Rikard Vedin - 2019-6-9 kl 09:49
Hej, vill köra en liten debattråd om däck/fälgar och hittade ingen lämplig grupp för detta på "den feges forum"(FB). Varning detta blir långt....
Eftersom jag är en ärkekonservativ och tjurig surgubbe så har jag givetvis en hel del djupt rotade åsikter och kanske även grova vanföreställningar i
ämnet.
En gång i tiden hade jag en högt älskad Alfa 156 2,5. Den var utrustad med Alfas 15" telefonfälgar med std däck av premium kvalitet. Det första jag
lade märke till med 156:an(efter motorljudet förståss) var hur solid bilen kändes. Detta var dock min första Alfa sedan min "Sud-period" och mycket
vatten hade runnit under broarna. Bilen gick komfortabelt, tyst, skrammelfritt och med 156:ans inspirerande väghållning. Emellertid: Jag hade sneglat
på lite fräckare fälgar och hittade en uppsättning Momo 17" med Goodyear F1 som jag raskt inhandlade och monterade.
Det som jag upplevde var att bilen omedelbart blev snyggare, men... Den blev dessutom stötig, spårkänslig, skramlig och drog 1dl mer bensin per mil.
Visst, att kunna vika av på en avfart från E4:an i 200 knyck kändes rätt odramatiskt och kul men i alla normala farter blev bilen i alla avseenden
sämre än med de trista originalhjulen.
Vid ett tillfälle då jag ägnade mig åt inspirerad körning på en härligt kurvig väg med genomsyn i kurvorna drabbades jag av hjulstuds fram i 140 knyck
mitt i en kurva där jag tidigare kört lika fort med de fjösiga originaldäcken utan att bilen dummat sig. Då var jag inte kaxig vill jag lova.
Jag är fostrad i tron att ofjädrad vikt är en stor faktor i hur bilar uppför sig och tittar man tillbaka tror jag Alfas tekniker(speciellt) har varit
inne på samma bana då de flyttat bromsskivor från hjulnaven (Sud och 116 iaf) samt använt aluminiumok när det monterats större bromsar(147,156,166).

Låg ofjädrad vikt är ju dessutom orsaken till att de så kallade "mags-fälgarna" togs fram. Italienare och britter var duktiga på detta redan på 50 och
60-talet med sina Cromodora, Minilite med flera som lysande exempel. Även gördeldäck(gammalt ord för radial) användes under 50-talet för sina styvare
sidor som hjälpte när det gick undan.
Jag upplever att de aluminiumfälgar som finns i handeln idag ofta är tyngre än de plåtfälgar som de skall ersätta, lägg sedan till att man för att
spara några kronor ofta gör det på däcken och monterar "Lingtjong"-däck köpta på nätet.
Vilka är då mina diskussionspunkter?
Jo:
Dagens hjulmode går ju mot jättefälgar med tejpdäck, detta även på standardbilar. till vilken nytta? Jag vill hävda att samtliga de nackdelar jag
upplevde med 156:an fortfarande gäller i allmänhet, med den skillnaden att en biltillverkare har råd att experimentera med hjulupphängningar,
fjädringskomponenter, bussningar mm på ett sätt som "Styling-Olle" eller "Race-Putte" inte kommer i närheten av för att mildra symptomen.
Jag tycker mig minnas att när Top Gear-gänget byggde banracer av en Renault Espace fick de sämre varvtider när de bytte till den typen av hjul.
Här kommer då en delfråga: Byter ni till större hjul enbart för utseendet eller kan någon verkligen styrka att ni får bättre väghållning och
prestanda?
Nu är jag ute efter nåt faktabaserat här som varvtider på bana eller liknande, ingen "känsla" för att försvara bytet för andra.
(Denna fråga gäller givetvis inte byte till R-däck eller liknande som är till för bankörning.)

Alla(på detta forum) vet väl redan att Formel 1 bilar klarar de högsta g-krafterna i kurvor, enligt de källor jag hittat upp till ca 3,5 G, jämfört
med ca 0,8 för en standardbil och ca 1,2 för en extrem sportvagn.
Detta gör de med 13" fälgar och 70-50 profil på däcken beroende på placering. Deras små fälgar kan användas för att de inte behöver jättebromsar utan
har otrolig bromsprestanda ändå bland annat pga bilens låga vikt och andra material.
Vad motiverar då 19" hjul med 35-profil på en vägbil? Och hur kompenseras de nackdelar som uppstår av bilstylare?
Jo givetvis med den obligatoriska sänksatsen 
Något man beställer från Ebay eller möjligen i bästa fall får installerat hos lokala däckfirman så de kanske ställer in hjulvinklarna efteråt. Många
av de satser som säljs är endast anpassade för att passa angiven bilmodell, inte testade med bekräftad prestandaförbättring. Allt som oftast åker man
sedan omkring med en camber som är totalt felaktig på de flesta sätt bara för att det skulle vara snyggt, vad vinner man på det?
Vi ska inte ens diskutera de som kör "static", de bilarna har enligt undertecknad surgubbe inget på allmän väg att göra.

