blåst.

Första tanken som slår en är om det är dags att ställa av Sudsprinten för säsongen, andra tanken är om det är nåt som borde göras innan den ställs av.

Några konstaterande från Knutstorp igår:
-Blir fortfarande inte klok på bromsarna, stannar gör det men jag saknar känsla, låser lätt upp höger bakhjul, nåt jag inte alls känner igen från Kinnekulle.
-Krängningshämmaren gör naturligtvis nytta, bilen kränger helt enkelt mindre och upplevs generellt stabilare men samtidigt upplever jag styrningen okänsligare i mittläget än tidigare.
-Det går långsamt, men det är nog knappast bilens fel tyvärr... :dunce:

Skulle vara förbaskat kul att få bilen på rullande landsväg och förgasarna ombestyckade. Men det är inte så enkelt att hitta någon som kan förgasare här i närheten.

Enell - 2019-9-28 kl 09:07

Så här blev det till slut.

Hittade ingen lämplig kanditat i närområdet som kunde ge sig på min bil så det blev en långresa istället.

Lån av kärra och lastad för avresa mot Autokinito i Uppsala.

IMG_0105.jpg - 1.5MB

Jag är grymt imponerad av er som lastar era bilar och åker kors och tvärs i Sverige för banmöten och tävlingar.

Fy ... vad segt det är att ligga och dra på en kärra.

Fick en flashback om hur det när man hade husvagn och dragandet är inget man saknar direkt.

FredrikAssarsson - 2019-9-28 kl 09:17

Då är du 5km från min verkstad om du vill ta en kopp kaffe. :thumbsup:
0708407626

Atterhall - 2019-9-28 kl 09:56

Du hittar ju ner i Vinstagaraget också numera! :)

Enell - 2019-9-28 kl 13:18

Fredrik och Martin, tackar så mycket för era inbjudningar, det hade varit förbaskat trevligt. Jag skäms faktaikst att jag inte passade på när jag var på hållet.

Tråden släpar lite så jag var faktiskt uppe och vände på Autokinito i går.

IMG_0122.jpg - 728kB

Resultatet då, jo det var några konstaterande och lite hemläxa.

Fick i uppgift att modifiera förgasarplattorna för att förbättra ventilationen i förgasarna.
Avgassystemet är märkligt i hopsatt mellan extraktorröret och Supersprintsystemet. Övergången är en våldsam massa korta rörbitar som är ihopsvetsade. Kollektorn går från 50 mm till 40 mm på typ ingenting vilket verkligen inte ser bra ut.

Annars gjorde Christos lite finlir på förgasarna med justering och lite fix med otäta ventiler till acc-munstyckena.

Vad det gäller bestyckningen bedömde Christos att det inte så mycket att jobba med förrän avgassystemet var fixat.

Bromsningen visade på 126 hk och 160 Nm och det känns riktigt bra. Hoppades jag kunde passera QV-motorns effekt och den passerades med några hk. Receptet på motorn är snarlikt men med högre kompression och lite vassare kammar.

:thumbsup:

Kurvan såg jämn och bra ut med maxeffekt på 5900 rpm och maxvrid på 5300 rpm, undantaget är en märklig dipp runt dryga 3000 varv, tyvärr inte så mycket att göra åt efter vad jag fick förklarat för mig.

:smash:

Så nu är det att bygga avgassystem i som gäller vinter.

Enell - 2019-9-29 kl 19:51

Det är inte så mycket att be för, ger mig på den första hemläxan med en gång.

Ventilationen på IDF:erna sitter på förgasarnas ovansida. Förgasarplattorna till mina Ramair-filter är frånsett de små öppningarna för munstyckena helt täta.

Inget bra alls enligt Christos.

Fram med hålsågen, det stora hålet mellan förgasarhalsarna är det nya. Det blev inte de snyggaste hålen jag gjort - men det blev i vart fall hål.

IMG_0151.jpg - 514kB

När plattorna sitter på förgasarna blir det tydligt vad han menade. Ventilationen är det ovala hålet mellan munstyckena.

IMG_0153.jpg - 522kB

Enell - 2019-10-30 kl 13:00

Nu får det vara färdigåkt för i år. Halkade ner till verkstaden på frostvita vägar.

IMG_0168.jpg - 1.1MB

In i verkstaden för vinterdvala och för att trängas med japanska plastraketer, så om någon med bil av Italienskt påbrå har intresse för en verkstadsplats på Småländska Höglandet så kan man få förtur på väntelistan. :D

IMG_0214.jpg - 725kB

[Ändrad 2019-11-2 av Enell]

Enell - 2019-11-10 kl 22:33

Det här har har inte så mycket med Sprinten att göra, faktiskt inget alls...

Går emellan med lite Bertone-jobb.
Motorn har aldrig trivts med de 45:orna som jag hängde dit för flera år sen, nu har jag äntligen tagit tag i problemet och skaffat ett par andra 45:or. Får se om det lyckas denna gången.

