AlfaPower

Giulietta Sprint 750B -55, No 00367 - Resan mot sitt ursprungsskick -

Pages:  1    3  4

bjorn55 - 2018-8-14 kl 08:02

Börjar bli frestande att dra igång ett projekt igen, redo efter lite vila och uppgradering av garaget till 2.0
- Nu vinterbonat och försett med whiteboard :wink:

Plötsligt ringde telefonen i vintras, blev tillfrågad om att ta över en påbörjad Giulietta Sprint renovering.
En chans som man knappast kan säga nej till, en Sprint från -55 dyker inte upp var dag!
Inte utan att man känner ett visst ansvar som förpliktigar till resultat nära ursprungsskick..

Först lite historia:
Alfa Romeo Giulietta Sprint 750B premiärvisades 20:e april 1954 på bilsalongen i Turin.

Turin -54.jpg - 121kB

Succé direkt och orderböckerna fylldes snabbt. Dessvärre saknades produktionskapacitet och kapital för serieproduktion, så första 400-500(?) bilarna fick byggas för hand, fullskalig trämodell användes som mall för plåttillverkning i väntan på pressverktyg.

2011_-_ITALIA_-_Bertone_-_modello_(dima)_Alfa_Romeo_Giulietta_Sprint_1954_(2).JPG - 620kB

Kaross, inredning och lack utfördes av Bertone i Torino, därefter transport till Alfa Romeo Portello för installation av drivlina och slutmontering.

Bertone sprints resized.jpg - 84kB

bertonesprint.jpg - 72kB

Första seriebyggda bilarna började levereras i början på 1955.
Totalt producerades 1400st Sprint under 1955

#00367 rullade av produktionslinan 20/5 1955, levererades därefter till Bonniers Motor AB Stockholm 24/5.

alfa romeo 1956 GiuliettaSprint_Bonniers.jpg - 31kB

- 1:a registrering 27/6 -55 därefter 12 ägare innan avförd ur bilregistret 8/12 -64.
- Samtliga tidigare regbevis med ägaruppgifter finns bevarade!
- Bilen plockades ner av sista ägaren -65 (en känd Alfisti från Linköping, som dessvärre inte är med oss längre) och blev stående.
- 40år senare återupptogs arbetet, originalmotor samt även växellåda/bakaxel renoverades och bänktestades av samme man.
Med den vetskapen är det ingen direkt överdrift att påstå att drivlinan är i toppskick!
- Chassiet kolsyreblästrat och kaross delvis blästrad av nästa ägare (även han en känd Alfisti från Östergötland) och flertalet detaljer doppade i mirakelmedlet "strip all" (extremt effektivt sätt att avlägsna tjocka rostlagringar) samt en hel del detaljer helt iordninggjorda. Därefter åter vilande projekt..
- Bilen tämligen komplett och i förhållandevis bra skick.
- Plåtjobb finns, har varit med om en kollision hö fram, plåt mot motorrum inte direkt vacker..
- #00367 hade från början rattväxel, blev senare konverterad till golvväxel men skall nu återställas.

- Ursprungs data (inkl. motornummer) bekräftat av Alfa "Centro Documentazione", dessvärre originalkulör okänd.

Serienr AR1493-00367
Bertonenr 65361
Motornr AR1315-00400

002.jpg - 1.1MB

- Bilen är omlackad 2ggr, spår finns av tre olika kulörer,
- Inredning omklädd i tidigt skede, originalklädseln kvar, märkt med "Bertone-nummer" #361.
Första halvåret -55 tillverkades Sprintens inredning endast i ett utförande, blå/grå randigt tyg på dörrpaneler och stolar, kombinerat med dekor i vinyl.
Typisk inredning, tidig -55:

dsc06106 (1).jpg - 1.5MB

Följande karossfärger fanns valbara (Beige Banana först i dec-55 enl. "Centro Documentazione")

750 Sprint colours 1955 Page 1.jpg - 424kB

750 Sprint colours 1955 Page 2.jpg - 336kB

Fortsättning följer..

bjorn55 - 2018-8-14 kl 08:19

Originalkulören är som sagt okänd, spår finns av en gul kulör som mer liknar en grundfärg, men under den hittar vi en grå grund.
"Centro Documentazione" tror att den ev. kan ha haft en custom color.

Sprint-1-2.jpg - 2.1MB

Därefter tidigt blivit omlackad till Alfa Rosso och fått svart inredning och senare under -60 talet fått en mellanblå kulör. Märkligt är att under den svarta klädseln finns det blå/grå originaltyget kvar matchat med brun vinyl. Baksidan på panelerna är märkta med korrekt Bertone nr (#361)

id-1-2.jpg - 1MB

id-1-3.jpg - 1.2MB

Stolarna har en unik grå klädsel med blå vinyl, ett tyg som officiellt inte fanns valbart.. Dessa är garanterat inte omklädda utan är alltså original! Observera att bottendelen på stolen har både blå vinyl och samma bruna som dörrpanelerna. Golv med svarta gummimattor och bruna ullmattor under. Mystiskt och rörigt är bara förnamnet!
Som någon sa, kan det ha varit en "prototyp version" av ny färgkombination som inte blev så lyckad och kanske därför har man hos Alfa lackat om bilen till Alfa Rosso innan leverans??!

Sprint_367_22.jpg - 1.2MB

Har varit i kontakt med ägaren som hade bilen 1960 som ganska bestämt hävdar att bilen inte varit omlackad sen den kom till Sverige, han var f.ö. tekniker och mycket bilintresserad, kunde bl.a. i detalj berätta om hur ventiljustering utfördes "först mäta ventilspel, lyfta bort kammarna, mäta bricktjocklekarna och kompensera mot teoretiskt ventilspel, sen skaffa nya brickor med rätt mått" "Du kanske vill se bild på hur bilen såg ut?" 15min senare (!!) kom ett mejl med den här bilden:

1960-2.jpg - 1.2MB

Minst sagt stolt ägare med blivande hustrun, snacka om tidstypisk bild!

Har även fått tag på en av dom sista ägarna (-64) som berättar att bilen då lackades blå och var konverterad till golvväxel, dessutom försedd med Nardi träratt (som han tyvärr tog med sig när bilen såldes..).

1965 såldes bilen till Harald Kronegård och blev avförd ur bilregistret. Därefter såld till Linköping.

