AlfaPower

Att få fart på en sud-Sprint

Pages:  1  ..  5    7

Enell - 2022-2-26 kl 16:14

Just det, så heter de. Skall leta efter det i stället för mina spännband.

Enell - 2022-2-26 kl 16:27

Det här var surt, ville verkligen inte men man är väl dum om man inte biter i det sura äpplet när motorn ändå är ute.

Från dag 1 har jag haft ett märkligt slammer centralt i motorn direkt när den startats men det tystnar när den ljummar på sig. Och det är inte lyftarna vilket man skulle kunna tro av den beskrivningen.
Efter många konsultationer har jag inte kommit nån vart alls med vad det kan vara för nåt.

Tänkte att jag skall byta oljepumpen på chans, det går att känna ett glapp och framkalla ett tydligt klick när man vrider axeln.

Får ju i alla fall chansen att använda min motorbock. :thumbsup:

IMG_0545.jpg - 1.3MB IMG_0546.jpg - 983kB

Enell - 2022-2-26 kl 16:34

Sen var det ju det där med pump. Finns inte heller på Konsum...

Hur skall man kunna bedöma vilken pump som är bäst, eller snarare minst dålig?
Såg iofs på mina tre pumpar att det kan vara rätt stor skillnad på slitaget på mässingsdrevet.

IMG_0547.jpg - 1.8MB

HEDBERG - 2022-2-27 kl 09:29

Det enda slammer mej veterligen som tystnar när motorn blir varm som inte är lyftare är kolvslammer , kolvarna växer när de blir varma (stort spel )har haft en Renault 19 som lät som en diesel de första minuterna när det var kallare än 5+ har nu en Clio 16v 92 som är lika dan , inget att bekymra sej för , blir ju tyst varm och den har varit så även när den var nästan ny när min far hade den . För att veta om det är kolvslammer så väg på gasen (lätt blippande)du kommer då höra att ljudet tilltar i så fall 🙂

Enell - 2022-3-7 kl 17:09

Skulle alltså innebära att kolven växer i kapp och förbi blocket i storlek. Dvs kolven blir varmare än blocket/cylindern och därför fyller cylindern.
Hade kolv och block/cylinder blivit lika varma skulle spelet öka, om nu aluminium utvidgar sig lika mycket av värmen vill säga.

Enell - 2022-3-7 kl 17:13

Det här är också kul att syssla med, kanske det suraste med att öppna bottnen, riktning av sump.

Sumpar i plåt borde vara förbjudna. :angryfire:

IMG_0576.jpg - 3MB

Atterhall - 2022-3-9 kl 12:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Skulle alltså innebära att kolven växer i kapp och förbi blocket i storlek. Dvs kolven blir varmare än blocket/cylindern och därför fyller cylindern.
Hade kolv och block/cylinder blivit lika varma skulle spelet öka, om nu aluminium utvidgar sig lika mycket av värmen vill säga.

Aluminium har större temperaturutvidgningskoefficient (säg det snabbt fem ggr efter ett par pilsner, du!:beer:) än gjutjärn, så den kommer fylla ut loppet snyggt. Är väl därför motorer ”nyper” när de blir lite väl varma också…

Blir bättre än bra, det där!:banana:

[Ändrad 2022-3-9 av Atterhall]

Enell - 2022-3-31 kl 11:19

Omtag med ny ombyggd växellåda.

Sune skickade med ett växellänkage, ingen katastrof på något vis men det behöver lite kärlek.
Fick den ovanligt intelligenta idén att borra upp de slitna bussningarna så jag kunde använda M7:or till lederna.

:dunce:

Tips - gör inte det...
Medförde en del arbete, att M7:or var svårt visste jag sen tidigare, men så svårt. Fick bli att modifiera M8:or.
Hade varit smidigt om man hade haft en svarv.

Daniel, jag har inte glömt att jag har ett länkage liggande hos dig, jag kommer och hämtar det så fort tillfälle ges.

1.jpg - 806kB 2.jpg - 687kB 3.jpg - 708kB

rstx - 2022-3-31 kl 13:31

Haha lugnt, det är ingen brådska.
Mr M.Atterhall har också grejer här ;)

Jag sitter också med både låda och motor ute men det börjar bli ordning på grejerna så småningom :)

Enell - 2022-4-4 kl 19:56

Ja fy f-n, då var den i igen.

IMG_0633.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2022-4-4 kl 21:30

Stiligt, går undan värre där hos dig! :bananana::smash:

Enell - 2022-5-24 kl 07:27

Blev Gelleråsen i år i alla fall, kom både dit och hem för egen maskin vilket måste vara att se som en seger.

:steering:

Alla växlar med både hem och dit, man kan höra nåt märkligt väsande (?) ljud på femmans växel men prylarna är ju inte nya och bilen har lämnat stadiet som en grande turismo för länge sedan om den nu någonsin varit det.

