AlfaPower

Alfetta GTV Verde Oliva

Ola W - 2018-8-9 kl 14:03

Rullar åter ute på vägarna efter godkänd besiktning idag. :bananana:
(Nåja, sånär som på skyltbelysning bak). Avställd sedan början av 2008 och senast besiktigad 2007 05.
En 80:ia som jag inte kunde låta bli att köpa av Kent Magnusson i Arvika för en dryg månad sedan. Tänkt som långsiktigt rullande projekt om jag lyckas få plats för den. Har ju även ett Bertone-projekt att husera plus A112-projekt som iofs är till salu.
Så här långt sparkat igång parkeringsbroms till good enough nivå. Bytt insugspackning, förgasargummin, rensat lite onödigt som motorvärmare, strålkastarspolning. Gjort en service med filter, olja, stift, tändkablar, tändspole, generatorrem, oljetrycksgivare, kylarslangar, gasfjäder baklucka, synkat och justerat förgasare efter bästa förmåga samt fipplat med lite belysning.
Charmig och rullande men också med vissa behov. Kul med lite ovanlig färg. Skyport är kanske lite tidstypiskt och skönt i varmt väder, men vet inte om jag ska fortsätta tycka att den är ful eller gå över till att finna den charmig. Skicket gör sig väl bäst på 10 meters avstånd och det finns mycket att ta tag i på olika fronter. Har inte bestämt i vilken ände saker och ting ska tas ännu. Men det blir långsiktigt och utan stress, om det inte blir så att den säljs vidare...

Bes Byn.jpg - 865kB CJK310 Besprot.jpg - 425kB As bought.jpg - 1.3MB

[Ändrad 2018-8-9 av Ola W]

[Ändrad 2018-8-9 av Ola W]

Fknasar synk.jpg - 796kB

andygtv - 2018-8-9 kl 17:26

Fin originalbil med fin farge synes jeg. ;)

FredrikAssarsson - 2018-8-9 kl 22:57

Härlig :)

Handbromsen och känslan i bromsarna brukar bli mycket bättre om du justerar avståndet till strax över 0.05mm bladmått. Allt över 0.10 är för mycket.

Bobby - 2018-8-10 kl 10:10

Härlig bil! Men du glömde plocka bort extraljusen när du gjorde service ;)

Ola W - 2018-8-10 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Härlig :)

Handbromsen och känslan i bromsarna brukar bli mycket bättre om du justerar avståndet till strax över 0.05mm bladmått. Allt över 0.10 är för mycket.

Jo det finns kanske mer och hämta genom att gå snålare än orginalspec, men det förutsätter också piggare ok, belägg och skivor än vad jag har. Viktigast för att få fart på handbromsen här vara att faktiskt montera vajern korrekt och ordentligt så att den fungerade. Hade hoppat ur på vänster ok.

Ola W - 2018-8-10 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Bobby  
Härlig bil! Men du glömde plocka bort extraljusen när du gjorde service ;)

Haha, de är faktiskt borta Bobby. Var lite otydlig i texten bara. Även om de finns lite tidstypiskt över dem så är det näe tack. Räcker med att försöka leva med Skyporten.

Ola W - 2018-8-10 kl 21:34

Glad i hågen över att ha fått ut den på vägarna så drog jag iväg med blondinerna (ungarna) och tog ett kvällsdopp innan tankning och hämtning av en sen middagspizza tänkt att inmundigas med lite Alfavin för att fira. Väl på parkeringen till lokala pizzahaket insåg jag att tanken inte verkade gilla att vara välfylld för den kissade snabbt en fin väldoftande 98-oktansfläck. :(
Bara att åka hem, lämna blondiner och kastbyta bil för att åka tillbaka och hämta pizzan som sedan åkte in i ugnen i väntan på att operation hävert gjorde att billen slutade kissa. Grannen kom ut och undrade varför det luktade så mycket bensin...
Laga/byta tank har raskt därmed klivit upp på första plats bland kommande åtgärder. Förklarar också att det faktiskt följde med en extra tank i bagaget när bilen köptes, men det hade jag naturligtvis råkat förtränga när jag tankade. Får börja med att kolla status på den.

received_865900553600452.jpeg - 318kB

Bobby - 2018-8-11 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Ola W  
Haha, de är faktiskt borta Bobby. Var lite otydlig i texten bara. Även om de finns lite tidstypiskt över dem så är det näe tack. Räcker med att försöka leva med Skyporten.