Cirkeln är sluten :thumbsup:

Har funderat mycket runt ny kulör på bilen, bestämt att den nu kommer att lackas i AR-304 Azzuro Capri (Capri blue).
Varför?
- Kulören en av de allra tidigaste till Sprinten, en av de två prototypbilar som premiärvisades 1954 hade den färgen. Dessutom, i mitt tycke, perfekt matchning mot originalinredningens blå/grå-randiga tyg.

Giulietta Sprint 1955.JPG - 417kB

Så, då kör vi :yes:

GlasVimle - 2018-8-14 kl 09:22

med Tanke på förra renoveringen så förstår jag att dom kontaktade dig.
Ska bli spännande att följa din resa med denna speciella bil.

FredrikAssarsson - 2018-8-14 kl 11:08

Ååååh! Mumsig!

Helt rätt val med ljusblå kulör och så bevarad inredning som möjligt. Tror att de bruna partierna kan passa superbt till den ljusblå karossen.

Är det tokigt att tänka att den kanske beställts till en kund men ej betalats och sedan lackats om redan på fabrik för att matcha en annan kunds beställningsspec?

Personligen hade jag nog valt att behålla golvväxel samt uppgradera till vackra Boranifälgar. Mmmmmm

[Edited on 2018-8-14 by FredrikAssarsson]

Ola W - 2018-8-14 kl 12:26

Åhh, det här kommer att bli en ynnest att få följa!
Grymmers! Heja!

Sune Karlsson - 2018-8-14 kl 12:43

Spännande, ska följas med stort intresse!

Bobby - 2018-8-14 kl 17:55

Wow, detta kommer garanterat att följas! :smash:

GE - 2018-8-14 kl 21:16

Blir spännande att följa! :thumbsup:

Kalle_alfaturbo - 2018-8-14 kl 21:39

Sprinten är ju en så fantastiskt vacker modell!
Blir kul att följa återfödelsen!

AndersH - 2018-8-15 kl 12:37

Detta blir spännande, himla kul med bilden från första ägaren!

bjorn55 - 2018-8-15 kl 14:11

Tack för alla glada tillrop, men känns som pressen på förväntningarna ökar :cool:

Jo, som sagt, höger framsida har varit med om en kollision.
Skärmen verkar bytt men innerskärm, "förstärkningsrör" och torpedvägg har lite trist utseende..

1-6.jpg - 930kB

First visit-1-13.jpg - 348kB

Här krävs en fundering på hur det skall åtgärdas. Får hoppas bilen inte är ram-sned..
Kommer inte att hämta hem karossen förens efter sommaren, så vi får återkomma till det.

Har plockat hem en hel del andra bitar, börjat göra i ordning delar till framvagnen.

Led-1-4.jpg - 911kB

Ser då att höger hjulspindel är riktad efter smällen, är nog lika bra att byta. Fick med en extra framvagn som donator där det finns fina spindlar, men..
Visar sig att axeltapparna är kortare på dom tidigare 750modellerna, 133mm mot 150 senare. Och dessvärre var donatorn senare:(

Efter att kollat lite närmare på konstruktionen ser det ut som axeltappen är separat inpressad del. Har ansats på baksidan mot spindeln för att förhindra att den skall lossna.

bild-1-13.jpg - 914kB

Värt ett försök att pressa ur den gamla 133-tappen och därefter i med den i donatorn.

(donatorns tapp på bild)
bild-1-3.jpg - 951kB

bild-1-11.jpg - 1.1MB

Har gått bra att demontera båda tapparna men väntar med ipressning tills den beställda pressen kommer hem (lagt axeltappen i frysen så länge..).

bild-1-10.jpg - 1.1MB

Nog för att Biltemas prylar brukar vara billiga, men det här priset på 12-tons press är nog svårslaget.
https://www.tectake.se/verkstadspress-12t-401670
Ser ok ut, men lär väl visa sig när den dyker upp..

Hauge - 2018-8-15 kl 16:09

Fantastiskt!
skall bli spännande att följa!

bjorn55 - 2018-8-16 kl 20:41

Spindellederna ser relativt hyfsade ut. Det där med smörjnipplar som man hade förr var ju inte helt fel. Fanns mycket med gammalt fett kvar. Efter rengöring, nya gummin, montera ihop igen och fyll på med nytt fett :clap:

Led-1-6.jpg - 1.5MB

Även styrlederna ser friska ut.

Led-1.jpg - 1MB

photo-viking - 2018-8-17 kl 12:32

Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo

Saluti//

[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking]

bjorn55 - 2018-8-17 kl 13:56

Quote: Ursprugligen inlagt av photo-viking  
Hvilket herlig prosjekt å gå igang med! Tipo 750 Sprint er i mine øyne en av verdens best vellykkede bildesign. Hat off for Alfa og de designers de valgte å gå med.
Jeg har funnet en fint clip til deg... korrekte fargen, samme årsmodell og... solgt ny til Svezia i sin tid..
https://www.youtube.com/watch?v=kBk28_yrfdo

Saluti//

[Ändrad 2018-8-17 av photo-viking]

Tack för det klippet, snygg video, det hade jag inte sett tidigare :clap:

Den stämmer ganska bra överens med min målbild!
Snygg omkörning av Stelvion.. :steering:

bjorn55 - 2018-8-17 kl 18:58

Även småsakerna måste pysslas om..
Signalhornen såg inte för roliga ut. Det ena "no name"(?) och det andra, Hella.

bild-1-15.jpg - 1.1MB

Hellan såg ut som man förväntar sig efter 60år.. , kondingen helt uttorkad och sprucken, får åka i skrotlådan

bild-1-19.jpg - 872kB

Men det andra såg ut som nytt invändigt!!
Förr var stolthet och kvalitet ledord vid produktframtagning, jämför med dagens slit och släng.. Det är det här som delvis är tjusningen med att renovera gamla bilar;)
Hur kan man lägga ner så mycket möda på att tillverka en tuta!?
Visst är det vackert, påminner mig om mina Engelska Quad rörförstärkare från -50 talet.

bild-1-16.jpg - 1.1MB

När man sen fick skrapa bort färgen på märkskylten så visar det sig att det faktiskt är originalhornet, Marelli.

bild-1-24.jpg - 1MB

Självklart fjädrande infästning:cool:

bild-1-22.jpg - 734kB

lite grundfärg..

bild-1-25.jpg - 712kB

..och så småningom färdigt

bild-1-20.jpg - 1MB

bjorn55 - 2018-8-17 kl 19:05

..jo glömde, apropå slit&släng..
förr var alla ingående detaljer beställningsbara :yes:

bild-1-14.jpg - 856kB

FredrikAssarsson - 2018-8-17 kl 19:14

Ah nu börjas det igen - nice! :thumbsup:

Gillar din Rainmannivå på detaljerna - underbart. Önskade jag kunde hinna med mer sådant hehe

bjorn55 - 2018-8-17 kl 19:47

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ah nu börjas det igen - nice! :thumbsup:

Gillar din Rainmannivå på detaljerna - underbart. Önskade jag kunde hinna med mer sådant hehe

Nja, du ska se, det finns hopp, när du också kommer upp i senioråldern så..

