AlfaPower

Nu i ett garage nära mig: GTV 2000 -77

Seb - 2018-11-6 kl 11:21

Nu är hon äntligen hemma i värmet i garaget. Jag flaggade ju för det lite i en köprådsförfrågan för nån månad sen, men nu är det klart.

En röd (fd blå) Alfetta GTV 2000 -77. Har inte hunnit titta över henne så mycket ännu, men det blir lite pö om pö nu på kvällarna framöver.
Har varit varit avställd i många år, men gick fint innan det, förutom läckande slavcylinger till kopplingen.
Hon är i det stora hela komplett. Har ett trasigt dörrhandag (utsida) på förarsidan och jag misstänker att bakspeglarna inte är original.
Vad jag inte riktigt har kommit fram till ännu är vad jag skall göra med den. Originalrenovering, banprojekt, bara få besiktad eller nåt helt annat...
Vad tycker ni?

Prio ett är att starta upp henne och se hur och om hon spinner :)Återkommer med mer info efterhand jag upptäcker vad som är vad.

Jag kommer att starta en byggtråd när jag kommit igång, men tillvidare håller jag det här.

GTV-77_1.jpg - 347kB

[Ändrad 6/11/2018 av Seb]

[Ändrad 6/11/2018 av Seb]

FredrikAssarsson - 2018-11-7 kl 07:53

Kanon!!! Som jag sa till Björn om hans 166 - att åka och ”bara” titta på en Alfa Romeo som är till salu är som att ”bara” åka och titta på en hundvalp!

Jag röstar för att behålla originalliknande attribut, låta sig bli Singerinspirerad och modda till en lagom förändrad gatbil! Så många har redan slaktats för banbyhge. Så det är kul när några får vara kvar i originalliknande look även med modifieringar så klart.

Forzaalfa - 2018-11-7 kl 08:15

Flott bil!

Enig med Fredrik, ta vare på den i komplett form. Ingenting i veien med å oppgradere litt her og der, men helst så den kan tilbakestilles.

Syns de ser veldig bra ut med litt senk og Ronal Turbo! :headbang:

Besar - 2018-11-7 kl 09:23

Grattis!

Fler bilder, de fälgarna ser breda ut!

Seb - 2018-11-7 kl 09:52

Jo, nånting sånt lutar det nog åt. Tyvärr är det rätt mycket punktrost i fläckar på karossen, så den ser mycket finare ut på lite håll än vad den är.
Än värre är, att den i original var blå, och man har bara lackat om utsidan. Synlig plåt i motorrummet, bagaget osv är mao blått.
Är väldigt mycket jobb för att få den fin på det sättet. Ett underarbete och lackering som får bukt med både in och utsida är MYCKET jobb.

Igår fick jag iaf henne på plats i man-caven där hon skall bo. Fick plocka ut bromsbeläggen för att kunna rulla henne. Låg på ganska bra. Sitter iaf gula Konis i bra skick runt om, alltid nåt :)

Jag tänker att första steget är att kolla/byta oljan och tändstift hälla på lite färsk soppa och försöka starta.
Sen tar jag det därifrån...

GTV-77_3.jpg - 321kB

Seb - 2018-11-7 kl 09:54

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Grattis!

Fler bilder, de fälgarna ser breda ut!

Har inte kikat på bredden ännu, men det är bara 14-tummare.

hjul.jpg - 521kB

Olle_B - 2018-11-7 kl 12:49

Stora fälgar och släng i en Busso 3.0 :bananana:
IMG_8946.JPG - 634kB

Nä skämt då sido. Din bil ser ut att vara i hyfsat fint originalskick, jag hade försökt att behålla det men kanske sätta lite snyggare tidstypiska fälgar (typ Ronal A1 16") och en liten sänkning sen kört så mycket jag bara kan!

matfo - 2018-11-7 kl 15:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Jo, nånting sånt lutar det nog åt. Tyvärr är det rätt mycket punktrost i fläckar på karossen, så den ser mycket finare ut på lite håll än vad den är.
Än värre är, att den i original var blå, och man har bara lackat om utsidan. Synlig plåt i motorrummet, bagaget osv är mao blått.
Är väldigt mycket jobb för att få den fin på det sättet. Ett underarbete och lackering som får bukt med både in och utsida är MYCKET jobb.

Igår fick jag iaf henne på plats i man-caven där hon skall bo. Fick plocka ut bromsbeläggen för att kunna rulla henne. Låg på ganska bra. Sitter iaf gula Konis i bra skick runt om, alltid nåt :)

Jag tänker att första steget är att kolla/byta oljan och tändstift hälla på lite färsk soppa och försöka starta.
Sen tar jag det därifrån...

Gött med en Alfa igen Seb! :beerchug:
Mitt tips är att göra så lite som möjligt för att få den på rull, dvs precis det du skriver men inte så mycket mer.
Sen besiktiga och köra med den en sommar innan du lagar sönder den i småbitar. :saythat:

Hauge - 2018-11-7 kl 20:54

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Kanon!!! Som jag sa till Björn om hans 166 - att åka och ”bara” titta på en Alfa Romeo som är till salu är som att ”bara” åka och titta på en hundvalp!

Jag röstar för att behålla originalliknande attribut, låta sig bli Singerinspirerad och modda till en lagom förändrad gatbil! Så många har redan slaktats för banbyhge. Så det är kul när några får vara kvar i originalliknande look även med modifieringar så klart.

Med kofångare så klart... :D

Seb - 2018-11-9 kl 11:19

Tja,

Har kommit en liten bit framåt. Igår var det i med ett nytt batteri och nya tändstift. Hade en naiv förhoppning att kunna få den att tända. Men då slår det mig, för att det skall härnda behöver motorn även soppa.

Är det samma på dessa äldre 116, som det vara på min GTV6:a, att man hör soppapumpen ganska tydligt så fort man slår på tändningen? I så fall är min pump död, eller iaf strömmen till den.

Seb

Forzaalfa - 2018-11-9 kl 11:57

Det er vel mekanisk pumpe på denne? Den hører du ikke.. Elektrisk kan jo kjøpes på biltema og installeres på en halvtime. ;)

Seb - 2018-11-9 kl 12:27

Det skulle ju förklara en del... Har inte haft gammelalfa (äldre än 83) tidigare, så när det kommer till såna bitar saknar jag kunskap. Även förgasare än en vit fläck på min karta.
Mekanisk pump dras runt på startmotorn då eller?