:beerchug:

Trist med tanken =(

Ola W - 2018-8-11 kl 19:02

Den visar i alla fall tydligt att den vill bli omhändertagen i de bakre delarna först. En kort sväng till B*ltema och sedan ytterligare en liten runda. Frun åker med för första gången. Skorr-skorr-pang-tjong-bang! Vad hände? Jo där gick nog kopplingen. :furious3:
Bara att skratta åt det och ringa snäll kompis som bogserar hem.

IMG_16381.jpg - 215kB

FredrikAssarsson - 2018-8-11 kl 21:48

Pang tjong bang? Låter som en asiatisk maträtt men det skulle också kunna vara bakre kardaninfästnibg som gått hem. Gummiknut, spräckt kopplingskåpa osv.

Vad mycket skoj du skaffar dig själv att kunna pyssla med :thumbsup:

Ola W - 2018-8-11 kl 23:35

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Pang tjong bang? Låter som en asiatisk maträtt men det skulle också kunna vara bakre kardaninfästnibg som gått hem. Gummiknut, spräckt kopplingskåpa osv.

Vad mycket skoj du skaffar dig själv att kunna pyssla med :thumbsup:

Jo det ska väl grävas vidare i vad som egentligen trasats trasigt. Med det lät iaf där bakifrån och den startade men var inte så villig med koppling och växlar.
Och jo, skoj på ett sånt där lite masochistiskt sätt kanske det är. Men nu var ju inte tanken att denna skulle skruvas på i frenetiskt "Assarsson-tempo", utan snarare vara rullande projekt. Försöken till Assarsson-tempot borde jag fokusera till Bertonen istället. :D

FredrikAssarsson - 2018-8-12 kl 15:52

Det tempot är inget man ska satsa på att följa. Det krävs nog bokstavskombinationer i symbios med överaktiv skalle! :P

Hauge - 2018-8-15 kl 16:10

Grymt snygg färg (och bil).

Ola W - 2019-4-25 kl 12:04

Jaha, vinterns dvala är väck. Har gjort ett försök till att få bättre ordning i det lilla källargaraget. Just nu så är statusen dock att det mesta istället inte ligger där det låg förut, inte funnit sin nya plats och därmed är svårt att hitta igen.

Har iaf fått upp bakänden och fått bort den tanken med läckage. Får se om det blir att sikta på en ny, eller lagning av nån av de två jag har. Är ju en detalj som man gärna vill ha full funktion på.
Rivit ner halva avgassystemet för att kunna se vad i drivlinan som sa pang-boom sent i somras.
Har funnit en spricka som inte ser original ut... :furious3:
Syns kanske inte så bra på bilden men kopplingskåpan ser ur andra vinklar mer ut som en tappad marängbotten. Så det blir väl till att riva ner hela de Dionen och göra jobbet. När man ändå håller på så kommer jag ta hela kardan och byta slitdelarna där också.

Tar gärna emot era recept för hur en "för gatan" upphottad 116 bakvagn ser ut enligt er? Version av dämpare, fjädrar och bussningar?

Gärna recept på avgas också? Har införskaffat extractor från Assarsson som ska hämtas vid tillfälle, så då kan det vara läge att fundera över resten bakåt också när det nu ändå är nere.

20190421_160525.jpg - 762kB 20190424_190534.jpg - 403kB

Atterhall - 2019-4-25 kl 20:43

Recept:
- 4 st Bilstein B6 dämpare
- 2 st Osrav fjäder bak, sänker ca 30 mm enl uppgift. Ingen aning om fjäderkonstant
- 2 st 27-stavar fram
- Original gummibussningar

På tok för mjuk för bana, men välbalanserad och rimligt komfortabel på väg utan att bli såsig.