:D

IMG_6060.jpg - 848kB

Hade en förhoppning om trackday på Ljungbyhed nu på fredag men det ser ut som det kommer att regna bort.

Enell - 2022-5-24 kl 07:38

Har inte ett skit med denna farkosten att göra men måste visa remskivan bara för den var så förbannat snygg.

Fick ett kraftigt oljeläckage från packboxen på Bertonen i höstas, krånglade bort remskivan och kunde konstatera att anläggningsytan mot packboxen såg ut som skit.

Var dyrt att köpa en original så jag köpte en ännu dyrare, :boing:, men nu vill jag ha den i bokhyllan i stället.
Mekanik kan vara vackert...

IMG_6062.jpg - 693kB

IMG_6061.jpg - 679kB

Atterhall - 2022-5-24 kl 09:58

Obehagligt snygg, typisk "villhöver"... :bananana:

Enell - 2022-6-3 kl 19:10

Ljungbyhed blev det inte, långtidsprognosen varnade för skitväder så jag passade på den tillställningen. Sen tror jag det hade vart rätt ok i alla fall naturligtvis.

Sportvagnssällskapet i Jönköping har av ekonomiska skäl slutat köra på Kinnekulle och ersatt det med Sviestad.
Klent med bilar så vi får väl se om de mäktar med att fortsätta med sina banmöten. 1/3 av bilarna var faktiskt Alfor.

IMG_0983.jpg - 1003kB

Ett körpass sen färdigåkt :(
Att Sprinten trycker ut kylarvätska när den får lite pisk är inget nytt, dessvärre så var det fler vätskor under bilen.
En äldre gentleman i en Porsche av det mer exklusiva slaget påpekade att det rök efter min bil. Jag misstänkte iofs att det inte var så allvarligt, med tanke på bilen han körde anade jag att han inte var så avgasrök och oljelukttolerant. Intervjuer av Alfaåkarna talade för att så var fallet för de hade inte sett nåt särskilt.

Men, men, men, den äldre gentlemannen hade dessvärre rätt.

IMG_0990.jpg - 1023kB

Växellådsolja har stänkt upp i kardantunneln och ner på avgasrör. Surt som f-n.
Får göra ett sjuhelvetesdjävlarryck i kväll och se om det blir något Kinnekulle eller inte.
:smash:

Atterhall - 2022-6-3 kl 20:02

Ajaj, det var trist! Är det den rackarns tätningen runt växelföraraxeln, eller kommer det nån annanstans ifrån?

Ryck på ordentligt, jag har ju gula dämpare till dig!:beerchug:

sudsune - 2022-6-3 kl 20:28

med stor sannolikhet när olja kommer där så kommer oljan från avluftningen som sitter i bakkant på växellåda på min min bil har jag satt en slang där som går till ett uppsamlingskärl så kolla högt upp om det är blöt på gavel lådan vill gärna skicka ut olja i avluftningen om den ligger på maxnivå

Enell - 2022-6-3 kl 23:11

Packboxen är frikänd från onda handlingar, det är däremot inte avluftningen. mycket talar för att det är avluftningen när man kollar på var oljan hamnat. Svårt dock att hävda att avluftningen skulle vara på sannolika skäl misstänkt eftersom åtminstone den ena kanalen verkar vara helt torr.
Det är rätt mycket olja växellådan har kastat ur sig.

Sune, idén med en behållare är nog inte alls dum. Om inte annat får man ju koll. Får se om jag kan hitta på nåt sätt att montera en slang. Den där plastgrunkan ser ju ut att vara tänkt att hålla undan oljan.

Martin, om det skulle skita sig med Kinnekulle för min del så har jag styrt med ett bud som ombesörjer transporten av dämparna, åtminstone till Bankeryd.

Det får väl bli några bilder från nattskiftet så länge.

IMG_1001.jpg - 1.5MB IMG_1002.jpg - 1.3MB

sudsune - 2022-6-4 kl 08:56

uppe till vänster sitter en platsplugg med håll i det är avluftningen m a o där skall bara vara ett hål min låda kastar ur sej ca 6,7 dl från full det lustiga med dom här lådorna är att det är några som gör det men inte alla fråga mej inte varför . tex martin atterhall har inga problem

Atterhall - 2022-6-4 kl 10:06

Jag kanske har fyllt på för lite?

Enell - 2022-6-4 kl 12:34

Inte kul, inte kul alls...

:(:(:(

Tror problemet är här.

Övre styrstiftet i bakstycket har blivit inknackat för långt och spräckt lådan. Kollar man noga är det flera sprickor runt stiftet. Man skulle ju kunna hoppas att de inte är genomgående men det verkar högst osannolikt.

IMG_1004.jpg - 1MB

Enell - 2022-9-20 kl 06:46

Det blev i vart fall Kinnkulle i juni och där höll det hyfsat tätt.

