Det tog strax över tre år. Man är ingen snabbskruvare tydligen
Men nu är den ute på vägarna igen! 
Det rullande projektet som gick bara några dagar och sedan blev stående i år. Bes ua i fredags.
Note-to-self - Alfettaskruvande 2018-2021
Front till bak:
-Nya inre lyktor (Kvar att montera)
-K-hämmare från GTV6 (dock verkar det vara lika dimension som redan satt på…), med poly i infästning mot kaross och nya bussningar mot länkarm.
-Monterat trågskydd.
-Modifierat casterstag till kulled, kit med fästplattor från EB Spares.
-Nedre och övre länkarmar blästrade och pulverlackade, nya lager nedre arm och poly i övre. Spindlar uppfräschade och målade, nya leder övre och undre
samt styrleder och damasker.
-Nya hjullager samt hempulade mindre bromssköldar, primärt skydd hjullager.
-Begagnade Bilstein-dämpare med polyinfästning.
-Ny bränslepump och bränsleregulator/filter. Ny slang.
-Nya motorfästen x3.
-Begagnat extraktorgrenrör och hemmabyggt ”sportigare” helsystem bakåt från det. Något inspirerat av Jim Kartalamakis rekommendationer. Säg åt mig att
köpa ett system istället för att bygga om jag nämner det igen i framtiden!!! Lärorikt men trångt, bökigt och lågt när man går upp i dimension.
-Kardan renoverad med nya hardys, bakre ledlager, mittlager. Bakre ledlager var inte något lager utan en bussning i aluminium (!!!?), kan undra om det
var nöd från fabrik eller senare dålig nödlagning? Tapp på kardan som gått av där detta ”lager” satt nu lagats och svarvats för att montera ledlager.
-Torsionsstavar från GTV6, sänkt 20 mm. Poly i infästning för torsionsstavar. Allt uppfräschat och målat. Här blev det omjobb direkt då lite styvare
stavar inte gav så mycket sänkning.
-Växellänkage uppfräschat och målat. Ny gummituta och en tillverkad plåt som värmesköld. Ny gummitätning mot växelspak/kupé.
-Träratt införskaffad, ska nog få en slipning och ett nytt lager lack innan montering.
-Tvärbalk de Dion blästrad och pulverlackerad. De Dion mm i hela bakvagnen uppfräschad och målad. Polybussningar i hela bakvagnen, fick tag på ett
SZ-ledlager också men valde montera poly till slut.
-Ny handbromswire.
-Bättre begagnad kopplingskåpa med nya lager. (Den som i grunden gick i kras 2018-08-11…)
-Renoverad kopplingsslav och slang.
-Ny koppling + urtrampningslager. Några lager och tätningar i växellåda nya. Rejäl rengöring av hela växellådan. Nya växellådsfästen x3. Ny olja.
-Nya bromsskivor, renoverade ok med nya kolvar, nya belägg. Slang och rör delvis nya.
-Uppfräschade drivaxlar, rengjorda, målade och med nya damasker, knutar rengjorda och med nytt fett.
-Nya hjullager. Kåpor till lagerhub, omöjliga att få tag på, fick lösas hos det lokala plåtslageriet. Blev good-enough.
-Nya Bilstein och begagnade sänkfjädrar av okänt fabrikat och karaktär. Blev lite för lågt i min smak så där har jag redan bytt tillbaka till
original.
-Begagnad tank från Holland som fräschats till och förhoppningsvis håller tätt. De andra två jag hade visade sig vara mer eller mindre slut efter
blästring. Tank till GTV i bra skick växer inte på träd… Ny slang.
-Mindre uppfräschning undertill med bättring av skydd underrede lite här och där.
-Hjulinställning fram.
-Besiktning 2021-08-20 ua.
Nu är det bara resten kvar...
Eller ska man sälja och ta ett ordentligt krafttag med Bertonen?
|