AlfaPower

159 SW ti 2,4 modda belysning

 Pages:  1  2

Gustav_Holmdahl - 2019-2-27 kl 15:39

Hoppsan. Har visst köpt mig en Alfa 159, osedd. Hämtning på fredag så jag tjuvstartar en tråd så länge :D Blir nog inte så mycket av någon byggtråd, men lite grejer ska vi säkert kunna pilla sönder och modifiera. Bilen har inte rullat mer än 6600 mil än så länge så den borde vara fräsch.

Höll på och letade efter en Volvo V60 att ersätta Giulian med nu när byter jobb. Men det råkade visst bli en 159 istället. Ska bli spännande att se vad jag tycker om dieseln i bilen. Den sitter åtminstone bredvid en automat så jag slipper rycka armbågen ur led varannan sekund för att leta effektregister.

Först ut kommer troligtvis bli att dumpa originalstereon mot något modernare. Finns en dubbeldin Pioneer som väntar att få hoppa i hålet.

Näst ut kommer trolgtivis bli att dumpa EGR och kanske en liten remap när de ändå är inne och pillar i burken. Har fått tag i killar bara några kilometer hemifrån som jag fått bra referenser på.

Kommer säkert lite bilder på fredag vid lunchtid, eller så har jag fullt upp med att köra bilen hem till Västkusten. :steering:

[Ändrad 19-03-18 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 19-03-30 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 19-04-02 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 19-11-19 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 19-12-14 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-02-01 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-02-01 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-02-02 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-02-07 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-03-09 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-03-25 av Gustav_Holmdahl]

[Ändrad 20-03-28 av Gustav_Holmdahl]

FredrikAssarsson - 2019-2-27 kl 20:52

Synd att släppa Giulian men.. grattis till 159! :beerchug:

Automataren tyckte jag kändes bra till dieseln. Som du säger: slipper vispa runt till en liten diesel!

Gustav_Holmdahl - 2019-2-27 kl 22:00

Har aldrig kört en 2,4 vare sig manuell eller auto. Dock kört 12000 mil med 1,9 jtd med manuell låda och det är ingen höjdare. Äckligt kort effektregister gör att man får ont i högerarmen efter ett tag :D Ser fram emot lite mer umpf och automat istället. Gubbe som man är :beerchug:

Gustav_Holmdahl - 2019-3-1 kl 14:33

Då rullar vi hemåt.

DSC_0959.JPG - 4.7MB

FredrikAssarsson - 2019-3-1 kl 18:00

Seriöst skitcool. :thumbsup:

Gustav_Holmdahl - 2019-3-1 kl 18:04

Ja, grymt snygg bil. Dock är den aslåg. Sitter 225/40/18 och de ärväl några mm för låga. Redan fått markkänning på ett fartgupp.

DSC_1001.JPG - 3.8MB

Gustav_Holmdahl - 2019-3-3 kl 17:19

Första fixet blir att skaffa rätt dimension på vinterdäcken. 225/40/18 är på tok för litet. Märks på markfrigången.

Sen blir det byte av stereo. Troligtvis en dubbeldin med skärm, GPS, backkamera mm.

gonggong - 2019-3-3 kl 17:54

Snygg! Grattis! :thumbsup:
Mvh Filip

Gustav_Holmdahl - 2019-3-6 kl 07:44

En av de första åtgärderna får nog bli att skaffa nya vinterdäck så här lagom till våren. Ska till Funäsdalen v12 så det måste till något innan dess. Dock är jag tveksam till att lägga på däck på dessa vinterfälgarna. Därav min köpesannons om andra fälgar. Har 19" till sommaren, men skulle gärna ha 17 eller som idag 18" på vintern.

Fälgarna och däcken som följde med bilen måste suttit på en annan bil tidigare. Aldrig i livet att någon kan misshandla däck och fälgar på de få milen bilen rullat. Däcken är dessutom i fel dimension så de är defenitivt köpta till någon annan bil. Såg igår att de dessutom har torrsprickor.

Att vinterdäcken var slut var något jag var medveten om vid köpet, dock inte att de var så här dåliga.

Så har ni några 17 eller 18" fälgar som passar på en 159 ti så hojta till! Fälgar till 159, Brera, Giulietta, Giulia och Stelvio passar.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 10:16

Vinterdäcksfrågan är då löst.

Gjorde en sökning på Blocket och hoppsan, där ligger ju en omgång nästan nya dubbade Michelin till vettig kurs, på 18" Ti fälgar! Säljaren hade dessutom vägarna förbi Göteborg idag, så jag fick dem levererade. Smidigt!