Det sista jag vill ondgöra mig över är de som (gärna i kombination med alla de tidigare nämnda kombinationerna) även "stretchar" däcken. Detta är
något som inte ens i Stance-forum hävdas ge några som helst positiva egenskaper för bilen utan endast är en utseendefråga. Kan inte säga om det ens är
lagligt att köra med sånt. Det jag vet är att vid en SFRO-besiktning av ombyggt eller amatörbyggt fordon skulle det inte godkännas. Detta då de tittar
till säkerheten i trafik.
Det är tur att smaken är delad
Nu är det slut på gnället, sätter mig tillbaka och väntar på "roast" 
FredrikAssarsson - 2019-6-9 kl 10:48
Själv kör jag 18” för att det är så förbannat snyggt och inte ett dugg för ”prestanda” på något vis.
Min 156 var som du också nämner välbalanserad på 15” vinterpuckarna men skitful. På 17” GTAfälgar var den vacker men trögare.
Stora fälgar - estetik
Mycket däck - grepp och komfort.
Sedan är det bromsaspekten som sätter en viss gräns. Du får tex inte in de aluok du nämnde för 166 på 15” fälgar så då blir det till att gå upp en
storlek eller två till 16-17” och där tror jag många hamnar när de uppgraderar.
Sune Karlsson - 2019-6-9 kl 12:19
Rikard, som en annan "surgubbe" kan jag bara hålla med.
Atterhall - 2019-6-9 kl 12:47
Tror inte du kommer få så mycket mothugg här... 
Apsnygga Campagnolosar! Skulle sitta som en smäck på Bertonen!
Rikard Vedin - 2019-6-9 kl 14:39
Jag tror precis som herr Assarsson att bromsdimensionen styr fälgstorleken. Det kan jag ha full förståelse för och det är ju knivigt att
centrummontera bromsarna i efterhand, där får man ju följa originalkonstruktionen så man inte spränger alla blodkärl..
Och som Martin skrev så tror jag inte detta är den plats där man får mest mothugg, Alfa älskar man ju för att de redan försökt tänka rätt och med det
byggt in bra köregenskaper från början.
Tyvärr tror jag att influenser från Fast & Furious- filmerna förstört många fler körglada bilar än de skapat :-)
Skönt då att Sune sällar sig till "old grumpy men" skaran så känner jag mig inte ensam 
GE - 2019-6-9 kl 16:11
Det är nog lite "vill man vara fin får man lida pin"... En 156 med 15-hjul och originalhöjd är inte speciellt attraktiv medans en lagomt sänkt bil med
17-tummare kan se alldeles alldeles underbar ut. Tror inte många upplever ett bättre vägbeteende med stora hjul utan man väljer det för utseendets
skull. Oftast är nog nackdelarna så små att man står ut med dom.
Sen kan det väl vara så att upplever man en massa nackdelar/konstigheter med större fälgar och lågprofildäck kan det nog till viss del bero på att man
inte har gjort hela jobbet. Dvs ger man chassiet ändrade förutsättningar kan det behövas mer ändringar än bara ett hjulbyte.
Att jämföra med vad som används i F1 är nog ingen idé, det är så extremt och dom har sitt reglemente och gör det bästa som går att göra enligt det. Är
inte riktigt så insatt så att jag vet anledningen till att dom kör på 13" idag men jag tror ju inte att bilarna kommer att gå sämre när dom börjar
köra med 18" om nån säsong.
Att nya bilar som regel har stora fälgar idag är ju väldigt mycket design, en ny bil är så svullen så den kräver stora hjul för att inte se helt mysko
ut.
Besar - 2019-6-10 kl 09:35
Spårkänsligare och "tyngre" men såå mycket snyggare 🙂
...skall sänka den lagom av samma anledning, förmodligen försämras väghållning lite till, men, gillar inte att ha så mycket luft i hjulhusen som det
är nu.
Tur att Siena designen är som den är, för det ser löjligt ut med 18" och de små bromsarna bak, men syns inte då mycket med dessa fälgar.
Skulle det vara öppna fälgar, typ OZ Superleggera så skulle jag nog inte montera så stora fälgar.