Tyckte det såg oroväckande ut under bilen nu inför Kinnekulle till helgen. Slängde in en pappskiva under bilen för att få lite koll och fick följande utdelning.

14.jpg - 74kB

Stor fläck - hubben på höger sida.

12.jpg - 116kB

Liten fläck bak - visst det fuktar lite från packboxen vid växelföraren men det är inte det som ger något nämnbart. Däremot är det hyfsat söligt i bakkant på sumpen, sen om det kommer från en otät packning i sumpen, följt sumpen från hubben eller läckage i bakkant på lådan klarar jag inte att förstå.

11.jpg - 104kB

10.jpg - 98kB

Liten fläck på vänster sida - vete f-n

Visst har jag sett blötare farkoster på våra banmöten men det känns inte bra att åka dit och riskera drittla växellådsolja på banan.

Jag blir så dj-la trött...

:angryfire::angryfire::angryfire:

Bergils - 2022-9-20 kl 07:06

Trist! Har själv lite droppande/fuktande att fixa under mörka tiden, men det känns inte stressande som på en bil som ska gå på bana.

beatwise - 2022-9-20 kl 09:10

:(

Surt! Men mest sannolikt är väl vid själva hubbarna? Det rinner ju isf ner längs yttersida på huset och längs tråget i o m att det lutar bakåt? Och sen på lägsta punkten droppar det ned på avgaset?

Jag tror dock inte du behöver vara så orolig för att söla på banan då det borde bli varmt nog att bränna oljan redan på röret? Luktar inte tårta, men dräller inte i alla fall? :lips:

Enell - 2023-1-18 kl 13:10

Får försöka ta i den gångna säsongens problem. Oljeläckage är det primära från växellådan, men varifrån på växellådan.

IMG_0663.jpg - 2.9MB IMG_0664.jpg - 3.1MB

Atterhall - 2023-1-18 kl 16:35

Tjurigt att det inte ger sig, det ser ju lite blankt ut på schimsen till hubben, kan kanske komma där också? Min är inte 100 tät heller, men ger bara någon enstaka droppe. Jag försökte räta sumpplåten så bra det gick och kladdade Permatex på båda sidor av packningen. Sen drog jag skruvarna måttligt eftersom packningen är så tjock.

Vad händer med fjäderbenet då? :cool:

Enell - 2023-1-19 kl 21:42

Vill inte gå fel i läcksökningen. Ett forskande med metoder från kriminologin för att hitta var det är torrt och var det kan finnas vätska, växellådsoljan går dessutom härleda med hjälp av lukt.

Märkligt, men det lutar åt att det läcker mellan hubb och växellådshus, inte i packboxen för axeln.

IMG_0669.jpg - 1.4MB

Begreppet topsa är ju poppis...
Undras om det är detta som är en föregångaren till Alfas system DNA

IMG_0670.jpg - 1.1MB

Enell - 2023-1-19 kl 21:53

Martin, egentligen så är fjäderbenet ur för att kolla så inte stötdämparen läcker. Vet att jag sett olja på fästskruven längst ner på fjäderbenet under säsongen, men det ser faktiskt torrt och fint ut

Sen har jag de där förnämliga lagren som jag hoppas kunna hålla liv i ett tag till om de får lite kärlek med nytt fett.

IMG_0671.jpg - 1.1MB

Har också nån tanke kring en lösning jag sett med hylsor i spindelns infästning mot fjäderbenet för att kunna ställa camber, får se hur långt energin räcker.

rstx - 2023-1-20 kl 08:14

Glöm inte att oljefiltret och trycksensorn på motorn sitter precis ovanför hubben. Jag hade liknande problem och trodde det var samma dvs mellan hubb och hus, men det var min trycksensor som läckte.

Däremot måste jag nu antagligen ner med hela mitt motorpaket för bilhelvetets vattenpump läcker som ett såll. Kul med en nyrenoverad motor att få problem direkt :)

Enell - 2023-1-24 kl 21:00

Daniel, ja, jag tänker inte fråga varför du inte bytte du pumpen när ändå motorn var ur.
Jag tror inte det finns en pryl på min motor som inte är bytt, oljepumpen då förstås eftersom det inte finns att få tag på, men motor och växellåda har nog mer timmar utanför bilen än i bilen.
:lips:

Enell - 2023-1-24 kl 21:13

Tvättat med brake cleaner, nu borde det gå att se om det fuktar härifrån.

IMG_0679.jpg - 1.1MB

IMG_0680.jpg - 968kB

Att det läcker från sumpen på lådan är tydligt, får bli att smyga bort den och ge den packningen en omgång med Permatex.
Hopplöst med de där förbannade plåtsumparna.

Enell - 2023-2-1 kl 06:23

Här var det, men det går inte se några uppenbara skador på o-ringen. Hoppas nu bara inte det blivit några skador på packboxen när man grejat.

