AlfaPower

GTV 916 3.0 -96 läcka och ånga

MartinC - 2019-8-7 kl 06:42

Suget efter en hobbybil (till) blev för stort så en halvskruttig gtv införskaffades. Saknat en alfa att skruva sönder. Den har en massa fix men det mesta är överkomligt tror jag... Är några grejer som jag gärna tar emot tips och vägledning om.

Tomgången- motorn har gått rätt bra tills jag förstörde lmm(ny på väg) men tomgången har legat på 1500. Nu när jag kört motorn utan lmm så går den helt ok med lite gas men vill dö på tomgång. Vet ej om det hänger ihop med lmm eller med det ursprungliga knaset med tomgången. Vad kan ha pajat om tomgången ligger högt i vanliga fall?

Kylfläktsmotstånd- har inte kört bilen längre sträckor men fläktarna verkar gå iaf. Dock är kablarna till motstånden klippta. Visst sitter det två separata motstånd mellan fläktarna? Är de likadana? Tänkte byta ut dem och försöka koppla ihop det som det är tänkt.

Massa annat som är knas men får ta saker allt eftersom. Förresten, om nån skrotar en gtv så finns det grejer jag är intresserad av att köpa!

67D8AC08-1522-4DEE-BF08-730840D84A0A.jpeg - 5.3MB

[Ändrad 2019-9-12 av MartinC]

bravo - 2019-8-7 kl 08:05

klart det hänger hopa med lmm. är den bortkopplad så kan du få massa knasfel.

MartinC - 2019-8-7 kl 08:35

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
klart det hänger hopa med lmm. är den bortkopplad så kan du få massa knasfel.

Var otydlig, tomgången var hög redan innan lmm kopplades bort

[Ändrad 2019-8-7 av MartinC]

Oscar - 2019-8-7 kl 11:15

Det är en 24V maskin antar jag, de kom väl som årsmodell -97. Möjligt att tillverkningen var sent -96.

Utan LMM eller trasig sådan så fungerar saker inte som det ska. Det är inte helt ovanligt att insugsslangen innan gasspjället ger sig och drar in tjuvluft. Det påverkar blandningen och kan ställa till med problem.
I grund och bott så kan det bero på två saker, det ena är att motorn faktiskt drar tjuvluft på "motorsidan" av spjället så att även att tomgångsventilen är stängd så finns det nog med luft. Då blir det knasvärden från LMM och lambdasonden. Motorn mäter in för lite luftmassa och ger för lite bränsle, vilket lambda för kompensera för.

Det andra möjliga scenariot är att motorstyrningen tycker att det är lämpligt med hög tomgång pga. felaktiga indata. Kan vara allt från motortemperatur till att den saknar någon givarsignal och håller uppe varvtalet för att göra motorn mer körbar (ej tjuvstanna).

Men innan felsökning måste alla givare sitta på plats.

Nu är det inte OBDII på den bilen, men det finns andra typer av anslutningar och mjukvaror. Har du tillgång till sådant så kan man läsa ut en del intressant från styrboxen. Livedata är mer intressant än rena felkoder.

Bägge motstånden är samma, och de sköter lågfartsdelen på kylningen. Främst A/C som kör på lågfart. Det är bra om de fungerar, de håller även nere temperaturen i motorrummet om fläktarna jobbar när man kör i stadsmiljö. I praktiken styrs fläktarna av trycket i A/C systemet, normalt startar fläkten när det blir förhöjt tryck. Och när det blir väldigt högt går fläkten igång på katastrofläge på fullfart.

MartinC - 2019-8-8 kl 06:12

Tack för info Oscar! Får se till att allt är på plats kring motorn först. Upptäckte igår att kabeln till lambdan var klippt även den :dunce: En ny sån är på väg också.
Ang fläktmotstånden så mätte jag dem igår och båda verkar ok, märkta 0,18 ohm och mätte upp 0,2. Misstänker att det var ganska länge sen ac fungerade på bilen, gör de här motstånden nån skillnad isf?