P5011105.JPG - 7.7MB

FredrikAssarsson - 2019-4-26 kl 18:20

Hade samma uppsättning på min 2.0 som ovan fast även dämparna var ozrav. Bra väghållning

Ola W - 2019-4-26 kl 18:58

Tack Martin och Fredrik. Då blir det något att planera utifrån.

FredrikAssarsson - 2019-4-26 kl 21:14

Vet inte om GTV6ans torsionsstavar fram fortfarande är enkla att få tag i som förr men de är definitivt inte för styva för en 2.0. Funkar superbt för gata

Ola W - 2019-4-29 kl 17:46

Helgen bjöd på några timmars skruvande och ålning medels hasning i det trånga garaget.
Fått ner låda och De Dion.
Drivaxlar, skivor och ok gick relativt (nåja) lätt att få bort. Kopplingskåpan är slut, Finns ju tydligen uppgraderade varianter hos t ex EB Spares, men inte billiga. Inte billiga alls...
Har inte rivit ner kardan. Bakre knuten såg inte slut ut, men lagring och framåt kan det vara värre med. Ska undersökas vidare...

Någon som har en fräsch kopplingskåpa över?
Hur passar det mellan 116-modeller. Är det samma lika rakt av när det kommer till yttre delar av vxl?

DeDion_Gearbox out.jpg - 951kB Clutchcovercracked.jpg - 849kB

Alfaduden - 2019-5-10 kl 12:45

Jeg har svart PU i innfesting av triangel. Samt RSR fjädrar och dämpare.
Helt kanon på vanlig vei, men jammen funker det bra på bane også :)

BerlinaPer - 2019-5-10 kl 16:35

Jag kan nog gräva fram en kopplings kåpa ur gömmorna! Torde vara lika på alla 4-cylindriga.

Per

[Ändrad 2019-5-10 av BerlinaPer]

BerlinaPer - 2019-5-11 kl 14:59

Hittade!

IMG_1954.JPG - 2.2MB

Ola W - 2019-5-16 kl 08:31

Fick lite positiv feeling efter att ha köpt kopplingskåpa av Berlina-Per (tack!) samt under helgen gjort ett besök i Assarssons bilkammare utanför Uppsala och hämtat upp ett flåsigare grenrör. (Det råkade köpas en grill av Fredrik också.):yes:
Utifrån feeling så blev det en kvälls mekande igår och kardanen plockades ner. Småbökigt i det trånga garaget och utan vidare höjd med pallbockar. Fick vara lite skruvmejselsinnovativ för att fixa mothåll för att få loss främre hardy, hjälper inte direkt att lägga i växel och trampa på bromsen när de redan är utanför bilen. Orkade inte skruva bort startmotor heller. Men det gick. Kardanen såg inte så illa ut, men byter slitagedelar när jag ändå håller på. Måste komponera ihop en inköpslista... :money:

20190515_202705.jpg - 1.3MB

Ola W - 2019-5-16 kl 11:38

Note to self: Håll undan pannan och näsa när du tar i för kung och fosterland för att rycka bort växelspaksknoppen. Var annars beredd på att det gör rejält ont och ha gärna is till hands. :boing:

Ola W - 2019-7-1 kl 21:05

Det har inte blivit många timmar mek, men det blir lite nu och då. (Vill få rull på Alfettan så att Bertonen kan få garageplatsen igen).
En trasig kopplingskåpa är inte bara av ondo (nåja...), den kan användas till att få ut A-bussningen. Nästan iaf, blev till att knacka lite lätt sista cm.
20190701_203603.jpg - 433kB

Lite bondmek fixade också till ett verktyg för att få loss låsring till hjullager. :yes: Nu är A-ramen ren och ska så småningom få lite ytbehandling.
20190701_203701.jpg - 289kB

Ola W - 2021-2-20 kl 18:26

Lite tidigt att börja med vårbruket, men ska det bli ut på vägen den här sommaren så bör det börjas i tid. Kommer nog behöva lite :bondage: för att bli klar ändå. Finns en del och göra nu undertill - både fram, bak och i mitten.