Seb - 2018-11-9 kl 13:04

Så, jag vet ju att ni är bildjunkies, så här kommer en kavalkad av bilder på nyförvärvet. Några av dem är med bifogade frågor, då jag försöker lära mig mer :)

Bild och fråga 1: Är det här en originalspegel för en 77:a? När jag bildgooglar på 77:o r så verkar det variera. Många har inga alls, några har kromade runda eller rektangulära och en hel har dessa. Jag behöve nya hur som helst och är mest sugen på runda kromade, men är det rätt?

20181108_192107.jpg - 186kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:16

Det här är en av de delar jag behöver komplettera med, handtaget på förarsidan har brustit.

Nån som har ett?

20181108_192114.jpg - 165kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:30

Framsätena är lite slitna såklart.

20181108_192458.jpg - 242kB

Men baksäterna är helt ok

20181108_192146.jpg - 145kB

Tydligen är detta inte originalsätena, men dessa finna kvar och jag kommer få dem till helgen, ihop med en massa annat bonusmaterial :)

Seb - 2018-11-9 kl 13:35

Kommandobryggan är åxå helt ok, men inte direkt nyskick.
De installerade högralarna på instrumenbrädan smälter ju in som en raggamuffin på ett KKK-möte :D

20181108_192523.jpg - 189kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:38

Mer högtalare i dörrarna. Dörrsidorna är helt ok, men behöver fästas in litbättre här och där.

20181108_192603.jpg - 226kB

20181108_192449.jpg - 193kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:41

Delorto 40 :or. Är standard på dessa eller?

20181108_192741.jpg - 242kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:43

Nån har installerat motorvärmare? Verkar kopplad till termostaten vad jag kunde se iaf. Tankar?

20181108_192925.jpg - 257kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:45

Nån som känner igen dessa headers? Bra eller anus?
Hela avgassysemet specialbyggt hela vägen bak och skall ha ett gött ljud enligt utsago.

20181108_200421.jpg - 258kB

Seb - 2018-11-9 kl 13:50

Och nu en fullkommlig noob-fråga. Va fan är det här? Har lysena egen spolarvätskebehållare elelr? Jag har inte hunnit kolla vart slangarna går, men är kopplad till nåt som ser ut som en spolarpump iaf.
(Den vanliga spolarbehällaren sitter på andra sidan vid expansionskärlet?

20181108_201548.jpg - 256kB

20181108_201344.jpg - 263kB

20181108_192724.jpg - 310kB

Sune Karlsson - 2018-11-9 kl 14:10

Mekanisk bränslepump: snurrar med motorn. Var beredd på att nöta ett tag innan det kommer fram bensin och fyller förgasarna.
Dellorto är original. Chokewiren dinglar löst, men den behöver du egentligen inte. Några pumpningar med gaspedalen och den ska gå igång när du väl fått fram bränsle.
Backspeglar: rektangulära kromade på min 77a men kan inte svära på att det är original.
Vattenpåsen: Min har en gigantisk vattentank höger sida där du har påsen och ingenting på vänster sida. Hur det varit från början vet jag ej.

[Ändrad 2018-11-9 av Sune Karlsson]

Forzaalfa - 2018-11-9 kl 14:28

Motorvarmeren er sikkert slangetypen, sitter i en metallskjøt i slangen.. Sikkert helt OK, men du skal vel ikke kjøre på vinterføre? ;)

Grenrøret så jo fint ut det, ingen grunn til å rive vekk før du har testet det..

Høytallersettet ser jo helt "state of the art 1981" ut, og bør beholdes for nostalgiske grunner.. :rockon:

Seb - 2018-11-9 kl 14:59

Det är änuu mer högtalare i hatthyllan :)

Och ett stort j*vla slutsteg ligger under passagerarstolen.

20181108_192146.jpg - 145kB

FredrikAssarsson - 2018-11-9 kl 19:21

Grenröret ser ju rätt trevligt ut :)
Många alfettagtenrör har sina kompromisser med aviga vinklar osv men det är ju kul med fräna grenrör helt enkelt.

Backspeglarna ska vara av rektangulär typ med rundade hörn, inredningen är rätt typ för bilen men man sitter förjäkla taskigt i dom sätena tycker jag, därför bytte jag till gtv6säten. Bästa uppgraderingen jag gjorde.

Spolarvätskepåsen har jag aldrig sett på en alfetta gtv, du har ju original spolarvätskebehållare på andra sidan.

Dellorto, Solex och weber var alla originalförgasare. Funkar nästan lika bra allihop för alla har någon nackdel så kör på det du har du ;)

Dörrsidorna är lite tjinkiga för ovankanten är liksom resten pressad masonit/oljehärdad bord och tappr form i fukt.
Ett sätt att hjälpa den är att väta ner, lägga i press i rätt form samt låta torka. Sedan klarlacka så håller de lite lite stadga. Svår form!

Forzaalfa - 2018-11-9 kl 19:51

Jeg demonterte selve "papp" platen fra dørsidene, og skar til 3.5mm kryssfinèr til samme form. Fungerer utemerket, og har ca samme tykkelse som de orginale.

Litto - 2018-11-10 kl 09:36

Grattis till "nya" bilen!
Lite roligt med den blå färgen. Min reservdelsbil, Alfetta GT -75, har också samma blå färg på insidan och i motorrummet. Verkar inte varit så populär att behålla när man lackade om...

FredrikAssarsson - 2018-11-10 kl 10:12

Den blå färgen var väl kanske rätt så ovanlig och kul att ha tills hemglassbilen kom inrullandes till bostadsområdet och hade samma färg! :D

Själv tycker jag att den har sin plats bland alforna, Le Mansblå är charmigt.

Litto - 2018-11-10 kl 10:33

Den blå färgen var väl kanske rätt så ovanlig och kul att ha tills hemglassbilen kom inrullandes till bostadsområdet och hade samma färg! :D

Själv tycker jag att den har sin plats bland alforna, Le Mansblå är charmigt.

Hemglassbilen... ja så kan det nog vara.:D Jag gillar också den blå färgen. Hade faktiskt en Alfa Zagato-blå färg på min superkart när jag tävlade i den.

IMG_0040.JPG - 52kB

Seb - 2018-11-12 kl 11:37

En liten plusmeny till bilköpet. Diverse extrabitar av olika slag. :)

Strålkastare men snurri-snurrtorkare, baklysen, hatthylla utan hål (till modernade GTV/6) några bromsok, främre tvärbalk med schyssta växellådsfäsen, kylare m. fläkt, mm mm

20181111_204638.jpg - 4.7MB

20181111_211816.jpg - 5.3MB

20181111_212452.jpg - 4.6MB

Seb - 2018-11-13 kl 11:00

Igår fortsatta uppstartsförsöken. Ett lite ovänkat problem visade sig vara en av bovarna i dramat. Staget i gasreglaget under fögasarna var duktigt krökt. Detta pga av att leden som som gör om horisontell rörelse till vertikal hade helt kärvat ihop. Men den stum så haf gasstaget krökt sig när någ tryckt på gasen med lite kraft.

