AlfaPower

Information om bil via chassinummer?

Seb - 2019-8-14 kl 09:42

Hej,

Än den nån här som har en nycket för att kunna utläsa fordonsuppgifter från chassinummer?
Jag försöker fastställa årsmodell på en Spider med chassinummer AR 3048537.

Nån som har nåt tips?


[Ändrad 14/8/2019 av Seb]

Johan Näsström - 2019-8-14 kl 11:11

Hej,
det mest spännande är att skicka ett artigt brev till centrodocumentazione@museoalfaromeo.com
Det är tydligen någon som kollar sådana uppgifter på frivillig basis. Skicka gärna med ett foto så ser det trevligt ut. Jag fick ett väldigt fylligt svar. Lycka tiil!

Seb - 2019-8-14 kl 11:21

Tack för bra tips, det skall jag försöka med :)

BennySteen - 2019-8-14 kl 15:12

googla på alfa vin decoder, svenska chassinummer syns på biluppgifter.se och transportstyrelsen webb om man har regnummer.

Atterhall - 2019-8-14 kl 16:59

Är det en äldre Spider (105/115 sexti-/sjuttitalare) kan du antagligen hitta det i standardverket "Le Vetture Alfa Romeo dal 1910" av Luigi Fusi. Den finns i olika upplagor med uppdaterade chassinummerlistor för respektive år.

Det finns några sidor scannade om man googlar, tyvärr bara fram till 1972.

https://www.alfabb.com/bb/forums/attachment.php?attachmentid...

Ditt chassienummer är inte komplett men verkar indikera en 115.02, dvs Spider 2000 i USA-utförande. Sista angivna som 1972 års modell är 3041024. Ska vi gissa att den du har kan vara nånting framåt 75/76/77 baserat på att den är typ 7500 bilar senare och tillverkning i snitt knappt 2000 bilar per år (totalt 22000 Spider 2000 för USA 1970-1982)?

[Ändrad 2019-8-14 av Atterhall]

bravo - 2019-8-15 kl 06:58

kolla med Wille på www.duettoregister.com
han är mr spider och har koll på det mesta.
han har även
www.veloce.se
www.duettoifo.com


Seb - 2019-8-15 kl 10:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Är det en äldre Spider (105/115 sexti-/sjuttitalare) kan du antagligen hitta det i standardverket "Le Vetture Alfa Romeo dal 1910" av Luigi Fusi. Den finns i olika upplagor med uppdaterade chassinummerlistor för respektive år.

Det finns några sidor scannade om man googlar, tyvärr bara fram till 1972.

https://www.alfabb.com/bb/forums/attachment.php?attachmentid...

Ditt chassienummer är inte komplett men verkar indikera en 115.02, dvs Spider 2000 i USA-utförande. Sista angivna som 1972 års modell är 3041024. Ska vi gissa att den du har kan vara nånting framåt 75/76/77 baserat på att den är typ 7500 bilar senare och tillverkning i snitt knappt 2000 bilar per år (totalt 22000 Spider 2000 för USA 1970-1982)?

[Ändrad 2019-8-14 av Atterhall]


Hej och tack för ditt svar. Du har helt rätt, det är en Spider Kammtail 2000 (S2) förmodad 1976. Men det är just årsmodellen jag behöver få bekräftad för att underlätta reg.besiktning. USA-utförande stämmer väl, blev importerad 1995, men aldrig inreggad och tagen i trafik.
Det ligger nu på mig om jag skall kunna få tillbaka den på gatorna.
Bilprovningen vill säkerställa år samt även helst ha ett avgasintyg, vilket verkar svårt att få fram, då originaltiteln på bilen försvunnit sen importen.

Seb - 2019-8-15 kl 10:35

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
kolla med Wille på www.duettoregister.com
han är mr spider och har koll på det mesta.
han har även
www.veloce.se
www.duettoifo.com



Tack för bra tips, mailar honom direkt :)

Seb - 2019-8-15 kl 10:37

Det här chassnumret jag fått angivet. Är det ett chassinummer? Allt tyder på att det skall vara fler siffror


IMG_00181.jpg - 761kB

Atterhall - 2019-8-15 kl 17:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Är det en äldre Spider (105/115 sexti-/sjuttitalare) kan du antagligen hitta det i standardverket "Le Vetture Alfa Romeo dal 1910" av Luigi Fusi. Den finns i olika upplagor med uppdaterade chassinummerlistor för respektive år.