20210220_151756.jpg - 157kB 20210220_153511.jpg - 185kB 20210220_155316.jpg - 161kB

FredrikAssarsson - 2021-2-22 kl 22:27

:smash: Ser ut som ett par riktigt roliga kvällar framöver :beerchug:

beatwise - 2021-2-24 kl 11:02

Härligt! :D

:bondage:

Ola W - 2021-2-24 kl 17:25

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Härligt! :D

:bondage:

Tack för uppmuntran och inte minst piskan, den behövs! Igår fick iaf "propellern" nya polybussningar och uppfräschning av drivaxlar påbörjades. Sakta men säkert...

Goran_O - 2021-2-24 kl 17:32

Heja!:smash:

Underbart snygg bil. Och nu får den det "fotarbete" den förtjänar.

Lycka till
Goran

Ola W - 2021-2-24 kl 17:38

Någon som sitter på 4 fräscha sådana här "koppar", eller vet vart det går att få skott på?
Sitter fastnitade på inre och yttre "hub" som skydd vid bakre hjullager.
Hur nödvändiga är dessa är kanske också en fråga...

20210221_171510.jpg - 37kB

Ola W - 2021-8-23 kl 10:55

Det tog strax över tre år. Man är ingen snabbskruvare tydligen
Men nu är den ute på vägarna igen! :steering:
Det rullande projektet som gick bara några dagar och sedan blev stående i år. Bes ua i fredags.

Note-to-self - Alfettaskruvande 2018-2021

Front till bak:
-Nya inre lyktor (Kvar att montera)
-K-hämmare från GTV6 (dock verkar det vara lika dimension som redan satt på…), med poly i infästning mot kaross och nya bussningar mot länkarm.
-Monterat trågskydd.
-Modifierat casterstag till kulled, kit med fästplattor från EB Spares.
-Nedre och övre länkarmar blästrade och pulverlackade, nya lager nedre arm och poly i övre. Spindlar uppfräschade och målade, nya leder övre och undre samt styrleder och damasker.
-Nya hjullager samt hempulade mindre bromssköldar, primärt skydd hjullager.
-Begagnade Bilstein-dämpare med polyinfästning.
-Ny bränslepump och bränsleregulator/filter. Ny slang.
-Nya motorfästen x3.
-Begagnat extraktorgrenrör och hemmabyggt ”sportigare” helsystem bakåt från det. Något inspirerat av Jim Kartalamakis rekommendationer. Säg åt mig att köpa ett system istället för att bygga om jag nämner det igen i framtiden!!! Lärorikt men trångt, bökigt och lågt när man går upp i dimension.
-Kardan renoverad med nya hardys, bakre ledlager, mittlager. Bakre ledlager var inte något lager utan en bussning i aluminium (!!!?), kan undra om det var nöd från fabrik eller senare dålig nödlagning? Tapp på kardan som gått av där detta ”lager” satt nu lagats och svarvats för att montera ledlager.
-Torsionsstavar från GTV6, sänkt 20 mm. Poly i infästning för torsionsstavar. Allt uppfräschat och målat. Här blev det omjobb direkt då lite styvare stavar inte gav så mycket sänkning.
-Växellänkage uppfräschat och målat. Ny gummituta och en tillverkad plåt som värmesköld. Ny gummitätning mot växelspak/kupé.
-Träratt införskaffad, ska nog få en slipning och ett nytt lager lack innan montering.
-Tvärbalk de Dion blästrad och pulverlackerad. De Dion mm i hela bakvagnen uppfräschad och målad. Polybussningar i hela bakvagnen, fick tag på ett SZ-ledlager också men valde montera poly till slut.
-Ny handbromswire.
-Bättre begagnad kopplingskåpa med nya lager. (Den som i grunden gick i kras 2018-08-11…)
-Renoverad kopplingsslav och slang.
-Ny koppling + urtrampningslager. Några lager och tätningar i växellåda nya. Rejäl rengöring av hela växellådan. Nya växellådsfästen x3. Ny olja.
-Nya bromsskivor, renoverade ok med nya kolvar, nya belägg. Slang och rör delvis nya.
-Uppfräschade drivaxlar, rengjorda, målade och med nya damasker, knutar rengjorda och med nytt fett.
-Nya hjullager. Kåpor till lagerhub, omöjliga att få tag på, fick lösas hos det lokala plåtslageriet. Blev good-enough.
-Nya Bilstein och begagnade sänkfjädrar av okänt fabrikat och karaktär. Blev lite för lågt i min smak så där har jag redan bytt tillbaka till original.
-Begagnad tank från Holland som fräschats till och förhoppningsvis håller tätt. De andra två jag hade visade sig vara mer eller mindre slut efter blästring. Tank till GTV i bra skick växer inte på träd… Ny slang.
-Mindre uppfräschning undertill med bättring av skydd underrede lite här och där.
-Hjulinställning fram.
-Besiktning 2021-08-20 ua.

