AlfaPower

Sagan om Illbattingen - kapitel återuppståndelsen... AR33 allegerita modificata -86

Atterhall - 2019-3-23 kl 14:04

Fortsättningen på sagan. 33an byggdes av Robert Schmid nån gång för länge sen och har förädlats i ett flertal led.

Förr-förra vårdnadshavaren Roger började på en tråd här: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34331

Sedan ett drygt år hamnade stafettpinnen hos oss, så nu fortsätter vi med nästa kapitel i historien.



BCE8B3C3-770A-4678-89C3-3B5091ABEA13.jpeg - 394kB

[Ändrad 2019-5-8 av Atterhall]

[Ändrad 2020-5-11 av Atterhall]

[Ändrad 2020-7-9 av Atterhall]

Atterhall - 2019-3-23 kl 14:39

Förra säsongen klarades på byte av kopplingsslang och renovering av en drivaxel förutom oljebyte. En uppsättning DS3000 fick ersätta ”Red stuff”-belägg fram och tillsammans med nya skivor gick det helt plötsligt att bromsa bilen.

R-däcken som kom med på köpet var hyfsade, men uppenbarligen är chauffören lite gasglad då insidan på höger fram hade gått åt helt och hållet efter Gelleråsen och dubbel Kullen.

Årets uppdatering börjar med åtgärd för mer fart ut ur kurvorna, och lite mer mos på rakorna.

En bättre beg låda har införskaffats från Sune med 1an/2an från 1,7, 3an från 1,5 och de högre växlarna från 1,3an vad jag förstått. Med lite kortare slutväxel borde det ge lite bättre sprutt väl uppe i fart - tror vi ändå landar på knappt 190 på topp. Så fort har jag typ ändå aldrig kört...

Sen kom det i en extra klump mellan drivaxlarna som förhoppningsvis ger lite mer grepp ut ur böjarna...




image.jpg - 2.7MB

[Ändrad 2019-5-8 av Atterhall]

GlasVimle - 2019-3-24 kl 10:21

Härligt att det blir lite uppdateringar.

Enell - 2019-3-24 kl 15:46

Quifediff, det blir nog mumma det...

:beerchug:

Men med tanke på varvtiderna hittlills tror jag knappt den behövs

:D

Atterhall - 2019-3-24 kl 16:23

Haha, nja - vi får väl se ;)

Atterhall - 2019-4-28 kl 12:42

Injusterat spel kronhjul/pinjong och ordentligt med Permatex, nu ska det väl funka!

6A38F94B-5EA1-4D23-B4D4-B1E272563DDD.jpeg - 2.7MB

Enell - 2019-4-29 kl 21:46

Spännande...

:thumbsup:

Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?

Chramon - 2019-4-30 kl 00:37

Greenstuff gillar jag inte... kom på det efter några år. :cool:
Satt monterat på en 156V6 jag köpte och efter några år blev det dags att byta.
Köpte belägg hos Mekonomen och VILKEN skillnad.
Helt plötsigt blev det ett helt annat bett i bromsarna, behövde inte trycka speciellt hårt så stanna bilen.

beatwise - 2019-4-30 kl 07:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?


DS3000 biter i stort sett lika bra som "vanliga" belägg när de är kalla, men sen när temperaturen stiger så kommer det riktiga bettet. Med det sagt så är DS3000 inte lagliga att köra på gata, vilket ju kan vara en aspekt att ta hänsyn till.

DS2500 är ett mittemellan-belägg som är gatlegalt och biter alldeles fullt tillräckligt på bana för trackday-körning.

Det är original 33-bromsar med ventilerade skivor. Oken kom en gång i tiden från mig om jag inte minns helt galet. :thumbsup:

Atterhall - 2019-4-30 kl 07:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Spännande...

:thumbsup:

Apropå bromsar, du hade bytt från Greenstuff till DS3000.
Greenstuff-beläggen är väl som belägg är mest antar jag, såväl varna som kalla, men har du någon bromsverkan alls med kalla DS3000 ?

Jag letar nåt bättre belägg som även funkar på gata
Vad har du för bromsar på din bil förresten ?


Bromsarna fram är från 33 16V, typ samma diameter men ventilerade. Bak original trummor...:yes:

Helt riktigt att jag satt dit DS3000 - stor skillnad på banan mot de tidigare som jag tror var ”red stuff”, visst tar bromsarna också när de är kalla - men man får trycka till lite extra. Jag upplever ändå att de kommer upp i nån sorts temp rätt snabbt så man inte tänker på det mer.

På GTV6an har jag DS2500, lite åt samma håll men snabbare upp i temp och bra bett i normal körning. Har inte kört bana m dom dock men gissar att de håller hyfsat.

Chramon - ”original” är definitivt att föredra för daglig körning, funkar kalas när bromsarna är hyfsat kalla men blir sämre och sämre med ökad temp. Race-beläggen är lite tvärt om, inget vidare som kalla - men sen, hej vad det bromsar!:banana::steering:

Atterhall - 2019-4-30 kl 07:11

Haha, bror hann före!:kiss:

Enell - 2019-4-30 kl 18:08

Är det ATE då?
Om det är ATE, kan du kolla vad beläggen hette. När man kollar belägg blir jag inte klok på vilka som passar.