Efter detta var hittat, åtgätdat och återmonterat fick jag igång 1/4 av motorn iaf :)
Den tänder tyvärr bara på 4:ans cylinder (den bakersta) men inte på nån an de andra. Det kommer lite soppa droppande ur motsvarande port på den bakre förgasren, men snustorrt i den främre förgasaren.
Så nu återstår att utreda om det är soppa som inte kommer till de andra cylindrarna pga nåt i görgararna eller om det är gnista som saknas.
Gnista kang kolla enkelt nog, om jag hittar en medhjälpare, men förgasaren...

Nån som har nåt tips här, så tar jag gärna det. Jag är på tunn is när det gäller förgasarbilar.

20181112_184437.jpg - 1.5MB

20181112_193840.jpg - 4.9MB

20181112_204224.jpg - 4.5MB

Chramon - 2018-11-13 kl 13:09

Öppna locken på förgasarna och kika ner i flottörhusen. Kan vara rätt smutsigt där om bilen stått länge.
Finns det bränsle öht där när du öppnar? Kärvande flottörventil?
Lossa munstyckena när du ändå håller på... kolla så kanalerna är öppna. :cool:

Seb - 2018-11-13 kl 13:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Öppna locken på förgasarna och kika ner i flottörhusen. Kan vara rätt smutsigt där om bilen stått länge.
Finns det bränsle öht där när du öppnar? Kärvande flottörventil?
Lossa munstyckena när du ändå håller på... kolla så kanalerna är öppna. :cool:

Tjena och tack för tipps. Skall bara hitta lockan mm som du pratar om :) Har som sagt aldrig skruvat med förgasare.
Lossa munstycken, är det lätt se när man väl har locken av? Skall som du säger vara intressant om det kommer fram bränsle dit.

Den gula plasten nedan är ett lock antar jag? Vågar man peta på flottörar och munstycken mm där under sen då? Har nån en bild på hur det ser ut?

/Superförgasaarnooben

20181108_192741.jpg - 242kB

Chramon - 2018-11-13 kl 15:47

Ingen raketforskning så du vågar...:D
Ska man bara kolla munstyckena demonterar man plastlocken.
Då sitter det 4 st munstycken därunder.
Men för att kolla ordentligt så lossar du hela locket.
Chokewiren verkar redan lös, så demontera bränsleslangarna. Se upp för fiberbrickorna på banjoskruvarna, kan trilla bort.
Sedan är det bara att ta bort spårskruvarna och lätta på locket.

Var i början på -80 talet jag skruvade i dessa. Hade en Alfetta med skit i förknasaren så fick rengöra munstyckena då & då tills jag rengjorde ordentligt.

Och... tänker du gå loss med tryckluft, gör inte samma tavla som jag gjorde.
Under locket sitter en mässingskruv/plugg. Under den sitter en vikt och en kula.
Jag visste inte att kulan fanns där, flög rätt långt med tryckluft... :cool:
Backventil för accpumpen.

Seb - 2018-11-13 kl 19:21

Tjo!

Nu har jag lyft på locken och kikat lite. Ingen känns skitigt och det finns definitivt soppa i gasarna. Ingen flottör kärvar vad jag kan känna. Lägger ett par bilder så får ni hjälpa mig att kika på det.
Utöver detta så tänder hon nu inte på nån cylinder ☹ Har svårt att kolla om det finns gnista ensam, men det lutar väl åt att det är bekymret.

20181113_180518.jpg - 5.3MB

20181113_180541.jpg - 3.3MB

20181113_180640.jpg - 6.3MB

Chramon - 2018-11-14 kl 16:20

Såg ju bra ut. Pluggarna jag nämnde är de som sitter under locket närmast toppen. ( Backventil accpump )
Låter som tändningsbekymmer. Kollat om inte brytaren kärvar?
Kan ha fastnat i öppet läge = ingen gnista.

Seb - 2018-11-14 kl 16:27

Såg ju bra ut. Pluggarna jag nämnde är de som sitter under locket närmast toppen. ( Backventil accpump )
Låter som tändningsbekymmer. Kollat om inte brytaren kärvar?
Kan ha fastnat i öppet läge = ingen gnista.

Vilken brytare tänker du på?
Jag kollade på/i fördelarlocket igår och inget ser kunstigt ut, vad jag kunde se.

Chramon - 2018-11-14 kl 17:57

Ok... jag tänkte på brytaren inuti fördelaren.
Om den nu har originalprylarna kvar.
Du får väl kontakta nån polare för att kolla gnistan, eller så lossar du stiften, "lägger dem jordade" ovanpå ventilkåpan. Kör sedan starten å kika. Dämpar du belysningen syns det tydligare.

Seb - 2018-11-14 kl 19:18

Du får väl kontakta nån polare för att kolla gnistan, eller så lossar du stiften, "lägger dem jordade" ovanpå ventilkåpan. Kör sedan starten å kika. Dämpar du belysningen syns det tydligare.

Tror det är originalfördelaren, ser ut så iaf.
Brytare i denna, sitter den lätt synligt? Har inte pysslat med dessa gamla grejer som sagt.

Provade igår att jorda stift mot kåpan utan resultat. Räcker det att det ligger mot eller skall man kanske dra fast det försi9 med en tving?

Sune Karlsson - 2018-11-14 kl 20:40

Brytare i denna, sitter den lätt synligt? Har inte pysslat med dessa gamla grejer som sagt.

Den sitter under rotorn. Investera i en Haynesmanual, väl värt pengarna.

DSC_0194.JPG - 112kB

Seb - 2018-11-15 kl 12:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Sune Karlsson  

Den sitter under rotorn. Investera i en Haynesmanual, väl värt pengarna.

Tack för info/bild. Jodå, jag trodde att min Heynes täckte in det här, men den är från 78-87, lite modernare 116 mao. Finns en del grejer som är samma såklart.

En fråga om tidigare händelser då. Eftersom jag fick 4:ans cylinder att tända i början av veckan, men ingen av de andra, kan det vara brytaren då? Då skulle väl alla dö menar jag?

Jag har haft fördelarlocket av och kikat och inget sticker ut som ser galet ut.