Städade lite i gömmorna och hittade några par 40:or. Ibland funderar man verkligen på hur man tänkt när man tyckt "kan vara bra att ha".

:dunce:

IMG_0246.jpg - 775kB

Atterhall - 2020-2-19 kl 15:43

Kanske kan få den att gå bättre m 40:orna, ska väl vara rejält effektuttag för att du ska behöva gå upp på 45?

Lite "ispirazione" för Sprint-mek, kanske framför allt framvagn... :)
https://racecarsdirect.com/Advert/Details/99901/alfa-romeo-3...

544508.jpg - 140kB 544509.jpg - 156kB

Enell - 2020-2-22 kl 15:03

Inbillar mig att från 150 hk och uppåt så gör 45:orna nytta. På min Bertone har nyttan mest varit ökade intäkter för statskassan och mer oväsen för grannarna.

Enell - 2020-2-22 kl 15:08

Ser spännande ut med diagonalstag i framvagnen på Sprinten, kan nog behövas om inte annat för att ersätta icke existerande plåt.

Har smugit igång med andra rörarbeten, fick ju hemläxa med mig från Christos om att bygga om avgassystemet.

IMG_0497.jpg - 795kB

FredrikAssarsson - 2020-2-22 kl 17:50

Ingen fara, Cristos kan nog hitta något att klaga på ändå ;) :P

Apropå 150hk och behov av 45or så nja.. jag hade 160hk ur 40or utan större halsring än original. :thumbsup:

Enell - 2020-2-22 kl 18:07

Jaha, då får det väl vara 45:or för att ta för dom rika och ge till de fattiga...

:bananana:

Känner mig faktiskt lite som Robin Hood när jag tankar Bertonen, det är roligt att få ge - skatt till staten. För bränsle, det går det åt...

FredrikAssarsson - 2020-2-22 kl 19:10

:P så kan det ju också vara!

Enell - 2020-2-23 kl 20:58

Här är den stora boven i dramat till att Christos tyckte jag skulle ge mig på avgassystemet.

Kanske inte att det sitter en huggmejsel i avgasröret, för det gjorde det faktiskt inte vid bromsningen, utan den något märkliga övergången från ett 60 mm-rör till Supersprint-systemets typ 45 mm.

IMG_0500.jpg - 705kB

När det blev för svårt att kapa började jag vålda istället - det gick naturligtvis inte så bra...
Det fick bli bågfilsblad till slut.

Enell - 2020-2-27 kl 21:54

Man blir förvånad över hur nåt som egentligen borde vara hur enkelt som helst kan vara så svårt.
Fattar inte att det kan bli så nära när det är så gott om plats.

Efter att ha provat med typ en ½-miljon kombinationer med rörböjar olika vridna i förhållande till varandra, så känns det som om det äntligen kan vara lönt att försöka få till upphängningskrokar.

Och det gäller bara den bakre delen av systemet.

IMG_0495.jpg - 753kB

Enell - 2020-2-28 kl 16:17

Kollade på originalkrokarna till avgassystemet och såg att de var lite snyggt svängda. Nästan nödvändigt om man inte skall bygga med plattjärn.

Och vips dök det upp en ny pryl på önskelistan - en gradsax.

:idea:

Fick bli att fråga snällt och fick lite 2 mm plåt klippt i utbyte mot en vetelängd. Tänk vilken nytta man kan ha av lite sötbröd.

20 mm bred plåt blir rätt styv att böja i tvärled även om den bara är 2 mm tjock. Blev en del knackande innan jag fått till en hyfsad rundning.

IMG_0494.jpg - 767kB

Och så kroken.

IMG_0492.jpg - 587kB

Ytfinishen på kallgalvet lämnar en del övrigt att önska men nu sitter kroken där och arbetet framåt kan fortsätta.

IMG_0496.jpg - 421kB

FredrikAssarsson - 2020-2-29 kl 12:16

Kul det här blir bra!

Atterhall - 2020-3-1 kl 19:54

Stiligt! :revs::steering:

Enell - 2020-3-1 kl 21:50

Tackar ödmjukast för glada tillrop, kan behövas för jag känner att inspirationen för Sud-skruvande verkligen inte är på topp.

:kiss:

Fortsatt grejande med upphängningskrokar, blir faktiskt helt ok när man vet hur man skall bära sig åt.

IMG_0502.jpg - 924kB

Den egentliga orsaken till avgasbyggnationen var övergången från extraktorröret till Supersprintsystemet. Alltså den snitsiga lösningen som ses på bilden med huggmejseln i mitt förra inlägg.

IMG_0518.jpg - 967kB

Tänkte kona ner ett rör från 60 mm till 51 mm. Blev långt mer att ta än jag först trodde, men eftersom Pi råkar vara ungeför 3,14 så är det inte alls konstigt. Fick alltså skära ur en kil från 0 - 28 mm ur röret.

IMG_0521.jpg - 817kB

Ett vridande och pressande fram och tillbaka i skruvstycket för att få till en hyfsat bra kon.

