AlfaPower

Björnbusens Direttore Arrabbiato - Alfa 166 V6 Sportronic

Björnbusen - 2018-10-7 kl 12:15

Känner att jag behöver någonstans att lista mina framsteg med nya bruksen så det känns att det händer något. Efter fem lyckliga år med lilla NOA (Fiat Punto Twinair 2012) blev det plötsligt dags att gå vidare. Det var inte alls planerat utan mer av ett olycksfall i arbetet. Under det dagliga slösurfandet på blocket dök den plötsligt upp, den kombination som jag undermedvetet lovat mig själv att få titta på om den skulle råka dyka upp. En grafitgrå Alfa 166 V6 med ljusa inredningen och automatlåda.

Så jag gjorde vad alla normala Alfister gör när man hittar en intressant 166:a, man ringer Assarsson. Han var entusiastisk och påminde om att åka och titta på bil är lite som att åka och titta på hundvalp. De tenderar att följa med hem. :-)

Så vi åkte ut till Ingarö i Fredriks 166:a vilket i sig är en upplevelse, det finns på fullt allvar ingen annan Busso i Sverige som låter så fantastiskt. Man garvar ju läppen av sig varje gång man trycker på gasen! :-D Bilen vi skulle titta på visade sig vara rätt bedagad rent utseendemässigt. Någon sorts nordeuropeiskt världsrekord i parkeringsskador och smårepor. Även inuti var den rätt smutsig och växelspaksdamasken satt på trekvarten. I motorrummet var det skitigt men helt torrt.

Men det var provkörningen som avgjorde, oj vilken solid bil. Tajt och fin i chassit, motorn drar jämnt och fint, bromsarna tar jämt och bilen drar inte åt något håll. I princip helt skrammelfri. Växellådan växlar snabbt och silkeslent och även sportläget imponerar. Servicehistoriken är jättefin fram till maj 2014 när någon tycks ha tröttnat lite... Men batteriet har garanti kvar, generatorn är nybytt, avgassystemet är nytt, sommar och vinterdäck har bara gått en säsong vardera.

Så det blev affär kan man konstatera. :-) Tanken med bilen är en lyxig bruksholk med bara liite jävlarannamma.

Följande har jag gjort så här långt:

- Beställt slutburk från Wizard. Denna kommer till att börja med få gå tillsammans med mittdämparen så inte fullt lika högljudda ambitioner som Fredrik till att börja med.
- Lagat växelspaksdamask så den inte längre ligger på botten av hålet i mittkonsolen.
- Tokrekondat inredningen. Turtles matt-tvättskum med inbyggd borste fungerar väldigt bra och gör dessutom att hela bilen luktar citrus.
- Rekondat motorrummet, tätat vevhusslang där någon glömt en slangklämma. Autosolat insugsrören.
- Bytt några mikrobrytare till fönsterhissarna.
- Klätt om alla högtalare med tyg som ser ut som någon sorts Terylenbyxor från 70-talet.
- Justerat bakluckelåset så det numer öppnar som det ska.
- Polerat strålkastarglasen så man ser något på nätterna.

Att göra:
- Daniel Holms nya firma ska få gör storservice med kamremsbyte och allt. (Kolla in hans sida på Facebook, han är prisvärd)
- Fredrik ska hjälpa till att fixa de små rostfläckar som finns på trösklarna och dessutom buckla ut lite parkeringsskador. (Ring Fredrik om ni behöver hjälp med plåtfix)
- Montera Wizarddämpare
- Bygga lite billjud. Lilla stereopaketet i 166:an är för klent hur man än ser på det. Mer om detta senare.
- Fortsätta fixa lite små fix tills allt är helt och fungerar som det ska.

[Ändrad 2018/10/7 av Björnbusen]

15119260-37C9-4C01-AC14-1C6EEEA6543F.jpeg - 2.1MB

Björnbusen - 2018-10-7 kl 12:23

Lite bilder...

4576980B-9DCE-4A82-A813-2B32EBBF0C2F.jpeg - 2MBD89BE56D-895F-49A1-9829-06508DDB5220.jpeg - 3MB742D3CF8-3F6F-4C0E-B759-951325997632.jpeg - 2.2MB

Atterhall - 2018-10-7 kl 18:17

Gött mos! Många rätt där, känns gjutet med äkta italienskt välljud i den där. Jag skulle (nästan) kunna tänka mig just en sån 166a för att få bygga lite poppa i en Alfa, går ju liksom bort i de flesta andra... 😎

https://www.audison.eu/product_lines/prima/

Lite beroende på ambitionsnivå kan man tänka sig en 5-kanalig med inbyggd DSP, eller 8 + sub?

