AlfaPower

Nytt sudprojekt: Vitan / bakvagn bakbromsar

 Pages:  1  2

Georg - 2019-8-24 kl 22:05

Vitan ?
Namnet lika spännande som färgen på objektet...

Iallafall är det en -78 vanlig 4-dörrars sud som jag minns som ett hyfsat objekt. Många år sen jag såg den.
Spiros - tidigare boende i Limhamn köpte den för nån tusing, besiktigade och tog sen en sväng till Greklandet - fyllde den till takklädseln med sudplåt å nya reservdelar å for hem. Det är många som haft glädje av dom delarna. Tror att den gröna Ti.n som Micke G gjorde iordning och som står här nu i väntan på ny lycklig ägare fick en ny dörr å kanske mer den gången. Sen har den varit med på klubbens banmöte på Sviestad med en gång.

Efter att ha försjunkit mig i KLASSIKERS alfahäfte som finns ute nu och den sanslöst fina LeMansblå sud som finns med där i blaskan så vore det ju ett sanslöst lyft att bli av med den vita tråkfärgen.

Nåväl den är inte här än. Har nån nån tomkörning med bilsläp uppåt så hojta till ! Står i Dalby utanför Lund tror jag å ska till HögaKusten ovan Härnösand. Kanske det går en tomtrp från Avestahållet hit snart. Så då har vi Lund - Avesta som behövs. Det omöjliga ska väl kunna inträffa nån gång..

vitan9.jpg.bmp - 909kB



[Ändrad 2020-2-4 av Georg]

Georg - 2019-8-24 kl 22:07

Spiros brukar inte spara på krutet...

vitan3.JPG - 161kB

Georg - 2019-8-24 kl 22:12

Man börjar bli van att se felen på sud. Förra bilden: dörrklädseln på väg bort...

Lite kul bild från förra boendet i Boxholm/Östergötland.
Nyinförskaffat objekt SIMCA 1000 - som jag sålde pga av för många bilar att flytta med upp. Skit å - vem har en SIMCA 1000 stående ??
Giardinettan - tidigare objekt å bortanför "nya" Vitan.

vita+giardinetta+1000.JPG - 182kB

FredrikAssarsson - 2019-8-25 kl 08:04

Yes, mer dumheter! Kul att följa :beerchug:

Atterhall - 2019-9-1 kl 17:11

Heja! Brigata Boxer behöver alla nya rekryter...:beerchug:

Hajen - 2019-9-1 kl 17:46

Skoj som tusan, fixa hem kärran snart! Nu väntar vi bara på att Micke G, Matsud, saabkillen och Aineland också kavlar upp ärmarna igen, så är latinoboxer tillbaka starkare än 1983!

Georg - 2019-9-3 kl 13:01

Nu är en Lastbiltrailertransport under planering...
Verkar som dom klarar det fast den inte är körbar.
:thumbsup:

Grifo - 2019-9-4 kl 18:17

Kul att höra att du är laddad för nya upptåg - transporten från
Avesta till Nordingrå sker under hösten - Sud på släpet i båda
riktningar dessutom :thumbsup:

Georg - 2019-9-4 kl 20:14

sud/sud.... är det desamma som
win/win ???

:bananana:

Georg - 2019-11-13 kl 21:53

NU händer det :bananana:

20191113_214425.jpg - 3MB

Georg - 2019-11-13 kl 21:54

Kärran är på G :thumbsup:

Lämnat Dalby å troligen i Södertälje just nu för omlastning till Gunnar i Krylbo :)

Resized_20191113_133102.jpeg - 274kB

Georg - 2019-11-13 kl 21:56

:lolsign:

Resized_20191113_133054.jpeg - 288kB

Grifo - 2019-11-13 kl 22:33

:bananana:

FredrikAssarsson - 2019-11-14 kl 07:38

Gött! Nu börjar byggsäsongen!

Bergils - 2019-11-14 kl 08:03

Go Georg!
Fantastiskt kul att följa!

Georg - 2019-11-15 kl 19:21

Jarå för f-n haha NU kör vi :smash:

Grifo - 2019-11-21 kl 19:52

Då var det i alla fall lastat och klart för avfärd norrut.
Hoppas på en fridfull resa och kaffe i Nordingrå imorgon.