IMG_0522.jpg - 889kB

Och sen lite svets och slip

IMG_0523.jpg - 822kB

Enell - 2020-3-4 kl 21:40

Efter konen skall det dit en ljuddämpare. Förutsätter att det bör sitta en dämpare där eftersom det finns på Supersprint-systemet.

Skulle kunna göra en enkel krök uppåt och montera dämparen lutande men är angelägen om att hålla upp systemet så långt det är möjligt.
Bilen råkar vara hyfsat låg av någon märklig anledning.

:rolleyes:

Får försöka essa röret.

IMG_0505.jpg - 865kB

Provmontering med ljuddämparen, om jag får säga det själv ser det faktiskt riktigt bra ut.

IMG_0524.jpg - 880kB

Georg - 2020-3-5 kl 09:46

De var tight byggt 😊 !

FredrikAssarsson - 2020-3-5 kl 18:12

Snyggt! :smash::thumbsup:

Atterhall - 2020-3-5 kl 18:20

Wow, det där skulle 33an behöva också! :D

:beerchug::bananana::smash:

Enell - 2020-3-5 kl 19:53

Bara hålla tummarna att det funkar, för att bygga ett till det fixar jag aldrig...

:no:

Kastar mig mellan fram och bakända på bilen.

Efter provmontering av hela systemet och ett brutalt skaktest utan genomslag så har jag gjort ett försök, eller egentligen rätt många försök med både slip och svets, med att få vinklarna rätt på slutrören.

Lyckades inte fixera rören med svetstång så här var det att hålla intill och bränna på med svetsen. Till slut så fick jag till ett acceptabelt resultat.

IMG_0542.jpg - 702kB

Atterhall - 2020-3-5 kl 20:47

Så slutdämparn från Supersprint-systemet blev över??

Enell - 2020-3-6 kl 13:29

Beror på hur fort det låter att det går.

Faktiskt hela Supersprint-systemet över, men lägger det på hyllan så länge. Har lite tankar kring det.

Enell - 2020-3-10 kl 22:34

Såja, får vi se om det passar fortfarande.

Har bara dragit på kallgalv. Duger egentligen men funderar på om man skulle stryka på någon färg, frågan är bara av vilken typ.
Har dåliga erfarenheter av att värmebeständig färg inte vill härda vid vanliga temperaturer.
För en massa år sedan provade jag faktiskt att ha det nymålade som sällskap i bastun, men det gick sådär...

IMG_0583.jpg - 708kB

Och Supersprint-systemet till hyllan så länge, så får jag se vad jag hittar på

IMG_0570.jpg - 842kB

Atterhall - 2020-3-11 kl 16:46

Har upplevt förbluffande bra resultat med (knappt man vågar säga det...) Biltemas värmetåliga färg. När jag jobbade m avgassystem för industriella tillämpningar hade vi nån herejösses-produkt som var toppbra (kommer inte ihåg vad den hette på rak arm, köptes från Frankrike har jag för mig) - behövdes det kompletteras på fältet var de inte sällan Biltema-burken åkte fram och var snudd på lika duglig...
:P

Enell - 2020-3-16 kl 22:38

Äntligen färdigt, dock inte provstartat ännu.

IMG_0597.jpg - 556kB

Atterhall - 2020-3-17 kl 19:32

Ballaballa! :bananana::bananana:

FredrikAssarsson - 2020-3-17 kl 22:22

Hoppas du lyckas undvika fartbulor nu då. Man har ju satt några nya avgassystem i diverse hinder i vägen 😂

Men det ser snyggt ut!

Enell - 2020-3-18 kl 20:53

Farthinder är inge bra, jag får väl stå och ööörnaa på garageinfarten.

:revs:

Vet inte i vilken ända jag skall fortsätta så jag börjar i alla ändar på en gång. Fantastiskt bra sätt om man inte vill få ihop bilen till säsongen...

Har ett krånglande dörrlås så jag rev ner vänsterdörren för att se vad det var för fel. Efter att brutit sönder varenda plastclips så var det isär. Hoppades på att nån länk delat sig men icke - generalras i låset. Räddad av Gösta Nilsson som hade ett lås liggande.

IMG_0576.jpg - 565kB

Bakom dörrsidan blottades ett gigantiskt hål efter någon som energiskt huggit sig igenom plåten för att lite snitsigt montera en högtalare. Såg ut ungefär som på en krigsfilm där man skjutit granater i en stridsvagn. Fick snygga till lite.

IMG_0580.jpg - 824kB

Och nu spårar det ur på riktigt, nästan så man skäms, men jag letade på mina 80-tals Blaupunkt-högtalare och tänkte, ja va f-n...

:afro:

Greja till en aluminiumplåt i Mega-hålet och vips.