Björnbusen - 2018-10-7 kl 20:27

Jo, det är lätt att gå totalt :banana::banana::banana: med billjud. Min spider hade DLS och Pioneergrejer för över 20k inklusive aktiv delning av framsystemet. :-D

Den här gången kommer jag ta det lite lugnare. Jag har hittat ett kit-system för framdörrarna från Italienska (?) Hertz för typ 2400kr som verkar vettigt. Sen tänker jag två åttatummare från Hertz i orginalhålen i hatthyllan. Den riktigt svaga länken verkar vara orken i ICS:en så den kommer få hjälp av två fyrkanals-steg från Alpine som var på rea hos BRL. Tanken är att brygga ett av dem för att driva de två åttatummarna och låta det andra ta hand om framsystemet.

Atterhall - 2018-10-7 kl 21:08

Låter vettigt, Hertz är f ö ”sister-brand” med Audison så riktigt bra. Men du vill ha DSPn, det vet du.

https://www.brl.se/sv/artiklar/audison-ap-59-bit-forstarkare...

Några pengar till, men du kommer inte ångra... Aktiv delning av framsystemet oxå - total kontroll över både delningsfrekvenser, roll-off och filter-q förutom exakt faskompensering. Ett bra klass D-steg på det. 🔊🎵🎶👍

Med en liten sluten låda bakom varje bas (9 liter...) får du kanske inte tokdunk, men antagligen ett riktigt tajt och fin bas med riktigt bra djup! Utan låda blir det ingen vidare effekttålighet, mycket dist då konutslaget blir stooort...

ES200.5 i 166.JPG - 71kB

[Ändrad 2018-10-7 av Atterhall]

FredrikAssarsson - 2018-10-7 kl 21:45

:bananana: en riktigt bra glidaralfa! Välkommen ner i träsket, vi har kaffe&kakor.:kiss:

Till den som funderar så gick Björns smil två varv runt fejset när han fick gasa ur min wizard166 genom stockholms tunnlar! Strax därefter startades tydligen en mailkonversation med Wizard som resulterade i öppnad plånbok för ett wizardsystem! :P

Björnbusen - 2018-10-7 kl 22:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Med en liten sluten låda bakom varje bas (9 liter...) får du kanske inte tokdunk, men antagligen ett riktigt tajt och fin bas med riktigt bra djup! Utan låda blir det ingen vidare effekttålighet, mycket dist då konutslaget blir stooort..

[Ändrad 2018-10-7 av Atterhall]

Men ååååh, va inte så jobbig, jag tänkte skita i det och nöja mig med att inte ta i så mycket. På spidern sitter en platsbyggd liiten sluten låda med en skitarg 8-tums Rockford Fosgate med dubbla talspolar...

PS
Kan du förklara den där grafen för en som missade den kursen...

Björnbusen - 2018-10-7 kl 22:06

Sen skiter hjag nog i DSP av flera skäl. De tre första handlar om budget. Nr fyra handlar om att jag bara kommer ha två diskantelement så just den delen av tajmingen blir ju inte så problematisk. Delningen av framsystemet återstår att klura på eftersom jag kommer ha totalt fyra kanaler från slutsteget att jobba med där.

Atterhall - 2018-10-8 kl 08:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  

PS

Kurs m kaffe i Skälby?

Björnbusen - 2018-10-8 kl 09:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

PS

Kurs m kaffe i Skälby?

Taget!

2maz - 2018-10-8 kl 14:06

Ser oförskämt bra ut!

Björnbusen - 2018-10-8 kl 14:32

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Ser oförskämt bra ut!

Tack! :-D Jag är oförskämt nöjd!

TomTrikk - 2018-10-8 kl 15:41

Gratulerar till en fin vagn, törs man fråga vad du fick ge för dämparen?

Björnbusen - 2018-10-8 kl 22:51

Quote: Ursprugligen inlagt av TomTrikk  
Gratulerar till en fin vagn, törs man fråga vad du fick ge för dämparen?

En arm och ett ben typ... :dunce:

Ska se om jag kan hitta det, redan förnekat hela utlägget...

Björnbusen - 2018-10-8 kl 22:56

520 GBP ink frakt :fiol:

TomTrikk - 2018-10-9 kl 03:09

Tack, jag kommer förmodligen inom kort hamna i förnekelsens mörka hörn, har ju även jag hört Fredriks bil sjunga!

