AlfaPower

Rikards bruksbilar Opel Vivaro BMW 523

NZORIKKO - 2018-6-7 kl 20:37

Jag har pratat om att skaffa en racebuss till grabbens kartingtävlande i en massa år och förra tisdagen gjorde jag slag i saken och köpte en Opel Vivaro. Jag kanske blir förlåten att jag skriver här om den eftersom den var koncernsyskon med Alfa Romeo när den byggdes.

_20180607_204621.JPG - 1.3MB

Den har en 2 liters diesel på 114 hkr och 290 Nm. Den är tresitsig med långa skåpet och som den är så rymmer vi allt vi behöver ha med oss men det skulle vara bättre att bygga ramper eller en platå eller nåt för att kunna styra karten rakt in i bussen. Under det skulle man kunna bygga smarta fack för verktygslådor, reservdelar, miljömattor, bränsledunkar osv. Brorsan föreslog att man skulle göra verktygstavlor på insidan bakdörrarna för då blir det smidigt när man åker och tränar på hemmabanan, lite besvärligare blir att plocka ner alla verktyg för att ta med in tältet på tävlingarna. Nedan ser ni en proffsbyggd buss men som jag tror inte kommer rymma stora kartar som är upp till 140 cm breda.

18157752_1394789313900961_769009597413734735_n.jpg - 87kB

Jag har så klart kollat vad det skulle kosta att sänka, trimma och dekala den men det borde jag stå över.
Jag köpte den till bra pris eftersom den har större ett fel; den går ojämnt mellan 1800 och 2400 varv/min. Förra ägaren hade fått diagnosticerat att det är en spridare som gör det. Spridaren sitter också fast. Jag har googlat och det finns en massa tricks för att få lös spridare men jag tycker att en spridare borde ge symptom över större register. Den har dragit ca 0,8 l/mil.

Benny och jag har kollat upp varför AC:n inte ger kyla och det är hål i kondensorn. Annars så klarade den SBP - UA i torsdags.

[Ändrad 2020-1-25 av NZORIKKO]

BennySteen - 2018-6-7 kl 22:03

sätt skjutbara ramper för hjulen på vardera sidan med samma höjd som kartvagnen så man enkelt kan rulla in/ut karten. sedan lastar man grejor under den. bygg i 18 mm formplyfa eller björkplywood.

Litto - 2018-6-8 kl 07:47

När jag åkte superkart hade jag en likadan, fast Nissan, de sista åren jag rejsade. Körde med ramper och anpassade höjden på kartvagnen så att karten stod kvar på vagnen när jag rullade in den i skåpet. Sen kunde man lasta massor under i stället för runt om och uppepå. Det var bekvämt att ha karten på vagnen hela tiden. Mycket lättare att rulla och hantera och den stod redan på vagnen när man rullade ut den ur bilen.
Tyckte det var en perfekt lösning när jag såg många andra packa sina bilar...

NZORIKKO - 2018-6-8 kl 10:41

Jag har sett de som kör in vagnen med karten på men i så fall måste jag bygga en stadigare vagn.

P1090123.JPG - 233kB

En i klubben har bygg som fyra stativ i hörnen på lastutrymmet där han kan välja olika höjder på ramperna beroende på hur mycket utrustning han har med sig.

P1090062.JPG - 214kB

NZORIKKO - 2018-6-12 kl 20:48

Nu har vi börjat bygga. Om vi ska kunna skjuta in karten rakt in måste vi höja mekvagnen med 15 cm och det blir för högt och vingligt. Men vi har byggt lådor över hjulhusen som är lika långa som hjulbasen och nog breda för att klara skillnaden i spårvidd fram och bak på karten. Då blir det en stor yta under karten och lådorna där vi kan lasta utrustning som hålls på plats under karten. Vi bygger billigt och använder det vi har hemma som resterna av ett laminatgolv och 45x45 mm regel. Sen får vi se vart vi landar.

PS Varför syns inte denna tråd i listan till vänster? DS

[Ändrad 2018-6-12 av NZORIKKO]

Micke G - 2018-6-12 kl 21:10

Offtopic syns inte i den listan. Finns nog någon tanke bakom det.

BennySteen - 2018-6-13 kl 10:22

Utan bilder har det inte hänt :-)

NZORIKKO - 2018-6-14 kl 16:25

Första testkörningen


DSC_0414.JPG - 5.8MB

NZORIKKO - 2018-6-15 kl 23:07

Kompletterat med hyllor för tex däck och spoilers.

DSC_0423.JPG - 4.8MB

blompa - 2018-6-16 kl 08:28

Ser skitbra ut!

NZORIKKO - 2018-6-19 kl 18:11

Nu har vi varit på andra tävlingen med Vivaron och det är sååååå mycket smidigare än släp.

NZORIKKO - 2018-9-26 kl 20:48

Häromkvällen när vi lastade bussen inför klubbavslutningen var det skumt ljus så den annars silverfärgade lacken kändes grön.

DSC_0804 l.JPG - 105kB

Än en gång känner jag mig supernöjd att jag köpt den. Den steg i rankingen hos Benny också tror jag eftersom den fick agera dragbil när vi ställde undan min 166:a för två veckor sen. Vi har kört nästan 300 mil med den och den har dragit 0.8 i snitt. Synd bara att skatten är ganska hög. Just därför kanske jag ställer av den också nu när kartingsäsongen börjar ta slut.

NZORIKKO - 2018-10-27 kl 15:06

Jag har fått tag på ett ställe att vinterförvara Vivaron. Tyvärr är det kallt. Kan jag ta ur batteriet utan att allt låser sig och kräver en massa koder och återställande till våren?