Sune Karlsson - 2018-11-15 kl 14:04

Nån funktion finns ju uppenbarligen i brytaren men det skadar inte att kolla funktion och gapet och att den verkar vara rätt inställd.

Gnista på alla cylindrar?
Fräscha tändstift?
Tändkablar?
Får alla cylindrar bensin?

Med (fräsch) bensin i förgasarna ska det i princip räcka med att pumpa gaspedalen några gånger för att snappsa med acc-pumparna och den ska gå igång direkt.

Seb - 2018-11-15 kl 14:37

Nån funktion finns ju uppenbarligen i brytaren men det skadar inte att kolla funktion och gapet och att den verkar vara rätt inställd.Skall kika på det nu när jag vet

Gnista på alla cylindrar?(hade bara på 4:an, sen troligen ingen)
Fräscha tändstift?helt nya
Tändkablar?bra skick
Får alla cylindrar bensin?båda förgasarna får soppa iaf, se tidigare i tråden

Med (fräsch) bensin i förgasarna ska det i princip räcka med att pumpa gaspedalen några gånger för att snappsa med acc-pumparna och den ska gå igång direkt.

Chramon - 2018-11-15 kl 17:08

Och fördelarlocket sitter där det ska, ej vridet 1/2 varv. 😉
Sitter en liten klack som passar mot locket men går ändå montera felaktigt.

Litto - 2018-11-15 kl 20:21

Har du testat att starta den med startgas? Då borde du få besked om den startar eller inte och om det är bränsle- eller tändningsrelaterat. Går den på startgas funkar tändningen och problemet ligger på bränsletillförseln. Startar den inte på startgas är det troligen tändningen som spökar. Ungefär så.

Sune Karlsson - 2018-11-15 kl 22:33

Några bilder till från instruktionsboken. På den tiden var det användbar information i böckerna och inte bara varningar om att inte röra något och åka till verkstan när en glödlampa ska bytas.

DSC_0195.JPG - 73kB DSC_0196.JPG - 96kB

Rotorn ska sen peka på kabeln till ettans cylinder och dom andra följer i tändordning 1-3-4-2.

Seb - 2018-11-16 kl 13:35

Hej på er!

Finns ingen anledning att tro att fördelaren sitter fel. Jag har haft loss den för att kika på kolen mm. Verkar ha suttit precis så och ingen skall ha pillat med detta sen den rullade.

Har inte lyckats prova med startgas ännu, eftersom jag varit ensam i garaget, Samma med att kolla stiften. Försäkte jorda mot kåpan och sitta inne och kolla, men då var det inte gnista. Kanske måste jorda bättre...

Tack för bilderna Sune, kan komma till hjälp om jag kommer tilld detta.

På söndag är hjälp planerad, så då hoppas jag komma framåt.

plaxan - 2018-11-16 kl 17:23

Det går bra att använda startgas även om man är själv. Det är bara att spraya in i luftrenaren i några sekunder och sen (snabbt) hoppa in i bilen och köra runt startmotorn. Om du har monterat loss luftrenaren borde du kunna spraya rakt in i förgasarna. Glänta på spjällen lite och kör in spray i ett par sekunder i varje insug, och hoppa in i bilen och kör runt startmotorn. Tänder den till så är problemet antagligen bränslerelaterat. Tänder den inte alls så har du sannolikt problem med tändningen.

Seb - 2018-11-19 kl 10:19

En liten uppdatering dårå...

Igår hade jag hjälp i garaget av Hasse (HanZolo) :) Det var iaf lite lättare att kolla saker när man var två.

Vi kollade av att det fanns gnista, inga probelm, det gör det. Tändföljden/kablarna är rätt. Vi testade att flytta 180 grader, men då var det stendött.

Vi fick den att tänka på 2 cylindrar, vilket är en mer än i förra veckan. Tänder på 3 och 4, men inte 1 och 2. Förutom med startgas... tror vi. Lät iaf som att den går på alla 4 en strund då, men inte lätt att höra. Gick tom på tomgång själv en stund, men bara på två cyllar.
Då vill man ju misstänka att det är främre förgasaren som inte förser 1 & 2 med bensin. Men om man tar ur stiftet och kollar/luktar, så verkar det vara bensin i cylindern... tillbaka till misstankar om tändföljd.
Om det bara var dålig soppa, så skulle den ju inte gå på 2 cyllar heller, eller hur?

Längre än så kom vi inte igår kväll. Ikväll skall jag få hjälp av Henke som är lite vassare på sånt här. Förhoppningsvis är det nåt enkelt.

/Seb

FredrikAssarsson - 2018-11-19 kl 13:57

Låter som att bakre förgasaren är ok och främre är igenkleggad. Vanligt att förgasare får avlagringar som sätter igen de små kanalerna när bilarna stått lite för länge.

Lys in i förgasarens port och tryck på gasreglaget när du kikar in så kan du se om accpumpen skickar in någon bensin.

Om du kan pumpgasa in bensin på cyl1o2 men inte får den att gå i lvrigt så lär tomgångsmunstycket eller dess kanaler satt igen sig med skit.
Riv då ner båda förgasare och rengör. (Gärna i ultraljudstvätt) med alla munstycken urplockade.
Riv en förgasare i taget så har du den andra som facit.

Givetvis efter att du fastställt att tändningen inte är problemet. Du borde kunna vrida fördelaren till respektive cylinders tändläge och mäta om den ger ström till den cylinderns tändkablar då. Upprepa för varje cylinder. Ibland kan det ju vara något enkelt som smuts på fördelarlockets kontaktyta till en viss cylinder eller något liknande.

Seb - 2018-11-20 kl 08:13

Halloj,

Jo, igår kom vi en liten bit till. Vi provade att flytta de små munstyckena mellan förgasarna, bara för att kolla. Det kändes nämligen som de i den främre var igentsatta och inte de i den bakre. Då hoppade cylinder 2 igång åxå :D Så nu går den på 2, 3 och 4. Men bara om man chokar båda förgasarna fullt. Det är ca 10 grader i mitt garage, så det kanske inte är konstigt. 1:an vill ännu inte, så det verkar vara nåt i den porten.
Jag vågar inte skruva och riva för mycket med förgasarna själv, jag har aldeles för lite koll på vad som är viktiga justeringar och vad som bara är munstycken. Skulle vara om jag hittade en detaljerad indtruktion på just Delorto40, men har inte hittat nåt på nätet iaf.