IMG_0732.jpg - 3.9MB IMG_0733.jpg - 2.8MB

Atterhall - 2023-2-1 kl 09:17

Toppen om du hittat källan nu! O-ringar kan vara knepiga...

Enell - 2023-2-5 kl 17:33

Jo, källan, i dubbel bemärkelse :P, är funnen.

All heder åt O-ringen denna gången, det går inte lasta den för läckaget. Däremot en kraftig repa mitt för hastighetsmätardrevet i godset på växellådan som medfört att ringen inte tätat.

IMG_0772.jpg - 916kB

Nu är det dags att hålla tummarna för om den här lösningen är nåt som funkar. Ny O-ring, på med packningsklister på växellåda och på O-ringen mitt för repan, ihop med skiten och sen hålla tummarna.
Förhoppningen är nu att klistret inte är segare än att det rinner tillbaka och tätar mellan O-ring och repa.
Tätar det nu inte blir det inte kul att få ut hubben för ett nytt försök.

IMG_0775.jpg - 842kB IMG_0774.jpg - 841kB

Atterhall - 2023-2-5 kl 20:08

Se där, märklig åkomma - men klurigt att kladda i Permatex. Ska vi hoppas att du har landets enda helt torra boxer-låda efter det här? 😁

Enell - 2023-2-6 kl 16:22

Tror det eller ej, men jag har haft en helt torr låda, tyvärr så fick vi aldrig den till att hålla växlarna.
:cool:
Den italienska ingenjörskonsten fortsätter visa sig från sin bästa sida.

rstx - 2023-2-17 kl 09:57

Vafasen min låda verkar vara torr tycker jag :D
Jag ska nog bygga en ny låda dock, den jag har i drift är lite ofräsch och behöver nog en service

Enell - 2023-2-19 kl 20:36

jaja, men om du häller olja i lådan så skall du se att din läcker också

Enell - 2023-2-19 kl 21:00

Tänk vad det vore enkelt om man inte kunde välja.

I min strävan i att få landets enda täta boxer-låda, med undantag för Daniels då, :D , så rev jag bort sumpen för att byta packning.
Gösta Nilsson hade en originalpackning som jag blev vid.

Men efter mycket gnuggande för att bli av med de gamla packningen och allt klister och än mer knackande och riktande för att få till den där totalt värdelösa plåtfalsen är det äntligen läge att montera.

IMG_0851.jpg - 1.2MB

Men skall jag montera den den hårda originalpackningen eller min något mjukare hemmasnickrade korkpackning. Monterar jag originalpackningen lär inte den vara så tolerant mot plåtfalsen. Och nästa fråga - vilken packningsmassa, eller klister om man så vill.
Den berömda Permatexen som jag känner den är inget bra att fylla några större spalter med.

IMG_0857.jpg - 1.5MB

Atterhall - 2023-2-20 kl 09:29

Spännande, men hård packning?

Jag vill minnas att jag har en ganska tjock gummipackning, rillorna på flänsen indikerar ju också att det borde vara en ganska mjuk packning som kan ge efter för dem - eller är jag ute och cyklar här?

Chramon - 2023-2-21 kl 05:40

Jag har bara dåliga erfarenheter av korkpackning.
På mitt jobb hade vi traktorer med clark växellådor. De hade stora tråg som satt över växelkopplingarna och korkpacknIng. De började alltid fukta. Ny packnig monterades och momentdrogs. Viktigt för om man drar för hårt kan den gå sönder.
Till slut började vi knacka egna ur ett stabilare material. Då höll de tätt.

Kom även att tänka på ventilkåpspackningen på min första bil... Volvo PV B18. Kork även där.
Den fuktade också... och fick dra på skruvarna med jämna mellanrum för att hålla tätt.

Enell - 2023-2-21 kl 16:53

Korkpackningar kan garanterat behöva viss talang.

Har provat båda varianterna på sumpen till motorn eftersom det är samma hopplösa konstruktion med en profilerad plåtfals. Där lyckades jag inte få det tätt med hård packning, stukade bara plåten när jag drog skruvarna och sen var det kört. Å andra sidan gick det åt två korkpackningar pga att jag drog för hårt och de kröp ut.

Nu blev det så här, hemmasnickrad korkpackning med Permatex silikon mot växellådan och nåt som heter Elring Dirko HT mot sumpen. Elring Dirko kunde ta hyfsat stora spalter, därav valet.

IMG_0861.jpg - 1.3MB IMG_0862.jpg - 1001kB

Atterhall - 2023-2-21 kl 21:39

Håller tummar och tår! :thumbsup:

rstx - 2023-3-2 kl 08:30

Spännande!
Ja korkpackningar är väldigt ömtåliga, men de funkar ganska bra ofta tycker jag.