2maz - 2018-8-18 kl 19:20

Sådärja... nu är vintern räddad för oss renoveringsfluktare!

Det här ska bli underbart att se efter det förra mästerverket.

Grifo - 2018-8-19 kl 11:46

Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
Spindellederna ser relativt hyfsade ut. Det där med smörjnipplar som man hade förr var ju inte helt fel. Fanns mycket med gammalt fett kvar. Efter rengöring, nya gummin, montera ihop igen och fyll på med nytt fett :clap:

Även styrlederna ser friska ut.

Utan att vilja verka Besserwisser eller förstöra din dag men de
där styrlederna är till en nyare vagn.
De korrekta till en tidig/förserie 750 har invändig gänga i själva
styrleden. Dom ser lite större och kanske något klumpigare ut.

Lycka till med projektet. Jag känner mig helt trygg i att du även
ror detta i land.
Och jag har tidigare haft nya plåtdelar till innerskärm/balk på
höger sida till en sådan bil. Om jag bara kunde minnas vem som
köpte delarna....

:beerchug:

bjorn55 - 2018-8-19 kl 13:17

Tack Gunnar,

Rotade i lådorna och fann ett par monterade på kort stång, men saknar ytterligare en kort stång och en lång. Ska vara totalt 6 leder.
Skall kolla i "boet" där bilen står om dessa ev. kan finnas kvar..

Har sökt tidigare på nätet efter den varianten med invändig gänga, tycks vara knepig att få tag på..

bild-1-36.jpg - 1.1MB

bjorn55 - 2018-8-19 kl 13:18

..jo förresten, om möjligt kolla lite djupare i minnet efter plåtbitarna..

Grifo - 2018-8-19 kl 15:05

Tack Gunnar,

Rotade i lådorna och fann ett par monterade på kort stång, men saknar ytterligare en kort stång och en lång. Ska vara totalt 6 leder.
Skall kolla i "boet" där bilen står om dessa ev. kan finnas kvar..

Har sökt tidigare på nätet efter den varianten med invändig gänga, tycks vara knepig att få tag på..

Där har vi dom :thumbsup: Hojta till om du inte hittar allihop.
Jag kan nog ha kvar av den varianten. Och ja, jag ska försöka
minnas vart dom plåtdelarna försvann.

bjorn55 - 2018-8-20 kl 15:55

Aj då, det här såg ju inte så bra ut :maz:

Led-1.jpg - 564kB

lite som förr när man byggde modellplan..

Led-1-2.jpg - 826kB
Led-1-3.jpg - 648kB

Funkar förhoppningsvis..

Led-1-4.jpg - 491kB

Besar - 2018-8-20 kl 17:39

Vintern räddad :thumbsup:

Vet inte om du har koll på denna tråd?
https://www.alfabb.com/bb/forums/giulietta-giulia-1954-65/16...

...Martin från Lund här i Skåne, tror Gunnar känner honom, han hade köpt lite delar från dig (kanske plåt?)

bjorn55 - 2018-8-20 kl 22:33

Jodå, jag har läst den.

Oerhört imponerad över hans teoretiska förmåga att analysera problem och med enkla medel förverkliga till fulländat praktiskt resultat. Kolla bara på hans plåtarbeten :yes:
Sen en ny tråd om analyser gällande flödesförluster av olika insugskanaler i topplock. Man häpnar!!

https://www.alfabb.com/bb/forums/giulietta-giulia-1954-65/66...
Här har vi en man i absoluta elitklassen :thumbsup:

[Ändrad 2018-8-20 av bjorn55]

bjorn55 - 2018-8-26 kl 19:38

Då var premiär testet av pressen avklarat, klarade uppgiften galant. Check på två sjysta styrspindlar :thumbsup:

bild-1-47.jpg - 1.1MB

Har även rotat i styrväxeln, rengjort, bra kondition på glidytor, bytt packbox, fyllt ny olja. Sen försökt justera den glappfri, men tji..
Vad jag förstår tillåter inte konstruktionen helt spelfri funktion likt Bertonens Burmanbox som har helt glappfri kulskruvskonstruktion med förspända kulor.
Här är i stället ett spiralformat V-spår slipat som en kamföljare åker i. Kamföljaren byter sida i spåret beroende på rattutslag åt vänster eller höger. I nolläget måste finnas litet spel för att möjliggöra byte av rotationsriktning, annars låser den sig och det blir tvärstopp i vridningen :(

ZF-1.jpg - 1.4MB

ZF-4.jpg - 793kB

ZF-6.jpg - 866kB

FredrikAssarsson - 2018-8-26 kl 21:13

Vackert som alltid!

Bobby - 2018-8-26 kl 21:40

Bra tempo, bra bilder, bra jobb! :beerchug:

Atterhall - 2018-8-29 kl 19:42

Vilket stilfullt projekt! :headbang: Fantastisk känsla, energi och kunskap du besitter som får till det så bra!

bjorn55 - 2018-9-1 kl 15:08

Fick bli en omgång med sodablästern på motorn.
Blocket är sandgjutet och har betydligt råare yta än de senare som är pessgjutna.

Före:

bild-1-50.jpg - 816kB

Efter:

bild-1-49.jpg - 876kB

FredrikAssarsson - 2018-9-1 kl 19:02

Du den där blev prydlig:thumbsup:

bjorn55 - 2018-9-2 kl 18:50

Någon som känner igen dom här kamaxlarna :dunce:

bild-1-51.jpg - 871kB

bjorn55 - 2018-9-12 kl 16:46

Har varit i kontakt med en ägare av en Giulietta Berlina från -56. Den har också samma typ av kam-märkning. Märkligt, känns osannolikt att även den skulle haft omslipade kammar.. Var det inte Alfa själva som tillverkade kammarna på den tiden måntro, fanns det underleverantörer med egen P/N märkning?

