AlfaPower

Mer Busso

75anders - 2018-11-13 kl 16:51

Då var det dags igen.

DC5A6C80-EA98-496A-A359-0715C2172FCC.jpeg - 1.7MB

hbp98001 - 2018-11-13 kl 19:50

Snyggt, man kan inte (väl?) ha för många Busso:thumbsup:

75anders - 2018-11-13 kl 19:59

Well. Nu har jag fem. Det kanske är i mesta laget.

[Ändrad 13-11-2018 av 75anders]

FredrikAssarsson - 2018-11-13 kl 21:46

:beerchug: sjyst kärra ;)

Kunglig regskylt dessutom

alfahanen - 2018-11-13 kl 21:46

Grattis!

En GT 3,2 som har ordning på bitarna är grymt trivsamt.

75anders - 2018-11-14 kl 10:11

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
:beerchug: sjyst kärra ;)

Kunglig regskylt dessutom


REX hade varit ändå kungligare... :rolleyes:

Haha ja den skrämde mig rejält när jag fick immobilizer error efter en paus efter vägen. Tack för moraliskt stöd Fredrik. Jag lyfte av batteripolen en stund sen var det kanon hela vägen hem. :ritaliead::steering:

[Ändrad 14-11-2018 av 75anders]

[Ändrad 14-11-2018 av 75anders]

75anders - 2018-11-14 kl 10:18

Quote: Ursprugligen inlagt av alfahanen  
Grattis!

En GT 3,2 som har ordning på bitarna är grymt trivsamt.


Ja den är trevlig. En del småsaker att fixa dock. Bränslemätaren visar noll. Luftmassemätaren ger felkod. Airbaglampa blinkar till emellanåt. Oljeläckage nånstans.

Chassiet känns kanon. Motorn går fint. Gött ljud. Inredningen är fräsch men behöver lite rengöring.

Nån som vet om man kan använda LMM från en 166:a? Jag har en från 3.0. Sen har jag en 3.2 stående som jag kan låna ifrån.

[Ändrad 14-11-2018 av 75anders]

FredrikAssarsson - 2018-11-14 kl 11:39

3.2 har egen typ av LMM.
Funkar inte med 2.5/3.0, eller jo funkar gör det men det är inte vra.

Till 3.2 ska sensorns boschserienr sluta på 063.

75anders - 2018-11-15 kl 07:15

Två fel verkar vara ett. Jag kollade efter tankarmaturen. i bagaget. där var det rent och fint inga skador på kablar eller så. När jag slog på tändningen visade mätaren på halv tank. Glapp som rättat till sig när jag micklat runt tänkte jag. Döm om min förvåning när tankmätaren sjunker som Titanic när jag startar bilen. :rolleyes:

En snabb googling senare ger vid handen att en trasig MAF sensor ger just detta fel med tankmätare som visar noll.

Hur ingenjörerna har kopplat ihop detta är för mig en gåta. Fast det är grymt skönt att slippa byta tankarmatur dock. :bananana:

75anders - 2018-11-15 kl 17:27

Jag undrar om det kan ha med ärg att göra....:2cents::yes:

86947B75-E4B1-4470-A9C7-9642F3962885.png - 4.1MB

2maz - 2018-11-16 kl 07:58

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Jag undrar om det kan ha med ärg att göra....:2cents::yes:


Det där lilla??? Ärligt så är det värsta jag nånsin sett...

75anders - 2018-11-18 kl 10:46

Mmm. Om man jämför med sensorn på min166 -99 som stod omkörd i 6 år innan skrotning....

DD2A48C6-F68F-402B-9EC8-50407C2237DE.png - 3.6MB

FredrikAssarsson - 2018-11-18 kl 19:54

Jag har då aldrig sett något liknande på en sensor tidigare. Någonsin! :oO

Jag kan ju inte svära på saken men det är kanske, mööööjligen, läge att byta den där ;)

Chramon - 2018-11-18 kl 20:09

Bör nog bytas ut, men den delen är väl inte själva sensorn?
Ser ut som ett utanpåliggande motstånd. Tempkompensering?
Sensorn sitter väl unuti i kanalen. 😁

75anders - 2018-11-19 kl 09:21

Jo det är korrekt. Det är ett termiskt motstånd. Jag har beställt en ny sensor på ebay men tänker roa mig med att löda på nya trådar på denna.

75anders - 2018-11-23 kl 10:40

Luftmassemätarn bytt vilket vilket direkt gav jackpot. Motorlampa släcktes och tankmätaren funkar. Hur ingenjörerna har kopplat ihop dessa två är för mig ofattbart. Ett tips är att skruva loss själva sensorn ur huset för att beställa den separat. 400:- på Ebay inklusive frakt. Billigaste kompletta luftmassemätare jag hittat var 1300:- på autodoc. :rockon:

Jag släckte airbaglampan på klassiskt maner medelst applicering av kontaktspray och buntband under passagerarstolen. :smash:

Vinterdäck på. I processen noterades en trasig damask på inre drivknut. Ny knut beställdes via j&R cv joints uk. £32 inkl. frakt.:worship:

Hjullager morrar. inte akut än men det byter jag tsm med drivknut.

