AlfaPower

Selespeed och bromsen

Tomik - 2019-7-2 kl 19:10

Då elfelet på 166:an gör att jag istället snappade upp en finfin 156 SW JTS med Selespeed. Bara den detaljen att Selespeeden inte funkar.
Pumpen snurrar, rätt oljenivå (CS Speed olja såklart) men stannar i neutral.
Växlar varken upp eller ner, kan dock få i backen med spaken.
Har testat annan ECU till Selespeeden och jag hör hur den försöker få i växlarna men det lyckas liksom inte.
Nu till min teori jag vill ha synpunkter på:
Ett bromsrör VF läcker och bromspedal går därför i botten. Jag vet att jag behöver trampa på bromsen för att få i ettan, kan avsaknad av bromstryck göra att selespeeden strejkar?
Eller pratar vi äpplen och päron?
(lampan för fel på växellådan lyser)

bravo - 2019-7-2 kl 21:38

här pratar du både äpple o päron.
selespeeden får signalen från kontakten på bromspedalen. den kontakten har 2-3 funktioner. bromsljus, indikation till selespeeden att bromsen är påverkad för att lägga i friläge. samt stänga av farthållare om det finns.
du kan inte bara ta en annan ecu utan och göra en ny inlärning av din selespeeds värden. det är individuellt från varje enhet och bil.
det du först får konstatera med hjälp av en diagnos utrustning och parametervärdena är att kopplingens grundinställning är rätt med 28,5mm.
därefter så får man göra initieringen av kopplingens läge och kisspoint så den öppnar rätt. efter detta så ska man lära in alla växlingsläge, detta görs med kommando i diagnosen.
seleespeeden är en härligt system att köra.strular det så är det skit. har den varit så hela tiden ?

har du inte någon diagnos själv så kan du kontakta stefans bilteknik i borgholm. han har en av dom som jag jobbar med , vet att han har gjort ett gäng postbilar och har lite koll på vad det handlar om. kan han inte så hör han av sig till mig.
hans telnr är 0485-10068.
hälsa från Rickard på Hella Gutmann så vet han vem som skickat dig...

Tomik - 2019-7-2 kl 22:26

Tack för tipset! Jag tänkte köra EcuScan på Selespeeden imorgon för att kolla koderna eller så blir det besök hos Stefan,

Tomik - 2019-7-3 kl 22:05

Hmm.., EcuScan får ingen kontakt med selespeeden men med motor, abs och airbag. Trots det går det att växla med spaken men inte med paddlarna. Ska se om Hella Gutman pratar lådans språk.

bravo - 2019-7-4 kl 13:03

ja prova och se, det fanns inte med på jts modellen men frågan är om det fungerar med ts modellen. kollade i min tester nu nämligen.
du kan ju höra med honom om det är något han vill prova och se på

Tomik - 2019-8-28 kl 05:15

@Rickard, Nu har vi testat med Hella gutmann men på en annan verkstad här som är riktiga Alfistas, www.chassit.se. De kunde koppla upp sig, hittade inga felkoder men kommer inte åt kalibreringen. Testade med två olika selespeed ecu:er.
Ligger felet troligtvis i bilen eller i programvaran?

[Ändrad 2019-8-28 av Tomik]

Tomik - 2019-10-25 kl 14:59

Äntligen rätt programvara och felsökning på Selespeeden!

Får upp P1744 Hydraulic circuit pressure sensor och
P1742 Selection sensor, båda två ger permanenta fel (går inte att släcka).
Bilen går att köra på etta, tvåan och backen. Växlar dock inte upp till 3,4, eller 5:ans växel. Nån som vet var dessa sensorer sitter?
(har tagit isär och satt ihop den 20-poliga selespeed kontakten 30 gånger plus elektronikrengöring som alla andra Alfaforum tipsar om)

GlasVimle - 2019-10-26 kl 09:17

Hade du fixat bromsproblemet?

Tomik - 2019-10-26 kl 14:36

Jajamensan, nu funkar allt förutom växel 3,4 och 5......
Låter som att selespeedpumpen går ofta, tappar tryck och startar om igen hela tiden.

Tomik - 2019-10-26 kl 15:14

Mera mystik. Satte i ett nytt batteri. Testade igår. Allt funkade. Nu idag låter inte längre pumpen till lådan när jag öppnar förardörren och inte ett knäpp när jag vrider om tändningen, trots att alla ljus fungerar. När jag vrider på tändningen startar pumpen men inget annat.

bravo - 2019-10-26 kl 17:00

garanterat internt fel i selespeed enheten , bara o byta isåfall. mkt vanligt det händer.

Tomik - 2019-10-26 kl 18:19

Batteriet hade dragits ur under natten av någon anledning. Med bättre batteri så låter pumpen endast när jag startar bilen, inte när jag öppnar förardörren och sedan med motorn igång så startar pumpen var 10:e sekund.
Är det "accumulator" som inte håller trycket för att lägga i 3:an, 4:an och 5:an? Kan lägga till att jag inte använder Tutela CS utan den motsvaarande ELF oljan som ska vara fullt kompatibel med CS.