Försökte mig på en uppsnyggning av ventilkåpan, verkar inte vara samma Al-kvalitet som senare, lite mattare, men tycker den blev rätt trevligt ändå. Här skall det ju vara lite mer "vintage look"

Även jobbat lite med luftrenaren, skall försöka hitta några vingmuttrar och förstås filter, sen ska det ju också vara ett fint Fispa emblem som grädde på moset, hittade ett hos "AFRA", men ujuj vilket pris...
Nån som har ett i byrålådan:cool:

bild-1-66.jpg - 784kB

Fispa 750B.JPG - 12kB

Sen fick värmepaketet sig en omgång, imponerande att det fortfarande finns delar att få tag på, gummiupphängningen till motorn fanns inte mycket kvar av, behöver även fixa en ny "propeller". Motorn gick faktiskt att få fart på igen :thumbsup:

bild-1-63.jpg - 1.7MB

..och här fanns emblemet kvar, snyggt emaljerat med guldkant :clap:

bild-1-64.jpg - 722kB

Avslutningsvis original tändspole (verkar mäta ok!)

bild-1-65.jpg - 1.3MB

Superleggera - 2018-9-12 kl 19:11

Ang F.i.s.p.a emblemet.
Femtiotals alforna (1900 och Giulietta) delar tyvärr en hel del delar med Ferrari 250 osv, därför kostar det därefter.
F.i.s.p.a emblemet verkar tillverkas utav Kilimanjaro designs i USA goggla och ring.
www.330gt.com hittar man lite kul länkar.
https://www.isaydingdong.co.uk/ourshop/ har en hel del användbara klisterlappar som passar på våra 50-talare.
Mycket Nöje
Björn

FredrikAssarsson - 2018-9-12 kl 21:53

Vackert som alltid!

Grifo - 2018-9-13 kl 09:48

Nu ska jag vara tråkig igen.....:lips:

Ventilkåpan är till en senare Giulietta.
Den korrekta till din bil ska ha ett runt oljelock - det ska se ut
som ett tanklock, troligen elförzinkat och silverfärgat.

Det som ställer till det är att det inte bara är att byta oljelocket -
det är en helt annan förskruvning i själva kåpan på det äldre.

Bilden från min förserie-Sprint 1955. Gammal projekttråd finns -
sista inlägget 27/1 -15 då bilen såldes.

002 (Kopia).JPG - 186kB

bjorn55 - 2018-9-13 kl 15:51

Glädjedödare där :kulspruta: ;)

Då skall vi se,
Är helt korrekt som du säger att de tidigaste hade runt lock.
Men när skedde bytet till kvadratiska?
Din bil var om jag inte har fel, äldre än min.

Gamla boken säger att det tidigt fanns två varianter:

bild-1-70.jpg - 938kB

Här några bilder på -55:or (med "pancakes" luftburken, som tidigt ersattes med cylinderformad burk) som också har kvadratiskt lock och även kåpa med förstärknings ribba i bakkant (vilket inte finns på min).

Sprint-55_977.JPG - 80kB

Azzuro Capri 1.JPG - 55kB

Vad jag hört modifierades det rätt friskt första året..
Men visst, det kan ju vara så att kåpan är utbytt på min, men den borde vara gammal efter som förstärknings ribban saknas. Numret är 1315-12059

..och fortsätt gärna att notera avvikelser, det är sånt som berikar resan :thumbsup:

bjorn55 - 2018-9-22 kl 18:39

Försöker ladda lite inför kommande utmaningar med karossen, hittade den här länken som bjuder på en hel del godis :clap:

https://retropower.net/2018/07/26/1960-alfa-romeo-giulietta-...

..men här ute på landet har vi ingen fiber, bara mobilt bredband med seeeg nedladdning :evil:

Ni som har fiber, flyter den här sidan hyfsat med bildladdning, eller segt även för er?

Chramon - 2018-9-22 kl 22:18

Mjoo... den rullar på rätt bra.
Fiber-wifi-telefon. 😎
Men bildvisningen är rätt skum när man vill se större bilder.
Ibland blir det inget alls.

bjorn55 - 2018-9-23 kl 08:16

en del av förklaringen ligger nog i att det är okomprimerade bilder på 5-7MB!
Men seriösa gossar;)

Atterhall - 2018-9-23 kl 19:10

Det där liknar mer "re-manufacturing" än renovering! Vilka resurser, härligt att se i a f.

Sidan är lite seg även med bandbredd på nordsidan av 800 Mbit/s rätt in i burken, så jag gissar att den står på en inte alltför het server.

bjorn55 - 2018-9-23 kl 19:25

I väntan på att få hem karossen fortsätter resan med ytterligare "småplock"
Iofs inte fel så småningom att ha sånt tråkjobb avklarat:wink:

Tittade närmare på dörrmekaniken med fönsterhissar lås etc.
Fönsterhissarna i bra kondition, smyger riktigt fint efter rengörning och infettning.

Här får ni tips om kletigt och bra fett som starkt rekommenderas!

bild-1-74.jpg - 1.1MB

Även dörrlås ser hyfsade ut, om än lite slitna..

bild-1-75.jpg - 1.2MB

Värre var det med invändiga öppningsvredet på vänstersidan som verkar ha gjort sitt:(
Öppnar man på locket ser det ut så här:

bild-1-72.jpg - 960kB

Fjädern jobbar mot låshaken via ett mellanhjul som grinar illa..

bild-1-71.jpg - 528kB

Har inte sett dessa delar som spareparts, nån som vet?
Kanske är ändrat på senare modeller, stålet i hjulen är knappast att betrakta som Uddeholmskvalitet :cool:

Grifo - 2018-9-24 kl 10:04

Det är bara förseriebilarna som har den där typen av
fönsterhissar.
Alla produktionsbilar, utom 750 S.V som har skjutfönster, har en
konstruktion som liknar tidiga 105-seriebilars.