78221803_10221100573773466_4436052131245457408_n.jpg - 52kB

Micke G - 2019-11-21 kl 21:48

Ser bra ut. Jag vill också koppla på släpet. :beerchug:

Georg - 2019-11-22 kl 14:48

Mot Krylbo. Lasten är grön !
Nya ägaren är glad ....:ritaliead:

20191122_132819.jpg - 2.6MB

Georg - 2019-11-22 kl 14:50

Nu ska inredningen ur illa kvickt för att torka ur. Kärran har stått utan sidrutor fram på slutet så där är fullt med löv å annan bråte. Och vatten

Georg - 2019-11-22 kl 16:40

1,5 tim senare..

[Ändrad 2019-11-22 av Georg]

20191122_161042.jpg - 5.4MB

Georg - 2019-11-22 kl 16:55

Stolarnas glidstycken hade kärvat fast så det var bara att ta fram hydraulen...

20191122_150604.jpg - 5.7MB

Georg - 2019-11-22 kl 16:57

Riktigt kul detta..fick ut mattan i mörkret å spolat rent 😜

20191122_162117.jpg - 5.1MB

Hajen - 2019-11-22 kl 20:57

Du har lite att pyssla med där, misstänker jag, Georg! Kul att du är igång igen!

Georg - 2019-11-22 kl 22:35

Så blev det kväll då tillslut. En del rost - ja men näst bästa sudobjekt jag börjat med...
Imorrn ska jag rulla ut å tvätta inuti. Det luktar som när man rensar vattenlåset i badrummet...:lolsign:

20191122_213048.jpg - 4.8MB

Finnland - 2019-11-23 kl 09:35

Sud ftw. :bananana:

Georg - 2019-11-23 kl 10:19

Åsså klassikern på serie I och II
- rutramen bak...

IMG-20191123-WA0001.jpeg - 1.1MB

Georg - 2019-11-23 kl 13:03

Så - då fick jag väck fram å bakruta och haft den ute i det mysiga regnvädret å skurat å spolat.
Nu kan man se bättre vad som ska göras..

20191123_122807.jpg - 3.4MB

Grifo - 2019-11-24 kl 19:20

Det såg väl inte alltför illa ut ?
Se nu till att inventera och skriv en lista så att alla delar kommer
på plats inom ett par månader. Blir svårt att hinna annars.

Tog en sväng med grönan idag, anliggande bromsar och usel
väderlek men riktigt roligt !!!

76697258_10221126490461367_8238180176366665728_o.jpg - 279kB

Atterhall - 2019-11-24 kl 19:57

Ballaballa! Grön boxer rockar :headbang::headbang:

Georg, blir den vita grön så småningom, kanske? :rolleyes:

Seroiusly, du bär kulturarvet vidare som få andra... :thumbsup:

[Ändrad 2019-11-24 av Atterhall]

FredrikAssarsson - 2019-11-24 kl 20:30

Men den är ju knappt virad runt en lyktstolpe det minsta, om den förra blev bil igen ska väl det här bli som ett mysprojekt för dig? :thumbsup:

Georg - 2019-11-25 kl 17:07

Nä Gunnar det är riktigt kul.
En Sud där man inte blrjar med att riva ner bränsle/bromsledningar å trösklar/golv.
Så det jag gör nu är att försöka rädda så mkt som möjligt..inte byta om det absolut inte behövs.
Sandplåten bak är bara rostig i ena hörnet så jag tränar på att få ut bucklorna så jag bara behöver fixa hörnet.
Studerade en video på tuben hur man riktar en baklucka utan att ens lacka om. Där var både
större bucklor å mindre riktigt djupa inom ca 3 kvadratdm. Killen fixade det och tog dom stora ytorne med att limma dragfästen.
Svårt först men nu lossnar det när jag bockst en bit takplåt å anv. en liten gasbrännare att bättra på tempen på plåt och smältlim.
Snart är jsg på nivå att det går att spackla...Går inte att komma åt baksidan.
:smash:

IMG-20191125-WA0005.jpeg - 748kB

Georg - 2019-11-25 kl 18:19

Före å efter - just nu. Ska fortsätta lite till.

IMG-20191125-WA0000.jpeg - 792kB20191125_180632.jpg - 2.4MB

Georg - 2019-11-25 kl 21:15

Sprayat lite vit grund tunt för att se bättre.. har en liten sänka under punktsvetsen ngt t.höger om låset.