På ämnet att soppan är gammal och dålig, skall jag göra ett snabbtest på det härnäst. Jag tänkte "snapsa" i frisk bensin i kamrarna i förgasarena och se om det gör nån skillnad.

Tändningen verkar inte vara problemet, efter ytterligare tester. Med startgas i 1:an går den hjälpligt på alla fyra.

Nu skaffa slang, så jag kan leda ut avgaserna från avgasröret genom en ventil i garageväggen :) Familjen har börjat reagera på att det luktar lite illa i källaren på huset :D

/Seb

Seb - 2018-11-21 kl 11:07

Nu har jag iaf påbörjat mitt lilla experiment med att slå frisk bensin direkt i reservoarerna i förgasarna. Det är en snabblösning för att se om det gör nån skillnad bara. Byta i tanken och sen låta det suga sig fram hela vägen till motorn skulle ta sin tid.
Så fort jag fått tag på en slan så jag kan leda ut avgaserna skall jag ge det ett försök.

Sög ut det som fanns med en fantaflaska och lite slang
20181120_193712.jpg - 373kB

...och slog i frisk bensin med en för ändamålet perfekt i storlek anpassad tratt :)
20181120_193956.jpg - 439kB

Seb - 2018-11-21 kl 11:11

De här originalframoken är lite slitna och skulle behöva lite kärlek. Finns det renoveringskit att hitta fortfarande?
Jag har letat på de sidor jag kommer ihåg, men utan framgång så långt.

Har ni några tips?

20181120_203915_resized.jpg - 510kB

Sune Karlsson - 2018-11-21 kl 12:19

Highwood: http://www.highwoodalfa.com/668eb7b4-4fc6-4b7b-a065-78b1bb90...

Seb - 2018-11-21 kl 13:40

Highwood: http://www.highwoodalfa.com/668eb7b4-4fc6-4b7b-a065-78b1bb90...

Grymt, tack!
Verkar bara finnas till framok, eller är det samma kit?

Seb - 2018-11-22 kl 09:59

Efter att igår ha byggt en make shift avgashanteringsanläggning :)

20181121_194535_resized.jpg - 339kB

Så var det dags att testa den friska soppan jag har slagit i förgasarna dagen innan. Riggade upp choken för att stå på full choke och gav det ett försök. BAM! Plötsligt startar och går den på alla 4, om än inte helt rent. Egen tomgång på alla 4 cylindrarna, men när man ger lite gas så hostar och spottar hon. Går inte att varva upp nåt vidare. När man får upp lite varv låter det återigen som att det bara är 3 cylindrar.

Tyvärr verkar filmen jag försöker lägga upp inte funka, den är väl för stor.

Men... nu går det iag på alla fyra cylindrar. Så tändningen verkar vara ok. Det KAN ha varit den friska soppan som gjorde susen, så jag får ta och tömma den gamla ut tanken och ersätta allt med färsk.

Sen kanske hitta nån som kan justera förgasare?

[Ändrad 22/11/2018 av Seb]

rstx - 2018-11-22 kl 19:10

Dellorto-förfasarna är faktiskt rätt shcyssta att justera in! Ganska enkla pjäser.
Jag gav mig på mina gamla (exakt likadana) som satt på bertonen och då hade jag aldrig gjort det innan, men det blev riktigt bra. Jag bör ha kvar anvisningarna någonstans, ska se om jag kan hitta dom.

Litto - 2018-11-24 kl 07:46

Det är nog klokt att köra förgasarna i ultraljudstvätt. Det rengör utrymmen man inte kommer åt. Om du inte har nån i kompiskretsen, kom förbi hos mig så kör vi dom i min!

Seb - 2018-11-26 kl 09:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Det är nog klokt att köra förgasarna i ultraljudstvätt. Det rengör utrymmen man inte kommer åt. Om du inte har nån i kompiskretsen, kom förbi hos mig så kör vi dom i min!

Tjena Litto!

Fan, jag hade glömt att du bor på ön åxå. Jag har tyvärr inte någon i vänskapskretsen som har en ultraljudstvätt, så jag tar gärna ditt erbjudande om att köra dem i din :yes:

Behöver man plocka isär dem en massa, eller kör man dem som de är? Plocka av dem vågar jag mig på, men skall det göras mer än så är jag helt grön.

mvh Sebbe

FredrikAssarsson - 2018-11-26 kl 10:58

Kör en åt gången, plocka ur dina munstycken, blandningsskruv, flottör med nålventil och de täcklock som finns på förgasaren.

Kör en förgasare åt gången, använd den andra som facit för att sätta ihop med rätt sak på rätt plats. Packningskit finns att köpa för o-ringar osv

Litto - 2018-11-27 kl 07:04

Tjena Litto!

Fan, jag hade glömt att du bor på ön åxå. Jag har tyvärr inte någon i vänskapskretsen som har en ultraljudstvätt, så jag tar gärna ditt erbjudande om att köra dem i din :yes:

Behöver man plocka isär dem en massa, eller kör man dem som de är? Plocka av dem vågar jag mig på, men skall det göras mer än så är jag helt grön.

mvh Sebbe

Just det, men du kunde ju inte veta att jag har en tvätt stående:cool:

Men det får vänta till mellandagarna, för vi ska åka på långsemester nu, sticker i morgon. Hoppas du kan ge dig till tåls till dess... Plocka loss förgasarna så tar vi resten när du kommer hit. Kan väl vara klokt att fixa nya packningar till dess, nya nålventiler kan vara bra också.

Seb - 2018-11-27 kl 09:21

Tjena Litto!

mvh Sebbe

Just det, men du kunde ju inte veta att jag har en tvätt stående:cool:

Men det får vänta till mellandagarna, för vi ska åka på långsemester nu, sticker i morgon. Hoppas du kan ge dig till tåls till dess... Plocka loss förgasarna så tar vi resten när du kommer hit. Kan väl vara klokt att fixa nya packningar till dess, nya nålventiler kan vara bra också.

Det låter helt grymt, mellandagarna it is!

Vi hörs när du är hemma igen, ha det så gött på ledigheten nu!

/Sebbe

Seb - 2018-12-18 kl 09:50

Sådär, det närmar sig lite julledighet och man kanske får tid att titta lite på bilen igen.

Ett renoveringskit till delorto, är det samma för alla storlekar, 40-45? På highwood finns det bara en variant och den anger inte nån storlek på förgasaren. Är detta ett komplett och fungarande kit?