IMG_0589.jpg - 607kB

Borde nog gjort nåt liknande på högersidan men det får bli när det ramlar isär. Och nej, jag har inte tagit upp nya hål i dörrsidorna, de fanns redan

IMG_0590.jpg - 895kB

Enell - 2020-3-21 kl 08:25

Så var det det där med plastclipsen till dörrarna...

Hittade lösningen på den världsomspännande specieributiken Ebay, trodde jag.

Förväntade mig en liten nätt plastplugg av beskrivningen att döma men icke. Tänk att mm kan vara så olika långa.

IMG_0605.jpg - 760kB

Det dök upp en plastplugg nästan lika stor som vattentornet svampen i Örebro.

Fick tillbaka pengarna men det löste inte mitt problem så jakten fortsätter.

FredrikAssarsson - 2020-3-21 kl 19:24

Kollat Örebro agenturaffär?
Vilken storlek ska du ha?

Enell - 2020-3-21 kl 19:51

Bara för du frågar blev jag osäker, hålet är 8 mm, skulle tro att huvudet är 15-16 mm. Skall kolla upp firman i Örebro, tack för tipset.
Jag har gjort ett nytt försök på Ebay får se vad som dyker upp denna gången.

:worship:

Gav mig på bromsarna bak i väntan på delar. Har fått problem med upplåsningar av höger bakhjul vid kraftig inbromsning, läs bankörning.

:steering:

Hoppades på en läckande bromscylinder men icke, ser torrt och fint ut. Eller, fint är väl fel ord men cylindern läcker i vart fall inte.

Har ett annat problem med bakhjulen som jag blundat för, nåt märkligt glapp i hjullagren. Horisontellt är det helt ok men ruckar man på hjulet vertikalt glappar det.

:wall:

Vänster sida bytte jag men ingen skillnad, tänkte byta även på höger nu men här har tydligen mister Handyman stormat fram.
Hubben är hyfsat misshandlad.

IMG_0601.jpg - 552kB

Trumman lämnar också en del övrigt att önska.

IMG_0602.jpg - 715kB

Goran - 2020-3-21 kl 20:09

Hej! Om axlar eller lagerlägen är slitna så att lagren glappar kan man slå många lätta körnslag i axel och lagerlägen och sedan limma med t.ex Loctite 641.
Göran

Enell - 2020-3-23 kl 22:12

Göran, kan i värsta fall bli så men befarar att jag måste rycka trummorna med nån form av regelbundenhet och är rädd det blir svårt med Loctite.

Gav mig på att göra i ordning en bakaxel, som till skillnad från den på bilen, inte är kortad. Då har jag en frisk liggande när andan faller på att byta.

IMG_0561.jpg - 895kB

Goran - 2020-3-24 kl 21:02

Det finurliga med just Loctite 641 är att den är demonterbar. Det finns ju fler fabrikat av lagerlåsning men jag har jobbat mest med Loctite. Göran

stag

sudsune - 2020-3-25 kl 20:25

jag har stagen du söker sune 0725 315 920

Enell - 2020-3-25 kl 21:57

Sune, vet inte riktigt vad du tänker på för stag men jag hör av mig vid ett tillfälle.

Kom ett paket idag, har chansat lite men det här kommer bli intressant.

IMG_0638.jpg - 549kB

Ser bra ut så här långt i alla fall. De borde vara för långa, och är de inte det så har jag misslyckats i alla fall för då är de för klena.

IMG_0639.jpg - 660kB

Enell - 2020-3-29 kl 12:59

Har inget att välja på, måste byta hubben. Känns inte bra när man monterar lagret, och kollar man på anläggningsytan kan man misstänka att lagret snurrat mot axeln.

IMG_0652.jpg - 679kB

IMG_0650.jpg - 679kB

Då dyker den här märkliga lösningen upp igen, shimsningen (?) av bakaxeln.

IMG_0649.jpg - 733kB

shimsning

sudsune - 2020-3-29 kl 13:55

ett sätt att bredda spårvidd etc camber toe men jag gillar inte val av skruvar ser ut att vara 8,8 skruv

Enell - 2020-3-29 kl 21:14

Sune, absolut men då skär man inte av axeln och behåller spårvidden genom att shimsa upp till ursprunglig spårvidd. Visst kan det ha med camber och toe att göra och att man sen återställt axeln, eller kan det möjligen ha med något historiskt val av fälgar att göra.
Och jajamän du har helt rätt, det är 8.8.

Har upptäckt sprickor i bromsslangen till bakaxeln och byter även de främre slangarna sedan jag sett antydan till ett veck på den ena.

IMG_0653.jpg - 723kB

Kollade även klotsarna fram och är inte helt nöjd med vad jag såg, trots Ferodo-belägg.

IMG_0647.jpg - 697kB

Bak klarade jag inte få isär bromsslangen från bromsröret på rätt sätt så jag fick försöka dela i nästa anslutning. Den mot lastregleringsventilen eller vad den kan tänkas heta.
Efter lite stökande får jag loss bromsröret men ovanför det sitter en luftningsnippel, den är inte samarbetsvillig.