Riktigt små inslag funksr inte att ta med lim. Så liten yta å så mkt kraft krävs

20191125_205818.jpg - 3.2MB

[Ändrad 2019-11-25 av Georg]

FredrikAssarsson - 2019-11-25 kl 22:32

De små inslagen kan du sätta väääldigt liten limdutt på och bara blrja dra ut lite lätt och ta en liten gummihammare och knacka runt bucklan så slipper du dra ut den lilla bucklan utan flyttar plåten runt om lite istället. klart de aaallra minsta går inte att lösa men man kan få ut rätt små saker.

Tar en jävla tid.

Georg - 2019-11-26 kl 09:09

Får prova 😜

Georg - 2019-11-28 kl 17:30

Kände det var dags att riva ur drivpaketet.
Lyckades lasta det på släpan med hjälp av Grålle ed snöskopa å åkte t. grannbyn för hetvattentvätt. Det var grymt skitigt...men nu känns det trivsammare att jobba med alla delar som skas ses över på den enheten.
Och att nu kommer jag åt det stora problemet - badkaret och underliggande dubbla brandvägg med skum mellan.

20191128_093016.jpg - 4MB

Seb - 2019-11-29 kl 11:02

Hur gör du när det kommer till lack Georg?
Lackar du själv eller lämnar du till lackerare och säljer en njure på svarta marknaden för att finansiera det?

/Seb

Georg - 2019-11-29 kl 22:14

Får väl bli en njure...nä -
Jag är nöjd m. en enklare lack men inte sån apelsinskal å rinningar som jag gör..
Så det finns en kille inte långt bort som gör det m. spackling å all material för under 10'
Min tanke var rullande renovering men omöjligt genomföra när man måste ta väck allt för att komma åt.
Men jag tänker bara bruksskick.Har inga stora krav.
Tar vi en riktig lack då är vi väl på 25'.... å då blir det ju rimligen byte halva karossen innan.
Nä den måste vara igång t. våren typ Maj.
:ritaliead:


George Junior - 2019-11-30 kl 02:17

Ett s.k. snabbjobb? Du behöver en Bergstens Bildekal till bakrutan!
:deal:

Georg - 2019-11-30 kl 20:59

Haha ja det var tider det. Säkert bara de äldre som minns Bergstens Bil i Linköping.

Vi hade 100 väl begagnade bilar på betalparkering...

"-det kommer en kund om en halvtimme på den gOpel Rekorden - kan du fixa så den ser välskltt ut å en ägare", förstod det var den skitiga gamla Opeln som gått i raggarsvängen och hade golven täckta m. mosbrickor ölringar å kondomer mm mm.

Georg - 2019-12-1 kl 07:32

Termostathuset har börjat övergå i annan form - typ grön sörja ??
Någon som har ett i gömmorna ?

20191130_215540.jpg - 4MB

Micke G - 2019-12-1 kl 13:10

Jag har ett sånt här elände om du vill ha.

IMG_1227.JPG - 2.4MB

Georg - 2019-12-1 kl 13:21

Räddad !! Ja tack !! Har du det i stan ?.

20191201_093328.jpg - 4.6MB

Georg - 2019-12-1 kl 13:22

Ja tack !!!
Har du det i stan ?

Micke G - 2019-12-1 kl 13:25

Javisst hemma i Huddinge.

Georg - 2019-12-1 kl 20:48

Då kanske du har packn. till ändarna på insuget med tre skruvhål med.. ?
Å kanske ett lock till gammal Ducellier brytartändning ?
Helt OK om du inte orkar gräva igenom allt...
Har en kompis som far t. Sthlm å jobbar varje vecka...

Georg - 2019-12-1 kl 20:51

Söker uppgifter på storlek på packboxar vev båda ändar samt ingående VX-låda samt växelstångens ingång i lådan om nån har. Ytterdia kan nog räcka för det står sud på kartongen.. så det är typiska såna packn.

Georg - 2019-12-1 kl 21:04

Söker uppgifter på storlek på packboxar vev båda ändar samt ingående VX-låda samt växelstångens ingång i lådan om nån har. Ytterdia kan nog räcka för det står sud på kartongen.. så det är typiska såna packn.