Atterhall - 2019-4-30 kl 21:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Är det ATE då?
Om det är ATE, kan du kolla vad beläggen hette. När man kollar belägg blir jag inte klok på vilka som passar.


Definitivt ATE på min. Jag är tämligen säker att det var den här varianten. När du beställer är 2500 art nr FCP546H och 3000 FCP546R.

Jag beställde från en italiensk site, klockrent.

https://www.m4tuning.com/en/15998-alfa-romeo-33-1-7-79-97kw-...

34FCE3BF-981E-4774-9D26-86735E51D1B3.png - 995kB

Enell - 2019-4-30 kl 22:28

Troligen samma bromsar på min bil också, jag misstänkte det var de beläggen när jag satt och letade härom kvällen.

Om du undrar varför jag inte svarar på U2U beror det helt enkelt på att jag aldrig fått det att funka. Jag kan läsa men inte svara. Maila hellre istället, då klarar jag att svara.

Atterhall - 2019-5-7 kl 21:56

Jahapp, årets uppgradering genomförd. Kort provtur kan bäst beskrivas med ÅÅÅHHFYTUSANVADDENGÅR! :steering::revs::bananana:

CC107F87-D7FD-43D9-A9B0-EB5BE2572AB4.jpeg - 528kB BADFBBE6-7DC7-4405-89E2-83B916B85889.jpeg - 388kB

Atterhall - 2019-5-9 kl 20:11

Redo för bus o lek!

3CB83F54-CC17-40D7-BCDD-1FD159DE3B6B.jpeg - 4.5MB

Atterhall - 2019-6-1 kl 11:11

Vi har ju haft uppe det här med soppaslangar vid några tillfällen...

Det har från tid till annan funnits en antydan till bensindoft i kupén på battingen, men så ska det väl vara på en racerbil?

Efter grusfållan på Gelleråsen blev det påtagligt värre, men inget trasigt under när vi kollade.

Returslangen vid anslutningen till tanken hade separerat helt och hållet och slangklämman satt lite för långt ”bak”, så den hade halkat av och helt disintegrerat när det ryckte lite i slangen -läbbigt!

Från och med nu får det bli serviceintervall på bensinslang, vad tror ni två-tre år?

image.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2019-6-1 kl 22:44

Köp etanolklassad slang. Man får fråga efter det.

Enell - 2019-6-1 kl 23:16

Köpte bränsleslang med vävt hölje på Hydroscand, Itaiensktillverkad dessutom.
Trodde att den var av hyfsad kvalitet eftersom den var köpt på en proffsbutik. Har bytt all sån slang efter bara ett år - den var stenhård.
Den Mekonomenköpta slangen är ok efter samma tid men man märker att den tar stryk den också.
Nog svårt att spika ett intervall på slangbytena, men man bör nog kolla på riktigt var tredje år.

FredrikAssarsson - 2019-6-2 kl 09:09

Ingen bensinslang tål etanol. Etanoltålig slang tål etanol.

Det är egentligen fan brottsligt av butikerna att sälja slang som kan få ens bil att brinna upp men enda sättet att veta att slangen håller är att be om etanolklassad bränsleslang. Inget annat.

Märket spelar ingen roll bara klassningen är för etanol. Tyvärr har vi lite olika klassningar på etanol så det förbättrar inte saken. Den amerikanska klassningen är R9 för utvändigt bruk och R10 för dränkbar i etanol. Vår europeiska klassning var inte lika enkel att komma ihåg men använd R9 och R10 som en riktlinje när du googlar vilken slang du köper.

GlasVimle - 2019-6-2 kl 09:17

Hände mig med den bilen också, fast i motorrummet. Satt en gummislang, oarmerad, och den spydde ut lite soppa på Mantorp :oO

Atterhall - 2019-6-2 kl 12:05

Har bytt där fram också, men mer på att de sett för trista ut...

Atterhall - 2019-8-29 kl 18:34

Nämen - blä...

Knakelibrak sa det när det svängde, inte konstigt! Attack-mek inför Spettaccolo mao.

05FE8741-99F3-4EFA-8D64-885157EA73C8.jpeg - 3.2MB

Enell - 2019-8-30 kl 05:41

Ta gärna lite bilder på fjäderben och tallrik. Det är nåt som inte stämmer på min bil så det kunde vara intressant att se hur det ser ut på 33:an.

Micke G - 2019-8-30 kl 14:40

Kul att se att du rejsar vidare med den kärran. Jag ägde den under några månader för ett par år sedan och jävlar vilket tryck det är i den maskinen. Ville behålla den men jag har ju en Sprint också, så jag bestämde mig att sälja, dock motvilligt.
Det enda jag han göra under min ägarperiod var att byta ut grillen till en originalmodell.
Dom gula lagren är samma som till 164, men du har säkert redan bytt.

Atterhall - 2019-8-31 kl 22:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Ta gärna lite bilder på fjäderben och tallrik. Det är nåt som inte stämmer på min bil så det kunde vara intressant att se hur det ser ut på 33:an.