:angryfire:

Vete tusan hur jag skall få loss den, om jag nu måste använda luftningsnippeln, jag har inte luftat på den tidigare.

IMG_0648.jpg - 896kB

Atterhall - 2020-3-31 kl 07:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  

Kollade även klotsarna fram och är inte helt nöjd med vad jag såg, trots Ferodo-belägg

Sådär ser mina DS3000 på 33an också ut, kanske standardfeature - men känns som det går varmt...

Gjorde du bromsslangar eller köpte nya?

Enell - 2020-3-31 kl 21:06

Martin, köpte färdiga slangar. När jag letade hittade jag både hos EBC och HEL, men höll på att få fel för den föreslagna satsen från HEL innehöll tydligen 4 slangar men det löste sig.

Det gick naturligtvis åt h-e med luftningsnipplen på lastregleringsventilen. Provade både med både milt våld och värme, sen gick f-nstyget av.

:angryfire::angryfire::angryfire:

IMG_0656.jpg - 898kB

Hela ventilen inklusive allt som är skruvat i ventilen sitter fast nåt så våldsamt. Inte utan att man funderar på om det blivit någon form av anal galvanism vid materialvalet.

:furious3:

Fjädern till reglerventilen är bortplockad på min bil så för den skull påverkar inte sänkningen bromskraftsfördelningen.
Manuell fördelningsventil som Sune föreslog är kanske enda utvägen, men jag blev fruktansvärt trött när jag började kolla på arbetet det medför.

:wall:

Inte alls sugen överhuvudtaget känner jag...

Chansar på att luftningen fortfarande är tät och att jag klarar mig utan att lufta ventilen.

Chramon - 2020-4-1 kl 06:16

Inte kul alls med luftningsnipplar som sitter som berget. Nyss gått igenom samma...
Håller på med gammal mc, avdragen luftnippel.
Borrade upp hålet något, i med torxbits, gick runt.
Större borr, större torx, gick runt...
Tog tillslut stor borr, borrade bort nippeln och fick ut konan som tätar.
Fixade ny luftnippel, M8 och Würt insatsgäng.
När jag drog in insatsgängan klantade jag mig lite och det tunna godset sprack!
Blev ett beg ok för 1 400kr... :kulspruta:

Atterhall - 2020-4-1 kl 11:01

Attans, vi håller tummarna! 💪👊

Enell - 2020-4-3 kl 18:09

Lessnat på bromsarna för en stund. Började bråka med fjädrarna istället.

Ser ut att passa. Jämfört med sänkfjädern är de nya lika mjuka som ett rakt stålrör.

Monterar jag de här bak utan att hitta styvare fjädrar fram så blir bilen troligen okörbar.
Eftersom det är ett slipat avslut uppåt får jag försöka hitta en plant gummi istället för originalet.
Dessutom lär det gå åt en del kapande och värmande.

IMG_0661.jpg - 635kB

Enell - 2020-4-4 kl 20:44

Hängde dit fjädrarna, och jo, viss skillnad blev det...

Före

IMG_3924.JPG - 848kB

Efter

IMG_0675.jpg - 336kB

Eftersom de var lika långa innan torde det vara bevisat att de verkligen är styvare.

Nu återstår att begripa sig på hur man skall kapa och värma dem för de skall funka längdmässigt.
Lite nervigt, jag har lyckats förstöra en omgång fjädrar till Bertonen på det viset.

Dessutom är de slipade i den änden jag vänt uppåt och där hade det varit bra med ett gummi mellan fjäder och kaross. Enkelt att lösa trodde jag, men nej, man måste nog veta precis vad det skall passa till för att hitta nåt som funkar.

IMG_0678.jpg - 412kB

FredrikAssarsson - 2020-4-5 kl 08:02

Köp en skärbräda, skär till i rätt form och skruva fast i fjädersätet (om du inte hittar gummi)
Ikeas skärbrädor har hittat in i måååånga bilar

Enell - 2020-4-6 kl 18:52

Fredrik, det man kalla thinking out of the box - Ikea.

Iofs, min catchtank är faktiskt en thermos från Ikea...

Enell - 2020-4-6 kl 19:06

Det där med shimsningen av bakaxeln är nog inte så fel tänkt.
Hade man haft en fräs så man kunde kilforma mellanläggen går det nog få till lite kul lösningar med camber som Sune var inne på.

Om man hade haft ett sortiment med olika shims så hade det varit överraskande enkelt att justera genom att byta.
Tyvärr håller kortningen av min axel inte den precisionen man skulle önska.

IMG_0685.jpg - 641kB

Atterhall - 2020-4-7 kl 13:23

Borde väl räcka med att lägga brickor, eller?

Enell - 2020-4-10 kl 13:24

Funkar säkert, men det är så kort mellan skruvarna så det blir ingen bra anläggningsyta.

IMG_0705.jpg - 455kB

[Ändrad 2020-4-10 av Enell]

Enell - 2020-4-13 kl 20:52

Växellåda på väg till Sune för lite omsorg.
Tur att den inte kommer synas, aluminiumet ser bedrövligt ut trots tvätt.