Så de där löphjulen tror jag att du får tillverka nya på egen hand.

bjorn55 - 2018-9-24 kl 15:59

mm.. anade det, värre utmaningar väntar säkert :wink:
Gammelboken säger förvisso att artikeln levde vidare i Berlinan några år.
Men kvalitetsmässigt bedömer jag den som ytterst tveksam..
Nya rullen kanske får bli härdad.

bjorn55 - 2018-10-10 kl 19:12

Dagens fynd, upphittad på "skrothögen", tack Boa :thumbsup:

Före:

bild-1-76.jpg - 1.1MB

Efter lite uppsnyggning :wink:

bild-1-77.jpg - 1.1MB

Anser Panelen att denna nu med runt lock är ok? :cool:

AndersH - 2018-10-10 kl 21:41

Mycket stilfullt :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2018-10-10 kl 22:28

Prydlig! Blästrat?

bjorn55 - 2018-10-15 kl 18:05

Besökte finmekaniska verkstan idag och hämtade hem nyslipade axeltappar till länkarmarna :drool:

bild-1-87.jpg - 1MB

Fick också med mig nya hjul till invändiga dörröppningsmekanismen,

bild-1-82.jpg - 560kB

Krävdes lite mer jobb för att få vänstra mekaniken att funka, helt utslitna spår som axeltappen förväntades löpa i :evil:

bild-1-84.jpg - 1MB

Fick trolla dit nytt material med svetsen och starta filen för att fixa nya spår

bild-1-85.jpg - 942kB

Trägen vinner, till sist hyfsad funktion.

bild-1-86.jpg - 1014kB

Tur att man jobbar åt sig själv, känns som resan kommer bli lång.. :cool:

AndersH - 2018-10-17 kl 08:40

Besökte finmekaniska verkstan idag och hämtade hem nyslipade axeltappar till länkarmarna :drool:

Imponerande nivå:thumbsup:

Fick också med mig nya hjul till invändiga dörröppningsmekanismen,

Krävdes lite mer jobb för att få vänstra mekaniken att funka, helt utslitna spår som axeltappen förväntades löpa i :evil:

Fick trolla dit nytt material med svetsen och starta filen för att fixa nya spår

Trägen vinner, till sist hyfsad funktion.

Tur att man jobbar åt sig själv, känns som resan kommer bli lång.. :cool:

bjorn55 - 2018-11-1 kl 16:19

Ja, här går man som en anka och vankar fram och tillbaks i garaget i väntan på karossen.. Huven skall fixas till innan jag kan ta hem den. Men hoppet har tänts sista veckan, snart så..

Har blivit en del administrativa sysslor under tiden, skrivit önskelistor och lagt en del beställningar. En del mer vågade än andra, t.ex nya stötfångare. Visade sig att dom gamla inte var användbara, främre var till 101-serien om än i hyfsat skick, men bakre bortom all räddning för omkromning, dessutom dyyyrt.. Så får bli nya.
Kollade runt på olika leverantörer vilka flertalet pekade på tillverkare i Vietnam, förskottsbetalning förstås, törs man beställa :no: :rolleyes: :yes: Friskt vågat, betydligt billigare att gå direkt på tillverkaren, men riskabelt..

Så fick det bli.
Efter endast 3v stod DHL-bilen på gården och tutade, jösses, det gick fort :dunce:
Efter några nervösa minuter var paketet öppnat och man kunde konstatera att prylarna var i absoluta toppklass, perfekt passform och utmärkt finish. Förvisso ej förkromade utan rostfritt, blanka o fina, gjort i samma tjocklek som originalen.

01112018-PB010002.jpg - 1.5MB

01112018-PB010004.jpg - 1.3MB

01112018-PB010007.jpg - 976kB

Även fästen ser bra ut med snygga svetsar och mäter bra, dessutom rejält ytbehandlade/lackade invändigt (varför kan man ju undra när det är rostfritt)

Firman finns här:
https://groupharrington.com/

01112018-PB010011.jpg - 918kB

FredrikAssarsson - 2018-11-1 kl 19:15

Oj, det kommer att glänsa enormt!!

bjorn55 - 2018-11-9 kl 19:44

Vissa moment känns lite mindre inspirerande än andra..
Sprintens "kromade" lister runt fönster/dörrar är av aluminium, och efter 63år inte riktigt som nya :wall:
Räcker inte med lite Autosol för att fräscha upp :no:

Hur gör man?

Skulle förstås tagit en bild på hur eländiga dom såg ut innan jag började, men den här ger kanske en fingervisning:

09112018-PB090016.jpg - 1.4MB

Hittade så småningom en hyfsad metod för att få till det något sånär.
Första varvet med sodablästern för att få bort det värsta

09112018-PB090026.jpg - 768kB

Sen plocka fram lilla tryckluftsslipen med Rolocfästet, omväxlande köra med olika typer av trissor, slippapper/grovrengörare/Scotch Brite därefter smärgelduk/våtslippapper och sist stålull. Nu har man fått en yta som går att polera.

09112018-PB090022.jpg - 1.6MB

På med polertrissan och Autosol (AL-varianten)

09112018-PB090023.jpg - 1.2MB

Nu äntligen börjar det likna något :clap:

09112018-PB090025.jpg - 620kB

09112018-PB090038-2.jpg - 1.5MB

Ett litet urval av resten som är kvar..

09112018-PB090028.jpg - 1.1MB

Som sagt, roligare stunder finns ju..

Jo, lite svårt att bedöma vilken nivå man skall lägga sig på, visst det går säkert att slipa bort i princip alla defekter och få dom som nya, men som jag ser det så försvinner även bilens själ då.. Svår balansgång det där med att inte ha allt i nyskick..

[Ändrad 2018-11-9 av bjorn55]

FredrikAssarsson - 2018-11-10 kl 10:13

Wow, jag får en känsla av att din giulia sprint bara var uppvärmningen.......

bjorn55 - 2018-11-14 kl 18:43

Idag kom ytterligare en lastbil upp på gården och tutade..
Den här gången med 39kg inredning från Elvezio, Italien.

14112018-PB140027.jpg - 870kB

Ni som följde min tidigare tråd om Bertone renoveringen kanske minns att första leveransen jag då fick inte riktigt utföll till belåtenhet..
Inte utan att man var lite spänd den här gången när man öppnade paketet. Far inte med osanning om jag säger att det gått mer 100 mail t.o.r för att speca allt i detalj, även skickad ner mycket av dom gamla delarna som referens.
Kan väl nämna att den här gången har jag för varje steg i offerten bett om bekräftelse med bilder på resultatet innan leverans.

Sen kan jag mycket väl förstå om ni tycker att det är märkligt (knäppt?) att beställa inredning innan karossjobbet är påbörjat.. Faktum är att jag tog kontakt med Elvezio redan under Februari för att kolla om dom hade koll på de tidigare Sprintarna och förstod att det här kommer att ta tid med alla detaljer. Gillar dessutom att fokusera på en bit i taget :cool:

Hur som, här kommer några smakprover på innehållet i paketet:

14112018-PB140060.jpg - 848kB

14112018-PB140031.jpg - 818kB

bild-1-88.jpg - 885kB

IMG_1962.jpg - 4.2MB

Distansbitar från gamla panelerna i bakkant, fanns endast på de tidigare bilarna.