Ska göra det, demontering imorrn. 😁

Atterhall - 2019-8-31 kl 22:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul att se att du rejsar vidare med den kärran. Jag ägde den under några månader för ett par år sedan och jävlar vilket tryck det är i den maskinen. Ville behålla den men jag har ju en Sprint också, så jag bestämde mig att sälja, dock motvilligt.
Det enda jag han göra under min ägarperiod var att byta ut grillen till en originalmodell.
Dom gula lagren är samma som till 164, men du har säkert redan bytt.


Ja, den skjuter fortfarande på helt otroligt. Försöker låta bli att tokvarva, men den drar ju så bra uppåt 7k... 😎

GlasVimle - 2019-9-1 kl 10:49

Saknar den!
Men allt har sin tid, nu lever jag på rull istället :cool:

AndreasA - 2019-9-1 kl 20:47

Kan bara instämma. Jag fick äran av Martin att pröva den ett par varv på Mittsverigebanan i juni och det kommer jag att leva på länge länge... Grym väghållning och stark motor i kombination med nya diffen.. otroligt underhållande bil helt enkelt. Tack för det Martin!!

AndreasA - 2019-9-1 kl 20:48

Kan bara instämma. Jag fick äran av Martin att pröva den ett par varv på Mittsverigebanan i juni och det kommer jag att leva på länge länge... Grym väghållning och stark motor i kombination med nya diffen.. otroligt underhållande bil helt enkelt. Tack för det Martin!!

Atterhall - 2019-9-1 kl 21:11

Roligt att det uppskattas, Andreas! Så kul att se din fina Sprint också, inte många kvar i det skicket.

Låda står och väntar! ☺️👍

Enell - 2019-9-2 kl 11:25

Är det nåt som skall till Östersund kanske, eventuellt, möjligen att jag kan lösa det som i morgon.

Men jag vet inte helt säkert förrän jag sätter mig i bilen i morgon eftermiddag.

Atterhall - 2019-9-2 kl 19:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Är det nåt som skall till Östersund kanske, eventuellt, möjligen att jag kan lösa det som i morgon.

Men jag vet inte helt säkert förrän jag sätter mig i bilen i morgon eftermiddag.


Tror Andreas skulle uppskatta det, om möjligheten finns ☺️

Enell - 2019-9-2 kl 19:39

Var finns lådan, du kan väl lägga iväg mail. Tror inte jag har ditt telefonnummer.

AndreasA - 2019-9-3 kl 07:34

Helt otroligt vad tacksam man blir.
Niclas och Martin: Gör bara det här om det är enkelt för er annars löser sig nog transporten tids nog.

Stort tack för hjälpen så här långt, Boxer-hjältar!
Mvh Andreas

2maz - 2019-9-3 kl 12:00

Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Helt otroligt vad tacksam man blir.
Niclas och Martin: Gör bara det här om det är enkelt för er annars löser sig nog transporten tids nog.

Stort tack för hjälpen så här långt, Boxer-hjältar!
Mvh Andreas


Helgen v44 går det iaf en relativt tom BMW norrut mot Jämtland... om det inte löst sig innan. Men då får du nog hänga på lite Stilauto på Sprinten innan.

Atterhall - 2019-9-11 kl 20:34

Nya fina fjäderbenslagringar och nyrenoverade bromsok fram, nu vore det väl själva attan om det inte skulle vilja bli bra!

826725F7-F4BD-4E64-AD7D-72066830C828.jpeg - 3.2MB

Atterhall - 2020-3-23 kl 14:38

Årets uppgradering, del ett

Förra säsongen upplevde vi lite startproblem, inte så att motorn var svårflörtad utan mer beroende på dålig kräm i startmotorn. Batteriet var huvudmisstänkt och visade sig inte vara helt kurant, så nytt ”lättviktsbatteri” (40 Ah) avhjälpte tillfälligt tveksamheten att starta upp. Dock kunde vi konstatera att det lilla batteriet inte riktigt håller måttet efter ett par körningar så laddningen var nog inte heller vad den skulle, vilket bekräftades av svagt lysande laddningslampa åtminstone i de lägre varvtalsområdena. Bara knappt 12V på generatorn vid tomgång så ingen vidare fjong där. Fixas förhoppningsvis med nya kol/laddningsregulator för 119 spänn från Den Stora Biltillbehörsaffären...

6D7DB771-6601-4DD3-8773-C9F9AA334817.jpeg - 2.9MB

Atterhall - 2020-4-8 kl 20:06

Mera elfix, uppgraderat till "on-board diagnostic system" 2.0, analoga varianten... Mest för att förhoppningsvis få lite känning strax innan det rasar i stället för när det redan är kört. :steering::revs::revs::revs:

A33 mätare.jpg - 79kB

[Ändrad 2020-4-8 av Atterhall]

Björnbusen - 2020-4-9 kl 07:55

Porrigt! Får lite Knight Rider vibbar! :-) Själv funderar jag på att koppla in Bussons oljenivågivare på sprutet av samma skäl.