Det finns några sidor scannade om man googlar, tyvärr bara fram till 1972.

https://www.alfabb.com/bb/forums/attachment.php?attachmentid...

Ditt chassienummer är inte komplett men verkar indikera en 115.02, dvs Spider 2000 i USA-utförande. Sista angivna som 1972 års modell är 3041024. Ska vi gissa att den du har kan vara nånting framåt 75/76/77 baserat på att den är typ 7500 bilar senare och tillverkning i snitt knappt 2000 bilar per år (totalt 22000 Spider 2000 för USA 1970-1982)?

[Ändrad 2019-8-14 av Atterhall]


Hej och tack för ditt svar. Du har helt rätt, det är en Spider Kammtail 2000 (S2) förmodad 1976. Men det är just årsmodellen jag behöver få bekräftad för att underlätta reg.besiktning. USA-utförande stämmer väl, blev importerad 1995, men aldrig inreggad och tagen i trafik.
Det ligger nu på mig om jag skall kunna få tillbaka den på gatorna.
Bilprovningen vill säkerställa år samt även helst ha ett avgasintyg, vilket verkar svårt att få fram, då originaltiteln på bilen försvunnit sen importen.


Oj, spännande! Att få till en godkänd ursprungskontroll och regbesiktning utan de ursprungliga dokumenten måste väl betecknas som en registerbyråkratisk utmaning - men knappast omöjligt. 😁

Centro Storico utfärdar ju nån sorts certifikat, med stämplar och allt, nuförtiden som väl används av auktionshusen osv för att säkerställa ”proviniens” för de riktigt dyra bilarna. Ett sånt kanske kan funka för att bekräfta årsmodellen - men det är knappast gratis...

Avgasintyg är kanske knepigare, eftersom den är importerad från USA är det väl underlaget från den amerikanska importören du egentligen behöver - undrar om de har 43-åriga arkiv, fråga kan ju knappast skada?

Chassinumret kan du nog använda som det är gentemot Bilprovningen/Transportstyrelsen i alla fall. Både de och italienarna är härligt inkonsekventa fram till typ 1981 då det blev krav i USA på att använda de standardiserade ”VIN” med 17 tecken.

Jag är rätt säker på att min Bertone från 75 är stämplad med hela ”chassinumret” inklusive typbeteckning AR*11503 0002445 men i bilregistret står bara 0002445. Din är ju uppenbarligen bara stämplad med ”lösnumret” från produktion och antagligen nyare, så de gjorde kanske lite som de kände för...

Grifo - 2019-8-15 kl 19:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Det här chassnumret jag fått angivet. Är det ett chassinummer? Allt tyder på att det skall vara fler siffror





Det är ett helt korrekt chassienummer.

Superleggera - 2019-8-18 kl 08:28

2000 Spider USA-version listad som årsmodell 1975 i Alfa Romeo Production cars 1910-2007 av d’Amico och Tabucchi.

Seb - 2019-8-19 kl 07:40

Hej killar och tack för respons,

Har hittat en plackett i dörröppningen som verifierar att den är tillverkad november -75 men tagen i trafik -76. Frågan är om det gör den till en 75:a eller 76:a i Bilbrovningens ögon?
75 inga krav på avgasvärden, 76 ett helvete med avgasvärden...

Här är hon iaf, i sitt nya hem :embaressed:



20190818_203350_resized_LI.jpg - 1.5MB

[Ändrad 20/8/2019 av Seb]

Seb - 2019-8-19 kl 07:53

Quote: Ursprugligen inlagt av Superleggera  
2000 Spider USA-version listad som årsmodell 1975 i Alfa Romeo Production cars 1910-2007 av d’Amico och Tabucchi.


Grym info!
Har du ett foto av det eller en länk/skärmdump du kan skicka över eller lägga in här i tråden?

mvh Seb

bravo - 2019-8-19 kl 07:58

en bil idag är året den produceras som räknas som modellen. när den tas i trafik har ingen betydelse på en ny bil. det är bara för garantin kan man säga.. är det bilen på bilden har du ju väl redan en svensk skylt.

kollade på transportstyrelsen gällande fordonsåret. se bild.