Bifogad fil: phpEwyy15 (86kB)
Denna fil har blivit nedladdad 12 gånger

Det står tyvärr ingenstans vad det innehåller.

bjorn55 - 2018-12-18 kl 11:51

Jag har flera gånger handlat från Eurocarb med utmärkt service och bra priser och inte minst snabb leverans :wink:
Förmodar att det är det här kittet du skall ha, du väljer storlek under fliken:
https://www.dellorto.co.uk/shop/dellorto-car-carburettors-pa...

Dom brukar vara snabba att svara på ev frågor.

Seb - 2018-12-18 kl 13:25

Tack för svar och tips.

Frågan är, behöver jag ett helt kit, eller skulle det räcka med packningar?

Vad jag skall göra är ju att ultraljudstvätta förgasarna. De har ju inte gått på ca 15 år, så ingen borde ju vara "slitet".
Jag har inte gjort nåt av detta förut, där av ev. dumma frågor.

mvh

FredrikAssarsson - 2018-12-18 kl 19:36

köp ett komplett kit du. Det är mycket mer rogivande att veta att "allt" är bytt i en förgasare så att du sedan mer eller mindre kan utesluta det som felkälla.

Att de inte använts på 15år är inte till förgasarens fördel. Dels blir det avlagringar inuti passagerna och kanalerna som ju stundtals är mycket små och då kan du få problem med vakuumflödet som ju är vad som får förgasaren att fungera. Och dels kan o-ringar och packiningra torka in ordentligt till knastertorrt stadie på 15år. Vakuum är en flyktig vänskap!! Den gör bara på sitt sätt och är grinig när det inte är på rätt sätt.

Se till att köpa ett kit och byt allt du lyckas pilla loss (kom ihåg - en förgasare åt gången så att en får agera facit!)

Det mesta kan bara sitta på ett ställe och på ett sätt så var inte rädd för att plocka isär en förgasare och köra in i tvätten. Läs på först om hur den sitter ihop så vet du när det kan finnas en fjäder som säger "fjong" och studsar iväg över vardagsrumsgolvet.

bjorn55 - 2018-12-18 kl 19:45

Personligen skulle jag inte pruta på delarna.
Nya friska membran kan aldrig vara fel och dessutom får du med den bättre typen av "gummerade" flottörnålar som klarar vibrationer bättre.

Sen en sak till som kan vara värt att kolla innan ny provstart.
Mellan förgasarna och insugningsrör sitter tjocka gummidistanser som kan vara åldrade och torra och då ställa till problem med att suga tjuvluft.

https://classicalfa.com/products.php?product=FL014-CARBURETT...

Finns även varianter som är gjorda av solid aluminium, och då är det absolut att föredra nya gummerade flottörnålsventiler.

Seb - 2018-12-19 kl 09:44

Grymt, tack för svar killar.

Då skaffar jag ett komplett renoveringskit helt klart och ger mig ut på okända vatten :)

Jag skall ju får låna Littos ultraljudstvätt nångång framöver. Vad skall man tänka på där? Skall man plocka isär så mycket som möjligt eller stoppar man in den hel? Har aldrig heller untraljudstvättat något. (körde ventiler i diskmaskinen en gång) :D

Igår plockade jag av förgasarna från motorn iaf. Gummimuffarna mot toppen har vissa torrsprickor, men inget som är överljävligt. Men hittar jag, så byter jag dem åxå.

Förgasarna är DHLA 40 G, vilket jag antar är en helt vanlig modell, eller?

20181218_205522_resized.jpg - 295kB

20181218_205553_resized.jpg - 348kB

20181218_205623_resized.jpg - 231kB

20181218_205236_resized.jpg - 533kB

Litto - 2018-12-20 kl 16:29

Snart hemma, sitter och väntar på flyget hem på Dominicanska Republiken. Så vi hörs efter julhelgen.
Ser ut på sista bilden som om det är lite putsat i kanalerna, stämmer det?

Seb - 2018-12-21 kl 09:04

Snart hemma, sitter och väntar på flyget hem på Dominicanska Republiken. Så vi hörs efter julhelgen.
Ser ut på sista bilden som om det är lite putsat i kanalerna, stämmer det?

Tjena Anders!

Vet ärligt talat inte om det är det, men det skulle inte förvåna mig. Han som hade den ursprungligen preppade den rätt mycket och var nere och körde Nürburg Ring på 80-talet.

Skall jag skruva isär en av dem i förberedande syfte, eller tar vi sånt bäst på plats?

Välkomna hem!

Litto - 2018-12-21 kl 19:52

Hej, kommer hem i natt.
Vi skruvar isär när du är på plats.
Som andra skrivit, fixa komplett sats till förgasarna. Då blir det som det ska.
Vi hörs efter julhelgen!

Seb - 2018-12-30 kl 21:09

Nu så, har förgasarna fått sig ett bad i ungdomens källa. Isärskruvade, ultraljudstvättade och genomgångna. Stort tack för hjälpen Litto!
Nu väntar jag på ett renoveringskit så att alla packningar, oringar, membran mm blir nytt.

20181228_112429.jpg - 4.9MB

20181228_113742.jpg - 3.7MB

20181228_113623.jpg - 3.5MB

Seb - 2018-12-30 kl 21:19

När gasarna är tillbaka på plats så skall det provstartas fort s*tan. Och då med färsk bensin, så nu är ca 20 liter lagrad soppa, en 15-årig vintage, avtappad.
Bara 98 oktan eller högra fr.o.m. nu 😊

20181230_153647.jpg - 585kB

FredrikAssarsson - 2018-12-31 kl 08:23

:thumbsup: vintagebensin är inte riktigt lika bra med tiden som annat som lagras i 15år ;) bra att byta ut.

Ta en titt framöver på bränsleslangarna också. Finns det torrsprickor så blir det bra att byta slangarna mot nya som dessutom måste vara märkta att de tåler etanol annars vittrar nya slangarna sönder fort.

Seb - 2019-1-2 kl 23:48

I väntan på att renoveringskitet till förgasarna skall komma hem, så är det ju lite annat att slå emellan med.
En av anledningarna att bilen blev stående från början var att kopplingsvätska läckte. När jag kollade nu så är det helt torrt från behållare till slav. Inga indikationer på vart det har läckt nånstans.
Men jag öppnar nippeln i slaven och trycker igenom ny vätska. Får pedalen att ta lite längst ner men inte .

Men ser att det läcker vid slaven, så där är iaf en del av problemet identifierat. Kan inte se läckage nån annan stans i nuläget.

Men byte av slaven då...
"Gaffeln" som slaven trycker på för att trampa ur, måste ju ut för att få bort slavcyllen. Gjorde detta för 10 år sen, men minns inte.
Vad är trixet, så att man kan få ur slaven?

