AlfaPower

Trasig bromskraftsfördelare? Alfa 75 3.0

plaxan - 2019-5-5 kl 00:28

Efter byte av bromsvätska tar bromspedalen först halvvägs ned och bromsverkan är försvagad. Bromsarna tar fram, men verkar inte ta bak. Första tanken var att huvudbromscylinderns bakre packning pajjat, så jag köpte en ny huvudbromscylinder och bytte ut den. Efter installation av den nya huvudbromscylindern kvarstår dock samma problem.


Kan det vara så att felet sitter i bromskraftsfördelaren? Hur funkar den? Kan ett fel i den ge detta symptom? Går den att renovera? Vid sökning på bromskraftsfördelaren verkar det finnas två olika artikelnummer (60518251 och 60518265). Den ena kanske är till bilar med nordmotor och den andra till busso? Eller? Spelar det ngn roll?

Dessvärre verkar den inte finnas att köpa längre.

Lasse P - 2019-5-5 kl 16:34

Kommer det vätska från luftnipplarna när du pumpar på pedalen? På min hade bromskraftsreduceringsventilen fastnat så den släppte inte igenom vätskan. Annars är väl de där bilarna kända för att vara ganska svårluftade. Vacumsug på nipplarna och tokpumpa brukar funka för mig

plaxan - 2019-5-5 kl 17:24

Jag använder "Luftman", dvs man trycksätter bromsvätskebehållaren genom ett lock med en slang till ventilen på ett reservdäck. Med denna metod strömmar det ordentligt ur luftnipplarna. Jag har inte själv provat med pedalen, men det var en verkstad som bytte vätska initialt, och dom tyckte inte att det kom något vidare när man tryckte på pedalen. Men det skulle väl lika gärna kunna bero på en trasig packning i huvudcylindern? Eller är det ett typiskt symptom på att bromskraftsfördelaren är trasig?


Vad gör man i så fall åt det? Kan den repareras?

bravo - 2019-5-5 kl 18:16

nej det kan den inte, bara byte eller helt enkelt plocka bort den. har råkat ut för det på en jag hade som kund då jag hade min verkstad. efter diverse försök så kom jag och kunden överrens om att den skulle bort. sen fungerade det klockrent. blev kanon bromsar sedan.

Lasse P - 2019-5-5 kl 19:44

Jag plockade ur innehållet på den. Jag provbromsade ett flertal gånger för att kontrollera att inte bakbromsarna låser först och det gör de inte på min iallafall

plaxan - 2019-5-5 kl 21:50

Ok. Men vad är det då tänkt att den ska göra för nytta? Varför sitter den där?

Om man skulle få tag på en, är det då någon skillnad om den är till en fyrcylindrig eller till en sexcylindrig bil?

Om man ska ta ut innehållet, hur öppnar man den då?

Lasse P - 2019-5-6 kl 03:15

På min sitter den bredvid huvudbromscylindern, vill minnas att man skruvar av ena änden och tar ut en gummi"kolv" och en fjäder. Tja någon uppgift borde den ju ha men som sagt min låser då inte bak före fram, det är inte att rekommendera att det låser bak först. Bes har heller inte klagat

bravo - 2019-5-6 kl 17:14

dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.

plaxan - 2019-5-6 kl 18:55

Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?

Atterhall - 2019-5-6 kl 21:03

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
dess funktion är att du har en slang eller ett rör som springer läck på ena kretsen då far kolven över med hjälp av trycket på den kretsen som är hel och stänger för en som är trasig.
du har ju ett två krets system och det är bara den funktionen den har.


Är du helt säker? På min GTV6 hade den ärgat ihop ordentligt och låst sig i ”öppet” läge, vilket resulterade i låsta bakbromsar vid panikbroms och piruett med ändan in i räcke - en inte helt angenäm upplevelse.

Åtminstone på min är det olika diametrar på kolven inne i ventilen, vilket gör att större andel av bromskraften läggs på frambromsarna ju högre tryck som appliceras på pedalen. En väldigt elegant konstruktion för att aktivera bakbromsarna vid ”normal” körning så att de hålls hjälpligt vid liv och samtidigt minimera risken för att bakbromsarna låser före fram - ”luffar-ABS” ;). Alternativlösningen är väl en klassisk lastkännande ventil med nivåstag till bakaxeln, men de är ju inte heller så kul...

Jag skulle inte rekommendera att plocka bort den eller rensa den invändigt utan att kompensera med en fast reduktion för bakbromsarna - direkt trafikfarligt annars även om besiktningen inte noterar det eftersom de inte kollar bromsbalans fram/bak, vilket f ö är helt galet.

Just my :2cents:

Atterhall - 2019-5-6 kl 21:06

Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?


En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]

plaxan - 2019-5-7 kl 12:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av plaxan  
Bara en ren säkerhetsdetalj, alltså.

Är den svår att öppna?


En bra säkerhetsdetalj, se ovan.

Plättlätt att öppna, sitter ett c-clips bakom gummitutan om jag inte missminner mig. Kolven inuti kan dock sitta som berget. Jag har resterna av den havererade kvar - kan fota imorrn kväll om det hjälper. Eller så är du välkommen förbi Vinsta... :beerchug:

[Ändrad 2019-5-6 av Atterhall]

Vore toppen med bilder!