Bifogad fil: phpRFz7sd (105kB)
Denna fil har blivit nedladdad 196 gånger

Seb - 2019-8-19 kl 09:50

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
en bil idag är året den produceras som räknas som modellen. när den tas i trafik har ingen betydelse på en ny bil. det är bara för garantin kan man säga.. är det bilen på bilden har du ju väl redan en svensk skylt.

kollade på transportstyrelsen gällande fordonsåret. se bild.



Bra info, tack! Kan hjäpa mig en hel del :embaressed:

Jo, den är importerad 95 och fick plåtar då, men det finns ingen originaltitel kvar på den tyvärr. På den tiden var det tullen som hantarade detta och saker har fallit emllan stolarna sen dess...

[Ändrad 19/8/2019 av Seb]

rstx - 2019-8-19 kl 12:31

Jag har en likadan, också USA-import fast vit och från '72. :)

Men har du ett regnummer sen tidigare så finns ju dokument på förregistrering etc hos transportstyrelsen? Eller missar jag något?

Seb - 2019-8-19 kl 12:49

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Jag har en likadan, också USA-import fast vit och från '72. :)

Men har du ett regnummer sen tidigare så finns ju dokument på förregistrering etc hos transportstyrelsen? Eller missar jag något?


Du har helt rätt, men reg.besiktaren ger ingenting för en "förregistrering" från 90-talet. Nåt dokument på förregistrering finns inte, bara ett dokument om registeringsanmälan. Tullen gjorde allt på den tiden och vissa tullare var inte ens ute och kollade på bilen. De skrev bara in vad importören sa.
Transportstyrelsen har inga krav på bilen, men han som skall reg.besikta behöver verifiera att den är vad den utger sig för. Dvs att det varit i trafik i USA och att det verkligen är en 76:a, som det står i tullpapprena.
Allt känns som ett moment 22 nu, jag försöker med allt.

rstx - 2019-8-19 kl 19:50

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Jag har en likadan, också USA-import fast vit och från '72. :)

Men har du ett regnummer sen tidigare så finns ju dokument på förregistrering etc hos transportstyrelsen? Eller missar jag något?


Du har helt rätt, men reg.besiktaren ger ingenting för en "förregistrering" från 90-talet. Nåt dokument på förregistrering finns inte, bara ett dokument om registeringsanmälan. Tullen gjorde allt på den tiden och vissa tullare var inte ens ute och kollade på bilen. De skrev bara in vad importören sa.
Transportstyrelsen har inga krav på bilen, men han som skall reg.besikta behöver verifiera att den är vad den utger sig för. Dvs att det varit i trafik i USA och att det verkligen är en 76:a, som det står i tullpapprena.
Allt känns som ett moment 22 nu, jag försöker med allt.


Hmm... Ja, det kan vara ett helvete det där...
Antar att det inte finns något namn heller på 90-tals registreringen? Kanske man kunnat få tag i den tullaren då, men ändå ett långskott.

Årsmodell 76 kan du bevisa iaf. Kollade du med Marco Fazio på Centro documentazione? Han har ju också info om vart den exporterades och såldes första gången, hjälper kanske lite?
Eller så får man hitta en föredetta ägare kanske.

Eller det mindre lagliga sättet...

[Ändrad 2019-8-19 av rstx]

Atterhall - 2019-8-19 kl 21:05

Du kanske skulle tjonga i en rejäl båge och köra den i Challenge? Räser-spider är ju coolt! :cool:

Seb - 2019-8-20 kl 09:56

Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Jag har en likadan, också USA-import fast vit och från '72. :)

Men har du ett regnummer sen tidigare så finns ju dokument på förregistrering etc hos transportstyrelsen? Eller missar jag något?


Du har helt rätt, men reg.besiktaren ger ingenting för en "förregistrering" från 90-talet. Nåt dokument på förregistrering finns inte, bara ett dokument om registeringsanmälan. Tullen gjorde allt på den tiden och vissa tullare var inte ens ute och kollade på bilen. De skrev bara in vad importören sa.
Transportstyrelsen har inga krav på bilen, men han som skall reg.besikta behöver verifiera att den är vad den utger sig för. Dvs att det varit i trafik i USA och att det verkligen är en 76:a, som det står i tullpapprena.
Allt känns som ett moment 22 nu, jag försöker med allt.