[Ändrad 2019-10-27 av Tomik]

bravo - 2019-10-27 kl 17:48

vilket märke spelar ingen roll. men det måsta vara rätt space på oljan. har du inte det så kan du slänga den oljan du har i. varför inte skaffa rätt istället för att köra nått annat som sägs vara kompatibel.

vilken olja är det du har slagit i och vilken space har den.

bravo - 2019-10-27 kl 18:02

är det elf Speedmatic du har i så finner jag inget space på den oljan. dom skriver bara den är kompatibel med alfa och fiat selespeed. den hade jag definitivt inte slagit i då den inte har fiat klassning som benämning på det jag har hittat på nätet.
så med andra ord kan du ha en helt fel olja och har du otur så får du inre skador på tätnintar och andra gummidetaljer som har med trycken att göra. då är det robott byte som gäller.
sen måste man veta att den är rätt inställd i växelföraren på lådan, det gör man med ett specialverktyg samt så ska spelet var rätt till kopplingen och allt annat ok.
det är vanligt med interna fel o dessa pga fukt, kondens osv.

Tomik - 2019-10-27 kl 18:18

Ja, det är ELF speedmatic. Innan jag toppade med Speedmatic så lät pumpen när jag öppnade förardörren och fixade snabbt rätt tryck. Nu låter den inte när jag öpnnar dörren och den tappar trycket hela tiden. Var hittar jag en fräsch robot?

bravo - 2019-10-28 kl 21:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Tomik  
Ja, det är ELF speedmatic. Innan jag toppade med Speedmatic så lät pumpen när jag öppnade förardörren och fixade snabbt rätt tryck. Nu låter den inte när jag öpnnar dörren och den tappar trycket hela tiden. Var hittar jag en fräsch robot?

det är bara o annonsera eller så köper du en ny.
det är inte lönt att byta sensorerna som du söker i annons då du troligt har internt problem pga felaktig olja.
ta en bild och lägg in på spacen som brukar stå på baksidan av flaskorna så jag kan se ifall den uppfyller cs speed oljan. finner inget sådant ens på elfs info.

Tomik - 2019-10-29 kl 09:30

Det är aldrig för sent att ge upp. Kommer att alltid använda Selenia/Tutela CS Speed efter detta. Eftersom pumpen ändå fungerar så hoppas jag det räcker med att byta roboten.

George Junior - 2019-10-29 kl 18:11

Är det samma felsöknongsprocedur på 159 2.2 jts med robotlåda? Vi har en här som missar växlar ibland, speciellt från friläge är det inte alltid den får i växeln.

bravo - 2019-10-29 kl 19:49

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Är det samma felsöknongsprocedur på 159 2.2 jts med robotlåda? Vi har en här som missar växlar ibland, speciellt från friläge är det inte alltid den får i växeln.

tror inte det är samma typ.
vilket regnr har du. skicka på pm till mig.

George Junior - 2019-11-8 kl 06:50

Jag misstänker att du inte har det här regnumret i din databas ;) men jag tar och messar dig VINnumret då, hoppas det funkar.

WhatsApp Image 2019-11-07 at 23.46.35.jpeg - 71kB

bravo - 2019-11-8 kl 08:23

ja hela vin är bra.det fungerar alltid, för det mesta.
ta en bild på chassiplåten i aluminium så ser jag vad jag behöver.

[Ändrad 2019-11-8 av bravo]

Tomik - 2019-11-8 kl 14:01

Inte lätt att få tag i Tutela CS Speed lokalt men flera som renoverar Selespeed hävdar att Castrol Transmax Z är helt kompatibel. Kommentarer på det?

Selespeed olja

Tomik - 2019-11-8 kl 14:05

Här är specen för Castrol TransmaxZ

Castrol Transmax Z spec.jpg - 100kB

bravo - 2019-11-8 kl 14:29

det är inte spacen vi pratar om.
du ska ha spacen på olika märkes specifikation
cs speed har.
SAE75W . Fiat 9.55550-SA1
det finns ingen sådan info vad jag har sett om den oljan du har slagit i.
det är klassifiseringen det handlar om.

Selespeed olja

Tomik - 2019-11-8 kl 14:51

Enligt Selespeed experten nedan så ska det fungera bra.
https://www.facebook.com/alfa147selespeeds/posts/this-is-a-q...

bravo - 2019-11-8 kl 20:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Tomik  
Enligt Selespeed experten nedan så ska det fungera bra.
https://www.facebook.com/alfa147selespeeds/posts/this-is-a-q...
[/rquote

sorry men det ska inte fungera. ingen annan olja än cs speed i roboten. allt annat är bara snack o framför allt en dextron III ATF olja. han har inte koll. jag är alfa och fiat tekniker har gått selespeed utb för alfa romeo och senast för postbilarna där jag har träffat representent från magnetimarelli både på utb och när dom och en fiat tekniker om växellådor var hos oss på autoklinik i malmö och tittade på strulande postbilar, det finns inget annat som ska i än csc speed oljan. den finns även hos andra bilmärke, bla opel, tyota peugeot och cittra.. så jag vet vad jag pratar om sen vad andra på nätet skriver är upp till dom.

Tomik - 2019-11-9 kl 10:36

Tack Rickard! Då vi lägga denna fråga till handlingarna en gång för alla.
Det är Tutela CS Speed för Selespeeden och absolut ingenting annat.
Nu ska jag ut och montera min nya beg robot, dränera all ful-olja och vänta på att den lokala Alfa handlaren får hem CS Speed. Han har dessutom en helt ny robot på hyllan ifall någon är intresserad.

[Ändrad 2019-11-9 av Tomik]

bravo - 2019-11-9 kl 10:44

glöm inte att du måste ha specialverktyg för att få rätt justering på växelföraren från lådan in roboten och en ny skruv till den låsningen alternativt en mild loctite.