Enell - 2020-4-9 kl 22:32

Ahh, retrokänsla...
ett uns av doft från en doftgran, en Biltemakatalog från 80-talet och långa diskussioner i en 244:a utanför korvmojen om vilka instrument man måste ha och om man kanske skulle köpa en equalizer från Knutssons för nästa lön.

:afro:

Atterhall - 2020-4-18 kl 19:14

Hmm, det var det där med däck i 14”...

310BE2FC-3108-4B40-9617-65F7E77E7BEE.jpeg - 2.7MB

FredrikAssarsson - 2020-4-18 kl 20:25

Det där är vad moppemustascherna borde förstå är tamejfan Stance med stort S!

Atterhall - 2020-4-18 kl 22:14

Gummi är alltid gummi😄

AndreasA - 2020-4-19 kl 10:34

Vilken dimension är det där Martin?

Atterhall - 2020-4-19 kl 11:32

Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Vilken dimension är det där Martin?


195/60R14 - men det är gamla Yokohama och de är rejält breda i slitbanan, typ lika breda som Toyo 205or...

AndreasA - 2020-4-19 kl 19:31

Ok, det såg onekligen lite fullt ut. Du får slita mycket på dom så blir dom mindre med tiden :headbang:

Enell - 2020-4-22 kl 22:13

Riktigt fett

Gillar den snitsigt designade skärmkanten

Atterhall - 2020-4-23 kl 17:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Riktigt fett

Gillar den snitsigt designade skärmkanten


Den ligger det många timmars hårt arbete bakom :wink:

[Ändrad 2020-4-23 av Atterhall]

Atterhall - 2020-4-23 kl 17:50

Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Ok, det såg onekligen lite fullt ut. Du får slita mycket på dom så blir dom mindre med tiden :headbang:


Kolla mönsterdjupet - inte mycket kvar innan de blir slicks på riktigt :D Nä, de kanske möjligen kan användas för provkörning/övning/lek - sopslut och stämplade 2003 :wall:

Atterhall - 2020-5-11 kl 10:52

Strålande bandag på Kinnekulle i fredags, räknade varken antal varv eller mätte tider men gjorde slut på framdäcken och mer soppa än beräknat (som vanligt i o f s) så Illbattingen fick slita - vilket den förstås gjorde med den äran. Både Porsche, Lotus, Subaru, Miator och t o m en Ferrari blev om inte alltid omkörda (på rakan händer det ibland nåt...) så ordentligt uppvaktade på baksidan... :revs::steering::deal:

Men säg den glädje som varar beständigt. Lite rask cruising på lördagkvällen resulterade i haveri när babords kamremsspännare tackade för sig och gav sig iväg från avsedd plats och funktion. Naturligtvis mitt eget fel som inte kollat lite efter hårdkörningen och framför allt inte kollat upp åtdragningsmoment osv när jag bytte remmar. 🤬

Surt sa räven! Det får väl bli motor ur och demontering för diagnos, men jag har inga större förhoppningar. Frågeställningen nu är väl närmast om det är värt/möjligt att skaka fram en vettig ersättningsmaskin, om det är renoveringsbart eller om det är tack och hej, leverpastej... 😳

D002ADAC-E3BB-4925-A10F-0440DEE68DAF.jpeg - 2MB 1FA67515-E705-4393-BEF9-FCD7592242AC.jpeg - 3MB

[Ändrad 2020-5-11 av Atterhall]

FredrikAssarsson - 2020-5-11 kl 11:17

Oj vad surt! :oO Att man alltid ska behöva ta det goda med det onda?

Micke G - 2020-5-12 kl 21:01

Jäklar vilket skit. Du får väl riva och se vad som är skadat. Hoppas verkligen du får ihop bilen igen.

Enell - 2020-5-13 kl 21:19

Riktig avundsjuk på din Kinnekulledag, trodde allt sånt kul hade upphört pga nån liten krumelur från Asien.

Trist på riktigt med haveriet.

:(

Har du kommit nån vart framåt, eller har du satt dig på en stol i verkstaden, öppnat en öl och bara konstaterat att det här var inte kul?

Atterhall - 2020-5-14 kl 10:34

Verkar som det kan finnas en möjlighet till lösning, kräver dock lite logistik och resursplanering... Note to self: Det är smart att anpassa vagnparken efter garageplatser och inte köra överbokningsstrategi á la flygbolag.


Hade inte riktigt räknat med det här nu - skulle ju vilja ha en båt i sjön så småningom förutom allt vardagsfix. :wall:

Atterhall - 2020-5-22 kl 12:16

Vad bra att jag beställde nya superduper-stift till rasade maskinen... Nåja, de får ingå i motivationen att få fart på eländet! 😋

F56021F4-FAD0-4826-867E-034A6ACE6072.jpeg - 3.7MB

Björnbusen - 2020-5-22 kl 15:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Ok, det såg onekligen lite fullt ut. Du får slita mycket på dom så blir dom mindre med tiden :headbang:


Kolla mönsterdjupet - inte mycket kvar innan de blir slicks på riktigt :D Nä, de kanske möjligen kan användas för provkörning/övning/lek - sopslut och stämplade 2003 :wall:


Roligt, min första räseralfetta körde jag på de Yokisari den dimensionen och ganska precis vid den tiden... Så det kan vara gamla räser-alfetta,mackor... Är blandningen M/H?