Hmm... Ja, det kan vara ett helvete det där...
Antar att det inte finns något namn heller på 90-tals registreringen? Kanske man kunnat få tag i den tullaren då, men ändå ett långskott.

Årsmodell 76 kan du bevisa iaf. Kollade du med Marco Fazio på Centro documentazione? Han har ju också info om vart den exporterades och såldes första gången, hjälper kanske lite?
Eller så får man hitta en föredetta ägare kanske.

Eller det mindre lagliga sättet...

[Ändrad 2019-8-19 av rstx]


Jag har mailat Centro documentazione, men får ett svar att de är stängda till 1 september.
Hur menar du att ajg kan bevida årsmodell 76, jag missar nog nåt där? Står 75/11 på plaketten i dörröppningen som tillvekning men nåt om tagen i trafik 76.

mvh Seb

rstx - 2019-8-20 kl 10:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Quote: Ursprugligen inlagt av rstx  
Jag har en likadan, också USA-import fast vit och från '72. :)

Men har du ett regnummer sen tidigare så finns ju dokument på förregistrering etc hos transportstyrelsen? Eller missar jag något?


Du har helt rätt, men reg.besiktaren ger ingenting för en "förregistrering" från 90-talet. Nåt dokument på förregistrering finns inte, bara ett dokument om registeringsanmälan. Tullen gjorde allt på den tiden och vissa tullare var inte ens ute och kollade på bilen. De skrev bara in vad importören sa.
Transportstyrelsen har inga krav på bilen, men han som skall reg.besikta behöver verifiera att den är vad den utger sig för. Dvs att det varit i trafik i USA och att det verkligen är en 76:a, som det står i tullpapprena.
Allt känns som ett moment 22 nu, jag försöker med allt.


Hmm... Ja, det kan vara ett helvete det där...
Antar att det inte finns något namn heller på 90-tals registreringen? Kanske man kunnat få tag i den tullaren då, men ändå ett långskott.

Årsmodell 76 kan du bevisa iaf. Kollade du med Marco Fazio på Centro documentazione? Han har ju också info om vart den exporterades och såldes första gången, hjälper kanske lite?
Eller så får man hitta en föredetta ägare kanske.

Eller det mindre lagliga sättet...

[Ändrad 2019-8-19 av rstx]


Jag har mailat Centro documentazione, men får ett svar att de är stängda till 1 september.
Hur menar du att ajg kan bevida årsmodell 76, jag missar nog nåt där? Står 75/11 på plaketten i dörröppningen som tillvekning men nåt om tagen i trafik 76.

mvh Seb


Aha...

Jag menar att du har placketten på att den är tagen i trafik 76 och det är det man går på när man sätter in modellår, och då även bilprovningen!
Det är skillnad på tillverkningsår och modellår, men även där brukar man gå på året efter, om den är tillverkad på hösten/vintern vilket också är fallet i din då den är satt som November 1975.
Mao i bilprovningens ögon blir det modellår 76 oavsett.

T.ex är min Alfasud Sprint tillverkad November 1983 men den är registrerad som 1984.

[Ändrad 2019-8-20 av rstx]

Seb - 2019-8-21 kl 07:55

Här är plaketten som sitter i dörröppningen på Spidern. Tillverkningsår 75/11 och möter 1976 års specifikatoner för bilar i Kaliforninen.


20190820_214516_resized.jpg - 204kB

bravo - 2019-8-21 kl 08:50

det borde utan problem fungera med dom uppgifterna. du har ju när den är tillverkard.
alltså är det en 1975 års modell och bör gå på dom avgasreglerna.


googlade runt lite :)
https://govt.westlaw.com/calregs/Document/I5F24BC617FD44377A...



Bifogad fil: 1976.doc (44kB)
Denna fil har blivit nedladdad 142 gånger

Seb - 2019-8-21 kl 09:05

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
det borde utan problem fungera med dom uppgifterna. du har ju när den är tillverkard.
alltså är det en 1975 års modell och bör gå på dom avgasreglerna.


googlade runt lite :)
https://govt.westlaw.com/calregs/Document/I5F24BC617FD44377A...





Grymt Rickard, det där kommer säkert att hjälpa till vid tveksamheter :thumbsup:

[Ändrad 21/8/2019 av Seb]

bravo - 2019-8-21 kl 15:06

:) lycka till ..