AlfaPower

Handbroms låser sig, 116

plaxan - 2019-8-12 kl 15:27

Jag har problem med att handbromsen låser sig om man dragit hårt i handbromsspaken, eller om bilen har stått lite längre tid med hanbromsen åtdragen. Det gäller både 90:an och 75:an. Det är armen på det högra oket som inte fjädrar tillbaka. Oken är ganska nya och hyfsat fräscha, och i övrigt är funktionen klanderfri. Är detta ett känt problem? Vad kan man göra åt det? Spraya med silikonspray runt armen? Ellet behöver mekaniken åtgärdas?

bravo - 2019-8-12 kl 18:00

kärvande vajer. hur är fjädern som ska dra tillbaka armen när du släpper handbromsen.

plaxan - 2019-8-12 kl 19:30

Nej, det är inte vajern som kärvar. Armen på vänstra oket går tillbaks direkt, och på högra oket behöver man bara knacka på armen, så går den tillbaks hela vägen direkt. Den går också tillbaks om man stampar till på fotbromsen, men det godtar inte bilprovningen.

Av dessa skäl verkar det inte heller vara något fel på fjädern, utan det är armen som låser sig av någon anledning.

HEDBERG - 2019-8-13 kl 18:12

Häng av vajern och se om hävarmen returnerar då ,ta en tång och kolla om vajern löper lätt ,om inte extremt lätt = byt , visst OM oket kärvar så är silikon spray rätt väg men borde inte behövas om de är ganska nya ?? Skiljer på olika fabrikat angående renovering

75anders - 2019-8-14 kl 09:11

Jag har precis samma fenomen på min. det är tydligt att vajern släpper medan armen fastnar. Jag har ett kvastskaft I bagaget så att jag kan peta till armen. Då snapper den tillbaka. Jag har försökt att smörja men set sitter oerhört illa till.

BerlinaPer - 2019-8-14 kl 18:48

Jag har en Alfetta Berlina där det sitter en extra fjäderpå höger sida sdom hjälper till att släppa tillbaka wiren. Enkel men inte orginal!
Per:D

75anders - 2019-8-15 kl 08:08

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Jag har en Alfetta Berlina där det sitter en extra fjäderpå höger sida sdom hjälper till att släppa tillbaka wiren. Enkel men inte orginal!
Per:D

Mitt kvastskaft är heller inte original. Fast din lösning verkar bättre.

plaxan - 2019-8-18 kl 14:51

Nu har jag sprayat lite silikonspray runt armen på högra oket, och det funkar! Hoppas bara att det funkar även på återbesiktningen.

Jag har även lagt i en stång, som kan liknas vid ett kvastskaft, i bagaget. Tackar för det tipset! Det är ju bättre än att använda en skruvmejsel, som jag gjorde tidigare. Man måste krypa in så långt under bilen då.