AlfaPower

Att få fart på en sud-Sprint

Pages:  1  ..  5    7

Enell - 2022-2-26 kl 16:14

Just det, så heter de. Skall leta efter det i stället för mina spännband.

Enell - 2022-2-26 kl 16:27

Det här var surt, ville verkligen inte men man är väl dum om man inte biter i det sura äpplet när motorn ändå är ute.

Från dag 1 har jag haft ett märkligt slammer centralt i motorn direkt när den startats men det tystnar när den ljummar på sig. Och det är inte lyftarna vilket man skulle kunna tro av den beskrivningen.
Efter många konsultationer har jag inte kommit nån vart alls med vad det kan vara för nåt.

Tänkte att jag skall byta oljepumpen på chans, det går att känna ett glapp och framkalla ett tydligt klick när man vrider axeln.

Får ju i alla fall chansen att använda min motorbock. :thumbsup:

IMG_0545.jpg - 1.3MB IMG_0546.jpg - 983kB

Enell - 2022-2-26 kl 16:34

Sen var det ju det där med pump. Finns inte heller på Konsum...

Hur skall man kunna bedöma vilken pump som är bäst, eller snarare minst dålig?
Såg iofs på mina tre pumpar att det kan vara rätt stor skillnad på slitaget på mässingsdrevet.

IMG_0547.jpg - 1.8MB

HEDBERG - 2022-2-27 kl 09:29

Det enda slammer mej veterligen som tystnar när motorn blir varm som inte är lyftare är kolvslammer , kolvarna växer när de blir varma (stort spel )har haft en Renault 19 som lät som en diesel de första minuterna när det var kallare än 5+ har nu en Clio 16v 92 som är lika dan , inget att bekymra sej för , blir ju tyst varm och den har varit så även när den var nästan ny när min far hade den . För att veta om det är kolvslammer så väg på gasen (lätt blippande)du kommer då höra att ljudet tilltar i så fall 🙂

Enell - 2022-3-7 kl 17:09

Skulle alltså innebära att kolven växer i kapp och förbi blocket i storlek. Dvs kolven blir varmare än blocket/cylindern och därför fyller cylindern.
Hade kolv och block/cylinder blivit lika varma skulle spelet öka, om nu aluminium utvidgar sig lika mycket av värmen vill säga.

Enell - 2022-3-7 kl 17:13

Det här är också kul att syssla med, kanske det suraste med att öppna bottnen, riktning av sump.

Sumpar i plåt borde vara förbjudna. :angryfire:

IMG_0576.jpg - 3MB

Atterhall - 2022-3-9 kl 12:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Skulle alltså innebära att kolven växer i kapp och förbi blocket i storlek. Dvs kolven blir varmare än blocket/cylindern och därför fyller cylindern.
Hade kolv och block/cylinder blivit lika varma skulle spelet öka, om nu aluminium utvidgar sig lika mycket av värmen vill säga.

Aluminium har större temperaturutvidgningskoefficient (säg det snabbt fem ggr efter ett par pilsner, du!:beer:) än gjutjärn, så den kommer fylla ut loppet snyggt. Är väl därför motorer ”nyper” när de blir lite väl varma också…

Blir bättre än bra, det där!:banana:

[Ändrad 2022-3-9 av Atterhall]

Enell - 2022-3-31 kl 11:19

Omtag med ny ombyggd växellåda.

Sune skickade med ett växellänkage, ingen katastrof på något vis men det behöver lite kärlek.
Fick den ovanligt intelligenta idén att borra upp de slitna bussningarna så jag kunde använda M7:or till lederna.

:dunce:

Tips - gör inte det...
Medförde en del arbete, att M7:or var svårt visste jag sen tidigare, men så svårt. Fick bli att modifiera M8:or.
Hade varit smidigt om man hade haft en svarv.

Daniel, jag har inte glömt att jag har ett länkage liggande hos dig, jag kommer och hämtar det så fort tillfälle ges.

1.jpg - 806kB 2.jpg - 687kB 3.jpg - 708kB

rstx - 2022-3-31 kl 13:31

Haha lugnt, det är ingen brådska.
Mr M.Atterhall har också grejer här ;)

Jag sitter också med både låda och motor ute men det börjar bli ordning på grejerna så småningom :)

Enell - 2022-4-4 kl 19:56

Ja fy f-n, då var den i igen.

IMG_0633.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2022-4-4 kl 21:30

Stiligt, går undan värre där hos dig! :bananana::smash:

Enell - 2022-5-24 kl 07:27

Blev Gelleråsen i år i alla fall, kom både dit och hem för egen maskin vilket måste vara att se som en seger.

:steering:

Alla växlar med både hem och dit, man kan höra nåt märkligt väsande (?) ljud på femmans växel men prylarna är ju inte nya och bilen har lämnat stadiet som en grande turismo för länge sedan om den nu någonsin varit det.

:D

IMG_6060.jpg - 848kB

Hade en förhoppning om trackday på Ljungbyhed nu på fredag men det ser ut som det kommer att regna bort.

Enell - 2022-5-24 kl 07:38

Har inte ett skit med denna farkosten att göra men måste visa remskivan bara för den var så förbannat snygg.

Fick ett kraftigt oljeläckage från packboxen på Bertonen i höstas, krånglade bort remskivan och kunde konstatera att anläggningsytan mot packboxen såg ut som skit.

Var dyrt att köpa en original så jag köpte en ännu dyrare, :boing:, men nu vill jag ha den i bokhyllan i stället.
Mekanik kan vara vackert...

