AlfaPower

2.5 ECU på en 3.0 motor?

Patriq Backlund - 2019-2-8 kl 21:28

Fungerar det att sätta en ECU (Motronic) från en 2.5 V6 på en 3.0 motor? Är luftmängden som beräknas av spjället absolut eller relativ sån att ECU räknar ut luftmängden som en funktions av öppningsvinkeln gånger ett tabellvärde (motorns totala volym)?
Dvs fungerar det utan vidare att flytta över ECU’n?

FredrikAssarsson - 2019-2-9 kl 08:15

Pratar vi 24v? Då fungerar det bra med en 24v 2.5 ecu som driver en 3.0 24v. Titta igenom Chris155’s projekttrådar på alfaowner - det låter som att du kommer att hitta svar på 80% av sina frågor där. Han började med 3.0 i en 156 2.5 med 2.5 ecu och 2.5spridare (byter du spridare också måste du mappa om för enligt honom gick den då alldeles för fett på 156 2.5 ecu) och gick sedan vidare till en komplett 3.2 i sin 156 osv osv..
det han kunde förklara var att med en omappad 2.5ecu hade han tillräcklig adaption i sin ecu för att hålla sig inom säker AFR för motorn men tappade vad han uppskattade till runt 10hk jämfört med original.


Är du inte medlem på alfaowner så bli det bara för hans trådar - all info du behöver!

Patriq Backlund - 2019-2-9 kl 09:10

Hej! Tack!

Nej, det är 12V. Jag har härva och coil från 155 V6. Jag har original ECU också. Men tanken är egentligen att köra Wasted Spark med Megasquirt och en del andra ”små förbättringar”. Men jag bara undrade om jag kunde använda original ECU’n innan Magasquirten går i.
Det är en 3.0-motor från en 75 som då hade L-Jetronic.

Oscar - 2019-2-9 kl 10:31

Fungerar och fungerar...

En Motronic mäter spjällvinkeln och varvtal och gör tabelluppslag för spridaröppningens mängd. Förutsatt att den volykmetriska verkningsgraden är samma på de olika motorerna (och det är den någorlunda i detta fallet) så kommer bränslemängden stämma. Mer spjällvinkel = mer bränsle.
Finns det lambdasond kan boxen i steady-state reglera bort felet, men det är inte så ofta den gör en ny korrigerad map. Så körbarheten drabbas.
Optimalt är det inte.
Vid alla experiment, svetsa fast en sk. lambdamutter och ha en bredbandslambda med mätare inkopplad. Den skvallrar om vad som händer.

Men att starta upp maskinen och köra lite försiktigt är inga problem som jag ser det. Ska man däremot pressa motorn så ska man ha koll på bränslemängden.

Inga garantier dock, har inte gjort ovanstående operation så det är teori.

Patriq Backlund - 2019-2-10 kl 10:28

Tack Oscar!

Har bredbandslambda som ska monteras, och den sänder också ut som ”vanliga” lambda samtidigt.
Tänkte mest bara att kunna pröva om allt är kopplat riktigt, bränslepumpen får ström och går osv innan jag börjar inställningar och tillpassningar för MS.

Det jag var osäker på var om varje Motronic var anpassad till motorvolymen eller diametern på inngången på LMM. Så att vinkeln inte var nog för att säga något om mängden. Och att vinkeln då användes samman med ett tabellvärde för t.ex LMM egenskaper.