Besar - 2019-8-8 kl 08:23

Om jag minst rätt, så går fläktarna på max fart om motstånden krånglar, eller som i ditt fall klippta kablar (156 TS men förmodligen samma).
Jag lärde mig the hard way när jag köpte min TS, och fläktarna var kopplade direkt till 12V. Någon försökte maskera en dålig topparpackning genom att ha fläkten igång alltid och öppen termostat :/

MartinC - 2019-8-8 kl 08:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Om jag minst rätt, så går fläktarna på max fart om motstånden krånglar, eller som i ditt fall klippta kablar (156 TS men förmodligen samma).
Jag lärde mig the hard way när jag köpte min TS, och fläktarna var kopplade direkt till 12V. Någon försökte maskera en dålig topparpackning genom att ha fläkten igång alltid och öppen termostat :/

Surt... undrar om det är nåt liknande med min bil. Kablarna är klippta och hopkopplade parvis. Vet inte vad man uppnår genom detta eftersom bil-el är ett gigantiskt mysterium för mig
Såg att säkringen för fläktarna (50a?) var bortplockad också. Men vet att fläktarna gått när jag kört bilen...

[Ändrad 2019-8-8 av MartinC]

Atterhall - 2019-8-8 kl 10:19

Quote: Ursprugligen inlagt av MartinC  

Surt... undrar om det är nåt liknande med min bil. Kablarna är klippta och hopkopplade parvis. Vet inte vad man uppnår genom detta eftersom bil-el är ett gigantiskt mysterium för mig
Såg att säkringen för fläktarna (50a?) var bortplockad också. Men vet att fläktarna gått när jag kört bilen...

Huvvaligen! :lips:

Förbikopplade stora säkringar kan betyda trubbel, om inte annat för att det uppenbarligen är en pulare med taskigt omdöme som varit där och fnulat. Det enda raka är nog att återställa till ursprungligt kablage/koppling och börja felsöka därefter.

Just my :2cents:...

MartinC - 2019-8-8 kl 11:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  

Huvvaligen! :lips:

Förbikopplade stora säkringar kan betyda trubbel, om inte annat för att det uppenbarligen är en pulare med taskigt omdöme som varit där och fnulat. Det enda raka är nog att återställa till ursprungligt kablage/koppling och börja felsöka därefter.

Just my :2cents:...

Japp det är också min plan. Men jag kan inte låta bli att undra vad som föranlett den här massakern med exv klippt lambda.
Ska tillägga att bilen är köpt på chans, visste att den hade ”förbättringspotential”

MartinC - 2019-8-12 kl 13:00

Ledningarna till kylarmotstånden kommer parvis, spelar det nån roll vilken som kopplas till övre/nedre motstånd och spelar det nån roll vilken pol respektive ledare kopplas till på motståndet? Hittar inga märkningar...

Oscar - 2019-8-12 kl 19:53

Ledningarna till kylarmotstånden kommer parvis, spelar det nån roll vilken som kopplas till övre/nedre motstånd och spelar det nån roll vilken pol respektive ledare kopplas till på motståndet? Hittar inga märkningar...

Spelar ingen roll, troligtvis en sladd till respektive fläkt.
Och motståndet är inte jordat mot chassi i någon ände -> inte polaritetskänsligt.

MartinC - 2019-9-12 kl 07:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  

Spelar ingen roll, troligtvis en sladd till respektive fläkt.
Och motståndet är inte jordat mot chassi i någon ände -> inte polaritetskänsligt.

Tack! Kopplat och klart, inte kunnat testa pga väntar på lite delar:sleeping:

En annan grej som är störande och oroväckande är att det kommer rök (ånga) varje gång bilen stått ett tag och jag startar upp den. Tror det är kylvätska, ryker upp i framkant av motorn mellan motor och kylare. Slutar när allt är förångat. Finns det nåt speciellt misstänkt ni som haft liknande med tvärställd v6 24v?

Edit: olja är det som bränns... ventilkåpspackning?

[Ändrad 2019-9-14 av MartinC]