IMG_6062.jpg - 693kB

IMG_6061.jpg - 679kB

Atterhall - 2022-5-24 kl 09:58

Obehagligt snygg, typisk "villhöver"... :bananana:

Enell - 2022-6-3 kl 19:10

Ljungbyhed blev det inte, långtidsprognosen varnade för skitväder så jag passade på den tillställningen. Sen tror jag det hade vart rätt ok i alla fall naturligtvis.

Sportvagnssällskapet i Jönköping har av ekonomiska skäl slutat köra på Kinnekulle och ersatt det med Sviestad.
Klent med bilar så vi får väl se om de mäktar med att fortsätta med sina banmöten. 1/3 av bilarna var faktiskt Alfor.

IMG_0983.jpg - 1003kB

Ett körpass sen färdigåkt :(
Att Sprinten trycker ut kylarvätska när den får lite pisk är inget nytt, dessvärre så var det fler vätskor under bilen.
En äldre gentleman i en Porsche av det mer exklusiva slaget påpekade att det rök efter min bil. Jag misstänkte iofs att det inte var så allvarligt, med tanke på bilen han körde anade jag att han inte var så avgasrök och oljelukttolerant. Intervjuer av Alfaåkarna talade för att så var fallet för de hade inte sett nåt särskilt.

Men, men, men, den äldre gentlemannen hade dessvärre rätt.

IMG_0990.jpg - 1023kB

Växellådsolja har stänkt upp i kardantunneln och ner på avgasrör. Surt som f-n.
Får göra ett sjuhelvetesdjävlarryck i kväll och se om det blir något Kinnekulle eller inte.
:smash:

Atterhall - 2022-6-3 kl 20:02

Ajaj, det var trist! Är det den rackarns tätningen runt växelföraraxeln, eller kommer det nån annanstans ifrån?

Ryck på ordentligt, jag har ju gula dämpare till dig!:beerchug:

sudsune - 2022-6-3 kl 20:28

med stor sannolikhet när olja kommer där så kommer oljan från avluftningen som sitter i bakkant på växellåda på min min bil har jag satt en slang där som går till ett uppsamlingskärl så kolla högt upp om det är blöt på gavel lådan vill gärna skicka ut olja i avluftningen om den ligger på maxnivå

Enell - 2022-6-3 kl 23:11

Packboxen är frikänd från onda handlingar, det är däremot inte avluftningen. mycket talar för att det är avluftningen när man kollar på var oljan hamnat. Svårt dock att hävda att avluftningen skulle vara på sannolika skäl misstänkt eftersom åtminstone den ena kanalen verkar vara helt torr.
Det är rätt mycket olja växellådan har kastat ur sig.

Sune, idén med en behållare är nog inte alls dum. Om inte annat får man ju koll. Får se om jag kan hitta på nåt sätt att montera en slang. Den där plastgrunkan ser ju ut att vara tänkt att hålla undan oljan.

Martin, om det skulle skita sig med Kinnekulle för min del så har jag styrt med ett bud som ombesörjer transporten av dämparna, åtminstone till Bankeryd.

Det får väl bli några bilder från nattskiftet så länge.

IMG_1001.jpg - 1.5MB IMG_1002.jpg - 1.3MB

sudsune - 2022-6-4 kl 08:56

uppe till vänster sitter en platsplugg med håll i det är avluftningen m a o där skall bara vara ett hål min låda kastar ur sej ca 6,7 dl från full det lustiga med dom här lådorna är att det är några som gör det men inte alla fråga mej inte varför . tex martin atterhall har inga problem

Atterhall - 2022-6-4 kl 10:06

Jag kanske har fyllt på för lite?

Enell - 2022-6-4 kl 12:34

Inte kul, inte kul alls...

:(:(:(

Tror problemet är här.

Övre styrstiftet i bakstycket har blivit inknackat för långt och spräckt lådan. Kollar man noga är det flera sprickor runt stiftet. Man skulle ju kunna hoppas att de inte är genomgående men det verkar högst osannolikt.

IMG_1004.jpg - 1MB

Enell - 2022-9-20 kl 06:46

Det blev i vart fall Kinnkulle i juni och där höll det hyfsat tätt.

Tyckte det såg oroväckande ut under bilen nu inför Kinnekulle till helgen. Slängde in en pappskiva under bilen för att få lite koll och fick följande utdelning.

14.jpg - 74kB

Stor fläck - hubben på höger sida.

12.jpg - 116kB

Liten fläck bak - visst det fuktar lite från packboxen vid växelföraren men det är inte det som ger något nämnbart. Däremot är det hyfsat söligt i bakkant på sumpen, sen om det kommer från en otät packning i sumpen, följt sumpen från hubben eller läckage i bakkant på lådan klarar jag inte att förstå.

11.jpg - 104kB

10.jpg - 98kB

Liten fläck på vänster sida - vete f-n

Visst har jag sett blötare farkoster på våra banmöten men det känns inte bra att åka dit och riskera drittla växellådsolja på banan.

Jag blir så dj-la trött...

:angryfire::angryfire::angryfire:

Bergils - 2022-9-20 kl 07:06

Trist! Har själv lite droppande/fuktande att fixa under mörka tiden, men det känns inte stressande som på en bil som ska gå på bana.

beatwise - 2022-9-20 kl 09:10

:(

Surt! Men mest sannolikt är väl vid själva hubbarna? Det rinner ju isf ner längs yttersida på huset och längs tråget i o m att det lutar bakåt? Och sen på lägsta punkten droppar det ned på avgaset?

Jag tror dock inte du behöver vara så orolig för att söla på banan då det borde bli varmt nog att bränna oljan redan på röret? Luktar inte tårta, men dräller inte i alla fall? :lips:

Pages:  1  ..  5    7