AlfaPower

Boxermotor + Växellåda

AndreasA - 2018-5-22 kl 19:02

Hej

Det här ämnet finns säkert redan utrett i någon tråd men jag har inte lyckats hitta..
Min fundering gäller motor och växellådor i boxermodellerna (Alfasud, Sudsprint, Alfasprint samt 33:orna) Bortse från dom modeller som ej importerades till Sverige.

Nu till min fundering:
Är det så att samtliga motoralternativ, 1,5 och 1,7 8V ie samt 1,7 16V passar mot alla lådor från alla möjliga årsmodeller?

Om inte, vilka motorer passar mot vilka lådor? Och vad skiljer dem åt i sådant fall, vilka kännetecken skall man kolla efter så man vet vilka som passar ihop?
Jag har förstått att det här med elektronisk varvräknare kontra mekanisk skiljer sig åt. Men från vilken årsmodell på låda övergick man till elektronisk? Hur vet man skillnaden? Samt har det någon påverkan på vilken motor man dockar ihop med lådan?

Min Sprint från 1987 har en utbytesmotor till en 1,7 ie (original var den 1,5 veloce). På min varvräknare står det "electronic"? Det bör väl rimligen innebära att jag har en låda som är gjord för elektronisk varvräknare? Om jag skulle vilja byta låda, måste jag då få tag på en exakt likadan låda eller går en "mekanisk" låda konvertera till "elektrisk" och tvärtom?

Hoppas ni har många bra svar på dessa kanske dumma frågor men jag är tacksam för om ni kan bringa lite klarhet i detta!

Gustav_Holmdahl - 2018-5-22 kl 20:07

Rätta mig om jag har fel, men varvräknaren har inget med växellådan att göra. Däremot kan det skilja på mekanisk och elektronisk hastighetsmätare.

dhladohc - 2018-5-22 kl 21:59

Jag sätter mina :2cents: på att alla boxerlådor passar på alla boxermotorer. Men jag har inte provat själv.
Men alla boxers har väl samma block? Fast med olika borrning. Även 16v om jag har fattat det hela rätt. Så i min värld borde man kunna bulta på vilken maskin som helst. Vet dock inte hur det ser ut med drivningen till hastighetsmätaren när den är mekanisk. Så här ser det ju ut när den är elektrisk: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24129

Hoppas Micke G eller någon annan som har provat det mesta i boxervärlden sitter på svaren. :smash:

Undrar förresten hur det är med Alfa 145. Sitter ju boxer och fwd där med..

Micke G - 2018-5-23 kl 09:37

Stämmer att alla lådor och motorer, Sud, Sprint och 33 passar mellan varandra.
Man kan även byta mellan elektroniskt och mekanisk hastighetsgivare.
Man byter hubben på höger sida plus givaren där kabeln eller vajern går in.

AndreasA - 2018-5-23 kl 10:39

Tack för alla svar! Då går det att mixa alla möjliga lådor och motorer oavsett årsmodeller om jag tolkar er rätt!
Stort tack för hjälpen!

bravo - 2018-5-24 kl 08:38

detta gäller ju så klart bara dom icke 4 hjuls drivna bilarna :) med växellådorna.

gn - 2022-11-15 kl 08:25

Jag har en v låda till sudsprint med vajer driven hastighetsmätare
Mvg gösta
gostasepost@gmail.com

George Junior - 2022-11-15 kl 18:47

Det finns dock minst 2 olika storlekar på kopplingslamellen. Så jag undrar om det inte finns olika svänghjul...

Enell - 2022-11-16 kl 19:03

Om man kan unna sig den lyxen när man jagar låda kan man viga en tanke åt utväxlingen. Skulle tro att man inte skrattar ihjäl sig på en del motor- växellådskombinationer.

Svänghjulen ser åtminstone annorlunda ut på 16V, de har krans för Hallgivare. Men om jag tänker när jag skriver - borde det inte vara samma lösning på en 1,7IE, vad styr sprutet? Känns som det inte är det.

Blocken skiljer mellan 8V och 16V men det påverkar inte lådan. Sen kanske det funkar med att plocka i innandömet från en 8V i 16V i alla fall. Sitter med det delikata problemet just nu då jag har en 16V som är slut i loppen.

rstx - 2022-11-17 kl 15:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Om man kan unna sig den lyxen när man jagar låda kan man viga en tanke åt utväxlingen. Skulle tro att man inte skrattar ihjäl sig på en del motor- växellådskombinationer.

Svänghjulen ser åtminstone annorlunda ut på 16V, de har krans för Hallgivare. Men om jag tänker när jag skriver - borde det inte vara samma lösning på en 1,7IE, vad styr sprutet? Känns som det inte är det.

Blocken skiljer mellan 8V och 16V men det påverkar inte lådan. Sen kanske det funkar med att plocka i innandömet från en 8V i 16V i alla fall. Sitter med det delikata problemet just nu då jag har en 16V som är slut i loppen.

Nae det finns faktiskt två skillnader. vajer vs sensor hastighetsmätare och sen skiljer faktiskt växellådans sprängkåpa. På IE-motorer så har de ett hål/urgröpning för hallgivaren, det finns inte på de andra växellådorna så vill man använda sprutet med en äldre låda så måste man göra plats för hallgivaren.

George Junior - 2022-11-18 kl 03:59

Är det inte Sudsune som bygger växellådor efter önskemål genom att kombinera ihop drev från olika modeller?

Micke G - 2022-11-18 kl 09:59

1,7 IE Jetronic och 16V Motronic har inte samma styrning av sprutet. Jetronic är en enklare modell som styrs av fördelaren. Läste på om det här för 20 år sedan men sedan dess har informationen förflyttats till något sekundärminne längst bak i hjärnan som jag har svårt att återkoppla till.

Enell - 2022-11-21 kl 07:10

Micke, det förklarar. Kunde inte påminna mig att det satt några särskilda givare överhuvudtaget på 1,7IE.

Enell - 2022-11-21 kl 07:14

George, jo Sune har försett ett antal av oss boxeråkare med omdrevade lådor. Gäller att hitta rätt låda att utgå ifrån. Jag har dessvärre haft missflyt med mina ämnen som jag lämnat till Sune, är därför på ständig växellådsjakt känns det som.

dr_ragnar - 2022-12-3 kl 21:30

- Hur få ur vajerdrivningen ur gamla Sprint-lådan ? Verkar sitta fast. Tänkte försöka göra det som diskuteras lite här. Att flytta mekaniska drivet till nyare 33-låda, med elektroniskt.

Micke G - 2022-12-4 kl 09:52

Har för mig att det sitter en låsring överst som måste bort. Sedan får man lirka och smörja med 5-56 eller liknande så brukar den lossna.