14112018-PB140041.jpg - 763kB

Innertak på tidiga bilar är lite speciellt, inte vinyl utan tygtak, fick via kompisar i Engelska Giuliettaletta klubben tips från en medlem i USA om rätta tyget, han skickade en restbit som blivit över från sin renovering som jag sedan vidarebefordrade till Elvezio för offert. Bingo, det fixade dom till samma pris som ett standardtak(!) Ni kanske anar att det tar lite tid med detaljerna..

Här är taket:

14112018-PB140038.jpg - 723kB

IMG_2715.jpg - 1.9MB

Åsso koll att alla mattor är med, mjuk och fin ull förstås:drool:

14112018-PB140051.jpg - 842kB

Jo faktiskt, känner mig nöjd med slutresultatet och färgkombinationen.

Nu är det bara den där lilla detaljen med karossen kvar:lips:

Besar - 2018-11-15 kl 07:36

herregud så vackert :oO

Grifo - 2018-11-15 kl 09:40

Elvezio är nr 1. Sjukt bra kvalitet och seriöst upplägg med
dokumentation in i minsta detalj.

FredrikAssarsson - 2018-11-15 kl 17:21

Wow! :thumbsup:

bjorn55 - 2018-11-15 kl 22:37

..Kan ju alltid fråga..
Nån som har ett par exakt sådana här liggandes i nyskick, 6" Carello.

bild-1-6.jpg - 946kB

Ken - 2018-11-16 kl 00:52

Supersnygg inredning Björn, det där kommer att bli kalas! Gillar märkningen på remmarna med! Vackert!

bjorn55 - 2018-11-16 kl 07:28

Tack alla för uppmuntrande kommentarer, och visst är det detaljerna som gör'et :wink:

Grifo - 2018-11-16 kl 08:30

..Kan ju alltid fråga..
Nån som har ett par exakt sådana här liggandes i nyskick, 6" Carello.

Jag sålde några fräscha 6" Carello till Björn Tiedeman för ett år
sedan. Han har sålt sin bil men kanske har lyktorna kvar.

Själv har jag en NOS med ny potta. Tyvärr är det en Marchal.

Grifo - 2018-11-16 kl 08:35

Det finns en firma i Tyskland som renoverar gamla slitna
reflektorer/lyktor. Ser fint ut på bilderna och det verkar inte
vara extremt dyrt heller.

www.headlightclinic.com

bjorn55 - 2018-11-16 kl 10:33

Tackar för tipsen, Gunnar.
Björn hade inte några över.
Sitter inte riktigt på pottkanten..
Fick tag på en variant på Carelli 6" och även nya reflektorer tidigare.
Får nog duga så länge, men skulle rätta modellen dyka upp till överkomligt pris så..
Finns att få tag på, men så tjock plånbok har jag inte:no:

Sprint-1.jpg - 1.8MB

bjorn55 - 2018-11-23 kl 20:31

Äntligen!!!

Karossen på plats i operationssalen :clap:

Sprint-1-6.jpg - 1.2MB

Sprint-1-8.jpg - 1.3MB

Nu börjar allvaret :whip:
Jodå, finns en hel del att åtgärda innan lack..

Grifo - 2018-11-24 kl 10:32

Kul !!! Det ser ut som att Bert har skott huven med nytt skinn.

bjorn55 - 2018-11-24 kl 12:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
Kul !!! Det ser ut som att Bert har skott huven med nytt skinn.

Jupp, den som väntar på nåt gott :wink:

bjorn55 - 2018-11-24 kl 12:46

Jaha,
Då var man igång på allvar :evil:

Jobbade lite med kroppen i kombination med mitt favoritverktyg No1!

Sprint-1-9.jpg - 1.4MB

Efter två(!) tim jobb ser den nu ut så här:

Sprint-1-12.jpg - 1.3MB

Sprint-1-11.jpg - 1MB

Sprint-1-10.jpg - 1.3MB

Funkar hur bra som helst i kombination med varmluftspistol.
Sen blir det att finköra med tryckluftsrondellen med "svarta grovrengöraren"

Jodå det finns rost, men kunde vara mycket värre, återkommer..

bjorn55 - 2018-11-28 kl 14:27

Ett känt faktum är att fästöronen för länkarmarna på bakaxelrören är på tok för klent dimensionerade på dom tidiga Sprintarna. .
Fick hem nya från min lokala smed i kraftigare utförande som nu är på plats.

Sprint-1-16.jpg - 1.5MB

Har nu skrapat rent karossen och haft "plåt och lack" kompetens på besök för en första inspektion, vi kommer att köra projektet som ett teamwork med plan att lägga lack till sommaren. Konstaterat att den är rak i ramen ( :clap: ) men varit med om en hel del smällar både fram och bak på höger sida. Blir en del riktning av plåt och en del rostskador men klart i hyfsat skick :lips: (det brukar visst kunna bli värre när man börjar gräva på djupet..)

Sprint-1-18.jpg - 1.4MB

Sprint-1-17.jpg - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2018-11-28 kl 19:11

Den ser faktiskt enastående välhållen ut för att vara typ.. pensionär!:beerchug:

bjorn55 - 2018-11-28 kl 20:51

Pensionär..? Hörru du, vi är 55:or båda två så det är låångt kvar.
Välbehållna? Jovisst, det tycker vi nog :thumbsup:

Grifo - 2018-12-3 kl 08:54

Div. delar levererade hos BOA i lördags finns nu för avhämtning.

bjorn55 - 2018-12-3 kl 14:43

Tack Gunnar :thumbsup:

Johnny Bravo - 2018-12-7 kl 14:19

Nu äntligen börjar det likna något :clap:

Som sagt, roligare stunder finns ju..

Jo, lite svårt att bedöma vilken nivå man skall lägga sig på, visst det går säkert att slipa bort i princip alla defekter och få dom som nya, men som jag ser det så försvinner även bilens själ då.. Svår balansgång det där med att inte ha allt i nyskick..

[Ändrad 2018-11-9 av bjorn55]

Håller helt med, vackrare när man ser att det är gamla grejer och inte allt för blankt, typ USA-krom.

Mysig 50-tals inredning det blir :) Karossen ser ju inte alls tokig ut!

bjorn55 - 2018-12-7 kl 23:07

Quote: Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo  

Håller helt med, vackrare när man ser att det är gamla grejer och inte allt för blankt, typ USA-krom.

Mysig 50-tals inredning det blir :) Karossen ser ju inte alls tokig ut!
[/rquote

:wink:, får väl se hur det är med karossen efter att man tagit fram konservöppnaren, döljer sig förmodligen en hel del rost..

bjorn55 - 2018-12-8 kl 13:12

Var det nån som sa lapptäcke?
Grovt räknat får jag det till minst 52st plåtbitar :dunce:
Inte undra på att nästan alla karossdetaljer är serienummer märkta, t.o.m Al-lister runt fönster och dörrar!

