AlfaPower

CC avstånd Panhard-stag sud-Sprint

Enell - 2018-2-12 kl 23:46

Behöver byta Panhard-staget, dvs tvärgående staget för bakaxeln, på min sud-Sprint. Syns kanske inte på bilden men nån har grejat med staget.

Bilen är en -87:a och har den runda axeln med trumbromsar.

Osäker på c/c avståndet mellan skruvarna som håller staget, har hittat lite olika uppgifter.
Vore tacksam om någon kan krypa under sin bil och mäta.

IMG_3343.JPG - 993kB

AndreasA - 2018-2-13 kl 23:09

Jag kan försöka mäta det imorgon (bara jag kommer ihåg det)
Jag har ju samma axel och årsmodell

Enell - 2018-2-14 kl 00:03

Det vore fantastiskt bra. Kanske kan få tag på ett stag men behöver veta om det har rätt längd eftersom det inte sitter på någon bil.
Försök mäta så noga det går mellan centrum på skruvarna.

matsud - 2018-2-14 kl 19:27

Skulle vara skoj att veta om det är samma på A33. Har kollat mina microfischar men där finns inte panhardstaget med på Sprint ser3, finns över huvudtaget ingen Fische på chassie. Misstänker att chassidelen hänvisar till A 33.
Mätte för skoj skull på min A33 -85 då den hänger på billyften. Hade ca 683mm cc-mått, totallängd 730.



IMG_20180213_193112.jpg - 2.7MB

Micke G - 2018-2-14 kl 20:42

När jag skränkte bakaxeln på suden så blev staget för långt, jag avhjälpte det med ett gängstag, då kan man finlira millimetrarna mot skärmkanterna.

Enell - 2018-2-14 kl 21:48

Jag mäter c/c-måttet på mitt stag till 660-662 mm. Staget är svetsat och dessutom krokigt. Tror inte det funkar att tvinga dit ett stag på 680 mm, 20 mm är mycket...

Har kollat på bilen utan att se några tecken på att det skulle vara något ändrat på vare sig axel eller infästningspunkter i karossen. Hittar heller inte några skador som tyder på att bilen är skev.
Däremot kan man få känslan att länkarmar, fjädrar och stötdämpare är något
vridna inåt bilen. Det tyder i så fall på att axeln är för smal.
Kan det finnas olika axlar på bilarna?

Mats, kan du tänka dig att mäta bredden på axeln, tex mellan insidorna på de plana ytorna i axelns ytterändar?

Micke, den axeln du skränkte, var det en sån här axel eller den kantiga och hur såg din lösning med gängstaget ut?

matsud - 2018-2-18 kl 21:44

Glömde mäta tidigare, sorry! Men jag var nere i garaget idag. Mätte mellan de inre plåtarna. Måttet varierar mellan 1183-1185. Hoppas det är till ngn hjälp.

Enell - 2018-2-23 kl 23:22

Mats, när jag mäter mellan plåtarnas insidor, se bilden, får jag 1146 mm. Har du mätt på samma ställe?

IMG_3419.JPG - 736kB

Enell - 2018-2-23 kl 23:40

Följdfråga, hur ser navets infästning mot axeln ut på 33/Sprint.

I manualen hittar jag inte den mellersta distansen, se bilden.

IMG_3422 med pil.jpg - 820kB

AndreasA - 2018-2-24 kl 09:58

Niclas, jag lovade att mäta och har glömt att återkoppla. Tyvärr är domkrafter och pallbockarna upptagna för tillfället av ett annat objekt! Återkommer med mått så snart den andra bilen står på hjulen igen!
Fråga: Vart beställde du nylonbussningarna? Vad fick du ge för dem?

matsud - 2018-2-24 kl 14:37

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Mats, när jag mäter mellan plåtarnas insidor, se bilden, får jag 1146 mm. Har du mätt på samma ställe?