Min verkade ju fungera innan bytet av bromsvätska. Nu verkar den leverera enbart fram. Då borde väl kolven, av någon anledning, ha flyttat sig vid vätskebytet?

Atterhall - 2019-5-7 kl 21:49

Verkar som jag mindes fel, hittade huset men inte innehållet... Ett tips är at lätta på gummihatten på ändan och prova att trycka på kolvänden som sticker ut. Sitter den stenhårt är ventilen stum, bara vanligt trög så funkar den och kan kanske behöva nya tätningar.

49er - 2019-5-7 kl 23:26

Är det någon av dessa som du söker:

https://www.autodoc.se/trw/7141889 för Busso och
https://www.autodoc.se/search?keyword=60518265 för Nordmotorutrustad bil.

Lycka till,
Bo

49er - 2019-5-7 kl 23:38

Såg just att de inte finns i lager. Men svarar på frågan vilken passar till Busso respektive Nord.

Atterhall - 2019-5-8 kl 16:12

Finns här

https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Bremsen/Leitungen-Regle...

Om du orkar jaga finns den möjligen till bättre pris på e-bay eller nåt, kan vara värt att googla på någon av

BENDIX 312042B
BOSCH 0204131199
GIRLING 8001069
TRW GPV1069

som verkar vara artikelnumren hos respektive tillverkare. Sitter tydligen på Lancia Delta Integrale också, om det nu tillför något... ;)

plaxan - 2019-5-9 kl 10:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Verkar som jag mindes fel, hittade huset men inte innehållet... Ett tips är at lätta på gummihatten på ändan och prova att trycka på kolvänden som sticker ut. Sitter den stenhårt är ventilen stum, bara vanligt trög så funkar den och kan kanske behöva nya tätningar.

Utifrån dina uppgifter känns det ju olämpligt att koppla förbi den eller bara ta ut innehållet. Jag kör bana med bilen då och då, vilket innebär många tvära inbromsningar, och låsning bak vill man ju inte ha. Det är svårt att veta om man ska försöka dra eller trycka på kolvänden. Min leverera bara bromskraft fram. I vilket läge har kolven då låst sig? Finns det nya tätningar att köpa?

plaxan - 2019-5-9 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av 49er  
Såg just att de inte finns i lager. Men svarar på frågan vilken passar till Busso respektive Nord.

Nja, helt tydligt är det inte. Om man klickar på matchande fordon så passar den första även fyrcylindriga modeller och dieslar.

Rent fysiskt lär de passa allihop, men den stora frågan är om det skiljer i funktion/fördelning av bromskraft mellan dem.

plaxan - 2019-5-9 kl 10:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Finns här

https://www.okp.de/xtc2/75/Milano/45-Bremsen/Leitungen-Regle...

Om du orkar jaga finns den möjligen till bättre pris på e-bay eller nåt, kan vara värt att googla på någon av

BENDIX 312042B
BOSCH 0204131199
GIRLING 8001069
TRW GPV1069

som verkar vara artikelnumren hos respektive tillverkare. Sitter tydligen på Lancia Delta Integrale också, om det nu tillför något... ;)

Ok. Tackar!
Jag har en begagnad på gång. Tänkte testa den först.

alfettaalfa - 2019-5-9 kl 12:40

Efter en del jobb pga att den satt rejält fast gick det att ta isär reduceringsventilen.
När jag bytte denna 2008 då den läckte fanns det nya att köpa på Highwood Alfa. Nu står det att man skall kontakta dem så då är det nog värre nu.
Frågan är om packningar finns att köpa. Isåfall går det ju att renovera.

20190509_122835.jpg - 4.9MB

plaxan - 2019-5-9 kl 13:05

Quote: Ursprugligen inlagt av alfettaalfa  
Efter en del jobb pga att den satt rejält fast gick det att ta isär reduceringsventilen.
När jag bytte denna 2008 då den läckte fanns det nya att köpa på Highwood Alfa. Nu står det att man skall kontakta dem så då är det nog värre nu.
Frågan är om packningar finns att köpa. Isåfall går det ju att renovera.


Tack för bild! Jättebra att ha om jag pillar isär.

En annan tanke slog mig:
Skulle man kunna koppla förbi där fram, och ersätta T-kopplingen innan oken därbak med en reduceringsventil från t ex Alfetta?

bravo - 2019-5-13 kl 13:36

det är inget som är nr ändrat och oem nr är
60518251
det är viktigt att den är till rätt motor alternativ.

plaxan - 2019-5-13 kl 14:21

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
det är inget som är nr ändrat och oem nr är
60518251
det är viktigt att den är till rätt motor alternativ.

Ok, tack!

Men varför är det viktigt? Vad skiljer dem funktionsmässigt?

bravo - 2019-5-13 kl 14:42

bra fråga.
kan ha med effekten att göra. precis om på ett bromsok är det mindre till en bil 1,6 liters motor än till en bil med 3.0 liters motor.
alltså är det kraftigare doningar till en 3,0 motor än en 1,6 eller 1,8 tex



[Ändrad 2019-5-13 av bravo]

plaxan - 2019-5-13 kl 15:23

Jo, men doningarna i den bemärkelsen sitter väl i ok och skivor, tänker jag. Denna ska ju bara, om jag har förstått det rätt, fördela kraften proportionellt mellan fram och bak.

[Ändrad 2019-5-13 av plaxan]