Genuint hantverk var ordet :yes:

Lapp2.jpg - 153kB

Lapp1.jpg - 166kB

Ni kommer väl ihåg den här "pluggen":

Lapp3.jpg - 620kB

FredrikAssarsson - 2018-12-9 kl 10:43

Häftigt hantverk. :smash:

AndersH - 2018-12-12 kl 15:33

Och allt är TIG svetsat ihop!:thumbsup:

bjorn55 - 2018-12-12 kl 22:02

..jo, det kan nog stämma, läser i Bengt Blads böcker att man redan på 50-talet började använda tekniken inom bilindustrin.

Nån som kan berätta mer?

Skarvarna är fantastiskt fint utförda till skillnad från många svetsar av chassiet som ser ut som mindre "svalbon", extremt fula gassvetsar :dunce:

bjorn55 - 2018-12-14 kl 12:52

Så, då var den förseglad med 2K Epoxy rostskyddsfärg :thumbsup:

IMG_20181214_131312.jpg - 269kB

IMG_20181214_102318.jpg - 358kB

IMG_20181214_120040.jpg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2018-12-14 kl 18:01

Wow, du jobbar fort! Det går ju undan!

bjorn55 - 2018-12-14 kl 18:46

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Wow, du jobbar fort! Det går ju undan!

Tack, men skenet kanske bedrar..

Ville försegla den renskrapade karossen mot ytrost innan svetsjobben kan börja, det är nu som det riktiga arbetet kan börja. Så här års är det ju läge för lucköppning.. blir spännande att få se vad som visar sig när man öppnar upp.:maz:
Planen är som sagt lack framåt sommaren.

bjorn55 - 2018-12-28 kl 18:17

En liten trevlig julklapp från bläster/lack-verkstan.
Nytt liv åt lite chassieprylar, stålkuleblästrat + epoxilack :cop:

Sprint-1-24.jpg - 1.8MB

Sprint-1-22.jpg - 1.7MB

Dom tidiga förseriebilarna hade "rolled lip" fälgkant, försvann redan -56.
00367 är komplett med 5st :yes:

Blir silverlack så småningom..

Sprint-1-20.jpg - 1.6MB

..och balanseringsvikterna monterades invändigt med mutter på insidan!

Sprint-1-25.jpg - 1.5MB

Sprint-1-26.jpg - 942kB

[Ändrad 2018-12-28 av bjorn55]

bjorn55 - 2019-1-15 kl 18:04

Jaha, då är det lika bra att bita i sura äpplet och gå vidare..

Plåten i motorrummet är ju inte så vacker, måste bytas!

Svets-1.jpg - 3.2MB

Bort med gamla:

Svets-1-3.jpg - 2.5MB
Svets-1-2.jpg - 1.8MB

Bakom döljer sig det illa sargade halvmåneformade förstyvningsröret för framvagnen, blir nästa del att byta..

Tillverka kartongmall för nya plåten

Svets-1-4.jpg - 1.3MB

Sen klura på hur man ska få till de 5 förstyvningsrillorna.
Så här gör dom stora pojkarna, hur svårt kan de va :dunce:

https://www.youtube.com/watch?v=tEADmo4vU9o

Själv blev det att komma ner på mattan, ta fram några stålbitar, vinkelslipen och sen jobba vidare med pelarborrmaskinen.

Så småningom bidde det det så här:

Svets-1-5.jpg - 2.3MB

..bara för att konstatera, så långt verktyg går ju inte att använda när rillorna är konvexa (kanske därför som dom senare blev konkava på 101-bilarna) :angryfire:

Blev till att ta nya tag och korta ner verktyget

Svets-1-6.jpg - 1.6MB
Svets-1-7.jpg - 1.7MB
Svets-1-8.jpg - 2.3MB

Så, då blev det hyfsat hanterbart att pressa rillorna men snacka om att plåten vaknade till liv och började protestera, intog formen från plan till korrigerad på alla ledder :evil:

Svets-1-9.jpg - 2.3MB

Efter en del riktande och ytterligare kantvik så gick det så småningom att få den grovt på plats :wink:

Svets-1-10.jpg - 1.6MB

Slutlig riktning och tillsnyggning får ske vid svetsningen. Avvaktar tills närliggande plåtar har tillverkats.

Jo, förresten.
Pojkarna på RetroPower har busat till en gammal Bertone, tycks väl inte direkt stå stilla.. :drool:

https://www.youtube.com/watch?v=qauefLN_7pU

FredrikAssarsson - 2019-1-15 kl 22:23

Wow, snyggt! Den där ser ut att kunna ge både huvudbry och stundtals hopplöshet. Det är vansinnigt vad plåt kan dra sig åt fel håll när det ska formas mycket.

Men du gjorde alltså vecket först och rillorna sedan? Jag kan inte svara på varför men jag hade gjort rillorna först och vecket efteråt. Sedan bearbetat rillorna igen i vecket. :smash:
Oavsett, du har ju koll på din bit som ser riktigt bra ut. Som du säger, enklare att banka sistan när plåten svetsas på plats och går att övertala lite bättre.

Kommer att bli en kanonsnygg kärra. :thumbsup:

(Retro har flera byggen på sin instagram och en hel del både inspirerande och intressant. Gordon Murrays Escort mk1 är ju skitfräck och sedan fortsätter projekten ännu värre så fort man lyfter blicken!!)

AndersH - 2019-1-17 kl 08:49

Jaha, då är det lika bra att bita i sura äpplet och gå vidare..

Plåten i motorrummet är ju inte så vacker, måste bytas!

Bort med gamla:

Bakom döljer sig det illa sargade halvmåneformade förstyvningsröret för framvagnen, blir nästa del att byta..

Tillverka kartongmall för nya plåten

Sen klura på hur man ska få till de 5 förstyvningsrillorna.
Så här gör dom stora pojkarna, hur svårt kan de va :dunce:

https://www.youtube.com/watch?v=tEADmo4vU9o

Själv blev det att komma ner på mattan, ta fram några stålbitar, vinkelslipen och sen jobba vidare med pelarborrmaskinen.