Nu mätte jag på samma ställe som dig. Runt 1184mm får jag det till. Skumt, men min är en serie1 33. Man uppdaterade lite på 33 omkring 86/87.

Kollar jag distansen mellan navet och bakaxeln så mäter den 10mm.

WP_20180224_14_06_18_Pro.jpg - 414kB

Klicka på bilden så blir den rätt. :furious3: windowstelefon:embaressed:

[Ändrad 2018-2-24 av matsud]

Enell - 2018-2-24 kl 17:20

Andreas, eftersom du har samma årsmodell vore det mycket bra om du kunde mäta när du får tillfälle.
Bussningarna köpte jag från England på ebay. Vill minnas att de kostade 2100-2200 kr för alla bussningarna bak. Det är en typ av bussningar till Wattlänkarna och en annan typ till panhard-staget.

Mats, tack för du gjorde dig besväret, det är tydligt att den skiljer från min sprint. Din 33:a ser ut som i manualen.

Axeln på min bil är smalare, sen har man kompenserat genom distanser mellan axeln och navet. Det förklarar också varför panhard-staget är kortat.

Skall bli spännade att se hur det ser ut på Andreas bil. Om de senare bilarna har en annan axel eller om det är någon som grejat med min bil.

rstx - 2018-2-24 kl 18:38

Kan kolla imorgon på min -84 också!

AndreasA - 2018-2-25 kl 17:56

Hej Niclas
Jag mätte bakaxeln till ca 1184 mm, alltså samma mått som Mats mätte på sin. Distansen mellan navet/bakbromsen och själva axeln får jag till ca 12-14 mm. Alltså mer än de 10 mm som Mats mätte på sin axel. Distansen är dock svårmätt på min då bromsrören är dragna precis där det går att mäta.

Det här är ju oerhört spännande om det finns olika axlar till de olika modellerna! Tilläggas bör att även min bil, är renoverad av föregående ägare och vissa delar kommer sannolikt från en donator-33a. Motorn är ju bytt bland annat. Det här kanske förklarar varför du kan åka omkring med 15"-hjul utan att det tar i skärmkanterna bak. Både jag och Micke Gunnarsson har ju det problemet när vi har 15" på! Någon har kanske kortat axeln och panhard-staget för att kunna ha 15"-hjul??

AndreasA - 2018-2-25 kl 17:57

Hej Niclas
Jag mätte bakaxeln till ca 1184 mm, alltså samma mått som Mats mätte på sin. Distansen mellan navet/bakbromsen och själva axeln får jag till ca 12-14 mm. Alltså mer än de 10 mm som Mats mätte på sin axel. Distansen är dock svårmätt på min då bromsrören är dragna precis där det går att mäta.

Det här är ju oerhört spännande om det finns olika axlar till de olika modellerna! Tilläggas bör att även min bil, är renoverad av föregående ägare och vissa delar kommer sannolikt från en donator-33a. Motorn är ju bytt bland annat. Det här kanske förklarar varför du kan åka omkring med 15"-hjul utan att det tar i skärmkanterna bak. Både jag och Micke Gunnarsson har ju det problemet när vi har 15" på! Någon har kanske kortat axeln och panhard-staget för att kunna ha 15"-hjul??

Enell - 2018-2-25 kl 23:12

Tack Andreas och Mats mfl

:idea:

Distansblocken på min bil är ca 30 mm.

1146 + 30 + 30 mm = 1184 + 11 + 11 mm, alltså samma spårvidd men med kortare axel.

Därmed kan vi nog klubba att axeln inte hör hemma på bilen eller tom är kortad av någon anledning, syns iofs inget på den.
Tror inte syftet är att kunna åka på 15", ett högre ET eller smalare fälgar löser det problemet mycket enklare. Mycket jobb för lite i såna fall.

Om nu någon verkligen gjort sig besväret att korta axeln kan jag gissa på två olika skäl, men som sagt - mycket jobb för lite.

Tankar och funderingar till varför axeln är smalare än original mottages tacksamt.