Nu är det bara resten kvar...
Eller ska man sälja och ta ett ordentligt krafttag med Bertonen?

20210822_194522.jpg - 3.4MB 20210820_135414.jpg - 161kB 20210724_165403.jpg - 168kB

Goran_O - 2021-8-23 kl 13:35

Imponerande lista.:clap:
Behåll bilen. Du måste ha något att köra med medans du bygger Bertone.:yes:

Atterhall - 2021-8-24 kl 06:04

Härligt! :beerchug:

Bra jobb tar tid, som en kompis alltid säger. Det var ju en gedigen arbetsorder du fått till, väl avvägd verkar det som också. Det där blir väl en väldigt mysig bil att åka omkring i?

Jag var inte riktigt med på det där med att du inte fick till sänkning med GTV6-stavarna. En av de fina grejorna med torsionsfjädring är ju att du kan justera ”rideheight” genom att vrida infästningarna i kaross och bärarm mot varandra genom att ”hoppa” i splinesen? Lite meckigt, men helt görbart. Om du sätter styvare stavar i samma läge som de gamla kommer bilen bli högre eftersom de inte fjädrar in lika mycket vid samma vikt.

FredrikAssarsson - 2021-8-25 kl 07:12

Härligt :beerchug:
Finjustera höjden nu bara så den sitter heeeelt rätt höjdmässigt och njut av bilen! Ta det fråm någon som saknat att köra gammelalfa under sin renovering att det hade varit kul att kunna köra 116 under tiden man bygger 105!

Höjdmässigt var jag väldigt nöjd med min gtv för den tog aldrig i marken. Den gick på gtv6 stavar fram och sänkning.

AndersH - 2021-8-25 kl 13:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Ola W  
Det tog strax över tre år. Man är ingen snabbskruvare tydligen
Men nu är den ute på vägarna igen! :steering:
Det rullande projektet som gick bara några dagar och sedan blev stående i år. Bes ua i fredags.

