AlfaPower

Sud/Alfa 33 utrymme kolv/ ventil

Enell - 2019-1-6 kl 09:19

Söker ett alternativ till lera för att kontrollera fritt utrymme mellan kolv och ventil på den boxer 1,7:a jag håller på med.
Litar inte på lermetoden eftersom jag inte får leran att hålla sig där jag vill ha den.

En idé någon?

bravo - 2019-1-6 kl 12:08

för torr lera då med andra ord eller så får du ställa motorn på högkant.
vart sätter du leran, enda som jag skulle kunna tänka mig är någon form av vax isåfall.

Enell - 2019-1-6 kl 14:11

Blötare lera ger vidhäftningsproblem med att den kletar fast där jag inte vill ha den.
Precis som du skriver är att jag får dela motorn igen och blir tvungen att bygga nåt så jag kan ställa motorn på högkant, sen fylla sopptallriken till kolv med lera.

Hittade ingen enkel lösning på att rigga motorn på högkant för att slippa just byggandet.

bravo - 2019-1-6 kl 15:49

du kan ju testa med ett motorstativ så du kan snurra runt den hur du vill och även då ha den på högkant. så har jag gjort med alla dom motorerna jag har renoverat under åren. finns billigt på biltema. fungerar klockrent.

Enell - 2019-1-6 kl 22:55

Kollade faktiskt på Biltema-stativet för att hänga boxern när jag började men tyckte det stämde illa så jag vågade faktiskt inte.
Blir nog tvungen att ompröva det beslutet

George Junior - 2019-1-7 kl 18:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Blötare lera ger vidhäftningsproblem med att den kletar fast där jag inte vill ha den.
Precis som du skriver är att jag får dela motorn igen och blir tvungen att bygga nåt så jag kan ställa motorn på högkant, sen fylla sopptallriken till kolv med lera.

Hittade ingen enkel lösning på att rigga motorn på högkant för att slippa just byggandet.


Kan man inte pensla på tunt med olja på den ytan där det inte ska fästa?

Enell - 2019-1-7 kl 21:34

Hoppas att någon har nån klurig lösning där man gör kontrollen genom att föra lämpligt föremål genom tändstiftshålet och får en stämpling av ventil-kolv på så vis.
Har lekt med tanken på ett lod av något slag, typ ett mjukt lödtenn. Eller någon stång med nåt mjukhårt mtrl som går att nypa med en bestående deformation.
Kolven är i formen av en soppskål och en kollision blir mellan kolvens yttre kant på kanske 5 mm och ventilens motsvarighet på kanske halva den bredden. Det är alltså en hyfsat liten yta man skall hitta.

Chramon - 2019-1-8 kl 01:07

Lödtenn vet jag att vi använde på jobbet på luftkylda Deutz-dieslar för att
kolla upp avstånd mellan kolv-topp.
Borde gå att använda i ditt fall också. Bara kanske lite knepigt att träffa rätt?
Behöver du lite tjockare tenn borde det gå att göra nån sorts "form" och fylla den?
huvudsaken är att den har en rund form och blir lätt att komprimera...

dhladohc - 2019-1-8 kl 19:55

I det läge där kolv och ventil är närmast varann så är det väl bara sätta upp en mätklocka och sedan vrida kammen (utan att kolven rör sig) tills det tar i och då läsa av hur mycket tryckaren ytterligare har tryckts ner.

Har man två klockor så kan man hålla koll på kolven och veta exakt när ventil och kolv är som närmast varann.

[Ändrad 2019-1-8 av dhladohc]

Enell - 2019-1-8 kl 21:55

Christer, tenn kan vara värt ett försök, bara det inte är för hårt?

Tobias, eftersom det är helt förslutna kamaxelhus på motorn med hydrauliska tryckare kommer jag tyvärr inte åt med mätklocka

larsjoh51 - 2019-3-23 kl 16:10

"Kollade faktiskt på Biltema-stativet för att hänga boxern när jag började men tyckte det stämde illa så jag vågade faktiskt inte.
Blir nog tvungen att ompröva det beslutet."

Jag använde ett Biltema-stativ när jag jobbade med motorerna till Sprinten. Funkade alldeles utmärkt.