Gustav_Holmdahl - 2018-10-9 kl 09:38

Snyggt Björn! Nu saknar jag mina 166'or ännu mer, speciellt min facelift 3,2 med rostfritt sportavgas. Mumma!

sam_h - 2018-10-9 kl 22:44

Gött med en tråd Björn!
Det finns lite mer finstämda toner att plocka fram än ett Wizard. Tea: https://youtu.be/gpAhbsrPMKk

Björnbusen - 2018-10-9 kl 23:10

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Gött med en tråd Björn!
Det finns lite mer finstämda toner att plocka fram än ett Wizard. Tea: https://youtu.be/gpAhbsrPMKk

Låter trevligt, snyggt med dubbelmontage också. Återkommer när jag har Wizardsystemet på så får vi en jämförelse! :beerchug:

Björnbusen - 2018-10-9 kl 23:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Snyggt Björn! Nu saknar jag mina 166'or ännu mer, speciellt min facelift 3,2 med rostfritt sportavgas. Mumma!

Tack! Förstår det, jag är sjukt impad över 166:an som jag knappt tittat åt tidigare. Ovanligt väl ihopskruvad bil. :yes:

Gustav_Holmdahl - 2018-10-11 kl 13:58

Tack! Förstår det, jag är sjukt impad över 166:an som jag knappt tittat åt tidigare. Ovanligt väl ihopskruvad bil. :yes:

Ja, brukar säga att det är svårt att förstå att Alfa 166 är tillverkad av Alfa, om man jämför med nästan alla andra modeller de haft. Giulian jag har nu är väl den som är närmast i kvalitet och känsla. Men den är inte lika solig som en 166. Körde Alfa 156 parallellt med senaste 166'an och det är en jädra kvalitetsskillnad och en enorm skillnad i känsla i de bilarna. Trots att de delar en del komponenter och lösningar.

plaxan - 2018-10-12 kl 14:26

Ja, brukar säga att det är svårt att förstå att Alfa 166 är tillverkad av Alfa, om man jämför med nästan alla andra modeller de haft. Giulian jag har nu är väl den som är närmast i kvalitet och känsla. Men den är inte lika solig som en 166. Körde Alfa 156 parallellt med senaste 166'an och det är en jädra kvalitetsskillnad och en enorm skillnad i känsla i de bilarna. Trots att de delar en del komponenter och lösningar.

156:an byggdes ju både i Neapel och i Milano. 166:an byggdes väl bara i Milano. När jag har provkört olika 156:or så har jag upplevt klara skillnader i kvalitetskänsla mellan olika individer. Min gissning är att Milanobilarna är de som gav en god kvalitetskänska (kanske lika bra som i 166:an). Eventuellt ska man kunna avläsa ur chassinumret vilken fabrik bilen kommer ifrån.

Björnbusen - 2018-10-14 kl 21:19

Ok, då är hårdvaran beställd!

Framsystem:
- Hertz HSK 165: 6,5-tums kit-system
- Rockford Fosgate T400X2ad: 2-kanals slutsteg

Bas:
- 2x Hertz ES 200.5: 8-tums SPL-bas
- Audison SR 1D: Monoblock

Monteringen kommer inte bli en dans på rosor. Dörrarna är för grunda och klena för riktiga element så jag kommer bli tvungen att såga lite i dörrskinnen och bygga MDF-bafflar. Måtten är inte riktigt på min sida utan jag kommer behöva uppfinna runt 10 mm i djup. Sen är det inte helt klart hur mycket jag kommer vilja/kunna använda av orginalkaplaget.

Vad gäller basen kommer jag behöva demontera både hatthylla och baksäte och sedan panga på rätt hårt med tigersågen. Sen blir det MDF där med. Exakt hur öppen, open-airmontaget blir är än så länge oklart.

Björnbusen - 2018-10-14 kl 21:21

Håller med, min 156:a kändes mycket enklare än 166:an.

Björnbusen - 2018-10-16 kl 21:37

Som banbilsbyggare känns det liite skevt att stoppa in all den här vikten i en bil... :smash:

205FED05-0B8E-4829-AD14-4BC6F5990706.jpeg - 2.5MB

Björnbusen - 2018-10-18 kl 19:57

Igår påbörjades monteringen av framsystemet som i iteration ett få åka direkt på huvudenheten medan vi väntar på iso-adaptern för lågnivåutgångarna. Den kommer förresten behöva moddas, vad behövs för vertyg för att pin:a i och ur iso-kontakter?

Det är mycket som ska till för att få in riktiga högtalare i 166:ans dörrar. Det positiva är att allt är väldigt välbyggt så skrammelrisken är mindre än på många andra modeller.