20190102_205633.jpg - 5.2MB

Seb - 2019-1-8 kl 14:34

Lite uppdatering då...

Ny slavcylle beställd, vilket var ett måste eftersom det bara rinner ur den befintliga. Tror jag skall hitta ett sätt att få gaffeln åt sidan eller dra ur den.
Nu hoppas jag bara att det är det enda bekymret. Man vet ju inte, huvudcylindern KAN ju vara kass åxå, men den ser faktiskt rätt ok ut, så jag hoppas den är bytt redan isf. Däremot var behållaren inte så frisk :) Men så högt upp i systemet borde det inte vara nåt som påverkar funktionen.

20190102_173427_resized.jpg - 364kB

Provisoriskt tätat nu iaf ;)

20190102_174654.jpg - 331kB

Vidare så skruvade jag av och tänkte kolla vad det är som läcker vid bränslepumpen. Verkar som att det är membranet, tillika packningen som tätar de två delarna som falerar. Med tanke på at den är 42 år gammal, så beställde jag en ny sån åxå.
Jo, jag vet att man kan välja elektisk, men jag vill faktiskt inte :D

20190103_184435_resized.jpg - 204kB

20190103_183326_resized.jpg - 279kB

Till sist, efter diverse försök att få loss kolvarna i bromsoken, så beslutade jag mig för att även köpa nya ok. Inbytesok, vilket resulterar i ett pris på 660/kr st.
Dessutom såg de gamla för bedrövliga ut, så det känns rätt :)

Och nu fick jag i skrivande stund ett meddelande att mitt renoveringskit till förgasarna ligger på posten och väntar, så fortsättning följer.:smash:

dhladohc - 2019-1-8 kl 20:07

Äh, elektrisk soppapump är fusk. Mekanisk är ju det bästa! Krånglar typ aldrig. :cool:

Seb - 2019-1-9 kl 09:36

Sådär ja, förgasare renoverade :smash:

Den första tog ca 3 ggr så lång tid som den avdra, men så brukar det ju vara när man gör nåt för första gången. Inte lätt att hitta rätt plats på alla små oringar på första försöket. Speciellt som många är helt sönderpressade och fastklämda där de suttit och knappt syns i botten av sina gömslen.

Sambons sybord inne i huset fick bli OP-center iaf. Lite varmare, behagligare och renare än ute i garaget.

20190108_193524_resized.jpg - 265kB

En del oringar var inte helt lätt att se eller få loss. Den här lilla rackaren längs ner i en 25mm djup tub tex.
20190108_213524_resized.jpg - 266kB

Nytt och gammalt....

20190108_200544_resized.jpg - 166kB

En sak som oroar/förvånar lite, är skillnaden i utseende på flotörnålarna. Den gamla är den vassa spetsen och den nya är den trubbigare. Nån som har en teori om skillnaden i utseende, eller har det kommit med fel?

20190108_194331_resized.jpg - 144kB

[Ändrad 9/1/2019 av Seb]

Litto - 2019-1-10 kl 07:06

Bra jobbat! Kul att träffas förresten!
Vad gäller nålventilen behöver du inte vara orolig. Det är olika generationer så numera verkar alla ha gummi i spetsen. I alla fall de som inte har utbytbart säte också.

Bra där, att du närmar dig symaskinen så där omedvetet! (Med tanke på kommande inredningsjobb):wink:

Seb - 2019-1-10 kl 08:49

Bra jobbat! Kul att träffas förresten!
Vad gäller nålventilen behöver du inte vara orolig. Det är olika generationer så numera verkar alla ha gummi i spetsen. I alla fall de som inte har utbytbart säte också.

Bra där, att du närmar dig symaskinen så där omedvetet! (Med tanke på kommande inredningsjobb):wink:

Skönt att höra Anders, man vet ju inte vad såna små saker kan har för betydelse när man inte har pysslat med det förut.

Kommer du ihåg de där 4 skruvarna, varav en var hemgjord och för lång? Vad jag kan hitta i olika sprängskisser så är det en "air bleed screw".
Det jag funderar på om den borde ha en oring i botten eller ej. Jag har sprängskisser som visar att den har det, men det verkade inte finnas nån med i renoveringskitet. Samtidigt har jag inga minnen av att det fanns några när vi skruvade isär dem för tvätten. Vad tror du, bör en sån skruv ha tätning eller ej?

Se bild nedan

20181218_205522jpg.jpg - 284kB

[Ändrad 10/1/2019 av Seb]

Litto - 2019-1-10 kl 20:06

Skönt att se förgasarna ihop igen! De där skruvarna som sitter på dina förgasare ska absolut inte ha några o-ringar. De är koniska i botten vilket nog innebär att de har en justerande, öppnande - stängande, funktion. Jag kommer inte ihåg, men har för mig att de var skruvade i botten... Den som inte var lika som de andra var ju dessutom hemmafilad kona på, som jag bättrade på lite. Och jag har för mig att vi skruvade dem i botten, som de var när vi tog isär förgasarna.

Jag har ingen större erfarenhet av just dessa dubbla Dellorto, men eftersom det heter "air bleed screw" borde de ha en justerande funktion.

Googlade lite snabbt och det verkar så. Sök på "air bleed screw on carburetor dellorto".

Hittade också på en hemsida att det verkar finnas tre varianter av justerskruvar. Två av dem ska garanterat ha en o-ring i spåret längst upp mot skruvskallen, för att täta. Men du har den varianten utan spår för någon o-ring.

Kolla in http://www.ricambicarburatori.com/contents/en-us/p416_Air_Bl...

Där ser du tre olika modeller på skruv.

Någon här på forumet kan säkert mer om detta!

Litto - 2019-1-11 kl 07:33

Skönt att se förgasarna ihop igen! De där skruvarna som sitter på dina förgasare ska absolut inte ha några o-ringar. De är koniska i botten vilket nog innebär att de har en justerande, öppnande - stängande, funktion. Jag kommer inte ihåg, men har för mig att de var skruvade i botten... Den som inte var lika som de andra var ju dessutom hemmafilad kona på, som jag bättrade på lite. Och jag har för mig att vi skruvade dem i botten, som de var när vi tog isär förgasarna.

Jag har ingen större erfarenhet av just dessa dubbla Dellorto, men eftersom det heter "air bleed screw" borde de ha en justerande funktion.

Googlade lite snabbt och det verkar så. Sök på "air bleed screw on carburetor dellorto".

