AlfaPower

Dränkta tändstift och trasig kåpa

Kaye - 2019-7-11 kl 15:24

Ska byta tändstift på min GTV och upptäcker att två av dem badar i olja. Oljelocket (påfyllnadslocket, eller vad det nu heter) har läckt och dränkt två tändstift. Håller nu på att försöka suga upp oljan innan jag tar ut stiften men som ni ser på bilden så är två av tändkablarna (eller vad fan det nu heter) trasiga dvs. packningarna gått åt skogen.

Behöver tips på var jag hittar två nya... kan någon bistå med namn och ev länk?

Jag har dessutom tappat halva min motorkåpa (platsskyddet i underredet) och min kamremskåpa/transmissionskåpa är trasig. Tog ingen bild på den men kanske någon vet vilken kåpa jag menar och var sjutton jag kan hitta en sådan?

Blir fan ding, ursäkta svenskan men har precis bytt stötdämpare bak, fixat nytt avgasrör, bytt olja/filter, fått blankt papper på besiktningen och ska precis köra på en sjujävla runda genom Europa....grrr....

Är det något annat jag ska tänka på? Tips och tricks iom detta "lilla" haveri? Jag vet... har haft tur...inget motorhaveri/tvärstopp och ingen brand, man får vara glad för det lilla, he he he...

IMG_7758.jpg - 130kBIMG_4106.jpg - 127kB

bravo - 2019-7-11 kl 15:39

kan ej kolla på bilderna.
det är vanligt att man spiller olja och det kommer ner vid tändstiften. troligt orsakat vid påfyllning.

Kaye - 2019-7-11 kl 23:51

Tack för svaret. Vet inte varför bilderna inte syns, kanske för att jag sitter vid en Mac...

Upptäckte att packningen för oljelocket inte höll tätt, har runnit rejält och nog länge...fixade lite o-ringar och lyckades fippla ihop och byta tändstift. Nu går hon fint igen...

Måste fixa en has-plåt eller vad det nu heter till underredet. Har förstått att de är svåra att hitta... kanske någon har tips?

Blir till att leta ny kåpa till kamrem, för nu fick jag göra lite MacGyver...