Bland de sakerna man får vara beredd på är att magneten och korgen på en riktig högtalare är MYCKET större än på orginalgrejerna. Så man måste såga/fila bort en stor del av de två benstöd som håller fast högtalardelen av dörren i dörrplåten. Egentligen borde jag såga bort det här och bygga baffel men efter en massa grubblande och undersökande kändes det som att det skulle bli ett större jobb än jag har verktyg för så istället blir det den betydligt sämre metoden att skruva elementet i dörrsidan.

AFD42614-9B41-469B-96E9-5C3A42140253.jpeg - 1.5MB

[Ändrad 2018/10/18 av Björnbusen]

484BE92E-6267-4D7E-85D7-321D8A6CD516.jpeg - 2.4MB 8D31AAD6-660F-466A-9114-2740E92A5F4A.jpeg - 2.5MB 5F11BEDE-6FDD-44C0-A192-789566AAE7BF.jpeg - 2.8MB

[Ändrad 2018/10/18 av Björnbusen]

Björnbusen - 2019-1-29 kl 20:28

Fan den här hade jag glömt bort! :whaasup:

Det har hänt lite sen sist! Bland annat så har stereobygget urartat ytterligare men också blivit klart.

Bifogad fil: phppQXzBF (1.9MB)
Denna fil har blivit nedladdad 17 gånger

EvHbLiLRQJ+Okt7tIeE6Eg.jpg - 1.6MB

Björnbusen - 2019-1-29 kl 20:33

Att montera basarna var det som tog mest tid. Det kluriga här är att få hela hathyllan vibrationsfri och tyst och dessutom att få det tätt mellan kupén och bagageutrymmet.

Bifogad fil: phpegJc2a (1.3MB)
Denna fil har blivit nedladdad 9 gånger

sDm0nKVmQOqabx3aXBAcEA.jpg - 2.1MBhnvvaM14R2KKhbMMgUYKsQ.jpg - 1.3MB

bjorn55 - 2019-1-29 kl 21:45

Javisst är det väl trevligt med projekttrådar :beerchug:

Lär väl behövas en stadig baffel till basarna, har du stabiliserat upp hatthyllan med tjockare platta?
Hur stora element?

Björnbusen - 2019-2-2 kl 22:34

Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
Javisst är det väl trevligt med projekttrådar :beerchug:

Lär väl behövas en stadig baffel till basarna, har du stabiliserat upp hatthyllan med tjockare platta?
Hur stora element?

Hatthyllan är förhållandevis stadig med bland annat ett uformat veck som går från sida till sida direkt bakom nackstöden. Resten av hyllan har mängder av rillor och olika bockar för att göra den stadigare. Lite försvagas den förstås när man sågar två hål för basarna. Jag sågade till en baffel per högtalare, det är svårt att ha en skiva som täcker hela hatthyllan med tanke på förvaringsfacket i mitten. Bafflarna är 30 mm tjocka i valchromat som är en typ av MDF.

IMG_2800.jpg - 1.8MBIMG_2801.jpg - 1.8MB

Björnbusen - 2019-2-2 kl 22:43

Sen är det tätat med byggfog och fastskruvat med fyragenomgående M6 per baffel. Tomrummet mellan hatthyllan och klädeln är fyllt med dämpull. Basarna är på åtta tum så relativt små. Men de flyttar en jäkla massa luft ändå. Att de inte får nån låda gör ju att de slår mer än de skulle annars men eftersom de är SPL-basar goda för 600w styck så funkar det ändå.

IMG_2813.jpg - 2MB IMG_2819.jpg - 1.1MB IMG_2809.jpg - 1.5MB IMG_2823.jpg - 1.7MB

[Ändrad 2019/2/2 av Björnbusen]

Ken - 2019-2-2 kl 22:50

Det ser tungt ut allt det där....:dunce:

Björnbusen - 2019-2-2 kl 23:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Det ser tungt ut allt det där....:dunce:

Det är inget emot hur tung basen är!

2maz - 2019-2-3 kl 07:49

Sådär ska det se ut!

Mycket trevligt projekt.

Björnbusen - 2019-2-3 kl 11:26

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Sådär ska det se ut!

Mycket trevligt projekt.

Tack! Jag gillar sleeper-grejen. Det syns i princip ingenting på ytan! Men det svänger rätt bra i plåten när man drar på lite.

Sen det här med att ställa in en 31-bands DSP med mikrofon i kupén gör ju underverk för ljudet. Reglarna står bitvis helt galet för att kompensera för resonanser, material och andra konstiga saker som händer i en bilkupé. Helt olika kurvor för höger och vänster dessutom.