Jag har en sån här liggandes till mitt växellådsbygge. Undrar om det inte borde bli tätare med den då den är tjockare och plattare. Min uppfattning är att originalet är så tunn så den blir lite böjd och klarar inte riktigt påfrestningarna och kräver då mycket av packningen som behöver täta kanske mer än dess förmåga.
https://www.ahmotorsports.co.uk/product/ahm-33sud-billet-all...

Finnland - 2023-3-4 kl 20:42

Om du känner för att leta lite så har ju 145/6 med boxer en fin gjuten sump i aluminium med fenor.
https://www.alfabb.com/threads/145-146-gearbox-sump.45977/

Atterhall - 2023-3-5 kl 21:18

Ujuj, nu satte du igång en rusning efter 145-sumpar… 😂

Enell - 2023-3-5 kl 21:50

Henrik, ja nu blir det rusning. Aluminiumsump är ju ett måste.

:drool:

Enell - 2023-3-5 kl 21:57

F-n, det här blev ju inte så bra.

:angryfire:

Jag fick inte den förb... hubben tät i alla fall. Och den hoppar inte ut nu när O-ringen tätats med packningsklister.

:wall:

IMG_0925.jpg - 1.2MB

Atterhall - 2023-3-6 kl 08:24

Jag ser inte var det läcker, men trist om du inte fick till det... :(

beatwise - 2023-3-7 kl 15:05

F-n, det här blev ju inte så bra.

:angryfire:

Jag fick inte den förb... hubben tät i alla fall. Och den hoppar inte ut nu när O-ringen tätats med packningsklister.

:wall:

Refererar du till den lilla fuktfläcken på schimset?

Enell - 2023-3-8 kl 15:20

Japp, den och att det fuktar vid shimset vid den nedre insex-skruven.
Har satt det på vänt så får vi se hur fort det blöter på.

Det är bättre än innan, men hur mycket bättre...

Enell - 2023-4-2 kl 12:55

Läckagens år i år tydligen.

Har sett att det varit någon droppe olja under stötdämparbenen men när jag kollade under damasken på stötdämparen såg det helt ok ut så jag släppte det.

Tog bort dämparna i dag egentligen för att jämföra mot det nya paret som skall i Nummer 2 och då var det inte så mysigt.
Ser ut som om det läckt i locken som håller ihop dämparna.

IMG_1041.jpg - 746kB

IMG_1047.jpg - 779kB

Atterhall - 2023-4-2 kl 14:40

Isch! :oO:pftroest:

Enell - 2023-4-25 kl 19:21

Stötdämpare i retur från Ledab, nu skall det bara i hop.

:smash:

IMG_1108.jpg - 1.3MB

Enell - 2023-4-25 kl 19:32

Besiktningsförberedelser, sno i hop vevhusventilationen och nya pjux.

IMG_1143.jpg - 1.1MB

IMG_1135.jpg - 1MB

Atterhall - 2023-4-25 kl 20:42

Heja! :smash: :beerchug:

Enell - 2023-4-27 kl 15:17

Besiktigat blev det men fick det stora nöjet att återvända pga trilskande spolarvätskepump, må väl vara då.

Det var dock med en hårsmån på mina bakre hjullager, efter långa diskussioner gick det igenom. Uppmaningen från den tillkallade senior besiktningsman till junior besiktningsman blev till slut och efter provkörning:
- På den här typen av bil - låt gå då, men aldrig annars, never...

:kiss:

Men kan någon förklara varför jag har ett vertikalt glapp men inte ett horisontellt.
Ny lager hjälper inte, hänger jag dem löst på hubben verkar det ok, och sätta an dem hårdare vågar jag inte.

Glappet ligger inte i lagret, vad är det jag missar?

:dunce:

Atterhall - 2023-4-27 kl 15:54

Skumt - jag är inte helt med på hur du hittar det vertikala glappet, "lyfta" hjulet på nåt vis eller?

Bytte du trummor eller är de dem du hade tidigare? Åtminstone i de röda ska det sitta fräscha lager, jag upplevde inte att det var nämnvärt glappt på #92.

Enell - 2023-4-27 kl 17:53

Vad jag menar är att om man greppar hjulet kl 0300 och kl 0900, horisontellt, och vickar fram och tillbaka, kan jag justera glappet genom att dra åt lagret, alltså normalt.

Men greppar jag hjulet kl 0600 och kl 1200, vertikalt, och vickar fram och tillbaka blir jag inte av med glappet.

Atterhall - 2023-4-28 kl 15:14

OK, superskumt. Kanske en korkad fråga, men sitter hubben fast på axeln - alltså är de fyra skruvarna som drar fast trumman och navet dragna?

rstx - 2023-5-2 kl 09:05

Det är inte lagret då.
Det kan te sig som hjullagret när det egentligen är stagen eller hub eller annat som sitter löst, antingen pga otillräckligt spänt eller pga dåliga bussningar. jag har haft samma problem.
Så kolla att allt sitter fast ordentligt och kolla därefter bussningarna!