[Ändrad 2019-12-1 av Georg]

Micke G - 2019-12-2 kl 09:09

Kan skicka med det här, skönt att bli av med. Sista prylarna till Sudmotorn. Nu har jag bara 1,7 8v prylar kvar. :D

IMG_1229.JPG - 3.2MB

Georg - 2019-12-2 kl 19:04

Jättetack !
Den här gången startar jag m. standardgrejer å sen får vi se vad det blir 😜

George Junior - 2019-12-3 kl 05:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Jag har ett sånt här elände om du vill ha.
DATRA fohelv! :banana_thingy:

Georg - 2019-12-3 kl 11:00

Le Mansblå är väl det jag tänker på...😜

Georg - 2019-12-3 kl 11:03

Ställt drivpaketet på rullvagn å kör nu "rullande renovering"

20191202_215106.jpg - 5.1MB

Seb - 2019-12-3 kl 11:20

Shit, har du hunnit lacka motorn redan?

Georg - 2019-12-3 kl 11:40

Jag är sponsrad av pensionsstiftelsen..
Målar bara uppifrån. Undersidan ser man ju nästan aldrig. Så det är hammarlack i fel färg men vill ha det fräscht så.man ser vad man gör..

Litet problem - även generatorfästet =
själva kopplingshuset för alla slangar är angripet av syre eller galvanisk reaktion.
Går att använda men måste bytas på sikt.
Man ser det under packningen på 2 sidor

20191203_113154.jpg - 3.8MB

FredrikAssarsson - 2019-12-3 kl 22:28

Fräsch motor! :thumbsup:
Här går det undan

Enell - 2019-12-4 kl 18:43

Ja det var skenandes snabbt jobbat, man bara häpnar

:oO

Georg - 2019-12-6 kl 12:36



[file]9a0928[/file]

20191206_102601.jpg - 4.1MB

Georg - 2019-12-6 kl 12:37

Trasslar för mig med att lägga in från nallen. Allt försvinner - så nu lägger jag bilderna först från nallen å skriver från datorn..
Kåpan där pedalställ, servo etc sitter plus mostvarigheten på insidan där rattstången fästs är rostiga nåt hemskt.
Hittade passande en artikel i Jims Mekarhörna/Classic så nu kör jag elektrolyt med vatten, salt och offeranod=plåt.


20191206_103954.jpg - 4.4MB

[Ändrad 2019-12-6 av Georg]

[Ändrad 2019-12-6 av Georg]

Georg - 2019-12-6 kl 12:47

Glödlamporna är för att reglera strömstyrkan. 1,5 amp skrev Jim. Jag hamnade på 2 amp. Var lite spännande att koppla på strömmen för han hade 4 amp 6 volt laddare och min är 14 amp 12 volt. 12 amp utan glödlampor. Dom ligger i serie på nån av polerna, men offeranoden kopplas på plus och komponenten på minus.
Använder skarvsladd så det inte blir nån gnistbildning när man bryter strömmen. Det bildas nämligen vätgas. Man bör hålls ute...

Ola W - 2019-12-6 kl 15:05

Elektrolyt fungerar bra men kan vara lite slabbigt och kräver utomhus eller i alla fall god ventilation. Jag har kört med kaustiksoda och efter att ha bränt en, ok två, batteriladdare så köpte jag en sån här för att kunna köras med strömbegränsning och kunna få lite bättre koll på badet. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjni...

Georg - 2019-12-6 kl 15:17

Alltid en fråga hur ofta kommer man att använda den här metoden å hur mycket man vill satsa.
Men iochmed att Jim skrev att oxiden närmast metallen omvandlas tillbaka så var beslutet lätt eftersom jag bedömde att det var på gränsen till att behöva lägga i ny plåt.
Jag lär nog inte starta upp fler såna här projekt men tack för tipset !!
Resultatet är bra men det satt några rostflagor kvar på den första biten på bilden så jag kör en omgång till ikväll. Det blir verkl. rent ända ner i gravrostgroparna !

Georg - 2019-12-6 kl 19:23

Skitbra resultat...så här rent i skrymslena blir det inte med lilla stålborstetrissan !
Å ganska lätt få till arrangemanget kring processen.

20191206_191717.jpg - 5.3MB

Georg - 2019-12-6 kl 20:09

Ola,
Hur tusan vet man hur mkt kräm man ska lägga på ?
Jim ansåg 1,5 Amp men jag körde mest på 4. Då hände det lite snabbare. Hade bara en lampa då- 2 lampor gav 2 Amp
Min laddare är säkert 25 år så varje dag den laddar på känns det bara fint :P

Georg - 2019-12-7 kl 08:15



20191206_215058.jpg - 3.7MB

Georg - 2019-12-8 kl 10:09

Söndagmorgon m. rengöring/utgrävning i motorrummet .. mkt konstigt man kan pyssla med..
Finns frisk plåt på flera ställen
..