Atterhall - 2020-5-22 kl 17:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av AndreasA  
Ok, det såg onekligen lite fullt ut. Du får slita mycket på dom så blir dom mindre med tiden :headbang:


Kolla mönsterdjupet - inte mycket kvar innan de blir slicks på riktigt :D Nä, de kanske möjligen kan användas för provkörning/övning/lek - sopslut och stämplade 2003 :wall:


Roligt, min första räseralfetta körde jag på de Yokisari den dimensionen och ganska precis vid den tiden... Så det kan vara gamla räser-alfetta,mackor... Är blandningen M/H?


Det ÄR dina gamla, helt säker... :yes: :rockon:

Atterhall - 2020-6-23 kl 18:42

Good news: utbytesmotor tillgänglig och tre veckor kvar till Gelleråsen.

Bad news: Bromskloss modell större ligger före i projektplaneringen. Fy för den lede för gamla rödblockare marinkonverterade på Västgötaslätten! Vad är det för hobbyingenjörer som lyckats få ihop en konstruktion där varenda - och verkligen varenda - nyckel/hylsa mellan 8 och 32 mm inklusive några tumdimensioner och diverse insex/torx behövs för minsta lilla?? I en båt dessutom, där det bokstavligen kan vara livsavgörande med snabba fältmässiga reparationer, bläh!

Så, nu har jag skrivit av mig! På’n ba!

image.jpg - 2.8MB

Atterhall - 2020-7-4 kl 17:46

Sent ska syndaren vakna, nu pågår i alla fall verksamhet. En oväntad möjlighet att få disponera garageplats med lyft är för bra för att låta passera. Tack Henke för det! Nu är vi i alla fall halvvägs ur med rasmaskinen.

634AB65F-6E89-4A3C-88D1-659C243F0AA9.jpeg - 3.2MB

Atterhall - 2020-7-4 kl 17:47

Skruvj-veln som släppte spännrullen...


1FF241B7-7056-40D3-98EC-FF0F3A94997A.jpeg - 2.9MB

FredrikAssarsson - 2020-7-4 kl 21:52

Bara byta skruven och köra då.. ;) :dunce::P

Har hört från säker källa att det finns lösning på motorbekymren?

Atterhall - 2020-7-5 kl 08:33

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Bara byta skruven och köra då.. ;) :dunce::P

Har hört från säker källa att det finns lösning på motorbekymren?


Jo, det är bra att ha utbytessystem för boxermotorer inom familjen... 🥰

Atterhall - 2020-7-5 kl 20:14

Hyfsat produktiv söndag, motor ur och dissekerad. Mycket riktigt, minst 7 av 8 ventiler i den vänstra toppen rejält stukade.

Ersättningsmaskin avhämtad och omgrupperad till operationssalen. Nästa moment är växellådsbyte på den och avklädning/omklädning för att passa ihop med elsystemet i bilen. 👍🏁😎

DE215FF1-8DE5-4AC7-A0EE-18A0FA4A4658.jpeg - 300kB 07551CFF-6790-44DD-A3C9-084D1DBD5ABF.jpeg - 419kB 9E3609A7-80DC-4FB8-AC18-B2944EEF52DE.jpeg - 367kB

Enell - 2020-7-8 kl 09:44

Se där ja, här händer det grejor...

:thumbsup:

Då är det gott att det ligger nån 16-ventilare och skräpar i nåt hörn.

Micke G - 2020-7-8 kl 17:51

Kul att det blir en lösning av den trista incidenten. :thumbsup:

Atterhall - 2020-7-8 kl 22:13

Eller hur!

Dagens status ger ”nya” (typ +23k mil) motorn gift m gamla växellådan och vad jag vet klar att få komma in i bilen, det får bli imorrn kväll...

7A55FCC0-71D1-498C-8EF6-19A3885DE316.jpeg - 336kB

Enell - 2020-7-9 kl 08:38

När man kollar på motorn utan sprutet är det inte utan att åtminstone jag blir sugen på att städa bland alla kablar och slangar och i stället bygga en förgasarvariant på 16-ventilaren.

:smash:

Atterhall - 2020-7-9 kl 09:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
När man kollar på motorn utan sprutet är det inte utan att åtminstone jag blir sugen på att städa bland alla kablar och slangar och i stället bygga en förgasarvariant på 16-ventilaren.

:smash:


Har snuddat vid tanken också. Just nu jobbas det dock under maximen "If it works, don't even think of touching it..." :no:

Helt övertygad om att en hel del skulle kunna rationaliseras bort eller snyggas till, förvärmningen med kylvätska av insugen t ex. Känns inte relevant på en sommarbil. :wink:

FredrikAssarsson - 2020-7-9 kl 21:04

Oooh redan färdig drivlina?? :thumbsup:

Atterhall - 2020-7-10 kl 09:13

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Oooh redan färdig drivlina?? :thumbsup:


Javisst, faktiskt ihängd igårkväll också. Slavcylindern till kopplingen trilskades så det blev inte mer än den och några kylarslangar inkopplade än så länge.