Enell - 2023-7-16 kl 18:58

Gjort lite upptäckter, dock inget färdiganalyserat ännu.
Kan det vara så att jag är förklaringen till mitt märkliga glapp i bakhjulslagren på spåren?

Förärades ju lite bromsprylar av Martin Atterhall. Trots att jag vet att det finns, och dessutom gått och klivit över dem sen i påskas så har jag inte reagerat förrän i dag, det är en tydlig storleksskillnad på trummorna, 209 mm resp 228 mm.
Med tanke på hur lätt det är att låsa bakbromsarna så borde det finnas en poäng i att hålla ner diametern på trumman.

IMG_1533.jpg - 1.4MB

Kan det vara så att hubbarna också är olika så att lagren hamnar olika på axeln beroende vilken trumma man har.
Naturligtvis kan det bero på slitage, men det yttre lagret landar inte lika hubbarna.

Martin, minns du vilken trumma som satt på vilken bil och om hubbarna alltid varit synkade mot resp trumma?

IMG_1532.jpg - 1.2MB

Enell - 2023-7-16 kl 19:01

Daniel, nä allt sitter fast utom just hjulen.
Utredningen fortsätter, tänkte jag skulle ta Sprinten och hälsa på dig men vill knappt åka med bilen förrän jag blivit klok på det här.

Finnland - 2023-7-16 kl 19:26

Så vitt jag vet så har tidiga 33or samt alla icke Sud sprint dom större trummorna och alla, även dom med Sud bakaxel, har samma hjullagersats. Höjden på lagret har väl ingen betydelse så länge det inte bottnar på spindeln?

Enell - 2023-7-16 kl 20:37

Hmm, fick för mig att den större trumman satt på alla Sprintarna och en del av 33:orna, men det var kanske det du skrev.
Min Sprint är absolut inte nån bra referens för hur de såg ut original så jag skall hålla mig väldigt ödmjuk.

Det vänstra på bilden bottnar, men jag får riva ner på min egen bil och mäta mig fram till om justermånen är tillräcklig.

Atterhall - 2023-7-17 kl 21:00

Martin, minns du vilken trumma som satt på vilken bil och om hubbarna alltid varit synkade mot resp trumma?

De med rödfärg på (som ser lite mindre rostiga ut) ”hör ihop” med de röda trummorna från Sprinten. De svarta trummorna och mer rostiga hubbarna kommer från 33an.

Oklart ursprung för de röda, dock - Labilen hade Sud-axel och skivor när den gick till Norge, så de där har tillkommit under Norge-vistelsen… :lips:

Finnland - 2023-8-4 kl 11:23

Henrik Frilunds tråd om fjädrar till Sud/33 triggade mig till att fortsätta forska om fjädrarna.

Hedersknyffeln Per på Lesjöfors letade på nytt i tabellerna och landade ut i att fram fanns inga alternativ på Lesjöfors repertoar till de Probe-fjädrar jag redan har.

Däremot bak finns en fjäder till Fiat Panda som kan funka. Helt plötsligt går det ta sig från originalets 20,5 N/mm (?) via Toyota MR2 på 33,4 N/mm till Fiat Pandas 51 N/mm.

Det är en våldsam skillnad när man känner på fjädrarna, hoppas nu bara det blir lite nordanvind och drivis så man kan krypa in i verkstaden med kap och gas för att modifiera dem så de passar.

:P

Att sen Martin Atterhall tycker detta också är glassåkarfjädrar får man väl försöka stå ut med.

;)

Nu kör vi riktiga lyft här. Testade att beställa hem samma fjäder men tyvärr verkar dom vara lite koniska i formen så ena ändan har mindre diameter så passar inte i sätet. Vad är planen att korrogera det problemet? Det enda jag kan komma på är att antingen slipa på insidan av fjädern tills dom passar eller så att göra en adapter mot karrossen av några rörstumpar.

Enell - 2023-8-4 kl 17:12

Hmm, det var märkligt. Jag har inte haft några problem med konicitet på någon av dem men däremot fått värma ihop några av mina köp för att få till sista varvet. Men eftersom jag ändå kortat fjädrarna har det inte varit något problem.

Vilken fjäder var det du beställde hem?

Enell - 2023-8-4 kl 17:26

Var det Lesjöfors 422 61 43 till Fiat Panda?
De har jag i ärlighetens namn bara hållit mot bilen. Jag tyckte de kändes för hårda så jag gjorde aldrig dem klara för montering. Men koniska - måste f-n åka till verkstaden och kolla.

Enell - 2023-8-4 kl 19:58

Jaha, där gav du mig bryderier på riktigt men inte som jag trodde.