DSC_0868.JPG - 6.2MB

[Ändrad 2018-10-27 av NZORIKKO]

BennySteen - 2018-10-27 kl 16:12

Det blir inga felkoder av att demontera ett batteri under vintern och sedan skruva tillbaka till våren. Är bilen strömlös händer absolut ingenting.

Däremot av man försöker starta eller kör omkring med VÄLDIGT dåligt batteri och dåligt generator samtidigt så spänningen varierar ordentligt.

Vanligt är att bilar står flera månader (tex i saluhallar) moderna bilar drar ju rätt mycket även när dom inte används. Och till slut är batteriet så urladdat att när man då försöker starta så blir det knas i signalerna från givarna.

Ev. kod till stereon kan dock behövas matas in på nytt.

NZORIKKO - 2018-10-28 kl 15:23

Nu är bussen vinterförvarad. Eftersom det inte är uppvärmt kopplade jag bort batteriet och tog med det hem till värmen i garaget. Hoppas allt funkar som det ska till våren.

NZORIKKO - 2019-6-9 kl 09:25

Kartingsäsongen är igång sedan några veckor och Vivaron hämtad från vinterförvaring utan minsta trubbel pga att den varit utan ström.
ACn har aldrig funkat på Vivaron så Benny och jag provade med att fylla kylmedel men det visade sig att det övre anslutningsröret var av. Jag har demonterat kylaren och försökt laga men det var för lite rör kvar på den korta delen mot anslutningen för att få dit en bromsrörskarv. Jag har provat med att smälta av själva materialet som AC kylaren är gjord av men det blir bara som ett pulver. Jag har provat två sorters lödtenn men det fäster inte på kylaren. I Jim's mekarhörna löder han med zink. Någon här som provat? Å andra sidan verkar man kunna få tag på nya för kring tusenlappen.

DSC_1442.JPG - 467kB

[Ändrad 2019-6-9 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2019-6-10 kl 22:46

Jag har beställt en ny kylare. Det vore ändå intressant att kunna laga aluminium.

NZORIKKO - 2019-9-2 kl 17:01

Kom inte och säg att jag bytte skivor i onödan. Värdena på bromsarna var 3.1 respektive 3.6 fram men besiktningsmannen kröp ju under bilen och såg att de var väldigt ojämnt nötta på insidan och det är ju bra att de hittar riktiga fel.

DSC_1739.JPG - 6.9MB

DSC_1737.JPG - 5MB

NZORIKKO - 2019-9-6 kl 10:01

Besiktningen gick galant. Jag har aldrig sett så höga värden på bromsar, 4,1 resp 4,3.

NZORIKKO - 2020-1-25 kl 17:35

Eftersom det kommit is i låset till glasluckan i bakluckan höll jag på och grejade fram och tillbaks med c-låset för att glasluckan skulle låsa. Det skulle jag inte gjort för när jag satte i nyckeln i tändningslåset så trodde bilen att någon försökte stjäla den och låste rattlåset. Men med inköp av kabel och programvara gick efter en hel del envishet att nollställa räknaren till rattlåset och nu går det att starta bilen. Återstår att se om rattlåset går in av sig själv i någon fullfartskurva 🤔.

DSC_0286.JPG - 7.2MB

NZORIKKO - 2020-2-3 kl 21:09

Efter lite support och kollande på Utbildningsradion som Erik kallar Youtube löste det sig. Dessutom har jag kollat felkoder och det fanns det gått om, 19 st vilka de flesta hörde till olika saker kring belysning, tex att ena dimljuset bak inte lyser pga standardfelet på BMW touring, kabelbrott i leden till bakluckan men det är ju inte direkt en nödvändighet.
Bilden i föregående inlägg är missvisande, jag använde programmet ISTA+.

[Ändrad 2020-2-3 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2020-11-26 kl 18:30

Till slut är Vivaron lagad. Två spridare satt fast så jag och alla jag känner som kan nåt tekniskt gav upp och verkstaden höll också på att ge upp. Men nu är den i alla fall besiktad utan anmärkning och jag passade på att besikta släpet samtidigt och även det prickfritt.

NZORIKKO - 2020-12-7 kl 22:24

Vilken skitkonstruktion, kablarna till bakluckan till BMWn.

DSC_1330.JPG - 148kB

_20201207_213937.JPG - 407kB

blompa - 2020-12-8 kl 06:48

Man blir trött av sånt där. Fram med lödkolven?

Chramon - 2020-12-8 kl 07:41

Det var nog rätt smart konstruerat på Fiat Unosarna jag ägde.:cool:
Den hade en fjädrande kontakt som gick ihop när bakluckan stängs.
Var inte många funktioner, men torkarmotorn passerade därigenom.

NZORIKKO - 2020-12-9 kl 22:49

Nu är kablaget lagat med krympslang med lim i. Få se hur länge det håller. Vi tog bort plåtblecket som kablarna vek sig väldigt tvärt runt så nu blir det en böj på några cm istället för mm.

NZORIKKO - 2021-2-7 kl 15:53

Äntligen verkar det bli isbanor plogade i Umeåtrakten. Igår var till en bana för att kolla när en polare testade sin BMW som för dagen trimmmats ner till ca 300 hk. En åktur blev det också och det går fort.
Själva hade vi med oss iskarten som inte riktigt ville starta men efter bogsering bakom en skoter så kom den ingång. Fäste har den så en kraftigare motor skulle inte vara fel.

IMG_20210206_165450_229.jpg - 1.5MB