9A62DAA1-E026-424F-96BA-DC5DB9B72CCA.jpeg - 388kB

Atterhall - 2020-7-10 kl 21:54

Framvagn åter i funktion, imorrn blir det koppleriverksamhet...

17DA47D1-2E88-4213-957F-ECA5D21F6BB4.jpeg - 262kB

Atterhall - 2020-7-12 kl 19:11

Nähäpp, ingen körning på Gelleråsen för battingen heller...

”Nya” motorn startar snällt, men bara på tre cylindrar. Tvåan vill inte vara med och leka... Rejäl gnista finns och nya dyra stift, så alltså soppa som saknas. Hela slangpaketet inkl spridare o rails är från förra motorn, så de borde lira. Om det trots allt är spridaren som hängt sig skulle det vara det enkla alternativet. Annars är det nåt Motronic-relaterat eller brott på kabeln från boxen till spridaren - inte sååå sugen att sprätta den härvan...

Lite suck/stön/pust nu 🥴

FFA07654-A9B4-4B1C-A36F-B4EE0AB02C70.jpeg - 2.8MB

FredrikAssarsson - 2020-7-12 kl 22:41

Börja om med friska ögon och piggt sinne en annan dag. Felsökning är ofta enklare när man sovit på saken.

Kan du lossa och se om spridaren får signal och om spridaren öht öppnar? (Blött stift?)
Ventil som fastnat vid stilleståndet och behöver motioneras?

Atterhall - 2020-7-13 kl 07:13

Så är det!

Stiftet var torrt, så ingen soppa fram - med stor sannolikhet spridarknas eller glapp, torts att jag lossat och kontaktsprayat och lossat igen.

Ska testa att kastbyta kontakterna för tvåans och fyrans spridare, de ska enligt Sune jobba med nån sorts "wasted squirt" och spruta in soppa även i "fel" takt.

Ventilerna var lite tröga till att börja med, åtminstone tryckarna, men det släppte märkbart efter en stund. Bra oljetryck.

Atterhall - 2020-7-15 kl 19:09

Då så, bytt spridare på tvåan - helt i onödan vad det skulle visa sig. Inte gick den bättre för det.

För att vara tvärsäker "nollställde" jag motorn på TDC för 1 ans cylinder. Kammarna stod helt rätt. Rotorn pekade dock inte som i manualen, vilken för övrigt är rätt oklar på just tändningsdelen för 16V eftersom den är "plug and play" utan justering eftersom kurvan ligger i Motronic-boxen.

Konstaterade dock efter (inte så lite lite) manuellt vridande på veven att rotorn pekar 90 grader fel. Hur är det möjligt? Att korrigera gick ju tämligen snabbt, bara att flytta tändkablarna "ett hack" - och se på sjuttsingen, sprang den inte igång hur fint som helst!:headbang:

Motorn ska enligt bror ha gått över 23k mil, men hej vilket liv det är i den maskinen. Tyst och fin i mekaniken också utan slammer och oljud. Ska bli kul att ta den till Kinnekulle igen!


Micke G - 2020-7-15 kl 19:49

Grattis, kul att racern är igång igen.:bananana: Så det var inget strul med insprutningen?

Atterhall - 2020-7-16 kl 11:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Grattis, kul att racern är igång igen.:bananana: Så det var inget strul med insprutningen?


Eller hur? 😁 Nope, insprutningen funkar som den ska! Som ”vanligt” ett enkelt fel när man väl hittade det. :wall:

Atterhall - 2020-8-5 kl 21:33

Det är kul med gamla bilar, särskilt om de haft många ägare som meckat runt... 😁 Bromsarna på Battingen har inte varit så där riktigt ”Alfa-goa” som jag minns min gamla Sprint t ex, trots okrenovering och nya skivor/belägg osv. Nu är det ju en halv evighet sen jag hade den så minnet kanske har förskönats med tiden och bilarna ju blivit rätt gamla, har jag tänkt. Kvar på åtgärdslistan har också varit byte av bromsslangar.

Lite förvånad blir man ju ändå när jag idag bestämde mig för att ta tag i dem och rev av eländena. Det rann friskt med fin bromsvätska ur den högra, så jag tänkte att nu kommer det knappt slabba på andra sidan, men det ville aldrig sluta rinna där heller... Ett getöga på behållaren och det visar sig att nivån i bakre kretsen sjunker - vad nu?

Nån (slarvpelle) i tidigare ägarlängd har snedkopplat bromsrören till vänster fram och bakkretsen! Så på framkretsen har alltså höger fram och bakbromsarna jobbat och på bak har vänster fram jobbat. Helt fascinerande att den inte sneddragit (mer än den gjort) men det förklarar kanske att den känts lite mysko, särskilt med bromsreduceringen i ”öppet” läge.