20191208_095948.jpg - 4.5MB

Ola W - 2019-12-8 kl 15:41

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Ola,
Hur tusan vet man hur mkt kräm man ska lägga på ?
Jim ansåg 1,5 Amp men jag körde mest på 4. Då hände det lite snabbare. Hade bara en lampa då- 2 lampor gav 2 Amp
Min laddare är säkert 25 år så varje dag den laddar på känns det bara fint :P


Jag har kört lite på känsla, med lagom bubbelhastighet i badet och utan att det blir för varmt. Tror jag körde kring 2-3 amp. Anoden kan behöva rengöras en gång under processen om den bygger mycket smuts och klet.
Man ska också komma ihåg risk för vätesprödhet, vissa detaljer kan behöva efterbakas i ugn typ ett dygn.

Georg - 2019-12-8 kl 18:07

Undrar om vätesprödheten är en risk även på plåt..hmm. Funderar på vad jag hävde i badet på slutet..

Haha nu minns jag - batterihållaren - nåväl där krävs det en del svets och ombyggnad så då är det rätt riskfritt :idea:

[Ändrad 2019-12-8 av Georg]

Georg - 2019-12-9 kl 16:47

SÅ - då har jag gått igenom komponenterna och ska ta det tunga steget att börja med rosten i bsdkaret.
När man ser eländet är det inte svårt att tro att man i sjäkva verket tittar på en gammal veteranbil på en övergiven bilskrot i Värmland...
Lite kaffe då bara så ska vinkelslipen få jobba
:smash::evil:

20191209_162128.jpg - 3.9MB

Georg - 2019-12-9 kl 19:01

Rensat lite..mellanväggarna är hyfsade på högersidan. Vänstra halvan är värre - men jag svetsar det jag rensat nu så att inte golvet sätter sig. Sen ska jag fundera över hastighetsmätarwiren å dess passage genom golvet ner bakom kuggstången. Måste gå att lösa att man kommer från den rostfällan.

20191209_180749.jpg - 4.7MB

Georg - 2019-12-10 kl 19:20

Okej då är hö sida på plats om än mkt svetsa kvar men nu ser man hur bottenbockningarna ska se ut.
Grovrensat vä sida så det blir lite lättare att se hur det ska se ut.
Måste laga upp båda torpedplåtarna vid vä hjulhus innan jag svetsar dit botten.


:furious3:

20191210_175950.jpg - 5.1MB

AndersH - 2019-12-11 kl 08:53

Kul att se "bruksalfa" projekt, tyvärr blir ju dessa bilar färre o färre

Georg - 2019-12-11 kl 23:19



20191211_195555.jpg - 2.1MB 20191211_213247.jpg - 5.4MB

FredrikAssarsson - 2019-12-12 kl 20:39

Det går rätt fort här du. Skitkul att se :)

Georg - 2019-12-12 kl 22:19

Å jag tycker det bara är annat som måste fixas. Vill ha fler timmar :hello:
Upptäckt att det är mkt svårare att svetsa nu på äldre dar när man inte har lika skarp syn.. men jag hinner nog träna :dunce:

Georg - 2019-12-14 kl 16:22

Gjort liten hyls vid genomföringen av hast.mätarwiren i golvet så det inte ska rosta så f-t i väggen under.
Sen en bild hur skadorna ser ut pga galen konstruktion. Måste skära bort mer än jag gjort

20191214_144316.jpg - 2.1MB20191214_151946.jpg - 5MB

FredrikAssarsson - 2019-12-14 kl 19:56

Nåja, du får trösta dig med att du vet var snitten behöver läggas åtminstone. :smash:

Mycket jobb men vi syns 1 maj :D

Georg - 2019-12-16 kl 10:57

Så då .. äntligen känns det som man kommit nånstans :whip:

20191215_213954.jpg - 3.9MB

bravo - 2019-12-16 kl 13:37

Jädrar va det är fart :) grymt snabbt jobbat..