Note-to-self - Alfettaskruvande 2018-2021

Front till bak:
-Nya inre lyktor (Kvar att montera)
-K-hämmare från GTV6 (dock verkar det vara lika dimension som redan satt på…), med poly i infästning mot kaross och nya bussningar mot länkarm.
-Monterat trågskydd.
-Modifierat casterstag till kulled, kit med fästplattor från EB Spares.
-Nedre och övre länkarmar blästrade och pulverlackade, nya lager nedre arm och poly i övre. Spindlar uppfräschade och målade, nya leder övre och undre samt styrleder och damasker.
-Nya hjullager samt hempulade mindre bromssköldar, primärt skydd hjullager.
-Begagnade Bilstein-dämpare med polyinfästning.
-Ny bränslepump och bränsleregulator/filter. Ny slang.
-Nya motorfästen x3.
-Begagnat extraktorgrenrör och hemmabyggt ”sportigare” helsystem bakåt från det. Något inspirerat av Jim Kartalamakis rekommendationer. Säg åt mig att köpa ett system istället för att bygga om jag nämner det igen i framtiden!!! Lärorikt men trångt, bökigt och lågt när man går upp i dimension.
-Kardan renoverad med nya hardys, bakre ledlager, mittlager. Bakre ledlager var inte något lager utan en bussning i aluminium (!!!?), kan undra om det var nöd från fabrik eller senare dålig nödlagning? Tapp på kardan som gått av där detta ”lager” satt nu lagats och svarvats för att montera ledlager.
-Torsionsstavar från GTV6, sänkt 20 mm. Poly i infästning för torsionsstavar. Allt uppfräschat och målat. Här blev det omjobb direkt då lite styvare stavar inte gav så mycket sänkning.
-Växellänkage uppfräschat och målat. Ny gummituta och en tillverkad plåt som värmesköld. Ny gummitätning mot växelspak/kupé.
-Träratt införskaffad, ska nog få en slipning och ett nytt lager lack innan montering.
-Tvärbalk de Dion blästrad och pulverlackerad. De Dion mm i hela bakvagnen uppfräschad och målad. Polybussningar i hela bakvagnen, fick tag på ett SZ-ledlager också men valde montera poly till slut.
-Ny handbromswire.
-Bättre begagnad kopplingskåpa med nya lager. (Den som i grunden gick i kras 2018-08-11…)
-Renoverad kopplingsslav och slang.
-Ny koppling + urtrampningslager. Några lager och tätningar i växellåda nya. Rejäl rengöring av hela växellådan. Nya växellådsfästen x3. Ny olja.
-Nya bromsskivor, renoverade ok med nya kolvar, nya belägg. Slang och rör delvis nya.
-Uppfräschade drivaxlar, rengjorda, målade och med nya damasker, knutar rengjorda och med nytt fett.
-Nya hjullager. Kåpor till lagerhub, omöjliga att få tag på, fick lösas hos det lokala plåtslageriet. Blev good-enough.
-Nya Bilstein och begagnade sänkfjädrar av okänt fabrikat och karaktär. Blev lite för lågt i min smak så där har jag redan bytt tillbaka till original.
-Begagnad tank från Holland som fräschats till och förhoppningsvis håller tätt. De andra två jag hade visade sig vara mer eller mindre slut efter blästring. Tank till GTV i bra skick växer inte på träd… Ny slang.
-Mindre uppfräschning undertill med bättring av skydd underrede lite här och där.
-Hjulinställning fram.
-Besiktning 2021-08-20 ua.

Nu är det bara resten kvar...
Eller ska man sälja och ta ett ordentligt krafttag med Bertonen?

Bara o njuta nu:bananana:

Ola W - 2021-8-26 kl 16:54

Tack hörni!
Apropå sänkningen. Sänkte med 20 mm utifrån original, mått från nedre bärarm till skärmkant som ref, när den stod på pallbocksvagnar och samtidigt som jag bytte till GTV6-stavar. När den sen kom ner på backen så blev det som sagt inte mycket skillnad iom att dessa stavar då är styvare och håller emot bilens vikt lite mer. Något jag alltså borde ha tänkt på och tagit till lite för. Dessutom gillade jag inte att den blev för låg bak med sänkfjädrar. Det åtgärdades därför ganska snabbt med att fräscha upp och montera tillbaka originalfjädrar bak. Gjorde även om sänkning fram vilket blev lite meckigt iom svårt att få nedre länkarm i tillräckligt låg/nedvinklad position då jag inte kunde/ville separera de nya kullederna från spindlar Men blev nöjd med "stance" till slut. Problemet nu är att det hembyggda avgassystemet hänger lite för lågt och tar i lite nu och då.

Ola W - 2022-10-20 kl 12:19

Alfettan såld. Önskar ny ägare i Örebrotrakten lycka till i fortsatt förvaltning och förädling!