De fjädrarna jag hade kom från två olika batcher så de var inte helt lika men ingen var konisk. När jag provar så ser det ut att funka både på axeln och på chassiet, dock måste sista varvet värmas i hop.

Skulle säga ett den ena fjädern inte borde klarat sig genom produktionskontrollen, den är något asymmetrisk, skulle kunna vara mitt grejande men det verkar långsökt. Märkligt på en Lesjöforsfjäder.

Vad som är allvarligare är att det skiljer några tiondelar på tjockleken, kan vara ytbehandlingen men skulle inte tro det.

IMG_1730.jpg - 794kB

Om jag börjar kapa och värma fjädern spelar kanske inte detta någon roll för då blir de ändå inte helt lika men visst skulle det kännas bra.

Ta gärna några bilder på dina fjädrar så jag får se hur de ser ut.

Finnland - 2023-8-6 kl 18:48

Misstänker att Lesjöfors slarvar på fler sätt. Det här är mina två förpackningar och nedanför är vad som var i dom. Förpackningarna var helt obrutna då ja fick dom och jag öppnade den med den övre fjädern först.

PXL_20230806_182616221.jpg - 2.2MBPXL_20230806_182612916.jpg - 2.7MB

Enell - 2023-8-6 kl 20:40

Ja, det är ju precis åt h-e. Dessutom har du fler varv på den fjädern som är cylindrisk än vad det är på de fjädrar jag har.
Tänkte jag skulle beställa en fjäder till för att få två lika men det verkar ju vara ett lotteri utan dess like.

Finnland - 2023-8-7 kl 07:10

Blev så irriterad att jag slängde iväg ett mail till Lesjöfors. Får se vad dom har att säga. Hittills har jag fått veta att ingen av mina fjädrar är rätt.

Enell - 2023-8-7 kl 14:23

Rapportera av svaret. Det kunde vara kul att veta vad som är rätt för då är det ju högst sannolikt att en av mina fjädrar också är fel eftersom de skiljer några tiondelar i diametern på stålets tjocklek.

Enell - 2023-8-7 kl 21:04

Henrik, de uppgifter jag fått från Lesjöfors på fjäder 4226143 är:

-Fiat Panda 1,2 Bi-Power 03-11
-Tråd, 13,25 mm
-Ytterdiameter, 122 mm
-Längd, 300 mm
-Varv, 5,25
Ände 1, öppen 24 mm
Ände 2, öppen 28 mm

Du kan ju kolla om det är nåt som stämmer med de du fått.

Enell - 2023-8-7 kl 21:20

Mätte och kunde konstatera att det inte är någon risk att det yttre lagret bottnar så det fick jag lägga ner.

Rev bort trummor och bromsar för att mäta hubbarna på min bil, se om jag kunde hitta någon ovalitet i de båda lagerlägena på hubben.

IMG_1733.jpg - 857kB

IMG_1734.jpg - 1.2MB

Kan inte mäta mig fram till någon skillnad i alla fall men det går att se märken i hubben och att det är påverkan av det yttre lagret på hubbens över- och undersida.

IMG_1735.jpg - 855kB

Enell - 2023-8-8 kl 19:20

Inte på nåt sätt nöjd och belåten över denna lösningen.

Misshandel av hubben med två lätta körnslag på den platta sidan och lagret sitter stadigt och fint, just nu i alla fall.
Återstår hur länge det funkar.

IMG_1738.jpg - 743kB

Enell - 2023-8-8 kl 19:36

Fattar inte varför, än mindre varifrån inspirationen kom men blev lite sugen på att sparka i gång ful-alfan.
Inväntar bara väder där man slipper ta med sig ett ankare och ta på sig flytväst för att slippa bli dränkt och blåsa i väg.

Men fick känslan att man kanske skulle kolla hur det gick med växellådan nu när bilen hunnit rulla hela 8 km sen tätningsförsöket i vintras.

IMG_1753.jpg - 1.3MB

Jaha, sådär uppenbarligen.

Men va f-n, det är ju andra sidan som läcker nu.

:angryfire::angryfire::angryfire:

Atterhall - 2023-8-9 kl 16:10

Vad i hela friden... :pftroest:

Hubben, flänsen eller bottenplattan?

Enell - 2023-8-9 kl 20:22

Tror faktiskt det kan vara flänsen, den där fantastiska sumpen i plåt är underbar. Märkligt bara att den helt plötsligt bestämt sig för att börja läcka.
Man kan ju tro att växellådan är trycksatt, det bara skall ut en viss mängd olja och går det inte på ena stället så försöker oljan bara ta sig ut på nåt annat ställe.

Har kollat efter aluminiumsump sedan du skvallrat om att det kan finnas, inte så det kryllar av dem direkt.

rstx - 2023-8-10 kl 11:53

Tror faktiskt det kan vara flänsen, den där fantastiska sumpen i plåt är underbar. Märkligt bara att den helt plötsligt bestämt sig för att börja läcka.
Man kan ju tro att växellådan är trycksatt, det bara skall ut en viss mängd olja och går det inte på ena stället så försöker oljan bara ta sig ut på nåt annat ställe.