Georg - 2019-12-18 kl 07:24

Okej tack...
Fast jobbigt när man hittar mer precis när man tror man är klar.
Dels hörneb där stoppgummina för huven sitter..försökte bättra på m.svetsen men det var som tidningspapper runt ikring - dels är det en början innanför säkringsdosan.
Men jag plockar ihop det mekaniska nu. Det går att fixa dom där grejerna i efterhand. Skärmarna är löst upphängda så det löser sig när jag tar loss dom och kollar under att det är friskt..🙃

Georg - 2019-12-20 kl 09:22



20191219_181753.jpg - 288kB 20191219_221339.jpg - 3.8MB

Hajen - 2019-12-20 kl 15:17

Som nytt ju! Härligt att du är igång igen!

FredrikAssarsson - 2019-12-20 kl 19:42

Snyggt!

Vilka områden behöver renoveras på den?

Georg - 2019-12-20 kl 21:56

Oj, massor. Plåt - bakstammen och skärmkant bak baktill vä. Några av dörrarna nertil. Motorrumshörnen i bakkant göras nya hörn med hål att skruva ner stoppgummina i. Ska göra avrinningar till framruteramen. Igensatta nu. Jooo - det stora - nedre halvan av infästningen av bakrutan. Sen pluggarna i golvet kanske måste svetsas nåt där.
Sen är det genomgång av bärarmar fram, renskrapning å slipning å koll å målning.
Koll av bränsleledningar (dubbla) bromsrör, bakok, sätta ihop framoken. Montera alla aggregat, rattstång osv. Det finns å göra...

Georg - 2019-12-22 kl 16:44

Så ! Drivpaketet klart. Då börjar jag montera alla aggregat.

:ritaliead::thumbsup:

20191222_163659.jpg - 4.9MB

Georg - 2019-12-26 kl 16:00

Det som var brunt är nu svart.. :cool:

20191226_101719.jpg - 4.4MB

[Ändrad 2019-12-26 av Georg]

Georg - 2019-12-26 kl 16:01

Eftersom bränsle - 2 st, å bromsrör ska tråcklas in under badkaret så var det dags att kolla. Såg hyfsat men samtidigt misstänkt ut med rost på dessa tre rör - och - när jag kom bak t. tanken då hittade jag detta fina tankrör. Strax intill där jag ska svetsa skärmkant.
Så då blev det lite pyssel med det å ska jag nu svetsa där så känner jag mig inte säker med tanken heller så den måste väck den med.

20191226_152804.jpg - 4.5MB

[Ändrad 2019-12-26 av Georg]

Georg - 2019-12-26 kl 16:07


Och där ska det finnas ett bromsok med. Kanske får borsta av det lite innan bes. :idea:

20191226_152428.jpg - 4.7MB

[Ändrad 2019-12-26 av Georg]

Georg - 2019-12-26 kl 16:20

Jo kom på en grej - kanske det tillämpas av nån men för mig blev det "aha" - Jo när man ska göra ett långt bromsrör med mycket krökar kanske så är man ju inte hundra på var man ska kapa bort rullen med rör. Man e ju snål å vill inte kapa bort nåt om det blir för långt och inte få problem med längden på slutet - att det inte räcker å inte vill man ha rullen som stökar till det med ända tills man gjort klart.. Visst går det att mäta utvändigt eller försöka bocka precis lika - men det är inte helt lätt. Jag kom på att man kan köra en trimmertråd genom röret å klippa av jäms med änden. Sen kan man dra ur tråden och mäta. Lägger man till kanske en dm då är man rätt säker. Testade det på frambromsarna som har 2st 4 dm rör å mätte på mm. Visade sig att rören räckte precis när jag lagt på en cm på varje. Trodde det skulle bli tvärtom - att man böjer lite mjukare å skulle få över. Nej verkar vara så att orginalbockarna är skarpare och sträckorna mellan är rakare vilket ger kortare rör. Dom räckte sådär när dom skulle dit men efter att ha dunkat rakorna rakare med gummiklubban så blev det OK.

bravo - 2019-12-26 kl 19:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Jo kom på en grej - kanske det tillämpas av nån men för mig blev det "aha" - Jo när man ska göra ett långt bromsrör med mycket krökar kanske så är man ju inte hundra på var man ska kapa bort rullen med rör. Man e ju snål å vill inte kapa bort nåt om det blir för långt och inte få problem med längden på slutet - att det inte räcker å inte vill man ha rullen som stökar till det med ända tills man gjort klart.. Visst går det att mäta utvändigt eller försöka bocka precis lika - men det är inte helt lätt. Jag kom på att man kan köra en trimmertråd genom röret å klippa av jäms med änden. Sen kan man dra ur tråden och mäta. Lägger man till kanske en dm då är man rätt säker. Testade det på frambromsarna som har 2st 4 dm rör å mätte på mm. Visade sig att rören räckte precis när jag lagt på en cm på varje. Trodde det skulle bli tvärtom - att man böjer lite mjukare å skulle få över. Nej verkar vara så att orginalbockarna är skarpare och sträckorna mellan är rakare vilket ger kortare rör. Dom räckte sådär när dom skulle dit men efter att ha dunkat rakorna rakare med gummiklubban så blev det OK.