Hittade också på en hemsida att det verkar finnas tre varianter av justerskruvar. Två av dem ska garanterat ha en o-ring i spåret längst upp mot skruvskallen, för att täta. Men du har den varianten utan spår för någon o-ring.

Har funderat lite och det känns som att de skruvarna som sitter på dina förgasare har lite för "grov" kona för att vara justering av luft. Ställbara luftskruvar brukar var mer långsmala. Men som sagt, bara mina funderingar. Nån här på forumet kan säkert kolla på sina förgasare och komma med kunskap.

Seb - 2019-1-11 kl 09:08

Har funderat lite och det känns som att de skruvarna som sitter på dina förgasare har lite för "grov" kona för att vara justering av luft. Ställbara luftskruvar brukar var mer långsmala. Men som sagt, bara mina funderingar. Nån här på forumet kan säkert kolla på sina förgasare och komma med kunskap.

Jo, vi drog dem i botten, det är mitt minne åxå. Som du skriver så har mina inte nåt spår för oring, utan är bara en rak skruv.
Vi hade bara de andra som vi skrev upp antalet varv från botten på, som inte var i botten.

Nu är förgasarna iaf tillbaka på bilen. Inväntar bara ny bränslepump, så är det dags att se om det gjort nån skillnad. :revs:

Seb - 2019-1-11 kl 09:15

I väntan på alla nya delar som är på väg, så gavjag min på lite lindning av extraktorgrenrören. Lite jobbigare att göra med dem kvar på plats, men betydligt mer plats än på GTV6:an.
Hade iaf lärt mig sen förra gången att ha handskar för att slippa stickorna från bandaget.

Bara två kvar... och de blir nog lite värre att komma åt.

20190110_212713_resized.jpg - 461kB

FredrikAssarsson - 2019-1-11 kl 12:57

Oj, det skulle ligga viss underhållningsfaktor att sitta bredvid med en skål popcorn och titta på medan du ska få avgasbandaget runt de där andra rören på plats hehehe :P:kiss:

Du kan blötlägga bandagen innan för att få lite stretch i dom. Iaf den varianten jag köpte.

Seb - 2019-1-11 kl 14:23

Oj, det skulle ligga viss underhållningsfaktor att sitta bredvid med en skål popcorn och titta på medan du ska få avgasbandaget runt de där andra rören på plats hehehe :P:kiss:

Du kan blötlägga bandagen innan för att få lite stretch i dom. Iaf den varianten jag köpte.

Ja, det ligger nog nåt i det :) Det kom en och annan groda ur munnen bara på dessa två.
Men med tanke på platsen som finns så ser jag det inte som omöjligt alls.
Skall kolla det där med blötning, men de var relativt stretchiga ändå faktiskt.

plaxan - 2019-1-11 kl 14:30

Så vitt jag begriper engelska så betyder "Air bleed screw" avluftningsskruv. Jag vet inte varför det skulle behövas på en förgasare, men en teori är att man ska kunna fylla förgasarna med bränsle innan start om det är tomma?

Finnland - 2019-1-11 kl 14:40

"Air bleed" i det här sammanhanget betyder imo ställskruvarna för balanseriang av de olika halsarna. Vanligtvis balanserars förgasarna först främre/ bakre sedan finliras halsarna individuellt. På boxern är dom tom blockerade så det är inte möjligt att finjustera IDF:en.

Seb - 2019-1-11 kl 15:32

Låter som riktigt finlir, så det kanske inte har nån betydelse i mitt fall?

Mikael Eriksson - 2019-1-11 kl 19:17

Med luftskruvarna ställer man hur mycket luft motorn får på tomgång, med stängda spjäll. Dom skall INTE vara skruvade i bott utan börja med dom uppskruvade två varv från bottenläge. När förgasarna sedan är synkroniserade kan man finjustera luftskruvarna, vanligtvis skruvar man tills man får så hög tomgång som möjligt och skruvar därefter ner dom ett halvt varv. Luftskruvarnas läge påverkar också CO-halten som kontrolleras vid besiktningen....sök på grundjustering eller basic setting dellorto på nätet så hittar du säkert en bra guide på hur man ställer in förgasarna.

Seb - 2019-1-12 kl 19:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Mikael Eriksson  
Med luftskruvarna ställer man hur mycket luft motorn får på tomgång, med stängda spjäll. Dom skall INTE vara skruvade i bott utan börja med dom uppskruvade två varv från bottenläge. När förgasarna sedan är synkroniserade kan man finjustera luftskruvarna, vanligtvis skruvar man tills man får så hög tomgång som möjligt och skruvar därefter ner dom ett halvt varv. Luftskruvarnas läge påverkar också CO-halten som kontrolleras vid besiktningen....sök på grundjustering eller basic setting dellorto på nätet så hittar du säkert en bra guide på hur man ställer in förgasarna.
.

Jag tror skruvarna du pratar om är ett par andra. CO- skruvarna är uppskruvade 2 varv från botten. Sitter intill dessa. De här var i botten när vi skruvade isär den, så den här gått med denna inställning innan.

FredrikAssarsson - 2019-1-12 kl 22:44

Låter som vad weber kallar air bypass screw. På de förgasarna är skruvarna till för att balansera hur mycket vakuum vardera port kan dra som nämndes tidigare.
Med andra ord kollar man vilken port som drar svagast vakuum och släpper på skruven på den atarka porten tills den är nere på samma nivå.

Seb - 2019-1-15 kl 07:44

Hmm, låter ju lätt gjort :)

Well, när jag kommer dit får jag hitta nån som förstår sig på sånt här och be om hjälp helt enkelt. I nuläget är jag bara glad om de går alls. :P
Väntan på nya soppapumpen är seeeeeg. :sleeping:

bjorn55 - 2019-1-15 kl 09:53

När jag justerade mina DHLA-E hade jag en del nytta av dom här sidorna:

http://www.lotuselan.net/forums/lotus-carbs-f40/what-are-scr...

http://www.or600.laverda-club.com/content/tips/carbs/dhla/co...

https://www.theapplebyclan.com/Richard/Tiger%20Super6/Useful...

Seb - 2019-1-15 kl 10:47

Quote: Ursprugligen inlagt av bjorn55  
När jag justerade mina DHLA-E hade jag en del nytta av dom här sidorna:

http://www.lotuselan.net/forums/lotus-carbs-f40/what-are-scr...

http://www.or600.laverda-club.com/content/tips/carbs/dhla/co...

https://www.theapplebyclan.com/Richard/Tiger%20Super6/Useful...

Tack, skall kika på detta och se om jag vågar själv :D