Så småningom bidde det det så här:

..bara för att konstatera, så långt verktyg går ju inte att använda när rillorna är konvexa (kanske därför som dom senare blev konkava på 101-bilarna) :angryfire:

Blev till att ta nya tag och korta ner verktyget

Så, då blev det hyfsat hanterbart att pressa rillorna men snacka om att plåten vaknade till liv och började protestera, intog formen från plan till korrigerad på alla ledder :evil:

Efter en del riktande och ytterligare kantvik så gick det så småningom att få den grovt på plats :wink:

Slutlig riktning och tillsnyggning får ske vid svetsningen. Avvaktar tills närliggande plåtar har tillverkats.

Jo, förresten.
Pojkarna på RetroPower har busat till en gammal Bertone, tycks väl inte direkt stå stilla.. :drool:

https://www.youtube.com/watch?v=qauefLN_7pU

Imponerande hantverk !

bjorn55 - 2019-2-13 kl 17:14

Då skall vi se vad som hänt sen sist..

Som sagt, högersidan har ju varit med om del :maz:
Har rivit bort ytterligare infekterade delar.
(men kan försiktigt säga att det finns mer, känns det igen :cool: Men mer om det senare).

1.jpg - 868kB

Förstyvningsröret bör nog ersättas med nytt, eller vad tycker ni?

2.jpg - 1.1MB

Mallade av vänstersidans hela rör med kartong som spegelvändes och fick hjälp av plåtslagaren med att rulla till ett plåtämne.

3.jpg - 997kB

Efter lite klipp och bock-övningar blev det så här, klart för inpassning:

4.jpg - 1MB

Men tillbaks till motorrumsplåten, vill gärna ha bitarna hyfsat tillpassade mot varandra innan svetsen startas.

Nu klar för montering:

6.jpg - 982kB

Visade sig också att den långa plåtvinkeln på skärmens undersida måste bytas:

5.jpg - 848kB

Så, nu kan inpassningen börja med några fästpunkter

7.jpg - 943kB

..och sen fortsätta med röret..

9.jpg - 863kB

..och så lite svetsslipning och test med tätning för att kolla helheten
Finns hopp om att bitarna går att använda :cool:

8.jpg - 717kB

Fortsättningen blir sen att byta bucklig plåt mot torpedvägg/golv som syns till vänster, därefter färdigsvetsa röret, och sedan fortsätta med plåt runt A-stolpen mot dörrinfästning-golv och sedan....

Jo, resan kommer att blir lång :saythat:

bjorn55 - 2019-2-13 kl 17:17

..Har också snyggat till de främre luftintagen på båda sidorna under "gälarna"

Före:

10.jpg - 855kB

11.jpg - 1.2MB

Efter:

12.jpg - 976kB

FredrikAssarsson - 2019-2-13 kl 19:24

Den där... ^ du din variant är lite snyggare än den förra..:P vad har man svetsat med, rostig pinnsvets?

Och vad har man riktat torpedväggen med? :oO din bil har ju varit med om samma ägare som min tror jag? :smash:

God speed och allt det där som jänkarna skulle sagt! :D jag gillar dina uppdateringar, det är informativt och tydligt. Skithärligt för en nöt som jag!

AndersH - 2019-2-14 kl 10:08

..Har också snyggat till de främre luftintagen på båda sidorna under "gälarna"

Före:

Efter:

Mycket snyggt som vanligt i denna tråd:thumbsup:

bjorn55 - 2019-3-10 kl 22:13

Lite uppdatering,

Det mesta av resterna från kollisionen på höger fram skall bytas.
Invändigt såg det ut så här, känns inte ok att blunda för..

rost-1.jpg - 896kB

Fram med vinkelslipen och gräv djupare:

rost-1-3.jpg - 797kB

Visar sig att även alla sidobalkar inkl. tröskellådor måste bytas.
Mycket rost samt hemska gamla reparationer :evil:

IMG_20190305_114834.jpg - 791kB

Blev till att rita upp nya balkar

balkar.JPG - 38kB

Tur som en tokig, sprang på en gammal kantbock som stod i en kompis loge. Lånad på obestämd tid :thumbsup:

IMG_20190310_193522.jpg - 756kB

Så nu är det bara att sätta igång med att knäcka fram nya delar!

FredrikAssarsson - 2019-3-11 kl 21:57

Usch vad det ser ut.. den där bilen har fått smaka på både det ena och det andra?

Den där bocken var ju en stöddig pjäs! Vill så jäkla gärna ha en bra sådan! :thumbsup:

AndersH - 2019-3-13 kl 11:58

Lite uppdatering,

Det mesta av resterna från kollisionen på höger fram skall bytas.
Invändigt såg det ut så här, känns inte ok att blunda för..

Fram med vinkelslipen och gräv djupare:

Visar sig att även alla sidobalkar inkl. tröskellådor måste bytas.
Mycket rost samt hemska gamla reparationer :evil:

Blev till att rita upp nya balkar

Tur som en tokig, sprang på en gammal kantbock som stod i en kompis loge. Lånad på obestämd tid :thumbsup:

Så nu är det bara att sätta igång med att knäcka fram nya delar!

Ojoj ser ut att saknas mycket men nu har du ju redskap:smash:

bjorn55 - 2019-3-13 kl 14:08

Tackar för medlidande..
Men nu tycker jag det känns ljusare :thumbsup:

Testade att knäcka fram nya rambalkar, jösses vilken apparat :clap:
Här pratar vi 700kg stål och gjutjärn, fjärran från smäckiga Kinesiska bambumaskiner:lips:

Kanonstadig, det är inte alltid helt enkelt att få hyfs på 1mm plåt, stor skillnad mot 0,7.

Så efter att att ha varit borta hos min plåtslagare och fått tillklippt lite plåtremsor så blev resultatet efter 1tim jobb enl. nedan:

balk-1.jpg - 825kB

balk-1-2.jpg - 1MB

balk-1-3.jpg - 623kB

FredrikAssarsson - 2019-3-13 kl 15:24

Det där är kärlek det! :P

bjorn55 - 2019-3-13 kl 15:36

Åsso ett första test för att få bekräftelse.
Ser ut som man kan andas ut :bananana:

Nu tycks det finnas en hyfsad referensplattform för att kunna återskapa originalkonstruktionen. Vad som blev kvar orört var väl egentligen nedre skål för dörrtapp samt gångjärnsinfästning..

Nu vänder det :beerchug:

balk5.jpg - 622kB

balk6.jpg - 709kB

Atterhall - 2019-3-13 kl 17:58

Bättre än nytt! :bananana::smash:

FredrikAssarsson - 2019-3-13 kl 19:43

Den där känslan som ny plåt ger är för go. :thumbsup:

bjorn55 - 2019-3-13 kl 19:59

Jo, du om någon borde ju veta :cool:
 Pages:  1    3  4