Har kollat efter aluminiumsump sedan du skvallrat om att det kan finnas, inte så det kryllar av dem direkt.

Ja jag har ju en sån från AHM motorsport.
Jag tvekar på att du kan hitta en sån, man kan köpa de nya men de är ju inte billiga direkt.
Man kanske skulle tillverka en själv istället.
Min sump läcker faktiskt inte så mycket alls, men den läcker istället som ett såll från backljus-sensorn :D

Atterhall - 2023-8-10 kl 19:48

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  

Ja jag har ju en sån från AHM motorsport.
Jag tvekar på att du kan hitta en sån, man kan köpa de nya men de är ju inte billiga direkt.
Man kanske skulle tillverka en själv istället.
Min sump läcker faktiskt inte så mycket alls, men den läcker istället som ett såll från backljus-sensorn :D

Det var alusump på (vissa?) 145/146 med boxer, en sån skulle man ju gärna lägga vantarna på ☺️

Finnland - 2023-8-11 kl 06:56

Rapportera av svaret. Det kunde vara kul att veta vad som är rätt för då är det ju högst sannolikt att en av mina fjädrar också är fel eftersom de skiljer några tiondelar i diametern på stålets tjocklek.

Fick inget annat än en ursäkt och lov om bot och bättring. Sitter nu i returträsket och försöker hitta korrekta fjädrar.

Enell - 2023-8-11 kl 10:39

Surt, men hur tusan vet man vad som är rätt när man får två olika. Mina uppgifter jag fått fr Lesjöfors talar ju iofs för att vi tillsammans bara har fått en rätt.

1:4 är verkligen inte bra alltså...

Finnland - 2023-8-11 kl 11:28

Surt, men hur tusan vet man vad som är rätt när man får två olika. Mina uppgifter jag fått fr Lesjöfors talar ju iofs för att vi tillsammans bara har fått en rätt.

1:4 är verkligen inte bra alltså...

Nä, inte direkt förtroendeingivande. Försök att klaga du också? Enda sättet de möjligtvis lär sig. Kilen har fjädrar till samma bil men det är ju lesjöfors som gör dom också.

Finnland - 2023-8-16 kl 10:03

Måste ta å skryta lite, är så jävla nöjd. Dagens ebay fynd. 120 euro.

Screenshot 2023-08-16 124358.png - 264kB

Atterhall - 2023-8-16 kl 11:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Hoppla! Nu blev det lite avundsjukt här... :headbang:

Enell - 2023-8-16 kl 19:33

Wow, då finns de alltså. Trodde jag hade hundra koll på om det dök upp ett.
Grattis.
:thumbsup:

bravo - 2023-8-17 kl 08:44

tackar för tipset.. då är jag även en i gänget som har köpt ett sådant från Ebay. 80 euro plus frakten :)

[Ändrad 2023-8-17 av bravo]

Bifogad fil: phpH2QXC0 (1.2MB)
Denna fil har blivit nedladdad 16 gånger

Finnland - 2023-8-17 kl 09:49

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  

tackar för tipset.. då är jag även en i gänget som har köpt ett sådant från Ebay. 80 euro plus frakten :)

Fina saker. Alla som finns kvar i världen ä påväg norrut. :thumbsup:

Blir spännande att se om man har beställt rätt sak också. :dunce:

[Ändrad 17-8-2023 av Finnland]

Enell - 2023-8-18 kl 05:54

Verkar som om jag får trilskas med packningsmassa och läckande sumpar i plåt under överskådlig tid framåt.

bravo - 2023-9-10 kl 13:52

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  

Fina saker. Alla som finns kvar i världen ä påväg norrut. :thumbsup:

Blir spännande att se om man har beställt rätt sak också. :dunce:

[Ändrad 17-8-2023 av Finnland]

sitter som en smäck på växellådan :) helt rätt pryl, ser onekligen snyggt ut med där allt är i aluminium :)

20230904_111756.jpg - 197kB 20230904_111741.jpg - 221kB 20230904_111743.jpg - 209kB

[Ändrad 2023-9-10 av bravo]

J.Aineland - 2023-9-10 kl 16:19

Ser trevligt ut.
Tror jag har 2st sådana, fast ingen på Sprinten...

FredrikAssarsson - 2023-9-10 kl 19:10

Hmm rätt läcker jämfört med standard!

Enell - 2023-9-11 kl 20:02

Och troligen tät :D

rstx - 2023-9-12 kl 07:49

Man skulle ju egentligen kunna tillverka dom ganska lätt tänker jag.
Är ju en nästan platt plåtbit.

Pages:  1  ..  5    7