jag använder mig av en elkabel och mäter längden plus några cm till för att det är och blir aldrig som innan. sen bara och kona och bocka efter det gamla som mall. passar perfekt :)

Georg - 2019-12-27 kl 20:59

:thumbsup:
Ett litet feltänk... man kan inte stoppa tråden i nya röret å markera längden. Man ser inte inne i röret :dunce:
Men det ärlättare att använda lina eller snöre än måttband.
Mätte rätt längd plus ca 7 cm. Sen hade jag spikat upp alla rör på ett underlag och surrade det nya i varje vinklimg mot det gamla röret. Utom sista biten upp mot huvudcyl. Där var det oklart hur jag skulle kunna få fram det rätt väg. Borde gjort detta innan jag mont. styrväxeln.

20191227_145510.jpg - 5.2MB

[Ändrad 2019-12-27 av Georg]

Georg - 2019-12-27 kl 21:05

Orginal ska röret gå utmed torpedenuppåt å sen i sidled och upp genom ett hål i badkarsgolvet. Blir i princip omöjligt att klara dom sista vinklingarna när röret ska monteras. Så - jag kom på att det redan fanns hål så jag slapp borra i badkaret och komma direkt till huvudcyl. Borde varit enklare vid produktionen att gå den här vägen. Meen - på plats då. :smash:

20191227_161815.jpg - 3.4MB

[Ändrad 2019-12-27 av Georg]

Georg - 2019-12-29 kl 10:26


Mindre kul överraskning.. Bortom all räddning trodde då jag...

20191226_152804.jpg - 4.5MB

[Ändrad 2019-12-29 av Georg]

Georg - 2019-12-29 kl 10:27

Men det kan bli överraskning åt andra hållet med tydligen. Alla typer av slip å stålborstning visade att det fanns material kvar. POR15 lackat 2 lager - så även på bränslerören som var lite tveksamma men får gå i första repomgången..

20191229_090952.jpg - 3.7MB

[Ändrad 2019-12-29 av Georg]

Georg - 2020-1-2 kl 13:14

Blev tvungen komma åt liften så det blev lite äventyrligt på den spolade blankisen. Har en dragstång som tur är..

20200102_111127.jpg - 5.3MB

[Ändrad 2020-1-2 av Georg]

Georg - 2020-1-3 kl 19:16

Dags för bakruteramen. Så här ser nog dom flesta serie 1 och 2 -sudar ut i olika omfattning. Laga å gör dräneringar så är problemet löst

20200103_174457.jpg - 4.2MB

Georg - 2020-1-3 kl 19:22

Nån som sitter på en vanlig rutlist ?
Den gamla här var limmad och jag har hållt på några tim och huggit bort den...

[Ändrad 2020-1-3 av Georg]

bravo - 2020-1-3 kl 19:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Dags för bakruteramen. Så här ser nog dom flesta serie 1 och 2 -sudar ut i olika omfattning. Laga å gör dräneringar så är problemet löst



min sud är kass i nederkanten upprostad. har dock fått tag på en utbytes bit som även tar överdelen av bagagekanten och upp på sidan lite i rutramen :)
har även en komplett fram rutram oem som jag ev ska byta :)

min är dock mkt bra i trösklar. golv osv.

Georg - 2020-1-3 kl 22:45

Rutramen får jag ihop. Den är inte SÅ svår att förnya i nerkant. Rutram fram nertill önskar jag mig nån gång. Just nu får den duga men på sikt borde den bytas. Men i orginal är plåtbiten runt om hela fönstret där den övre delen är invärtes mot solskydden och nederdelen utvändig. M.a.o. riktigt stökig att byta.
Bakrutan var limmad och då brukar dom inte passa att montera i gummilist. Rutan blir för stor. Så - jag får väl önska både ruta å list...

 Pages:  1  2