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 14:45



DSC_1012.JPG - 3.8MB

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 16:13



DSC_1016.JPG - 4.1MB

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 17:49

Blev ju bra det här!

DSC_1018.JPG - 3.4MB

FredrikAssarsson - 2019-3-7 kl 19:34

Helvete vilken höjdskillnad på hjulen :P
Ser bra ut också. Faktum är att 159 är en bil som alltid lockar, synd bara att dieslarna är mycket bättre dieslar än vad bensinarna är på att vara bensinare på den modellen. :dunce:

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 20:02

Ja, återfick lite markfrigång och rejält lägre varv på motorvägen.

Ja, synd att 159 aldrig fick någon fullträff på bensinsidan. Giulian 280 hästare hade suttit fint. Annars är nog 2,4 bästa motorn av de alla, trots att det är en diesel. Men tack vare den femte cylindern låter den tom lite gött när man öppnar spjället!

Men jisses vad 159 rostar. Kollade lite undertill när den var upphissad och hjulen av. Det får bli en del rostfix i sommar efter saltsörjan. Subframe både bak och fram är ju närmast ett skämt. Äckligt dåligt rostskydd. Detta är nog den Alfa jag ägt som varit rostigast i förhållande till ålder och mil.

FredrikAssarsson - 2019-3-7 kl 21:37

Jodu.. fick åtgärda en subframe förra året. Och den var redan svetsad sedan tidigare!

Väldigt olika det där har jag märkt för många falsar och golvplåtar osv är skitbra gällande rostmotstånd och trots det är stora andra partier som du säger typ samma ryska plåt som 70tals alforna!
Främre subframe verkar VILJA rosta!?:smash: den är dock inte blodigt svår att ta ner för den har smart upphängning på vardera sida och iaf 2.2jts hålls upp i drivlinan via de andra motorfästena utan att subframe är på plats så det får att plocka ner hela och blästra skiten. Ca 3h arbete att plocka ner den.

:beerchug:

6D2AF7E2-75B3-4F21-AB42-7D2691E656F5.jpeg - 354kB

Gustav_Holmdahl - 2019-3-7 kl 21:48

När kan jag lämna in min? Jo, fördelen med subframen är att det verkar lättskruvat.

Min rostar en del vid skarven mellan innerskärm och stänkskydd. Klantigt ställe med naken plåt rakt bakom framhjulet. Å andra sidan lätt att komma åt och fixa.

FredrikAssarsson - 2019-3-7 kl 22:08

Du har en bit att åka då! :P
Tämligen lättskruvad men sitter som berget om en gorilla dragit åt M14 skruvarna!

Viast gnuggar det otroligt mycket vid stänkskydden! Dom gör sitt job mot grussprätt kring resten av bilsidan men man hade ju behövt plastfilm mellan skärmkant och skyddet aå att det inte skavt så jäkligt?

För snygga bilar för att få rosta bort!

Gustav_Holmdahl - 2019-3-9 kl 22:11

Hinkade i ett nytt batteri. Det som satt i kan ev vara originalet. Lite bättre drag på starten nu. Kan va bra att ha i fjällen nästa vecka.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-11 kl 08:29

Får skriva en "att göra lista" snart.

Frusen handbroms i morse. Dags för nya wirar. Börjar få tillbaka känslan om hur det är att åka gammelbil :D

Efter fjällresan blir det en sväng till tuningfirman i byn för åtminstone bortprogrammering av EGR. Får se om det hjälper ner förbrukningen lite. Jag vet att 159 2,4 och speciellt automaterna inte är så snåla. Men som den drar soppa nu börjar jag nästan fundera på om något är fel. Över litern vid stadskörning är inget konstigt tydligen enligt bilen. Jag tycker det är vrålhögt.

J.Norlander - 2019-3-13 kl 19:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Får skriva en "att göra lista" snart.

Frusen handbroms i morse. Dags för nya wirar. Börjar få tillbaka känslan om hur det är att åka gammelbil :D

Efter fjällresan blir det en sväng till tuningfirman i byn för åtminstone bortprogrammering av EGR. Får se om det hjälper ner förbrukningen lite. Jag vet att 159 2,4 och speciellt automaterna inte är så snåla. Men som den drar soppa nu börjar jag nästan fundera på om något är fel. Över litern vid stadskörning är inget konstigt tydligen enligt bilen. Jag tycker det är vrålhögt.


Båda mina 159ors handbroms fryser på vintern, känns som det är standard att inte dra handbromsen under nollan :D

Min 2.4 JTD med automatlåda drar runt 0.70 med vinterdäck (215/45/17) och 0.85 med sommardäck (235/35/19)

Det är dock mestadels landsväg och går inte att jämföra.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-13 kl 22:14

Kört mycket stadskörning det sista och då ligger den över litern. På landsväg verkar det gå att komma ner mot 0,7. Får se vad den drar med takbox på fjällresan.

235/45/18 hjälper säkert inte till att få ner förbrukningen.

Den har gått 6500 mil på 10 år. Gissningsvis mycket kortkörningar. Har en fundering på om partikelfiltret börjar bli täppt och att den regenerering oftare pga det och drar upp förbrukningen. Går det att se det via OBD läsare tex?

Chrilleg - 2019-3-13 kl 23:22

Ska gå att se i MES, typ senaste regenerering. På min 2.0 Ti visar displayen att rensning pågår och att bilen skall hållas igång. Tar ca:10 minuter. Hänt en gång på 3år (som jag sett).

Gustav_Holmdahl - 2019-3-14 kl 08:23

Slängde på takboxen igår och under körningen i morse verkar den inte öka förbrukningen dramatiskt. Får koppla upp mig med MES när jag kommer hem från fjällen och utforska bilen lite mer.

Men blankning av EGR blir det oavsett. Troligtvis en mappning på det när den ändå är uppkopplad. Inte för att det behövs utan för att det är roligt. :boing:

DSC_1045.JPG - 3.3MB

Gustav_Holmdahl - 2019-3-18 kl 16:14

Körde 70 mil upp till Funäsdalen i helgen och halvvägs började bilen att pipa och blinka. ABS, antispinn, hillhold mm slutade funka. Rätt spännande i massivt snöslask och sedan is och snö sista 30 milen. Eller, det var ju som det var att köra bil förr i tiden. Med friska kavlitetsdubbdäck så var det ändå rätt odramatiskt. Men det är ju kul att ha en fungerande bil.

Har ju garanti på bilen från försäljaren så ska kontakta dem först. Dock lär det väl bli svårt att åtgärda det innan man kommer hem. Första gissningen är att någon av sensorerna inte gillade att blir dränkta i saltslask under några timmar. Vid omstart av bilen har det börjat fungera för att efter någon km tända varningslamporna igen. Idag har bilen stått så jag har inte riktigt koll på vad den tyckte om den torra kylan som är här uppe.

I övrigt får jag säga att 159 SW är en formidabel vinterbil. Takboxen är på och bilen full med packning. Utan knussel(förutom ABS) så tog den oss lugnt och fint hela vägen upp. Med bra vinterdäck under karossen så går den riktigt fint på isvägarna här uppe. Under landsvägskörning så höll sig även törsten till lite vettigare siffror, dock inte supersnålt.

Så är det att köra gammelbil :steering:

FredrikAssarsson - 2019-3-18 kl 19:39

....och skitsnygg! :thumbsup:

Gustav_Holmdahl - 2019-3-18 kl 21:46

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
....och skitsnygg! :thumbsup:


+1 :yes:

NZORIKKO - 2019-3-19 kl 09:25

Hur är lacken på din bil Gustav?
Jag kollade ju kanske på 15 st 159:or men de hade alla sämre lack än på den 8 år äldre och 10000 mil mer Omegan jag hade då. Jag köpte istället en BMW E61 men nu börjar suget efter en Alfa komma igen.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-21 kl 13:52

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Hur är lacken på din bil Gustav?
Jag kollade ju kanske på 15 st 159:or men de hade alla sämre lack än på den 8 år äldre och 10000 mil mer Omegan jag hade då. Jag köpte istället en BMW E61 men nu börjar suget efter en Alfa komma igen.


Helt ok. Dock väldigt mycket stenskott överallt. Fick huven omlackad vid leverans. Ska gå över en sväng med lackstiftet. Tror inte 159 har världens bästa lack. Rostskyddet verkar dessutom under all kritik undertill.

ABS verkar ha självläkt när bilen stått och vilat. Tog en sväng på några mil igår och alla system funkar igen. Får kolla närmre på givare och kontakter när vi kommer hem.

bravo - 2019-3-21 kl 15:02

abs problemet du fått är pga slasken och det skitet du kört i.
då har det flippat ut . tex som förr när abs kransen var full med skit eller för mkt rost så den inte kunde läsa av det.

så fort det blir varmare eller du haft den i varmgarage så försvinner problemet. har gjort för mig dom gånger jag har råkat ut för detta i vinterväglaget med massa slask på vägarna.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-21 kl 18:48

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
abs problemet du fått är pga slasken och det skitet du kört i.
då har det flippat ut . tex som förr när abs kransen var full med skit eller för mkt rost så den inte kunde läsa av det.

så fort det blir varmare eller du haft den i varmgarage så försvinner problemet. har gjort för mig dom gånger jag har råkat ut för detta i vinterväglaget med massa slask på vägarna.


Rätt kass konstruktion om ABS dör när det behövs som mest. Bilen har stått i minusgrader sedan ankomst men funkar nu igen. Är rätt torr luft här uppe.

Har aldrig upplevt ABS bortfall på någon tidigare bil. Speciellt inte i snöslask.

[Ändrad 19-03-21 av Gustav_Holmdahl]

Gustav_Holmdahl - 2019-3-30 kl 19:58

Servicdelar hemma. Olja borde komma under veckan. Krok beställd och borde dimpa ner nästa vecka också.

Ni som vet. Byter man låda i automaten? Tycker den uppför sig lite märkligt ibland. Har aldrig kört någon 159 med automat så det kanske är normalt?

Sommarpuckar åker på imorgon.

2maz - 2019-3-31 kl 07:44

Klart du ska byta olja i automaten. På en så lågmilad bil är det bara bra med sunda vanor. Byt!

Gustav_Holmdahl - 2019-3-31 kl 08:27

Nej, det kan väl aldrig skada tycker jag. Finns det filter i eller till lådan? Har inte hittat några att köpa.

Gustav_Holmdahl - 2019-3-31 kl 18:57

Whohoo! Helt värdelöst utan bilder, men nu är våren här. Sommartid blev tid för sommardäck. Har varit liiiiite missnöjd med köpet och saknat Giuluans underbara väghållning. 159 är inte i närheten, med vinterdäck. Första gången jag kör den på 19" sommarpjuck och jädrar vilken skillnad. De där 18" vinterdäcken måste vara något av det mest trögdrivna som skapats. Trodde att även 19" skulle kännas klumpigt, men nu rullar hon som en ballerina! Man känner fortfarande att det är en tung bil men med sommardäck blev det väldigt mycket bättre.

När jag ändå hade bilen på domkraften tog jag ännu en titt undertill. Subframearna både fram och bak MÅSTE fixas i ordning. Ser ut att ha legat ett decennium på havsbotten. Resten av underredet ser ut som nytt. Gött!

Gustav_Holmdahl - 2019-4-1 kl 08:04

Och bildbevis.

DSC_1133.JPG - 4.3MB

Gustav_Holmdahl - 2019-4-2 kl 19:16

Då damp det ner en dragkrok hemma också. Nu fattas bara lite tid att serva och montera lite grejer.

FredrikAssarsson - 2019-4-2 kl 20:27

Tror det där är de snyggaste originalfälgarna till 159.

Gustav_Holmdahl - 2019-4-2 kl 21:07

Jag är ju partisk, men ja det är det nog. :cool:

2maz - 2019-4-3 kl 05:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Jag är ju partisk, men ja det är det nog. :cool:


Nog? Utan tvivel.

Gustav_Holmdahl - 2019-4-5 kl 21:59

Råkade köpa en Fiat UMO.



IMG-20190405-WA0014.jpeg - 1.2MB

GlasVimle - 2019-4-6 kl 09:26

Roligt! En till som trillat dit i husbilsträsket :D
Fast du/ni ska inte flytta in i den förmodar jag?

NZORIKKO - 2019-4-6 kl 09:36

Uomo = man på 🇮🇹 passar kanske bra.

Gustav_Holmdahl - 2019-4-6 kl 20:49

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Roligt! En till som trillat dit i husbilsträsket :D
Fast du/ni ska inte flytta in i den förmodar jag?


Nej, åtminstone inte heltid. Blir semestervagn det här.

GlasVimle - 2019-4-7 kl 08:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Roligt! En till som trillat dit i husbilsträsket :D
Fast du/ni ska inte flytta in i den förmodar jag?


Nej, åtminstone inte heltid. Blir semestervagn det här.


Vi ses kanske på vägarna i sommar då, åter i Sverige i slutet på maj efter åtta månaders nomadliv i Europa. :cool:

bravo - 2019-4-11 kl 13:23

Automatväxellåda
Automatisk växellåda, typ Aisin AF40-6
Automatväxellådsolja, liter Livstidsfyllning
Automatväxellådsolja, liter Vid oljebyte 3,4 L
Automatväxellådsolja, specifikation ATF AW-1 - FIAT 9.55550

det är speciellt förfarande vid byte och kontroll av nivån sen så du har koll på det.
infon tog jag från vårt tolerancedata på jobb. hittdade inget på fca sidan. har du elearn så får du kolla där. för rätt sort. men det ska inte behövas bytas oavsett.


Gustav_Holmdahl - 2019-4-12 kl 05:22

Tack för infon! Har inte Elearn, men det får jag nog skaffa.

Gustav_Holmdahl - 2019-4-13 kl 15:14

Olja, filter, filter, filter. Check.

DSC_1181.JPG - 3.8MB

Gustav_Holmdahl - 2019-4-13 kl 15:19

Törstiga rackare.

DSC_1182.JPG - 4.8MB

bravo - 2019-4-13 kl 17:30

fan finns den oljan att få tag på fortfarande , flera år sen den utgick ur sortimentet. idag heter den WR P.E för partikelfilter bilar och samma användes i bilar som din där det ska vara WR

Gustav_Holmdahl - 2019-4-13 kl 19:15

Ebay.

Gustav_Holmdahl - 2019-4-20 kl 19:37

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-sp...

Kom ihåg ang lådan och dess olja.

Gustav_Holmdahl - 2019-5-3 kl 07:03

https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-sp...

Mer kom ihåg.

Gustav_Holmdahl - 2019-5-3 kl 11:44

Inbokad för byte nu på onsdag. Hoppas det löser problemet.

rgm - 2019-5-3 kl 18:45

Hej, skriv gärna en rad eller två här om hur det utvecklar sig, har också en 2,4 automat och funderar på sköljning/byte av oljan i lådan.


[Ändrad 3-5-2019 av rgm]

Gustav_Holmdahl - 2019-5-8 kl 16:09



Oljan bytt och lådan sköljd på verkstad.

Lådan går nu silkeslent och växlar som en automat ska göra.

Dock så går det att provocera fram det väsande ljudet när lådan är varm. Dock inte lika framträdande som innan. Upplever ingen "slirning" heller. Det är vid hård acceleration från låg fart när lådan går från ettan till tvåan som ljudet uppstår. Kan även komma mellan tvåan och trean.

Till saken hör att jag är galet petig vad gäller oljud i bilar. Har aldrig kört denna typ av låda i en Alfa innan. De kanske alltid låter så? Funderar på att åka tillbaka till verkstaden och låta de åka med och lyssna. Vill ju att lådan ska hålla några tusen mil till.


Gustav_Holmdahl - 2019-5-8 kl 19:30

För mer info kring turerna med min låda.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35376

Gustav_Holmdahl - 2019-9-19 kl 10:30

Intet nytt ang lådan. Den driver, men växlar och låter märkligt emellanåt.

Men, nu börjar det bli vinter även i väst. Två dagar med frost på morgonen.

I morse kvittrade det vackert från motorrummet när motorn var kall. Märkte även motorn inte gick upp i mer än 80 grader även vid belastning. Förra vintern och hela sommaren har den legat klippstadigt på 90.

Termostaten? Vattenpump? Det senare borde väl i sådana fall ge varm motor.

Tänkte försöka byta servovätska inför vintern också. Den ska va grön va?

Chramon - 2019-9-19 kl 14:37

Bör vara termostaten, som du säger kass vattenpump = dålig cirkulation, sämre kylning och varmgång. (Förenklat) :cool:
Servon... var nåt snack nyss på Facebook om detta. Tror det var grönt som rekommenderades. Tror Assarsson nämnt detta i nån av sina renoveringstrådar här...

Luledavve - 2019-9-19 kl 15:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  

Tänkte försöka byta servovätska inför vintern också. Den ska va grön va?


Är den röd så byt fort som tusan. Kostat både mig med 159an och brorsan med Breran varsin kuggstång.

Satte Midland Powersteeringfluid i min som var grön.

Luledavve - 2019-9-19 kl 15:59

Btw. Sköt en servoslang i 156an jag hade också (-35 grader ute). Röd olja rann ut... Måste verkligen passa på att kolla 147an nu så jag inte åker på en nit i vinter.


FredrikAssarsson - 2019-9-19 kl 21:33

Green means go. :thumbsup:

Gustav_Holmdahl - 2019-9-20 kl 19:36

Bra, blir att beställa grön servoolja och ny termostat.

HEDBERG - 2019-9-20 kl 20:59

Synd att du inte proppsade på ventilhusbyte

Gustav_Holmdahl - 2019-9-23 kl 09:24

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Synd att du inte proppsade på ventilhusbyte


Jag ska in till Transmek och få en second opinion. De har bra erfarenhet av dessa lådor i Volvobilarna. Lutar nog åt ventilpaketbyte.

Gustav_Holmdahl - 2019-11-19 kl 17:04

Milen rullar på.

Nu fick jag äntligen in bilen till Auto Alfa och fick monterat kroken. Orkade och har inte tid att fixa det själv.

Men de gick bet på elen. Det var med en elsats till kroken, inte säker på om det är en Brinkelsats (Brink krok) eller om det är något universal.

Ska ta in bilen i garaget ikväll och forska och se om jag kan koppla rätt. Tydligen så funkar alla lampor i kontakten utom bromsljuset, och det är ju kul att ha. Jonas på Auto Alfa misstänkte jordning, så får väl börja och kolla där.

I övrigt så har jag inte gjort mer än att Auto Alfa gjort olje och filterservice för ett par veckor sedan. Milen har nu passerat 8100 och allt liksom bara funkar. Växellådan har fortfarande märkliga växlingar emellanåt och "väser" på tvåan och trean när lådan är varm. När kroken är fixad ska jag försöka komma förbi Transmek och kolla vad man kan göra med lådan.

Gustav_Holmdahl - 2019-11-19 kl 19:13

Är bifogad bild för inkoppling av plusmatning för laddning av batteri i tex husvagn?

DSC_1855.JPG - 3.6MB

Gustav_Holmdahl - 2019-11-19 kl 19:14

Och bifogat schema är för dimljus och backljus?

DSC_1856.JPG - 3.8MB

Gustav_Holmdahl - 2019-11-19 kl 19:33

Det är väl egentligen mest backsignalen som är intressant. Men jag hittar ingen rosa kabel, bara en rosa/grön. Hmmm... :smash:

Gustav_Holmdahl - 2019-11-20 kl 08:28

Kom på att jag har ju en ljusramp att testa släpkontakten med, hemma. Så jag monterade tillbaka all klädsel i bagaget vilket tog en stund. 159 är rätt ordentligt byggd.

Får återkomma med knappnålar och mäta mer för att hitta backljussignalen.

Gustav_Holmdahl - 2019-12-6 kl 08:49

Dags för tvätt

DSC_1897.JPG - 2.6MB

FredrikAssarsson - 2019-12-8 kl 08:51

Roligaste årstiden att tvätta bilen på..... :oO

Gustav_Holmdahl - 2019-12-8 kl 09:36

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Roligaste årstiden att tvätta bilen på..... :oO


Not.

NZORIKKO - 2019-12-8 kl 10:28

På vintern brukar jag tänka att man får vara glad om bilen ser fräsch ut till nästa dag. Sedan är det ju bra att hålla saltet borta i möjligaste mån.

Gustav_Holmdahl - 2019-12-8 kl 22:36

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
På vintern brukar jag tänka att man får vara glad om bilen ser fräsch ut till nästa dag. Sedan är det ju bra att hålla saltet borta i möjligaste mån.


Mitt mål är att slippa skita ner kläderna om man går för nära bilen.

Gustav_Holmdahl - 2019-12-14 kl 16:38

Äntligen en bil med drag i :steering:

DSC_1910.JPG - 5.4MB

FredrikAssarsson - 2019-12-14 kl 19:55

Ekologisk wunderbaum?

Gustav_Holmdahl - 2019-12-14 kl 20:03

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ekologisk wunderbaum?


Das originalisches.

Gustav_Holmdahl - 2020-1-6 kl 15:04

Sjukt tråkig bil det här, den går ju aldrig sönder :D Klart ovan från det från mina äldre Alfor jag ägt. Gulian är väl enda undantaget, men den är ju ljusår modernare i allt.

Nå ja, några grejer är väl ändå trasiga? Nja, men det har börjat uppkomma vissa egenheter, dock inga fel, än.

Tex bakluckan har en tendens att öppna sig lite då och då. Har inte riktigt lyckats lista ut om det är med båda nycklarna i låset, eller om det bara är den ena. Men jag tror att det hänt med bägge nycklarna. Hur som helst, det brukar lösa sig om man går ut och smäller igen luckan, minst en gång. Misstänker slitet kablage mellan lucka och kaross. Är jag rätt ute?

Sen är det en feature till. Ibland måste jag stoppa i nyckeln mer än en gång för att få bilen att sätta på tändningen och glöda stiften. Glapp i nyckelhålet? Gissar att det är någon mikrobrytare nere i botten någonstans som säkert kan ge upp. Låter måttligt kul att fixa.

Sen är det en klassiker som jag haft på flera Alfor. Handbromsvajrarna fryser. Sjukt irriterande när de inte släpper. Speciellt här nere i söder där det pendlar mellan plus och minus, och dessutom är gravt överdjävligt fuktigt. AutoAlfa hintade om att det var jobbigt att byta på 159, någon som vet? Jag har bytt på två 166'or, så jag är rätt härdad. I värsta fall går det att låta bli handbromsen i kyla, men iom att jag åker automat vill jag gärna spara på p-spärren i lådan och använder gärna handbromsen. Den funkar finfint när det är plusgrader och har inte rostat ihop, än.

Ang elkopplingen till draget så verkar det funka. I alla fall det lilla jag testat. Skönt att äntligen ha en komplett bil med drag på karossen och i motorn :cool:

FredrikAssarsson - 2020-1-6 kl 15:58

Nyckelhållaren i tändningslåset så att säga är känd att kunna ge upp spöket som jänkarna säger.

Kul att den i övrigt beter sig!

Gustav_Holmdahl - 2020-1-6 kl 16:32

Ok, får forska i tändlåset. Dumt om röken försvinner ur elsystemet.

Gustav_Holmdahl - 2020-2-1 kl 12:58

Behöver lacka en rostande framskärm som är blästrad av framhjulet. Färgkoden är 296 men den gick inte att köpa hos lokala bildelsfirman. Går det översätta den kulören till Hagmans färgsystem eller får man åka till Lackman och köpa proffsfärg?

Rosthål väger mindre än kolfiber säger de.

[Ändrad 20-02-01 av Gustav_Holmdahl]

Gustav_Holmdahl - 2020-2-1 kl 22:18

Ja ha, klagade ju på att bilen inte uppför sig som en riktig Alfa och vägrar gå sönder.

Nå ja, det var ju fiffigt sagt. I morse upptäckte jag en ilsket blinkande tripmätare. Hmm, det där känns som att något fel är trasigt. Kollade i instruktionsboken utan att finna någon vettig info. Men Google är ju en fiffig uppfinning och det verkar som att det pekar mot ett Canbus-fel. Har inte pillat i OBD adapter och inte skickat MultiEcu Scan på den än.

Men så när jag skulle parkera i garaget hemma och skulle veva ner rutorna för att se lite bättre i backspeglarna så går inte höger passagerarfönster ner. Det är bara den dörren och ingen annan som vägrar. Allt annat i bilen funkar, även motor, låda, abs, mm, mm.

Vad är oddsen för att blinkande tripmätare och trasig fönsterhiss händer samtidigt? Känns som att dörrarna mycket väl kan vara styrda med canbus på dessa bilar?

Ja ja, är väl bara att skicka i OBD pluggen och börja leta glapp, ärg och avbrutna kablar mellan dörr och kaross då.

FredrikAssarsson - 2020-2-1 kl 23:35

Då har du hittat felet som får tripmätaren att blinka. Likadant på 147/GT osv..
få till fönstret och vipps kommer tripmätaren att lugna sig.

Möjligen räcker det att göra en kalibrering med ecuscan för att få liv i rutan och få tyst på mätarblinket.

bravo - 2020-2-2 kl 11:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Ja ha, klagade ju på att bilen inte uppför sig som en riktig Alfa och vägrar gå sönder.

Nå ja, det var ju fiffigt sagt. I morse upptäckte jag en ilsket blinkande tripmätare. Hmm, det där känns som att något fel är trasigt. Kollade i instruktionsboken utan att finna någon vettig info. Men Google är ju en fiffig uppfinning och det verkar som att det pekar mot ett Canbus-fel. Har inte pillat i OBD adapter och inte skickat MultiEcu Scan på den än.

Men så när jag skulle parkera i garaget hemma och skulle veva ner rutorna för att se lite bättre i backspeglarna så går inte höger passagerarfönster ner. Det är bara den dörren och ingen annan som vägrar. Allt annat i bilen funkar, även motor, låda, abs, mm, mm.

Vad är oddsen för att blinkande tripmätare och trasig fönsterhiss händer samtidigt? Känns som att dörrarna mycket väl kan vara styrda med canbus på dessa bilar?

Ja ja, är väl bara att skicka i OBD pluggen och börja leta glapp, ärg och avbrutna kablar mellan dörr och kaross då.



när bodycomputern tappar kommunikationen med något av styrdonen i bien så indikerar det med blinkande km räknare.
det du får göra är felkods utläsning, radering och sen prova göra en proxialigment eller hur det nu stavas :) då gör man en inlärning/kontroll av styrdon mot bodycomputerns konfigurering. har du fortfarande problem med blinkande km räknare så har du en present felkod som ej brukar gå radera. kolla felkoderna i bodycomputern för dom brukar ligga där då när det är proxi problematik.

det kan även självläka nästa gång du startar. var så på min fiat Qubo och vanligaste problemet på dom var blue and me enheten för telefonen.

Gustav_Holmdahl - 2020-2-2 kl 17:26

Felet hittat. Hur gör jag nu?

DSC_2026.JPG - 7MB

Gustav_Holmdahl - 2020-2-2 kl 17:51

Nu funkar lås och fönster på alla dörrar. Har inte kollat hur det ser ut i bodycomputern efter det började fungera.

Gustav_Holmdahl - 2020-2-2 kl 19:19

Tjena!

Nu när jag köpt en licens till MultiEcuScan och klickade runt såg jag att man kan göra någon slags grundinställning på växellådan. Har ju lite märkliga hårda nedväxlingar emellanåt. Är det rekommenderat att göra detta eller är det bättre att låta bli?

bravo - 2020-2-2 kl 20:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Felet hittat. Hur gör jag nu?

kolla kablaget i mellandörr och stolpe så du inte har kabelbrott.

bravo - 2020-2-2 kl 20:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Tjena!

Nu när jag köpt en licens till MultiEcuScan och klickade runt såg jag att man kan göra någon slags grundinställning på växellådan. Har ju lite märkliga hårda nedväxlingar emellanåt. Är det rekommenderat att göra detta eller är det bättre att låta bli?


det enda du gör är att återställa värdena till ursprungsvärdet, tror inte det hjälper i ditt fall är garanterat en egenskap.

Gustav_Holmdahl - 2020-2-4 kl 11:46

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Tjena!

Nu när jag köpt en licens till MultiEcuScan och klickade runt såg jag att man kan göra någon slags grundinställning på växellådan. Har ju lite märkliga hårda nedväxlingar emellanåt. Är det rekommenderat att göra detta eller är det bättre att låta bli?


det enda du gör är att återställa värdena till ursprungsvärdet, tror inte det hjälper i ditt fall är garanterat en egenskap.


Tack för infon, tror jag låter det vara.

Ang blinkande trip mm så är det nu fixat. Elhiss och lås funkar och inget blink i panelen.

HEDBERG - 2020-2-5 kl 09:26

Datorn justerar annsättnings tryck och tid ,funktionen reset av inlärda värden är bra om man vill kolla hur kopplingarna mår ,slirar det eller tar lång tid att växla vid raderade inlärda värden så är koppling/ ar slitna men det är inte det som är felet på din låda

Gustav_Holmdahl - 2020-2-6 kl 16:06

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Datorn justerar annsättnings tryck och tid ,funktionen reset av inlärda värden är bra om man vill kolla hur kopplingarna mår ,slirar det eller tar lång tid att växla vid raderade inlärda värden så är koppling/ ar slitna men det är inte det som är felet på din låda


Nej, vissa saker är en feature, de flesta beror troligtvis på skräp i oljan som satt sig i ventilerna och inte kommer därifrån.

HEDBERG - 2020-2-7 kl 17:23

Ventilhusbyte har hjälpt hit tills .På motsvarande "volvo" låda brukar det landa på ca 22000kr .Problemet kan inte spolas ut finns teflon hylsor som magnetiskt spån sätter sig i = kört

Gustav_Holmdahl - 2020-2-7 kl 21:41

Ja, en nätt liten summa 😉

Gustav_Holmdahl - 2020-3-2 kl 16:36

Funderar på skärmbreddare till 159'an. Går det plasta rakt på snön?


DSC_2137.JPG - 2.5MB

Gustav_Holmdahl - 2020-3-9 kl 07:43

Vart ska man börja leta? Fick kabla igång bilen i -17 i lördags. Inga startproblem här nere i värmen. Batteriet är ca 1 år gammalt Tudor och är friskt i övrigt.

DSC_2169.JPG - 3.7MB

Chramon - 2020-3-9 kl 09:57

Kollade runt på CARs sida. Fanns lite info.
En med samma larm, men inget svar på åtgärd.
En hade bytt glödrelä, sedan fanns info om byte glödstift.
Var visst rätt enkelt att komma åt att mäta upp dem.
Börja med det då det är vanligt att de pajjar? 😎

Gustav_Holmdahl - 2020-3-9 kl 10:12

Ja, dessa har inte gått långt men många starter. Den har tvekat ibland under året som gått så misstänker att glödstiften inte är superfräscha. Glödreläet kan ju vara misstänkt också.

bravo - 2020-3-9 kl 19:04

byt glödstiften. så billig peng. vanligt att dom lägger av.

 Pages:  1  2