Nu fixat i a f! 😁 Före- och efterbilder:

D3320CEE-01D1-4A34-9DB8-8376F508F33E.jpeg - 111kB 90F6B2DC-1AEB-41E6-B7A9-226A26FBA03A.jpeg - 92kB

[Ändrad 2020-8-5 av Atterhall]

Atterhall - 2020-8-5 kl 21:41

Sen kom det på lite annat godis när den ändå var uppe! 🤪

192104D7-5EE3-4B0F-B813-9D22F67A51CB.jpeg - 99kB 80B86F0C-F06D-42EC-97A8-F9C53AD8C410.jpeg - 76kB

AndreasA - 2020-8-5 kl 22:58

Tjena Martin, kul att du börjar få ihop banjärnet igen.

Nu blir jag nyfiken, då jag varit lite inne på att bygga om fjäderbenen.
Vad kommer fjäderbenen ifrån, alltså vem har byggt dem och av vilka delar? Fjäder, dämpare, gäng + fjäderring? Skulle gärna komma i kontakt med någon som gjort ett liknande jobb..

Ut å gasa nu :bananana:

Atterhall - 2020-8-6 kl 08:23

Hej Andreas, hur har det gått med lådan?

Jag har ingen aning om vem som byggt fjäderbenen, de kom med en annan bil från Norge... :P

Men det ser inte överkomplicerat ut om man är något så när slängd med vinkelslip och svets. Gängröret sitter punktad där nedre fjädersätet landar och på insidan vid toppen på benet. Det är nog en förutsättning att utgå från ett ”rensat” fjäderben förberett för insatsdämpare. Gula Koni finns ju fortfarande att köpa...

Prylar finns på http://www.apex.se - ännu lite vassare topplagringar här http://www.compbrake.com

[Ändrad 2020-8-6 av Atterhall]

GlasVimle - 2020-8-6 kl 08:48

Var det därför bromsbalansspaken inte gjorde nån nytta?
Hur kan man sätta rören fel, om man byter huvudbromscylindern så viker man väl inte undan rören så långt att man inte hittar rätt när dom ska tillbaka?

Atterhall - 2020-8-6 kl 10:53

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Var det därför bromsbalansspaken inte gjorde nån nytta?
Hur kan man sätta rören fel, om man byter huvudbromscylindern så viker man väl inte undan rören så långt att man inte hittar rätt när dom ska tillbaka?


Fort & fel gissar jag... 😆

Reduceringsventilen funkar ju oavsett, men kan ju ge lite märklig effekt om det innebär att bakbromsarna stryps och höger fram förstärks. Sen är ju effekten av att strypa bak begränsad eftersom trummorna där är så ”svaga” jämfört med 16V-frambromsarna, särskilt om man har lite tuffare belägg.

Micke G - 2020-8-6 kl 13:16

Mycket märkligt som du säger att bromsarna funkade utan att dra snett. Själv märkte jag heller ingenting av detta under den korta tid jag hade bilen. Körde i och för sig endast några mil med bilen. Det enda jag gjorde var att byta ut Ronal fälgarna mot några andra då jag ville ha Ronal på sprinten. :lips:

Atterhall - 2020-8-7 kl 07:19

Apskumt att bromsarna inte varit ännu värre...

Efter ett snabbt bärarmsbyte - nån som behöver en främre bärarm till Sud?? 😆 - och lite improviserad lasermätning av toe mot garageporten (styrarmarna på nya fjäderbenen var helt off jämfört med de gamla så hjulvinklarna blev helt keff) är bilen i alla fall körbar.

Fantastisk känsla i styrningen med de nya topplagringarna, slipper ju också den trista nedre fjäderbenslagringen ☺️

Med de nya bredare däcken och på gatan känns det som att det fortfarande är lite mycket toe-out, kan ju funka bättre på banan tänker jag... Men den går rakt och fint!

Bromsarna är (såklart) bättre, tar fortfarande långt ner så behöver nog luftas lite till. Den kan nog få bli ännu lite lägre i fram också. 😈

Dags att packa för Kinnekulle!

363F4717-BA66-40AB-8AD6-AB6327BE1EBB.jpeg - 120kB

[Ändrad 2020-8-7 av Atterhall]

sudsune - 2020-8-7 kl 11:30

ursäkta trådkapet men andreas jag kan bygga dina fjäderben samt även korta styrarm så att du får en bättre ackerman för att kunna åka på bana med bilen sune 0725 315 920


Enell - 2020-8-7 kl 16:58

Har 33:an den där märkliga lastreduceringsventilen på bakaxeln. Om jag fattat rätt är det väl nån retur på den. När jag kollade fattade jag inte hur man skall kunna montera någon bromsbalans på Sprinten

Atterhall - 2020-8-9 kl 13:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Har 33:an den där märkliga lastreduceringsventilen på bakaxeln. Om jag fattat rätt är det väl nån retur på den. När jag kollade fattade jag inte hur man skall kunna montera någon bromsbalans på Sprinten


Har inte hittat nån reduceringsventil, gissar att det ursprungligen funnits en men den är antagligen bortrationaliserad...

Enell - 2020-8-9 kl 20:19

Glömde kolla och glömde fråga när vi träffades på Kinnekulle, var nyfiken på hur det var gjort på din bil.
Får bli nästa gång

Atterhall - 2020-10-3 kl 13:27

Ett par actionbilder från Backböjen på Kinnekulle som motivationshöjare i gråvädret! Jaga Giulietta hör till favoritsysselsättningarna för Illbattingen...

DSC01104.jpeg - 468kB

DSC01114_compact.png - 2.2MB

[Ändrad 2020-10-3 av Atterhall]

Atterhall - 2020-10-3 kl 13:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Enell  
Glömde kolla och glömde fråga när vi träffades på Kinnekulle, var nyfiken på hur det var gjort på din bil.
Får bli nästa gång


Ska försöka komma ihåg och glutta undertill hur det är kopplat. Själva reduceringsventilen sitter i a f i reservhjulsbaljan.

Chramon - 2020-10-4 kl 07:03

Såg att nån ställde fråga om "returledning" från bromsreducering.
Det måste vara ett specialbygge.
Det vanliga är att ventilen öppnar vid ett förinställt tryck och har den även lastkännande funktion, dvs mekanisk påverkan så påverkar den öppningstrycket.

Enell - 2020-10-4 kl 13:54

Christer, inte nån specialare i det här fallet. Men jag fattar inte hur det hänger ihop.

Anslutningen med pappret går till bakaxeln, de båda andra till huvudcylindern vad det verkar.

IMG_0648.jpg - 896kB

Johan Näsström - 2020-10-4 kl 18:20

Det är riktigt, det går två ledningar från bromscylindern till bromsregulatorn. Den ena är till bakkretsen och det är det trycket som regulatorn ska reglera till bakbromsarna.
Den andra ledningen kommer från framkretsen och ska bara tala om för regulatorn hur hårt du bromsar och det, tillsammans med fjädern som känner hur tungt bilen är lastad, ger ett anpassat tryck till bakbromsarna.

Johan Näsström - 2020-10-4 kl 18:20

Det är riktigt, det går två ledningar från bromscylindern till bromsregulatorn. Den ena är till bakkretsen och det är det trycket som regulatorn ska reglera till bakbromsarna.
Den andra ledningen kommer från framkretsen och ska bara tala om för regulatorn hur hårt du bromsar och det, tillsammans med fjädern som känner hur tungt bilen är lastad, ger ett anpassat tryck till bakbromsarna.

Johan Näsström - 2020-10-4 kl 18:20

Det är riktigt, det går två ledningar från bromscylindern till bromsregulatorn. Den ena är till bakkretsen och det är det trycket som regulatorn ska reglera till bakbromsarna.
Den andra ledningen kommer från framkretsen och ska bara tala om för regulatorn hur hårt du bromsar och det, tillsammans med fjädern som känner hur tungt bilen är lastad, ger ett anpassat tryck till bakbromsarna.

Atterhall - 2020-10-4 kl 18:20

Alltså, den där ser väldigt mycket ut som "proportionalventilen" som sitter fram i GTV6an (bild nedan) för att reducera kraften till bakbromsarna när man trycker till lite hårdare. På den kopplar man både fram och bakkretsarna. Inuti sitter en fjäderbelastad kolv, där diametern för framkretsen är större än bak. Funkar så att ju hårdare man trampar på pedalen, desto större andel av bromskraften går på framhjulen. Bra försök att hålla bakbromsarna på en 116-bil motionerade men funkar "sådär" i praktiken. Den har inget på din bil att göra... ;)

Fixa en vanlig enkel reduceringsventil med ratt eller spak och sätt på vägen från huvudbromscylinder till bakaxeln - behöver inte vara mer komplicerat än så.

Dessutom, om du behåller trummorna bak och kör schyssta belägg fram behöver du knappt någon reducering. Det sköter sig liksom av sig själv... :D

AR45011006_Bremskraftregler_Alfetta_GTV6.jpg - 27kB

FredrikAssarsson - 2020-10-4 kl 20:10

Diggar verkligen 33an och giuliettan tillsammans :) det var skitkul att åka med på mittsverigebanan och se de två bilarna battla!

Så kul att det är så extremt olika tillvägagångssätt att göra snabb banbil mellan de två men ändå så sjukt lika i fart på bana

Atterhall - 2020-10-5 kl 11:32

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Diggar verkligen 33an och giuliettan tillsammans :) det var skitkul att åka med på mittsverigebanan och se de två bilarna battla!

Så kul att det är så extremt olika tillvägagångssätt att göra snabb banbil mellan de två men ändå så sjukt lika i fart på bana


Eller hur? En av de företeelserna som gör att det är så HIMLA kul att köra bana med CAR - olika bilar som kan gå ungefär lika fort och med helt olika spårval, körteknik osv beroende på hur bilen är funtad.

De har säkert kul i Miataklubben också, men jag inbillar mig att det är en dimension mindre på kul:et där. Visst, lika förutsättningar skiljer agnarna från vetet i förarkåren, men jag gillar att få bända med Giulietta ibland, 4C ibland osv. Omväxling förnöjer! :D