AlfaPower

Identifiera en Nordmotor mm..

Osthyveln - 2019-1-5 kl 22:21

Hej expertisen
Jag har en Alfa Giulia GT Sprint Veloce 1967 :ritaliead:som jag haft en längre tid typ 14år nu.. phuu vad tiden går fort!:oO

När jag köpte den visste jag att fronten varit bytt till en nyare 2000 front(tyvärr:wall:) då det fick en skada vid transport till Sverige, enligt tidigare ägare. Även inredningen är utbytt.
Min ambition var att sätta i en TS-motor men det blev inte så då stående pedaler och mekanisk koppling inte gjorde det det enklare. Då bestämde jag mig istället för att renovera 1600:an som satt i, sagt och gjort rev jag ner allt och fann vad jag tror att kolvar, foder och toppen kommer från en 1750 och inte 1600!??:rolleyes:

Kan någon kunnig hjälpa mig identifiera dessa delar?


F410C458-5B53-4999-9819-1D8B97A3EEA3.jpeg - 1.6MB E858845E-CE5A-481B-AA5B-C04BD178BAF1.jpeg - 1MB 3827E24C-189A-4983-9AD6-9848BAED568F.jpeg - 2.3MB

PeSt - 2019-1-6 kl 08:30

Hej

Expertisen finns på den eminenta veloce.se

http://veloce.se/ff6755ac-d0b5-44ad-afc4-8a07115f244c-29.htm...

Märket på toppen tyder på en 1750, kolla även motornumret.

/Per

[Ändrad 2019-1-6 av PeSt]

Osthyveln - 2019-1-6 kl 11:29

Tackar, här finns massor info att gotta ner sig i 😀👍

Ken - 2019-1-7 kl 23:56

Du har olika avstånd mellan cylindrarna mellan 1600 och 1750 vill jag minnas.

Är det annat du vill veta om bilen ? Stolarna ser ju ut att vara mycket nyare än 67.

Du borde uppdatera din profil enligt reglerna på denna sida, det blir bättre för oss alla.

Lycka till! Alltid kul med ett Bertoneprojekt!

Osthyveln - 2019-1-10 kl 14:57

Hej
Jag tycker det ser ut som stolar från en nyare Bertone 2000 men har inte hittat någon precis lika ännu, någon som vet?

Funderar på om bakaxeln är original 1600 eller utbytt till 2000, kan man se det på något lätt sätt typ förstärkningar, kylflänsar eller liknande? :bananana:

Motorn hade om jag kommer ihåg rätt en slaglängd motsvarandes 1600 men kolv och foder motsvarande 1750, någon som känner till en liknande specifikation? :rolleyes:

Atterhall - 2019-1-10 kl 17:44

Det låter som om du har en av de "legendariska" 1648-kubikarna, sök upp Fredrik Malmbergs Bertone-tråd. Jag har för mig att han fick hjälp av Veine att bygga en sådan av just det du beskriver.

Den kominationen är åtminstone omtalad som en synnerligen rar ärta, med extraordinär gångkultor - ungerfär som 2,8-liters Busson... ;)

2000-bakaxeln har väl en större, uttalad "sump" på diffklumpen medan de utan diffbroms har kylflänsar på nederdelen, men inget som sticker ut åt sidorna?

FredrikAssarsson - 2019-1-10 kl 18:07

Om bakaxeln har diffbroms kan du se på kylflänsarna undertill. På vanliga bakaxlar är kylflänsarnas platta liksom rektangulär men på diffade motsvarigheten finns en lång spets lägst fram med fler kylflänsar.

1600 med kolvar från 1750 har förekommit fråga om tidigare men minns inte vad som utröntes. Har dock för mig att det var en modd som gjorts på en annan bertone men inget vanligt.

Osthyveln - 2019-1-10 kl 21:13

Tack alla, jag skall kolla på tipsen :clap:

ClaesH - 2019-1-11 kl 06:18







105 LSD1.jpg - 60kB 105 LSD2.jpg - 58kB

PeSt - 2019-1-11 kl 10:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Det låter som om du har en av de "legendariska" 1648-kubikarna, sök upp Fredrik Malmbergs Bertone-tråd. Jag har för mig att han fick hjälp av Veine att bygga en sådan av just det du beskriver.

Den kominationen är åtminstone omtalad som en synnerligen rar ärta, med extraordinär gångkultor - ungerfär som 2,8-liters Busson... ;)

2000-bakaxeln har väl en större, uttalad "sump" på diffklumpen medan de utan diffbroms har kylflänsar på nederdelen, men inget som sticker ut åt sidorna?



Nja, Fredrik hade 1750-block och satte i 82mm foder och kolvar vilket gav 1858 i slagvolym. men idén är väl samma

Men t.e.x. CARs tekniske redaktör tävlade med en "1648GTj"



[Ändrad 2019-1-11 av PeSt]

Osthyveln - 2019-1-12 kl 13:21

Tack för klargörandet gällande bakaxeln då är det inte en med diffbroms iallafall :no:, finns det något nr man skall leta efter för att veta exakt vilken variant och utv det är?



Ken - 2019-1-12 kl 19:12

Du får räkna varven på ingående axel och på hjulen när du roterar ingående och räkna ut utväxlingen. Annars kan du ev kika genom oljeavtappningshålet och räkna kuggarna. Finns ingen utvändig märkning av utväxlingarna.