IMG_0663.jpg - 544kB

FredrikAssarsson - 2020-4-13 kl 21:18

Lite roterande stålborste eller nylonborste borde väl kunna göra susen om du vill att den ska se fin ut?
Dock lär den väl se ungefär likadan ut efter en säsong på vägarna :D

Atterhall - 2020-4-14 kl 11:18

Växellåda på väg till Sune för lite omsorg.

👍

Är du putssugen, prova vinäger...

Enell - 2020-4-17 kl 16:18

Vore ju märkligt om jag skulle putsa på den med tanke på bilen i övrigt.

Enell - 2020-4-17 kl 16:34

Det kom ett paket med fjädrar.

Det ser nog bra ut så långt, jag har ju haft en del bekymmer med mina framfjädrar så för den skull så borde jag montera dem och se vad som händer.

IMG_0723.jpg - 729kB

Misstänker dock svårigheter pga stigningen och att fjädern är slipad i ena änden. Är inte så säker på att det funkar så bra i tallrikarna.
Dessutom så är fjädrarna inte så styva som jag hoppats.

Får värka fram om jag skall montera dem eller inte.

Enell - 2020-4-17 kl 16:54

Nu är bilen på vägen, både ris och ros på de första turerna.

IMG_0725.jpg - 842kB

Ris:
Bilen verkar ha glömt helt att den var hos Christos i höstas. Den går som en kratta på tomgång och lågfarten och jag blir inte klok på varför.
Som vanligt har jag i min iver att få till motorgången skruvat bort mig på inställningarna.
:(

Ris och ros:
Mitt hemmasnickrade avgassystem låter helt ok, dessvärre blir det en resonans mellan 2300 och 2800 varv som är mycket obehaglig inne i bilen. Får fundera på vad jag skall hitta på.

Ros:
Åker med de nya fjädrarna bak. Första intrycken är att de känns riktigt bra och att de gör mycket för stabiliteten. Skall försöka värma ihop dem lite så att bilen blir några centimeter lägre.
På varv känns bilen överraskande pigg. Avgastrimmning bidrar säkert psykologiskt, nästa steg måste vara ännu mer dekaltrimning och då kommer den bli riktigt snabb...

AndreasA - 2020-4-17 kl 20:07

Spännande uppdateringar.
Nya fälgar också va?

Atterhall - 2020-4-17 kl 21:27

Sweet! Fajtas m div läckage på 013, men sen ska den till Bilprovningen... 🤞

Atterhall - 2020-4-17 kl 21:30

Vore ju märkligt om jag skulle putsa på den med tanke på bilen i övrigt.

Äh, vaddå - du har ju en riktigt putspärla jämfört med MCD013 😂

Atterhall - 2020-4-24 kl 14:47

Här finns det 14" R-däck, rimliga priser också!:bananana:
https://www.renn-reifen.de/?option=com_jshopping&controller=...

Enell - 2020-4-29 kl 18:26

Andreas, jo det är andra fälgar. Har faktiskt riktigt dåligt samvete för det.

Martin, medges, kan finnas något bättre förutsättningar för puts på 548:an än på 013.
Tack för tipset om R-däcken. Igår provade jag hänga på en omgång plåtfälgar med utslitna R-däck 205/50 -15 på Bertonen - de såg löjligt små ut på bilen. Men breddade plåtfälgar fr Saab skulle nog funka helt ok annars.

Atterhall - 2020-5-2 kl 20:35

Bakfjädrar, billigt! :deal:
205/50-15 är lagom på Sprinten! 😄

39C1C33E-2517-4928-AB9A-2F7AE4AFE16C.png - 3.5MB

[Ändrad 2020-5-3 av Atterhall]

Enell - 2020-5-3 kl 20:43

Absolut, hade vi bara umgåtts i samma kretsar, jag och Paul Edwards så hade det blivit affär.

Hade varit spännande att se hur Sprinten burit sig åt med så hårda fjädrar.
De fjädrar jag nu hängt dit bak är på knappa 200 lb, om man nu vill ha något att jämföra med.

Vet du hur hårda fjädrarna är som sitter på 013?

Enell - 2020-5-3 kl 21:08

Var onödigt spännande att vrida på startnyckeln i slutet på förra säsongen, startmotorn ville inte snurra, troligen är kolen slut.
Och tänka sig, trots vinterdvalan hade det inte självläkt.

:ink:

Så in och riva bland prylarna och visst, där låg ju en annan startmotor. Några provstarter på golvet, lite tvätt, lite puts, lite smörja och så ett byte.
Men, men...
Gick inte många starter förrän det var tyst. Dags att plocka fram hammaren igen, en liten vänlig klapp så snurrar den igång.

IMG_0735.jpg - 613kB

Nån som har några kol liggande till en sån här?

:pray:

IMG_0730.jpg - 699kB

Atterhall - 2020-5-4 kl 11:59

Absolut, hade vi bara umgåtts i samma kretsar, jag och Paul Edwards så hade det blivit affär.

Hade varit spännande att se hur Sprinten burit sig åt med så hårda fjädrar.
De fjädrar jag nu hängt dit bak är på knappa 200 lb, om man nu vill ha något att jämföra med.

Vet du hur hårda fjädrarna är som sitter på 013?

Ingen aning om vad det är för spring-rate på dem, men hårt bak är bra! ;)
Det är ett öppet forum, ska jag försöka få tag på mr Edwards?

Atterhall - 2020-5-4 kl 12:04

Dags att plocka fram hammaren igen, en liten vänlig klapp så snurrar den igång.

Fördel förgasare - åtkomlighet! Ska jag göra motsvarande på 013 måste typ halva motorrummet rensas... :wall:

Enell - 2020-5-4 kl 18:13

Ja, insprutarna är inte roliga att riva i, och i en 16V lär det inte vara mer plats.

Tja, vill du kolla med mr Edwards så får du gärna, det är ju inga pengar för prylarna om det nu stämmer.

Atterhall - 2020-5-5 kl 07:29

Han hade köpare men ingen betalning ännu. Uteblir betalning är de dina, frakt m DHL verkar kosta typ 12 pund...

Lasse P - 2020-5-5 kl 17:39

Angående startmotor, har du kollat tändningslåset. Jag har haft två Alfor där tändningslåset inte orkade ge nog ström till solenioden. Jag satte ett vanligt extraljus relä mellan så funkade det

Enell - 2020-5-9 kl 20:03

Blev stående idag igen, tur det var nerförsbacke där jag parkerat och med lite hjälp av en vänlig själ så fick jag igång skiten.

Lars, tack för tipset. Skall kolla det där med spänningsfall och relä. Hade en Guzzi med exakt det problemet, minsta spänningsfall så drog inte solenoiden.

Atterhall - 2020-5-9 kl 21:49

Var sitter ”stora” jordkabeln från batteriet på din? På 013 är den dragen i tvärbalken precis framför batteriet och sen sitter flätan från andra sidan på balken ner mot startmotorn. Ordentlig avskavning av jordpunkterna gav bättre ”fjong” i startmotorn. Spänningen bör ju inte falla för mycket på väg tillbaka till batteriet heller... 🤔

Enell - 2020-5-13 kl 21:13

Jag tillbringade helgen med felsökning både på längden och på tvären. Kom fram till att solenoiden är mycket känslig för spänningsfall. Om den är det på riktigt eller bara på denna startmotorn vet jag dock inte.

När jag mäter 12,1 volt över solenoiden behagar den inte starta, men eftersom jag samtidigt har 12,8 på batteriet så tappas det en del på vägen.

:ink:

Lösningen blev att följa Lars råd och hänga dit ett relä på kabeln till solenoiden och hittills har det funkat. Vet fortfarande egentligen inte orsaken men det får bli så här så får jag prova om det funkar framåt.

Atterhall - 2020-5-14 kl 10:35

Workarounds är också lösningar! :beerchug:

HEDBERG - 2020-5-14 kl 11:29

+1 på extraljusrelä lösningen ,frugans alfa 75 har haft det de senaste 13 åren nu ( var ett evigt klickande i starten innan) ( har även gjort det på strålkastarna för att få bättre ljus)

Micke G - 2020-5-14 kl 20:15

Vad är det för startmotor du har? Är det den gamla modellen som väger mer än ett bojsänke? Dom är alla usla och opålitliga har jag erfarit många gånger genom åren.
Annars försök hitta den betydligt lättare och pålitligare varianten med planetväxel från senare 33:or.

start.JPG - 3.2MB

HEDBERG - 2020-5-15 kl 06:05

Tror snarare att kablarna inte är dimensionerade för den större startmotorn , iallafall på 75or då samtliga fungerar perfekt vid test utanför bil men klickar ibland i bilen

Enell - 2020-5-17 kl 16:39

Micke, skulle tro att de tre startmotorerna jag har liggande kommer från äldre bilar och är av "bojsänkemodellen".
Svårt att säga av bilden men diametern på motorn ser ut att vara större på mina.

Enell - 2020-5-27 kl 17:14

Jag har äntligen tagit mod till mig och börjat bråka med mina bakfjädrar.
Har velat fram och tillbaka som tusan om hur jag skall göra men nu blev det så här.

Montera fjädrarna.
Mäta på bilen hur långt den skall ner.
Hitta den punkt på fjädern där den skall lyfta från fjädersätet med den nya lägre höjden på bilen.

IMG_0821.jpg - 700kB

Sektionera omkretsen i fjärdedelar och fördela ut sänkningen på dessa.
Värma och klämma tills jag fått samma form på fjäderns sista varv som ursprungsfjädern.
Kapa bort överskottsvarvet

IMG_0829.jpg - 874kB

Gick åt en hel flaska med gas och en hel eftermiddag men nu så.

IMG_0838.jpg - 716kB

Det hade gått att ta lite till men det ser mycket bättre ut.
Nu är bara frågan - har jag förstört fjädrarna eller håller de?

IMG_0841.jpg - 831kB

FredrikAssarsson - 2020-5-27 kl 18:46

Höjden blev ju helt kanon i alla fall!

Atterhall - 2020-5-28 kl 16:43

Snyggt! Och inte minst spännande lösning, ser proffsigt ut - jag har svårt att tro att du skulle kunna sabba hållfastheten i fjädern såpass att det skulle påverka menligt bara genom att värma med gasolbrännare, även om du nu tog i. Det var väl knappast så att fjädern blev genomglödgad??

Den nya fjädern är ju rejält överdimensionerad för bilens vikt så det ska ju bra mycket till innan du lyckas belasta den till brottgränsen, oavsett värmning. Möjligen har du bättrat på fjäderkonstanten något ytterligare - men det är ju bara bra... ;)

Enell - 2020-6-26 kl 09:31

Jag kom över en 1,7 - låda och lät Sudsune förbarma sig över den för att ändra utväxlingen på 4:an och 5:an.

Jag har ingen historik på lådan vilket skulle visa sig mindre bra.

Sune rev isär lådan på ingen tid alls men när den skulle ihop så var resan längre. Sune dök på de mest underliga märkligheter när han höll på, den ena konstigheten efter den andra. Till slut så blev i alla fall utväxlingen ändrad och sterssplatta monterad.

IMG_0938.jpg - 716kB

Utöver det som egentlöigen var syftet med arbetet så blev det modifiering till mekanisk hastighetsmätare vilket medförde byte av hub, axeln till växellänkaget byttes till det äldre utförandet och synkringar flyttades runt i hopp om att få en låda med fungerande synkning.

[Ändrad 2020-6-26 av Enell]

FredrikAssarsson - 2020-6-26 kl 16:01

Skönt! Lite skämmigt stt gnaga synkronisering när man ska glassa genom stan 😂

Enell - 2020-6-27 kl 00:13

Nja, skall man glassa får man nog välja nåt annat att åka i. :D

Oförskämt enkelt att få ut motor och växellåda, men det är pyssligt när man inte har riktiga grejer.
Lyftbalken är jag iofs rätt nöjd med, hade sen domkraften gått att hissa någon halvmeter till så...

IMG_0932.jpg - 668kB

Men eftersom nu alla domkrafter jag äger och har är för korta så blir det ett pysslande och trixande med pallbockar. I allt pysslande fram och tillbaka lyckades jag göra fiolsträng av hastighetsmätarwiren.
Wiren verkar inte heller gå att hitta på Konsum, har gjort en chans-beställning på Ebay, får se vad som dyker upp.

IMG_0934.jpg - 698kB

IMG_0935.jpg - 886kB

Ute :thumbsup:

IMG_0936.jpg - 806kB

Den uppmärksamme noterar att domkrafter och pallbockar är märkta.
Och jo, tyvärr behöver man faktiskt märka allt man äger och har. Ett tag var det värre i det här kollektivet till verkstad än på dagis.
:boing:

Är verktygen märkta kan man i alla fall hämta tillbaka dem utan att någon helt oförstående undrar vad man håller på med.

Enell - 2020-6-27 kl 14:01

Har sett att det funnit vissa inkontinensbesvär från höger sida av motorn, misstänker packboxen för kamaxeln.

Tredje gången jag plockar högertoppen på motorn,
-första gången för jag klämt in en trasa mellan topplock och blocket när jag satte ihop motorn.:ink:
-andra gången när jag sökte oidentifierade missljud som jag ännu inte hittat. :dunce:
-och nu då med oljeläckaget. :lips:

IMG_0940.jpg - 814kB

Japp, där var det.

IMG_0941.jpg - 669kB

Enell - 2020-6-27 kl 15:53

Har inte fått till motorgången på tomgång sedan besöket hos Christos i höstas.
Kom ihåg att det var nåt när jag renoverade förgasarna men inte riktigt vad.

Upptäckte att när man synkroniserar tomgången går det inte att utgå från när förgasararmen möter spjällskruven och sen justera lika mycket på båda sidor.
Kollar man istället på när spjällen i resp förgasare öppnar för progressionshålen skiljer det ett halvt varv mellan de båda förgasarna.

IMG_0955.jpg - 851kB

:idea:

Nu har jag färgmärkt spjällskruvarna, gäller bara att komma ihåg vad märkningen betyder.

IMG_0959.jpg - 542kB

Märkte även CO-skruvarna, eller vad de nu heter, för att lättare se var jag är någonstans när jag justerar.

IMG_0957.jpg - 656kB

Atterhall - 2020-7-1 kl 16:33

Bra progress där, får se till att få tummen ur här... Rent o snyggt både i garage o motorrum i a f! 👍😊
 Pages:  1  2    4  5