Oljeläckage verkar uppstå vid vevaxeltätningen bakom remskivan. Det åtgärdar jag vid kamremsbyte i sommar.

Tyvärr har det lyfts klantigt i trösklar ett par ggr. Vet inte om jag orkar åtgärda. Eventuellt kanske jag borde rostskydda i trösklarna....


[Ändrad 23-11-2018 av 75anders]

75anders - 2019-1-15 kl 09:48

Sådärja. Drivknut och hjullager bytta. Förutom att en abssensor pajjade så gick det rätt smidigt. Passade på att spruta trösklar och i hjulhusen. Jag använde biltemas vax för invändig sprutning. Testade deras tryckluftsspruta och den funkade sådär med medföljande slang. Fast när jag kapat slangen till hälften och värmt burken med vax i varmvatten så funkade det som tänkt.

75anders - 2019-1-15 kl 10:00

Jag har haft problem med immobilizern från och till. Min egen teori har varit att ett spänningsfall eller liknande gör att startförsök tolkas som stöldförsök. Hursomhelst så gjorde jag rent alla anslutningar uppe på batteriet. Tog loss jordkabeln och rengjorde den. dessutom kollade jag kontakten till antennen vid tändningslåset. drog isär och satte ihop. Nu har jag kört ett par dagar utan problem med den men det är väl inte otroligt att den krånglar igen.:dunce:

Bilen har läckt en del olja också. När jag kollade runt i samband med drivaxelbytet så tyckte jag att det var grisigt runt diffen. Den kanske läcker från växellådan var min tanke. Då borde det vara ont om olja i lådan var min nästa tanke. Döm om min förvåning när jag efter mycket trasslande fick upp oljestickan och såg att lådan var breddfull! Jag bestämde mig för att byta och tappade ur 2,7 liter plus lite spill. Det skall vara 2 liter vid oljebyte..... Ett tips är att köpa biltemas oljesug när man skall fylla på. Det är i princip omöjligt annars.

75anders - 2019-1-15 kl 10:11

Sen är jag inte helt fri från elektriska gremlins än. Ungefär var tredje gång som jag slår på vindrutespolare eller helljus så hostar motorn till och jag får Engine Control failure. Jag gissar på någon dålig anslutning någonstans. Jord eller matning. Sannolikt något ställe som är gemensamt mellan spakarna och ECU alt spjällhuset.

Här får ni gärna komma med input ifall det är ett känt fel.

75anders - 2019-5-14 kl 08:45

Sådärja

Nu la den av. Stendog. VDC error och immobilizer error. Bilen går på tomgång om man rycker kontakten till gasspjället. Vad som går att läsa sig till på alfaowner mfl så är ECU kass. Inte kul!

Man kan också läsa att flera lyckats reparera. Det är någon av de gula kondingarna som släpper från kortet. Komponenterna är limmade på plats och kondingarna är för tunga så det ledande limmet spricker Det skall gå att löda. Problemet är att hela skiten är täckt av ett silikonslem. Jag har försökt att pilla bort under mikroskop. Svårt att få rent. Det fina med mikroskop är dock att man tydligt ser sprickorna i limmet. Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten men min mobilkamera är inte frisk.

Fortsättning följer.

51EFB30C-0757-4CFE-A75C-C92BC771E624.jpeg - 1.9MB

[Ändrad 14-5-2019 av 75anders]

75anders - 2019-5-14 kl 16:02

Well....

Lödtjejen på jobbet löste problemet galant. :bananana:

Tårtbjudning imorrn.

hbp98001 - 2019-5-14 kl 20:43

En flaska Prosecco är hon väl värd?:kiss:

FredrikAssarsson - 2019-5-14 kl 21:42

Den där unga damen inser att hon kommer kunna ha en del jobb i framtiden med att ställa iordning sådana ECUer? ;)

Jag såg vad Autolusso skulle ha för sin standalone ersättningsECU av eftermarknadsfabrikat....... :oO ka-tjing!

75anders - 2019-5-15 kl 09:41

Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
En flaska Prosecco är hon väl värd?:kiss:


Haha jaa.

75anders - 2019-5-15 kl 09:41

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Den där unga damen inser att hon kommer kunna ha en del jobb i framtiden med att ställa iordning sådana ECUer? ;)

Jag såg vad Autolusso skulle ha för sin standalone ersättningsECU av eftermarknadsfabrikat....... :oO ka-tjing!


Mhm

20 lopporish va?

75anders - 2019-5-15 kl 09:47

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Sen är jag inte helt fri från elektriska gremlins än. Ungefär var tredje gång som jag slår på vindrutespolare eller helljus så hostar motorn till och jag får Engine Control failure. Jag gissar på någon dålig anslutning någonstans. Jord eller matning. Sannolikt något ställe som är gemensamt mellan spakarna och ECU alt spjällhuset.

Här får ni gärna komma med input ifall det är ett känt fel.


Jag kommer med egen input här. Det verkar som det också hanger ihop med ECU. Jag kan inte provocera fram ovanstående fel efter reparationen. Antagligen så har de varit dålig kontakt vid sagda kondingar som get symptom vid strömspikar.

Kan meddela att GT går som ett troll. :evil:

Hur länge är frågan.....:lips: