AlfaPower

Trasig bromskraftsfördelare? Alfa 75 3.0

plaxan - 2019-5-5 kl 00:28

Efter byte av bromsvätska tar bromspedalen först halvvägs ned och bromsverkan är försvagad. Bromsarna tar fram, men verkar inte ta bak. Första tanken var att huvudbromscylinderns bakre packning pajjat, så jag köpte en ny huvudbromscylinder och bytte ut den. Efter installation av den nya huvudbromscylindern kvarstår dock samma problem.

Kan det vara så att felet sitter i bromskraftsfördelaren? Hur funkar den? Kan ett fel i den ge detta symptom? Går den att renovera? Vid sökning på bromskraftsfördelaren verkar det finnas två olika artikelnummer (60518251 och 60518265). Den ena kanske är till bilar med nordmotor och den andra till busso? Eller? Spelar det ngn roll?

Dessvärre verkar den inte finnas att köpa längre.

Lasse P - 2019-5-5 kl 16:34

Kommer det vätska från luftnipplarna när du pumpar på pedalen? På min hade bromskraftsreduceringsventilen fastnat så den släppte inte igenom vätskan. Annars är väl de där bilarna kända för att vara ganska svårluftade. Vacumsug på nipplarna och tokpumpa brukar funka för mig

plaxan - 2019-5-5 kl 17:24

Jag använder "Luftman", dvs man trycksätter bromsvätskebehållaren genom ett lock med en slang till ventilen på ett reservdäck. Med denna metod strömmar det ordentligt ur luftnipplarna. Jag har inte själv provat med pedalen, men det var en verkstad som bytte vätska initialt, och dom tyckte inte att det kom något vidare när man tryckte på pedalen. Men det skulle väl lika gärna kunna bero på en trasig packning i huvudcylindern? Eller är det ett typiskt symptom på att bromskraftsfördelaren är trasig?

Vad gör man i så fall åt det? Kan den repareras?

bravo - 2019-5-5 kl 18:16

nej det kan den inte, bara byte eller helt enkelt plocka bort den. har råkat ut för det på en jag hade som kund då jag hade min verkstad. efter diverse försök så kom jag och kunden överrens om att den skulle bort. sen fungerade det klockrent. blev kanon bromsar sedan.

Lasse P - 2019-5-5 kl 19:44

Jag plockade ur innehållet på den. Jag provbromsade ett flertal gånger för att kontrollera att inte bakbromsarna låser först och det gör de inte på min iallafall

plaxan - 2019-5-5 kl 21:50

Ok. Men vad är det då tänkt att den ska göra för nytta? Varför sitter den där?

Om man skulle få tag på en, är det då någon skillnad om den är till en fyrcylindrig eller till en sexcylindrig bil?

Om man ska ta ut innehållet, hur öppnar man den då?

Lasse P - 2019-5-6 kl 03:15

På min sitter den bredvid huvudbromscylindern, vill minnas att man skruvar av ena änden och tar ut en gummi"kolv" och en fjäder. Tja någon uppgift borde den ju ha men som sagt min låser då inte bak före fram, det är inte att rekommendera att det låser bak först. Bes har heller inte klagat

bravo - 2019-5-6 kl 17:14

dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.

plaxan - 2019-5-6 kl 18:55

Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?

Atterhall - 2019-5-6 kl 21:03

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.

Är du helt säker? På min GTV6 hade den ärgat ihop ordentligt och låst sig i ”öppet” läge, vilket resulterade i låsta bakbromsar vid panikbroms och piruett med ändan in i räcke - en inte helt angenäm upplevelse.

Åtminstone på min är det olika diametrar på kolven inne i ventilen, vilket gör att större andel av bromskraften läggs på frambromsarna ju högre tryck som appliceras på pedalen. En väldigt elegant konstruktion för att aktivera bakbromsarna vid ”normal” körning så att de hålls hjälpligt vid liv och samtidigt minimera risken för att bakbromsarna låser före fram - ”luffar-ABS” ;). Alternativlösningen är väl en klassisk lastkännande ventil med nivåstag till bakaxeln, men de är ju inte heller så kul...

Jag skulle inte rekommendera att plocka bort den eller rensa den invändigt utan att kompensera med en fast reduktion för bakbromsarna - direkt trafikfarligt annars även om besiktningen inte noterar det eftersom de inte kollar bromsbalans fram/bak, vilket f ö är helt galet.

Just my :2cents:

Atterhall - 2019-5-6 kl 21:06

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  

Är den svår att öppna?

En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]

plaxan - 2019-5-7 kl 12:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Är den svår att öppna?

En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]

Vore toppen med bilder!

Min verkade ju fungera innan bytet av bromsvätska. Nu verkar den leverera enbart fram. Då borde väl kolven, av någon anledning, ha flyttat sig vid vätskebytet?

Atterhall - 2019-5-7 kl 21:49

Verkar som jag mindes fel, hittade huset men inte innehållet... Ett tips är at lätta på gummihatten på ändan och prova att trycka på kolvänden som sticker ut. Sitter den stenhårt är ventilen stum, bara vanligt trög så funkar den och kan kanske behöva nya tätningar.

49er - 2019-5-7 kl 23:26

Är det någon av dessa som du söker:

https://www.autodoc.se/trw/7141889 för Busso och
https://www.autodoc.se/search?keyword=60518265 för Nordmotorutrustad bil.

Lycka till,
Bo

49er - 2019-5-7 kl 23:38

Såg just att de inte finns i lager. Men svarar på frågan vilken passar till Busso respektive Nord.

Atterhall - 2019-5-8 kl 16:12

Finns här

https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Bremsen/Leitungen-Regle...

Om du orkar jaga finns den möjligen till bättre pris på e-bay eller nåt, kan vara värt att googla på någon av

BENDIX 312042B
BOSCH 0204131199
GIRLING 8001069
TRW GPV1069

som verkar vara artikelnumren hos respektive tillverkare. Sitter tydligen på Lancia Delta Integrale också, om det nu tillför något... ;)

plaxan - 2019-5-9 kl 10:24

Verkar som jag mindes fel, hittade huset men inte innehållet... Ett tips är at lätta på gummihatten på ändan och prova att trycka på kolvänden som sticker ut. Sitter den stenhårt är ventilen stum, bara vanligt trög så funkar den och kan kanske behöva nya tätningar.

Utifrån dina uppgifter känns det ju olämpligt att koppla förbi den eller bara ta ut innehållet. Jag kör bana med bilen då och då, vilket innebär många tvära inbromsningar, och låsning bak vill man ju inte ha. Det är svårt att veta om man ska försöka dra eller trycka på kolvänden. Min leverera bara bromskraft fram. I vilket läge har kolven då låst sig? Finns det nya tätningar att köpa?

plaxan - 2019-5-9 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av 49er  
Såg just att de inte finns i lager. Men svarar på frågan vilken passar till Busso respektive Nord.

Nja, helt tydligt är det inte. Om man klickar på matchande fordon så passar den första även fyrcylindriga modeller och dieslar.

Rent fysiskt lär de passa allihop, men den stora frågan är om det skiljer i funktion/fördelning av bromskraft mellan dem.

plaxan - 2019-5-9 kl 10:45

Finns här

https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Bremsen/Leitungen-Regle...

Om du orkar jaga finns den möjligen till bättre pris på e-bay eller nåt, kan vara värt att googla på någon av

BENDIX 312042B
BOSCH 0204131199
GIRLING 8001069
TRW GPV1069

som verkar vara artikelnumren hos respektive tillverkare. Sitter tydligen på Lancia Delta Integrale också, om det nu tillför något... ;)

Ok. Tackar!
Jag har en begagnad på gång. Tänkte testa den först.

alfettaalfa - 2019-5-9 kl 12:40

Efter en del jobb pga att den satt rejält fast gick det att ta isär reduceringsventilen.
När jag bytte denna 2008 då den läckte fanns det nya att köpa på Highwood Alfa. Nu står det att man skall kontakta dem så då är det nog värre nu.
Frågan är om packningar finns att köpa. Isåfall går det ju att renovera.

20190509_122835.jpg - 4.9MB

plaxan - 2019-5-9 kl 13:05

Quote: Ursprugligen inlagt av alfettaalfa  
Efter en del jobb pga att den satt rejält fast gick det att ta isär reduceringsventilen.
När jag bytte denna 2008 då den läckte fanns det nya att köpa på Highwood Alfa. Nu står det att man skall kontakta dem så då är det nog värre nu.
Frågan är om packningar finns att köpa. Isåfall går det ju att renovera.

Tack för bild! Jättebra att ha om jag pillar isär.

En annan tanke slog mig:
Skulle man kunna koppla förbi där fram, och ersätta T-kopplingen innan oken därbak med en reduceringsventil från t ex Alfetta?

bravo - 2019-5-13 kl 13:36

det är inget som är nr ändrat och oem nr är
60518251
det är viktigt att den är till rätt motor alternativ.

plaxan - 2019-5-13 kl 14:21

det är inget som är nr ändrat och oem nr är
60518251
det är viktigt att den är till rätt motor alternativ.

Ok, tack!

Men varför är det viktigt? Vad skiljer dem funktionsmässigt?

bravo - 2019-5-13 kl 14:42

bra fråga.
kan ha med effekten att göra. precis om på ett bromsok är det mindre till en bil 1,6 liters motor än till en bil med 3.0 liters motor.
alltså är det kraftigare doningar till en 3,0 motor än en 1,6 eller 1,8 tex

[Ändrad 2019-5-13 av bravo]

plaxan - 2019-5-13 kl 15:23

Jo, men doningarna i den bemärkelsen sitter väl i ok och skivor, tänker jag. Denna ska ju bara, om jag har förstått det rätt, fördela kraften proportionellt mellan fram och bak.

[Ändrad 2019-5-13 av plaxan]

plaxan - 2019-5-26 kl 17:14

Jag får inte ordning på detta. Jag har nu bytt till en begagnad bromskraftsregulator som jag först tog isär och gjorde rent. Exakt samma symptom kvarstår. Pedalen sjunker halvvägs ned, och ingen bromskraft bak.

Är detta verkligen ett symptom på en icke fungerande bromskraftsregulator?

Verkstaden, som initialt bytte bromsvätskan, tyckte inte att det var något vidare flöde vid luftningsnipplarna vid de bakre oken om man luftade med bromspedaltekniken. Själv har jag inte kunnat prova detta, men med "Luftman" flödar det rejält. Vad jag funderar över är om även den nya huvudbromscylinderns bakre krets är trasig? Kan man ha sådan otur när man köper nytt? Hur troligt är det?

Hur ser de typiska symptomen ut om huvudbromscylinderns bakre krets är trasig?

Hur ser de typiska symptomen ut om bromskraftsregulatorn är trasig?

Dessa system är ju ökänt svårluftade. Skulle symptomen beskrivna överst kunna bero på luft i systemet?

bravo - 2019-5-26 kl 17:47

Jag får inte ordning på detta. Jag har nu bytt till en begagnad bromskraftsregulator som jag först tog isär och gjorde rent. Exakt samma symptom kvarstår. Pedalen sjunker halvvägs ned, och ingen bromskraft bak.

Är detta verkligen ett symptom på en icke fungerande bromskraftsregulator?

Verkstaden, som initialt bytte bromsvätskan, tyckte inte att det var något vidare flöde vid luftningsnipplarna vid de bakre oken om man luftade med bromspedaltekniken. Själv har jag inte kunnat prova detta, men med "Luftman" flödar det rejält. Vad jag funderar över är om även den nya huvudbromscylinderns bakre krets är trasig? Kan man ha sådan otur när man köper nytt? Hur troligt är det?

Hur ser de typiska symptomen ut om huvudbromscylinderns bakre krets är trasig?

Hur ser de typiska symptomen ut om bromskraftsregulatorn är trasig?

Dessa system är ju ökänt svårluftade. Skulle symptomen beskrivna överst kunna bero på luft i systemet?

ja det kan vara så oturligt att din nya cylinder kan vara kass men mkt ovanligt..
symptomen du får är just det du beskriver, du får inget flöde till oket bak genom vanligt trampande på pedal då fördelaren är över mot ena kretsen och stänger den när det blir tryck i systemet med pedalen. du får alltid bromsvätska med hjälp av en bromsluftare det är inte sådant högt tryck och därför fungerar det. det enklaste för dig att kolla så det fungerar är att koppla förbi fördelaren och se ifall du får bakbromsar då , fungerar det så vet du att din cylinder är ok.
ett alternativ är att köpa en två vägs rally eller racing bromskraftfördelare som du kan ställa manuellt.

jag hade testat med att koppla förbi för att se så det fungerar. ut och provkör för se vad du tycker om resultatet. jag själv hade kört utan.

HEDBERG - 2019-5-26 kl 18:24

Prova att pumpa pedalen med luftman ansluten ,har ett tryck satt kärl med bromsvätska på verkstaden som jag brukar använda , har som regel fått ha den på + pumpa för att få pedalen att resa sig från golvet vid jobb med bakbromsarna (du lossar väll de yttre nipplarna bak och inte alla4a samtidigt?

plaxan - 2019-5-26 kl 21:34

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Prova att pumpa pedalen med luftman ansluten ,har ett tryck satt kärl med bromsvätska på verkstaden som jag brukar använda , har som regel fått ha den på + pumpa för att få pedalen att resa sig från golvet vid jobb med bakbromsarna (du lossar väll de yttre nipplarna bak och inte alla4a samtidigt?

Jag brukar lossa en nippel i taget där bak. Först luftar jag den inre och sen den yttre, och sen samma sak på den andra sidan. Men jag kan ju inte, när jag är själv, pumpa samtidigt som jag luftar. Om jag öppnar där bak med tryck från luftman hinner ju nästan all vätska rinna ut innan jag hunnit in till pedalen. Eller ska man öppna pyttelite då, så det bara sipprar helt långsamt?

Pedalen reser sig helt utan problem. Det är det att den sjunker halvvägs, med nästan inget motstånd och i princip ingen bromsverkan, när man trampar ned den. Sen, halvvägs ned, kommer det ett motstånd och frambromsarna aktiveras.

plaxan - 2019-5-26 kl 21:41

ja det kan vara så oturligt att din nya cylinder kan vara kass men mkt ovanligt..
symptomen du får är just det du beskriver, du får inget flöde till oket bak genom vanligt trampande på pedal då fördelaren är över mot ena kretsen och stänger den när det blir tryck i systemet med pedalen. du får alltid bromsvätska med hjälp av en bromsluftare det är inte sådant högt tryck och därför fungerar det. det enklaste för dig att kolla så det fungerar är att koppla förbi fördelaren och se ifall du får bakbromsar då , fungerar det så vet du att din cylinder är ok.
ett alternativ är att köpa en två vägs rally eller racing bromskraftfördelare som du kan ställa manuellt.

jag hade testat med att koppla förbi för att se så det fungerar. ut och provkör för se vad du tycker om resultatet. jag själv hade kört utan.

Men hur troligt är det att två olika bromskraftsfördelare har samma fel? Den senare dessutom rengjord. Och varför händer detta vid vätskebyte? Den funkade ju innan verkstaden bytte bromsvätska.

Johan Näsström - 2019-5-26 kl 22:25

Men hur troligt är det att två olika bromskraftsfördelare har samma fel? Den senare dessutom rengjord. Och varför händer detta vid vätskebyte? Den funkade ju innan verkstaden bytte bromsvätska.

[Ändrad 2019-5-26 av Johan Näsström]

Johan Näsström - 2019-5-26 kl 22:43

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  

Jag brukar lossa en nippel i taget där bak. Först luftar jag den inre och sen den yttre, och sen samma sak på den andra sidan. Men jag kan ju inte, när jag är själv, pumpa samtidigt som jag luftar. Om jag öppnar där bak med tryck från luftman hinner ju nästan all vätska rinna ut innan jag hunnit in till pedalen. Eller ska man öppna pyttelite då, så det bara sipprar helt långsamt?

Pedalen reser sig helt utan problem. Det är det att den sjunker halvvägs, med nästan inget motstånd och i princip ingen bromsverkan, när man trampar ned den. Sen, halvvägs ned, kommer det ett motstånd och frambromsarna aktiveras.

Bromsvätskebehållaren har en låg mellanvägg som delar av behållaren i två halvor. Det gör att om en krets läcker så rinner inte all olja ut, den hela kretsen har kvar olja på sin sida av mellanväggen. Om du luftar bak flitigt så tömmer du bakkretsens behållare på olja. Då får du effekten som du beskriver: inga bromsar bak, pedalen sjunker halvvägs, sedan tar frambromsarna. Du måste hela tiden under luftningen se till att behållaren är fylld över mellanväggen kant. Hoppas det kan lösa ditt problem.

plaxan - 2019-5-27 kl 11:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Johan Näsström  

Bromsvätskebehållaren har en låg mellanvägg som delar av behållaren i två halvor. Det gör att om en krets läcker så rinner inte all olja ut, den hela kretsen har kvar olja på sin sida av mellanväggen. Om du luftar bak flitigt så tömmer du bakkretsens behållare på olja. Då får du effekten som du beskriver: inga bromsar bak, pedalen sjunker halvvägs, sedan tar frambromsarna. Du måste hela tiden under luftningen se till att behållaren är fylld över mellanväggen kant. Hoppas det kan lösa ditt problem.

Jo, jag ser alltid till att behållaren är välfylld och inte töms när jag luftar. Men man kan nog gå en bit under mellanväggen. Det viktiga är att det inte kommer luft ned i huvudbromscylindern.

Men 116-bilarna är ju erkänt svårluftade. Kan det symptom som beskrivs bero på att jag inte får ut luften ur ledningarna?

bravo - 2019-5-27 kl 11:55

finns bara ett sätt att lufta på bak. man ska öppna två nipplar samtidigt. se scannat från oem verktads manual.

gör efter manualen så får du förhoppningsvis rätt på det.
enligt skissen och beskrivningen så ska du öppna vänster fram och dom två bak samtidigt så får man även rätt på bromskraftfördelaren.
hade glömt man skulle göra så, kom bara håg båda nipplarna bak som skulle öppnas samtidigt. har bytat bromsvätska på många 75 och gtv bilar utan problem med fördelaren när man gör så här.
dom rören som är till fördelaren och där i från är vänster fram och bak då som styrs av den. luftar man det på traditionellt sätt så får man problemet vilket verkstaden hade gjort till dig utan att dom visste vad det skulle bli för problem.

alfa 75 bromsar_0001.jpg - 470kB alfa 75 bromsar_0002.jpg - 425kB

[Ändrad 2019-5-27 av bravo]

HEDBERG - 2019-5-28 kl 05:41

Den trycksatta behållaren med bromsvätska som jag brukar använda har 5 liter bromsvätska som kontinuerligt tillförs utan luft så det är nog därför jag inte har upplevt detta problem kanske ( förutom att ha behövt hjälpa pedalen upp då ibland)

75anders - 2019-5-28 kl 07:41

hmm

Jag renoverade en huvudcylinder en gang med nya tätningar osv. Blev skitkasst. När jag satte tillbaka de gamla funkade det kanon.:rolleyes:

plaxan - 2019-6-9 kl 17:06

Jahaja. Då har det skitit sig ännu mer. I luftningscirkusen har gängan i godset i det bakre oket pajjat. Bara att byta ok eller? Går det att gänga om i godset? Oket måste av hur som helst, antar jag?

bravo - 2019-6-9 kl 18:38

Jahaja. Då har det skitit sig ännu mer. I luftningscirkusen har gängan i godset i det bakre oket pajjat. Bara att byta ok eller? Går det att gänga om i godset? Oket måste av hur som helst, antar jag?

ja de är enklast för att kunna reparera det. du kan gänga upp till nästa storle av nippel vad du än gör så borra inte ner i sätet till nipplen då blir det fel kona och den tätar inte. har gjort det och fick tillslut sätta i en liten jäkla oring som tätade mot nipplen.

plaxan - 2019-6-17 kl 16:31

Jag har lyckats gänga upp en storlek med oket på plats. Problemet nu är att de nipplar som jag har kunnat få tag på med den nya gängan (M8x1) har för lång spets efter gängans slut. Detta medför att nippeln bottnar för tidigt längst ned i sätet, och jag kan bara skruva i nippeln ett och ett halv varv. Jag vågar inte dra åt med så få varv i gänga.

På bilden är originalnippeln till höger och den nya nippeln till vänster. Jag skulle behöva en nippel M8x1 med kortare ogängad spets. Vet någon om jag kan få tag på en sådan någonstans? Eller är det någon som kan/skulle ha lust att svarva ned en nippelspets åt mig? Det är ju väldigt viktigt att spetsen fortsatt har samma kona efter svarvning.

luftningsnipplar.jpg - 3MB